eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
504 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
95 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
✅نسخه نجات مان در دسترس ما هست حفظه الله: 💠 ملاحظه کردیم با همدیگر، از ابتدای وصیت نامه تا اینجا، چقدر این یاد مرگ مهم است. جاهای مختلف، یک راهکار فوق العاده ای است. چقدر ما از آن استفاده می کنیم؟ خودمان را دوست داریم یا نه؟ خیر خودمان را می خواهیم یا نه؟ دوست خودمان هستیم یا دشمن خودمان؟ اگر دوست خودمان هستیم چرا از این راهکارها استفاده نمی کنیم که عوض بشویم؟ اصلاح بشویم. ساخته بشویم. خدایی بشویم. متدین بشویم. مومن بشویم. ببینید نسخه نجات ما در دسترس ما هست یا نه؟ نگوییم چه کار کنیم. نگوییم نمی دانیم. می دانیم. خودمان رها می کنیم. 🔸و عجله هم نباید بکنیم. اینجوری نباید باشد که انسان توقع داشته باشد مثلا یک دفعه که انجام داد، تندی یک فرش قرمز پهن کنند و دو طرف همه ملائکه گل به دست بگیرند و بگویند صلی علی محمد هیشکی نبود این آمد. خیلی باید زحمت بکشیم. تا صداقت مان نمایان شود. راست می گوییم یا نه. صادق هستیم یا نه. پیش خدا. این صداقت مان نمایان بشود. پس قبر را فراموش نکنیم. پوسیده شدن در قبر را فراموش نکنیم. شکم و فرج را مواظب باشیم. عفت شکم را مواظب باشیم. حلال. حلال خور باشیم. حرام خور نباشیم. نه حرام بلکه حتی از لقمه شبهه ناک هم اجتناب بورزیم. 🔹 این غذا، نیرو بخش در وجود ماست. نیرویی که لازم داریم در انجام عبادت و ترک معصیت، از این غذا حاصل می شود. اگر غذا حلال باشد، این نیرویی که از آن تولید می شود حلال زاده است. حلال زاده هم کار عبادت می تواند بکند اما اگر این غذایی که می خوریم حرام است یا شبهه ناک است، نیرویی که ازش تولید می شود، حرام زاده است یا شبهه ناک است. مشکوک است و حرام زاده، نمی تواند باعث عبادت بشود. ازش عبادت برنمی آید. معصیت برمی آید و شهوت. مواظب باشید. شهوت رانی. حرفهایی که انسان را تحریک می کند خیلی مواظب باشید. مصاحبت هایی که تحریک کننده است. آدم باید مواظب خودش باشد، نباید خودش را تحریک کند. اگر می بیند تحریک می شود باید خودش را کنار بکشد. مواظب خودش باشد به گونه ای که تحریک نکند خودش را. مدتی که مواظب باشد به عنایت الهی کار سبک می شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/17 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🔷 لزوم تفکر برای اصلاح و درمان خرابی هایمان 🎙 رحمه الله 🔸خدا به ما توفیق تنبّه (آگاهی) دهد که اگر در ابتلا و آزمایش قرار گرفتیم، بد را خوب و خوب را بد نبینیم ... 🔹ما خرابیم، خدا کند بفهمیم که خرابیم تا به فکر اصلاح و درمان برآییم! 📚 در محضر بهجت، ج١، ص١٢١ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 امام باقر عليه السلام : إيّاكَ و التَّفريطَ عِندَ إمكانِ الفُرصَةِ فَإنَّهُ مَيَدانٌ يَجري لأِهلِهِ الخُسرانُ ؛ امام باقر عليه السلام :مبادا فرصت هاى به دست آمده را از دست بدهى كه در اين ميدان آن كه وقت را ضايع كند ، زيان مى بيند . تحف العقول ، ص 286 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
6.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فضیلت اشک بر امام حسین علیه السلام 🎙 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
❓در مورد غذای شبهه ناک ، چه زمانی باید پرهیز کرد و چه زمانی تکلیف ساقط شده و می شود میل کرد؟ حفظه الله: عزیزم شما شبهه را در اینجا، در حدی بگیرید که شبهه مقرون به علم اجمالی است. اینجا علم اجمالی را علماء موجب تنجز تکلیف می دانند. علم اجمالی به مانند علم تفصیلی است و تکلیف آور است. می داند که این فرد الان این پنج بشقاب برنج که آورده، یقین دارد که یکی از آن ها نجس است. آدم بگوید ولش کن، بی خیال! اینجا ببینید از شبهه اجتناب نکرده است. اینجا باید اجتناب کند چون شبهه مقرون به علم اجمالی در اطراف محصوره است. اطرافش هم غیرمحصوره نیست که بگوییم اجتناب موجب عسر و حرج بشود. پس از شبهه باید پرهیز داشته باشیم. 