1_9171016127.mp3
31.86M
تدریس #چهل_حدیث_امام
شیخ علی مهدیان
🔺جلسه هفتم
🔹مراتب نفس انسان و جایگاه آن در سبک تحلیلهای امام
🔹انواع دسته بندی مراتب نفس، دوتایی، سه تایی، چهار تایی، هفت تایی و...
🔹سبک مبارزه تمدنی با توجه به نسبت حکومت عقل و وهم
@ali_mahdiyan
سپاه؛ مظلوم و مقتدر
✍اخبار کنار هم که قرار میگیرند، گاهی معنایی را به ذهن متبادر میکنند بیش از آنچه که ابتدا میشنوید. شهادت حاج قاسم، تشییع هشت ملیونی تابوتش، موشکباران عین الاسد و شکست هیمنه آمریکا، گردن گرفتن خطای هواپیمای اکراینی در کوتاه ترین زمان. اینها را کنار هم بگذارید. چه احساسی به شما دست میدهد؟ من میگویم؛ اقتدار و مظلومیت همزمان.
✍حالا این روزها دوباره بیایید اخباری که میشنوید کنار هم بگذارید؛ موشک باران هم زمان مقرهای تروریستی در سه کشور با انواع موشکها، نقطه زنی کانونهایی که نشان دهنده اشراف اطلاعاتی شما است، قبول مسوولیت زدن دو کشتی اسراییلی، شهادت سرداران سپاه در سوریه. چه تصویری را احساس میکنید؟
✍حتما شنیده اید برخی چگونه به اسم انقلابی گری و دیانت از احساسات مردم استفاده کردند و از فریاد انتقام انتقام مردم استفاده کردند تا علم تحقیر سپاه را بلند کنند، اما همینها بعد از موشک باران مقتدرانه سپاه حالا شروع کردند به متهم کردن او که چرا با پاکستان چنین کردید و با عراق چنان؟ حال آنکه هیچ وقت از خود نپرسیدند این همه نیروهای مقاومت در عراق که شبانه روز پایگاههای آمریکایی را راکت باران میکند و از حیفا تا ایلات را میزند، با کجا هماهنگ است و شدت گرفتن زمزمه خروج آمریکا از عراق چگونه بلند است؟ لشکرهای زینبیون پاکستان و فاطمیون افغانستان چگونه مجهز شدند و اصلا سپاه چگونه در فاصله ای بسیار دورتر از دریای سرخ کشتی اسراییلی را زده؟
✍سپاه برای مردم جذاب است و این نکته بیشتر از موشکهای سپاه، برای دشمن ترسناک است.
«یک فصل مهمّ دیگر در زمینهی عملکرد...اثرگذاری سپاه در فضای عمومی کشور است. طبیعی است یک مجموعهای مثل سپاه....برای نسل جوان ....واقعاً جذّاب است»
علت این جذابیت چیست؟ جمع علم و عمل، جمع قدرت سخت و قدرت نرم، جمع آرمانجویی و واقع گرایی، خلاصه «جمع نگاه به خدا و نگاه به مردم». همانکه ملاک اقتدار جمهوری اسلامی است. برای همین، جدا کردن مردم از سپاه، یکی از طرحهای روشن دشمن است. چون قدرت اصلی سپاه، مردمی بودن آن است. هر هویتی که الهی و مردمی باشد، قدرتش اعجاب آور و غیر قابل کنترل خواهد بود. هو الذی ایدک بنصره و بالمومنین.
✍حالا در روزهای «طوفان پابرهنگان» در مقابل تمدن جنایتکار غرب، یکی از امور مهم و جذاب صحنه نبرد، همین سپاه است. سپاه بهترین شاخص برای شناختن خودتحقیرها است. یادتان هست گفتند نه غزه و نه لبنان، گفتند دفاع از سوریه چرا، گفتند فلان کار اقتصادی و عمرانی چرا، گفتند فلان تلاش علمی در ایام کرونا چرا، گفتند و گفتند و گفتند، که چه بشود؟ که قشرهای مختلف جوان از این «الگوی تمام نشدنی»_به تعبیر رهبری_ دل بکنند، سوء ظن پیدا کنند. متهم کنند و خلاصه روی برگردانند. اما نشد که نشد.
✍راستی حالا معلوم شد، حضور ایران در سوریه چه نقشی در دفاع از ایران دارد؟ و همزمان چه نقشی در دفاع از کل امت دارد؟
حالا معلوم شد چرا وسط فلاکت اسراییل در فلسطین، میآید و گاه و بیگاه در سوریه فرماندهان ما را ترور میکند؟ مگر ایران درگیر جنگ است؟ مگر ایران به او ضربه میزند؟ بله میزند. جنگ ایران با اسراییل از روز اول انقلاب آغاز شد نه از هفت اکتبر. حالا معلوم شد چرا هر از چند گاهی نتانیاهو دندان میفشرد و ایران را تهدید میکند که سر اختاپوس است و مرکز فرماندهی کل جبهه است؟ حالا معلوم شد اساسا «احیای جبهه مقاومت» در گستره وسیع این منطقه چگونه مددرساننده به مردم مظلوم غزه است؟ حالا معلوم شد ایران پروژه ساختن ایران قوی را چگونه همزمان با محو اسراییل و هم زمان بیرون راندن آمریکا از منطقه و هم زمان با صدور انقلاب به کل امت اسلام، دنبال میکند؟
✍سپاه دست و بازوی جمهوری اسلامی است. روح این نظام در او جریان دارد. برای همین است که مثل این نظام، مقتدر است و مظلوم.
