البیان
💠پیام علامه طباطبایی(ره) به آیت الله بروجردی(ره) پیرامون تدریس اسفار و جایگاه فلسفه در حوزه علمیه #
💠علامه طباطبایی(ره):
من وقتی از تبریز به قم آمدم و درس «أسفار» را شروع کردم، و طلاّب بر درس گرد آمدند و قریب به یکصد نفر در مجلس درس حضور پیدا میکردند؛
حضرت آیتالله بروجردی (رحمتالله علیه)
🔺اولا: دستور دادند که شهریّۀ طلاّبی را که به درس «أسفار» میآیند قطع کنند. و بر همین اساس چون خبر آن بمن رسید، من متحیّر شدم که خدایا چه کنم؟ اگر شهریّۀ طلاّب قطع شود، این افراد بدون بضاعت که از شهرهای دور آمدهاند و فقط ممرّ معاش آنها شهریّه است چه کنند؟ و اگر من بخاطر شهریّۀ طلاّب، تدریس «أسفار» را ترک کنم لطمه به سطح علمی و عقیدتی طلاّب وارد میآید!؟
📌من همینطور در تحیّر به سر میبردم، تا بالاخره یک روز که بحال تحیّر بودم و در اطاق منزل از دور کرسی میخواستم برگردم چشمم بدیوان حافظ افتاد که روی کرسی اطاق بود؛ آن را برداشتم و تفأّل زدم که چه کنم؟ آیا تدریس «أسفار» را ترک کنم، یا نه؟ این غزل آمد:
🌱من نه آن رِندم که ترک شاهد و ساغر کنم محتسب داند که من این کارها کمتر کنم
🌱من که عیب توبه کاران کرده باشم بارها توبه از مِی وقت گل دیوانه باشم گر کنم
🌱گر چه گردآلودِ فقرم، شرم باد از همّتم گر به آب چشمۀ خورشید دامنتر کنم
🌱عاشقان را گر در آتش میپسندد لطف دوست تنگ چشمم گر نظر در چشمۀ کوثر کنم
🌱دوش لعلش عشوهای میداد حافظ را ولی من نه آنم کز وی این افسانها باور کنم
🔸باری، دیدم عجیب غزلی است؛ این غزل میفهماند که تدریس «أسفار» لازم، و ترک آن در حکم کفر سلوکی است.
🔺و ثانیاً یا همان روز یا روز بعد، [آیت الله بروجردی] خادم خود را به منزل ما فرستادند، و بدینگونه پیغام کرده بودند:
ما در زمان جوانی در حوزۀ علمیّۀ اصفهان نزد مرحوم جهانگیر خان «أسفار» میخواندیم ولی مخفیانه؛ چند نفر بودیم، و خُفیةً بدرس ایشان میرفتیم، و امّا درس «أسفار» علنی در حوزۀ رسمی به هیچ وجه صلاح نیست و باید ترک شود!
✅من در جواب گفتم: به آقای بروجردی از طرف من پیغام ببرید که این درسهای متعارف و رسمی را مانند فقه و اصول، ما هم خواندهایم؛ و از عهدۀ تدریس و تشکیل حوزههای درسی آن برخواهیم آمد و از دیگران کمبودی نداریم.
📌من که از تبریز به قم آمدهام فقط و فقط برای تصحیح عقائد طلاّب بر اساس حقّ، و مبارزۀ با عقائد باطلۀ مادّیّین و غیرهم میباشد. در آن زمان که حضرت آیتالله با چند نفر خُفیةً به درس مرحوم جهانگیرخان میرفتند، طلاّب و قاطبۀ مردم بحمدالله مؤمن و دارای عقیدۀ پاک بودند؛ و نیازی به تشکیل حوزههای علنی «أسفار» نبود؛
ولی امروزه هر طلبهای که وارد دروازۀ قم میشود با چند چمدان (جامهدان) پر از شبهات و اشکالات وارد میشود! و امروزه باید بدرد طلاّب رسید؛ و آنها را برای مبارزۀ با ماتریالیستها و مادّیّین بر اساس صحیح آماده کرد، و فلسفۀ حقّۀ اسلامیّه را بدانها آموخت؛ و ما تدریس «أسفار» را ترک نمیکنیم.