🔹همه جا مناسب نیست که احتمال را دنبال کنیم وترتیب اثر بدهیم مثلا یک شکی داریم و اگر بخواهیم این شک را دنبال کنیم، باعث بشود واجب مهم تری تضعیف بشود و به حرام بیافتیم، اینجا این شبهه را اعتنا نمی کنیم. مثلا در رابطه با صله رحم، قطع رحم. اگر به عنوان اینکه این فامیل ما خمس نمی دهد و یقین داریم که خمس نمی دهد قطع رابطه کنیم این صحیح نیست مگر صله رحم کردن متوقف بر این است که حتما ادم غذایش را بخورد؟ با زنگ زدن و تلفن کردن یا بیرون همدیگر را با روی گشاده می بینند و عرفا طوری باشد که بگویند این ها با هم قطع ارتباط ندارند و این ها صله رحم دارند یا اگر به خانه فامیلی که خمس نمی دهد می رود یک وقتی برود که وقت خوردن نباشد. مثلا وقتی روزه دارد برود، بهانه خوبی است. صله رحم می کند. 🔸حالا اگر یک جوری شد که اگر نخوریم مشکل پیش می آید، علماء می گویند این غذایی که جلوی انسان می آورد، مثلا این چایی که آورده، این برنجی که آورده، درست است که بر عهده این شخص خمس است و در اموالش خمس ثابت شده. آیا من یقین دارم این برنجی که برای من آورده، در این برنج خمس به آن تعلق گرفته است؟ نه. شاید نسیه ای گرفته. هنوز پولش را پرداخت نکرده. الان مالک هست و خمسی هم بهش تعلق نمی گیرد. یا از پولی داده است که هنوز سالی بر آن تعلق نگرفته، به هر صورت این غذایی که جلوی من گذاشته ، معلوم نیست که خمس نداده باشد و فقط احتمال می دهم که خمس نداده است. از آنجا که در مقام صله رحم است و اگر بخواهد اجتناب بکند، شاید قطع رحمی صورت بگیرد، اینجا لازم نیست مراعات کند. شارع مقدس اذن داده است. می گوید بخورید. مباح است. با توجه به مباح بودن اگر استفاده بکنیم اشکالی ندارد. این موارد منظور نیست. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/17 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔘امام على عليه السلام: عَلَى الْعاقِلِ اَنْ يُحْصى عَلى نَفْسِهِ مَساويَها فِى الدّينِ وَ الرَّأىِ وَالاَْخْلاقِ وَ الاَْدَبِ ، فَيَجْمَعُ ذلِكَ فى صَدْرِهِ اَوْ فى كِتابٍ وَ يَعْمَلُ فى اِزالَتِها ؛ ◾️ببر خردمند است كه بديهاىِ دينى و فكرى و اخلاقى و تربيتى خود را شماره كند و آنها را در سينه خويش يا به صورت نوشته گرد آورد و در از بين بردن آنها بكوشد . 📚بحار الأنوار : ج 78 ص 6 ح 58 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
❌بی جهت خودمان را در معرض قرار ندهیم حفظه الله: 💠مفاسد بسیار بزرگ، به این چشم برمی گردد. چشم آن چیزی که می بیند، حرامی که می بیند، منظره فاسدی که می بیند این منتقل می شود به خیال انسان. در خیال انسان می ماند و باعث می شود این تصاویر که در خیال انسان قرار می گیرد باعث می شود که انسان را هی به گناه دعوت کند. به گناهان بزرگ. باید این مسیر قطع شود. آدم چیز حرام نگاه نکند و فکر و خیالش را پر کند از فکر و خیالهای خوب. به تدریج آن فکر و خیالهای بد کنار گذاشته بشود و اصلا اعتنا به آن ها نکند. استغفار، توبه، مواظبت، یواش یواش امورش اصلاح می شود. 🍀و هم چنین گوش را باید مواظب باشیم و زبان و خیال. فکر و خیال های باطل را دنبال نکنیم ها. ببینید یکی از چیزهایی را که باید مواظب باشیم بی خود بنگاه شبهه جمع کنی نزنید. به عنوان اینکه مثلا ما از نظر علمی قوی بشویم هی نروید شبهات را جمع کنید. چون شاید هنوز به آن قوت علمی نرسیده ایم و بعضی از این شبهات، در ما اثر بگذارد و با عث ضعف ایمان ما بشود یا ضعف انگیزه ما در عبادت و بندگی بشود. اجازه بدهید قوی بشویم یک جوری که در برخورد با شبهه، کوچک ترین اثری نگیریم. آنجا از این باب، شبهه را مورد توجه قرار می دهیم که ببینیم جوابش چیست و جواب را آماده کنیم تا کمک کنیم به مومنین. آن اشکالی ندارد اما هنوز از نظر علمی، معرفتی به این مرتبه نرسیده ایم، بی جهت خودمان را در معرض شبهه قرار ندهیم که ایمان ما ضعیف می شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/17 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔳رسول الله صلي الله عليه و آله :مَن أكْثَرَ الاسْتِغْفارَ جَعلَ اللّهُ لَهُ مِن كُلِّ هَمٍّ فَرَجا ، و مِن كُلِّ ضِيقٍ مَخْرَجا ، و رَزَقَهُ مِن حَيثُ لا يَحْتَسِبُ . ▪️ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه زياد استغفار كند، خداوند گره غمهاى او را بگشايد و از هر تنگنايى بيرونش برد و از جايى كه گمان نمى برد، روزيش رساند . 