eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
860 عکس
195 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
جامع در مرکبات اعتباری بخش اول .mp3
1.62M
🔊 🗂جامع در مرکبات اعتباری بخش اول: مکانیزم تسمیه و قسم رابع وضع 🔹یکی از مبانی مهم و اثرگذار فقه الخمینی مسئله «جامع در مرکب اعتباری» است که حضرت امام در اصول فقه به تشریح این مطلب پرداخته است. این مبنا که بر اساس منطق اعتباریات تبیین و منقح می شود، در بسیاری از ابواب فقهی و اصولی خود را نشان داده و موجب تغییر نتایج و تحلیل ها در مسیر استباط خواهد شد. 🔰استاد در این صوت به بیان اصل مطلب و ریشه این مبنا در مسئله وضع و تسمیه پرداخته اند @albayann
البیان
🔊 #بشنوید 🗂جامع در مرکبات اعتباری بخش اول: مکانیزم تسمیه و قسم رابع وضع 🔹یکی از مبانی مهم و اثرگذ
🔺🔺🔺🔺 🖇بخش اول: تصویر جامع و مکانیزم تسمیه 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔸مطلب مهمی که در مرکبات اعتباری باید به آن توجه داشت مسئله تصویر جامع است. این یکی از مبانی مهم امام (ره) در علم اصول است. 📌مبنای این نظریه ، قسم چهارم وضع است. باید ابتدا صحت عقلائی (نه عقلی) وضع خاص و موضوع له عام را تبیین کنیم و نشان دهیم در تمام اختراعات عقلائی، وضع بر اساس قسم رابع بوده است. ▪️به این معنا که مخترع آن روزی که این اختراع را انجام داده است. به گونه ای این اسم را جعل کرده که حتی در گذر زمان نیز که این اختراعش کامل شده، این اسم برای آن درست بوده است. مثلا روزی که اسم «هواپیما» را برای آن اختراع قرار دادند، آن شیء مثل هواپیماهای امروزی نبود. اما میبینیم این اسم «هواپیما» بر این مدل های امروزی آن صادق است. ▫️اگر توانستیم ساحت عقل را از مکانیزم عقلایی تفکیک کنیم، به این نتیجه میرسیم که نظام عقلائی تابع قسم رابع وضع است و آن اسم وضع شده، یک جامع در مرکب اعتباری است و بر همین اساس است که این تسمیه درست می شود. 👈🏻یکی از مباحث مهمی که این مبنا خیلی به شما کمک می کند،مسئله «تسمیه علوم» است که امام (ره) در ابتدای علم اصول این مبنا را مطرح کرده و به خوبی نشان داده است که تکامل علوم تدریجی است. مثلا علم فلسفه در ابتدا با پنج گزاره شروع شد ولی الان صدها گزاره دارد. اول که اصاله الوجودی و اصالةالماهیت و تشکیک و تبایت وجودی در فلسفه نبود. اما مبینیم امروز همه اینها فلسفه است. این مرکب اعتباری از صد گزاره ، هزار گزاره ،دو هزار گزاره چگونه شده علم فلسفه؟ فرموده اند این تسمیه علوم یک چهارچوبی در مرکب اعتباری دارد. 🌀ایشان نشان دادند که نه تنها تسمیه در مرکبات اعتباری جامع می خواهد. بلکه در حقایق نیز چاره ای غیر از آن نیست. مثلا وقتی اسم «انسان» وضع شد، آیا این التفات وجود داشت که این موجود ، حیوان ناطق است ؟ مثلا حواسش بود که نطق عرض ذاتی انسان است ؟ فصل انسان است یا خاصه انسان هست؟اصلا این حرفها وجود نداشت. 🔺ایشان می خواهد یک مبنا درست کند که تسمیه ، مسمی می خواهد و این مسمی جامعی است که شما باید آن را عقلائی و اعتباری، لحاظ کنید. اگر با روال عقلائی آن کار کنید ؛ آن موقع میبیند نه تنها در وضع خاص موضوع له عام، محالی نمی بینید. بلکه در واقع در قسم اول که وضع خاص و موضوع له خاص است ، گرفتار می شوید. زیرا وقتی فرزند خود را نامگذاری می کنید. روی خاص این نوزاد اسم را نمی گذارید. بلکه به گونه ای نامگذاری می کنید که این نوزاد علامه هم بشود ، همان اسم مثلا زید برای آن باشد. @albayann
🌐نقد نظرات اصولی آیت الله نائینی توسط امام / در موارد بسیاری، امام مبانی بزرگان قبل از خود را خُرد كرده و مبنای جدیدی به جای آنها گذاشته‌اند. 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۸۱/۱۱/۰۸ 🌀🌀🌀🌀🌀 🔹صاحبان فكر باید بتوانند اندیشه‌ی خود را در محیط تخصّصی، بدون هوچیگری، بدون عوام‌فریبی و جنجال تحمیلی و زیادی مطرح كنند و آن شود؛ ... در حوزه، نقادی یكی از محورهای اصلی است. همه‌ی این بزرگان حوزه كه شما ملاحظه می‌كنید ... اصلاً در همین محیط نقّادی بزرگ شده‌اند. ... این سنّت حوزه است كه نظرات گذشتگان را مطرح كنند. شما ملاحظه كنید؛ 🔹امام رضوان‌اللَّه‌علیه، آن وقت كه در قم تشریف داشتند در درس ، نظرات مُد روز را كه نظرات مرحوم آیةاللَّه نائینی بود، ذكر می‌كردند، بعد فیه اوّلاً، ثانیاً، ثالثاً، رابعاً و خامساً، اساس حرف را اصلاً به هم می‌ریختند. ... 🔹تقریرات امام در بعضی از بخشها، چاپ شده است. شما نگاه كنید، در موارد بسیاری، امام مبانی بزرگان قبل از خود را خُرد كرده و مبنای جدیدی به جای آنها گذاشته‌اند. @albayann
🔰استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی: 🔹روحیه، اقدام و استراتژی بسیجی از منظر رهبر معظم انقلاب یعنی حضور در نقطه‌ای که مدنظر اسلام، قرآن و تعالیم دینی است، به گونه‌ای که اهداف موردنظر اسلام را به صورت جهانی عینیت بخشد. 🔺حوزه‌ علمیه خاستگاه و مهد انقلاب بوده و اگر حیثیت انقلابی ماندن حوزه به خطر بیفتد، انقلاب و اسلام تضعیف می‌شوند و اگر انقلاب از آن هدف اصلی خود، خارج شود، در تعارض با تعلیمات دینی عمل خواهد کرد، بنابراین این نقش حوزه در مدیریت انقلاب و تحقق آرمانهای آن حیاتی است. ◽️همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند؛ با تشکیل هیأت‌های رصد و اندیشه‌ورز و خردورز باید به گونه‌ای کار را به پیش برد که نیازهای روز انقلاب اسلامی محقق شود. حقیقتا این امر در گرو همراهی و همکاری همه‌جانبه روحانیت شیعه و علمای دین است. یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی تقویت روحیه انقلابی در همه شوؤن اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه و عدم اعتماد به امپریالیسم غربی است. 🔸اگر حوزویان بتوانند به‌ عنوان هادیان امت اسلامی نقش انقلابی خودشان را در در‌گذرگاه های مهم ایفا کنند؛ چه به‌ عنوان استاد حوزه و دانشگاه و چه به‌ عنوان مبلغین معزز ، قطعاً مسیرهای متعالی و بزرگ پیش‌روی انقلاب اسلامی ایران بیش‌ازپیش باز خواهد شد. @albayann
9.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰امام خمینی(ره) 🔹ما آن روز خیال می‌کردیم که در این قشرهای تحصیل کرده و متدین و صاحب افکار، افرادی هستند که بتوانند این مملکت را آن جوری که خدا می‌خواهد، آن طور اداره کنند. 🔺 دیدیم که نه، ما اشتباه کردیم... ما از حرفی که در مصاحبه‌ها گفتیم، عدول کردیم.... 👈🏻 وقتی احتمال بدهیم که حیثیت اسلام با بودن فلان آدم یا فلان قشر در خطر است، ما ماموریم که جلویش را بگیریم تا آن قدری که می‌توانیم. 🔸هر چه می‌خواهند به ما بگویند، بگویند که کشور ملایان، حکومت آخوندیسم و از این حرفهایی که می‌زنند. و البته این هم یک حربه‌ای است برای اینکه ما را از میدان به در کنند. ما نه، از میدان بیرون نمی‌رویم. @albayann
