eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
859 عکس
194 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
تحلیل و تبیین نقش عقل در عالم استنباط.mp3
2.9M
🎙 🏷 | یکی از مطالب بسیار مهم و پر دامنه در علم اصول فقه؛ تحلیل و تبیین نقش عقل در عالم استنباط است. از دیرباز سعه این عنصر استنباط و ارتباط آن با شرع یا نقل محل اختلاف و معرکه بین اصولیون و فقها بوده و نتیجه این اختلاف ، تاثیراتی مهم در شکل گیری مکاتب علمی در حوزه نجف و قم شده است. 🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت به بررسی عقل نظری و علمی و ارتباط آن با مباحث مستقلات و غیر مستقلات عقلیه می پردازند و در پایان نیز به حکومت عقل در وادی امتثال و ارشادی بودن احکام شارع در این مقام به صورت خلاصه اشاره می نمایند. @albayann
البیان
🎙 #بشنوید 🏷 #فقه_الخمینی| یکی از مطالب بسیار مهم و پر دامنه در علم اصول فقه؛ تحلیل و تبیین نقش عقل
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 🏷بررسی حکومت عقل در مستقلات عقلیه و غیرعقلیه 🔰استاد آیت الله فرحانی 1⃣نکته اول: در بحث مربوط به احکام عقل یک تفکیکی بین عقل عملی و عقل نظری و بین مستقلات عقلیه و غیر مستقلات عقلیه است. در باب عقل عملی و نظری دو اصطلاح مطرح است. مشهور می گویند اختلاف بین عقل نظری و عملی در مدرَکات است. اگر مدرَک یک امرِ حقیقیِ واقعی بود، عقل نظری است و اگر مدرَک از امور اعتباری بود ،عقل عملی است. پس مراد از عقل نظری به اصطلاح مشهور یعنی ادارک کننده امور واقعی و مراد از عقل عملی یعنی ادارک کننده امور اعتباری و قراردادی که به تعبیر شهید مطهری و علامه طباطبایی همان قراردادهای ثابت و باید های کلی که به عقل مدرِک آن کلیات است. البته اصطلاح دیگری هم وجود دارد که استاد ما آیت الله جوادی آملی قائل هستند که عقل عملی را اراده معنا می‌کنند. و اشکال ندارد که کسی خروج از اصطلاح کند و بگوید عقل عملی یعنی اراده و عقل نظری هم کار ادراک را انجام می دهد. 2⃣نکته دوم: براساس همین اصطلاح، آقایان می گویند مستقلات عقلیه، مدرَکات عقل عملی هستند که عقل مستقل به ادراک حُسن عدل و قُبح ظلم است و یک ملازمه‌ای بین حکم عقل و حکم شرع درست می کنند که اگر عقل حُسن چیزی را ادراک کرد حَکَم به الشرع. (که قبلا در این چند جلسه توضیحاتی بیان شد که ادراک مناط واقعی توسط عقل راه ادراک حکم شرعی و اراده مولی است که این را از باب کاشفیت دانستیم.) در غیر مستقلات عقلیه می گویند اینها ملازمات واقعیه ای هستند که عقل نظری آنها ادراک می کند. مثلا اگر ملازمه بین اتیان فعلی با سقوط امر آن مورد بحث واقع شود ؛ این ادراک یک امر واقعی است که عقل نظری ادراک می‌کند. لذا فرق بین مستقلات عقلیه و غیر مستقلات عقلیه که به اصطلاح محقق اصفهانی بحث ملازمات هستند، در عقل عملی و نظری است. 3⃣نکته سوم: در باب حکومت عقل در وادی امتثال ، هیچ تفاوتی بین مستقلات و غیرمستقلات نیست. این حاکم شدن (چه در مستقلات ،چه در غیر مستقلات) به این معناست که وقتی عقل در وادی امتثال یک حکمی کرد؛ این حکم برای امتثال کافی است. حال اگر شارع حکمی کند، این حکم او ارشادی است. برای اثبات ارشادی بودن حکم شارع نیز سه حد وسط مطرح شده است: 1- حد وسط لغویت 2- حد وسط تسلسلی 3- حد وسط عدم ترتب چیزی بر امر غیر آنچه بر ماموربه مترتب است. و اصل حرف در ارشادی بودن این است که اگر چنین ادراکی از عقل تحقق پیدا کرد و این ادراک کافی بود برای انبعاث عبد؛ دیگر شارع نمی تواند حکم مولوی صادر کند. خواه عدم حکم مولوی از جانب شارع با حد وسط لغویت بیان کنیم و خواه با حد وسط تسلسل یا حد وسط سوم بیان کنیم. لذا تعبیر خوبی هم محقق خوئی و هم حضرت امام دارند که مناط در مستقل و در غیر مستقل یک چیز است و آن این که حاکم در وادی امتثال ، عقل است. باید توجه داشت که مکانیزم کشف عقل ربطی به این بحث حکومت عقل ندارد و باید حیث کاشفیت عقل را از حیث حاکمیت عقل جدا کردیم. @albayann