کاش زبانهایمان برای توضیح چگونگی صعود به این قله پر افتخار بیش از این باز بود.
همشهری
@ali_mahdiyan
1_9284724384.mp3
38.16M
چرا مطالعه و مباحثه سخنرانیهای امام و آقا باید در برنامه علمی طلاب قرار بگیرد؟
شیخ علی مهدیان
مدرسه علمیه پیامبر اعظم ص قم
#طلبه_عصر_انقلاب
@ali_mahdiyan
هدایت شده از اطلاع رسانی مدرسه علمیه معصومیه
🔰 آیین استقبال از پیکر های مطهر
شهید سردار علی آقازاده نژاد و شهید سرگرد سعید کریمی🌱
🕊| وداع با پیکرهای مطهـر:
دوشنبه دوم بهمن ماه ۱۴۰۲ بعد از نماز مغرب و عشاء | شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س)
🌹| مراسم تشییع و تدفین:
سه شنبه سوم بهمن ماه ساعت ۱۴
از حرم مطهر حضرت معصومه(س) به سمت گلزار شهدای علی بن جعفر(ع)
#اطلاعیهمراسم | #شهیدعلیآقازاده
#شهیدسعیدکریمی | #خادمینگمنام
🇮🇷کانال اطلاع رسانی مدرسه علمیه معصومیه:
@masoumieh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقط وظیفه و بقیه اش هم توکل به خدا
@ali_mahdiyan
عکس زن فلسطینی که دو قرص نان در دستش بود و روی زمین افتاده بود و شهید شده بود دیدی؟ لابد برای بچه هایش نان گرفته بود. مادر است دیگر، مادر دو قرص نان در دستش باشد همه میدانند برای بچه هایش میبرد، دخترهایش، پسرهایش. این مادر حتما دلنگران شهید شده. لابد همه حواسش به بچه ها بوده و جان داده.
بابای یتیمها سلام! تولدت مبارک. بابای خاک، بابای خاک نشینها، بابای غصه دارها، بابای دلنگرانها!
دیروز مادری فرزندش را در آغوش گرفته بود. به سینه میفشرد. جیغ میکشید. داد میزد. همه دیدند. همه دیدیم. بیا دوباره کعبه را بشکاف. نماز را بشکاف، روزه را بشکاف، حج را بشکاف، سجاده و محراب و تسبیح و ذکر را بشکاف.
مغزای شریعت! جان مایه دین! بگذار همه ببینند چطور صاحب تیغ دو سر که زمین و آسمان را با ضربه هایش میشکافد ، خم میشود ، چهار دست و پا میشود، تا کودکان غصه دار را سوار کند، بگرداند، پاهای خاکی کوچکشان دو سوی بدن بابا! تکان میخورد، بابای افلاک، خاکشان میشود که فقط چند ثانیه بخندند.
سلام بابا! روزت مبارک.
تصویر بابایی که وقتی بیسکویت را برای فرزندش رساند، دیر شده بود، از پیش چشم مان نمیرود. آهسته پارچه را کنار زد، با بغض بیسکویت را توی دست فرزندش گذاشت که حالا راحت خوابیده بود، خیلی راحت. بعد بابا به دیوار تکیه داد با همان بغض.
ای سراپا قرآن! بابا! آنقدر زیبا قرآن میخوانند این مردم! در اوج غصه و غربت. فبشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انالله و انا الیه راجعون....
آه صبور عرب! صبر کرده ای دوباره که بیدارمان کنی؟! صبر کرده ای بغض به گلو که مردم خود بیایند!؟ صبر کرده ای ولو به قیمت خون پاک، طاهره مرضیه ات؟!
بابای خاک! از خاک بلندمان کن!
که شمشیر دو سرت باشیم.
بلندمان کن.
@ali_mahdiyan
733093633_-156681791.mp3
27.1M
شرح پنج کلمه حکمت آمیز از امیرالمومنین علی علیه السلام
توسط: «شیخ علی مهدیان»
ششم بهمن ماه ۱۴۰۲
هیات مکتب الزهرا (س)
@ali_mahdiyan
احتمالا دو تا اتفاق باید در این یکی دو ماهه بیفتد. یکی برای عموم مردم یکی برای متدینین و انقلابیون. خیلی پیچیده نیست. این دو اتفاق از یک جا مدیریت خواهد شد. یک نتیجه هم دارد که به نفع همین امروز غرب و اسراییل است. یعنی نیامدن مردم پای صندوق.یکی تلاطم در وضعیت قیمت هادوم رواج اتهام به شورای نگهبان
امیدوارم هم دولت در کنترل این تلاطم موفق باشد هم شورای نگهبان بیشتر مراقب باشد هم دوستان ما آب به آسیاب دشمن نریزند.
@ali_mahdiyan
-160293120_1087502872.mp3
36.11M
🎙️ حجت الاسلام مهدیان
💠 *امروز قرارگاه حسین بن علی ایران هست*
🔸 عزم، جوهره انسانیت
🔸 قلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَة أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنى وَ فُرادى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا
🔸 سخنرانی ظهر
📆 جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲
🔰 مراسم معنوی اعتکاف دانشجویی ۱۴۰۲ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
🆔 @etekafkntu
محترمانه با شورای نگهبان
درباره #انتخابات ۱
🌱در مباحثات مربوط به بررسی عملکرد شورای نگهبان جای یکی دو نکته خالی است.
