eitaa logo
البیان
11.5هزار دنبال‌کننده
849 عکس
192 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 همتی والا 🔻فرزند محترمه علامه طباطبایی، نجمة السادات طباطبایی(همسر شهید قدوسی) نقل می کنند: 🔹 پدرم می گفت : وقتی در نجف بودم ، یک معلم ریاضی پیدا کرده بودم که فقط یک بعد از ظهر وقت تدریس داشت. من یک بعد از ظهر از این سوی شهر به آن طرف شهر می رفتم. 🔸وقتی به مکان مورد نظر و جلسه استاد می رسیدم ، به دلیل گرمای زیاد و پیمودن راه طولانی ، آنقدر لباس هایم خیس عرق بود که همان طور با لباس ، داخل آب حوض می رفتم و در می آمدم. و سپس تنها یک ساعت نزد آن استاد ریاضی ، درس می خواندم ! 📚 مجله زن روز ، شماره هشتصد و نود و دو @albayann
اندیشه جدید و نو انقلاب اسلامی .mp3
1.12M
🔊 ⁉️آیا انقلاب اسلامی حرف نوئی دارد؟ 🔹نظر امروز ما در مسائل سیاسی و اجتماعی چیست؟ 🔺این نظریات چگونه تولید می شوند؟ 🔰 استاد @albayann
البیان
🔊 #بشنوید ⁉️آیا انقلاب اسلامی حرف نوئی دارد؟ 🔹نظر امروز ما در مسائل سیاسی و اجتماعی چیست؟ 🔺این نظ
🔺🔺🔺🔺🔺 🔰آیت الله فرحانی: 🔺رهبر انقلاب می فرمایند جمهورى اسلامى داراى زايش فكرى است. ما براى مسائل روحى انسان، براى مسائل اجتماعى انسان، براى مسائل حكومتى انسان، حرفهاى تازه‏اى داريم. حرف تازه معنايش اين نيست كه اگر گفته شد، همه ‏ى دنيا آن را قبول خواهند كرد؛ معنايش اين است كه يك جريان جديدى را در درياچه ‏ى عظيم فكر بشرى به وجود مى‏ آورد؛ موج ‏آفرينى مى‏ كند. 🔹ما امروز در زمينه‏ ى مسائل سياسى، «مردم‏سالارى دينى» را عرضه مى‏كنيم؛ در زمينه ‏ى مسائل عمومىِ اجتماعى، «ابتناء تمدن بر معنويت» را ارائه مى‏ كنيم؛ در زمينه ‏هاى گوناگون، «كرامت انسان» را مطرح مى‏ كنيم؛ «آميختگى دين و زندگى» را مطرح مى‏ كنيم. اينها حرف نوئى است؛ اينها هيچ وقت در دنيا وجود نداشته؛ حتّى قبل از دوران ماديگرى و اومانيسم غرب و روى كار آمدن انديشه‏هاى سكولار هم اينجور نبود كه دين با زندگى توأم و همراه باشد... 🔸طبق اندیشه حضرت اقا، در فضایی که بحثهای ماتریالیستی مطرح بود و بعدا بحثهای لیبرال دموکراسی غرب و حتی لیبرال سوسیالیست غرب مطرح شد این حرفها و نظریات به صورت جدی مطرح نشده است و این مطالب نو و جدید است و اینها را امام(ره) با یک نگاه امتدادی تولید کرده است. 👈🏻ما معتقدیم انقلاب اسلامی حرف جدید زده است و فکر نوئی به وجود آورده و تولید فکر داشته است و اینها مبتنی بر نگاه امتدادی امام است و آن نگاه نه تجدد است و نه تحجر! 🌀از همین اندیشه جدید و نو، نسلی تربیت شده است که خود آن نسل، به عنوان یک مدل تربیتی مدنظر قرار گرفته است. که یکی از نمونه های تربیت شده این نسل ،حاج قاسم سلیمانی می باشند و رهبر انقلاب در اولین پیامی که برای شهادت ایشان دادند فرمودند او نمونه ی برجسته ای از تربیت شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود. 🔆باید دانست بر اساس آن نگاه امتدادی که اغاز شده باید یک مسیری طی بشود که در آینده پایان این مسیر را عرض خواهیم کرد. @albayann
