🔰 توجه به حروف جر واژه ها
🔰مثلا : "کفرو ب" با "بدون ب" فرق میکند.
⬅️ کفروبالله
⬅️ عادا کفروا ربهم
این دو با هم فرق میکند.
بسم الله . تضمین است . معنایی اشراب میشود . معنای استعانت است.
متعلق ابتدء بگیرید .
⬅️ اصطفی علی (فضل)
⬅️ اصطفی من(اختار)
با هر حرف جر یک معنا دارد.
#علومقرآنی
#مبانی
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🌸 اسماء اللهِ ذکر شده در پایان آیات قرآن با محتوای سوره مرتبط است و دلیل و علت محتوای آيه می باشند. و عمل به فحوای آیه ما را با آن اسم مرتبط می سازد و چه بسا برای رسیدن به فحوای آیه نیز باید از آن اسم مدد جست!
(که برخی از آن هم با اندکی تفکر فهمیده میشود: لذا گفتند وقتي كسي در بيابان آيه حد سرقت را ميخواند: ﴿وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا بعد در ذيلش گفت: ﴿إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾ آن شنونده به اين خواننده گفت دوباره بخوان يا سه باره بخوان وقتي بار سوم يا بار چهارم آن خواننده يادش آمد كه پايان آيه ﴿إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾ نيست؛ مثلاً ﴿وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ﴾ هست، آن شنونده گفت حالا درست شد گفتند: از كجا فهميدي ما اشتباه خوانديم؟ گفت: براي آنكه محتواي آيه دستور قاطعيّت ميدهد، ميگويد: دست دزد را قطع كنيد. اين با ﴿إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾ سازگار نيست؛ اينجا جاي حكمت و عزّت است: ﴿وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا ... وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ﴾ نه ﴿إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾،
🌺 چند مثال:
🕋 (البقره ۲۶۰) وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِي الْمَوْتَىٰ قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلَىٰ وَلَٰكِن لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِي قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَىٰ كُلِّ جَبَلٍ مِّنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًا وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻩ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﻲ ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩﻩ ﺍﻱ ؟ ! ﮔﻔﺖ : ﭼﺮﺍ ، ﻭﻟﻲ ﺗﺎ ﻗﻠﺒﻢ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻳﺎﺑﺪ . [ ﺧﺪﺍ ] ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﭘﺲ ﭼﻬﺎﺭ ﭘﺮﻧﺪﻩ ﺑﮕﻴﺮ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻛﻦ ، ﻭ ﻫﺮ ﻛﻮﻫﻲ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ ، ﺳﭙﺲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻥ ﻛﻪ ﺷﺘﺎﺑﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺖ ﻣﻰ ﺁﻳﻨﺪ ; ﻭ ﺑﺪﺍﻥ ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺗﻮﺍﻧﺎﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ .
🕋 (هود ۴۱) وَقَالَ ارْكَبُوا فِيهَا بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ
ﻭ ﻧﻮﺡ ﮔﻔﺖ : ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﻮﺍﺭ ﺷﻮﻳﺪ ﻛﻪ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﺮﺩﻧﺶ ﻭ ﻟﻨﮕﺮ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻨﺶ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﺳﺖ ، ﻳﻘﻴﻨﺎً ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .
💢آنها كه به حق به اسم الله رسيدهاند اين چنين ميگويند که: (بسم الله الرحمن الرحيم من العبد بمنزلة كن من المولي) همان طوري كه خداي سبحان هر چه را كه بخواهد با «كن» انجام ميدهد، بندهٴ آن مولي هم به اذن آن مولي، هر چه را بخواهد با بسم الله انجام ميدهد نمونه آن را قرآن در جريان نوح بيان كرده است كه ﴿بسم الله مجريها و مرسيها﴾ ميفرمايد او كه مسلط بر اين طوفان سهمگين بود، كشتي را با نام خدا حركت ميداد و با نام خدا آرام ميكرد. سير و سكون اين كشتي با نام خدا بود.
🕋 (الرعد۲۸) الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﺁﺭﺍم ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ، ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ! ﺩﻝ ﻫﺎ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﺁﺭﺍم ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ .
📌برخی گفتند ۶۶ بار ذکر "الله" آرامش آور است
🕋در سوره انعام میفرماید: ﴿ لاتُدْرِكُهُ الأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ﴾؛ اين اسماي حُسنا دليل محتواي آيه است.
در اينجا دو صفت از اوصاف خداي سبحان ذكر شد: يكي ثبوتي و ديگري سلبي. يكي اينكه ﴿لاتُدْرِكُهُ الأَبْصَارُ﴾؛ يكي اينكه او ﴿يدْرِكُ الأَبْصَارُ﴾
دليل اين دو صفتگفتند اين دو اسم شريف است است: ﴿وَهُوَ اللَّطِيفُ الخَبِيرُ﴾چون لطيف است و مجرد است و جزء عالم غيب است؛ پس ﴿لاتُدْرِكُهُ الأَبْصَارُ﴾ و چون خبير است و عليم است و آگاه است؛ پس ﴿يُدْرِكُ الأَبْصَارُ﴾.
#علومقرآنی
#مبانی
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
5️⃣3️⃣ سرزمین شگفتی ها
🚫⛔️ محروم از ارض مقدس!! (قسمت ششم)
🕋 المائدة : 24 قالُوا يا مُوسى إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ما دامُوا فيها فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ
(ما تا آنها در اين سرزمينند هرگز و ابدا وارد آن نخواهيم شد تو و پروردگارت كه به تو وعده پيروزى داده است برويد و با عمالقه بجنگيد هنگامى كه پيروز شديد به ما خبر كنيد ما در اينجا نشستهايم.)
🧩 گستاخی را به انتها رساندند
1️⃣ اولا اصلا پاسخ آن دو نفر را هم نمی دهند. و سخنشان را خطاب به حضرت موسی تکرار میکنند. یعنی انگار اصلا این دو نفر را قبول نداشتند!
2️⃣ ثانیا : در اين نوبت به اختصار سخن گفتند و طول و تفصيل سابق را ندادند و اين شکلی سخن گفتن را ايجاز بعد از اطناب مى گویند، يعنى مختصر گويى بعد از تفصيل گويى و از نظر ادبيات جاى ايجاز بعد از اطناب مقام تخاصم و بگو مگو كردن است، و به اين منظور این طور سخن میگویند كه به طرف بفهمانند ديگر حوصله گفتگوى با تو را ندارم، و از شنيدن سخنان تو خسته شدم.
3️⃣ ثالثا با آوردن كلمه" لن" و "ابدا" مخالفت صريح خود را اظهار داشتند.
4️⃣ رابعا با اين جمله كه" تو و پروردگارت" که به جای گفتن ربنا می گویند ربک و پروردگار را فقط به موسی نسبت میدهند .
5️⃣ خامسا در ضمن صحبت هایشان که ما در اينجا نشسته ايم"، موسى و وعده هاى او را در واقع تحقير كردند!
🕋 المائدة : 25 قالَ رَبِّ إِنِّي لا أَمْلِكُ إِلاَّ نَفْسي وَ أَخي فَافْرُقْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ الْقَوْمِ الْفاسِقينَ پروردگارا! (من تنها اختيار دار خود و برادرم هستم، خداوندا! ميان ما و جمعيت فاسقان و متمردان جدايى بيفكن تا نتيجه اعمال خود را ببينند و اصلاح شوند)
📣 ذكر اين نكته لازم است كه از جمله مِنَ الَّذِينَ يَخافُونَ در آيات گذشته چنين استفاده ميشود كه اقليتى در ميان بنى اسرائيل بودند كه از خدا ميترسيدند و يوشع و كاليب جزء آنها محسوب مى شدند، ولى چرا در اينجا مى بينيم موسى تنها از خودش و برادرش هارون اسم مى برد ؟
یک پاسخ این است که برخی اخی را عطف بر یاء انی کرده اند و لذا معنا اینطور می شود : خدایا من جز نفسم مالکیتی ندارم و برادرم نیز جز نفسش مالکیتی ندارد! و اینکه فقط به بیان خودش و هارون بسنده کرد چون فقط آن دو رسول و موظف بودند! لذا در مناجات با خدا میخواهد بگوید ما تلاش خود مان را کردیم!! و درواقع چه سوزی در این جمله نهفته است که حضرت موسی قرار بود همان کسی باشد که این مردم را نجات میدهد لکن هر چه تلاش کرد به بدترین شکل ممکن تمرد و گستاخی کردند!
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
5️⃣3️⃣ سرزمین شگفتی ها
🚫⛔️ محروم از ارض مقدس!! (قسمت هفتم)
🕋 المائدة : 26 قالَ فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعينَ سَنَةً يَتيهُونَ فِي الْأَرْضِ فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفاسِقين (خداوند (به موسى) فرمود: «اين سرزمين تا چهل سال بر آنها ممنوع است (و به آن نخواهند رسيد)؛ پيوسته در زمين (در اين بيابان)، سرگردان خواهند بود؛ و در باره (سرنوشت) اين جمعيّت گنهكار، غمگين مباش!» (26))
🔲 تحریم خدا خیلی سخت تر است !
🔳 علامه طباطبایی می فرماید : از اينكه جمله:" الْقَوْمِ الْفاسِقِينَ" دو نوبت تكرار شده چنين بر مى آيد كه قبل از اين فرمان از ناحيه بنى اسرائيل مخالفت و معصيت مكرر پيش آمده بوده و به قدرى اين مخالفت را تكرار كرده بودند كه صفت فسق بر آنان صادق شده.
🔲 کلمه فَلا تَأْسَ هم نشان میدهد که حضرت موسی خیلی ناراحت حال قوم خودش بوده که خدا می فرماید ناراحت غمگین مباش
🔲 ضمنا علامه می فرماید : و معناى آيه اين است كه سرزمين مقدس بر آنان حرام شد، يعنى داخل شدنشان به آن سرزمين حرام تكوينى شد، به اين معنا كه:" ما چنين مقدر نموديم كه تا چهل سال موفق به داخل شدن در آن نشوند و از صبح تا شام به طرف آن سرزمين راهپيمايى بكنند ولى مانند اسب عصارى در آخر روز ببينند كه در همان نقطه اى هستند كه صبح از آنجا براه افتاده بودند، نه قدمى به سوى آن سرزمين نزديك شده باشند و نه لحظه اى و روزى به شهر ديگرى از شهرهاى روى زمين برسند و خستگى در آورند، و نه زندگى صحرانشينى داشته باشند تا چون قبائل بدوى و صحرانشين زندگى كنند، پس اى موسى دل تو به حال اين مردمى كه به قول خودت فاسقند نسوزد و غمشان را مخور كه مبتلا به اين عذاب يعنى عذاب سرگردانى شدهاند براى اينكه اينها فاسقند، و نبايد در باره مردم فاسق وقتى كه وبال فسق خود را مى چشند محزون شد.
💢در اینکه این محرومیت ۴۰ سال طول کشید هم شاید نکاتی باشد. نسل باید عوض میشد و این نسل حق ورود نداشت . و این مسئله ۴۰ سال طول کشید.
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
5️⃣3️⃣ سرزمین شگفتی ها
🚫⛔️ محروم از ارض مقدس!! (قسمت هفتم)
در اختصاص شیخ مفید :
🔶 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَمَّا انْتَهَى بِهِمْ مُوسَى إِلَى الْأَرْضِ الْمُقَدَّسَةِ قَالَ لَهُمْ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ وَ قَدْ كَتَبَهَا اللَّهُ لَهُمْ قَالُوا إِنَّ فِيها قَوْماً جَبَّارِينَ وَ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها حَتَّى يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنَّا داخِلُونَ قالَ رَجُلانِ مِنَ الَّذِينَ يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبابَ فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ قَالُوا اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ قالَ رَبِّ إِنِّي لا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَ أَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ الْقَوْمِ الْفاسِقِينَ فَلَمَّا أَبَوْا أَنْ يَدْخُلُوهَا حَرَّمَهَا اللَّهُ عَلَيْهِمْ فَتَاهُوا فِي أَرْبَعِ فَرَاسِخَ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفاسِقِينَ
✅ (ترجمه اجمالی این بخش از روایات در آیات گذشته مطرح شده)
🔶 قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ كَانُوا إِذَا أَمْسَوْا نَادَى مُنَادِيهِمْ أَمْسَيْتُمْ الرَّحِيلَ فَيَرْتَحِلُونَ بِالْحُدَاءِ وَ الزَّجْرِ حَتَّى إِذَا أَسْحَرُوا أَمَرَ اللَّهُ الْأَرْضَ فَدَارَتْ بِهِمْ فَيُصْبِحُوا فِي مَنْزِلِهِمُ الَّذِي ارْتَحَلُوا مِنْهُ فَيَقُولُونَ قَدْ أَخْطَأْتُمُ الطَّرِيقَ فَمَكَثُوا بِهَذَا أَرْبَعِينَ سَنَةً وَ نَزَلَ عَلَيْهِمُ الْمَنُّ وَ السَّلْوَى حَتَّى هَلَكُوا جَمِيعاً إِلَّا رَجُلَيْنِ يُوشَعَ بْنَ نُونٍ وَ كَالِبَ بْنَ يُوفَنَّا وَ أَبْنَاءَهُمْ وَ كَانُوا يَتِيهُونَ فِي نَحْوٍ مِنْ أَرْبَعِ فَرَاسِخَ فَإِذَا أَرَادُوا أَنْ يَرْتَحِلُوا ثَبَتَ ثِيَابُهُمْ عَلَيْهِمْ وَ خِفَافُهُمْ قَالَ وَ كَانَ مَعَهُمْ حَجَرٌ إِذَا نَزَلُوا ضَرَبَهُ مُوسَى بِعَصَاهُ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَيْناً لِكُلِّ سِبْطٍ عَيْنٌ فَإِذَا ارْتَحَلُوا رَجَعَ الْمَاءُ فَدَخَلَ فِي الْحَجَرِ وَ وَضَعَ الْحَجَرَ عَلَى الدَّابّه
✅ترجمه: در آن مدت همه روزه عصر، منادى شان ندا در مى داد كه كوچ كوچ ! مركبها را بار مى كردند، و با حدى- آوازى كه براى شتران مى خوانند تا به سرعت بروند- و با زجر و شلاق مى راندند و شبانه راه طى مى كردند تا هنگام سحر و خداى عز و جل به زمين فرمان مى داد تا آنان را دور بچرخاند، همين كه صبح مى شد مى ديدند درست در همان نقطه ديروز هستند، با خود مى گفتند حتما راه را عوضى رفته ايم، دوباره نزديك غروب بار مى كردند، و اين وضع چهل سال ادامه يافت و در اين مدت (به خاطر اينكه نه كشتى داشتند و نه زرعى و نه تجارتى) غذايشان من و سلوى بود، در اين مدت تمامى آنان مردند جز يوشع بن نون ، كالب بن يوفنا)و فرزندان آن جمعيت كه در بيابانى به طول چهار فرسخ سرگردان بودند ! به محض اينكه مى خواستند كوچ كنند لباسهايشان مانند تخته در بدنشان خشك مى شد، و همچنين پا افزار و كفششان.
امام سپس اضافه فرموده كه اين قوم با خود سنگى داشتند كه وقتى پياده مى شدند موسى (ع) عصاى خود را به آن سنگ مى كوبيد، و دوازده چشمه از آن روان مى شد، تا هر سبطى از يكى از آن دوازده نهر آب بنوشند، و چون مى خواستند كوچ كنند آبها دوباره به درون سنگ بر مى گشت، و سنگ را بر گرده مركبى سوار مى كردند.
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
سجاد محمدی1170677506_-2103106216.mp3
زمان:
حجم:
6.67M
نثار #حضرتمعصومه صلواتی مرحمت کنید.
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
💠 حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله":
مرحوم شیخنا الاستاد آیتالله آقای شیخ مرتضی حائری «رحمة الله علیه» در یک نوشتهای از ایشان خواندم که ایشان فرموده بودند در زمان طاغوت در مجلس شورای آن زمان،دولت یک لایحهای داده بود که خلاف شرع بود. مجلس فاتحه ای رفته بودم، از بس از این لایحه ناراحت بودم، آن جا بلندگو را از قاری گرفتم و در آن مجلس برعلیه آن لایحه صحبت کردم و این منشأ این شد که دولت در آن زمان لایحه را از مجلس پس گرفت. بعد ایشان می فرمایند ولی من نمیدانم که این کاری که کردم برای خدا بود یا برای تعصب دینیام بود. ببینید چقدر نکته ظریف و باریک است که ایشان میفرماید که این صحبتی که کردم اثر هم گذاشت ولی نمیدانم این را برای خدا انجام میدهم یا این که به خاطر تعصب دینی که داشتم، تعصب دینی مربوط به خود آدم است، تعصب دینی هم چیز بدی نیست ولی پای حساب خدا نمیشود گذاشت، چون مربوط به شخص است.
بین این که انسان کار را برای خدا انجام دهد یا این که براساس سلیقه شخصی انجام دهد که البته این هم ارزش هست،فرق است؛ این کجا و آن کجا.
ان شاءالله خدای متعال ایشان را و سایر شهداء را در روح و ریحان خویش قرار دهد و به همه ما هم توفیق درک وظایف و عمل به آنها خالصاً لوجه تعالی عنایت بفرماید.
📚درس خارج فقه حضرت استاد شبزندهدار (1403/07/14)
#اخلاص
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🪐 چند روزی بر پیامبر وحی نازل نشد؛ 15 روز 20 روز 40 روز کمتر یا بیشتر (نقل ها مختلف است)
👿 دشمنان اسلام از این مسئله استفاده کردند و یک جنگ تمام عیار روانی به راه انداختند که: خدای محمد او را رها کرده ... او دروغ میگوید که پیامبر است چرا دیگه قرآن به او نازل نمیشود؟... اگر کسی پیامبر است نباید وحی بر او منقطع شود و ...
🔰گویا این حرفها بر پیامبر سنگین آمد و این نگرانی را در ایشان ایجاد کرد که مبادا این یاوه گویی ها در مردم اثری بگذارد و ایشان را از خدا و راه حق دور سازد.
🪐 آیه ؛ بلکه سوره؛ بلکه دو سوره بر پیامبر نازل شد ..
🕋 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
🕋 وَ الضُّحى
🕋 وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى
🕋 ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَ ما قَلى
🕋 أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتيماً فَآوى
🕋 وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى
🕋 وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغْنى
🕋 فَأَمَّا الْيَتيمَ فَلا تَقْهَرْ
🕋 وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ
🕋 وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ
🪐 آیا من به تو پناه ندادم؟ هدایت ندادم؟ بی نیازت نکردم؟ پس بشین درمورد نعمتهایی که من دادم صحبت کن! درمورد خوبیها حرف بزن . مثبت نگر باش پیغمبر!
🪐 سوره دیگری نازل شد!
🕋 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
🕋 أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ آيا ما سينه تو را گشاده نساختيم
🕋 وَ وَضَعْنا عَنْكَ وِزْرَكَ و بار سنگين تو را از تو برنداشتيم؟!
🕋 الَّذي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ همان بارى كه سخت بر پشت تو سنگينى مى كرد!
🕋 وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ و آوازه تو را بلند ساختيم!
🪐مثبت نگر باش پیامبر
📍حالا جالب هم هست ... طبق نقل مشهور این سوره ها اولین سوره هایی است که بر پیامبر نازل شده
⬅️ یعنی همچین هم نام پیامبر بلندآوازه نشده بوده... همچین بی نیاز هم نشده بوده...
اما خدا دستور میدهد که از نعمت ها حرف بزن ... در اوج تنگنا است پیامبر ؛ هنوز هم یک مسیر طولانی و سخت پیش روی اوست !! اما خدا میخواهد پیامبر مثبت نگر باشد!!
📍بعد شما دقت کنید. خداوند متعال گفتگوی خصوصی بین خودش و پیغمبرش را علنی میکند!! که ما درس بگیریم !! که متوجه اهمیت این موضوع بشویم !!
📍مخاطب فقط پیامبر نیست منو تو هم هستیم که موظفیم : و "اما بنعمه ربک فحدث" را سرلوحه قرار دهیم
📍بعد ادامه آیات هم جالب است.
🕋 فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
ﭘﺲ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﺎ ﺩﺷﻮﺍﺭﻱ ﺁﺳﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ
🕋 إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﺎ ﺩﺷﻮﺍﺭﻱ ﺁﺳﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ
📍نکته جالب اینه که انگار میفرماید اصلا دقت کن که همراه این سختی ها آسانی هم قرار دادیم.
🕋 فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ
ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻓﺮﺍﻏﺖ ﻣﻰ ﻳﺎﺑﻲ ، ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﺩﻋﺎ ﺑﻜﻮﺵ
🕋 وَإِلَىٰ رَبِّكَ فَارْغَب
ﻭ ﻣﺸﺘﺎﻗﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﻭ ﺁﻭﺭ.
📍همین نوع سخن گفتن در قرآن با حضرت موسی سلام الله علیه نیز هست.
📍در سوره طه آمده که حضرت موسی وقتی به نبوت می رسد از پروردگار درخواستهایی میکند:
🕋 قالَ رَبِّ اشْرَحْ لي صَدْري
🕋 وَ يَسِّرْ لي أَمْري
🕋 وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني
🕋 يَفْقَهُوا قَوْلي
🕋 وَ اجْعَلْ لي وَزيراً مِنْ أَهْلي
🕋 هارُونَ أَخي
🕋 اشْدُدْ بِهِ أَزْري
🕋 وَ أَشْرِكْهُ في أَمْري
🕋 كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثيراً
🕋 وَ نَذْكُرَكَ كَثيراً
🕋 إِنَّكَ كُنْتَ بِنا بَصيراً
🕋 قالَ قَدْ أُوتيتَ سُؤْلَكَ يا مُوسى
📍می فرماید من حاجاتت را دادم؛ و سپس موسی را متوجه نعمات گذشته میکند و با لحنی همراه منت میفرماید:
🕋 وَ لَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرى
🕋 إِذْ أَوْحَيْنا إِلى أُمِّكَ ما يُوحى
📍به راه حضرت موسی میکشد. میفرماید کودک بودی که به مادرت گفتیم تو را در آب بیاندازد...
📍نکته قابل توجه این است: که چرا خدا اینطور برخورد کرد؟ مگر موسی سلام الله علیه حرف بدی زده بود؟ حضرت موسی فقط درخواست کرده بود .
📍 لکن چون از دل درخواست ها بوی ناشکری استشمام میشود و انگار که شخص روی نداشته ها ی خودش تمرکز کرده خدا اینگونه او را متوجه متوجه تفضلات خودش میکند.
📍به همین سبب هم اهل بیت قبل از عرض حاجت کلی خدا را شکر می کردند بعد درخواست خود را مطرح میکردند!
در آداب دعا هم این است که قبل از درخواست شکر نعمات گذشته را به جا بیاوریم!
#شکر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
کمیل 7 ربیع الثانی 1446 حاج اقا پژمان.mp3
زمان:
حجم:
80.29M
🌙 دعای پر فیض کمیل
📆سحر هفتم ربیع الثانی سال۱۴۴۶
🕌مســــــجد امــــــین الدولــــــه
🎙حجت الاسلام و المسلمین
#حاج_علی_پژمان
🕑 دوساعت قبل از اذان صبح
🔹#مسجد_امینالدوله
🔹#مسجد_شبزندهدارها
🔸#حوزهعلمیهآیتاللهحقشناس
🔸#امینالدوله_فیلسوفالدوله
🔰@hhaghshenas
اگرچه قلبم سنگین است از شهادت یحیای قدس ... آن هم زمانی که هنوز داغ سید حسن در دلم شراره می کشد ...
اما آن پرتاب بی جانِ لحظات آخر چوبی که به هدف هم نخورد! همانقدر قلبم را محکم کرد که وعده صادق ۱ و ۲ دلم را قرص کرد!!
من به این وعده ایمان راسخ دارم : اسرائیل رفتنی است.
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob