🏆اهمیت تقوا
⭐️ نکته جالب در این آیه: خطابِ ایها الناس است. ناس را برای رسیدن به تقوا توصیه یه عبادت کرده است. تعلیل باید به امری ارتکازی باشد. (مثلا من به شما میگویم برای اینکه پول دار شوید باید تلاش کنید. همه شما اهمیت پول دار شدن را می فهمید. لذا این تعلیل برای شما به امری است ارتکازی)
👌در این آیه ؛ تعلیلِ توصیه به عبادت ؛ تقوا ذکر شده ؛ این یعنی گویا همه مردم اهمیت تقوا را میفهمند!
⬅️لذا در این آیه توصیه به تقوا نکرده؛ فقط دستورالعمل رسیدن به تقوا را مطرح کرده است!
🔻اين توصیه نسبت به مومنين قابل قبول است . حتی نسبت به بتپرستها نیز تا حدودي قابل قبول است، امّا نسبت به مادّيين و ملحدان چطور؟ چگونه ميشود به يك ملحد گفت: براي اينكه با تقوا باشي عبادت كن؟! تقوا براي او که مورد قبول نیست!
✅پس فهمیده میشود که اين تقوايي كه به عنوان دليل ذكر شده است، بايد طوري تقرير بشود كه بشود به او استدلال كرد و برای ملحدان نیز مقبول است!
❇️تقوا يك معناي عميقي دارد كه كسي نمي تواند بگويد «من تقوا نميخواهم»
💎اين تقوا بايد طوري تبيين بشود كه بتوانیم براي هر سه گروه به آن استدلال كنیم⬅️ به مؤمن گفت: براي اينكه باتقوا باشي عبادت كن!
⬅️ به مشرك نیز بشود گفت:، براي اينكه باتقوا باشي عبادت كن؛
⬅️ و به ملحد هم بتوان گفت: براي اينكه باتقوا باشي عبادت كن.
🔰 اين تقوا چيست؟
تقوا؛ يعني پرهيز از خطر، خودتان را حفظ كنيد ...
به كافر ميگويند: براي اينكه از عذاب، درد، بدبختي و نگراني نجات پيدا كني عبادت كن. به مشركان ميگويند براي اينكه از خطر حفظ بشويد عبادت كنيد.
به مؤمنان هم ميتوان گفت: براي پرهيز از خطر عبادت كنيد.
⬅️ بنا براین اين وقايه و حفظ از خطر معنای تقوا است که میتواند علّت عبادت باشد نسبت به همهٴ انسانها كه بتوان اين را نسبت به همهٴ انسانها تبيين كرد.
⬅️ لذا تقوا یک امر فطری است که حتی مشرکین هم رعایت میکردند، منتهی در مصداق اشتباه کردند وگرنه تقوا برای همه قابل فهم است.
#تقوا
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
🔰کلاس انس با قرآن
🔷پایه یک
⬅️سال تحصیلی ۰۳_۱۴۰۲
📢 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
🔰کلاس انس با قرآن
🔷پایه دو
⬅️سال تحصیلی ۰۳_۱۴۰۲
📢 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
🔻در میان کتب تفسیری
۳ کتاب بعنوان متن درسی نوشته شده و کتاب درسی بوده است.
1⃣ انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی)
❎میگویند مرحوم آیت الله احمد خوانساری روزی یک صفحه از آن را مطالعه میکردند.
❎اساسا مختصر و خلاصه تفسیر کشاف زمخشری است؛ ولی از تفسیر فخر رازی و همچنین از تفسیر راغب اصفهانی نیز بهره هایی گرفته
❎شروح و حاشیه های فراوانی نیز بر آن نگاشته شده است. مثلا یکی از حاشیه های آن ۲۰ جلد است.
2⃣الکشاف عن حقایق التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل که به تفسیر کشاف شهرت دارد .
❎ از مهمترین تفسیرهاست . این هم دارای شروح و حاشیه های فراوانی است.
3⃣ مجمع البیان
❎از آیت الله حسن زاده نقل است که میفرمود من این کتاب را ۲ بار نزد استادم آیت الله شعرانی درس گرفتم .
❎استادی میفرمودند : کسی که مجمع البیان را بخواند تفاسیر دیگر را هم میفهمد . دقت و ظرافت های زیادی دارد
❎در کشورهای عربی تنها تفسیری که مورد توجه است مجمع البیان است.
