eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
البیان
✏️شرح حدیثی از امام صادق(ع)، درباره زیارت امام حسین(ع) #امام_خامنه_ای: 📌عَن مُحَمَّدِ بنِ مُسلِمٍ
1398/07/01 🖊شرح حدیثی از امام صادق(ع)، درباره زیارت امام حسین(ع)| امام خامنه ای 📌[امام باقر و امام صادق (علیهما السّلام) میفرمودند همانا خداوندِ متعال به حسین (علیه السّلام) در برابر کشته شدنش پاداش داد که امامت در فرزندانش و شفا در خاکش و اجابت دعا در نزد قبرش باشد و اینکه روزهایی که زائرینش [برای زیارت] می‌آیند و میروند از عمرشان محسوب نمیگردد.] 🔹اینها البتّه بخشی از پاداشها است؛ وَالّا پاداشی که خدای متعال به شهید معمولی میدهد -فرض کنید در میدان جنگ یک تیری میخورَد یا آن روز یک شمشیری میخورد و می‌افتاد، شهید بود- این را خدای متعال میگوید «اَحیاّْءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ  فَرِحینَ بِماِّ ءاتٰهُمُ اللهُ مِن فَضلِه! وَ یَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم»؛ 🔸[وقتی] خدای متعال درباره‌ی یک شهید معمولی این جور حرف میزند، خب اَجر شهیدی مثل حسین‌بن‌علی (علیه السّلام) که شهادت او قابل مقایسه‌ی با هیچ شهادتی نیست، یعنی ما در تاریخ سراغ نداریم، بنده سراغ ندارم که این‌ جور مصیبت‌ها و این جور سختی‌ها را [کسی] تحمّل کند برای آن هدف عالی، هدف بلند، اصلاً قابل مقایسه نیست با اجر یک شهید معمولی. از جمله‌ی این اجرها و پاداشها این [چیزهایی] است که در این روایت آمده است. نه اینکه خیال کنیم اجر حسین‌بن‌علی (علیه السّلام) فقط همینها است؛ از جمله‌ اینها است که خیلی هم مهم است. 🔺یکی اینکه حضرت فرمود خداوند متعال «عَوَّضَ الحُسَینَ (عَلَیهِ السَّلامُ) مِن قَتلِهِ اَن جَعَلَ الاِمامَةَ فی ذُرّیَّتِه»؛ امامت، این پرچم برافراشته، این خورشید درخشان در طول همه‌ی تاریخ، در نسل این بزرگوار قرار داده شد، از اولاد او قرار داده شد. ✏️وَ الشِّفَاءَ فی تُربَتِه خاک قبر او را کسی مصرف کند، شفا است، دوا است، درمان است؛ خاک، خاک است امّا این خاک به برکتِ مجاورتِ آن پیکرِ مطهّر، یک چنین خاصیّتی دارد که شفا است. ✏️وَ اِجابَةَ الدُّعاءِ عِندَ قَبرِه این هم یکی؛ در کنار قبر حسین‌بن‌علی (علیه السّلام) شما دعا کنید، دعایتان مستجاب است. [واقعاً] دعا کنید؛ لقلقه‌ی لسان نباشد؛ بخوانید و بخواهید خدا را، خدای متعال وعده کرده است که اجابت خواهد کرد. اینهایی که میروند این راه را پیاده طی میکنند و میرسانند خودشان را به آنجا در این پیاده‌روی اربعین -این حادثه‌ی عجیبی که این سالها پدید آمده است- واقعاً یک موهبت بزرگ الهی را خدای متعال در اختیار اینها گذاشته. ✏️وَ لا تُعَدُّ اَیّامُ زائِریهِ جائِیاً وَ راجِعاً مِن عُمُرِه این هم یکی؛ اگر خدای متعال مثلاً فرض کنید که ده هزار روز به شما عمر داده باشد، این چند روزی که در حال رفت و آمد به سمت قبر این بزرگوار هستید، جزو اینها حساب نمیشود؛ این اضافه‌ی بر آن تعداد روزهایی است که خدای متعال مقدّر کرده که عمر شما باشد؛ این جزو آنها نیست، از عمرتان حساب نمیشود؛ این اضافه است، سرریز عمر است. 