eitaa logo
قاریان افضل ایران
193 دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
4.8هزار ویدیو
159 فایل
خداوندا بفزونی جود و فروغ وجودت، که جان به وی جویا و خرد به وی گویا شده، گویائی ما را توانائی شمار نعمتهای تو ارزانی دار
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رحمة للعالمین می گویند؟ 📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇 🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا: @manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
آیه138🌹ازسوره بقره 🌹 صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ‌ (اين است) رنگ‌آميزى الهى و كيست بهتر از خدا در نگارگرى؟ و ما تنها او را عبادت مى‌كنيم @
آیه138🌹ازسوره بقره 🌹 صِبْغَةَ : بپذیرید رنگ آمیزی اللَّهِ : الله را وَ مَنْ :وکیست أَحْسَنُ:نیکوتر مِنَ: از اللَّهِ :الله صِبْغَةً:در رنگ آمیزی وَ نَحْنُ:وما لَهُ: فقط اورا عابِدُونَ‌:پرستنده ایم قاریان افضل ایران
✨﷽✨🔰 حضرت امام باقر علیه السلام و زحمت کشیدن در تحصیل معاش 📝 مرحوم کلینی، شیخ مفید و شیخ طوسی از حضرت ابوعبدالله الصادق علیه السلام روایت کرده اند که محمّد بن منکدر می گفت: گمان نمی کردم که مثل علی بن الحسین علیه السلام بزرگواری خلفی چون خود به یادگار گذارد تا هنگامی که محمّد بن علی را ملاقات کردم که همی خواستم او را موعظتی نمایم او مرا موعظت فرمود. اصحابش گفتند: به چه چیز تو را موعظت کرد؟ گفت: در ساعتی بس گرم به یکی از نواحی مدینه بیرون شدم، و محمّد بن علی را که فربه و تناور بود ملاقات کردم و آن حضرت بر دوش دو غلام سیاه خود تکیه کرده می آمد، با خویشتن گفتم شیخی از شیوخ قریش در این ساعت و چنین حالت در طلب دنیا بیرون شده است گواه باش که من او را موعظت خواهم کرد. 🔸پس به آن حضرت سلام کردم، نفس زنان و عرق ریزان سلام مرا پاسخ داد، گفتم: اَصْلَحَکَ اللَّه! خوب است شیخی از اشیاخ قریش با چنین حالت در طلب دنیا باشد اگر مرگ بیاید و تو بر این حال باشی کار چگونه کنی؟ آن حضرت دست از دوش غلامان برداشت و تکیه کرد و فرمود: به خدا سوگند! اگر بیاید مرگ و من در این حال باشم آمده است مرگ در حالتی که من در طاعتی از طاعات خدا بوده ام که باز داشته ام خود را از حاجت به تو و مردم، و من وقتی از آمدن مرگ ترسانم که فرا رسد مرا در حالتی که در معصیتی از معاصی الهی بوده باشم. محمّد بن منکدر می گوید گفتم: یَرْحَمُکَ اللَّه! من خواستم تو را موعظه نمایم تو مرا موعظت فرمودی. 📌محدث قمی گوید: آنچه بر من ظاهر شده آن است که محمّد بن منکدر یکی از متصوّفان عامه باشد مانند طاوس و ابن ادهم و امثال ایشان که اوقات خود را مصروف عبادات ظاهر کرده و دست از کسب برداشته و خود را کلّ بر مردم کرده... لاجرم روایات بسیار از صادقین علیهما السلام وارد شده که امر به کسب فرمودند و نهی از آنکه آدمی کلّ بر مردم شود، و آن کسی که مشغول عبادت شود و دیگری قوت او را دهد، آنکه قوت او را دهد عبادتش از عبادت او محکمتر است، بلکه حضرت صادق علیه السلام از حضرت رسول صلی اللَّه علیه و آله و سلم نقل فرموده که آن حضرت فرمود: ملعون من القی کلّه علی الناس. 1⃣ الكافي ج۵ ص۷۴ . 2⃣ الارشاد ج۲ ص۱۶۲ . 3⃣ تهذيب الأحكام ج۶ ص۳۲۵ . 4⃣ من لا یحضره الفقيه ج۲ ص۶۸ . 🦋قاریان افضل ایران # 🦋الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🦋 🦋 🦋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منبر کوتاه 🔸 شباهت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🎤 استاد رفیعی 📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇 🔹 سروش و روبیکا و بله و گپ و ایتا: @manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
رضوان: اگر خانواده ای را میشناسید که در شرایط معیشتی سختی هستند لطفا اطلاع رسانی کنید 🕌کمک معیشتی آستان قدس رضوی 📇اطلاعات خودشونو به شماره 3000138 پیامک کنن ۱.کد ملی شخص ۲.نام ونام خانوادگی ۳.تعداد افراد خانواده ۴.وضعیت تکفل و سرپرستی ۵.و یک شرح حال مختصر 🍱سبد معیشتی آستان قدس رضوی لطف کنید این پیام رو تو گروههای مختلف بذارین ممنون
آیه139🌹ازسوره بقره 🌹 قُلْ أَ تُحَاجُّونَنا فِي اللَّهِ وَ هُوَ رَبُّنا وَ رَبُّكُمْ وَ لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ‌ (اى پيامبر! به اهل كتاب) بگو: آيا درباره‌ى خداوند با ما مجادله مى‌كنيد، در حالى كه او پروردگار ما و شماست و اعمال ما براى ما و اعمال شما از آنِ شماست و ما براى او خالصانه عبادت مى‌كنيم
آیه139🌹ازسوره بقره 🌹 قُلْ:بگو أَ تُحَاجُّونَنا:آیا چون وچرا می کنیدبا ما فِي :درباره ی اللَّهِ:الله وَ هُوَ: حال آنکه او رَبُّنا:پرودگارما وَ رَبُّكُمْ:وپرودگارشماست وَ لَنا:وبرای ماست أَعْمالُنا :کردارهایمان وَ لَكُمْ:وبرای شماست أَعْمالُكُمْ :کردارهایتان وَ نَحْنُ:وما لَهُ:تنها برای او مُخْلِصُونَ‌:اخلاص ورزیم
تماس‌هایی که اخیرا با برخی مشترکین اپراتورهای تلفن همراه گرفته می شود و پیشنهاد تحویل سیم کارت ۵G بابت افزایش تعرفه آنتن دهی به همراه طلب وجه می کنند، شیوه جدید کلاهبرداری است و لازم است مردم در این باره هوشیار باشند. در حالی که سودجویان از راه‌های مختلف برای کلاهبرداری و فریب مردم استفاده می‌کنند، کلاهبرداری‌های تلفنی نیز این روزها بیش از گذشته شایع شده‌ و به‌همین دلیل، از سوی کارشناسان همواره توصیه می‌شود که کاربران در مواجهه با موارد مشکوک هوشیار باشند. احتمالا دفعات متعددی اتفاق افتاده که با شما تماس تلفنی گرفته می‌شود و پیشنهادهایی ارائه می‌شود که تا حدودی می‌تواند برای کاربران تلفن همراه شک برانگیز باشد، باید دقت کنید که علی‌رغم عجیب بودن این پیشنهادها، احتمال این‌که کاربران در آستانه‌ی فریب خوردن توسط کلاهبرداران باشند، بسیار زیاد است. از سال‌های 92 و 93 بود که تماس‌های کلاهبرداری مبنی بر ارائه سیم‌کارت‌های ماهواره‌ای و یا پیشنهاد شماره‌های مشابه خط فعلی مشترکین و ... در اپراتورهای مختلف گزارش شد. درخواست پول برای یکسان سازی تعرفه های اپراتور از دیگر انواع کلاهبرداری‌هاست. در حالی که یکسان‌سازی تعرفه‌ها و تک‌نرخی شدن تماس‌های درون‌شبکه یا برون‌شبکه برای اپراتورها هزینه‌ای برای مشترکان ندارد و جزو خدماتی است که توسط اپراتورها ارائه شده، اما برخی اقدام به سودجویی از این موضوع کرده و تماس‌هایی با آن‌ها گرفته و بابت یکسان‌سازی تعرفه‌ها درخواست هزینه کرده‌اند؛ البته اپراتورها اعلام کردند که این درخواست‌ها کلاهبرداری بوده و نباید هزینه‌ای بابت این خدمات پرداخت شود. اما حالا یک رویه جدید دیگر برای کلاهبرداری پیش گرفته شد. طبق گزارشاتی که به خبرنگار تسنیم رسیده، یکی از انواع کلاهبرداری‌های تلفنی جدید به این گونه است که ابتدا تماس‌هایی با مشترکین تلفن‌همراه از طرف کلاهبرداران گرفته می‌شود که آنها خود را به عنوان دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها معرفی کرده و در مکالمات خود به این موارد اشاره می‌کنند که آنها برای مشترکین پیامکی ارسال کرده‌اند و بابت افزایش تعرفه آنتن‌دهی، به آنها پیشنهاد سیم‌کارت‌های 5G را دادند و به همین منظور از مشترکین طلب پرداخت وجه کرده‌اند و همچنین ادعایی مبنی بر اینکه بسته سیم‌کارت مورد نظر از سوی دفاتر خدمات برای مشترکین ارسال شده اما به دلایل مختلفی برگشت خورده است، به همین دلیل از مشترکین درخواست آدرس جدید برای ارسال مجدد می‌کنند و بابت آن پرداخت وجه دیگری را طلب می‌کنند. کلاهبرداران درکنار این توضیحات تاکید بر این دارند که در صورت پرداخت نکردن هزینه‌های گفته شده، پس از مدت کوتاهی سیم‌کارت‌های فعلی مشترکین دیگر قابلیت آنتن‌دهی ندارد و غیرفعال می‌شود. نکته مهم این است کاربران حق دارند درباره هر شخصی که تلفنی با آنها تماس می‌گیرند و به آنها پیشنهاد می‌دهند، بررسی‌های لازم را انجام دهند، با نامه‌نگاری از آن‌ها اطلاعات کاری بخواهند، تماس بگیرند، مرجع‌های آن‌ها را استعلام کنند و زمانی برای فکر کردن و تصمیم‌گیری در مورد پیشنهاد آن‌ها داشته باشند. در این مواقع دو نوع اقدام از دست اپراتورها برمی‌آید که همیشه در رویه اجرایی قرار می‌گیرد، ابتدا اینکه درصورتی که شاکی خصوصی وجود داشته باشد، اپراتور مورد نظر این موضوع را پیگیری کرده و در شرایطی که آنها را شناسایی می‌کنند، خود اپراتور نیز اقامه دعوایی صورت می‌دهد. در این حالت یکی از شرایط دشوار این است که بسیاری از کلاهبردارها تماس های خود را از طریق پلتفرم‌های خارجی و یا با شماره‌ای برقرار کردند که وقتی به پیگیری آن شماره‌ها می‌پردازند، به خط و ربط دقیقی نمی‌رسند. برای شکایت از کلاهبرداران، مشترکین باید اقامه دعوایی را به عنوان شاکی خصوصی صورت دهند و اعلام کنند که شماره‌ای با آنها تماس گرفته و مرتکب یک اقدام کلاهبردارانه شده است. اقدام دومی که به صورت دوره‌ای انجام می‌شود این است که اطلاع‌رسانی توسط اپراتورها به طور مکرر توسط مبادی رسمی و عمومی انجام می‌شود که برای اپراتور همراه‌اول شماره 9990، وبسایت mci.ir و اپلیکیشن MyMCI است.
بازداشت 8 هزار سارق فراری در طرح مبارزه با سرقت/ ورود 16 کارآگاه زن به پلیس آگاهی گروه فراجا _ رئیس پلیس آگاهی فراجا از ورود 16 کارآگاه زن به پلیس آگاهی خبر داد و گفت: در طرح مقابله با سرقت قریب به 8 هزار سارق فراری دستگیر شدند که 50 درصد آنها سابقه دار هستند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سردار" محمد قنبری" در نشست خبری که در سالن 9 دی ستاد فراجا برگزار شد، با تاکید بر موضوع امنیت در اجتماع اظهار داشت: رسانه ها نقش مهمی درانتقال حس امنیت در جامعه ایفا می کنند و بدون شک به راحتی می توانند با گفتن واقعیت های امنیتی به ارتقاء احساس امنیت در جامعه کمک شایانی داشته باشند. وی افزود: هر اندازه بتوانیم فاصله بین جرم و کشف را کاهش دهیم و اقدامات پیشگیرانه صورت دهیم از این طریق منجر به احساس ناامنی مجرمین می شویم و امنیت مردم نیز بالا می رود. رئیس پلیس آگاهی فراجا با اشاره به اینکه دغدغه مردم مسئله سرقت است، اظهار داشت: برخورد با سرقت یکی از تاکیدات مهم فرمانده فراجا می باشد که نیازمند یک اقدام جهادی است به طوری که ما از حدود 15 روز قبل اقدامات اطلاعاتی و تخصصصی خود را آغاز کرده ایم. وی افزود: دو هفته پیش نیز طرح تخصصی مبارزه با سارقان را ابتدا با تمرکز بر استان های هدفی همچون: تهران بزرگ، خراسان رضوی ، اصفهان ، فارس ، البرز، خوزستان ، غرب استان تهران و آذربایجان شرقی آغاز کرده ایم و در ادامه طرح به صورت سراسری اجرا شد. سردار قنبری برخورد با سارقان حرفه ای و سابقه دار را جز اولویت های پلیس در طرح بزرگ مبارزه با سرقت اعلام و عنوان کرد: تاکنون اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده اما لازم است این اقدامات همچنان ادامه داشته باشد. وی با بیان اینکه برای ما مهم این است که نگذاریم جرمی اتفاق بیفتد و اگر افتاد بدانیم از سوی کدام سارق است، گفت: در اقدامی جهادی قرار است به معضل سرقت حمله کنیم یعنی اولین اقدام ما کنترل ویژه و سیستمی سارقان سابقه داراست که آنها را شناسایی کرده و تحت اقدامات اطلاعاتی قرار دهیم. این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: هر چند ما وظیفه داریم در همه کوچه ها و معابر مامور قرار دهیم اما این امکان وجو ندارد و بدون شک نیاز است مردم عزیز نیز اقدامات کنترلی و پیشگیرانه را انجام دهند و حتی الامکان از اموال خود به درستی محافظت کنند. سردار قنبری در ادامه از ایجاد کمیته ای برای ارتقای ایمنی خودروها اشاره کرد و افزود: اقدامات دیگری نیز در دست اقدام است که بعدا اطلاع رسانی خواهد شد. رئیس پلیس آگاهی فراجا از ارتقاء کارآگاهان زن به مجموعه پلیس آگاهی خبر داد و گفت: با توجه به قولی که سال گذشته دادم در حال حاضر 16 کارآگاه زن وارد مجموعه پلیس آگاهی شدند که اولویت این افراد در تمام اموری می باشد که مربوط به پرونده های بانوان در سراسر کشور است . وی در ادامه سخنان خود با اشاره به یکی از تجهیزات جدید مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی فراجا به نام "دستگاه پلی گراف" برای کشف حقیقت افزود: در گذشته از این دستگاهها در خارج از کشور استفاده می شد اما امروز این دستگاه حاصل ساخت داخل کشور است که از این طریق می توان دریافت که متهم واقعیت را گفته و یا کذب است. این مقام انتظامی در خصوص آمار کشفیات طرح ویژه پلیس آگاهی برای مقابله با سارقان گفت: در این طرح قریب به هشت هزار سارق دستگیر شدند که از این تعداد حدود 50 درصد سابقه دار بودند. وی به 10 هزاراز سرقت های کشف شده در اجرای این طرح خبر داد و اظهار داشت: 70 درصد این سرقت ها در هفت استان گفته شده و مابقی در دیگر نقاط دیگرکشور کشف شده که همچنان ادامه دارد. سردار قنبری در ادامه سخنان خود از اجرای طرح نوروزی از 15 اسفند ماه سال جاری خبر داد و گفت: نقاط جرم خیز را در این خصوص شناسایی کرده ایم که ماموران را در این محل ها مستقر خواهیم کرد. وی همچنین گفت: طبق کارشناسی های انجام شده حدود 45 تا 50 درصد از سرقت های انجام شده مربوط به سرقت های خرد می باشد.
🔺الهی زندگی‌ام را به دستان پر قدرت تو می‌سپارم. می‌دانم که تو بهترین را برایم رقم میزنی. 🔺از سختی‌های راهم نمی‌ترسم چون تا اینجا تو با من بودی و عبور کردم از این به بعد نگران چه باشم؟ 🔺الهی مرا ببخش و کمکم کن در زندگی که خواهم ساخت گذشته را جبران کنم ❀ ┏━━━━━━┓ قاریان افضل ایران ┗━━━━━━┛
حدیث روز ۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ 📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇 🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا: @manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
فراخوان مسابقه بزرگ سرداران کربلا به مناسبت میلاد امام حسین، امام سجاد و حضرت ابوالفضل علیهم السلام اعضای محترم گزینه موردنظر را به شماره 1103114 ارسال و با تبلیغ حداکثری موجب شوید تا بیشترین برنده را در سطح کشور داشته باشیم. 📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇 🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا: @manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
در سالهای اخیر توسط ضد انقلاب و عمدتاً طیف سلطنت طلب، شبهاتی مطرح شده این است که پیشرفتهایی که به نام دستاوردهای انقلاب اسلامی مطرح می شوند، محصول گذر زمان و پیشرفتهای علمی جهان هستند و در صورت تداوم حکومت پهلوی نیز محقق می شدند. در پاسخ به این شبهه: 1️⃣ برخی موارد همچون ارتباطات سیار، تلفن هوشمند، اینترنت، بانکداری الکترونیک و... محصول گذر زمان هستند و نمیتوان بر حکومت پهلوی به دلیل نبود این امکانات در آن دوره خرده گرفت اما آیا برق، گاز، تلفن، یخچال، تلویزیون و... هم در آن دوران کشف و اختراع نشده بودند؟؟؟ در سال پایانی حکومت پهلوی، چند درصد مردم به این امکانات دسترسی داشتند؟؟؟ 2️⃣ اگر صِرف گذشت زمان باعث پیشرفت می شود چرا کشورهایی در همسایگی ما، با وجود گذشت دهها سال همچنان پیشرفت نکرده اند؟ چرا گذشت زمان در دوره پهلوی باعث پیشرفت نشد و پس از ۵۴ سال حکومت، همچنان مجبور به استخدام پزشکان هندی و پاکستانی بودند؟؟؟ 3️⃣ توسعه وابسته و اقتصاد غیر مشارکتی که در دوره پهلوی شکل گرفت، در کنار دخالت فزاینده هزاران مستشار غربی، مانع اساسی بر سر راه پیشرفت واقعی بوده و گذر زمان نیز نتوانست این مانع را مرتفع سازد. غرب، تنها به اندازه ای که اجازه پیشرفت به ایران میداد که به دامن کمونیست نلغزد. با چنین رویکردی، با فرض تداوم حکومت پهلوی نیز پیشرفت چندانی متصور نبود. 4️⃣ اگر قرار باشد دستاوردهای انقلاب اسلامی را به پای گذر زمان بنویسیم، لاجرم باید مواردی که سلطنت طلبان به عنوان افتخارات حکومت پهلوی نام می برند را نیز محصول گذر زمان بدانیم. به عبارت دیگر، اگر قائل به این باشیم که با تداوم حکومت پهلوی نیز به دستاوردهای کنونی می رسیدیم، باید بپذیریم که در صورت تداوم حکومت قاجار نیز به همه اموری که پهلوی ها بدان افتخار می کنند، نائل می شدیم!!! 🔹 در ارزیابی دستارودهای انقلاب اسلامی، باید توجه داشت که پیشرفتهای جمهوری اسلامی در سایه چند دهه اقسام تحریمهای بی سابقه در تاریخ، هشت سال جنگ تمام عیار، افزایش سه برابری جمعیت و کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی حاصل شده است. مصائبی که حکومت پهلوی، نه تنها با هیچکدام از آنها روبرو نبوده، بلکه از پشتیبانی هم پیمانان غربی نیز برخوردار بوده است. 🔹 جمهوری اسلامی به عنوان نظام برآمده از انقلاب اسلامی، به موفقیتهای بیشماری در عرصه های مختلف دست یافته است اما همچنان در برخی عرصه ها با کاستیهایی روبرو بوده و با نقطه مطلوب فاصله دارد. کلید رفع این کاستیها نیز تلاش مضاعف، کار جهادی و نگاه به توانمندیهای داخلی است نه زیر سوال بردن اقدامات گذشته که با همه کاستیها، همچنان قابل دفاع است. مشکلات اقتصادی و معیشتی که این روزها مردم بدان دچارند، قابل کتمان نبوده و برای دلسوزان و معتقدان به انقلاب، درد آور است اما این مشکلات نباید سبب شود که در تحلیل دستاوردهای انقلاب، انصاف را به کناری گذاشته و همه افتخارات و کارهای سترگ صورت گرفته را، با دیده تردید بنگریم.خلاصه آنکه، با همه گله مندی، باید همچنان پای کار انقلاب بمانیم.