🌱درست است که بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی، شورا موظف است به «نظارت» و قطعا در فضای حقوقی و قانونی، نظارت انصراف دارد به استصوابی. یعنی دخالت موثر نهاد «ناظر» در تصمیم گیری مجریان. این را خود شورا هم در تفسیر تصریح کرده قوانین عادی هم در توضیح هست. اما
🌱معنای این سخن آن است که شورای محترم اگر اختیارات دارد پس مسوولیت هم باید بپذیرد. سخنان رهبری درباره ضرورت «افزایش رقابت» در انتخابات بیش از همه متوجه مجریان انتخابات و خصوصا شورای محترم نگهبان است. نمیتوانیم بگوییم شورا به خروجی اجرای قوانین کاری ندارد.
🌱برخی میگویند: «تشخیص «مصلحت» کار شورای نگهبان نیست. یعنی او به مصلحت افزایش رقابت یا مشارکت نباید تصمیم بگیرد. او مسوول تشخیص صلاحیت است و عمل به مر قانون نه تشخیص مصلحت» این حرف به یک معنا غلط است و به یک معنا درست. چرا؟
🌱چون ما دو نوع تشخیص«مصلحت» داریم. یکی مصلحتی که در چارچوب قانون، مجری قانون لحاظ میکند و دیگری مصلحتی که حاکم بر قانون است. این مصلحت دوم خارج از وظیفه شورای نگهبان است و به مجمع تشخیص و شخص رهبری مرتبط است. اما مصلحت در چارچوب قانون و برای اجرای قانون حتما متوجه مجریان است. مگر مجری قانون میتواند بی توجه به روح قانون و اصول اصلی حاکم بر قانون و مقاصد قانون باشد؟
🌱خصوصا در کار شورای نگهبان که تشخیص عناوین کلی را برعهده دارد. عناوینی بدون شاخص و ملاک مشخص در قانون. نه عنوانهای اولی ماهوی. در اینجا شورای نگهبان باید روح و مقصد قانون که افزایش رقابت و مشارکت است ملاحظه کند. نمیتواند بگوید به من ربطی ندارد. بله کاش ارتقای قوانین مربوط به انتخابات جدی تر از این دنبال شود. اما قوانین هر چه باشد جای مجری را که نمیگیرد.
🌱مگر ما در اجرای قوانین شرعی به مکلف نمیگوییم روح قانون و مقاصدش و اصول اساسی آن را بشناس و عملت را چنان معماری کن که این امور رعایت شود؟
🌱در خود قانون اساسی در نسبت قوانین با شرع دو عنوان در شرح وظایف شورای نگهبان بیان شده؛ یکی «انطباق» که در نسبت با «موازین اسلام» است و یکی«عدم مغایرت» که در نسبت با «احکام اسلام» است. دومی یعنی مراقب باشیم قانون مصوب مجلس احکام شرع را نقض نکند اما اولی یعنی ببینیم قانون مصوب مجلس روح و مقصد و چارچوب اساسی قوانین را حتما رعایت کند. اینجا تعبیر به انطباق شده نه عدم مغایرت. این در نسبت با هر قانونی و برای هر مجری قانونی لازم الاجرا است.
@ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جاده روستامون خراب است...
@ali_mahdiyan
226631426_-1308312198.pdf
356.9K
#چهل_حدیث_امام
شیخ علی مهدیان
تقریر تا جلسه هفتم
@ali_mahdiyan
1_9319808672.mp3
29.51M
تدریس #چهل_حدیث_امام
شیخ علی مهدیان
🔺جلسه هشتم
🔹منطق و مبانی نظام توصیه ها و دستورالعمل امام
🔹جامعیت
🔹جمع مکتب تربیتی فلسفی و عرفانی
🔹عزم و تفکر
🔹تاثیر تربیتی لایه های نفس در یکدیگر
@ali_mahdiyan
حرام
درباره #انتخابات ۲
🔺شرکت در انتخابات هم حق است و هم تکلیف. وقتی میگوییم تکلیف است، یعنی شرکت در انتخابات «واجب» است و شرکت نکردن «حرام» است.
🔺شرکت در انتخابات، به دلیل آنکه رابطه مستقیم و روشنی با تغییر آینده ما دارد، «واجب» است. ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم. منتخبین مردم برای مدتی مثلا چهار سال، ارکان زندگی ما و فرزندانمان را تحت تاثیر قرار میدهند.
🔺عدم شرکت در انتخابات، کمک به کسانی است که میل به حذف حضور مردم در صحنه دارند. دیکتاتورها و دیکتاتورمآبها، با نیامدن مردم دستشان برای حضور و تصمیم گیری در کشور باز میشود، صحنه برای استبداد و دیکتاتوری مهیا میشود. همینطور صحنه برای مخفی کاری و پنهان کاری سوداگران فراهم میشود. فساد هر قدر که هست، بیشتر شود. این یعنی عدم شرکت در انتخابات اعانه و کمک به ظالم های داخلی است و افزایش فساد است و این حرام است.
🔺عدم حضور در انتخابات باعث میشود مستکبرین عالم نقشه شان تکمیل شود. هدف دشمن از مایوس کردن مردم در این سالها، شکستن مهمترین رکن قدرت ایران که مردمند بوده. کمک به اجرای نقشه مستکبرین و ظالمین مصداق روشن اعانه بر ظلم است و حرام است.