📗قالَ مُحَمَّدُ بنُ مُسلِمٍ فَقُلتُ لِاَبی عَبدِ اللَّهِ (عَلَیهِ السَّلامُ) هَذَا الجَلالُ یُنالُ بِالحُسَینِ (عَلَیهِ السَّلام) فَما لَهُ فی نَفسِه محمّدبن‌مسلم میگوید وقتی حضرت این را فرمودند، گفتم این جلالت، این عظمت، این مقام عالی، به برکت امام حسین داده میشود به این و آن. اینکه «شما اگر تربتش را مصرف کنید، بخورید، شفای شما است»، به شما یک لطفی شده است. به برکت امام حسین، این جلال و این کرامت و این عظمت داده شده است به اینها. ⁉️وقتی خدای متعال به خاطر او به دیگران این جلال و عظمت را، این کرامت را لطف میکند، پس به خود او چه میدهد؟ فَقالَ اِنَّ اللَّهَ تَعالیٰ اَلحَقَهُ بِالنَّبِیِّ (صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِه) اجر خود او این است که او ملحق به پیغمبر است. خلاصه‌ی همه‌ی کرامتهای الهی در عالم وجود، وجود پیغمبر اکرم است؛ خدا او را در قیامت، در بهشت، به پیغمبر ملحق میکند. 🖇فَکانَ مَعَهُ فی دَرَجَتِهِ وَ مَنزِلَتِه در روز قیامت، امام حسین در درجه‌ی پیغمبر و در منزلت پیغمبر قرار میگیرد. ثُمَّ تَلا اَبو عَبدِ اللَّهِ (عَلَیهِ السَّلامُ) «وَ الَّذینَ آمَنوا وَ اتَّبَعَتهُم ذُرّیَّتُهُم بِایمانٍ اَلحَقنا بِهِم ذُرّیَّتَهُم» یکی از مصادیق این آیه این مورد است.   @albayann
🏴سالروز علیه السلام تسلیت باد. 🖊استاد آیت الله فرحانی: 🔹گمان نکنید که امام صادق فقط یک حوزه علميه ای داشته اند و صرفا مشغول شاگرد پروری بوده اند و حکم فقهي بيان می کردند. 🔹 ایشان همزمان در سه جبهه مختلف مبارزه می کردند.شرایط دوره امام صادق بسیار سخت بوده است. با ملحدان و مشرکان از یک سو ، با گستردگی مشکلات اعتقادي و اخلاقي نیز از یک سو و با امويان و عباسيان از سوي ديگر به مبارزه برخواستند. 🔹این استقامت و پایداری امام صادق (علیه السلام) بود که اصل اسلام را حفظ کرد. @albayann
🖊 و 📌ریشه یابی یکی از اضلاع هندسه فقه الخمینی(ره) در عبارات آخوند خراسانی(ره) 📚تقریری از درس خارج استاد آیت الله فرحانی- سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ @albayann
البیان
🖊#خطاب_وحیانی و #مراتب_حکم 📌ریشه یابی یکی از اضلاع هندسه فقه الخمینی(ره) در عبارات آخوند خراسانی(ره
بسم الله الرحمن الرحیم ✏️مقدمه: بر اهل نظر پوشیده نیست که ساختار شناسی حکم نقش وسیعی در استنباط احکام شرعی ایفا می کند. ⁉️ مخاطب حکم شخصیت حقیقی است یا حقوقی؟ جنس خطاب شخصی است یا عمومی است یا قانونی؟ و اینکه متعلق حکم طبیعت است یا فرد؟ و اینکه اساسا جنس احکام شرعی قضیه حقیقه است یا خارجیه؟ همه و همه نفیا و اثباتا مورد توجه اقطاب علم اصول فقه بوده است. 🔹آنچه در این مجال جالب توجه است افق جدیدی است که امام خمینی فراروی این مبحث گشوده است و آن، عبور از خطاب قانونی و وصول به خطاب وحیانی است. آنچه شایان توجه است این است که زمانیکه خطاب قانونی هنوز از آب و گل درنیامده و در نظر اهل علم تازه می نمود، امام راحل پرده از گامی فراتر در این عرصه بنام خطاب وحیانی برداشته اند. 📌البته نو آوری دأب حوزه های همیشه زنده و پویای شیعه است. لکن برخی نوآوری ها بهتر به جان اهل علم ریشه می دواند. در مقابل برخی نوآوری ها یا طرد میشوند و یا لااقل مهجور می مانند. ❓اما سر این حقیقت چیست؟ چه می شود که شیخ اعظم انصاری در فقه نظریاتی نو مطرح می کند که احیانا خلاف مشهور فقها و قدما است؛ لکن در عین حال مقبول می افتد. اما از طرف دیگر برخی نو آوری ها همچنان مهجور می مانند؟ ✅پاسخ این سؤال را می توان در سیره شیخ جست و جو کرد. شیوه ای که هر مؤسس مکتبی که آن را سلوک کرده ، موجب ماندگاری مکتبش شده است. شیخ اعظم گرچه در ابوابی مثل بیع اعیان نجسه ابداع نظریه ای جدید کرده و این نظریه دقیقا در نقطه مقابل فتوای قدماست، لکن ایشان تار و پود نظریه اش را از عبارات قدما استخراج کرده و این امر را در مکاسب محرمه به رخ اهل علم کشیده است. آن چنان که فتوای نوی شیخ در دیده اهل فن مقبول افتاده است. 🔸اما امام راحل هم نو آوری های گوناگونی در ابواب علوم داشته اند تا آنجا که مرحوم آیت الله فاضل رضوان الله تعالی علیه در مقدمه کتاب مناهج الوصول ابراز می دارند که استاد ما آن چنان نو اندیش بود که گاهی تصور ما را از یک بحث به طور کلی عوض می کرد. 🖇جای خدمت به آثار امام راحل از این حیث همچنان باقی است. بتوانیم تار و پود اندیشه نو و تحولی ایشان را در آثار بزرگان علم اصول چون شیخ و آخوند بازیابی کنیم. 👈🏻این مهم در درس خارج استاد به وقوع پیوسته و سلسله پیش رو نمونه ای از این امر است. 🔰 نظریه خطاب وحیانی امام با همه ابعاد نوینش در کفایه آخوند خراسانی قابل ریشه یابی است. لذا مطلبی تحت عنوان پیوند خطاب وحیانی با نظریات آخوند خراسانی برگرفته از درس خارج استاد آیت الله فرحانی تقدیم خواهد شد. @albayann
پیوند خطاب وحیانی و مراتب حکم.mp3
975.5K
🎙 ✏️پیوند خطاب وحیانی و مراتب حکم 1️⃣بخش اول:تحلیل آخوند خراسانی در مراتب حکم @albayann
البیان
🎙#بشنوید ✏️پیوند خطاب وحیانی و مراتب حکم 1️⃣بخش اول:تحلیل آخوند خراسانی در مراتب حکم #فقه_الخمینی
✏️پیوند و | استاد آیت الله فرحانی 1️⃣بخش اول: تحلیل آخوند خراسانی در مراتب حکم مسأله خطاب وحیانی ریشه ای در عرفان ناب قرآنی و فلسفه اسلامی دارد که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در کتاب مصباح الهدایه از آن پرده برداشته اند. ایشان در مباحث اصولی شان هم تأثیر این مبنا را جا نمایی کرده اند تا جایی که مقرر درس ایشان ، آیت الله سبحانی به مناسبت وصول به این معنا زبان به تقدیر گشوده اند. 👈🏻مقام معظم رهبری یک مطالبه به حقی در این مجال دارند و آن اینکه شأن حوزه علمیه آن است که قله های عرفانی و حکمی را امتداد بدهند. بر این اساس ،امتداد حکمت در این عرصه، منطق اعتباریات را بنیان می نهد و در نتیجه سازمان استنباط را سامان می بخشد و از این جهت تردیدی نیست که این نو آوری حضرت امام نتایج تحول آفرینی در اصول و فقه دارد. ❓اما سؤال اینجاست که آیا این نظریه در گذشته علم اصول مطرح بوده است؟ اگر مطرح بوده است در چه مبحثی و تا چه اندازه ؟ صاحب کفایه به این مضمون پرداخته است. ایشان پیوند خطاب وحیانی با برخی مسائل علم اصول را که از جمله آن مسائل مساله مراتب حکم است را مطرح کرده است. 🔹توضیح آنکه آخوند خراسانی مراتب چهار گانه حکم را در بستر تحلیل حقیقت وحی اصطیاد نموده است. به این بیان که مرحله علم به مصالح و مفاسد که اولین مرتبه از مراتب حکم است، در مبدأ اعلی وجود دارد. سپس با وحی به نفس شریف نبوی یا الهام به نفس نفیس ولوی علم به مصالح و مفاسد به انسان منتقل شده و این انسان کامل دست به انشاء و اعتبار می زند و بر این اساس مرحله دوم از مراتب حکم تولید می شود. سپس اراده و کراهت در نفس شریف نبوی و یا نفس نفیس ولوی ایجاد می شود که البته این مضمون سبب زنده شدن حکم یعنی به فعلیت رسیدن حکم است. 