👈🏻ولی در عین حال من آیتالله را حاکم شرع میدانم؛ اگر حکم کنند بر ترک «أسفار» مسأله صورت دیگری به خود خواهد گرفت.
🔆علاّمه فرمودند: پس از این پیام؛ آیتالله بروجردی دیگر به هیچ وجه متعرّض ما نشدند، و ما سالهای سال بتدریس فلسفه از «شفاء» و «أسفار» و غیرهما مشغول بودیم.
و هر وقت آیت الله برخوردی با ما برخورد داشتند بسیار احترام میگذاردند، و یک روز یک جلد قرآن کریم که از بهترین و صحیحترین طبعها بود بعنوان هدیّه برای ما فرستادند.
📚مهرتابان ، یادنامه و مصاحبات تلمیذ و علامه ، ص ۱۰۳ - ۱۰۶
👈🏻پ.ن: البته بعد از این ماجرا مجددا نکاتی پیش آمد و علامه طباطبایی مجبور به تعطیلی درس خود شدند!
#علامه_طباطبائی
#فلسفه
@albayann
@albayannدعا وسیله ی گدایی ما از خداوند است.mp3
زمان:
حجم:
796.4K
🔊 #بشنوید
💠بیانی در باب مطلوبیت ذاتی دعا و تأثیر آن در توجه قلبی به خدا
🔰 استاد آیت الله فرحانی
#دعا
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🖇 #مجموعه_صوتی_بیانات_اخلاقی
🔰 #استاد_آیت_الله_فرحانی
🎙رحمت رحمانی و رحمت رحیمی
🌐https://eitaa.com/albayann/22
🎙شب های جمعه ونعمت زیارت حضرت معصومه
🌐https://eitaa.com/albayann/71
🎙اخلاق و نتیجه گرفتن از عمر
🌐https://eitaa.com/albayann/120
🎙رازهای استفاده از نماز
🌐https://eitaa.com/albayann/129
🎙تاثیر قبولی نماز بر قبولی سایر اعمال
🌐https://eitaa.com/albayann/156
🎙چرا در نماز حضور قلب نداریم؟
🌐https://eitaa.com/albayann/184
🎙جوانی فرصت کسب فضایل اخلاقی وکارهای فکری
🌐https://eitaa.com/albayann/209
🎙معیار کار برای رضای خدا چیست؟
🌐https://eitaa.com/albayann/234
🎙نقش جوانان مومن در انقلاب
🌐https://eitaa.com/albayann/258
🎙امیدوار کننده ترین آیه از منظر امیرالمومنین
🌐https://eitaa.com/albayann/304
🎙رعایت آداب الصلوة راه توحید است
🌐https://eitaa.com/albayann/320
🎙اولین و مهمترین اولویت در عمل صالح!
🌐https://eitaa.com/albayann/338
🎙درس اول از ادعیه
🌐https://eitaa.com/albayann/368
🎙فضیلت ماه رجب و رشد معنوی
🌐https://eitaa.com/albayann/388
🎙روزه ماه های حرام
🌐https://eitaa.com/albayann/366
🎙تفسیر یامن ارجوه لکل خیر
🌐https://eitaa.com/albayann/346
🎙اتصال به اهل بیت
🌐https://eitaa.com/albayann/322
🎙ارتباط با صدیقه کبری،معدن طهارت است.
🌐https://eitaa.com/albayann/319
🎙بیانی در باب مطلوبیت ذاتی دعا
🌐https://eitaa.com/albayann/484
🎙چرا ما در عبادت خداوند تنبلی میکنیم؟
🌐https://eitaa.com/albayann/463
🎙ماه شعبان ماه نبی اکرم
🌐https://eitaa.com/albayann/454
🎙تاثیر کثرت عمل صالح در درجات بهشت
🌐https://eitaa.com/albayann/443
🎙سیره معنوی امام کاظم نیاز امروز ما
🌐https://eitaa.com/albayann/431
🎙در ادعیه کمیت مهم است یا کیفیت?
