eitaa logo
البیان
11هزار دنبال‌کننده
945 عکس
213 ویدیو
75 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆مفهوم آزادی از نظر اسلام🔆 🔰استاد آیت الله فرحانی: ❓آیا اسلام مخالف آزادی انسان است ؟ 👈🏻 ما مسئله آزادی را وقتی بررسی می کنیم ، یک بار از آزادی «انسان بماهو انسان» سخن می گوییم ، این را اسلام قبول کرده است؛ به آن می گوییم حریت و انتخاب و آزادی انسان. اما یک بار سخن از آزادی انسان بما هو حیوان است؛ هیچ کس به این فتوا نمی دهد که حیوانی را آزاد بگذاریم. هیچکس نمی گوید حیوانی را در جامعه آزاد بگذارید. اسلام معتقد است مشکل امروز دنیا این است که ما حیوان های آزاد داریم نه انسان آزاد! می درند ، می برند ، ظلم می کنند ، فلذاست که عدالت نداریم. 💠اسلام می گوید اگر انسان آزاد نداشته باشیم دین به غایت خود نمی رسد. ما تمام حرفمان این است: ⁉️ فاصله بین خلافت آدم تا خلافت داود ، خلافت داود تا خلافت خاتم ، خلافت خاتم تا خلافت خاتم الاوصیا چیست؟ چرا دوره انتظار اتفاق افتاده است؟ چرا ما باید منتظر ولی الله بمانیم؟ چون بشر باید انتخاب کند! ایمان اسلامی اجباری نیست اما این امر از باب آزادی انسان است نه آزادی حیوان و تفاوت در همین است. ⁉️فرق بین سیره نبی اکرم ، سیره حضرت ابراهیم و سیره کسی مثل ملکه انگلیس در چیست؟ چرا نبی اکرم(ص) وقتی وارد مکه شد بت ها را پایین آورد ؟ چرا حضرت ابراهیم بت ها را خرد کرد ؟ ‼️به خاطر آن که وقتی این ها پرسیدند که چه کسی این کار را کرد حضرت فرمود از خود بت ها بپرسید! 👈🏻ارجاع داد به انسانیت انسان. تعبیر زیبای قرآن این است فرجعوا الی انفسهم ! قرآن می فرماید حضرت ابراهیم توانست مسئله از خودبیگانگی انسان را مدیریت کند با رجوع به خود و آزاد کردن انسانیت انسان ! ما مسئله آزادی را در اندیشه قرآنی از ابراهیم که پدر توحید است می دانیم نه از هگل.این آزادی انسان است. 💢ولی ملکه انگلیس وقتی می رود هند ، به بتکده که می رسد کفش هایش را پایین تر از جایی در می آورد که خود بت پرستان کفش هایشان را در می آورند! قرآن به این می گوید اسارت ، این آزادی انسان نیست! اگر حیوان را آزاد کردید می شود همین سیره ؛ می شود فرهنگ غرب که مهد آزادیست !! 👈🏻ما اگر آزادی را آزادی انسان بدانیم ، حریت انسان مبنای کار ما باشد ، انسان آزاد است و انسان آزاد باید سرنوشتش را خودش انتخاب کند . لذا امام رضوان الله علیه فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم ! ♨️ نه یک کلمه بیش یعنی دموکراتیک اسلامی نداریم ، چون دموکراسی غربی چه با قرائت لیبرال دموکراسی و چه با قرائت سوسیال دموکراسی یعنی آزاد کردن حیوان ! و آزاد کردن حیوان عدالت را از بین می برد ! انتخاب انسان مبنای اندیشه توحیدی ماست و اگر دوره انتظار در تاریخ وجود دارد به این دلیل است که باید بشر رشد کند و حراً انتخاب کند ، لذاست که جمهوری دموکراتیک نداریم ! ♨️نه یک کلمه کمتر یعنی اینکه جمهوریت را نمی شود جدا کرد ؛ این غلط است . این که رهبر معظم انقلاب می فرماید مدل جمهوری اسلامی مدل مردم سالاری دینی است یعنی اینکه ما این بلوغ را باید بوجود بیاوریم تا این انتخاب اتفاق بیفتد . امروز پیام جمهوری اسلامی این است ، بیشترین حق در انتخاب سرنوشت را این نظام به مردم داده است . ♻️نظام مقدس جمهوری اسلامی مخاطبش انسان آزاد است ، انسان آزادی که در چارچوب عدالت ، به بندگی خدا و توحید می رسد و این مدل انسان ولایی این فاصله را باید طی کند و طی میکند ان شالله . 📝جلسه با موضوع سیری در معارف قرآن کریم بهمن ماه ۱۳۹۷ @albayann
🏴 مراسم گرامیداشت ارتحال حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره) 🕖 سه شنبه ۱۶ دی ماه ساعت ۱۹ حسینیه ثارالله شهرستان دزفول 💢 سخنران: آیت الله فرحانی @albayann