♻️جز توجه به خدا از ایشان چیزی ندیدیم 🔰آیت الله مؤمن قمی(ره): 🔹ما در تمام دوره‌ای كه با ایشان حشر و نشر داشتیم، ندیدیم كه كاری انجام دهند كه بوی دنیا از آن به مشام برسد و توجه عجیبی به معنویات داشتند. 📌همین امر باعث شد كه تمام طلبه‌ها عاشق ایشان بودند. به یاد دارم كه در همان سال 1342 ایشان را به زندان تهران بردند و بعد از چند ماه باز گرداندند. حبس ایشان مدتی به طول انجامید و ما از آزادی ایشان مأیوس شدیم. من عازم نجف اشرف شدم و چند ماه از اواخر سال 1342 و اوایل سال 1343 را در عراق به‌سر بردم. 🔸به خاطر دارم كه در آنجا به برادران طلبه نجفی گفتم: «تمام طلبه‌های قمی‌ نسبت به حاج آقا روح الله علاقه‌مند و به ایشان معتقدند. در حالی كه به نظر من هیچ یك از طلاب نجف نسبت به هیچ‌یك از مراجع نجف چنین حالتی را ندارند». 💠واقعیت این است كه جز [توجه به] خدا از ایشان چیزی ندیدیم. تا آخر هم این حالت را داشتند. دوستان ایشان هم حاضر بودند تمام دار و ندارشان را برای ایشان و در اصل برای خدا فدا كنند... @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ⚠️ خدایی که این دنیا را آفریده ، قسم یاد کرده که اینجا جای راحتی نیست. 💠 شخصی از امام جواد علیه السلام درخواست نصیحت اخلاقی نمود. ✅حضرت فرمود: قبول می‌کنی یا فقط می‌خواهی یک چیزی شنیده باشی؟ گفت : قبول می‌کنم. فرمود: اگر قبول می‌کنی وَ اعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَینِ اللَّهِ فَانْظُرْ كَیفَ تَكُونُ بدان که هیچگاه از چشم خدا خالی و بیرون نیستی پس بنگر چگونه زندگی می کنی. ⛔️ این دنیا محل امتحان و سختی است. مبادا خدای ناکرده دچار غفلت شویم و بخاطر مصائب و گرفتاری ها و مشکلاتی که داریم ، خدا را فراموش کنیم. @albayann
البیان
🔊 #بشنوید 💠ملاک تقسیم علوم بر اساس شناخت انسان(۱) 🔺یکی از مباحث معروف در باب جایگاه و ترابط علوم
Merge 1(1).mp3
1.83M
🎙 💠مقدمه انسان شناسی تقسیمات حکمت(2) ⁉️غایت حکمت عملی چیست؟ 🔸چرا مشهور در حکمت عملی فقط سه شاخه (اخلاق-تدبیر منزل- سیاست مدن) را ذکر میکنند 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
🎙 #بشنوید 💠مقدمه انسان شناسی تقسیمات حکمت(2) ⁉️غایت حکمت عملی چیست؟ 🔸چرا مشهور در حکمت عملی فقط
🔺🔺🔺🔺🔺 💠مقدمه انسان شناسی تقسیمات حکمت (۲) 🔰استاد : 💠گفتیم اگر کسی انسان را اینگونه شناخت که معجون و مخلوطی از دو چیز است. از یک جهت تجرد و از یک جهت تعلق برخوردار است. اول صورت معنویه أمریه است که عالم أمر است و دوم آن ماده ی حسیه خلقیه است که عالم خلق می باشد. ▪️بر همین اساس حکمت به دو فن تقسیم شد. چرا که در صدد اصلاح دو نشئه است؛ یکی اصلاح نشئه تجرد بواسطه ارتباط با عالم بالا و دیگری اصلاح نشئه تعلق بواسطه ارتباط و توجه به عالم پایین. حال اگر قرار است که حکمت عملی و نظری را بر اساس غایت تفکیک کنیم و قرار است در حکمت نظری به دنبال «صیروره العالِم عالَماً عقلیاً مضاهیاً للعالم العینی» باشیم و سپس حکمت عملی را با غایت عمل جدا کرده. ⁉️سوال این است که چرا تنها این سه شاخه خاص ـ اخلاق, تدبیر منزل و سیاست مدن ـ را جدا می کنیم و حال آن که تعداد زیادی از علوم مرتبط با عمل می باشند؟ اگر بحث از عمل است خیلی از علوم مرتبط با عمل انسان هستند. ✅در پاسخ به این سوال باید دانست حکمت عملی آن جهتی از نفس است, که تدبیر بدن بوده و مربوط به فعل اختیاری انسان است. در حکمت علمی قرار است عمل خیر یا همان بایدها را انجام دهیم تا نفس بر بدن استعلا پیدا کند و اراده نفس در بدن جاری و ساری شود. به تعبیر بسیار زیبای حضرت امام ، نفس باید بتواند اراده اش را جاری کند. جاری شدن ارادۀ نفس در قوۀ خیال آسان نیست و نفس باید اراده کند و آن را در بدن جاری کند تا بدن عبد نفس گردد. 