🔰رهبر معظم انقلاب: 🔹سابقه‌ی فقه سیاسی در شیعه، سابقه‌ی عریقی است؛ لیکن یک چیز جدید است و آن، نظام‌سازی بر اساس این فقه است؛ که این را امام بزرگوار ما انجام داد. قبل از ایشان کس دیگری از این ملتقطات فقهی در ابواب مختلف، یک نظام به وجود نیاورده بود. 📌اولْ کسی که در مقام نظر و در مقام عمل - توأماً - یک نظام ایجاد کرد، امام بزرگوار ما بود؛ که مردم‌سالاری دینی را مطرح کرد، مسئله‌ی ولایت فقیه را مطرح کرد. بر اساس این مبنا، نظام اسلامی بر سر پا شد. این، اولین تجربه هم هست. 📌چنین تجربه‌ای را ما در تاریخ نداریم؛ نه در دوران صفویه داریم، نه در دوره‌های دیگر. اگرچه در دوران صفویه کسانی مثل «محقق کرکی»ها وارد میدان بودند، اما از این نظام اسلامی و نظام فقهی در آنجا خبری نیست؛ حداکثر این است که قضاوت به عهده‌ی یک ملائی، آن هم در حد محقق کرکیِ با آن عظمت بوده است؛ ایشان میشود رئیس قضات، تا مثلاً قضات را معین کند؛ بیش از اینها نیست؛ نظام حکومت و نظام سیاسی جامعه بر مبنای فقه نیست. 🔸ایجاد نظام، کاری است که امام بزرگوار ما انجام داد. همان طوری که جناب آقای مهدوی در نطقشان اشاره کردند - که من اجمالاً اطلاع پیدا کردم - امام مسئله‌ی ولایت فقیه را در نجف استدلالی کردند و بحث کردند؛ بعد هم در مقام عمل، این را پیاده کردند و آوردند، شد یک نظام اسلامی. 📚بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۷ شهریور @albayann
جامع در مرکبات اعتباری بخش اول .mp3
1.62M
🔊 🗂جامع در مرکبات اعتباری بخش اول: مکانیزم تسمیه و قسم رابع وضع 🔹یکی از مبانی مهم و اثرگذار فقه الخمینی مسئله «جامع در مرکب اعتباری» است که حضرت امام در اصول فقه به تشریح این مطلب پرداخته است. این مبنا که بر اساس منطق اعتباریات تبیین و منقح می شود، در بسیاری از ابواب فقهی و اصولی خود را نشان داده و موجب تغییر نتایج و تحلیل ها در مسیر استباط خواهد شد. 🔰استاد در این صوت به بیان اصل مطلب و ریشه این مبنا در مسئله وضع و تسمیه پرداخته اند @albayann
البیان
🔊 #بشنوید 🗂جامع در مرکبات اعتباری بخش اول: مکانیزم تسمیه و قسم رابع وضع 🔹یکی از مبانی مهم و اثرگذ
🔺🔺🔺🔺 🖇بخش اول: تصویر جامع و مکانیزم تسمیه 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔸مطلب مهمی که در مرکبات اعتباری باید به آن توجه داشت مسئله تصویر جامع است. این یکی از مبانی مهم امام (ره) در علم اصول است. 📌مبنای این نظریه ، قسم چهارم وضع است. باید ابتدا صحت عقلائی (نه عقلی) وضع خاص و موضوع له عام را تبیین کنیم و نشان دهیم در تمام اختراعات عقلائی، وضع بر اساس قسم رابع بوده است. ▪️به این معنا که مخترع آن روزی که این اختراع را انجام داده است. به گونه ای این اسم را جعل کرده که حتی در گذر زمان نیز که این اختراعش کامل شده، این اسم برای آن درست بوده است. مثلا روزی که اسم «هواپیما» را برای آن اختراع قرار دادند، آن شیء مثل هواپیماهای امروزی نبود. اما میبینیم این اسم «هواپیما» بر این مدل های امروزی آن صادق است. ▫️اگر توانستیم ساحت عقل را از مکانیزم عقلایی تفکیک کنیم، به این نتیجه میرسیم که نظام عقلائی تابع قسم رابع وضع است و آن اسم وضع شده، یک جامع در مرکب اعتباری است و بر همین اساس است که این تسمیه درست می شود. 👈🏻یکی از مباحث مهمی که این مبنا خیلی به شما کمک می کند،مسئله «تسمیه علوم» است که امام (ره) در ابتدای علم اصول این مبنا را مطرح کرده و به خوبی نشان داده است که تکامل علوم تدریجی است. مثلا علم فلسفه در ابتدا با پنج گزاره شروع شد ولی الان صدها گزاره دارد. اول که اصاله الوجودی و اصالةالماهیت و تشکیک و تبایت وجودی در فلسفه نبود. اما مبینیم امروز همه اینها فلسفه است. این مرکب اعتباری از صد گزاره ، هزار گزاره ،دو هزار گزاره چگونه شده علم فلسفه؟ فرموده اند این تسمیه علوم یک چهارچوبی در مرکب اعتباری دارد. 🌀ایشان نشان دادند که نه تنها تسمیه در مرکبات اعتباری جامع می خواهد. بلکه در حقایق نیز چاره ای غیر از آن نیست. مثلا وقتی اسم «انسان» وضع شد، آیا این التفات وجود داشت که این موجود ، حیوان ناطق است ؟ مثلا حواسش بود که نطق عرض ذاتی انسان است ؟ فصل انسان است یا خاصه انسان هست؟اصلا این حرفها وجود نداشت. 🔺ایشان می خواهد یک مبنا درست کند که تسمیه ، مسمی می خواهد و این مسمی جامعی است که شما باید آن را عقلائی و اعتباری، لحاظ کنید. اگر با روال عقلائی آن کار کنید ؛ آن موقع میبیند نه تنها در وضع خاص موضوع له عام، محالی نمی بینید. بلکه در واقع در قسم اول که وضع خاص و موضوع له خاص است ، گرفتار می شوید. زیرا وقتی فرزند خود را نامگذاری می کنید. روی خاص این نوزاد اسم را نمی گذارید. بلکه به گونه ای نامگذاری می کنید که این نوزاد علامه هم بشود ، همان اسم مثلا زید برای آن باشد. @albayann
🌐نقد نظرات اصولی آیت الله نائینی توسط امام / در موارد بسیاری، امام مبانی بزرگان قبل از خود را خُرد كرده و مبنای جدیدی به جای آنها گذاشته‌اند. 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۸۱/۱۱/۰۸ 🌀🌀🌀🌀🌀 🔹صاحبان فكر باید بتوانند اندیشه‌ی خود را در محیط تخصّصی، بدون هوچیگری، بدون عوام‌فریبی و جنجال تحمیلی و زیادی مطرح كنند و آن شود؛ ... در حوزه، نقادی یكی از محورهای اصلی است. همه‌ی این بزرگان حوزه كه شما ملاحظه می‌كنید ... اصلاً در همین محیط نقّادی بزرگ شده‌اند. ... این سنّت حوزه است كه نظرات گذشتگان را مطرح كنند. شما ملاحظه كنید؛ 🔹امام رضوان‌اللَّه‌علیه، آن وقت كه در قم تشریف داشتند در درس ، نظرات مُد روز را كه نظرات مرحوم آیةاللَّه نائینی بود، ذكر می‌كردند، بعد فیه اوّلاً، ثانیاً، ثالثاً، رابعاً و خامساً، اساس حرف را اصلاً به هم می‌ریختند. ... 🔹تقریرات امام در بعضی از بخشها، چاپ شده است. شما نگاه كنید، در موارد بسیاری، امام مبانی بزرگان قبل از خود را خُرد كرده و مبنای جدیدی به جای آنها گذاشته‌اند. @albayann
🔰استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی: 🔹روحیه، اقدام و استراتژی بسیجی از منظر رهبر معظم انقلاب یعنی حضور در نقطه‌ای که مدنظر اسلام، قرآن و تعالیم دینی است، به گونه‌ای که اهداف موردنظر اسلام را به صورت جهانی عینیت بخشد. 🔺حوزه‌ علمیه خاستگاه و مهد انقلاب بوده و اگر حیثیت انقلابی ماندن حوزه به خطر بیفتد، انقلاب و اسلام تضعیف می‌شوند و اگر انقلاب از آن هدف اصلی خود، خارج شود، در تعارض با تعلیمات دینی عمل خواهد کرد، بنابراین این نقش حوزه در مدیریت انقلاب و تحقق آرمانهای آن حیاتی است. ◽️همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند؛ با تشکیل هیأت‌های رصد و اندیشه‌ورز و خردورز باید به گونه‌ای کار را به پیش برد که نیازهای روز انقلاب اسلامی محقق شود. حقیقتا این امر در گرو همراهی و همکاری همه‌جانبه روحانیت شیعه و علمای دین است. یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی تقویت روحیه انقلابی در همه شوؤن اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه و عدم اعتماد به امپریالیسم غربی است. 🔸اگر حوزویان بتوانند به‌ عنوان هادیان امت اسلامی نقش انقلابی خودشان را در در‌گذرگاه های مهم ایفا کنند؛ چه به‌ عنوان استاد حوزه و دانشگاه و چه به‌ عنوان مبلغین معزز ، قطعاً مسیرهای متعالی و بزرگ پیش‌روی انقلاب اسلامی ایران بیش‌ازپیش باز خواهد شد. @albayann
9.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰امام خمینی(ره) 🔹ما آن روز خیال می‌کردیم که در این قشرهای تحصیل کرده و متدین و صاحب افکار، افرادی هستند که بتوانند این مملکت را آن جوری که خدا می‌خواهد، آن طور اداره کنند. 🔺 دیدیم که نه، ما اشتباه کردیم... ما از حرفی که در مصاحبه‌ها گفتیم، عدول کردیم.... 👈🏻 وقتی احتمال بدهیم که حیثیت اسلام با بودن فلان آدم یا فلان قشر در خطر است، ما ماموریم که جلویش را بگیریم تا آن قدری که می‌توانیم. 🔸هر چه می‌خواهند به ما بگویند، بگویند که کشور ملایان، حکومت آخوندیسم و از این حرفهایی که می‌زنند. و البته این هم یک حربه‌ای است برای اینکه ما را از میدان به در کنند. ما نه، از میدان بیرون نمی‌رویم. @albayann
♻️جز توجه به خدا از ایشان چیزی ندیدیم 🔰آیت الله مؤمن قمی(ره): 🔹ما در تمام دوره‌ای كه با ایشان حشر و نشر داشتیم، ندیدیم كه كاری انجام دهند كه بوی دنیا از آن به مشام برسد و توجه عجیبی به معنویات داشتند. 📌همین امر باعث شد كه تمام طلبه‌ها عاشق ایشان بودند. به یاد دارم كه در همان سال 1342 ایشان را به زندان تهران بردند و بعد از چند ماه باز گرداندند. حبس ایشان مدتی به طول انجامید و ما از آزادی ایشان مأیوس شدیم. من عازم نجف اشرف شدم و چند ماه از اواخر سال 1342 و اوایل سال 1343 را در عراق به‌سر بردم. 🔸به خاطر دارم كه در آنجا به برادران طلبه نجفی گفتم: «تمام طلبه‌های قمی‌ نسبت به حاج آقا روح الله علاقه‌مند و به ایشان معتقدند. در حالی كه به نظر من هیچ یك از طلاب نجف نسبت به هیچ‌یك از مراجع نجف چنین حالتی را ندارند». 💠واقعیت این است كه جز [توجه به] خدا از ایشان چیزی ندیدیم. تا آخر هم این حالت را داشتند. دوستان ایشان هم حاضر بودند تمام دار و ندارشان را برای ایشان و در اصل برای خدا فدا كنند... @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ⚠️ خدایی که این دنیا را آفریده ، قسم یاد کرده که اینجا جای راحتی نیست. 💠 شخصی از امام جواد علیه السلام درخواست نصیحت اخلاقی نمود. ✅حضرت فرمود: قبول می‌کنی یا فقط می‌خواهی یک چیزی شنیده باشی؟ گفت : قبول می‌کنم. فرمود: اگر قبول می‌کنی وَ اعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَینِ اللَّهِ فَانْظُرْ كَیفَ تَكُونُ بدان که هیچگاه از چشم خدا خالی و بیرون نیستی پس بنگر چگونه زندگی می کنی. ⛔️ این دنیا محل امتحان و سختی است. مبادا خدای ناکرده دچار غفلت شویم و بخاطر مصائب و گرفتاری ها و مشکلاتی که داریم ، خدا را فراموش کنیم. @albayann
البیان
🔊 #بشنوید 💠ملاک تقسیم علوم بر اساس شناخت انسان(۱) 🔺یکی از مباحث معروف در باب جایگاه و ترابط علوم
Merge 1(1).mp3
1.83M
🎙 💠مقدمه انسان شناسی تقسیمات حکمت(2) ⁉️غایت حکمت عملی چیست؟ 🔸چرا مشهور در حکمت عملی فقط سه شاخه (اخلاق-تدبیر منزل- سیاست مدن) را ذکر میکنند 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann