الفقه و الاصول
#اطلاعیه «کتاب #نهایةالدرایة کتابی است برخوردار از عمق در حل مسائل، استحکام در استدلال، انضباط در
🔹 عرض سلام و ادب محضر دوستان گرامی؛
بنای اولیه بر برگزاری جلسات حضوری درس #نهایةالدرایة بود اما به دلیل شرایط موجود و اصرار برخی از عزیزان، تدریس مجازی این کتاب نیز با بارگذاری صوت جلسات در کانال نهایة الدرایة انجام میشود:
https://eitaa.com/joinchat/2496790604Cab8a1ec92f
امیدوارم که این قلیل از این حقیر مقبول بیافتد.
@alfigh_alosul
#تاریخفقهشیعه
#شیخمفید_۵
📝 حضرتآیتاللهخامنهای(مدظله العالی)
موضوع: نقش شیخ مفید در «آفرینش شیوهی جمع منطقی میان عقل و نقل در فقه و کلام»
1⃣ #معتزله در روزگار رواج اعتزال یعنی در اواخر دورهی اول خلافت عباسی (منتهی به اواسط قرن سوم هجری) از جریان افکار فلسفی بیگانه (یونانی، پهلوی، هندی و غیره) به عالم اسلام و ترجمهی آثار آنان به شدت متأثر بودند و در آن هنگام، هم آن جریان بیگانه و هم این گرایش معتزله بشدت مورد تشویق خلفاء بخصوص مأمون قرار میگرفت. عکسالعمل این #عقلگرایی افراطی، حرکت اصحاب حدیث در اهل سنت و محدثین شیعه مانند صدوق رحمةالله در شیعه بود که میخواستند یکسره معارف کلامی و اعتقادی را از راه حدیث بفهمند.
2⃣ کار بزرگ مفید اثبات این مطلب است که #عقل مستقلاً از فهم همهی مباحثی که در علم کلام مطرح میشود، ناتوان است، مثلاً در باب صفات باری مانند اراده و سمع و بصر و امثال آن، عقل به مدد وحی است که میتوان در وادی معرفت درست گام نهد و به تنهایی وارد شدنش در این وادی که مربوط به حضرت حق (جلّوعلا) است، ورود در تیه ضلالت است، و این در واقع مضمون همان روایاتی است که آدمی را از تکلم در باب خدای متعال نهی میکند. پس کار مفید، محروم کردن عقل از قلمرو متعلق به او - که در آن سمع و وحی را راه نیست - یعنی وادی اثبات صانع و استدلال بر وجود باری یا توحید یا نبوت عامه نیست، بل #محدودکردن عقل به همان حدودی است که خالق عقل برای او معین کرده است تا به گمراهی نیفتد.
3⃣ وارد شدن عنصر #سمع در بنای مکتب کلامی شیخ مفید موجب آن شده است که به مدد بیانات ائمه (علیهمالسّلام) بسیاری از مباحث دشوار که دست یافتن به سخن حق در آن، مسیری طولانی را میطلبد، به آسانی در مجموعهی کلامی آن بزرگوار جای گیرد و خط سیر کلامی شیعه پس از مفید را از انحرافها و اضطرابهای فکری نجات بخشد.
@alfigh_alosul
پیام به کنگره شیخ مفید.pdf
324.8K
#مقاله
✅ پیام به کنگره جهانی هزاره شیخ مفید
📝حضرت آیتاللهخامنهای(مدظله العالی)
🔹این متن برای کسانی که علاقمند به مطالعات حدیثی، تاریخ علمی شیعه، تاریخ فقه هستند بسیار مفید میباشد.
@alfigh_alosul
1_15948317.pdf
1.31M
#مقاله
📖بررسی اَسنادکتاب#اختصاص شیخمفید
📝 حجةالاسلاموالمسلمین سیدجوادشبیری زنجانی
💥در این کتاب اسناد کتاب اختصاص مورد بررسی قرار گرفته و به اختلالات و بینظمیهایی که در اسناد این کتاب است مانند معلوم نبودن مرجع ضمایر و یا فاصله بین ضمیر و مرجع آن و اینگونه موارد پرداخته شده است.