#علومقرآنی
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
📌مرحوم آقا بزرگ در الشریعه مینویسد: شیعه ۷۰۰ تفسیر کلی دارد؛ ۷۰۰ تا تفسیر هم هست که تفسیر بخشی از قرآن است.
⬅️در این موضوع برای اهل سنت آمار اقلا پنج شش هزار است.
#علومقرآنی
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
🌸استادی میفرمود : علامه طباطبایی مهمترین تفسیر شیعه را تفسیر عیاشی میداند .
#علومقرآنی
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
🌸 خیلی ها هم قائلند که مهمترین تفسیر دنیای اسلام ؛ تفسیر طبری است: (جامع البیان عن تاویل القرآن)
#علومقرآنی
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
🔻چرا سوره یس قلب قرآن است؟!
💎يك وقتي از مرحوم استاد علاّمه طباطبايي (رضوان الله عليه) سؤال كرديم كه اينكه فريقين از رسول الله (صلّي الله عليه و آله و سلّم) نقل كردهاند كه سورهٴ مباركه «يس» قلب قرآن است، به چه مناسبت؟ فرمود: يك وقتي ما همين سؤال را از مرحوم قاضي (رضوان الله عليه) كرديم ايشان فرمودند: به مناسبت آن دو تا آيهاي كه در آخر سورهٴ «يس» است كه. ﴿إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئاً أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ ٭ فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ﴾[50]. اين باعث شد كه اين سورهٴ مباركه قلب قرآن بشود كه دعوت به ملكوت است.
#یاقوت
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
👾همه پلیدی ها از بی عقلی است
❎[يونس ۱۰۰] وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ يَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ/ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻧﺴﺰﺩ [ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﻧﺒﺎﺷﺪ ] ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ﻣﮕﺮ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﻭ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺧﺪﺍ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﭘﻠﻴﺪﻱ [ ﺿﻠﺎﻟﺖ ] ﺭﺍ [ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﻴﺎﻥ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﺑﺮ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ [ ﺩﺭ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﻧﻤﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ.
❎ [الکافي ج ۱، ص ۲۸] أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَيْسَ بَيْنَ اَلْإِيمَانِ وَ اَلْكُفْرِ إِلاَّ قِلَّةُ اَلْعَقْلِ قِيلَ وَ كَيْفَ ذَاكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ إِنَّ اَلْعَبْدَ يَرْفَعُ رَغْبَتَهُ إِلَى مَخْلُوقٍ فَلَوْ أَخْلَصَ نِيَّتَهُ لِلَّهِ لَأَتَاهُ اَلَّذِي يُرِيدُ فِي أَسْرَعَ مِنْ ذَلِكَ
امام صادق عليه السّلام فرمود:ميان ايمان و كفر فاصلهاى جز بی عقلی نيست.
عرض شد:چطور اى فرزند پيامبر؟فرمود:بندۀ خدا متوجه مخلوقى مىشود(و خواسته خود را از محتاجى مانند خود مىطلبد)در صورتى كه اگر با خلوص نيّت متوجه خدا شود،آنچه خواهد،در نزديكترين وقت به او برسد.
❎ [وسائل الشیعة ج ۱، ص ۶۱] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا بَيْنَ اَلْحَقِّ وَ اَلْبَاطِلِ إِلاَّ قِلَّةُ اَلْعَقْلِ قِيلَ وَ كَيْفَ ذَلِكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ ، قَالَ إِنَّ اَلْعَبْدَ لَيَعْمَلُ اَلْعَمَلَ اَلَّذِي هُوَ لِلَّهِ رِضًا فَيُرِيدُ بِهِ غَيْرَ اَللَّهِ فَلَوْ أَنَّهُ أَخْلَصَ لِلَّهِ لَجَاءَهُ اَلَّذِي يُرِيدُ فِي أَسْرَعَ مِنْ ذَلِكَ .
بین حق و باطل جز قلت عقل چیزی نیست.(لذا اگر آن خلأ عقل پر بشود انسان ميشود محق) پرسیدند چطور؟ فرمود عبد عملی انجام میدهد كه مورد رضاي خداست و بايد براي خدا انجام بدهد ؛ اما او غیر خدا را اراده کرده. درصورتیکه اگر آن كار را براي خدا انجام بدهد به مقصود زودتر ميرسد و چون عاقل نيست نميداند براي چه كسي كار بكند.
#عقل
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
💎 تا حالا ندیدیم کسی بیاید بگوید حاجتی دارم ... و از او بپرسیم حاجتت چیست؟
⬅️بگوید افزایش عقل !
❇️ چرا ؟ چون خودمان را عاقل میدانیم .