🔺عدم شرکت در انتخابات دشمنان و تروریستها را به طمع خواهد انداخت برای افزایش فشار بیشتر به مردم، تحریم بیشتر، ندادن پول مردم، دزدی از جیب ملت ، کشتار و حمله و خرابی و امثال این، چون پیام ضعف داخلی دادن به او، انگیزه اش را بیشتر میکند و این ضرر زدن به مردم و محرومین ایران، حرام است.
🔺ضعف ایران در منطقه، ضعف محور اصلی مقاومت پابرهنگان منطقه است. ایران ضعیف شود اثرش در یمن و حزب الله و مقاومت عراق و سوریه و همه جا خود را نشان میدهد، ضعف این جبهه که امروز مهمترین کمک به مردم غزه و فلسطینند، باعث افزایش کشتار و شکنجه زنان و کودکان غزه و فلسطین خواهد شد. کمک به این ظلم روشن و این جنایتهای آشکار، حرام است.
🔺آنانکه میتوانند کسی را راضی کنند برای رای دادن، و کوتاهی میکنند، حتی اگر آن فرد رایش مخالفشان باشد، اگر کمک نکنند مرتکب حرام شده اند. هم چون امر به معروف و نهی از منکر نکرده اند هم چون اعانه بر همه این ظلمها و دیکتاتوریها و جنایتها نموده اند.
🔺مردم ایران مومنند، اما خیلی ها متوجه نتایج اعمالشان و معنای اقدامشان نیستند، به خیلی امور توجه ندارند، خصوصا در این دورانی که صدا به صدا نمیرسد. تبیین باید کرد و هیچ راه دیگری نیست.
🔺آنانکه نمیدانند و بی تقصیرند در این ندانستن، عقاب نمیشوند. اما اثر عملشان که اعانه بر ظالمین و مفسدین و جنایتکاران و کمک به ظلم به این مردم و مظلومین عالم است، از بین نخواهد رفت.
والسلام
@ali_mahdiyan
قرارگاه انتقام
درباره #انتخابات ۳
🔺بالای بیست و هفت هزار شهید در یک باریکه کوچک، در این چهار ماهه، یعنی هر پنج دقیقه تقریبا یک شهید. که هشتاد درصدشان زن و کودکند. این متن را برای کسانی مینویسم که دردشان میگیرد، جگرشان میسوزند و دوست دارند کاری کنند.
🔺سال ۸۳ فشار هسته ای و تهدید ناشی از آن آغاز شد، سال ۸۴ بالای هفتاد درصد در انتخابات شرکت کردند. انتخابات تمام شد، مرحوم هاشمی شکست خورد و شکست را پذیرفت، رفتار آمریکا تغییر کرد، نامه به رهبری نوشتند. دشمنیشان تمام نشده بود، قدرت مردم را دیدند. سال ۸۸ حدود هشتاد و پنج درصد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند. اما بعد از انتخابات، میرحسین زیر بار نرفت، لشکر کشی خیابانی بر اساس دروغ و توهم راه انداخت. رفتار آمریکا عوض شد، تحریمهای سیصد و شصت درجه از آن سال کلید خورد.
🔺رای و رفتار مردم مهم است. دشمن بر اساس این رای و رفتار تصمیم میگیرد. بعد از دو انتخابات اخیر، فشار حداکثری رسانه ای دشمن شکست خورد.فشاری که از احمدی نژاد بگیر تا رضا پهلوی و تا نتانیاهو دست به دست دادند تا مردم نیایند. که انتخابات ایران بی آبرو شود. اما انتخابات با ریزش آرایی بسیار کم در حدود ده پانزده درصد نسبت به متوسط انتخاباتهای قبلی برگزار شد. این میزان رای در دنیا یک مقدار معمول و متداول بود. این رای بعد از تحریمهای شکننده و فشار رسانه ای بی سابقه و دولت و مجلس بسیار ضعیف داخلی انجام میشد. معنایش شکست طرح دشمن بود. چیزی که تحلیلگران و سیاستمداران آمریکایی و غربی هم اذعان کردند. نتیجه چه شد؟
🔺انزوای ایران از بین رفت اینکه در دولت رییسی ایران در بریکس و شانگهای و چه و چه رسمیت یافت و دشمن را در انفعال قرار داد، بیشتر مرتبط با این قدرت نمایی مردمی بود، کار به جایی رسید که حالا مخالفین آمریکانشین باید نامه مینوشتند و التماس میکردند که تحریمها را تشدید کنید.
🔺داستان اغتشاشات ۱۴۰۱ نیز که با عدم همراهی مردم به سرعت زمین خورد، عربستان و دیگر کشورهای منطقه را وادار به کرنش کرد. عملا ایران در حال قدرتنمایی منطقه ای و جهانی بود. حالا به مرور آثار این قدرتنمایی در کنترل تورم که از شصت درصد به چهل درصد رسیده بود دیده میشد. عددی که در اوج فشار ناشی از اغتشاشات و افزایش قیمت ارز و حذف ارز ترجیحی برای مقابله با زمینه های فساد، هنوز تورم روی آن، کنترل شده بود و بیشتر نشده بود. ممکن است بگویید این کنترل تورم ناشی از پولهایی بود که ایران آزاد کرده بود ولی مهمتر اینکه این آزاد کردن پولها اولا به دلیل بروز قدرت مردم در انتخاباتها بود.
🔺برگردم به سخن اولم. اگر میخواهیم غزه بتواند سگ هار اسراییل را ساکت کند تا بیشتر از این کودک نکشد، باید محور مقاومت قوی شود. الان برای همه روشن شده که مقاومت یک جبهه است . جبهه ای که همه در عین استقلال با هم هماهنگند. بیانیه اخیر کتائب را با این پس زمینه بفهمیم. او تلاش کرد کاری کند که به نفع ایران بود و عراق و این یعنی یک عقل مسلط در کل جبهه مقاومت حاضر است. ایران محور است. حضور مردم قدرت افزای این محور است. ببینیم و بفهمیم این را.
🔺شنیدم برخی جوانان ما بعد از قصه شهادت شهدای کرمان تصمیم گرفتند «قرارگاه انتقام» بزنند. خوب اینکه چقدر این کار مفید و موثر بود مهم نیست. اینکه چه فهم ناقص و غلطی پشت ایجاد آن بود نیز مهم نیست. مهم اراده آن جوانان بود که میخواستند برای جبهه مقاومت و مردم غزه و مقابله با دشمن کاری بکنند. من توصیه میکنم قرارگاه های انتقام را برای «تواصی به حق» و حضور مردم و مشارکت فعال کنیم. انتقام واقعی با حضور پای صندوق رای محقق میشود. صحنه را کلان و جبهه ای ببینیم و بفهمیم حتی یک رای هم روی اراده دوست و دشمن در کل منطقه و در جهان موثر خواهد بود.
@ali_mahdiyan
هدایت شده از خط فرهنگ
🇮🇷 سلسله نشست های بصیرتی فجر۱۴۰۲
📆زمان: ۱۳ الی ۲۱ بهمن ماه
بلافاصله بعد از نماز عشاء
📍مکان:مسجد محمدیه
#خط_فرهنگ
#مجموعه_فرهنگی_تربیتی_محمدیه
#پایگاه_بسیج_سرهنگ_طاهایی
#مسجد_محمدیه
1_9506648406.mp3
25.11M
#خانواده_آسمانی
بررسی کتاب «خانواده» سخنان رهبری با زوجهای جوان انتشارات صهبا
جلسه دوم
🔹واجعلوا بیوتکم قبله
شیخ علی مهدیان
هیات امام حسن ع قم
@ali_mahdiyan
اولین دولت «مخفی نشده»
درباره #انتخابات ۴
🔺دولت آقای رییسی با همه دولتهای بعد از انقلاب، یک تفاوت ماهوی دارد. چه تفاوتی؟
🔺ایران یا دسترسی به پول نفت داشته یا تحریم بوده. اگر دسترسی به پول نفت داشته، ضعف مدیریت و ساختارهای بروکراتیک را با پول نفت جبران میکرده. لذا ضعف مدیریتش به چشم نمیآمده.
🔺اما وقتی تحریم میشده. دسترسی به پول نفت برای پوشاندن ضعفها از بین میرفته. ضعفها آشکار میشده. و اینجا بوده که هر دولتی روشی را انتخاب میکرده. یکی از بهترین روشها دو قطبی سازی و دعوا راه انداختن بود. راهش این بود که دولت ، اصل حکومت را متهم کند و اینطوری وسط دعوا ها خود را پنهان کند.
🔺سالهای آخر عمر دولت احمدی نژاد، خبرنگاری از او پرسید به دولت خود چه نمره ای میدهید؟ او در جواب گفت:«باید ببینیم اولا این دیکته را چقدرش را ما نوشته ایم چقدرش را دیگران. »
او در دو سال آخر دولتش پول نفت را به دلیل تحریم از دست داده بود لذا میخواست پشت دعواها پنهان کند خود را. این روش را روحانی هم در دو سال آخر که «افسانه برجام» هوا شد، استفاده کرد. تهمت دزدی به دیگر قوا و دعوا با حاکمیت و شعار رفراندوم و امثالهم همه برای پنهان کردن ضعفها بود.
🔺داستان پر غصه «افسانه برجام» و نقش آن در پنهان کردن ضعفها هم جای خود دارد. نکته مهم این بود که دیگران به درستی میگفتند مشکل کشور ضعف مدیریت است نه تحریم، اما نمیگفتند تحریم، اثرش این است که این ضعفها را آشکار کرده.
🔺دولت رییسی اما پنهان نشد. نه پشت دو قطبی ها و دعواهای زرگری نه پشت پول نفت نه پشت هیچ چیز. حالا معلوم شده ایران در سال ۲۰۲۳ از نظر میزان رشد اقتصاد، رتبه دوم را در کل جهان کسب کرده. و رشد عجیب ۵.۴ درصدی بعد از هند با رشد۶.۷ درصدی داشته، مهمتر از نتیجه کارنامه این است که این کارنامه محصول مدیریت بدون مخفی شدن بوده. یعنی همه ضعف و قوتها جلوی چشم بوده.
🔺این را بگذارید در کنار پایین کشیدن نمودار تورم از شصت درصد به چهل، و ثابت نگه داشتن و کنترل تورم روی عدد چهل درصد ، در حالیکه هم نرخ ارز ترجیحی را حذف کردند، هم اغتشاشات بود و سپس تغییر جدی قیمت ارز را داشتند، هم باید فکری به حال تولید و اشتغال و مسکن میکردند، کاهش بیکاری را رقم زدند و یک ملیون و هفتصد هزار مسکن را شروع کردند اما تورم را هم در عین حال کنترل کردند. بله عدد چهل درصد دردآور است، «سفره کوچک کن» است اما کنترل آن هم مهم است.