#فایل_صوتی #امتداد_حکمت 🎙 مجموعه صوتی سیری در اندیشه اسلامی ✅ استاد آیت الله فرحانی تعداد جلسات: ۵ 1️⃣تقابل اندیشه اسلامی و اندیشه غرب http://dl.farhani.net/sokhanrani/84/andishedini/n.h.z.1-1.lite.mp3 2️⃣استعداد انسان به عنوان خلیفه الهی http://dl.farhani.net/sokhanrani/84/andishedini/n.h.z.1-2.lite.mp3 3️⃣انسان شناسی در قرآن http://dl.farhani.net/sokhanrani/84/andishedini/n.h.z.1-3.lite.mp3 4️⃣آیا زن فرع وجود مرد است؟ http://dl.farhani.net/sokhanrani/84/andishedini/n.h.z.1-4.lite.mp3 5️⃣نتیجه ولایت و کمال نهایی انسان در قرب الی الله http://dl.farhani.net/sokhanrani/84/andishedini/n.h.z.1-5.lite.mp3 ⚠️ جهت استماع صوت هر جلسه لینک ارائه شده را انتخاب نمایید @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ⁉️راهکار مقابله با افرادی که آزادی اسلامی و مبانی اسلامی را محترم نمی شمارند چیست؟ ⁉️چگونه می توان علاوه بر تاثیر نپذیرفتن برآنها تاثیر گذاشت؟ ✅قرآن کریم نسبت به دیگران دوگونه رویکرد را تعریف می نماید: 🔘 یک عده دشمن اند ، می دانند حق چیست ، از خیلی ها بهتر هم میدانند حق چیست ،لکن منافعشان در خطر است ؛ در مورد این عده قانون «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» باید محقق شود. اگر احساس قدرت و استقلال و توان در نظام مقدس جمهوری اسلامی کردند ، ساکت می نشینند و می پذیرند. اما اگر احساس ضعف در نظام اسلامی کردند ،جلو می آیند. 💢 یعنی ما یک بخشی از رویکردمان ،در مقابل دشمنان باید همین باشد. هرجا با قدرت آمدیم و حقمان را مطالبه کردیم و ایستادیم ، حق ما را دادند و پذیرفتند و جلو رفتیم . اگر ما در مقابل برخی دشمنان با قدرت در چارچوب حقمان عمل کردیم ، تکلیف معلوم است . 🔘 در ارتباط با عده دیگری که جاهل اند مستضعف اند ، باید بهشان کمک کرد محبت و مودت کرد ، در این رابطه باید کار تبلیغ و آموزش و تبیین را انجام دهیم و واقعا «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» محقق می شود. 🔺از یک طرف باید قدرت در مقابل دشمن را داشته باشیم. 🔺و از یک طرف نجات عزیزانی که از این جهت دچار مشکل هستند . @albayann
💠اهمیت مردمی بودن و انس گرفتن بامردم 🔰 مردمی بودن به ادّعاکردن نیست. با مردم، با زندگیِ مردم کنار بیاییم، مثل مردم زندگی کنیم، با طبقات مختلف مردم انس بگیریم. این، معنای مردمی بودن است. ♻️بعضی از ماها که حالا معمّم هستیم، اگر مثلاً یک آدم ذی‌شأنی، آدم محترمی باشد، خب، سلام علیک میکنیم، گرم میگیریم، اگر کاری با ما داشته باشد گوش میکنیم، آقا! یک استخاره‌ای بکنید، قرآن را درمی‌آوریم و یک استخاره‌ای برایش میگیریم؛ اگر یک آدم فرودستی باشد، یک آدم مثلاً سطح پائینی باشد؛ نه، اعتنا و اهتمامی نمیکنیم! این، خلاف سیره‌ی رسول الله است. 🔅سیره‌ی پیغمبر(صلی الله علیه وآله )این است که با فقرا و با ضعفا و مانند اینها کنار می‌آمد. به شئون ظاهری و آن چیزهایی که به حسب ظاهر موجب جلال و شوکت و این چیزها است، اهمّیّتی نمیداد، وضع زندگی پیغمبر این طور بود؛ این برای ما واقعاً درس است. 💢حالا ما البتّه نه توقّع داریم، نه میشود توقّع داشت که مثل آن بزرگوار یا مثل امیرالمؤمنین (علیه السلام )رفتار کنیم؛ نه، خب، وضع آنها وضع دیگری است، جایگاهشان جایگاه دیگری است امّا آن را بایستی ملاک قرار بدهیم؛ آن را مثل یک نشانه‌ای قرار دهیم. 🔸شما فرض کنید از یک دامنه‌ی کوهی دارید میروید بالا، آن قلّه مورد نظرتان است، به قلّه نمیرسید امّا به طرف قلّه میروید، حرکت به آن سمت میکنید؛ باید اینجوری باشد. 📝 بیانات مقام معظم رهبری ۹۸/۱۰/۳ @albayann
@albayannآیت الله فرحانی .mp3
زمان: حجم: 719.6K