✏️ نقل داستانی از عنایت امام زمان(عج) 🔹‌آیت‌الله فلسفی(ره) داستانی نقل می‌کند که بسیار پندآموز است و در آن تذکرات عجیبی دارد؛ ایشان می‌فرمود: در یکی از روستاهای شاهرود، عالمی ‌بود که کار دینی و تربیتی می‌کرد و مردم به او ارادت داشتند. 📌 او پسرش را برای تحصیل به شهر دیگری فرستاده بود؛ اما این پسر چندان درس نخوانده بود و چیزی در ایام تحصیل جمع نکرده بود. آن عالم که از دنیا رفت، مردم به اعتبار فضل و علم پدر، پسر را به جای او گذاردند. پسر نماز میّت می‌خواند، صیغۀ عقد می‌خواند، صیغۀ طلاق می‌خواند؛ اما همه باطل! روزی پسر به فکر افتاد که واقعیت را بازگو کند و بیش از این، آخرتش را خراب نکند. مردم پس از فهمیدن واقعیت او را زده و از روستا بیرون انداختند. 💠خودش نقل می‌کند: از شاهرود که خارج شدم، آقایی مرا به اسم صدا زد و از من پرسید: «چرا ‌‌این‌گونه‌ای؟» گفتم: من اشتباه کردم، گناه کردم و خلاصۀ جریان را تعریف کردم. آن آقا به من گفت: «به تهران و مدرسۀ نصرالدین برو. حجرۀ شماره 16. این مدرسه خالی است. شخصی به اسم آقامیرزا آنجاست. به او بگو کلید این حجره را به تو بدهد و به او بگو: آقامیرزا! خود شما هم باید درسی برای من بگذاری و مرا تعلیم دهی.» 💢من هم سرم را پایین انداختم و به تهران رفتم. آدرس درست بود. تا به آقامیرزا گفتم، اطاعت کرد. کلید را آورد و به من داد و پیشنهاد تدریس را نیز پذیرفت. آقامیرزا می‌گوید: دیدم او جوانِ عجیبی است و اطلاعات ویژه‌ای دارد. در طول تدریس، خاصیت‌هایی را در ایشان دیدم. من بیشتر اوقات بدون مطالعه و آمادگی قبلی به او درس می‌گفتم و به عنوان مدیر و متولی حوزه، نظم خاصی نداشتم و چندان به امور طلاب رسیدگی نمی‌کردم؛ یا مثلاً در خانه به خانواده‌ام رسیدگی نمی‌کردم و عیالم کتاب‌هایم را پنهان کرده بود. در واقع، علت اصلی‌ِ پیش‌مطالعه نکردنم، همین بود. 🔰 در طول تدریس، این شاگرد محل پنهان شدن کتاب‌هایم را به من گفت. به او گفتم: آقا این اطلاعات، از کجاست؟ گفت: من رفیقی دارم. همان شخصی که در راه خروج از شاهرود، به سراغم آمد و مرا راهنمایی کرد. این رفیق هر روز برای ناهار یا شام به من سر می‌زند، مرا راهنمایی می‌کند و دستم را می‌گیرد. بسیار شخص بزرگواری است. متولی مدرسه می‌گوید: من فهمیدم این شخص، یوسف فاطمه(ع) است. به او گفتم: آیا می‌توانی از رفیقت اجازه بگیری تا من هم او را ببینم؟ گفت: این آقای من اصلاً اجازه نمی‌خواهد؛ چراکه بسیار انسانِ خوش‌برخورد و دوست‌داشتنی‌ای است. گفتم: نه؛ تو باید برای من اجازه بگیری. او رفت تا اجازه بگیرد. 🔹برگشت و گفت: آقا فرمودند: «به آقامیرزا بگو: تو دَرست را بخوان و وظایفت را انجام بده؛ وقتش که فرا برسد، خودمان به دیدار تو می‌آییم.» بله برادر، عزیز، خواهر بزرگوار! اگر به وظایفمان درست عمل کنیم، امام زمان(ع) به سراغ ما می‌آید. 🔺نقل شده است: کفاشی بسیار با آقا مرتبط بود. خود این کفاش می‌گفت: آقا برای کفاشی برایم کفش آورده بود. تا کفش‌ها را دیدم، گفتم: آقا خیلی دوستت دارم؛ اما باید نوبت بگیری. می‌گوید: تا این را گفتم، دیدم آقا مرا بغل کرد. گفت: «برای همین است که تو را دوست دارم.» 📚برگرفته از کتاب عصاره خلقت استاد آیت الله فرحانی @albayann
