eitaa logo
العلم المصبوب (عج)
1هزار دنبال‌کننده
124 عکس
144 ویدیو
13 فایل
📖 این سخن بزرگان است که اگر دلتنگ امام زمان شدید #قرآن بخوانید. به حکم حدیث ثقلین امام زمان از قرآن جدا نیست. لذا راه رسیدن به #امام‌زمان، #قرآن است. اینجا پاتوقی است برای دم زدن از گوهر درخشان #قرآن تا اندکی از حرارت دلتنگیها بکاهیم! @alip245
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 تا آخر میمونی دیگه ؟!! ☑️ آیاتی در قرآن هست که من واقعا برایم جای سوال است، اصلا خدا چرا این آیات را در قرآن مطرح فرموده؟! یعنی خدا نگفت با شنیدن این جملات ممکن است ریزش اتفاق بیافتد؟ و مردم از دین بریده شوند؟ ☑️آیاتی با مضمون "ابتلائات سخت" و "رنج های طاقت فرسا"! که مرا یاد جمله رئیس جمهور پزشکیان در مناظرات انتخاباتی می اندازد که خطاب به یکی‌ از کاندیداها گفت : "تا آخر میمونی دیگه؟؟" ⬅️گویا (بلاتشبیه) خدا در قرآن هم به مومنین همین جمله را میفرماید... ببین، ادعا ی ایمان کردی؟؟ تا آخر تو دایره ایمان میمونی دیگه؟ پای ادعایی که کردی میمونی؟؟ ☑️ یعنی فقط کافیست شما ادعای ایمان داشته باشی!! ابتلائات خدا شروع میشود، رنج ها سرازیر میشود ، میرسد به جایی که "وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ" یا "حَتَّىٰ إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ" !! ☑️ استاد ما میفرمود خدا صحنه را طوری رقم میزند که آدم فکر میکند اصلا خدا یار دشمنان است... نه یار ما !! انگار ما دشمن خداییم!! ☑️و همه اینها برای این است که ما باید پاسخ این سوال خدا را بدهیم: تا آخر میمونی دیگه ؟؟ ☑️به آیات زیر دقت کنید: 🕋 (محمد آیه ۴) فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّىٰ إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّىٰ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَٰلِكَ وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَٰكِن لِّيَبْلُوَ بَعْضَكُم بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَن يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ [ ﺩﺭ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺟﻨﮓ ] ﺑﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﻳﺪ، ﮔﺮﺩﻥ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﺑﺰﻧﻴﺪ ﺗﺎ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺳﺨﺘﻲ ﻭ ﻏﻠﻈﺖ ﺍﺯ ﭘﺎﻱ ﺩﺭﺁﻭﺭﻳﺪ ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎم [ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻦ ﺍﺳﻴﺮ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ﻭ] ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺤﻜﻢ ﺑﺒﻨﺪﻳﺪ، [ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺳﻴﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ] ﻳﺎ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻨﺖ ﻧﻬﻴﺪ [ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﺷﺎﻥ ﻛﻨﻴﺪ ] ، ﻳﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﺯﺍﺩ ﻛﺮﺩﻧﺸﺎﻥ ] ﻓﺪﻳﻪ ﻭ ﻋﻮﺽ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺟﻨﮓ ﺑﺎﺭﻫﺎﻱ ﺳﻨﮕﻴﻨﺶ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﻧﻬﺪ . ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ [ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ] ; ﻭ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺖ آنان را شکست میداد اما میخواست تا برﺧﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻴﺎﺯﻣﺎﻳﺪ ، ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺧﺪﺍ ﻫﺮﮔﺰ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﺗﺒﺎﻩ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ. 