🔊🔊🔊 💠بیان معنای اخلاق و درس اخلاق ❓معیار کار برای رضای خدا چیست؟ ❓معیار اخلاق چیست؟ ❓علم بدون عمل و ثمرات آن در آخرت چیست؟ ♻️هرکس میخواهد یار امام زمان (عج) باشد، باید بوی خدا بدهد! نه بوی دنیا 👈🏻توصیه امام خمینی (ره) به فرزندش سید احمد در مورد حرکت در صراط مستقیم ⁉️اگر کارعلمی کردیم ولی کار اخلاقی نکردیم چه اتفاقی می افتد؟ 🔸حدیث حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) در مورد اقسام عالم 📝بیانات استاد آیت الله فرحانی در جلسه شرح کتاب سرالصلوه @albayann
2.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺علم، انسان را تهذیب نمی کند... @albayann
farhani.osul4.pdf
حجم: 887.1K
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه ۱۶تا۲۰ 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
19.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ❓ مشکل نظام آموزشی حوزه در چیست؟ ⁉️ چرا باید ۵ دور علم اصول در حوزه علمیه خوانده شود؟ ❓راه حل جمع بین کار علمی اجتهادی و مدیریت زمان تحصیل در چیست؟ @albayann
💠خطاب وحیانی و مراتب حکم ♻️ریشه یابی یکی از اضلاع هندسه فقه الخمینی(ره) در عبارات آخوند خراسانی(ره) 📝تقریری از درس خارج استاد آیت الله فرحانی- سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم مقدمه: بر اهل نظر پوشیده نیست که ساختار شناسی حکم نقش وسیعی در استنباط احکام شرعی ایفا می کند. مخاطب حکم شخصیت حقیقی است یا حقوقی؟ جنس خطاب شخصی است یا عمومی است یا قانونی؟ و اینکه متعلق حکم طبیعت است یا فرد؟ و اینکه اساسا جنس احکام شرعی قضیه حقیقه است یا خارجیه؟ همه و همه نفیا و اثباتا مورد توجه اقطاب علم اصول فقه بوده است. ♻️آنچه در این مجال جالب توجه است افق جدیدی است که امام خمینی فراروی این مبحث گشوده است و آن، عبور از خطاب قانونی و وصول به خطاب وحیانی است. آنچه شایان توجه است این است که زمانیکه خطاب قانونی هنوز از آب و گل درنیامده و در نظر اهل علم تازه می نمود، امام راحل پرده از گامی فراتر در این عرصه بنام خطاب وحیانی برداشته اند. البته نو آوری دأب حوزه های همیشه زنده و پویای شیعه است. لکن برخی نوآوری ها بهتر به جان اهل علم ریشه می دواند. در مقابل برخی نوآوری ها یا طرد میشوند و یا لااقل مهجور می مانند. ❓اما سر این حقیقت چیست؟ چه می شود که شیخ اعظم انصاری در فقه نظریاتی نو مطرح می کند که احیانا خلاف مشهور فقها و قدما است؛ لکن در عین حال مقبول می افتد. اما از طرف دیگر برخی نو آوری ها همچنان مهجور می مانند؟ پاسخ این سؤال را می توان در سیره شیخ جست و جو کرد. شیوه ای که هر مؤسس مکتبی که آن را سلوک کرده ، موجب ماندگاری مکتبش شده است. 🔸شیخ اعظم گرچه در ابوابی مثل بیع اعیان نجسه ابداع نظریه ای جدید کرده و این نظریه دقیقا در نقطه مقابل فتوای قدماست، لکن ایشان تار و پود نظریه اش را از عبارات قدما استخراج کرده و این امر را در مکاسب محرمه به رخ اهل علم کشیده است. آن چنان که فتوای نوی شیخ در دیده اهل فن مقبول افتاده است. اما امام راحل هم نو آوری های گوناگونی در ابواب علوم داشته اند تا آنجا که مرحوم آیت الله فاضل رضوان الله تعالی علیه در مقدمه کتاب مناهج الوصول ابراز می دارند که استاد ما آن چنان نو اندیش بود که گاهی تصور ما را از یک بحث به طور کلی عوض می کرد. جای خدمت به آثار امام راحل از این حیث همچنان باقی است. بتوانیم تار و پود اندیشه نو و تحولی ایشان را در آثار بزرگان علم اصول چون شیخ و آخوند بازیابی کنیم. 👈🏻این مهم در درس خارج استاد آیت الله فرحانی به وقوع پیوسته و سلسله پیش رو نمونه ای از این امر است. 🔰 نظریه خطاب وحیانی امام با همه ابعاد نوینش در کفایه آخوند خراسانی قابل ریشه یابی است. لذا مطلبی تحت عنوان پیوند خطاب وحیانی با نظریات آخوند خراسانی برگرفته از درس خارج استاد آیت الله فرحانی تقدیم خواهد شد. @albayann