🔺این دولت همین است. سوال این است که ابتنا و اتکای آن به چیست؟ او چگونه این توانایی را دارد؟
دو نکته اولا حقیقتا به اهداف و آرمانها که هویت این مردم را میسازد معتقد است. ثانیا پشتوانه اش حضور مردم است. حضوری پر معنا. این حضور جمعیت مخصوصا در قشر متوسط و فقیر کشور بعد از یک دهه فشار اقتصادی است که فقط به دلیل اعتقادشان میآیند و رای میدهند و در صحنه حاضر میشوند. شکست کمپین های تحریم انتخابات و رشد سی درصدی راه پیماییها و تصویر اعجاب آور تشییع سردار و همه و همه را کنار هم بگذارید. مساله روشن خواهد شد.
🔺در واقع این رشد سرسام آور و عجیب ایران در اوج دشمنی ها و سختی ها، محصول مردم است. حضور مردم. این باعث شده با یک دولت «در مجموع» / «تا اینجا» موفق، همراه باشیم. و این همان منبع فیاض و لایزالی است که مدیران هر چقدر به آن توجه کنند موفق تر خواهند بود.
@ali_mahdiyan
ساختار با حیا
درباره #انتخابات ۵
🔺اهل معرفت معتقدند «حیا» با «مراقبت» تفاوت دارد. حیا یک خودکنترلی است که ناشی از «حضور» است حضور شخص حاضر است. «حیا» با «خجالت» هم فرق میکند. خجالت ناشی از یک ضعف درونی و عدم اعتماد به نفس است و حیا یک قوت درونی است و ناشی از کرامت نفس. «حیا» با «خوف» فرق میکند، حیا از سر ترس از دیگران شکل نمیگیرد بلکه «حضور»شان ، آن را ایجاد میکند.
🔺این جمله امام را شنیده اید که «عالم محضر خدا است در محضر خدا گناه نکنید» این جمله توضیح «حیا» است در نسبت با خدا. معلوم بودن، در معرض مشاهده بود، در محضر دیگران بود یک احساس کنترل درونی ناشی از دیدن جلالت را باعث میشود. در محضر هر موجود با شعوری بودن حتی یک کودک، باعث میشود انسان متوجه آن نفس برتر و کرامت خود شود و خود را جمع کند. میگویند سلمان فارسی حتی وقتی تنها بود نسبت به خودش حیا میکرد. این حیای نسبت به خود توجه به آن کرامت نفس و هویت برتر خود است که حاضر است.
🔺اهل معرفت این آیه را درباره حیا به کار میبرند:«الم یعلم بان الله یری» خدا میبیند. آیه ۲۲ سوره فصلت علت گناهان عیان و آشکار را همین میداند ما کنتم تستترون آغاز آیه است تا لکن ظننتم ان الله لایعلم کثیرا مما تعملون
🔺شنیده اید شهرهایی که مهاجرت درش زیاد است، جرم و جنایت درش بیشتر است؟ وقتی انسانها در فضای اجتماعی حاضر باشند که احساس کنند دیده نمیشوند و پنهانند وشناخته نیستند، راحت خطا میکنند. یک دلیل که فضای مجازی فضای بی حیایی است این است که خیلی ها درش فعالیت میکنند در حالیکه خود را پنهان میکنند پشت هویت جعلی.
🔺جامعه ای که درش مردم را دائما در صحنه نگه میدارد و حضور آنها را میطلبد، گسترش حیا را باعث میشود. جامعه ای که از مسوولین طلب میکند تا جایی که دشمن استفاده نکند، «شفافیت» داشته باشید، گسترش حیا را دنبال میکند. جامعه ای که صحنه را صحنه حضور و محضر مردم میکند، زمینه را برای حیا و خود کنترلی همه فراهم میکند. ساختار« مردمسالاری دینی»، حیا خیز است. آنانکه توصیه به عدم حضور مردم میکنند و سبک مدیریت پنهانکارانه را میپسندند، دنبال بی حیایی اجتماعی اند. دنیای غرب که به سوی استبداد پنهانکارانه پیش رفته به سمت بی حیایی در ساحت مدیریت خود پیش میرود. «حضور مردم» حتی اگر هیچ حرفی نزنند، هیچ امر و نهی نکنند، هیچ مطالبه نکنند، هیچ کاری نکنند، حیا را افزایش میدهد. فقط حضور. بماند که دستور به امر و نهی و نصح و تلاش و مطالبه گری و چه و چه این صحنه را اتفاقا خودکنترل تر و پیشرونده تر میکند. یک دلیل که در جامعه امام عصر عج نفاق سخت تر است همین حضور بیشتر مردم است.
@ali_mahdiyan
دخترم یک روزنامه دیواری درست کرده، درباره دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی، بالاش نوشته «بسم رب الریحانه».
دلم رو برده این روزنامه دیواری.
نمیدونیم این بلایا چطور نسل ما رو تربیت میکنه.
دوران دیگری آغاز شده، باور کنیم یا نه.
@ali_mahdiyan
زنگ خطری با اسم رمز خواص
درباره #انتخابات ۶
🔹 اگر بیشترین اهتمام حضرت امام ره در حیات مبارکش خرج ایجاد هویت انقلابی و معماری نظام اسلامی شد، بیشترین اهتمام حضرت آقا را باید طراحی و معماری «دوران دولت اسلامی» دانست.
🔹دورانی که در آن نقش جلوداران انقلابی بسیار جدی است. «حلقه های میانی» بین حاکمیت و مردم، کانال کشی تبیینی بین امام و امت، احزاب اسلامی که هویت انقلابی و مردمی و تبیین کننده دارند و بارهای کشور را بر میدارند، یک ویرایش کلان اجتماعی است که رهبری دنبال میکند.
🔹دولت ها اگر بخواهند حقیقتا مردمی باشند باید به شکل گیری چنین ویرایشی کمک کنند. اقتصاد اگر بخواهد نجات پیدا کند باید بر بستر چنین ویرایش اجتماعی شکل بگیرد. فرهنگ را و سیاست را همین ویرایش اجتماعی پیش میبرد و لذا این نکته باعث شده که بیشترین تخاطب رهبری با همین جریان گسترده انقلابی هم باشد. او از این جریان انتظارات بسیاری دارد.
🔹اما مقاطعی از سالهای رهبری ایشان بوده که تاکید و تمرکز ویژه ای روی کلیدواژه «خواص» داشته اند. کلمه خواص را عموما ایشان زمانهایی به کار برده که احساس خطر انحراف خواص و سر ریز شدنش به کل جامعه را جدی دیده اند.
🔹اولین بار که تمرکز روی کلمه خواص در گفتمان رهبری جدی شد، مربوط به سال 75 است. یعنی پایان دولت سازندگی. اینجا است که ریشه بسیاری از وقایع و انحرافات بعدی روشن میشود. در آن سال مساله انحراف خواص جبهه حق در چند سخنرانی مفصلا توضیح داده میشود. ریشه این انحراف اما مقوله «دنیاطلبی» معرفی شد.
🔹بعد از پایان جنگ و دوران سازندگی این مساله که خود را در سبک زندگی و سبک تصمیم گیری بسیاری از انقلابیون سابق نشان میدهد. اگر متوجه این زاویه نگاه و تحلیل رهبری بشویم درخواهیم یافت که ایشان ریشه اصلی انحرافات جریانات اصلاحات و گفتمان غربگرایانه شان، را چه میدانست و اگر بخشی از تلاش ایشان صرف پاسخ به هجمه های فکری و فرهنگی آن دوران بود، اما چرا و چگونه بخش عمده تلاششان صرف بالا آوردن گفتمان عدالتخواهی و مبارزه با فقر و فساد و تبعیض بود. ایشان در آن سالها بارها و بارها به نقش انحراف خواص در گمراهی عوام اشاره میکنند. شاید بیشترین تاکید ایشان روی مفهوم خواص در دوران اصلاحات رقم خورد.
🔹بعد از این در سال 84 که برخی از خواص منحرف شده و کنار گذاشته شده، زیاده خواهی های خود را در نسبت با دولت وقت شروع کردند و دولت را متهم به پوپولیسم میکردند، رهبری در چند سخنرانی مفهوم «خاصه» در مقابل «عامه» را مطرح کردند. مفهوم عامه با عوام تفاوت داشت. عوام بار منفی داشت اما عامه به معنای عموم مردم و سواد الناس بود. رهبری تلاش کرد با طرح این گفتمان جلوی فشارهای گروه ها و جریانات قدرت طلب به حاشیه رفته را بگیرد.
🔹سومین مقطعی که در آن، مفهوم خواص مورد تاکید جدی ایشان قرار گرفت، سال 88 بود. این بار هم خطر از جانب خواص جدی بود. اما ریشه بیماری آنها این بار «ترس» بود. ترس از قدرت طلبان و جریانات پر مدعایی که مقابل رای عموم مردم ایستاده بودند. ترس خواص باعث سکوتشان میشد. ساکتین از خواص که یا موضع صریح نمیگرفتند یا کم سخن میگفتند یا موضع دو پهلو داشتند یا بالکل کنار کشیده بودند درد اصلی آن دوران بودند. نتیجه آن سکوت های مرگبار هم البته امروز قابل ارزیابی است.
🔹حالا بعد از سالها خطاب به خواص این دوران که عمدتا جوانان گام دومی هستند، هشدار دیگری از جانب رهبری است که به این راحتی قابل چشم پوشی نیست.
این بار هم مساله خواص هستند؛ تعلل و تردید آنها که باعث «کند شدن» حرکت انقلاب میشود. ریشه این تعلل و تردید چیست؟ باز هم ترس اما این بار ترس از فضای روانی و رسانه ای که دشمن بر ذهن عموم مردم شکل داده است. این ترس باعث شده که با صراحت و بی لکنت وارد صحنه نشوند. خود را بین عوام مخفی کنند و خلاصه «تبیین نکنند».
🔹مساله انفعال و تعلل و تردید انقلابیون یک خطر جدی است که اگر به زودی تدبیر نشود آثار کلان سیاسی اجتماعی و امنیتی و بلکه تاریخی مهمی خواهد داشت.
همشهری
@ali_mahdiyan
حوزه علمیه کجا است؟
درباره #انتخابات ۷
🔹در بین گروههای مجازی که عضو هستم، یک جایی دیدم از من این سوال را پرسیده بودند که فلانی! «حوزه در این سالها نمیتوانست مجموعه ی عالم شورای نگهبان پسند تربیت کند؟ که الان اینطور در برخی حوزه های رای گیری با کمبود عالم مواجه نباشیم؟» میشد در جوابش خیلی بهانه ها آورد اما واقعیت این بود که او راست میگفت.
🔹اینکه شورای نگهبان در رد صلاحیت ها درست عمل کرده یا اشتباه، در این ماجرا، آدرس درستی نیست. آدرس درست همین است که خروجی حوزه چرا نمیتواند برای پشتیبانی خبرگان که اساسی ترین کار حوزه ها در این زمان است عالم تربیت کند.