🕋 (الأحزاب ۱۰ و ۱۱) إِذْ جَاءُوكُم مِّن فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَإِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﺎﻟﺎ ﻭ ﺍﺯ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺘﺎﻥ ﺁﻣﺪﻧﺪ ، ﻭ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺩﻳﺪﻩ ﻫﺎ [ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﺗﺮﺱ] ﺧﻴﺮﻩ ﺷﺪ ﻭ ﺟﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﻪ ﮔﻠﻮ ﺭﺳﻴﺪ ، ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﮔﻤﺎﻥ ﻫﺎ [ﻱ ﻧﺎﺭﻭﺍ] ﻣﻰ برﺩﻳﺪ .(١٠) 🕋 هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِيدًا ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺗﺰﻟﺰﻝ ﻭ ﺍﺿﻄﺮﺍﺑﻲ ﺳﺨﺖ ﺩﭼﺎﺭ ﺷﺪﻧﺪ .(١١) 🕋 (البقره ۲۱۴) أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ ﺁﻳﺎ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﻳﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﮔﺬﺷﺘﮕﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻧﻴﺎﻣﺪﻩ ، ﻭﺍﺭﺩ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﺪ؟ ! ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺨﺘﻲ ﻫﺎ ﻭ ﺁﺳﻴﺐ ﻫﺎﻳﻲ ﺭﺳﻴﺪ ﻭﭼﻨﺎﻥ ﻣﺘﺰﻟﺰﻝ ﻭ ﻣﻀﻄﺮﺏ ﺷﺪﻧﺪ ﺗﺎ ﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ [ ﺩﺭ ﻣﻘﺎم ﺩﻋﺎ ﻭ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻳﺎﺭﻱ ] ﻣﻰ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻳﺎﺭﻱ ﺧﺪﺍ ﭼﻪ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ؟ [ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺘﻴﻢ : ] ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ! ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻳﺎﺭﻱ ﺧﺪﺍ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺍﺳﺖ .(٢١٤) 🕋 (يوسف ۱۱۰) حَتَّىٰ إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاءُ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ [ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ، ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﻣﺮﺩم ﻫﻢ ﺣﻖ ﺭﺍ ﻣﻨﻜﺮ ﺷﺪﻧﺪ] ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ رسولان ﻣﺄﻳﻮﺱ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ مردم ﮔﻤﺎﻥ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭﻭﻍ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. [ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ] ﻳﺎﺭﻱ ﻣﺎ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺭﺳﻴﺪ ; ﭘﺲ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﺭﻫﺎﻳﻲ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﺎ ﺍﺯ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ .(١١٠) 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
✅ در رابطه با مثل های قرآنی دو مبنا وجود دارد: 📍یک: این امثال از باب مثال است صرفا جهت تقریب ذهن و ارتباطی با تکوین عالم ندارد. 📍دو: اين امثال از باب تحقق ملكوتي اين حقيقت است.حقيقت و واقعيتي هم دارد که بیان قرآن در واقع صورت دهی به آن حقایق ملکوتی است و این مثال در واقع حقيقتی است که در نظام ملكوتي عالم متحقق است! ✔️ به نظر مبنای دوم صحیح است . ✅ الفاظ وضع شدند برای غایات ✅ مادی نفهمیدن جملات قرآن ✅ آیه ۲۱ سوره مبارکه حجر ✅انّ تعلیل را می‌رساند(لن ترانی، آیاتی که اسم الله دارد) ✅ هر سوره غرضی دارد. ✅ اصل بر ظاهر. مگر دلیل باشد !! [یطوفون بینها] [اتحاد صراط و سالک] 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
🔰 توجه به حروف جر واژه ها 🔰مثلا : "کفرو ب" با "بدون ب" فرق میکند. ⬅️ کفروبالله ⬅️ عادا کفروا ربهم این دو با هم فرق میکند. بسم الله . تضمین است . معنایی اشراب می‌شود ‌ . معنای استعانت است. متعلق ابتدء بگیرید . ⬅️ اصطفی علی (فضل) ⬅️ اصطفی من(اختار) با هر حرف جر یک معنا دارد. 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
🌸 اسماء اللهِ ذکر شده در پایان آیات قرآن با محتوای سوره مرتبط است و دلیل و علت محتوای آيه می باشند. و عمل به فحوای آیه ما را با آن اسم مرتبط می سازد و چه بسا برای رسیدن به فحوای آیه نیز باید از آن اسم مدد جست! (که برخی از آن هم با اندکی تفکر فهمیده میشود: لذا گفتند وقتي كسي در بيابان آيه حد سرقت را ميخواند: ﴿وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا بعد در ذيلش گفت: ﴿إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾ آن شنونده به اين خواننده گفت دوباره بخوان يا سه باره بخوان وقتي بار سوم يا بار چهارم آن خواننده يادش آمد كه پايان آيه ﴿إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾ نيست؛ مثلاً ﴿وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ﴾ هست، آن شنونده گفت حالا درست شد گفتند: از كجا فهميدي ما اشتباه خوانديم؟ گفت: براي آنكه محتواي آيه دستور قاطعيّت ميدهد، ميگويد: دست دزد را قطع كنيد. اين با ﴿إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾ سازگار نيست؛ اينجا جاي حكمت و عزّت است: ﴿وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا ... وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ﴾ نه ﴿إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾، 🌺 چند مثال: 🕋 (البقره ۲۶۰) وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِي الْمَوْتَىٰ قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلَىٰ وَلَٰكِن لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِي قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَىٰ كُلِّ جَبَلٍ مِّنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًا وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻩ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﻲ ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩﻩ ﺍﻱ ؟ ! ﮔﻔﺖ : ﭼﺮﺍ ، ﻭﻟﻲ ﺗﺎ ﻗﻠﺒﻢ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻳﺎﺑﺪ . [ ﺧﺪﺍ ] ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﭘﺲ ﭼﻬﺎﺭ ﭘﺮﻧﺪﻩ ﺑﮕﻴﺮ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻛﻦ ، ﻭ ﻫﺮ ﻛﻮﻫﻲ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ ، ﺳﭙﺲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻥ ﻛﻪ ﺷﺘﺎﺑﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺖ ﻣﻰ ﺁﻳﻨﺪ ; ﻭ ﺑﺪﺍﻥ ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺗﻮﺍﻧﺎﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ . 🕋 (هود ۴۱) وَقَالَ ارْكَبُوا فِيهَا بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ ﻭ ﻧﻮﺡ ﮔﻔﺖ : ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﻮﺍﺭ ﺷﻮﻳﺪ ﻛﻪ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﺮﺩﻧﺶ ﻭ ﻟﻨﮕﺮ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻨﺶ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﺳﺖ ، ﻳﻘﻴﻨﺎً ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ . 💢آنها كه به حق به اسم الله رسيده‌اند اين چنين مي‌گويند که: (بسم الله الرحمن الرحيم من العبد بمنزلة كن من المولي) همان طوري كه خداي سبحان هر چه را كه بخواهد با «كن» انجام مي‌دهد، بندهٴ آن مولي هم به اذن آن مولي، هر چه را بخواهد با بسم الله انجام مي‌دهد نمونه‌ آن را قرآن در جريان نوح بيان كرده است كه ﴿بسم الله مجريها و مرسيها﴾ مي‌فرمايد او كه مسلط بر اين طوفان سهمگين بود، كشتي را با نام خدا حركت مي‌داد و با نام خدا آرام مي‌كرد. سير و سكون اين كشتي با نام خدا بود. 