🌐https://eitaa.com/albayann/413
#اخلاق
@albayann
@albayannتاثیر علامه و امام در برخورد با تمدن غربی.mp3
زمان:
حجم:
1.66M
🔊 #بشنوید
💠تاثیر علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره) در برخورد با تمدن غربی
👤استاد آیت الله فرحانی:
⁉️1.علامه طباطبایی چطور توانست ریشه فلسفه مادی را در ایران از بین ببرد؟
🔹2.نقش آثار شاگردان علامه (ره) در ایجاد گفتمان تمدن سازی چیست؟
🔸3.تاثیر بسط مباحث حکمی در فقه چگونه است؟
🔺4.چه کسی مباحث فقه مضاف را در حوزه علمیه ایجاد کرد؟
#مبانی_فقه_حکومتی
#امام_خمینی
#علامه_طباطبایی
@albayann
18.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید
💠فطرت و سرنوشت انسان
🔰استاد آیت الله فرحانی
🔹تفاوت نگاه فلسفه غرب و فلسفه اسلامی در وجود و ماهیت #انسان
#آزادی و فرهنگ فعلی تمدن غرب بر اساس تحلیل اگزیستانسیالیست از انسان
⁉️آیا از منظر اسلام ، فعل انسان ماهیتش را شکل می دهد؟
🔸نقدی بر نظر دکتر شریعتی در مسئله فرهنگ
🔆نقش فطرت در سرشت انسان بر اساس تفسیر از آیه شریفه « وَأَشْهَدَهُمْ عَلَیٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُوا بَلَیٰ شَهِدْنَا أَن تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ»
#انسان_شناسی
#امتداد_حکمت
@albayann
@albayannمسؤولیت حکومت ظاهری و اداره جامعه در زمان حضور ائمه معصومین ع بعهده ی چه کسی است؟ .mp3
زمان:
حجم:
1.81M
🔊 #بشنوید
💠حکومت ظاهری و قراردادی در زمان حضور امام معصوم (علیه السلام) در درجه ی اول به چه کسی می رسد؟
🔰 استاد آیت الله فرحانی
#ولایت_فقیه
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
⚠️ نظر امام تحریف نشود⚠️
رهبر معظم انقلاب:
🔹توجّه کنید حکومت اسلامی که امام گفتهاند و شما میخواهید آن را تثبیت و تسجیل و تبیین و توجیه کنید، من حیث لانرید به حکومت غیراسلامی تبدیل نشود.
چیزی که امروز در چالشهای فکری بین ما و مخالفان ما در سطح دنیا مطرح است، همین نکته است...
🔸من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان(امام) صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوهای که بتواند آرمانهای اسلامی - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است.
🔺ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوهای بنا نهاده و چارچوبی برای اقتصاد اسلامی درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود.
ایشان گفتند: بله، این درست است.
👈🏻من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند.
🔆آنجایی هم که بحث سرِ احکام ثانوی بود، ایشان به عنوان یک حکم اسلامی و فقهی بر آن تأکید میکردند. ایشان تا آخر هم همینطور بودند.
در خصوص غنا -موسیقی- ایشان حرف جدیدی مطرح کردند. مبنای فقهی ایشان اینطور بود. برای این قضیه، ایشان استناد فقهی داشتند. البته چیزی که در کتاب مکاسب گفتند، در جهاتی با این تفاوت دارد؛ اما براساس مبنای فقهی میگفتند؛ بر اساس ضرورت و مصلحت و پسند دنیا نبود.
🔺البته ممکن است کسی با کلیّات و جزئیّاتِ این نظر موافقت نداشته باشد؛ خیلی خوب، نظر خودش است؛
«لیکن نظر امام تحریف نشود.»
💠شما باید خیلی مراقبت کنید که نظر امام واقعاً به گونهای درآید که در کلمات و کتابها و حرفها و منش ایشان معلوم است. این نکته خیلی مهمّ است و به نظر من یک مسؤولیت تاریخی و امانتی بردوش شماست.
📚۴ بهمن ۱۳۷۸
#فقه_الخمینی
@albayann