🔻مصطفی چمران ✍غاده چمران ،همسر شهید چمران روایت می کند که: 🔸یک هفته می شد که مادرم در بیمارستان بستری بود . مصطفی سفارش کرد که «شما بالای سر مادرتان بمانید ولش نکنید ، حتی شبها» و من هم این کار را کردم. 🔸مامان که خوب شد و آمدیم خانه، من دو روز دیگر هم پیش او ماندم، یادم هست روزی که مصطفی آمد دنبالم قبل از این که ماشین را روشن کند دست مرا گرفت و بوسید، می‌بوسید و همانطور با گریه از من تشکر می‌کرد. من گفتم: «برای چی مصطفی؟» 🔸 گفت: این دستی که این همه روزها به مادرش خدمت کرده برای من مقدس است و باید آن را بوسید.» گفتم: از من تشکر می‌کنید؟ خب این که من خدمت کردم مادر من بود، مادر شما نبود که این کارها رو می‌کنید.» 🔸گفت: «دستی که به مادرش خدمت می‌کند مقدس است و کسی که به مادرش خیر ندارد به هیچ کس خیر ندارد. 🔸من از شما ممنونم که با این همه محبت و عشق به مادرتان خدمت کردید.» هیچ وقت یادم نرفت که برای او این قدر ارزش بوده که من به مادر خودم خدمت کردم 📚 منبع: کتاب همسرداری سرداران شهید
🔸حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) می‌فرماید: 🔺لَيسَ مِنّا مَن لَم‌يُحاسِب نَفسَهُ في‌كُلِّ‌يَومٍ 🔻كسی‌كه هر روز خود را ارزيابى نكند از ما نيست 📚 کافی ج ۲ ص ۴۵۳
💠تطهیر اشیای نجس با آب : ✅ظرف نجس: با آب قلیل:سه مرتبه با آب کر و جاری: یک مرتبه ✅غیر ظرف نجس: با آب کر، جاری و قلیل: یک مرتبه غیر ظرف متجنس به ادرار با آب قلیل:دو مرتبه 📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ‼️توضیح: مراد از ظرف وسایلی است که در آن چیز یا یا یا و... ؛ مانند: کاسه، کوزه، دیگ، تشت، سماور، قوری، آب‌کش، نعلبکی، قابلمه و ... 👈در نتیجه باید به این نکته توجه داشته باشیم که احکام تطهیر ظرف نجس با سایر اشیا متفاوت است.
✍حاج اسماعیل دولابی: هر وقت رزقت کم شد، خواستی زیادتر بشود، از همان اندکی که داری انفاق کن. وقت نداری، پول نداری، بدهکاری، اما از همان مختصری که هست به دیگران ببخش. با صدق دل و خدایی. یک دفعه می بینی در باز شد و روزی سرازیر شد.خدا بیش و کم را کاری ندارد، با انفاق شما رزقت را بیشتر می کند. هنگام تنگدستی در عیش کوش و مستی کین کیمیای هستی قارون کند گدا را
➖ بازی های رایانه ای ✍ سؤال: آیا انجام بازی های رایانه ای جایز است؟ ✅ جواب: به طور کلی استفاده از بازی هایی که برخی از خصوصیات زیر را دارد، جایز نیست: ۱. صحنه های محرک شهوت دارد. ۲. نمادها و مطالب باطل و ضد اسلامی - مانند شیطان پرستی، صهیونیسم و امثال آن - را ترویج می کند. ۳. در آن به نمادهای اسلامی یا مسلمانان توهین می شود. ۴. از بازنده چیزی که ارزش مادی دارد گرفته و به برنده داده می شود. ۵. غیر قانونی و خلاف مقررات است.
چرا به حضرت امام علی(ع)، «امیر المؤمنین» می‌گویند؟ ✍️ پاسخ : یکی از القاب حضرت امام علی(ع)، «امیرالمؤمنین» است. در روایات آمده است که این لقب اختصاص به آن‌حضرت دارد و هیچ‌کس حتی امامان دیگر هم نمی‌توانند این لقب را برای خود استفاده کنند. امام صادق(ع) به مردی که با نام امیرالمؤمنین به ایشان سلام کرد، فرمود: «این اسم فقط برای حضرت علی بن ابی‌طالب جایز است و این نامی است که خدا برای او انتخاب کرده است». علت نام‌گذاری امام علی(ع) به «امیرالمؤمنین»: 1️⃣امامت و ولایت: در روایتی پیامبر اکرم(ص) امام علی(ع) را این‌گونه توصیف می‌کند: «...أَنْتَ إِمَامُ کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ، وَ وَلِیُ‏ کُلِ‏ مُؤْمِنٍ‏ وَ مُؤْمِنَةٍ بَعْدِی...»؛‏و تو پس از من، امام و ولیّ هر مرد و زن با ایمان هستی! 2️⃣اعطای علم:در برخی از روایات، معنای دیگری برای این عبارت بیان شده است که علت انتخاب این لقب برای امام علی(ع) به این دلیل است که به مؤمنان علم و دانش عطا می‌کند. امام کاظم(ع) و نیز امام باقر(ع) می‌فرمایند: «به این دلیل که حضرت علی(ع) عهده‌دار عطا کردن علم به مؤمنین است، امیرالمؤمنین نام گرفته است.
💑 کار زنان در درون خانه به اندازه کار مردان در بیرون منزل سخت است 🔸رهبرانقلاب: برخلاف تصور بعضی كه خیال می‌كنند این‌هایی كه بیرونِ خانه كار می‌كنند، كارشان سخت است، آنهایی كه در خانه‌اند راحتند؛ نه، خانم داخل خانه كار جسمانی‌اش هم سخت است، كار فكری‌اش هم سخت است چون مدیر داخلی خانواده خانم است، طبعاً چالش‌هایی دارد. این چالش هــا تلاطم‌ هایی در روح او به‌ وجود می‌آورد. 🔸به مجرد اینکه شوهر می‌آید در خانه، مثل اینکه فرشته نجات از آسمان نازل شد برایش. برای هر دوتان این محیط می‌شود بهشت. بَد است؟ این اساسی‌ترین نیاز انسان است. این را سعی کنید تأمین کنید. البته خب شرایطی دارد، زحماتی دارد، البته خیلی زحمتی ندارد، عقل یک خرده‌ای می‌خواهد؛ هم زن باید عقل به خرج بدهد هم مرد باید عقل به خرج بدهد. # همـــسرداری... قاریان افضل ایران
قاریان افضل ایران: زنده یاد حجت الاسلام حاج آقا یگانه مرقی.. متن زیر سخنان حجت‌ الاسلام یگانه که در ایام ماه مبارک شعبان در مسجد جامع مرق برگزار شده است. ایشان در این جلسه بیان می دارند، سه ماه رجب، شعبان و رمضان ماه های بسیار پربرکتی هستند که نقطه شروعی برای سلوک انسان است. ماه شعبان به ویژه اعمال و دستورات خاصی دارد تا مؤمن برای ضیافت ماه رمضان آماده شود. اگر شخص تمامی دستورالعمل ها را به طور کامل انجام دهد به مقاماتی خواهد رسید که فوق تصور بشر است. لذا باید تمامی ثانیه های این سه ماه را مغتنم شمرد و از شر تمامی شیاطین به سوی خدا پناه برد تا خداوند نیز انسان را اجابت کند و در سایه خود به سوی عالی ترین مقامات سیر دهد. ده دستورالعمل امام رضا به اباصلت در خصوص ماه شعبان أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم والحمدلله رب العالمین و صل الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین و اللعن علی أعدائهم أجمعین.الا ای ماه شعبان! ماه احمد را تماشا کن جمال بی مثال حیّ سرمد را تماشا کن در اقطاع زمین خلد مخلّد را تماشا کن محمّد را محمّد را محمّد را تماشا کن ولادت یافت با حُسن رسول الله، زیبایی جمال ماه لیلا را ببین با چشم زهرایی مبارک باد بر ثارالله این جانِ حسین است این ببوسیدش بخوانیدش که قرآن حسین است این دُرِ دریای رحمت زیب دامان حسین است این چراغ ماه، یا خورشید تابان حسین است این؟ شگفتا در جمال او جمال کبریا بینم حسن بینم علی بینم نبی بینم خدا بینم امیرالمؤمنین جدّ و علی شد نام نیکویش صدای یا علی آید به گوش از تار هر مویش علی خصلت،علی هیبت،علی خلقش،علی خویش عجب نبْوَد که بابا بوسه آرد بر دو بازویش علی ای نفْس پیغمبر! پیمبر بین، پیمبر بین به روی دست لیلا حضرتِ عباسِ دیگر بین خداوندا چه خوانم گر نخوانم روح ایمانش حسین ابن علی پیغمبر و این است قرآنش دهان و چشم و ابرو: کوثر و تطهیر و فرقانش حسین ابن علی پیغمبر و این است قرآنش وجودش از وجود رحمةً للعالمین گوید یقین دارم که صورت آفرینش آفرین گوید سزد تا خاتم پیغمبران گوید ثنای او عجب نبْوَد اگر جبریل وحی آرد برای او دوای درد جان اهل دل در خاک پای او بهشت روح ثارالله حسن دلربای او امیرالمؤمنین زهرا پیمبر دوستش دارد امام مجتبی همچون برادر دوستش دارد.. ابتدای صحبتم را با حدیثی آغاز می کنم که مناسبت با ماه شعبان نیز دارد. اصل حديث را مرحوم سيد رضوان الله تعالی علیه در اقبال نقل كردند و محدّث قمي آن را ترجمه كرده اند؛ اباصلت نقل می کند: «دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ شَعْبَانَ فَقَالَ لِي يَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ فِيهِ فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ تَقْصِيرَكَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ وَ عَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا يُعِينُكَ وَ أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِيُقْبِلَ شَهْرُ رَمَضَانَ إِلَيْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِي عُنُقِكَ إِلَّا أَدَّيْتَهَا وَ فِي قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلَّا أَقْلَعْتَ عَنْهُ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سِرِّ أَمْرِكَ وَ عَلَانِيَتِكَ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْ ءٍ قَدْراً وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِي مَا بَقِيَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ اللَّهُمَّ إِنْ  لَمْ  تَكُنْ  غَفَرْتَ  لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ هَذَا الشَّهْرِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ »(1) جمعه آخر ماه شعبان خدمت امام رضا عليه السلام رسيدم. حضرت به اباصلت فرمودند: اباصلت اكثر ماه شعبان رفت و اين جمعه آخر ماه است. نكته اولی که حضرت به آن اشاره می کنند این است که : پس در آنچه از اين ماه مانده است تقصيرهايي را كه در ايام گذشته اين ماه كرده اي، تدارك و تلافي كن. درواقع در فرصت باقي مانده ماه، امكان تدارك كوتاهي هايي كه در حق اين ماه انجام داديم و یک فرصت استثنايي از سوی خداي متعال فراهم شده است. دوم اينكه فرمودند: بر تو باد كه روي آوري به آنچه كه براي تو نافع است. یعنی؛ انسان سعی کند در فرصت کوتاه باقي مانده اين ماه آن چه كه لغو و لهو است و حرام نباشد، ترك کند و توجهش به آن اعمالي باشد كه شخص را مهياي براي ضيافت مي كند. سوّم؛ در باقي مانده اين ماه دعا و استغفار بسيار كن. چهارم؛ تلاوت قرآن مجيد بسيار کن. پنجم؛ از گناهان خود به سوي خداي متعال توبه كن تا آن كه