🕋 (الرعد۲۸) الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﺁﺭﺍم ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ، ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ! ﺩﻝ ﻫﺎ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﺁﺭﺍم ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ . 📌برخی گفتند ۶۶ بار ذکر "الله" آرامش آور است 🕋در سوره انعام میفرماید: ﴿ لاتُدْرِكُهُ الأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ﴾؛ اين اسماي حُسنا دليل محتواي آيه است. در اينجا دو صفت از اوصاف خداي سبحان ذكر شد: يكي ثبوتي و ديگري سلبي. يكي اينكه ﴿لاتُدْرِكُهُ الأَبْصَارُ﴾؛ يكي اينكه او ﴿يدْرِكُ الأَبْصَارُ﴾ دليل اين دو صفتگفتند اين دو اسم شريف است است: ﴿وَهُوَ اللَّطِيفُ الخَبِيرُ﴾چون لطيف است و مجرد است و جزء عالم غيب است؛ پس ﴿لاتُدْرِكُهُ الأَبْصَارُ﴾ و چون خبير است و عليم است و آگاه است؛ پس ﴿يُدْرِكُ الأَبْصَارُ﴾. 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
5️⃣3️⃣ سرزمین شگفتی ها 🚫⛔️ محروم از ارض مقدس!! (قسمت ششم) 🕋 المائدة : 24 قالُوا يا مُوسى‏ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ما دامُوا فيها فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ‏ (ما تا آنها در اين سرزمينند هرگز و ابدا وارد آن نخواهيم شد تو و پروردگارت كه به تو وعده پيروزى داده است برويد و با عمالقه بجنگيد هنگامى كه پيروز شديد به ما خبر كنيد ما در اينجا نشسته‏ايم.) 🧩 گستاخی را به انتها رساندند 1️⃣ اولا اصلا پاسخ آن دو نفر را هم نمی دهند. و سخنشان را خطاب به حضرت موسی تکرار میکنند. یعنی انگار اصلا این دو نفر را قبول نداشتند! 2️⃣ ثانیا : در اين نوبت به اختصار سخن گفتند و طول و تفصيل سابق را ندادند و اين شکلی سخن گفتن را ايجاز بعد از اطناب مى‏ گویند، يعنى مختصر گويى بعد از تفصيل گويى و از نظر ادبيات جاى ايجاز بعد از اطناب مقام تخاصم و بگو مگو كردن است، و به اين منظور این طور سخن میگویند كه به طرف بفهمانند ديگر حوصله گفتگوى با تو را ندارم، و از شنيدن سخنان تو خسته شدم. 3️⃣ ثالثا با آوردن كلمه" لن" و "ابدا" مخالفت صريح خود را اظهار داشتند. 4️⃣ رابعا با اين جمله كه" تو و پروردگارت" که به جای گفتن ربنا می گویند ربک و پروردگار را فقط به موسی نسبت میدهند . 5️⃣ خامسا در ضمن صحبت هایشان که ما در اينجا نشسته ‏ايم"، موسى و وعده‏ هاى او را در واقع تحقير كردند! 🕋 المائدة : 25 قالَ رَبِّ إِنِّي لا أَمْلِكُ إِلاَّ نَفْسي‏ وَ أَخي‏ فَافْرُقْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ الْقَوْمِ الْفاسِقينَ‏ پروردگارا! (من تنها اختيار دار خود و برادرم هستم، خداوندا! ميان ما و جمعيت فاسقان و متمردان جدايى بيفكن تا نتيجه اعمال خود را ببينند و اصلاح شوند) 📣 ذكر اين نكته لازم است كه از جمله‏ مِنَ الَّذِينَ يَخافُونَ‏ در آيات گذشته چنين استفاده ميشود كه اقليتى در ميان بنى اسرائيل بودند كه از خدا ميترسيدند و يوشع و كاليب جزء آنها محسوب مى ‏شدند، ولى چرا در اينجا مى‏ بينيم موسى تنها از خودش و برادرش هارون اسم مى ‏برد ؟ یک پاسخ این است که برخی اخی را عطف بر یاء انی کرده اند و لذا معنا اینطور می شود : خدایا من جز نفسم مالکیتی ندارم و برادرم نیز جز نفسش مالکیتی ندارد! و اینکه فقط به بیان خودش و هارون بسنده کرد چون فقط آن دو رسول و موظف بودند! لذا در مناجات با خدا میخواهد بگوید ما تلاش خود مان را کردیم!! و درواقع چه سوزی در این جمله نهفته است که حضرت موسی قرار بود همان کسی باشد که این مردم را نجات میدهد لکن هر چه تلاش کرد به بدترین شکل ممکن تمرد و گستاخی کردند! ‏ 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