🔹شنیدم مسوول محترم حوزه ها دهه فجر را تعطیل کرده و اختصاص داده به تبلیغ برای انتخابات و حضور مردم. طیبا طاهرا. الحمدلله ایشان از فهیم ترین مسوولین حوزوی است که تا کنون شناخته ام. اما چند درصد طلاب در این مدت مشغول تبلیغ بوده اند؟ همین چند ماه پیش رهبری گفت «وضع تبلیغ نگران کننده است و اینگونه پیش برویم سیلی میخوریم.» راه عملیاتی هم نشان داد که ایجاد کانونهای عظیم تولید محتوا و تولید روش و تربیت مبلغ بود. خوب؟ چه شد؟ درخواست مستقیم رهبری چه شد انصافا؟
🔹این تحذیرهای رهبری نسبت به تعلل و سکوت و کم کاری و بی صراحتی خواص، مخاطب نخستش اگر طلاب نیستند، کیست؟
آقایون طلبه ای که سخن حقیر به دستتان میرسد! این وضع پیش برود حیثیت برای حوزه باقی نخواهد ماند. این درست نیست که صدای یک عده آخوند نادان بی سواد در فضاهای مجازی در نقد امام و رهبری بچرخد و بعد این خیل عظیم طلبه انقلابی دستورهای روشن ایشان را دنبال نکنند.
🔹حوزه اگر مدد علمی و عملی به انقلاب ندهد «میمیرد یا منزوی میشود». مرگ و انزوای حوزه، باعث انحراف یا کندی حرکت مردم خواهد شد و سیلی خوردن اسلام را باعث میشود.
🔹دانش حوزوی پشتیبان اداره کشور کجا است؟ محتوای تبلیغی جریان دهنده ایمان به عمل چه شد؟ تربیت عالم حاضر در صحنه و خبرگان و کجا و کجا چه شد؟ تربیت مبلغ برای حرکت مردمی انقلاب چه شد؟
🔹رشد حوزه در همه جهات خیلی خوب بوده اما کفاف حرکت کشور را نمیدهد و سرعت رشد ما کمتر از رشد نیازهای صحنه است. باید فکری کرد. اما قدم اول این است که همه مان خود را مخاطب و مسوول بدانیم. سکوت و تعلل و تنبلی و کم کاری خطرناک است. حوزه باید شش دنگ متوجه نیازهای کشور و انقلاب باشد.
@ali_mahdiyan
مردم یعنی کی؟
درباره #انتخابات ۸
🔹سوال ساده ای نیست. ما حتی یک نفر را هم به راحتی نمیتوانیم بشناسیم. آدم موجود پیچیده و عمیقی است. حالا فرض کنید یک قوم را بخواهیم بشناسیم. یک طائفه را، یک شعب را یک هویت جمعی را.
🔹باید همه را دید. کل را. نیاز به نگاه کلان داریم. مثل نگاهی که با هلکوپتر به شهر میاندازیم. ما دنبال صدای«همه» ایم و جمع صداها «همهمه» است نه صدای«همه»
🔹باید معنا یاب و عمیق نگاه کرد. نه ظاهری. چون انسان موجود عمیقی است. جامعه موجود عمیقی است. از خود بپرسیم چرا سال ۸۸ که حضور در انتخابات بیشترین مقدار بود به تحریمهای شکننده منجر شد. اما سال ۱۴۰۰ که کمترین میزان حضور در انتخابات را داشتیم به شکست تحریمها رسید؟ دلیلش مسوولین بودند؟ یا حضور مردم؟ اگر حضور مردم بود که باید در سال۱۴۰۰ دشمن جری تر میشد، چرا عقب کشید؟ چون معنای انتخاباتها مهم است. یکی پیام دو قطبی و ضعف مخابره میکند، یکی پیام استقامت و صبر.
🔹اگر مردم را بشناسیم میفهمیم چه کسی و چه رفتاری، نماد و نماینده واقعی هویت او است. سلبریتی های گنده گو نماد مردمند، یا آن جماعت روستایی و شهرستانی طبقه متوسط و ضعیف که کف خیابان آمده اند روز بیست و دو بهمن؟
🔹ریشه هویت واقعی جامعه خود را در آیات ۸ و ۹ سوره شوری ببینید:« وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَٰكِنْ يُدْخِلُ مَنْ يَشَاءُ فِي رَحْمَتِهِ ۚ وَالظَّالِمُونَ مَا لَهُمْ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ»
خدا اگر میخواست شما اساسا هویت متمایز پیدا نمیکردید و همه در سراسر دنیا یک جامعه متحد منسجم و یک امت میشدید. اما یک نکته مهم همه را جدا کرد. شدید کسانی که زیر چتر رحمت او هستند و دیگران با هزاران ولی و ناصر فیک و غیر واقعی. ملاک چیست؟
أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ ۖ فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُّ وَهُوَ يُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
ملاک این است که زیر بار حرف چه کسی میروید و زیر بار چه کسی نمیروید.
🔹مردم خود را چگونه میشناسیم؟ هنوز با همه اختلاف نظرها، شعارهای بلند کرده در دهه پنجاه را روی دست گرفته اند؟ استقلال طلبند یا وابستگی طلب؟ آزادیخواهند یا استبداد طلب؟ «عقایدشان» را و «حاکم بودن خودشان بر مقدراتشان» را میطلبند یا مخالف جمهوری اسلامی اند؟ با آمریکا و اسراییلند یا مقابل آنها؟
🔹بیست و دو بهمن اینگونه است که نماد هویت همه ایران است.
@ali_mahdiyan