💠انتظار فرج یک نوع فرج است و انسان را از حالت یاس و درماندگی نجات می دهد 🔰امام خامنه ای 🔹در انتظار فرج، امید و تحرک است و اقدام وجود دارد. خود انتظار فرج یک نوع فرج است و انسان را از حالت یاس و درماندگی نجات می دهد. انتظار به معنای فقط نشستن و دست روی دست گذاشتن و چشم به در دوختن نیست، به معنای آماده شدن، اقدام کردن و اینکه احساس کند عاقبتی وجود دارد که می توان به آن دست یافت و باید برای آن تلاش کند @albayann
مقولات سبعه نسبیه.mp3
1.47M
🔊 | استاد آیت الله فرحانی 💠اختلاف نظر آخوند خراسانی وعلامه طباطبایی در مقولات سبعه نسبیه @albayann
🖊جایگاه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی |جلد ششم از مجموعه 💠بسیاری از فقهای پیش از امام خمینی‌(ره) معتقدند ولایت فقیه، مسئله‌ای فقهی است و سپس بحث می‌کنند که چه ادله‌ای بر ولایت فقیه وجود دارد. اما حضرت امام‌(ره) معتقدند سنخ این مسئله، کلامی ‌است و باید در علم کلام مورد بحث قرار بگیرد. 📌ایشان می‌فرمایند: «همان چیزی که در علم کلام دلیل بر مسئله “امامت” است، همان دلیل بر لزوم حکومت در عصر غیبت نیز دلالت دارد.» با این نگاه، مسئله ولایت فقیه از علم فقه خارج و وارد علم کلام می‌شود. 🔹یکی از نتایج کلامی‌ شدن مسئله ولایت فقیه، مطلقه شدن آن و سپس مقدم شدن آن بر همۀ احکام شرعی است؛ تا جایی که ایشان می‌فرمایند: «این‌گونه نیست که اسلام فقط احکام باشد؛ بلکه می‌توان گفت اسلام، حکومت با تمام شئون آن است و احکام، قوانین اسلام و شأنی از شئونِ حکومتند؛ بلکه مطلوب اصلی، همان حکومت است و احکام، مطلوبات بالعرض و وسایلی برای اجرای حکومت هستند.» 🌐جهت تهیه این اثر به لینک ذیل مراجعه نمایید: https://albayan-nashr.ir/product/jaigahvelaiatfaqihdarandisheemamkhomeini/ https://eitaa.com/joinchat/3220963397Cb6584805dd
🖊اجابت دعوت پیامبر(ص) 🔹بر اساس آیۀ شریفۀ «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْييكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُون‏» و نیز ادعیۀ ماه رجب، سالک باید در ماه رجب پیام این ماه را درک کند و پیوند خود با خداوند متعال را تحکیم کند. به همین جهت است که بیشترین توصیه در این ماه پس از روزه‌داری، خواندن سورۀ مبارکۀ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد» و ‌همچنین ذکر شریف «لا إِلهَ إِلَّا اللَّه» است. تأثیر این ذکر شریف در برقراری پیوند با خداوند متعال، ‏بر اهل سلوک پوشیده نیست. بنابراین انسان در ماه رجب مخاطب «اسْتَجيبُوا لِلَّهِ» است؛ اما محوریت معارف در ماه مبارک شعبان، ماه نبی مکرم اسلام‌(ص)، «اسْتَجيبُوا لِلرَّسُول» است. در همین افق پس از درخواست معرفت خداوند، از او می‌خواهیم معرفت پیامبرش را نیز به ما عنایت کند و می‌گوییم: «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي‏ نَفْسَكَ‏ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ.» 📌نتیجۀ اجابت دعوت پیامبر(ص) این است که به حکم آیۀ شریفه، انسان‌ها به «حیات طیبه» می‌رسند. ندای شعبان، ندای رسول خدا‌(ص) است. رسول خدا‌(ص) مربی ماسواست و در ماه شعبان سفرۀ حرکت معنوی و تکامل انسان را پهن می‌کند تا انسان‌ها از آن بهره ببرند. 💠در دعاهای ماه شعبان، به‌خصوص صلوات شعبانیه، جایگاه این ماه مبارک و دستورالعملی که مؤمنان در این ماه باید انجام دهند بیان شده است. در صلوات هر روز ماه شعبان چنین می‌خوانیم: وَ هذا شَهْرُ نَبِيِّكَ سَيِّدِ رُسُلِكَ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، شَعْبانُ الَّذِي حَفَفْتَهُ‏ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوان‏. خدایا! شعبان ماه پیامبر توست؛ ماهی که محفوف به رحمت و رضوان توست؛ چراکه این ماه بعد از درک رحمت واسعۀ پروردگار در رجب قرار دارد و کسی که وارد این سیر می‌شود، به مقام رضوان الهی می‌رسد. 