5️⃣3️⃣ سرزمین شگفتی ها 🚫⛔️ محروم از ارض مقدس!! (قسمت هفتم) 🕋 المائدة : 26 قالَ فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعينَ سَنَةً يَتيهُونَ فِي الْأَرْضِ فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفاسِقين‏ (خداوند (به موسى) فرمود: «اين سرزمين تا چهل سال بر آنها ممنوع است (و به آن نخواهند رسيد)؛ پيوسته در زمين (در اين بيابان)، سرگردان خواهند بود؛ و در باره (سرنوشت) اين جمعيّت گنهكار، غمگين مباش!» (26)) 🔲 تحریم خدا خیلی سخت تر است ! 🔳 علامه طباطبایی می فرماید : از اينكه جمله:" الْقَوْمِ الْفاسِقِينَ" دو نوبت تكرار شده چنين بر مى‏ آيد كه قبل از اين فرمان از ناحيه بنى اسرائيل مخالفت و معصيت مكرر پيش آمده بوده و به قدرى اين مخالفت را تكرار كرده بودند كه صفت فسق بر آنان صادق شده. 🔲 کلمه فَلا تَأْسَ هم نشان میدهد که حضرت موسی خیلی ناراحت حال قوم خودش بوده که خدا می فرماید ناراحت غمگین مباش 🔲 ضمنا علامه می فرماید : و معناى آيه اين است كه سرزمين مقدس بر آنان حرام شد، يعنى داخل شدنشان به آن سرزمين حرام تكوينى شد، به اين معنا كه:" ما چنين مقدر نموديم كه تا چهل سال موفق به داخل شدن در آن نشوند و از صبح تا شام به طرف آن سرزمين راهپيمايى بكنند ولى مانند اسب عصارى در آخر روز ببينند كه در همان نقطه ‏اى هستند كه صبح از آنجا براه افتاده بودند، نه قدمى به سوى آن سرزمين نزديك شده باشند و نه لحظه‏ اى و روزى به شهر ديگرى از شهرهاى روى زمين برسند و خستگى در آورند، و نه زندگى صحرانشينى داشته باشند تا چون قبائل بدوى و صحرانشين زندگى كنند، پس اى موسى دل تو به حال اين مردمى كه به قول خودت فاسقند نسوزد و غمشان را مخور كه مبتلا به اين عذاب يعنى عذاب سرگردانى شده‏اند براى اينكه اينها فاسقند، و نبايد در باره مردم فاسق وقتى كه وبال فسق خود را مى ‏چشند محزون شد. 💢در اینکه این محرومیت ۴۰ سال طول کشید هم شاید نکاتی باشد. نسل باید عوض میشد و این نسل حق ورود نداشت . و این مسئله ۴۰ سال طول کشید. ‏ 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
5️⃣3️⃣ سرزمین شگفتی ها 🚫⛔️ محروم از ارض مقدس!! (قسمت هفتم) در اختصاص شیخ مفید : 🔶 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَمَّا انْتَهَى بِهِمْ مُوسَى‏ إِلَى الْأَرْضِ الْمُقَدَّسَةِ قَالَ لَهُمْ‏ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى‏ أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ‏ وَ قَدْ كَتَبَهَا اللَّهُ لَهُمْ قَالُوا إِنَّ فِيها قَوْماً جَبَّارِينَ وَ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها حَتَّى يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنَّا داخِلُونَ قالَ رَجُلانِ مِنَ الَّذِينَ يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبابَ فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ‏ قَالُوا اذْهَبْ‏ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ قالَ رَبِّ إِنِّي لا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَ أَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ الْقَوْمِ الْفاسِقِينَ‏ فَلَمَّا أَبَوْا أَنْ يَدْخُلُوهَا حَرَّمَهَا اللَّهُ عَلَيْهِمْ فَتَاهُوا فِي أَرْبَعِ فَرَاسِخَ‏ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفاسِقِينَ‏ ✅ (ترجمه اجمالی این بخش از روایات در آیات گذشته مطرح شده) 🔶 قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ كَانُوا إِذَا أَمْسَوْا نَادَى مُنَادِيهِمْ أَمْسَيْتُمْ الرَّحِيلَ فَيَرْتَحِلُونَ بِالْحُدَاءِ وَ الزَّجْرِ حَتَّى إِذَا أَسْحَرُوا أَمَرَ اللَّهُ الْأَرْضَ فَدَارَتْ بِهِمْ فَيُصْبِحُوا فِي مَنْزِلِهِمُ الَّذِي