@alfigh_alosul
1_15948786.pdf
647.3K
#مقاله
📖 امالی مفید
📝 حجةالاسلاموالمسلمین سیدجواد شبیریزنجانی
💥امالی شیخ مفید (رحمهاللهتعالی) از استوارترین کتب حدیثی شیعه است که با روشی هوشمندانه و دقیق تنظیم شده است. در این مقاله به تفصیل به معرفی این کتاب پرداخته شده است.
@alfigh_alosul
✅ پیام مناسب و جامعی که در حادثه ارتحال جناب آقای #دکترفیرحی خواندم، مربوط به استادخسروپناه(دام عزه) است که، دریغم آمد آن را نقل نکنم؛
👇👇
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
يا كوكباً ما كان أقصر عمره
وكذا تكون كواكب الأسحار
◾ارتحال برادر دانشمند جناب استاد دکتر داوود فیرحی پژوهشگر و مدرس علوم و اندیشه سیاسی اسلام در دانشگاه تهران را تسلیت عرض می کنم.
کرونا مصیبت عجیبی است که با راز پنهانش عزیزان را یکی پس از دیگری به سرای ملکوت می فرستد و دوستان را در این سرای ملک، اندوهناک می سازد.
این بیماری منحوس، دکتر فیرحی را هم مبتلا و بستری کرد و مع الاسف پس از درمان های بی نتیجه شبانه روزی از این سرا جدا ساخت. روزها برای شفای او دعا کردیم و لکن قضای الهی، بر سفر این اندیشمند به سرای ابدی مقدر شد.
بارها توفیق گفتگو و مباحثه با آن مرحوم مغفور درباره اندیشه ها و نگاشته هایش را داشتم.
نخستین بار بیش از بیست سال پیش، نگاشته «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام» را مطالعه کردم؛ اثری که هنوز چاپ نشده بود، مباحثه خوبی در رابطه با این اثر و اندیشه فوکو داشتیم.
«نظام سیاسی و دولت در اسلام»، «تاریخ تحول دولت در اسلام»، «مفهوم قانون در ایران معاصر»، «فقه و سیاست در ایران معاصر»، «دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی» و «آستانهٔ تجدّد؛ در شرح تنبیه الامة و تنزیه الملة» نیز از آثار خواندنی و قابل بررسی مرحوم فیرحی است.
آخرین مباحثه با ایشان به پیشنهاد این مسکین در بررسی کتاب «فقه و حکمرانی حزبی» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفتگویی صمیمی، علمی و مبتنی بر منطق و اخلاق شکل گرفت.
فیرحی هر چیزی نمی نوشت و هر سخنی نمی گفت. او یک طرح کلان فکری را دنبال می کرد که به تعبیر بنده دینی سازی یا فقهی سازی مفاهیم مدرن بود. شواهد فقهی سازی او هم عمدتا به مطالب علمای مشروطه به ویژه محقق نایینی استناد داشت؛ هر چند مسیر محقق نایینی به نظر بنده استمرار فقه سنتی و بهره گیری از ظرفیت آن در حل مسایل نوین بود.
او موافق علوم انسانی اسلامی نبود؛ لکن عملا فقهی سازی مفاهیم سیاسی همچون حزب مدرن را تدوین کرد.
این کمترین با اینکه نگاه نقادانه به اندیشه و روش تحقیق آن مرحوم داشتم؛ اما همیشه از معاشرت علمی، حوصله و خلقش، لذت می بردم. گفتگو و بررسی پیرامون اندیشه ها و آثارش بهترین هدیه ای است که می توان به روح این عالم محقق تقدیم کرد، بجاست طالبان پژوهش از این منظر آثار وی را بررسی کنند و در این باب گام بردارند.
◾ ارتحال این عالم متخلق را به دانشگاهیان و حوزویان و نیز به همه دوستدارانش، به ویژه خانواده محترمشان تسلیت می گویم.
خداوند این معلم مرحوم را مشمول غفران و رحمتش قرار دهد و خانواده و دوستانش را مزین به صبر جمیل گرداند.
الهی ما را بیامرز و عاقبتمان ختم به خیر و با اجر شهادت مهمانمان گردان.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
✍ عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه قم ۲۲ آبان ۱۳۹۹
🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از نهایةالدرایة
images.jpg
5.7K
✅ اینگونه مهیای مرگ بودند.
آیتاللهبهجت(رضواناللهتعالیعلیه):
🔹 مرحوم علامه طباطبایی از استاد ما مرحوم حاج شیخ [محمدحسین غروی اصفهانی] نقل میفرمود که ایشان میفرمود: از خدا خواستهام که از اینجا بروم عالم برزخ و از آنجا دیگر برنگردم. ایشان میفرمود: ما نمیفهمیدیم مقصود ایشان چیست، تا اینکه ایشان تا پنج ساعت از اول شب گذشته، بیدار بوده، بعد میخوابد و دیگر بیدار نمیشود.
🔹 ما این مطلب را از استاد نشنیده بودیم، بلکه آقای طباطبایی رحمهالله از ایشان شنیده بود. غرض اینکه خیلی مهیّای مرگ بود و مثل اینکه خیلی به دعاهای خود معتقد بوده، حتی کم و زیاد قیود را هرگونه که میخواسته همانطور میشده است. یک بار خانه، ولو اجارهای و با قیود ذکر شده ـ مثلاً اینکه سرداب و زیرزمین نداشته باشد ـ از خدا خواسته بود و همان گونه که خواسته بود، خانه بیسرداب خدا برای ایشان مهیا کرده بود.
🔹 ما هم باید ملتفت باشیم که در وقت دعا با تمام قیود، حاجت بخواهیم.
📖ر.ک. در محضر بهجت، ج۲، ص۳۷۵
@nihaya_diraya
• | هوشمصنوعی و علوماسلامی | •
۱. حقیقت #هوشمصنوعی چیست؟ آیا صرفاً ابعاد تکنولوژیکی دارد یا اینکه از مبانی نظری نیز برخوردار است؟
۲. نسبت هوش مصنوعی با #علوماسلامی چیست؟ چه نقشی در #تولید نظریه دینی دارد؟
@monir_ol_din
#نکاتفقهی_۱۵
کتاب المضاربة
✳ آیة الله شبیری زنجانی(دامظلهالعالی)
موضوع: اشتراط معلومیت مال در مضاربه
1⃣ صاحب جواهر در بررسی حکم مساله، ابتدا می فرماید: دو نوع جهالت در مقام متصور است؛ گاهی در حین عقد جهالت وجود دارد ولی این جهالت بعد از عقد با بررسی دو طرف یا بررسی خصوص عامل و اخبار او قبل از عمل مرتفع می شود (چون عامل در عقد مضاربه امین است و لذا اخبار او نسبت به مقدار پذیرفته میشود). و گاهی این جهالت از ابتدا وجود دارد و تا آخر نیز ادامه می یابد. سپس ایشان حکم به بطلان مضاربه در فرض دوم و صحت آن در فرض اول می کند.
2⃣ ایشان ابتدا در بیان وجه صحت قرارداد در فرض اول می فرماید: عمومات و اطلاقات شامل این فرض می شود و ادله غرر نیز مانع نیست زیرا مختص به باب بیع می باشد و شامل مضاربه نمی شود.
در ادامه ایشان با عبارت «اللهم الا أن يقال»، در رد استدلال قبلی می فرماید: ممکن است بگوییم از برخی نصوص نهی از غرر مطلقاً استفاده می شود و مختص باب بیع نیست و شامل مضاربه نیز می شود و از طرفی اگر عمومات و اطلاقات صحت را تمام بدانیم بین این ها و ادله نافی غرر (در صورتی که عمومیت داشته باشد) عموم و خصوص من وجه محقق می شود و در محل اجتماع (مضاربه با غرر) تعارض میکنند ولی با توجه به اینکه مشهور قائل به بطلان مضاربه در این فرض هستند، ترجیح با ادله غرر است.
3⃣ در پایان ایشان در جمع بندی مطالب خود با ذکر دوباره تقسیمی که در ابتدا ذکر کرده می فرماید: تحقیق این است که اگر اجماعی در مقام نباشد، مضاربه در فرضی که جهالت تنها در حین عقد وجود دارد، صحیح است اما در فرضی که تا آخر جهالت باقی می ماند باطل است زیرا با روح این قرارداد و معامله سازگار نیست.
🔹 جلسه پانزدهم درس خارج مضاربه، ۹۴/۱۰/۲۰
@alfigh_alosul