🖇این جاست که باعثیت و زاجریت حكم تامین می شود و در رتبه بعد با تنجز حکم، مکلف موظف به امتثال و مستحق ثواب و درصورت عصیان مستحق عقاب خواهد بود. 👈🏻 اگر این نفس نورانی نبود، جز مرحله علم به مصالح و مفاسد که در مبدأ اعلی وجود دارد، سایر مراتب بدست نمی آمد و مرحله انشاء و فعلیتی شکل نمی گرفت. زیرا اعتبار و تغییر که ملازم انقداح اراده و کراهت است از مبدأ اعلی به دور است. 🔺این نمونه ای از است که آخوند با تحلیل حقیقت وحی به استقبال توضیح مراتب حکم آمده است. و این آغاز راهی است که امام راحل آن را به سرانجام رسانده است... 🔊تفصیل این مطالب را در صوت ارائه شده دنبال نمایید. @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج: حج امسال، حج برائت است. آنچه که امروز در غزه اتفاق می‌افتد شاخص عظیمی است که در تاریخ می‌ماند و راه را نشان خواهد داد. ۱۴۰۳/۲/۱۷ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
پیوند خطاب وحیانی2.mp3
1.06M
🔊 ✏️پیوند خطاب وحیانی و نظریات آخوند خراسانی 2️⃣بخش‌ دوم: خطاب وحیانی و مسئله نسخ @albayann
البیان
🔊 #بشنوید ✏️پیوند خطاب وحیانی و نظریات آخوند خراسانی 2️⃣بخش‌ دوم: خطاب وحیانی و مسئله نسخ #فقه_ا
✏️پیوند و | استاد آیت الله فرحانی 🔹نمونه دیگری که مرحوم آخوند مدل در اصول فقه را پیاده سازی کرده اند تحلیل مسأله نسخ است. ایشان در مقام تفرقه بین بداء مستحیل و غیر مستحیل فرمایشی دارند که در آن مقام، هم از حقیقت وحی و هم از انسان شناسی حکمی و قرآنی بهره گرفته شده است و در نهایت از امتداد آن در اصول فقه پرده برداری شده است. 🔸توضیح آنکه در آنجا مساله آن است که نسخ حکم شرعی چگونه با علم شارع سازگاری دارد. برای مثال صدقه قبل از نجوا یا دارای مصلحت ملزمه است که ناگزیر واجب است و یا اینکه دارای مصلحت ملزمه نیست پس هیچ گاه واجب نیست. مگر اینکه بگوئیم در یک زمان خاص صدقه قبل از نجوا مصلحت ملزمه دارد و قبل و بعد از آن واجد این مصلحت نیست. در واقع ریشه این سخن این است که صدقه قبل از نجوا به خودی خود مصلحت ملزمه ندارد بلکه در یک شرائط خاص زمانی که عبارت است از مقارنه صدقه قبل از نجوا و برخی قیود که مجموعا ایندو تمام الموضوع را فراهم می کند. به این ترتیب آن تمام الموضوع است که از ابتدا مصلحت ملزمه داشته است . 📌در این مقام سخن در این است که اگر از ابتدا نبی بداند که این حکم موقت است و به شکل موقت ابلاغ حکم کند، مانعی ندارد و ابهامی هم در کار نیست. اما وقتی که حکم بدون قید زمانی بیان می شود و پس از مدتی نسخ میشود مسأله بداء مطرح میشود. ⁉️حال سؤالی مطرح است که نفس نبوی تا عالم به مرتبه مصالح و مفاسد نشود که به حکم شرعی نائل نمی شود. پس بداء در علم نبی به چه معناست آیا با وجود علم غیب نبی باز هم حجابی وجود داشته است؟ آخوند خراسانی از این معما بواسطه حقیقت وحی والهام به نفس نبوی و ولوی رمز گشایی می کنند. به این بیان که گاهی نفس شریف نبوی با لوح محو و اثبات ارتباط برقرار می کند که طبعا جای تغییر هم وجود دارد و گاهی نفس شریف نبوی با لوح محفوظ متصل می شود که جای هیچ گونه تغییر باقی نمی ماند. این معنا زمینه ساز تفکیک احکام شرعی به قضیه حقیقیه و خارجیه است. 