درصورتیکه نیستیم! که اگر بودیم این همه مشکل نداشتیم!
#عقل
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
🖤 فرصتی برای بال و پرشکسته ها
☑️ برای پر وبال شکسته هایی که قدرت عبادت و نماز شب و زیارت عاشورا و ... نداردند . فرصت ماه محرم بسیار مغتنم است ...
☑️ برای ماهایی که مثل ایت الله بهجت نیستیم که برای سیر و سلوک، روزی ۱۱ ساعت عبادت کنیم و بتونیم کم بخوابیم و کم بخوریم .... فرصت ماه محرم و ارتباط با سیدالشهدا بسیار غنیمت است.
☑️ از بزرگان میگفت: من به دیدن هلال ماه محرم . مشتاق ترم تا هلال ماه رمضان. باوجود همه فضیلتی که ماه رمضان دارد ... اما ارتباط با اباعبدالله علیه السلام رشد بیشتری را برای انسان به ارمغان می آورد
☑️ اهل بیت نگاه میکنند و دستگیری میکنند و نکته ای که دارد این است که هرکسی رو در هر قابلیتی که داشته باشد رشد میدهند.
☑️ در دستگاه خدا و اهل بیت شما باور نمیکنید حتی بدترین انسان ها هم امکان نجاتشان هست.
☑️ اگر ما میخواستیم بعنوان نویسنده قصه حضرت موسی علی نبیّنا و آله و علیه السلام را بنویسیم، خیلی بعید بود که به ذهن ما میرسید که اولین ایمان آورندگان به حضرت موسی را از تیم فرعون قرار دهیم، آن هم ساحران را ... چون ساحران کثیفترین افراد هستند، وقتی قرآن کریم کمی پرده را بالا زده است بوی گند فساد آنها همه جا را گرفته ... که گفتهاند «به عزّت فرعون قسم که ما امروز برنده هستیم»، یعنی به ربوبیّت فرعون قسم خوردند. اما خدای متعال اول همان ساحران را نجات داد، و وقتی فرعون به همانها گفت که دست و پای شما را ضربدری قطع میکنم، مانند بالاترین عرفا گفتند که ما دیگر ایمان آوردیم! اصلاً دیگر مهم نیست!
این را هم خود سیدالشهدا به ما در دعای عرفه یاد داد آنجا که عرضه داشت به خدا که : یا مَنِ اسْتَنْقَذَ السَّحَرَةَ مِنْ بَعْدِ طُولِ الْجُحُودِ،
🔺شما باور میکنید ؟
☑️ یا مثلا شما باور میکردید که در قصه کربلا اولین شهدا همان حُرّی باشد که اولین مانع سیدالشهدا بود؟
👌هنر اهل بیت همین است! در یک نصف روز آدم را تغییر میدهد
#محرم
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob
🔶 یک قصه و یک بشارت
شخصی شاعر بود، اهل همه کاری هم بود، به هرحال قدیم شعر در حکم رسانه بود، احتمالا هم پول میگرفت و برای بقیه شعر میگفت ... نقل است که حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه به در خانه او میرفتند و پول میدادند، شاید برای اینکه این شخص کمتر نیازمند بشود و کمتر او را مجبور کنند که برای طاغوت شعر بگوید، نکته جالب این است که هیچ وقت هم برای حضرت شعر نگفت. اطرافیان هم به آقا خرده میگفتند: آقا! اصلاً شأن شما نیست که به اینجا بروید.لکن حضرت ادامه میدادند.
ویژگی دیگری که از این شاعر در تاریخ مشخص است این است که خیلی هم ترسو بوده است . یعنی اهل مبارزه نظامی و اینها هم نیست.
میگویند رفیقی داشت در جریان کربلا به او میگوید اباعبدالله این همه به تو خوبی کرده. تو هم که هیچ کاری نکردی!
میگه ذره ای تحریص و تحریک میشود که در جریان کربلا امام را یاری کند، لکن به هرحال کمکی هم نمیکند و می رود،
بعداً هم به آن دوست خود میگفت: خدا تو را لعنت کند که نزدیک بود مرا فریب بدهی و به کشتن بدهی!
اگر آن شاعر به کربلا رفته بود احتمالا هم چون آدم جنگجویی نبود احتمالا نمیتوانست شمشیر بزند، شاید کار را خراب میکرد و شاید هم فرار میکرد؛
لذا امام از او دعوت هم نکرد که با او همراه شود.