🔹مرحوم امام در تفسیر روایت «المؤمن وحده جماعه» می فرمود: آدم مومن وقتی به نماز می ایستد, باید همه قوایش به او اقتدا کنند. یعنی زمانی این هیئت انقیاد به وجود می آید و انقهار نفس برای بدن درست می شود که هرگاه به نماز می ایستم, گوشم, چشمم, و هر کدام از اعضای بدنم حظشان را از این عبادت ببرند. اینجاست که «المومن وحده جماعة» معنا می یابد. 📌به همین دلیل هم در روز قیامت قوای نفس شهادت می دهند؛ اگر حظشان را از عبادت بردند، شاهد و شافع اند و اگر حظشان را از این عبادات نبردند شاکی اند. لذا اینکه در روایات می گویند: «قرآن را از روی عبارت آن بخوانید» ، برخی گفته اند تا باصره شما هم حظی ببرد. اراده روح در بدن جاری می شود و بدن بر این روح اقتداء می نماید. 🌀با درست معنی کردن انسان در این فضا، در عین حال که از جهت نظری همه موضوعات در حکمت نظری جا می گیرند اما از جهت عملی تنها با اموری کار می شود که موضوع آن «فعل اختیاری» انسان بوده باشد و با آن بتواند بدن را اداره کند. 👈🏻بنابراین توجه ذاتی مبنای این تقسیم می باشد منتهی توجه ذاتی ما در واقعیت های عینی, توجه نظری است و توجه ذاتی ما در جایی که فعل اختیاری وجود دارد, توجه عملی است. @albayann
وبینار مشارکت حداکثری در انتخابات1400(1)(1).mp3
820K
🎙 تحقیق و تببین مبانی مطالبات امامین انقلاب 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 🔹در بازخوانی مبانی امامین انقلاب و زیر ساخت های علمی آن ؛ بررسی این مبانی در کتاب و سنت و عقل بسیار مؤثر خواهد بود. 🔸 خواهیم دید که این مبانی، صرفا سخن امروز آقا یا دیروز امام نیست، بلکه مبنایی دارد که قرآن کریم، روایات وتاریخ وسیره نورانی اهل بیت(ع) مطرح است. 🔺اگر علمای ما ،اولا مطالبه را طرح کنند و ثانیا هم مبنا را بشناسند و بشناسانند، یقین داشته باشید در هر زمینه ای پیروز هستیم. کار بزرگ امام این بوده است. 💠در بحث انتخابات یکی از مطالبات مهم در این مبنا ، مشارکت حداکثری است. و این با تبیین مطالبات جدی آقا در الغا تفکر چپ و راست و همدلی و وحدت ملی است. ♻️ما اگر مبانی اندیشه نورانی حضرت امام را با قرائت آقا در این مطالبات و نظائر این مطالبات بشناسیم ، میتوانیم در بسط این اندیشه کار بزرگی انجام دهیم . 🔆 الان شرایطی داریم که بعضی ها نگاه به خارج را، راه ایران قوی میدانند چون مبنا را بلد نیستند. برای این عده می توان نفوذ را احتمال دارد، می توان توطئه را احتمال داد. لکن در بخش عمده ای از نخبگان و خواص این احتمال و تحلیل را باید جدی دانست که مبنای مطالبات امامین انقلاب را که ریشه در قرآن و روایات ما دارد را نمی‌شناسند. @albayann
⚠️حکومت آخوندی در بیان مقام معظم رهبری 🔹بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دو عنوان و دو مفهوم غلط‌ و انحرافی به وسیله‌ی کسانی که هم با روحانیت بد بودند، هم با انقلاب دشمن بودند، در ذهنها مطرح شد. البته به این حرفها پاسخ داده شده است؛ هم قولاً، هم عملاً؛ اما «رگ رگ است این آب شیرین و آب شور». باید همیشه متوجه بود، همیشه بیدار بود. 🔸این دو مفهوم غلط و در واقع دو تهمت را دشمن به عنوان تاکتیک مطرح کرده است: 🔺یکی طرح مسئله‌ی حکومت آخوندی است. میگویند در ایران حکومت آخوندی، حکومت روحانی بر سر کار است. این را نوشتند، گفتند، ترویج کردند، تکرار کردند. 