ارْتَحَلُوا مِنْهُ فَيَقُولُونَ قَدْ أَخْطَأْتُمُ الطَّرِيقَ فَمَكَثُوا بِهَذَا أَرْبَعِينَ سَنَةً وَ نَزَلَ عَلَيْهِمُ الْمَنُّ وَ السَّلْوَى حَتَّى هَلَكُوا جَمِيعاً إِلَّا رَجُلَيْنِ يُوشَعَ‏ بْنَ نُونٍ وَ كَالِبَ بْنَ يُوفَنَّا وَ أَبْنَاءَهُمْ وَ كَانُوا يَتِيهُونَ فِي نَحْوٍ مِنْ أَرْبَعِ فَرَاسِخَ فَإِذَا أَرَادُوا أَنْ يَرْتَحِلُوا ثَبَتَ ثِيَابُهُمْ‏ عَلَيْهِمْ وَ خِفَافُهُمْ قَالَ وَ كَانَ مَعَهُمْ حَجَرٌ إِذَا نَزَلُوا ضَرَبَهُ مُوسَى بِعَصَاهُ‏ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَيْناً لِكُلِّ سِبْطٍ عَيْنٌ فَإِذَا ارْتَحَلُوا رَجَعَ الْمَاءُ فَدَخَلَ فِي الْحَجَرِ وَ وَضَعَ الْحَجَرَ عَلَى الدَّابّه ✅ترجمه: در آن مدت همه روزه عصر، منادى ‏شان ندا در مى ‏داد كه كوچ كوچ ! مركب‏ها را بار مى‏ كردند، و با حدى- آوازى كه براى شتران مى ‏خوانند تا به سرعت بروند- و با زجر و شلاق مى ‏راندند و شبانه راه طى مى‏ كردند تا هنگام سحر و خداى عز و جل به زمين فرمان مى ‏داد تا آنان را دور بچرخاند، همين كه صبح مى ‏شد مى ‏ديدند درست در همان نقطه ديروز هستند، با خود مى ‏گفتند حتما راه را عوضى رفته ‏ايم، دوباره نزديك غروب بار مى ‏كردند، و اين وضع چهل سال ادامه يافت و در اين مدت (به خاطر اينكه نه كشتى داشتند و نه زرعى و نه تجارتى) غذايشان من و سلوى بود، در اين مدت تمامى آنان مردند جز يوشع بن نون ، كالب بن يوفنا)و فرزندان آن جمعيت كه در بيابانى به طول چهار فرسخ سرگردان بودند ! به محض اينكه مى ‏خواستند كوچ كنند لباسهايشان مانند تخته در بدنشان خشك مى ‏شد، و همچنين پا افزار و كفششان. امام سپس اضافه فرموده كه اين قوم با خود سنگى داشتند كه وقتى پياده مى ‏شدند موسى (ع) عصاى خود را به آن سنگ مى‏ كوبيد، و دوازده چشمه از آن روان مى ‏شد، تا هر سبطى از يكى از آن دوازده نهر آب بنوشند، و چون مى ‏خواستند كوچ كنند آبها دوباره به درون سنگ بر مى ‏گشت، و سنگ را بر گرده مركبى سوار مى ‏كردند. ‏ 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
سجاد محمدی1170677506_-2103106216.mp3
زمان: حجم: 6.67M
نثار صلواتی مرحمت کنید. 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
💠 حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله": مرحوم شیخنا الاستاد آیت‌الله آقای شیخ مرتضی حائری «رحمة الله علیه» در یک نوشته‌ای از ایشان خواندم که ایشان فرموده بودند در زمان طاغوت در مجلس شورای آن زمان،دولت یک لایحه‌ای داده بود که خلاف شرع بود. مجلس فاتحه ای رفته بودم، از بس از این لایحه ناراحت بودم، آن جا بلندگو را از قاری گرفتم و در آن مجلس برعلیه آن لایحه صحبت کردم و این منشأ این شد که دولت در آن زمان لایحه را از مجلس پس گرفت. بعد ایشان می‌ فرمایند ولی من نمی‌دانم که این کاری که کردم برای خدا بود یا برای تعصب دینی‌ام بود. ببینید چقدر نکته ظریف و باریک است که ایشان می‌فرماید که این صحبتی که کردم اثر هم گذاشت ولی نمی‌دانم این را برای خدا انجام می‌دهم یا این که به خاطر تعصب دینی که داشتم،‌ تعصب دینی مربوط به خود آدم است، تعصب دینی هم چیز بدی نیست ولی پای حساب خدا نمی‌شود گذاشت، چون مربوط به شخص است. بین این که انسان کار را برای خدا انجام دهد یا این که براساس سلیقه‌ شخصی انجام دهد که البته این هم ارزش هست،فرق است؛ این کجا و آن کجا. ان شاء‌الله خدای متعال ایشان را و سایر شهداء را در روح و ریحان خویش قرار دهد و به همه ما هم توفیق درک وظایف و عمل به آ‌ن‌ها خالصاً لوجه تعالی عنایت بفرماید. 📚درس خارج فقه حضرت استاد شب‌زنده‌دار (1403/07/14) 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
آدم ها سه دسته اند: 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob