#عرض_دین_به_امام_زمان
🔻آیت الله العظمی صافی گلپایگانی حفظه الله تعالی:
از جمله شخصيتهاى بزرگى كه دين خود را بر امام زمان خود عرض نمود، ابوالقاسم #عبدالعظيم بن عبدالله بن على بن الحسن بن زيد بن السبط الاكبر الامام ابى محمد الحسن المجتبى عليه الصلاة و السلام است.
اين بزرگوار يكى از اعاظم ذريه ى رسول و فرزندان مرتضى و بتول سلام الله عليهم اجمعين و از شخصيت ها و معاريف علماى اهل بيت و بزرگان صحابه ى حضرت جواد و حضرت هادى سلام الله علیهما و محارم اسرار ائمه سلام الله علیهم اجمعین است و على الظاهر چون با حضرت رضا سلام الله علیه در سلسله ى نسب به حضرت اميرالمؤمنين و حضرت زهرا سلام الله علیهما در يك طبقه بوده است- چنان كه برخى از علما رجال فرموده اند از اصحاب آن حضرت نيز بوده است. و اگر چه برحسب روايتى كه خواهيم آورد، عصر امامت امام عسكرى سلام الله علیه را درك نكرده است، ولى احتمال اينكه درك خدمت آن حضرت را كرده باشد قوى است.
📚شرح حديث عرض دين حضرت عبد العظيم حسنى عليه السلام، ص: ۴۲
#قسمت_اول
کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه
@alhaghgholjadid
#عرض_دین_به_امام_زمان
🔻آیت الله العظمی صافی گلپایگانی حفظه الله تعالی:
از جمله رواياتى كه بر فضل و علم اين شريف بزرگوار دلالت دارد، روايتى
است منقول از حضرت هادى سلام الله علیه كه به يكى از شيعيان رى مى فرمايد:
«إِذا أَشْكَلَ عَلَيكَ شَيءٌ مِنْ أَمْرِ دِينِكَ بِناحِيتِكَ فَسَلْ عَنْهُ عَبْدَ الْعَظيمِ بْنِ عبدِاللّهِ الحَسَني و اقْرَأْهُ مِنّي السَّلامَ»
هرگاه چيزى از امر دين تو بر تو مشكل شد، در ناحيه ى خودت در مورد آن از عبدالعظيم بن عبدالله الحسنى سؤال كن و از طرف من به او سلام برسان.
از اينكه چنين شخصيتى در مقام عرض دين خود برآمده است، اهميت تصحيح عقايد، اعم از آنچه واجب الاعتقاد يا فراتر و بيشتر از آن است، معلوم مى شود.
امور واجب الاعتقاد امورى است كه برحسب ارشادات كتاب و سنت، همه بايد به آنها به مفهوم و تعريفى كه از كتاب و سنّت براى آنها شده، معتقد باشند تا اطلاق مسلم و مؤمن بر آنها صحيح باشد.
و آنچه فراتر و گسترده تر از اين امور است كه عدم التفات و عدم اعتقاد به آنها مضر به اسلام و ايمان نيست، اعتقاد به آنها به عنوان يك امر دينى و مربوط به دين نيز بايد با دليل معتبر از كتاب و سنت اخذ شده باشد؛ چنان كه عدم اعتقاد به آنها با وجود دليل كافى از كتاب و سنت و التفات به آن دليل، عدم ايمان به نبوت است.
📚شرح حديث عرض دين حضرت عبد العظيم حسنى عليه السلام، ص: ۴۴
#قسمت_دوم
کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه
@alhaghgholjadid
#عرض_دین_به_امام_زمان
🔻قال: دَخَلْتُ عَلى سيدي عَلي بنِ محمّدِ عليهماالسلام فلمّا بَصُرَ بي، قالَ لِي: مَرْحَباً بِكَ يا أَبَا الْقاسِمِ! أَنْتَ وَلينا حَقّاً
#عبدالعظيم_حسنى فرمود: بر آقایم امام هادى سلام الله علیه وارد شدم، پس چون نظرش بر من افتاد به من فرمود:
مرحبا به تو يا اباالقاسم، تو حقاً دوست مايی.