🔶و در ادامه آمده است: الَّذِي كانَ رَسُولُكَ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَدْأَبُ فِي صِيامِهِ وَ قِيامِهِ فِي لَيالِيهِ وَ أَيَّامِهِ، بُخُوعاً لَكَ فِي إِكْرامِهِ وَ إِعْظامِهِ الى‏ مَحَلِّ حِمامِه‏. منش پیامبر(ص) در این ماه، روزه و شب‌زنده‌داری بود. سپس از خداوند ‌می‌خواهد که توفیق تبعیت از سیرۀ پیامبر‌(ص) را به بندگان خود بدهد و می‌فرماید: «اللَّهُمَّ فَأَعِنَّا عَلَى الاسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فِيه‏»؛ و به این ترتیب، نسخۀ این ماه را برای مؤمنان روشن می‌سازد. 📚انسان معاصر و ناگزیری از معنویت 🌐جهت تهیه این اثر به لینک ذیل مراجعه نمایید: https://albayan-nashr.ir/product/ensanmaaservanagoziriazmanaviat/ @albayann
🖊بیانیه آیت الله عبدالکریم فرحانی نسبت به انتخابات 11 اسفند ماه: بِسم اللّه الرَّحمن الرَّحیم «إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلى أَهلِها وَإِذا حَکَمتُم بَینَ النّاسِ أَن تَحکُموا بِالعَدلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمّا یَعِظُکُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعًا بَصیرًا» انقلاب شکوهمند اسلامی ایران طی بیش از چهار دهه گذشته در مقام عمل نشان داد که شأن حضور مردم در تعیین سرنوشت خود، یک شأن تبلیغاتی، نمایشی و تشریفاتی نیست و مردم با حضورشان در انتخابات‌، قدرت و اراده خود را در انتخاب حاکمان، مدیران و نمایندگان به منصه ظهور می‌رسانند و علاوه بر آن، مصداق تکلیف مؤمنان در تعاون بر اقامۀ حقّ و برّ و تقوا، از اعمال صالحی است که مهلت اعاده و قضا ندارد. باید به این مهم توجه شود که اگرچه مطالبه‌ از مسئولان به خصوص نسبت به وضعیت اقتصادی و معیشتی بر جای خود باقی است لکن از آنجا که دشمنان اسلام و ایران، به تضعیف توان و همبستگی داخلی و تضعیف اقتدار خارجی کشور طمع بسته‌اند، این مشارکت پرشور در انتخابات است که خیال خام بدخواهان این مرز و بوم را نقش بر آب کرده و کشور امام زمان عجل الله تعالی فرجه را در برابر آسیب‌ها و هجمه‌ها علیه اسلام و ایران، بیمه خواهد کرد. این هجمه بی سابقه تبلیغاتی دشمنان قسم خورده ملت بزرگ ایران اسلامی برای کاهش مشارکت در انتخابات پیش رو ، نشان دهنده اهمیت حضور مردم در این رویداد بزرگ است که حق آنهاست و ضامن ارتقای قدرت و امنیت ملی به شمار می‌رود. اینجانب از آحاد مردم عزیز ایران برای حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی و خلق حماسه ای بی نظیر در گام دوم انقلاب دعوت نموده و از درگاه خداوند متعال عزّت ملت ایران، مصونیت از گزند دشمنی‌ها و انحرافات و طول عمر باعزت به رهبر حکیم، عزیز و فرزانة مان را مسئلت می نمایم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته. عبدالکریم فرحانی 9 اسفند 1402 @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
26.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| ملت عزیزمان بدانند امروز چشم بسیاری از مردم دنیا به ایران است 🎥 مرور تصویری بیانات صبح امروز رهبر انقلاب پس از شرکت در انتخابات یازدهم اسفند ۱۴۰۲ 👏 ، ، 💻 Farsi.Khamenei.ir
🖊حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی اهم واجبات است. در میدان بودن جمع بین تکلیف ظاهری و باطنی است من توصیه می کنم باتقویت معنویت و بصیرت این شرایط را برای انقلاب اسلامی دریابید 🔰استاد آیت الله فرحانی صبح امروز در ساعات آغازین انتخابات ۱۱ اسفند ماه رأی خود را به صندوق انداختند @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 📌ماه شعبان ماه مهیا کردن انسان است برا ضیافت الله 🔰امام خمینی ره @albayann