eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
350 عکس
28 ویدیو
225 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومت با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
معرفی پروژه‌نجف ✳ بحمدالله توفیق شد، در یکی از جلسات ، جلسه‌ای با عنوان معرفی پروژه با حضور عزیزانی که دست اندرکار این پروژه هستند، برگزار شود. پروژه نجف را میتوان مهمترین اقدام در پیوند میان هوش مصنوعی و اجتهاد به صورت عینی و واقعی دانست. فلذا استماع صوت این جلسه در ایضاح تلقی ذهنی از این مسأله مفید فایده است. در این جلسه جناب آقای دکترحسینی در مقام توضیح ابعاد فنی پروژه و به عبارتی موضوع شناسی آن برآمدند و تصویری از فرآیند تحقق پروژه «ناصرجامع فقیه» ارائه دادند و جناب حجةالاسلام صراف زاده نیز توضیحاتی درباره موضوع شناسی فقهی آن ارائه فرمودند. ابتدائاًفایل صوتی بزرگوران تقدیم شده و در ادامه نقد و بررسی آن صورت خواهد گرفت. 🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul/917
پروژه نجف.WAV
حجم: 14.64M
✳ عنوان: معرفی پروژه نجف 🔹تبیین فنی: دکتر حسینی 🔹 تبیین فقهی: حجة الاسلام صراف زاده @alfigh_alosul
نقد پروژه نجف.mp3
زمان: حجم: 6.97M
✳ عنوان: نقد پروژه نجف (ناصر جامع فقیه) 🔹ناقد: حجة الاسلام محمد متقیان @alfigh_alosul
💥استخاره حضرت ولی‌عصر (سلام‌الله‌علیه) از بیانات آیت‌الله‌شبیری زنجانی (دام‌عزه) در کتاب جرعه‌ای از دریا. @alfigh_alosul
🔅درآمدی بر فلسفه حق (۱): با موضوع «حق در قرآن» ✍محمد متقیان ✳ اشاره واژه «حق» با مشتقاتی که دارد حدود 263 استعمال در قرآن داشته است. این کلمه در مشتقات و ترکیبات مختلف اسمی، فعلی مانند «بالحق»، «یحق»، «بغیرحق»، «احق»، «حقاً» و سایر موارد به کار رفته است. این واژه، مانند بسیاری از کلمات دیگر در ادبیات قرآن، دارای تنوع معنا است و همین امر، دستیابی به یک معنای مشخص و روان را صعب می­سازد. با این وجود، می­توان با طبقه­ بندی اجمالی استعمالات مختلف این واژه در قرآن، به یک نظام معنایی و سپس نظام فکری قرآنی پیرامون «حق» دست یافت. از ملاحظه که از این آیات به دست آمد، «مراتب خمسه»­ای است که اشاره مختصری به هر کدام از آنها با استشهاد به آیات مرتبط خواهد آمد. آنچه در این تحقیق آمده است، بررسی طبقات مختلف واژه حق به معنای وصفی آن – حق بودن- است. حق به معنای وصفی، در مقام توصیف موضوعات و موصوفات برمی­ آید که در مقابل حق به معنای اسمی آن – حق داشتن- است که اساس علم «حقوق» را شکل می­دهد و به معنای برخورداری و سلطه­ ای است که صاحب حق نسبت به یک عین و مالی دارد. از آنجا که اعتقاد داریم، حق به معنای اسمی آن متوقف بر شکل­ گیری معنای حق وصفی است، پس در این تحقیق، ابتدائاً ابعاد و زوایای حق وصفی بررسی شده و سپس در تحقیقی دیگر، باید میان این دو ساحت حق، ربط منطقی را برقرار نمود..... 👇👇 http://monir110.blogfa.com/post/26/ @alfigh_alosul
🔅دعای حضرت حجت برای رفع گرفتاری ر.ک.جرعه‌ای از دریا. ج۱ ص ۵۱۷ @alfigh_alosul
💠 فضايل پيامبر صلى‏ الله ‏عليه ‏و‏آله ‏زيادتر از آن است كه بیان شود و برتر از آن است كه درك شود، ⁉️ و چگونه ممكن است درك مكارم كسى كه محبوب پروردگار عالمين، و بهترين همه بندگان، و خاتم پيامبران و آقاى برگزيدگان و پيشواى ائمه هدايتگر است. ❇️ او كه خداوند به «طه و يس» خطابش كرده و اول عبادت كنندگان است، ❇️ و همان كسى است كه در عالم ميثاق هنگامى كه اقرار به ربوبيت پروردگار عالميان گرفته مى ‏شد، گوى سبقت به گفتن «بلى»¹ را از تمامى اشخاص (اولين و آخرين) ربود. ⚜️ در يك كلام او اسم اعظمِ خداوند، و مَثَل اعلى براى خداوند مالك و حق آشكار است. 📌 ۱. اشاره به آيه شريفه 172 سوره مباركه اعراف است. 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ◽️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔹یکی از جلسات مهمی که در این ایام برگزار شده و با حضور اساتید فاضل و مکرمی، از وزانت لازم نیز برخوردار بود، جلسه «نظریه فقهی نفی ظلم» با ارائه حجة الاسلام و المسلمین است. در این جلسه نقدهای متعددی انجام شده است و همانطور که انتظار می‌رفت، نکته‌ای اساسی و بسیار مهم از دید صاحب نظریه و نیز منتقدین، پنهان مانده است. 🔹آن نکته همانا؛ عدم ارائه برای دو مفهوم عدل و ظلم است. احاله تعریف آن دو به بداهت، در حالیکه، اساساً معنای حقیقی مشخص نیست، نشان از و جدی نگرفتن این مقوله است. روشن است که، مبانی مختلف فلسفی و کلامی، تعاریف متعددی از عدالت را نتیجه می‌دهند، در حالیکه، صاحب نظر محترم آن را واضح و روشن پنداشته است. و فقط در این میان، جناب آقای به درستی به این اختلاف اشاره کرده‌اند و سایر بزرگواران که از اساتید معزز حوزه هستند آن را تذکر نداده‌اند. 🔹دلیل چنین از ناحیه اساتید حوزه و آن از ناحیه استاد حقوق، این است که، حقوقدان محترم به صورت واقعی با پژوهشهای صورت گرفته در زمینه درگیر بوده است و لیکن آنچه در حوزه مرسوم است، تعریف عدالت به «وضع کل شیء فی موضعه» و رها کردن آن در ابهام مطلق است. @alfigh_alosul
• | عناوین ابواب کافی | • ➖استاد سیداحمد مددی: در بررسی روایات از حتماً مجموعه روایات باید ملاحظه شود و به حتماً توجه شود. مرحوم کلینی در کافی برخلاف تهذیب و فقیه، عناوین باب را با عنایت خاصی تنظیم کرده است و ظاهرش هم این است که فتوای اوست. @alfigh_alosul
• | زراره و صحیفة الفرائض | • ➖استاد سیداحمد مددی: زرارة‌بن‌اعین، با حضرت باقر وارد تشیع شد، او در این زمان عالم درس‌خوانده‌ای بود و پرادعا. اولین کسی که، به دستور امام باقر، را که از کتب امیرالمومنین بود، نزد امام صادق نمود زراره بود. و عمده روایات فرائض از طریق زراره از این صحیفه به ما رسیده است. @alfigh_alosul
• | طبع حکومتی زکات | • ➖استاد سیداحمد مددی: برخی از مسائل طبع دارند مانند زکات، صلوةجمعه، حدود. بیشتر آیات زکات در مکه نازل شده است و خطاب هم به مسلمین است(ایتاءالزکاة) تا اینکه آیه شریفه (خذمن اموالهم صدقة) نازل شد و حضرت متصدی زکات شدند. این تصدیگری نیاز به حکومت دارد. و اولین زکاتی که پیامبر به عنوان حکومت گرفتند، بود. @alfigh_alosul
🔹 توثیقات عامه- وکالت 🔹 استاد: سیدمحمدجواد شبیری زنجانی(دام عزه) 🔹 تقریر: محمد متقیان ✳ اشاره آنچه پیش روی دارید، تقریری است از مبحث «وکالت» از سری موضوعات «توثیقات عامه» که توسط استاد سیدمحمدجواد شبیری زنجانی(دام عزه) در جلسات ۶۱,۶۲,۶۳ از سلسله جلسات رجالی طرح شده است. این مباحث در چند عنوان ارائه می شود: نقد محقق خوئی بر توثیقیت وکالت الفاظ وارده در معنای وکالت شئون وکالت وکالت و وثاقت چند نکته به مناسبت ایام نیمه شعبان و طرح مباحث مهدویت، مطالعه این تقریر، توصیه می شود. 👇👇👇 http://monir110.blogfa.com/post/27/ @alfigh_alosul