قالَ: فَقُلْتُ لَهُ: يابْنَ رَسُولِ اللهِ! إِنّي أُريدُ أَنْ أَعْرِضَ عَلَيكَ دِينِي فَإنْ كانَ مَرضِياً ثَبَتُّ عَلَيهِ حَتّي أَلْقَى اللهَ عَزّ وَ جَلّ
عبدالعظيم فرمود، عرض كردم: اى پسر رسول خدا، من مى خواهم #دينم_را_بر_شما_عرض_كنم كه اگر مرضى و پسنديده (شما) باشد، بر آن ثابت بمانم تا خداى عزوجل را ملاقات كنم.
فَقالَ: هاتِ يا أَباالْقاسِمِ
حضرت فرمود: بیان کن ای ابالقاسم.
۱-فَقُلْتُ: إِنّي أَقُولُ: إنّ الله تَبارَكَ وَ تَعالى واحِدٌ لَيسَ كَمِثْلِهِ شَيءٌ
پس عرض کردم: همانا من مى گويم: به راستى خداوند تبارک و تعالى يگانه اى است كه چيزى همانند او نيست.
۲-خارِجٌ عَنِ الْحَدَّينِ حَدِّ الْابْطالِ وَ حَدِّ التَّشْبيهِ
و ذات او خارج از دو حد ابطال و تشبيه است.
۳-وَ إِنَّهُ لَيسَ بِجِسْم وَ لا صُورَة و لا عَرَض وَ لا جَوْهَر
او نه جسم است و نه صورت و نه عرض و نه جوهر.
۴-بَلْ هُوَ مُجَسِّمُ الأجْسامِ وَ مُصَوّرُ الصُّوَرِ وَ خالِقُ الأَعْراضِ و الْجَواهِرِ
خداوند مجسم اجسام و صورت بخش صورت ها و آفريننده ى اعراض و جواهر است.
۵-وَ رَبُّ كِلِّ شَيء وَ مالِكُهُ وَ جاعِلُهُ وَ مُحْدِثُهُ
و رب هر چيزى و مالک و جاعل و محدث آن است.
۶-وَ انَّ محمّداً صلى الله عليه وآله و سلم عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ خاتَمُ النَّبيينَ فَلا نَبي بَعْدَهُ إِلى يوْمِ القِيامَةِ و إِنَّ شَريعَتَهُ خاتمةُ الشَّرايع فَلا شَريعَةَ بَعْدَهْا إِلى يوْمِ القِيامَةِ
و حضرت محمد صلى الله عليه وآله بنده ى خدا و فرستاده ى او و خاتم پيامبران و انبيا است، پس بعد از او پيامبرى نيست تا روز قيامت، و شريعت او خاتمه و پايان بخش شرايع است؛ پس شريعتى بعد از آن تا روز قيامت نخواهد بود.
۷-وأَقُولُ: إِنَّ الإِمامَ وَ الْخَليفَةَ وَ ولى الأَمْرَ بَعْدَهُ أميرالمؤمنين على بن أبى طالب ثُمَّ الحَسَنُ ثُمَّ الْحُسَينُ، ثُمَّ عَلى بنُ الحسين، ثُمَّ مُحمّد بن على، ثُمّ جعفرُ بنُ محمد، ثُمَّ موسى بنُ جعفر ثمّ على بنُ موسى، ثمّ محمّدُ بن على ثم أنت يا مولاى.
فقال عليه السلام وَ مِنْ بَعدى الْحَسَنُ ابْنى فَكَيفَ لِلنّاسِ بِالْخَلَفِ مِنْ بَعْدِهِ؟ فَقُلْتُ: فَكَيفَ ذاكَ يا مَولاى؟ قال: لأَنَّهُ لا يرى شَخْصُهُ وَ لا يحلُّ ذِكْرُهُ بِاسْمِهِ حتّى يخْرُجَ فَيمْلَا الأرْضَ قِسْطاً وَ عدلًا كما مُلِئَتْ جَوراً و ظلماً
مى گويم (اقرار مى كنم) كه امام، خليفه و ولى امر بعد از پيغمبر صلى الله عليه وآله، اميرالمؤمنين على بن ابى طالب، سپس حسن و پس از او حسين و پس از او على بن الحسين و سپس محمد بن على و بعد جعفر بن محمد و بعد موسى بن جعفر و سپس على بن موسى و پس از او محمد بن على و پس از او تو اى مولاى من (امام، خليفه و ولى امر هستى) آنگاه امام فرمود: بعد از من حسن پسر من (امام، خليفه و ولى امر است). پس چگونه است حال مردم نسبت به خلف بعد او؟ من عرض كردم: چگونه است اين؟ فرمود: براى اينكه شخص او ديده نمى شود و بردن نام او حلال نيست تا بيرون آيد. پس پر كند زمين را از قسط و عدل چنان كه از ظلم و جور پر شده باشد.
۸-قال فَقُلتُ: أَقْرَرْتُ و أقُولُ: إِنَّ وَلِيهُمْ وَلى اللّهِ وَ عَدُوَّهُمْ عَدُوُاللّهَ و طاعَتَهُمْ طاعَةُاللّهِ و مَعْصِيتَهُمْ مَعْصِيةُ اللّهِ.
حضرت عبدالعظيم عرض کرد: اقرار كردم و مى گويم كه ولى ايشان (يعنى ائمه عليهم السلام) ولى خدا است و دشمنشان دشمن خداست و طاعت ايشان طاعت خداست و معصيت ايشان معصيت خداست.
۹-وَ أَقُولُ: إِنَّ المِعْراجَ حقٌّ و المُسائَلَةَ فِى القَبْرِ حَقٌّ و إِنَّ الجَنَّةَ حَقٌّ و النارَ حَقٌّ و الصراطَ حقٌّ و الميزانَ حَقٌّ و إَنَّ الساعَة آتيةٌ لا رَيبَ فيها و إِنَّ اللّهَ يبْعَثُ مَنْ فِى القبورِ
و مى گويم كه به راستى معراج حق است و سؤال قبر حق است و بهشت حق است و جهنم حق است و صراط حق است و ميزان حق است و به درستى كه ترديدى در روز قيامت نيست و به حقيقت خداوند هر كس را كه در قبرهاست برمى انگيزاند.
۱۰-وأقولُ: إِنَّ الفَرائِضَ الواجِبَةَ بعدَ الوِلايةِ: الصّلاةُ و الزكاةُ و الصومُ و الحجُّ و الجهادُ و الامرُ بالمعروفِ و النّهي عَنِ المنكَرِ
و مى گويم به درستى كه فرائض واجبه بعد از ولايت، عبارتند از: نماز، زكات، روزه، حج، جهاد و امر به معروف و نهى از منكر.
📚بحار الأنوار ج ۶۶، ص ۱
👆👆👆چکیده ای از #اعتقادات_صحیح که توسط شخصیت با عظمتی مانند حضرت #عبدالعظیم سلام الله علیه بیان شده و مورد تایید #امام_معصوم سلام الله علیه قرار گرفته
این اعتقادات دقیقا همان مطالبی است که در احادیث و آیات قرآن صریحا مطرح شده است و بر خلاف مطالبی است که مکاتب فلسفی و عرفانی مطرح می کنند.
در ادامه روایت امام هادی سلام الله علیه به حضرت عبدالعظیم فرمودند:
🔻 يا أَباالقاسم هذا و الله دينُ الله الّذي ارْتَضاهُ لِعبادِه فَأَثْبِتْ عليه ثَبَّتَكَ الله بالقول الثّابِت فى الحياةِ الدُّنيا و (فى) الآخرة.
اى ابا القاسم، به خدا قسم اين #دين_حق است كه خداوند براى بندگانش پسنديده است پس بر آن ثابت [قدم] باش؛ خداوند تو را در زندگى دنيا و آخرت بر قول ثابت، نگاه دارد.
کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه
http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
5.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خصوصیات امام معصوم سلام الله علیه
والله نحن الأسماء الحسنى...
🔻 مرحوم آیت الله شیخ جواد کربلایی رضوان الله علیه
کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه
http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
#بعد_از_ظهور
🔻قال الامام الصادق سلام الله علیه:
وَ رَدَّ کُلَّ حَقٍّ اِلی اَهْلِهِ.
امام صادق سلام الله علیه فرمود:
و (امام زمان ارواحنا فداه) هر حقی را به صاحبانش بر می گرداند.
📚الزام الناصب ص۲۲۸
کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه
http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
#متالهان_قرآنی
🔻علامه #محمد_رضا_حکیمی حفظه الله تعالی می فرماید:
این سخن نیاز به گفتن ندارد که کسانی چون #سید_موسی_زرآبادی ، #میرزا_مهدی_اصفهانی ، #شیخ_مجتبی_قزوینی و #شیخ_علی_اکبر_الهیان تنکابنی که در اثر قبول معارف خالص وحیانی و پیروی از سلوک خالص اوصیایی به آن مقامات در علم و عمل و تصرف و کینونت روحی رسیدند، آیا اصحاب ائمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین دارای چه مقاماتی در معرفت و عمل بوده اند؟ و آیا کدام عارف یا فیلسوفی در طول تاریخ ، به گرد پای آنان در مقام «قرب تالهی» و «تاله» رسیده است؟
اینان متالهان قرآنی اند و عقابان ستیغ «لیلة القدر».
📚متاله قرآنی، شیخ مجتبی قزوینی ، ص ۳۵۲
کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه
http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
Khorshide penhan.mp3
زمان:
حجم:
4.99M
نابینایی که امام زمانش را دید!
کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه
http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
#اثرات_نور_امام_در_قلوب_مومنین
🔻امام باقر صلوات الله علیه فرمود:
لَنُورُ الْإِمَامِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ أَنْوَرُ مِنَ الشَّمْسِ الْمُضِیئَةِ بِالنَّهَارِ وَ هُمْ وَ اللَّهِ ینَوِّرُونَ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِینَ وَ یحْجُبُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نُورَهُمْ عَمَّنْ یشَاءُ فَتُظْلِمُ قُلُوبُهُمْ وَ اللَّهِ لَا یحِبُّنَا عَبْدٌ وَ یتَوَلَّانَا حَتَّى یطَهِّرَ اللَّهُ قَلْبَهُ وَ لَا یطَهِّرُ اللَّهُ قَلْبَ عَبْدٍ حَتَّى یسَلِّمَ لَنَا وَ یكُونَ سِلْماً لَنَا فَإِذَا كَانَ سِلْماً لَنَا سَلَّمَهُ اللَّهُ مِنْ شَدِیدِ الْحِسَابِ وَ آمَنَهُ مِنْ فَزَعِ یوْمِ الْقِیامَةِ الْأَكْبَرِ
قطعا #نور_امام در دلهای مؤمنین بیش از نور خورشید در روز است. به خدا قسم هر بندهای ما را دوست داشته باشد و ولایت ما را بپذیرد #خدا_قلبش_را_تطهیر_میكند تا جایی كه خود را به ما تسلیم میكند!
پس زمانی كه تسلیم ما شد، خداوند او را از شدت حساب سلامت نگه میدارد و از فزع قیامت در امان قرار میدهد.
📚اصول کافی، ج۱، ص۱۹۴
کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه
http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
#داستان_تشرف علامه محمد تقی مجلسی رضوان الله علیه
🔻علامه محمد تقی مجلسی می گوید: وقتی خدمت امام زمان (سلام الله علیه) رسیدم، حضرت فرمودند:
محمد تقی، بیا جلو.
گفتم: آقا جان می ترسم. می لرزیدم، حضرت فرمود: بیا جلو.
یک قدم می رفتم، با لرز گفتم: آقا جان، می ترسم خلاف ادب از من سر بزند وادب را رعایت نکنم، کافر شوم.
حضرت فرمود: ادب در امتثال است، من می گویم بیا جلو، بیا.
آن قدر جلو رفتم که حضرت مرا در بغل گرفت وبه آغوش کشید.
📚ارتباط معنوی با حضرت مهدی (عجل الله فرجه)، ص ۶٣
کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه
http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
#علائم_ظهور
🔻امام باقر سلام الله علیه فرمود:
لاَ يَقُومُ اَلْقَائِمُ إِلاَّ عَلَى خَوْفٍ شَدِيدٍ مِنَ اَلنَّاسِ وَ زَلاَزِلَ وَ فِتْنَةٍ وَ بَلاَءٍ يُصِيبُ اَلنَّاسَ وَ طَاعُونٍ قَبْلَ ذَلِكَ وَ سَيْفٍ قَاطِعٍ بَيْنَ اَلْعَرَبِ وَ اِخْتِلاَفٍ شَدِيدٍ بَيْنَ اَلنَّاسِ وَ تَشْتِيتٍ فِي دِينِهِمْ وَ تَغْيِيرٍ فِي حَالِهِمْ حَتَّى يَتَمَنَّى اَلْمُتَمَنِّي اَلْمَوْتَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً مِنْ عِظَمِ مَا يَرَى مِنْ كَلَبِ اَلنَّاسِ وَ أَكْلِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَخُرُوجُهُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِذَا خَرَجَ يَكُونُ عِنْدَ اَلْيَأْسِ وَ اَلْقُنُوطِ
قائم سلام الله علیه قیام نمی کند، جز در هنگامی که
#ترسی_شدید مردم را فرا گرفته و
#زلزله_ها و #فتنه_ها و
#مصیبت_ها به مردم می رسد و
#طاعون (بیماری مسری) قبل از آن قیام و
#جنگ_سختی_بین_اعراب و
#اختلاف_شدید بین مردم و
#تشتت_در_دین مردم و
#تغییر_در_حال_مردم به گونه ای که صبح و شام آرزوی مرگ کنند از این همه سختی و تکالبی که مردم برهم دارند و یکدیگر را (همچون سگ ها) می درند.
و او در زمان یاس و نا امیدی مطلق مردم، ظهور و خروج خواهد کرد!
📚بحار الأنوار ج ۵۲ ، ص ۳۴۸
کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه
http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
#بعد_از_ظهور
🔻امام صادق صلوات الله علیه فرمود:
إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ مَدَّ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِشِيعَتِنَا فِي أَسْمَاعِهِمْ وَ أَبْصَارِهِمْ حَتَّى لاَ يَكُونَ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اَلْقَائِمِ بَرِيدٌ يُكَلِّمُهُمُ فَيَسْمَعُونَ وَ يَنْظُرُونَ إِلَيْهِ وَ هُوَ فِي مَكَانِهِ
وقتي قائم ما (سلام الله علیه) قيام كند، خداوند چشمان و گوشهاي شيعيان ما را تيز مي كند، به گونه اي كه ميان قائم و شيعيانش پيكي نيست، او صحبت مي كند و آنها مي شنوند و او را مي بينند، در حالي كه او در جاي خود مي باشد.
📚الکافي، ج ۸، ص ۲۴۱
کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه
http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49