هنر امام این است که ما را در هر استعدادی که داریم رشد میدهد، نگاه میکند چه کسی چه استعداد و چه توانی دارد.
حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه دیده بودند این آدم ترسو است، اگر به کربلا میآمد ضایع میشد، اگر به کربلا میآمد بخاطر ترسی که داشت نمیتوانست بایستد.
امام حکیم است، حضرت سیّدالشّهداء دیدند: این شخص نمیتواند در کربلا بایستد، ولی نقطه قوت این شخص زبان اوست، باید کاری کرد او در همین جایی که توان دارد قدمی بردارد. امام ما را در همان چیزی که استعداد داریم رشد میدهد.
⬅️ کربلا گذشت، حدود سی سال بعد ، در مکه ، مسجد الحرام ، تیم امنیتی آمده بود و میخواست کعبه را ببندد که ولیعهد آقای «هشام بن عبدالملک مروان» به زیارت برود.
توجّه داشته باشید که وقتی نام او میآمد بدنها به رعشه میافتاد، دهها هزار آدم کشتند و دهها هزار آدم را برهنه (زن و مرد را با هم) به زندان انداختند.
این شخص وقتی با آن تبختر و قدرت آمد و وارد مسجد الحرام شد، فکر میکردند مردم از ترس صفهای طواف را میشکافند که او به کنار حجرالاسود برود. این تیم امنیتی هرچه تلاش کردند و با چوب و چماق فشار آوردند مردم صفها را باز نکردند و نمیخواستند طواف خود را بخاطر او خراب کنند. برای هشام تختی زدند و او را گوشهای نشاندند، او هم با این فکر که شأن پسر خلیفه و شاه بالقوه بعدی درنظر گرفته نشده است با عصبانیت نشست.
ناگهان یک آقای لاغراندام، ضعیف الجثّه، کسی که از شدت عبادت خمیده بود، چشمهای او از گریه وَرَم کرده بود، وارد شد، ایشان کسی نبود جز حضرت علی بن الحسین صلوات الله علیه…
وقتی آقا وارد مسجدالحرام شدند ؛ با یک پیراهن سفید ساده، ناگهان همهی این صفها تا حجرالاسود شکافت، حضرت دست مبارک خود را روی حجرالاسود گذاشتند و حجرالاسود را تبرّک کردند،
به هشام گفتند: این شخص کیست؟ هشام گفت: او را نمیشناسم!
🔺اینجا همان شاعر ترسو که او را کنار شاه آورده بودند؛ ناگهان نتوانست تحمّل کند و منفجر شد و گفت: آیا او را نمیشناسی؟
🌕هَذا الَّذي تَعرِفُ البَطحاءُ وَطأَتَهُ
وَالبَيتُ يَعرِفُهُ وَالحِلُّ وَالحَرَمُ
تو نمیشناسی چون لیاقت نداری، اما سرزمین بطحاء و ریگهای بیابان آن این آقا را میشناسند و به او سلام میکنند. این خانه آماده است که از شوق این آقا آغوش باز کند.
🌕هَذا اِبنُ خَيرِ عِبادِ اللَهِ كُلِّهِمُ
هَذا التَقِيُّ النَقِيُّ الطاهِرُ العَلَمُ
🌕هَذا اِبنُ فاطِمَةٍ إِن كُنتَ جاهِلَهُ
بِجَدِّهِ أَنبِياءُ اللَهِ قَد خُتِموا
این پسرِ بهترینِ بندگانِ خداست…
قصیده بسیار حیرتآور و طولانی است، در آخر گفت:
🌕ما قالَ لا قَطُّ إِلّا في تَشَهُّدِهِ
لَولا التَشَهُّدُ كانَت لاءَهُ نَعَمُ
اینها به کسی نه نمیگویند، مانند شما نیستند که اگر هم پول میدهی، من باید قصیدهای گفته باشم، اینها اینطور نیستند، اینها بیعوض میدهند.
🔻او را گرفتند و به زندان انداختند.
من هرچه فکر میکنم میبینم آن روز حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه این شاعر را به کربلا دعوت نکردند، چون دیدند چیزی از او در کربلا درنمیآید، اما ناامید نشدند…
حسین جان! از ما هم ناامید نشوید…
ان شاء الله ما هم روزی به دردی میخوریم…
سفره را طوری متنوع پهن کرده است، برای همهی ما جا هست، و به خودِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها قسم که اگر هر یک از ما برگردیم، او همانقدر خوشحال میشود که حرّ را برگرداند.
#زینالعابدین
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🔻@alelm_almasboob