چون ماه مبارك درآيد خود را از براي خدا خالص گردانيده باشي. حضرت از ما خواسته اند كه در باقي مانده اين ماه خالص شويم براي خدا تا هنگامی که وارد ضيافت مي شويم با اخلاص و با قلبي كه خالي از غير خداست وارد شويم. اين ها دستوراتي است که انجام آنها واقعا دشوار است. شخصی می گفت حضرت به من فرمودند: كه همه اصول كافي را بخوان و بعد همه اين دستورات را در خودت محقق کن. قطعا کار دشواری است. حضرت می فرمایند: در باقي مانده اين ماه سعي كن به گونه ای توبه كني كه براي خدا خالص شوي. ششم؛ در گردن خود امانت و حق كسي را مگذار مگر اينكه آن را ادا كني. هفتم؛ در دل خود كينه كسي را مگذار مگر آنكه آن را بيرون كني. بسیاری از اوقات ما رياضت هاي زيادي مي كشيم ولي به آن نتايجي كه با اعمال خيلي كم تر می توانستیم برسیم دست نمی یابیم و این به خاطر موانعي است كه بر سر راه وجود دارد. در معارف اهل بيت عليهم السلام همان طور كه به آنچه ما را براي زيارت مهيا مي كند دستور داده شده، موانع را هم ذكر كرده اند كه اين گناه مانع استجابت دعا می شود، اين گناه مانع قبولي عملتان مي شود و مثال هایی از این قبیل. بزرگی میگفت واجبات را انجام دهيد و گناه نكنيد. بعد فرمودند علت اينكه ما رشد نمي كنيم اين است كه نماز مي خوانيم اما بعد گناه مي كنيم طبيعتا اين مانع نتيجه بخشي و اثربخشي عبادات است. بنابراین اگر بخواهيم موانع رفع شود و آن ضيافت هايي كه در ماه شعبان و رمضان در نظر گرفته شده حاصل شود اين مقدمات بايد طي شود؛ يعني امانت كسي بر عهده ما نباشد وكينه كسي نیز در دلمان نباشد. گاهي اوقات اين كينه ها به كدورت با خداي متعال و اهل بيت عليهم السلام بازگشت مي كند. همان گونه كه در حدیث معلی بن خنیس نقل می کند،  اگر شما حقوق برادر ديني خودتان را رعايت كنيد، «وَصَلْتَ  وَلَايَتَكَ  بِوَلَايَتِهِ وَ وَلَايَتَهُ بِوَلَايَتِك»(2)، شعبه اي از ولايت امام كه در وجود اوست با شعبه اي كه در وجود شما است به هم گره مي خورد و هم سفره مي شويد، يعني اگر حضرت سفره اي براي او پهن كرده این سفره مشاع و مشترک می شود، همان طور هم گاهي اوقات كدورت نسبت به مومنين به نحوي به كدورت با امام عليه السلام بازگشت مي كند و اين بسیار خطرناك است. لذا بنابر روایات اگر از مومني در حضور شما غيبت شود و بتوانيد دفاع كنيد یا پشت سر كسي عيبي مي گويند و شما سكوت كنيد ولايت شما قطع مي شود. همچنین اگر مومني به در خانه شما بیاید و حاجتي داشته باشد شما هم بتوانيد اجابت كنيد اما کوتاهی کنید ولايتتان قطع مي شود. هشتم؛ مگذار گناهي را كه مي كرده اي مگر اينكه آن را ترك كني. يكي از مواردی كه بسیار در توجه از ناحیه ائمه عليهم السلام مؤثر است و برخی نیز به آن سفارش کرده اند این است که هنگام زیارت امام، تعهداتي با او كنيد و سپس خواسته هايتان را بخواهيد. بنابراين در باقي مانده اين ماه انسان باید تصمیماتی بگيرد تا خدا باب ضيافت را به رویش بگشاید. نهم؛ و از خدا بترس. دهمين دستور حضرت كه دستور بسیار مهمي است، اين است كه توكل كن بر خدا در پنهان و آشكار امور خود، هر كه بر خدا توكل بكند خدا او را بس است. چون رفتن اين راه سلوك با همه دشواري هايي كه دارد ممكن است ولي سرمايه در اين راه توكل به خداي متعال است. همه تلاش ما کفایت نمی کند و براي رسيدن به اين مقام بايد به خدا متوكل باشيم كه خدا موانع راه را بر مي دارد و ان شاء الله ما را به مقصد مي رساند. سفارش به خواندن صلوات شعبانیه در ماه شعبان آخرين نکته هم اين است که؛ در بقيه اين ماه اين دعا را بسيار بخوان: «اللَّهُمَ  إِنْ  لَمْ  تَكُنْ  غَفَرْتَ  لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْه» ، از جمله اموري كه در باقي مانده اين ماه بايد مكرر خوانده شود همين صلوات شعبانيه است. مرحوم سید بن طاووس رحمت الله علیه در جمال الاسبوع آورده است که بعد از دو رکعتِ چهارمِ نافله نماز ظهر، قسمت اول صلوات شعبانیه خوانده شود اما خواندن آن در همه احوال این ماه نیز سفارش شده است. با تأمل در دعاهاي اين ماه انسان متوجه مي شود كه چه سفره اي برايش پهن شده و بسیاری از ضيافت ها را به واسطه دعاهايي كه نقل شده می توان فهميد. در صلوات شعبانيه آمده است: كه خداي متعال به بركت صلوات بر حضرت اين ماه را ماه ضيافت قرار داده؛ «وَ هَذَا شَهْرُ نَبِيِّكَ  سَيِّدِ رُسُلِك»،  از بركات صلوات خدا بر حضرت است كه اين ماه در پوشش رحمت و رضوان خداست. «حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَان»،  و اگر كسي به باطن اين ماه ورود كند حتما به رضوان خدا مي رسد. به بیانی این ماه محيط شفاعت نبي اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم است و حضرت در اين ماه عبادات خاصّي را انجام می داده اند. بسیاری از عبادات اهل بيت عليهم السلام جنبه شفاعت دارند و براي رساندن ما است. ملاحظه کرده اید که معضل جدّي وجود دارد درخصوص چگونگ
ی سازگاری دعاهايي از قبیل دعاي كميل، مناجات شعبانيه و دعاهاي ديگر كه از معصومين عليهم السلام نقل شده با مقام عصمت كليّه معصوم . «وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَهْتِكُ  الْعِصَم»،  «إلَهِي إِنْ حَطَّتْنِي الذُّنُوبُ مِنْ مَكَارِمِ  لُطْفِك»، و عباراتی مانند  اينها چگونه با مقام معصوم مي سازد. يكي از پاسخ هايي كه به این مسئله داده شده که شايد، پاسخ حقيقي و بهترين پاسخ باشد همين است كه بسیاری از عبادات ائمه عليهم السلام از جمله دعاهايشان براي شفاعت بوده است. يعني باطن اين دعا براي امّت است نه براي خودشان. این اعمال امّت است كه به خداي متعال عرضه مي دارند و با دعاي آن هاست كه اين دعاها اجابت مي شود، «مَنْ أُعْطِيَ  الدُّعَاءَ أُعْطِيَ الْإِجَابَة»(3)، درواقع به واسطه اجابت دعاي معصوم، راه گشوده مي شود. ماه شعبان، ماه شفاعت و رسیدن به مقامات استثنایی بنابراین ماه شعبان ماهي است كه ماه شفاعت حضرت است و حضرت عباداتي براي تقرّب عالم به سوي خداي متعال دارند و این امر اختصاص به اين عالم ندارد. از بعضی روايات استفاده مي شود در عوالم قبلي هم كه از نور حضرت خلق شده مثل عوالم حجب، ایشان عباداتی داشته اند. در روايات متعدّدي آمده است که دوازده عالم وجود دارد که حضرت در هر عالمي وارد شدند در آنجا تسبيحي داشتند؛ دوازده هزار سال در حجاب اول، يازده هزار سال در حجاب دوم و به همین ترتیب پیش می رفتند. به تعبیر بنده حضرت آن عالم را راه مي انداختند و وارد عالم بعدي مي شدند. لذا عالم ما نیز همین گونه است. «وَ هَذَا شَهْرُ نَبِيِّكَ  سَيِّدِ رُسُلِكَ شَعْبَانُ الَّذِي حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ الَّذِي كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَدْأَبُ فِي صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ فِي لَيَالِيهِ وَ أَيَّامِهِ بُخُوعاً لَكَ فِي إِكْرَامِهِ وَ إِعْظَامِهِ إِلَى مَحَلِّ حِمَامِه». در مقابل آنچه از ما توقع می رود آن است که «اللَّهُمَّ فَأَعِنَّا عَلَى الِاسْتِنَانِ بِسُنَّتِهِ فِيهِ وَ نَيْلِ الشَّفَاعَةِ لَدَيْه »، در واقع سنّت حضرت كه روزه داري و شب زنده داري است در اين ماه و یا حداقل در باقي مانده اين ماه احياء شود كه روزه این سه روز آخر به منزله روزه وصال است. از روايات چنین استفاده مي شود که اين سه روز را اگر كسي روزه بگيرد ثواب روزه دو ماه پشت سر هم برای او نوشته می شود. اگر كسي اين عمل را انجام دهد، شفاعت حضرت شامل او می شود. «اللّهُمَّ وَاجعَلهُ لی شَفیعًا مشَفَّعًا وَ طَریقًا اِلَیکَ مَهیَعًا وَ اجعَلنی لَهُ مُتَّبِعًا، حَتّی اَلقاکَ یَومَ القِیامَهِ عَنّی راضِیًا وَ عَن ذُنوبی غاضِیًا، قَد اَوجَبتَ لِی مِنکَ الرَّحمَهَ وَ الرِّضوانَ»، اگر شفاعت حضرت در اين ماه به كسي برسد به رحمت و رضواني كه اين ماه را فرا گرفته خواهد رسید و این پايان دعا است. اگر كسي در اين ماه با حضرت سلوك كند، مقاماتی را به دست می آورد كه در مناجات شعبانيه آمده و این مقامات استثنايي است. مقام عزّ قدس، «فَصَعِقَ  لِجَلَالِك» ، «وَ أَلْحِقنِي بِنُورِ عِزِّكَ الْأَبْهَج»،  و امثال این ها.  این ها مقاماتي هستند كه در اين دعا آمده و به نظر مي آيد براي ما هموار است. و اصل رسیدن به مقامات هم با شفاعت و دعاي معصوم ممكن است. اگر دعای معصوم در حق ما اجابت شود ان شاء الله اين راه براي ما ممكن مي شود و به مقصود مي رسيم. بنابراين در اين ماه بايد تلاش بر اين باشد كه انسان مقاماتي را كه در اين ماه هست سير كند. مقامات فوق العاده اي وجود دارد كه ما گاهي اوقات آن ها را از خدا درخواست هم نمي كنيم؛ يعني گمان مي كنيم اينها مال ما نيست، لذا دعا نمي كنيم و اجابت هم نمي شود. «مَنْ أُعْطِيَ  الدُّعَاءَ أُعْطِيَ الْإِجَابَة»، نسبت به اين مقامات هم هست و فقط نسبت به شئون دنيوي نيست. فرار به سوی آغوش الهی از الهه خود انسان بنده به جمله اي از اين دعا که نكته مهمي است اشاره می کنم. معصوم توسط دعا ما را سیر می دهند و در این دعا نقطه شروعي كه حضرت ما را از آن سير مي دهند و مي خواهند از آن جا ما حركت كنيم این است «فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَيْكَ وَ وَقَفْت»،  البته قبل از این فراز چنین آمده است؛ «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ نِدَائِي إِذَا نَادَيْتُكَ وَ اسْمَعْ دُعَائِي إِذَا دَعَوْتُكَ  وَ أَقْبِلْ عَلَيَّ إِذَا نَاجَيْتُك»،  و سپس می فرماید: «فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَيْكَ»، اگر در كسي اين هرب پيدا نشود، اصلا وارد دعا نمي شود و دعا فهم نمي شود. «فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَيْكَ وَ وَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيْكَ مُسْتَكِيناً لَكَ مُتَضَرِّعاً إِلَيْكَ رَاجِياً لِمَا لَدَيْكَ تَرَانِي»،  اين فرار، فرار از آلهه خود انسان است. «فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ مِنْهُ نَذيرٌ مُبينٌ * وَ لا تَجْعَلُوا مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ إِنِّي لَكُمْ مِنْهُ نَذيرٌ مُبينٌ»(الذاریات/50-51
)، هرب در مواقعی است که انسان مشغول به غير خدا بوده و با ديگران عمرش را طي كرده و سرمايه ها را باخته، حال به يك نقطه خطرخيزي رسيده و بيدار شده است. می فهمد كه پناهگاه هاي او جهنّم و آتش او هستند، لذا حالت فرار از خود و از گذشته و از آلهه اش پيدا می کند و فرار توام شده با این احساس كه يك پناهگاهي هست كه مي شود از شر مخاطرات به آن پناه ببرد. اگر اين حالات در انسان پيدا نشود، حالت هرب به وجود نمی آید. هرب به اين است كه انسان احساس خطر كند و احساس كند مي تواند از آنها فاصله بگيرد. اگر انسان احساس خطر نكند، فرار نمي كند. اگر احساس خطر كند اما احساس كند که نمي تواند خودش را به هيچ وجه نجات دهد، باز هم تسليم خطر مي شود. همچنین اگر احساس كرد مي تواند فرار كند حالا بايد احساس كند كه پناهگاهي هست لذا اگر احساس کرد پناهگاهي نيست باز دوباره تسليم خطر خواهد شد. اگر آن پناهگاه امن را پيدا كرد حالت هرب در انسان پيدا مي شود. اين قدم اول دعا و ورودي آن است. باید انسان احساس كند همه عمر خودش را باخته و همه سرمايه هايش را از دست داده و با كساني زندگي كرده كه خود آنها دشمن او هستند. «إِنَّ الَّذينَ لا يَرْجُونَ لِقاءَنا وَ رَضُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا وَ اطْمَأَنُّوا بِها وَ الَّذينَ هُمْ عَنْ آياتِنا غافِلُونَ* اُولئِكَ مَأْواهُمُ النَّارُ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»(یونس/7-8)، اين نقطه شروع دعا است. اگر اين حالات در كسي پيدا نشود، احساس نكند سرمايه اش را باخته؛ «وَ قَدْ أَفْنَيْتُ  عُمُرِي  فِي شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ وَ أَبْلَيْتُ شَبَابِي فِي سَكْرَةِ التَّبَاعُدِ مِنْك»،  اصلا دعا براي او شروع نشده است.کسی كه احساس مي كند همه سرمايه هاي خودش را باخته و در معرض يك خطر جدي قرار دارد و هيچ امكاني ندارد در این حالت به حضرت حق كه تا به حال به او پشت كرده روي مي آورد. اين خطرها، حاصل روي گرداني از خداوند است. چنین شخصی وقتي با دست خالي و حالت مسكنت و تضرّع بر مي گردد؛ «مُسْتَكِيناً لَكَ مُتَضَرِّعاً إِلَيْكَ رَاجِياً لِمَا لَدَيْك»،  آن گاه احساس مي كند در محضر خدايي است كه همه گذشته و آينده او و همه خوبي ها و بدي هايش را مي داند. «وَ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي »، «وَ بِيَدِكَ لَا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي وَ نَقْصِي»«وَ قَدْ جَرَتْ مَقَادِيرُكَ». خدايي كه تقدير او، از اول و آخر ازل و ابد من را پوشانده و خدایی که عالم به ازل و ابد من است و خدايي كه مي تواند اين ظرفيت ها را زياد بكند و ما را به مقصد برساند. انساني كه از راه مانده، خطرات را ديده و به سوي خداي متعال فرار كرده، سلسله درخواست هايي دارد كه بسیاری از آن ها سلسله ای از اقرار و اعتراف ها است كه اين اقرار و اعتراف ها در اين دعا لفظ نيست بلکه حالت هرب انسان فراري است كه با اقرار و احساس استكانت به سوي خدا آمده است. حضرت ما را نسبت به اين دعا متذكر مي شوند و با توسل به حضرت هم می توان به عمق دعا رسيد. از آن جا که دعای معصوم برای شفاعت ما است آن حالي كه در اين دعا جهت رساندن ما در وجود مقدس امام شكل گرفته، بايد در باطن ما تجلي كند تا اين دعا درحق ما محقق و اجابت شود. بنابراين اگر اين حالت استكانت، تضرّع، خشوع و فرار به سوي خداي متعال با اين توجهات و اقرارها به شفاعت هر كدام از ائمه و با اذني كه آن ها دادند، در ما محقق شود قدم بعدی اين است كه كم كم روزنه ها و دريچه فضل خدا براي این انسان باز مي شود و فضل خدا را مشاهده مي كند و آن گاه انسان خواسته هاي بسيار با عظمتي از خداي متعال پيدا مي كند. در عبارتی می فرماید؛ مني را كه از تو فراري بودم و به تو پشت کردم و تو را اجابت نكردم از آن كساني قرار بده كه تو صدايشان زدي و آنها هم از قديم تو را اجابت كردند؛ «وَ اجْعَلْنِي مِمَّنْ  نَادَيْتَهُ  فَأَجَابَك» ، تا کنون فرار كرديم و اجابتي نبوده اما می خواهیم برگردیم. «وَ لَاحَظْتَه »، و مرا از کسانی قرار بده که توجه و لمحات الهي شامل حال او شود. «فَصَعِقَ بِجَلَالِك»،  و آن حالت صعقه اي كه در قرآن براي موسي كليم سلام الله علیه فرمودی، شامل حالم کن و مرا از کسانی قرار ده که: «فَنَاجَيْتَهُ سِرّاً وَ عَمِلَ لَك».«إِلَهِي أَقِمْنِي فِي  أَهْلِ  وَلَايَتِكَ  مُقَامَ [مَنْ ] رَجَا الزِّيَادَةَ مِنْ مَحَبَّتِكَ إِلَهِي وَ أَلْهِمْنِي وَلَهاً بِذِكْرِكَ إِلَى  ذِكْرِك »، يك حالت اشتهاء سيري ناپذير در من نسبت به ذكر خودت قرار بده. وارد هر وادي ذكري كه مي شوم ميل به ذكر برتر را داشته باشم. «وَ همني [اجْعَلْ هِمَّتِي ] إِلَى رَوْحِ نَجَاحِ أَسْمَائِك»،  و خدايا همت من را در آن نشاطي قرار بده كه در دستيابي به اسماء توست. اوج مناجات شعبانیه در انتهای دعا که اوج دعا هم هست می فرماید: «إِلَهِي وَ أَتْحِفْنِي بِنُورِ عِزِّكَ الْأَبْهَجِ فَأَكُونَ لَكَ عَارِفا»، آخرین مقام، إمحاء به نور عز الهي است كه اگر كسي به