💠بنابراین آخوند هم با درجات نفس نبوی و ولوی کار می کند، هم با مراتب لوح محو و اثبات و لوح محفوظ که به نوعی تعمیق مرحله مصالح و مفاسد احکام است و در عین حال حقیقت وحی و الهام هم در کلام آخوند بعنوان سومین ضلع این مثلث قابل ارزیابی است. 🖊در مقام جمع بندی رهیافت ما از کلام آخوند چهار کلید واژه مطرح است : ۱. مراتب نفس انسان کامل(نبی و ولی) ۲. مراتب حکم ۳. حقیقت وحی والهام ۴. جنس خطاب وحیانی 📌ضرب این معانی چهار گانه در صوت ذیل به زینت کلام آراسته شده است. @albayann
🌱ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک باد.🌱 🖊استاد آیت الله فرحانی: 🔸عزیزان بزرگوار خدا خیلی دوستمان داشته است که مهمان فاطمه معصومه سلام الله علیها کرده است .یک ارزیابی بکنیم خودمان را. در این ضیافت نورانی کریمه اهل بیت و در کنار قبر این همه عالم ، چه گیرمان آمده است ؟ 🌹من هم از زبان شما بگویم آقاجان ! امام زمان ! به خدا قسم اگر شب و روز کار کنیم ، اگر شب و روز زحمت بکشیم ، اینقدری که شما به ما لطف کردید نمیتوانیم جبران کنیم ! ما کجا این سفره و این کرامت و این معنویت و ... کجا؟ 🔹️ما در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها داریم یافاطمة اشفعی لی فی الجنة ؛ شفاعت یکبار انسان را میبرد به بهشت ، و یکبار در بهشت آدمی را جابجا میکند ؛ 🌸حضرت بی بی ما ، هم بهشت میبرد هم درجه میدهد. سلام الله علیها @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🍂 نقل خاطره ای از آیت الله مصباح یزدی از ارادت خاص آیت الله به حضرت (سلام الله علیها) @albayann
🔰: 🔹 «روزهای یکشنبه‌ی ماه ذی‌قعده ایّام توبه و انابه است و عملی دارد که مرحوم عارف بزرگوار حاج میرزا جواد آقای ملکی در المراقبات نقل میکند از رسول مکرّم اسلام که خطاب به اصحاب خود فرمود: ⁉️کدامِ از شماها مایلید توبه کنید؟ همه گفتند ما میخواهیم توبه کنیم -ظاهراً ماه ذی‌قعده بوده است- طبق این نقل و این روایت حضرت فرمودند که در روزهای یکشنبه‌ی این ماه این نماز را -یک نمازی با یک خصوصیّتی در مراقبات ایشان ذکر میکنند- انجام بدهید. 🔸غرض، ایّام در ماه ذی‌قعده که اوّل ماه‌های حرام است در این سه ماه متوالی، ایّام و لیالی مبارک و متبرّکی است، پر از برکات است؛ باید از اینها استفاده کرد.» 📆 ۱۳۹۴/۶/۱۸ @albayann
🖊مسئولیت سنگین ما در تبیین 🔰استاد : 📌بنده در تشرفاتی که به مسجدالنبی و مسجدالحرام داشتم، با برخی برادران اهل‌سنت گفت‌وگو کردم. متأسفانه این برادران، معرفت صحیحی دربارۀ جریان امامت در قرآن کریم ندارند. همواره افراد مختلفی از افریقا، اندونزی، امریکا و کشورهای مختلف به سرزمین وحی مشرّف می‌شوند؛ اما معرفت به اهل‌بیت(عم) در بین‌ آن‌ها وجود ندارد. بسیاری از اهل‌سنت تحت تأثیر تبلیغات مختلف وهابیت و جریانات گوناگون قرار گرفته‌اند؛ لذا مشاهده می‌شود که به صورت منظم کار می‌کنند و نماز می‌خوانند، اما کار‌ آن‌ها بی‌روح و بی‌معرفت است؛ یعنی مثل ‌یک ساعت می‌ایستند و حمد و سوره را ‌می‌خوانند، ولی حتی ‌یک قطره اشک در چشمان‌ آن‌ها جمع نمی‌شود. 🔹لذا متأسفانه محبت، عاطفه، احساس و معرفت در بین برخی از‌ آن‌ها ابداً وجود ندارد. بر این اساس، برخی از فرازهای دعای عرفه در چنین مواضعی فهمیده می‌شود که چرا امام حسین(ع) می‌فرماید: خدایا! از تو ممنونم که مرا در جایی به دنیا آوردی که شیعه شدم.‌ 🔸یک روز بعد از نماز صبح،‌ یکی از اساتید دانشگاه‌ مصر به دیدنم آمد. اساساً مصری‌ها با سعودی‌ها و وهابی‌ها تفاوت بسیاری دارند. متأسفانه در کشورهایی که جریان وهابیت رخنه کرده است ـ مانند پاکستان و عربستان و بعضی کشورهای حاشیۀ خلیج فارس ـ برخی از اهل‌سنت در برابر امامت و ولایت، رویۀ سخت‌تری دارند و موضع‌ آن‌ها به عناد و دشمنی نزدیک است. این استاد دانشگاه گمان می‌کرد ما شیعیان، علی‌پرست هستیم. ⁉️از او پرسیدم: شما دربارۀ مسئله امامت در قرآن چه نظری دارید؟ گفت: مگر در قرآن مسئله امامت نیز مطرح شده است؟! گفتم: من دربارۀ علی(ع) و سایر اهل‌بیت(عم) صحبت نمی‌کنم؛ بحث من پیرامون اصلِ کلیِ امامت در قرآن است. به عقیدۀ شما امامت در قرآن چه منصبی است؟ و در ادامه از او پرسیدم: شما این آیۀ قرآن را چگونه معنا می‌کنید: «وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ رَبُّه بِکلماتٍ فَأتَمَّهُنَّ قالَ إِنّی جاعِلُک لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرّیتی قالَ لاینالُ عَهدی الظّالِمینَ»؟ امامت برای حضرت ابراهیم(ع) چه مقا‌می ‌است؟ گفتم: ابراهیم(ع) وقتی با نمرود وارد نزاع شد، جوانی بود که در همان زمان نیز، مقام نبوت را دارا بود؛ و بعد از آن‌که در مورد اسماعیل مورد آزمایش قرار گرفت و بعد از آن‌که کعبه را آ‌باد کرد و با صبر مورد آزمایش و بلا قرار گرفت، به مقام امامت منصوب گشت. هنگامی که من این آیات را برای ایشان خواندم، از حالت ایشان فهمیدم که تا چه اندازه از لحاظ معرفتی فقیر و ضعیفند؛ در واقع این جماعت ابداً معرفت صحیحی از قرآن ندارند و مسئولیت ما در تبیین امامت در قرآن بسیار سنگین است. در ادامه به این استاد دانشگاه گفتم: نتیجه می‌گیریم که مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است. 🔰این استاد دانشگاه مصری بسیار متعجب شد؛ تا جایی که از شدت شوق، از بنده خواست این مطالب را برای او بنویسم. لذا جمع‌بندی مطلب برای ایشان چنین شد که: ما در قرآن دو منصب داریم؛ نبوت و امامت. پس از آن، بحث را پیرامون عصمتِ نبی پی گرفتم و ایشان نیز تأیید کرد که نبی معصوم است. در ادامه گفتم: امامت از نبوت، اعظم و اشرف است؛ در نتیجه قطعاً امام نیز باید معصوم باشد. حال در چنین شرایطی خلیفۀ اول و دوم و سوم چه نسبتی با مقام امامت دارند؟! بر فرض که ‌آدم‌های خوبی بودند، لکن این افراد قطعاً در دوره‌ای از زندگی‌شان بت‌پرست بودند. و در ادامۀ بحث، برخی آیات را مورد بررسی قرار دادیم. 🖇هدف بنده از ارائه این بحث این بود که این شخص را به این نتیجه برسانم که بحث بین شیعه و سنی‌ اصلاً بر سر حسن و حسین و علی و عمر و ابوبکر نیست؛ بلکه اصل بحث بر سر تصویر مقام انسان و مقام امامت است. در نهایت نیز این شخص را به این نتیجه رساندیم که ختم نبوت ممکن است، لکن ختم امامت محال است؛ و لذا جهان تا قیامت به امام نیازمند است. متأسفانه این‌ افراد، ابتدا جایگاه پیامبر(ص) و سپس جایگاه امامت را خراب کردند؛ به عبارت دیگر، این افراد با مبانی خود، شأن پیامبر(ص) را نیز حفظ نکرده‌اند. کتاب آیات شیطانی، در حقیقت عنوانی است برای عقاید برادران اهل‌سنت! نویسندۀ این کتاب، این مطالب را از منابع رواییِ این اشخاص نوشته است، که ان‌شاء‌الله در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. 📚ولایت در قرآن @albayann
✏️ تکراری بودن برخی مباحث در دروس حوزه، ریشه ها و آسیب ها 🔰استاد : 🔹یک آسیبی در بحث های آموزشی حوزه وجود دارد و آن این است که در بحث های آموزشی ما زیاد است. 📌من از بحث خودمان مثال می زنم. ما الان میخواهیم صیغه نهی را شروع کنیم، (صیغه امر هم همینطور است). متاسفانه تقریبا سی چهل درصد مباحث در صیغه نهی را حتی بحث های مقطع خارج آن را در کتب سطح خوانده ایم. اما مجبوریم که در درس خارج، تکرار کنیم. استاد بزرگوارمان، حضرت آیت الله فاضل (ره) در درس خارجشان (که یک دوره کامل آن هزار و چهار صد - پانصد جلسه است) می فرمودند که "من در بیش از نصف این جلسات مجبورم کفایه را تکرار کنم". نصف این جلسات یعنی هفتصد، هشتصد جلسه تکراری. هفتصد، هشتصد جلسه تکرار برای حوزه ای که در سال تقریبا صد جلسه درسی دارد، معادل هشت سال تحصیلی است. پس تکرار یکی از مشکلات است. ⁉️چرا در برنامه آموزشی ما تکرار به وجود می آید؟ ✅ریشه مساله تکرار این است که مثلا وقتی میخواهیم کفایه بخوانیم، اصول بخوانیم، سهم فلسفه را در اصول جدا نمی کنیم. وقتی جدا نمی کنیم، متوجه نمی شویم که این بحث اصولی ما متوقف بر این چهار تا مساله فلسفی است. ما اگر در جای خودش مثلا چهل تا مساله ای را که بحث های اصولی متوقف بر آنهاست، خوب یاد بگیریم کلی از تکرار ها حذف می شود. 🖇مثلا در مبحث نواهی، برای بحث از «لاتفعل» باید زجر حقیقی و زجر اعتباری را بدانیم. در امر، بعث حقیقی و اعتباری را بدانیم. نسبت بعث را با اراده باید بدانیم. نسبت زجر را با اراده باید بدانیم. این چند مبحث، خودش اصولی نیست. اگر من در فلسفه این بعث حقیقی و بعث اعتباری را خوب یاد بگیرم. و زجر حقیقی و اعتباری را خوب یاد بگیریم و موجود را به حقیقی و اعتباری تقسیم کنیم و احکام موجود حقیقی را از احکام موجود اعتباری تفکیک کنیم، بعد که وارد بحث اصول میشوم، دیگر نیاز نیست که آن مباحث را تکرار کنیم. 🖇یا مثلا من الان بخواهم «لاتفعل» بگویم. «لاتفعل» مربوط به بحث معنای حرفی است. ⁉️فرق معنای حرفی و معنای اسمی چیست؟ اگر در جای خودش من این مطلب را خوب یاد گرفتم که هیئات در مقابل مواد تکلیفشان چیست؟ دیگر لازم نیست وقتی به «افعل» می رسم، این مباحث را تکرار کنم. در مفاهیم هم بحث معنای حرفی، ثمره دارد. در آنجا بحث می شود که آیا می توان معنای حرفی را تقیید زد یا نه؟ قید به ماده می خورد یا به هیئت می خورد؟ هیئت قابل تقییداست یا قابل تقیید نیست؟ 🔸اصل مساله این است که باید بتوانیم حیث فلسفی این مطالب را تبیین کنیم. مثال دیگری از مبحث مفاهیم عرض کنم. همه بحث بر سر این مطلب است که آیا قید علت انحصاری است یا نه؟ تمام نکته آخوند در کفایه بر سر یک جمله است که آیا سنخ علت انحصاری با سنخ علت غیرانحصاری تفاوت دارد یا نه؟ 🔰در علیت تاثیری ندارد که علت منحصره باشد یا نباشد، و چون یک سنخ بیشتر نیست، اطلاق گیری امکان ندارد. لذا از همین جا آخوند مفاهیم را خراب کرده است. الان تمام مساله این است که شما بتوانید علیت را تصویر کنید. فرق علت انحصاری و علت غیر انحصاری را ببینید. 📌عناصری در استنباط حکم خدا وجود دارد که به این عناصر، عناصر مشترکه گفته می شود که همان علم اصول است. دلیل حجیم شدن این علم اصول این است که سهم آن قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش رسیدگی نمی کنیم. 🔺اگر کسی این قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش یاد گرفت و بر آنها مسلط شد، وقتی وارد علم اصول می شود، دیگر لازم نیست که آنها را تکرار کند. تکرار کردنی که هم خودش مضر است و هم طلبه متوجه نمیشود به کجا رسید، چون اختیار مبنا نکرده است. 📆 درس خارج ۹۸/۶/۲۴ @albayann
نظریه جامع در مرکبات حقیقی.mp3
608.6K
🎙 🔰استاد : ✏️نظریه جامع در مرکبات حقیقی، اگر بتواند حل کند جامعه یک مرکب حقیقی است و یک اسم دارد 📌این جامعه با اسمش باقی است ولو نماز و روزه و حج تعطیل شود، حضرت امام این عبادات را از اختیارات ولی میداند... @albayann
📌اوّلین همایش بین المللی تجربیات نزدیک به مرگ در مشهد مقدّس با حضور استاد 🕌 مدیریت اساتید و نخبگان حوزه علمیه خراسان برگزار میکند: 💠 "ظرفیّتهای علوم انسانی اسلامی در مواجهه با تجربیات نزدیک به مرگ" 🔰 محورهای همایش: 1. اعتبار سنجی و میزان واقعیّت نمایی تجربیات نزدیک به مرگ 2. ظرفیّتهای علوم نقلی؛ تفسیر و حدیث در مواجهه با تجربیات نزدیک به مرگ 3. ظرفیّتهای علوم عقلی؛ فلسفه و کلام در مواجهه با تجربیات نزدیک به مرگ 📆 پنجشنبه، 27 اردیبهشت ماه 📍مشهد مقدّس - سالن کنفرانس هتل ولایت @albayann
حل اجتهادی غیر تعبدی.mp3
597.4K
🎙 🔰استاد : ✏️حل اجتهادی غیر تعبدی 📌طلبه باید جواب برهانی درست در پاسخ به اشکالات بدهد، با سب و لعن اشکال حل نمیشود و نسل جدید را نمی توان جذب کرد 🔹آنچه که امروز از امام می شناسید با آنچه که نمی شناسید لایقاس است لذا اول امام را بفهمید بعد بنویسید... @albayann
اصل عدم تقدیر.mp3
1.07M
🎙 🔰استاد: ⁉️آیا اصالت عدم تقدیر در بین اعراب وجود دارد؟ 🔹اگر قرینه حالیه یا مقامیه وجود داشته باشد تقدیر جایز است... ⁉️آیا آیه قَالَ‌ أَبُوهُمْ‌ إِنِّي‌ لَأَجِدُ رِيحَ‌ يُوسُفَ‌ لَوْ لاَ أَنْ‌ تُفَنِّدُونِ‌ با آیه وَاسْأَلِ الْقَرْيَةَ... در تقدیر داشتن فرقی دارند؟ 🔸برطبق دیدگاه امام و علامه ظاهر آیات و روایات و ملاک است ... @albayann
البیان
📌اوّلین همایش بین المللی تجربیات نزدیک به مرگ در مشهد مقدّس با حضور استاد #آیت_الله_فرحانی 🕌 مدیریت
✏️همایش"ظرفیّتهای علوم انسانی اسلامی در مواجهه با تجربیات نزدیک به مرگ" با حضور استاد 🕌 مدیریت اساتید و نخبگان حوزه علمیه خراسان @albayann
ولادت امام رضا علیه السلام.mp3
1.21M
🎙 🌱به مناسبت ولادت با سعادت حضرت امام رضا علیه السلام🌱 🔰 استاد : 🔹ماه ذی القعده ماه بزرگی است، خیلی از بزرگان از این ماه خود را برای روز عرفه و ماه قربان و ایام معلومات آماده میکنند. 🔸ورود در صیام ۳ روز ذی القعده و نماز یکشنبه های این ماه از اعمالی است که بسیار تاکید شده است، 📌ذی القعده خصوصیتی دارد که با ولادت حضرت امام رضا علیه السلام گره خورده ، که درک معنوی از این ماه بدون رضایت امام رضا معنا ندارد... @albayann