📚بحار الأنوار , جلد۷۴ , صفحه۱۷۲ ، مستدرك الوسائل , جلد۵ , صفحه۳۱۷ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔷عبرت های عاشورا ♦️مطلب یازدهم: {ادامه پست قبل} 😷کرونا خیلی خوب نشون داد: 💥اینکه انسان ها تو اجتماع در قبال همدیگه مسئولیت دارند و هیچکی حق نداره به بهانه آزادی فردی،بیماری رو گسترش بده💥 👌حالا امر به معروف و نهی از منکر هم یعنی اینکه اگر یه نفر به خودش یا اجتماع با اشاعه ی فحشاء ضرر میزنه، به روش درستی دستش رو بگیری و کمکش کنی🌿☘ ✨امر به معروف و نهی از منکر یعنی اینکه هم دلت برای خودت میسوزه و هم برای تک تک افراد اجتماع؛به همين خاطر نبايد نسبت به دیگران بی تفاوت ماند✨ 💐🌷این دو واجب فراموش شده به قدری از اهمیت برخوردار هستند که حضرت علی علیه السلام میفرمایند: وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ، إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ 📚نهج البلاغه/حکمت٣٧۴ همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا، در مقايسه با امر به معروف و نهى از منكر نيست مگر همچون آب دهانى كه در دريايى ژرف انداخته شود 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🎙 رحمه الله 🍁افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می روند و نمی دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آن ها دارد که برای تعجیل فرج دعا کنند. 📚در محضر بهجت، ج2، ص 118 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
💠 ویژگی فردی که در آخرت، با او، با کرامت برخورد می شود. حفظه الله: 🔹در ادامه این جمله حضرت می فرمایند ، وَ مَنْ أَرَادَ کَرَامَةَ الْآخِرَةِ فَلْیَدَعْ زِینَةَ الدُّنْیَا هر کس می خواهد در آخرت با کرامت باشد، کریم باشد، بزرگوار باشد، الله اکبر.. ببینید بزرگوار در عالم دنیا را نگاه کنید یک نفر نه اینکه پیش بعضی افراد بزرگ شمرده بشود، اصلا در دنیا او را بزرگ به حساب بیاورند، چقدر مهم است. حالا اینجا می فرماید کرامه الاخره. در عالم آخرت بزرگ شمرده بشود. با کرامت به حساب بیاید. با کرامت با او برخورد بشود. بزرگوارانه با او برخورد بشود. این چه کار کند؟ توصیه و راهکار حضرت فَلْیَدَعْ زِینَةَ الدُّنْیَا زینت دنیا را رها کن. 🍀حالا زینت دنیا، مصادیق و جلوه های فراوانی دارد. مصادیق گوناگون دارد. این را در بعضی از مصادیق خاص ما محدود نکنیم. اهل تجمل نیست. در امکانات زندگی، دنبال این نیست که مثلا به چیزهای بهتر که جلب توجه می کند، به چشم دیگران چیز بزرگ می آید تهیه بکند. مثلا ماشین می خواهد تهیه کند ببینید چه وسیله ای مورد نیازش است. با چه وسیله ای می تواند کار خودش را به پیش ببرد. اگر این وسیله ساده هم هست منتهی همین کارش را راه می اندازد، همان را تهیه می کند. دیگر خیلی دنبال تجمل و مدل و این حرفها نیست. پوشش، مسکنش، تغذیه اش، غذا خوردنش، همه این ها آن زینت دنیا را رها می کند. اهل زینت و تجمل و زرق و برق دنیایی نیست. در همه بحث ها حتی در روابط. در روابط هم خیلی اهل تشریفات نیست. 🔻 گاهی موقع خود این تشریفات خودش یک بلای عظیمی است که موجب سقوط افرادی می شود که اهل تشریفات در معاشرت با دیگران هستند. به هر صورت زینت دنیا را ترک بکنیم تا در آخرت، بزرگ و بزرگوار به حساب بیاییم و با کرامت باشیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/17 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله : 🍀یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ لا یَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ... 🌺 آیه شریفه برای مؤمنین و غیر مؤمنین دو راه فرض فرموده که هر دو منتهی بسوی خدای سبحان است و مؤمنین را دستور می‌دهد به اینکه بخود بپردازند، و از دیگران که اهل ضلالتند صرفنظر کنند، و در زمره آنان و جزو آنان قرار نگیرند و از گمراهی شان نهراسند، 📌 و بدانند که حساب گمراهان با پروردگار آنان است نه با مؤمنین، مؤمنین مسئول کار آنها نیستند تا بنشینند و سر به گریبان فرو برده و در باره گمراهی آنان فکر کنند. 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۶، صفحه ۲۳۹ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom