eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
948 عکس
213 ویدیو
75 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ استاد آیت الله فرحانی: 🖊در مسیر تدریس فقه حکمرانی فضای مجازی می‌خواهیم از ادبیات بسیار روشن حضرت آقا استفاده کنیم و تعهدی در این بحث داریم که از نظام تعاریف ایشان استفاده کنیم. 📌ایشان در مطالباتی که سالهای اخیر به کرّات از جوامع علمی حوزوی و دانشگاهی در علوم‌انسانی و در فقه مضاف و فقه معاصر داشتند با بیانات مختلفی این نکته را خیلی به کار می‌ برند که یک فقه کبیری داریم که این فقه کبیری فقه اکبر و فقه اوسط و فقه اصغری دارد. فهم عمیق و تفقه را در این منظومه تعقیب می‌کنیم برای دوستان عزیزی که می‌ خواهند مخاطب بحث ما باشند . 🔹 آقا تعبیر بسیار بسیار خوبی از فقه اکبر دارند و مرادشان را از فقه اکبر گفتند یعنی یک فهم امتدادی که این فهم امتدادی را باید فلسفه اسلامی تأمین کند. کاری که خواهید دید استاد بسیار بزرگوار ما حضرت آیت‌الله جوادی دام‌ظله در بحث فضای مجازی شروع کرده اند. اول باید مفاهیم امتدادی فقه اکبر بحث فضای مجازی را تأمین کنیم و اگر مفاهیم امتدادی فقه اکبر فضای مجازی را تأمین نکنیم به نظر در مقام استنباط فروع فرعی مسئله دچار فقد دلیل می‌ شویم و مشکل پیدا می‌کنیم. ✔️قاعدتاً در عنوان بحث ، فقه حکمرانی فضای مجازی مذکور و ملحوظ است و حق این است که هم عنوان فقه را در این بحث تا حدّی تبیین کنیم که از فقه چه می‌خواهیم و دنبال چه هستیم و هم مسئله حکمرانی و حیث مدیریت را در این مسئله تا حدّی تبیین کنیم و توضیح بدهیم و هم مسئله مهم فضای مجازی و آی تی را تا حدّی بررسی کنیم و نشان بدهیم مدل و مسیر حرکت بحث چه خواهد بود. 🌐برای دریافت صوت های تدریس استاد بر روی لینک بزنید. @albayann
✍️استاد آیت الله فرحانی: 🔰معنای نظام سازی در کلام امام(ره) 🔹معنای نظام‌‌سازی فقه این نیست که بگوییم [امام] بحث ولایت فقیه را آوردند، ولایت فقیه یک بحث هزارساله است اما به خاطر این‌که آقایان علما به تحقق ولایت فقیه امید نداشتند،به جزئیات ولایت فقیه و به مسائل ولایت فقیه پرداخته نمی‌شد؛ 📌یعنی از نظر آقا تحولی که امام رضوان الله تعالی علیه در فقه انجام دادند، این بوده که چون قرار است حوزه وارد بحث نظام‌‌سازی شود، راه نظام‌‌سازی این است که به مسائل ولایت فقیه و جزئیات ولایت فقیه [پرداخته شود] نه اصل بحث ولایت فقیه؛ اصل بحث ولایت فقیه یک بحث هزارساله است 🔸رسیدگی به جزئیات و مسائل ولایت فقیه را امام وارد کردند و یکی از بحث‌های بسیار فنی که امام وارد کرده، مسأله مصلحت نظام است؛ یعنی مسأله تزاحم اهم و مهم که قبلاً در حیطه مسائل شخصی به آن رسیدگی می‌شد، وارد مسأله جامعه شد و وقتی تزاحم اهم و مهم وارد عرصه مسائل جامعه گردید، دست فقه باز شد. 🔺امام جزئیات و مسائل مربوط به ولایت فقیه را جزء مسائل اصلی و فقهی کردند و توانستند با بحث مصلحت نظام و تزاحم اهم و مهم، فرصت خیلی بزرگی را برای فقه به وجود بیاورند و دست فقه را باز کنند که فقه بتواند در حیطه مسائل مختلفی ورود کند و جامعه را اداره کند و آن حالتی که عرض کردیم شخصی بود، به یک فقهی تبدیل شود که می‌خواهد نظام‌‌ساز، تمدن‌‌ساز و جامعه‌‌ساز شود. 📚جلسه اول درس خارج مبانی فقه حکومتی @albayann
✍️استاد: 🖊موضوع جهاد خودش قابل تحقیق و تحلیل است کمااینکه حیث روابط بین‌الملل اسلامی از عناوینی است که نیاز به بررسی دارد یعنی ما در مسئله فقه‌های مضافمان به‌طورکلی باید فقط روابط بین‌الملل را رسیدگی کنیم و چون موضوع امان که موضوع اولین رساله این کتاب است، مربوط می‌شود به این دو حیث یعنی حیث جهاد ازیک‌طرف که بیان خواهد شد و حیث روابط بین‌الملل از طرف دیگر، برای اینکه به فرمایشات آقا ورود کنیم، ناگزیریم هم موضوع جهاد را ابتدا یک مقدار بررسی کنیم و هم عنوان روابط بین‌الملل را رسیدگی کنیم، 📌ما برای اینکه هم بتوانیم این رسائل ثلاث را تحقیق کنیم و هم بتوانیم از منظومه فکری حضرت آقا بیشتر استفاده کنیم، باید موضوع این بحث یعنی جهاد را اول تحقیق کاملی کنیم در منظومه فکری آقا تا بعد معلوم شود که مثلاً وقتی می‌خواهیم درباره امان بحث کنیم، در واقع نگاه فقه جواهری آقا به مسئله امان چگونه شکل می‌گیرد؟ و اگر هم شکل گرفت ارتباطش با روابط بین‌الملل اسلامی چه خواهد بود؟ 🌐برای دریافت صوت های درس خارج فقه جهاد استاد بر روی لینک بزنید. @albayann
@albayannامام حسن(1).mp3
زمان: حجم: 1.3M
🎙 🔰 استاد آیت الله فرحانی ▪️ سیره معنوی و اجتماعی امام حسن(ع) با توجه به مظلومیت ایشان، الگوی کاملی برای تمامی شیعیان آخرالزمان است. 🏴 علیه السلام تسلیت باد. @albayann
11.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🏴به مناسبت عظیم الشان اسلام 📌پیامبر رحمت 🔰 استاد آیت الله فرحانی بیان میکنند. @albayann
🖊نگاهی دیگر به کتاب هندسه حکمت و سیر محتوایی آن 🔹فلاسفه اسلامی عقیده دارند ارسطو حکمت نظری را به چهارگانه امور عامه، الهیات اخص، ریاضی و طبیعی تقسیم می کند. فلاسفه اسلامی با ادغام امور عامه و الهیات اخص از تقسیم ثلاثی حکمت نظری دفاع می کنند. 🔸 استاد فرحانی در بخش دوم کتاب هندسه حکمت ضمن تحلیل دقیق از دو تقسیم فوق، وجه صحیح بودن تقسیم دوم را بررسی و ضمن آن جایگاه منطق را در حکمت به بحث می‌نشیند. بخش سوم کتاب به چیستی موضوع فلسفه می پردازد، بداهت تصوری آن را اثبات و نکات ژرفی در بداهت تصوری بیان می کند و از بداهت تصدیقی موضوع فلسفه دفاع و تفاسیر مختلف آن را به بحث می‌نشیند. 📗 کتاب هندسه حکمت را می‌توان یکی از مبسوط ترین کتب در زمینه درآمد و فلسفه ای بر علم فلسفه به شمار آورد که حاوی نکات و تحلیلاتی دقیق در این زمینه است. 📎عزیزان برای تهیه این اثر به سایت انتشارات البیان مراجه کنید 🆔https://albayan-nashr.ir/product/هندسه-حکمت @albayann
📚 برنامه تدریس استاد آیت الله فرحانی (حفظه الله) در سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ 📆 تاریخ شروع کلاس ها: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه 📍مکان جلسات تدریس استاد: نماز خانه مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام ⚠️توجه: عزیزان میتوانند صوت درس های استاد را از کانال زیر دریافت نمایند. @ostad_farhani @albayann
@albayannشهادت امام رضا.mp3
زمان: حجم: 1.14M
🎙 🔰 استاد آیت الله فرحانی 🏴ارتباط با امام رضا علیه السلام منشاء ارتباط با ذات اقدس اله است. 📎تفسیر فراز اللَّهُمَّ إِلَيْكَ صَمَدْتُ مِنْ أَرْضِي وَقَطَعْتُ الْبِلَادَ رَجَاءَ رَحْمَتِكَ در زیارت امام رضا(ع) 🏴 شهادت امام رضا علیه السلام تسلیت باد. @albayann
@albayannروش شناسی اجتهاد.mp3
زمان: حجم: 841.3K
🎙 🔰 استاد آیت الله فرحانی 🖊رشد حوزه انقلابی در سایه انس با مبانی اصولی و فقهی امام در مسیر اجتهاد @albayann
🖊روال بحث ما در فقه الخمینی(رحمه الله) 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
🖊روال بحث ما در فقه الخمینی(رحمه الله) 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊روال بحث ما در فقه الخمینی(رحمه الله) 🔰استاد آیت الله فرحانی : 🔹روال ما در فقه الخمینی(رحمه الله) اصرار ما این است که مؤسس این مکتب شیخ است و بهترین تقریر فرمایشات شیخ و تنقیح مطالب برای آخوند(رحمه الله) است نمی شود بدون تسلط بر شیخ(رحمه الله) و آخوند(رحمه الله) فقه الخمینی(رحمه الله) کار کرد امکان ندارد لذا ما اصرار داریم که دوستانی که معتقدیم فقه الخمینی(رحمه الله) کار می کنند رسائل قوی مکاسب قوی و کفایه قوی داشته باشند مسلط و قوی 🔸 حتی بزرگان از تلامذه آخوند(رحمه الله) که محشین قوی مکاسب و کفایه هستند آنها را هم باید متنی مسلط باشیم. اصلاً هم از این جهت نمی توانیم کوتاه بیاییم لذا بنده تعهد دارم بخش هایی از عبارت محقق نائینی(رحمه الله) را حل کنم بخش هایی از عبارتهای آقا ضیاء(رحمه الله) را حل کنم بخش هایی از عبارات محقق اصفهانی(رحمه الله) را حل کنم یا سید یزدی(رحمه الله) 🔺باید عبارات در این حواشی ارزشمندشان بحث های جدی آن ملاحظه شود فرمایشات محقق بروجردی(رحمه الله) را باید با قوت ملاحظه کرد چون از بهترین شاگردان آخوند(رحمه الله) است و تأثیر بسیار زیادی اینها بر نظرات امام(رحمه الله) دارند هم برای بهتر فهمیدن فرمایشات امام(رحمه الله) ما اینها را لازم داریم و هم برای اشتداد و سیر مسئله 📌می دانید دأب بزرگان ما در تأسیس یک نظام فکری این است مثلاً ملاصدرای شیرازی(رحمه الله) وقتی خواسته نظام فکری خود را ارائه کند در اسفار آمده همه آنهایی را که قبل بوده گفته؛ مشاء گفته اشراق گفته عرفان نظری ابن عربی گفته و جمع بندی کرده لذا اصرار داریم به این مسئله دوستان دقت کنند که چاره ای نیست اگر کسی بخواهد این را مسلط باشد. @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 تأکید رهبرانقلاب بر لزوم مراقبت و حواس‌جمعی به‌عنوان شرط اصلی ناکام گذاشتن اقدامات دشمن 👈🏻 «أَشِدَّاءُ عَلَى الكُفَّار» ملاک حرکات و حرفهایتان باشد ✏️ [دشمنان] تصریح کردند که میخواهند در ایران وضعیّتی مثل وضعیّت سوریه و یمن به وجود بیاورند؛ این را تصریح کردند. البتّه غلط کردند! نمیتوانند؛ در این تردیدی نیست؛ لکن مشروط بر اینکه ما مراقب باشیم، حواسمان جمع باشد... قرآن به ما معیار داده. قرآن میفرماید که «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَه‏»؛ کسانی که با او هستند. بحث ما سر این است که آیا ما با پیغمبر هستیم یا نیستیم ــ راه این است دیگر ــ علامت دارد: وَ الَّذينَ مَعَهُ اَشِدّاءُ عَلَى الكُفّار؛... حواسمان باید جمع باشد، بدانیم چه ‌کار میکنیم، بدانیم چه میگوییم؛ حرفی که میزنیم در جهت نقشه‌ی دشمن نباشد، جدول دشمن را کامل نکند. ✏️ ‌بخشی از بیانات اخیر رهبر انقلاب‌ دیدار هزاران نفر از مردم «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی». ۱۴۰۲/۶/۲۰ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir