هدایت شده از بایگانی
#کفایه_مباحث_أمارات_۱۸؛
#هرمنوتیک؛
#اهمیت مباحث الفاظ و ظواهر در اصول فقه؛
🔹برای استنباط معارف اسلامی دو یادگار بزرگ از طرف پیامبر عظیم الشأن در دسترس حوزه علمیه قرار دارد:یکی متن قرآن مجید و دیگری متن احادیث شریف اهل بیت علیهم السلام.
🔹از آنجا که هر دو منبع فعلی ما، متنی می باشد، توجه به تفسیر و فهم متون و مباحث هرمنوتیک دارای اهمیت فراوانی می باشد.
🔹در روش سنتی (نجفی) آموزش در حوزه های علمیه به متن خوانی و متن فهمی اهمیت زیادی داده می شد، که متأسفانه این روش در دوران حاضر مورد کم توجهی قرار گرفته است.
🔹مباحث ادبیات و منطق و مباحث الفاظ و مباحث ظواهر در اصول فقه دارای تاثیر شگرفی در تفسیر متون دینی می باشد.
🔹در هرمنوتیک کلاسیک و مدرن و پسا مدرن درباره تفسیر متون، نظرات مختلفی از سوی افرادی مانند دیلتای و شلایر ماخر و جان هیک، مطرح شده است.
🔹نگاهی به تاریخچه هرمنوتیک و فراز و نشیب های نظرات هرمنوتیکی، ما را به اهمیت و نعمت بودن مباحث الفاظ و ظواهر در اصول فقه آگاه می سازد، زیرا اصولی ها با تبیین قواعد تفسیر متون گرفتار خیلی از اشتباهات نظرات هرمنوتیکی نشده اند.
🔹مؤلفه ها و محورهای تأثیر گزار در تفسیر متون عبارتند از:
1⃣ افق دید مؤلف.
2⃣ افق دید مخاطب.
3⃣ متن و الفاظ نوشته.
4⃣ یادگیری ادبیات و قواعد صرفی و نحوی و بیانی.
5⃣ یادگیری قواعد منطقی جهت بررسی درستی یا نادرستی متون.
6⃣ یادگیری مباحث الفاظ و قواعد عقلایی گفتگو و ظواهر متن.
@alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
#کفایه_مباحث_أمارات_۱۸؛
#تحریف_قرآن؛
✅ قاطبه مسلمین معتقدند قرآن کریم از تحریف مصون مانده است، برخی از ادله این مصونیت به اختصار عبارت است از:
1⃣ تضمین الهی:خداوند بارها در قرآن وعده به حفاظت از قرآن داده است:انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون.
2⃣ تضمین فرشتگان:بر اساس روایات جناب جبرییل و فرشتگان وحی، دقت و تلاش ویژه ای را در تحویل گرفتن وحی و تحویل دادن آن به پیامبر عظیم الشأن و نظارت بر آن انجام داده اند.
3⃣ تضمین نبوی:خود پیامبر عظیم الشأن نظارت کامل و تمامی را در نگارش و حفظ کردن قرآن داشته اند.
4⃣ تضمین ولایی:امامان بزرگوار بارها بر صحت و حجیت قرآن موجود تأکید کرده و بارها پیروان خود را به همین قرآن موجود ارجاع داده اند.
5⃣ تضمین عقلی:از آنجا که قرآن آخرین کتاب آسمانی است، عقل حکم می کند که این کتاب باید تا روز قیامت مصون بماند تا راه هدایت و سعادت از بین نرود و بندگان حجتی علیه خداوند در روز قیامت نداشته باشند.
6⃣ نسخه های موجود از قرآن در موزه های کشورهای اسلامی و به ویژه نسخه های موجود در موزه های غیر اسلامی نشان از عدم تفاوت جملات و آیات در نسخه های مختلف دارد.
7⃣ تایید کارشناسان خط و زبان و امور باستانی بر اینکه این نسخه ها مربوط به همه قرن ها و قرن اول است و عدم تفاوت بین این نسخه ها در جملات و آیات، دلیل عقلایی بر محفوظ و مصون ماندن قرآن از تحریف می باشد.
8⃣ مسلمان ها به طور متواتر قرآن را حفظ و کتابت و سماع و تلاوت و نقل کرده اند و در بین این همه حفظ و نقل و کتابت در قرن های مختلف، اثری از تفاوت بین آیات وجود ندارد.
9⃣ حکومت های ظالم و عصیانگر در قرن اول و دوم با حرف و عمل خود نشان دادند که دشمنی بسیار خصمانه و دور از انسانیتی با اهل بیت پیامبر دارند، حال اگر اهل بیت اعتقاد به تحریف قرآن داشتند حتما این اعتقاد بهانه و وسیله مهمی برای مقابله با اهل بیت می شد.
🔟 برخی کراماتی که از سوی اشخاص معنوی مانند شیخ کاظم نقل شده است، مؤید عرفی بر عدم تحریف قرآن می باشد.
📕 برای مطالعه بیشتر ر.ک:الالهیات علی هدی الکتاب و السنه و العقل، نوشته فقیه و ادیب و اصولی و متکلم و مفسر و محقق حضرت استاد آیت الله حاج شیخ جعفر سبحانی تبریزی خیابانی.
@alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
#کفایه_مباحث_أمارات ۱۹
#فصل_طرق_احراز_ص_۵۴؛
✅ ظواهر کلام نسبت به تعیین مراد متکلم حجت است، حال اگر ظهور کلامی به طور قطعی احراز شد که آن قطع ذاتا حجت است و به ظهور کلام تمسک می شود، اما اگر قطع به ظهور کلام پیدا نشود بلکه ظن به ظهور پیدا شود این احراز نشدن قطع سه احتمال دارد:
1⃣ اگر احتمال دهیم قرینه متصله ای در کلام بوده و حذف شده است، از آنجا که بقاء این احتمال جلوی قطع به ظهور را می گیرد، با اجرای اصل عدم قرینه به ظهور ظنی کلام تمسک می کنیم.
💠 شیخ انصاری:در چنین مواردی ابتدا باید اصل عدم قرینه جاری کرد و سپس اصالت الظهور جاری کرد.
⚡️ محقق خراسانی:یک اصل جاری می شود و نیاز به اجرای دو اصل نداریم، اصل عدم قرینه برگشت به همان اصل ظهور دارد و از زیر مجموعه های اصالت الظهور به حساب می آید.
🔹فافهم:ابتدا باید موضوع اصالت الظهور احراز شود تا سپس بتوانیم حکم به اصالت الظهور کنیم؛ کاربرد اصل عدم قرینه آن است که برای اجرای حکم اصالت الظهور، موضوع سازی می کند.
2⃣ اگر احتمال دهیم یکی از الفاظ موجود در کلام می تواند قرینه بر خلاف ظهور شود، دو مبنا وجود دارد:
🔹اگر اصالت الحقیقه را تعبدا حجت بدانیم، با اجرای اصل عدم قرینیت موجود می توان به ظهور کلام تمسک کرد.
🔹اگر اصالت الحقیقه را از باب سیره عقلاء حجت بدانیم، کلامی که احتمال قرینیت موجود دارد از حجیت ساقط شده و مجمل می شود، زیرا عقلاء از کنار این احتمال به سادگی عبور نمی کنند.
3⃣ اگر شک در ظهور ناشی از شک در معنای لغوی کلام باشد، نظر مشهور آن است که با مراجعه به قول لغوی برای کلام ظهور پیدا می شود، اما نظر محقق خراسانی آن است که قول لغوی حجت نیست.
@alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
#کفایه_مباحث_أمارات_۲۰؛
#و_إن_کان_لأجل_ص_۵۵؛
💠 محقق خراسانی:اگر شک در ظهور کلام به خاطر شک در معنای لغوی یا مفهوم عرفی کلام باشد، اصل اولی عدم حجیت است ، زیرا قول لغوی فقط ظن به ظهور ایجاد می کند و اصل اولی در ظنون عدم حجیت ظنون است و آنچه که حجت است خود ظهور است نه ظن به ظهور؛ پس قول لغوی حجت نیست.
✅ مشهور معتقد به حجیت قول لغوی می باشند و برای حجیت آن هم به اتفاق و اجماع (ظن خاص) و هم به انسداد (ظن عام) تمسک کرده اند.
💠 ادله مشهور:
1⃣ اتفاق عملی علماء بر حجیت قول لغوی.
2⃣ اتفاق عملی عقلاء بر حجیت قول لغوی.
3⃣ اجماع قولی علماء بر حجیت قول لغوی.
4⃣ رجوع به لغوی از باب رجوع به متخصص و خبره حجت است، زیرا عقلاء در هر کاری به متخصص مراجعه می کنند.
⚡️اشکالات بر ادله مشهور:
1⃣ اتفاق علماء و عقلاء بر حجیت قول لغوی ثابت نشده است.
2⃣ بر فرض سیره عقلاء رجوع به لغوی باشد، این سیره در زمان شارع نبوده و مورد تأیید شارع قرار نگرفته است.
3⃣ همیشه در اتفاق عملی به قدر متیقن عمل می شود و قدر متیقن از رجوع به لغوی، رجوع از باب شهادت است نه رجوع از باب حجیت قول لغوی. و شاهد باید دو نفر عادل باشند.
4⃣ اجماع محصلی بر حجیت قول لغوی یافت نشد.
5⃣ اجماع منقول بر حجیت قول لغوی یافت شد ولی اجماع منقول حجت نیست.
5⃣ این اجماع مدرکی است زیرا احتمال نزدیک می دهیم مدرک رجوع به لغوی از باب رجوع به اهل خبره باشد نه از باب حجیت قول لغوی.
6⃣ رجوع به اهل خبره در صورتی است که باعث اطمینان شود و حال آنکه قول لغوی در باب وضع لغت اطمینان آور نیست.
7⃣ لغوی خبره در وضع لغات نیست بلکه خبره در جمع کرده موارد استعمال لغات است و کاری با وضع و حقیقت و مجاز ندارد، زیرا لغوی هیچ علامتی برای تشخیص معنی حقیقی از مجازی مطرح نمی کند.
🔺إن قلت:هر معنایی را که لغوی ابتدا ذکر کرد علامت معنی حقیقی است و هر معنایی را که دوم ذکر کرد علامت معنای مجازی است.
🔻قلت:جواب نقضی:در مشترک لفظی همه معناها حقیقی است و حال آنکه برخی را اول ذکر می کنند و برخی را دوم.
@alafzal1400
#سلوک_مراجع:
استاد عبدالحسین #خسروپناه
خبرگزاری شفقنا:
- آیت الله #سبحانی، علامه حلّی زمان ماست
- فقیهی کاملاً سیاسی است، اما حزبی نیست
- از جامعیت علمی گسترده ای برخوردار هستند
- دولتمردان نباید احکام اجتماعی اسلام را نادیده بگیرند
- زندگی آیت الله در حدّ متوسط به پائین جامعه است
- بسیار مراقب سلامت بیت هستند
https://fa.shafaqna.com/news/669101/
@E_sobhani
#معرفی_کتاب:
آسیب شناسی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
مؤلف: حسین ایزدی
#اندیشه_انقلاب
#میدان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
.
هدایت شده از سلمان رئوفی
#معرفی_کتاب
🔆انقلاب اسلامی، موجودی زنده و پویا و پیش رونده است و باید برای کمک به این موجود زنده، اثرگذار و امیدآفرین دائما اندیشید و طرح و ایده و انگاره تولید نمود؛ اندیشه هایی که از قالبهای رایج و مرسوم در ادبیات علوم انسانی مدرن رها و آزاد باشند و بتوانند با تکیه بر فرهنگ و مبانی اصیل دینی و تمرکز بر ادبیات بومی، هندسه فکری جدید و طرحی نو دراندازد.
🔆کتاب حاضر سیاه مشقهایی در تحلیل آسیبهای کنونی انقلاب اسلامی و نیز نگاهی به ۳ موضوع انقلاب اسلامی، حوزه علمیه و مقوله تولید علم از زاویه انقلاب است.
🔆برخی از عناوین بخشهای این کتاب عبارتند از:
- بازخوانی جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی در متن تاریخ تحولات جهان
- گفتمان انقلابی، گفتمان اعتدالی، دو مسیر برای آینده انقلاب
- آسیب شناسی کلان جریان جبهه انقلاب اسلامی
- آسیب شناسی حرکت های گروهی جبهه انقلاب اسلامی
- آسیب شناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- آسیب شناسی معنویت و انقلاب اسلامی
- درآمدی بر روش شناسی برداشت از سخنان رهبری
- مقام معظم رهبری و گفتمان سازی
- درآمدی بر تیپ شناسی و مدل سازی سبک زندگی عالمان برتر شیعی
-درآمدی بر جریان های فکری، علمی و سیاسی حوزه های علمیه
- آسیب شناسی تحول در حوزه
- مطالبات جبهه انقلاب اسلامی از حوزه علمیه
- حوزه سنتی و سنت های حوزوی
- هندسه حیات عالم انقلاب اسلامی
- و ...
🔆مولف حسین ایزدی
@salmanraoofi
هدایت شده از ألنکت الأدبیة والٱصولیة
#تفاوت_علم_معرفت
✅علم در کلیات و جزئیات است ولی معرفت در جزئیات.
✅علم اعم از حصولی و حضوریست ولی معرفت مخصوص حضوریست.
✅علم اعم از مسبوق به عدم و غیره ولی معرفت معمولا مسبوق به عدم است.
✅حصول علم اعم است از آنکه با تدبر و تفکر و زحمت باشد ولی معرفت توأم با تفکر و تدبر و زحمت بدست می اید.
استاد علی مومنی،جلسه اول تفسیر سوره توحید.
(العین،الاقرب،اربعین شیخ بهائی،ریاض السالکین...)
@alnokat