🔺دیگری طرح موضوع آخوند حکومتی است؛ تقسیم آخوند به حکومتی و غیر حکومتی. ◻️هدفشان از طرح این دو مفهوم انحرافی و غلط این بود که اولاً نظام اسلامی را از پشتوانه‌ی عظیم فکری و نظری و استدلالی و علمی علمای دین محروم کنند؛ ثانیاً روحانیت مسئول را، روحانیت انقلابی را، روحانیت حاضر در صحنه را که در مقابل دشمنی‌ها سینه سپر کرده است، به خیال خودشان منزوی کنند، بدنام کنند. یعنی آخوند یک نوعش حکومتی است، که این بد است، منفی است، ضد ارزش است؛ یک نوعش غیر حکومتی است، که این مثبت است، این منزه است. ◼️نسبت روحانیت با نظام اسلامی، نسبت روشنی است. نسبت روحانیت و حوزه‌های علمیه با نظام اسلامی، نسبت حمایت و نصیحت است. این را توضیح خواهم داد. 💠حمایت در کنار نصیحت، دفاع در کنار اصلاح. آن دو مفهوم غلط، حقیقتاً انحرافی و خصمانه است؛ به دلیل اینکه اولاً حکومت آخوندی و نسبت دادن جمهوری اسلامی به این مفهوم، حرف دروغی است. ♻️جمهوری اسلامی حکومت ارزشهاست، حکومت اسلام است، حکومت شرع است، حکومت فقه است، نه حکومت افراد روحانی. روحانی بودن کافی نیست برای اینکه کسی سلطه‌ی حکومتی پیدا کند. جمهوری اسلامی با حکومتهای روحانی‌ای که در دنیا میشناسیم، در گذشته هم بوده است، امروز هم در نقطه‌هائی از دنیا هست، ماهیتاً متفاوت است. 📌حکومت جمهوری اسلامی، حکومت ارزشهای دینی است. ممکن است یک روحانی ارزشهائی را حائز باشد که از بسیاری از روحانی‌ها برتر باشد؛ او مقدم است؛ اما روحانی بودن هم موجب نمیشود که از کسی سلب صلاحیت شود. نه به تنهائی روحانی بودن صلاحیت‌آور است، نه روحانی بودن موجب سلب صلاحیت است. 👈🏻 حکومت دین است، نه حکومت یک صنف خاص و یک مجموعه‌ی خاص. تقسیم روحانی به حکومتی و غیر حکومتی و ارزش و ضد ارزش قلمداد کردن اینها هم یک غلط فاحش است. 💢رفتن به سمت حکومت و رفتن به سمت هر چیزی غیر از حکومت، اگر برای دنیا شد، بد است؛ اگر برای هوای نفس شد، بد است؛ مخصوص رفتن به سمت حکومت نیست. ما به سمت هر هدفی حرکت کنیم که مقصودمان هوای نفس باشد، مقصودمان منافع شخصی باشد، این ضد ارزش است؛ این همان مصداق دخول در دنیاست که فرمود: «الفقهاء امناء الرّسل ما لم یدخلوا فی الدّنیا»؛ این مخصوص رفتن به سمت حکومت نیست. 📌اگر هدف، دنیاست، مردود است؛ حکومت و غیرحکومت ندارد؛ اما اگر رفتن به سمت حکومت با هدف معنوی است، با هدف الهی است، این از برترین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است؛ از برترین مصادیق مجاهدت است؛ این قبول مسئولیتهای سنگین است، یا دفاع از مسئولان صاحب صلاحیت است. ✅اگر روحانیِ حکومتی به آن کسی گفته میشود که برای ادای دین خود، برای ادای مسئولیت شرعی خود، برای خاطر خدا از نظام اسلامی حمایت میکند یا از مسئولینی حمایت میکند، این ارزش است، این ضد ارزش نیست؛ نداشتن این حالت، ضد ارزش است. 🌀پس هیچکدام از این دو مفهوم - نه مفهوم حکومت روحانی و حکومت آخوندی، و نه مفهوم آخوند حکومتی، روحانی حکومتی - مفاهیم درستی نیست. طرح اینها پس از انقلاب و تشکیل نظام اسلامی، یک طرح مغالطه‌آمیز است؛ این مفاهیم متعلق به فرهنگ این انقلاب نیست. 📚رهبر معظم انقلاب ۲۹ مهر ۱۳۸۹ @albayann
1.mp3
2.39M
🎙 ⁉️علت نام گذاری اهل سنت در تاریخ چیست؟ 🔹چرا به شیعیان عدلیه می گویند؟ 🔸رابطه اخباری گری درشیعه وحس گرایی در اروپا چیست؟ ▪️نقش آیت الله وحید بهبهانی و شیخ اعظم در مبارزه با تفکر غرب چیست؟ 🔺آیا با شکست اخباری گری روح اخباری گری هم از بین رفت ؟ 🔰استدلال اخباری گری در باب رد بر دخالت عقل چیست؟ @albayann