eitaa logo
بر پا
6.8هزار دنبال‌کننده
638 عکس
366 ویدیو
74 فایل
یادداشتهای علی مهدیان طلبه عصر انقلاب قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی.... https://zil.ink/alimahdiyan ارتباط با ادمین @admin_barpa
مشاهده در ایتا
دانلود
پدر 🌱اخلاق پدرانه اش را نمیبینی و نمیفهمی ولی او پدر است. چه قبول کنی چه قبول نکنی. آن روز که همه نخبگان و کله گنده ها قبولت نداشتند او به تو پر و بال داد. هم چون نماد تصمیم مردم بودی و هم چون تابلوی آرمانها را سر دست گرفته بودی. همان روزها با احترام به تو درس اخلاق میداد که پسرم بدون ظلم است. عدالت بدون ظلم است. 🌱او پدر است. تو که هیچ. او نسبت به از تو دورتر به اندیشه هایش هم پدری میکند. وقتی آن سیاستمدار کهنه کار نامه بی ادبانه اش را به پدر نوشت و او را تهدید کرد. پدر سکوت کرد. صبر کرد تا مردم تصمیم بگیرند و بعد پشت تصمیم مردم ایستاد. تو سکوت کردی بهتر هم بود چون حرف زدنت همیشه پر از نیش و کنایه و توهین بود. ولی پدر آرام و متین فقط روشنگری میکرد. در روزگاری که منبریها خفه شده بودند او تک و تنها مقابل همه ایستاد تا ثابت کند پدر است. 🌱امروز که دائم از او درخواست میکنی را کاری ندارم. ولی آن روز که جلوی چشم همه حرمتش را شکستی و به حکم او بی ادبی کردی او چیزی نگفت حتی به بقیه توصیه میکرد که چیزی نشده. کارتان را بکنید کارهای مهمتری داریم. 🌱آن روز که همه تو را منحرف نامیدند فریاد زد که این خطاها اصل نیست. اصل و فرع را اشتباه نکنید. یادت رفته ولی روزی که مودبانه میگفت قدر این موقعیت را بدانید نکند خدای نکرده کنید. 🌱 او تو را میشناخت روزی که قهر کردی او صبر کرد و بعد هم صمیمانه همراهیت کرد. او قبل آنکه آبروی برادرانت را ببری به ظلم و عصبانیت، در لفافه به تو گفت مراقب باش این کار است. 🌱 پدر است دیگر. تو را مومن میدانست. توصیه کرد برای مصالح کشور نیایی. ولی خودسرانه نظرش را مسخره کردی آمدی تا باز هم دعوا راه بیندازی. همه فکر میکردند دیگر تو را کنار میگذارد ولی باز در حلقه مشاورانش نگهت داشت. آنها که پدر را میشناختند میدانستند کسی که سالها اجتهادهای مخالف آن پیرسیاست را تحمل میکند تو را هم تحمل میکند او پدر است. 🌱یادم نمیرود وقتی به تو گیر میدادند که چرا به بهانه عدالت به ولایت دهن کجی میکنی با لبخندی می گفتی او پدر است و رابطه ما پدر فرزندی است. ولی حقیقت این بود که او پدری میکرد ولی تو فقط حرمتش را شکستی. 🌱خودت بهتر میدانی برای او کاری ندارد که کاری کند برای همیشه از خاطره ها حذف شوی نه از سر قدرت بلکه چون دل مومنان به نفس او گره خورده ولی او پدرانه صبوری میکند. سالها گذشته و تو هنوز دنبال عدالتی اما بدون عقلانیت و بدون معنویت. روز پدر شده و کاش به حرمت نان و نمکی که سر سفره اش خورده ای فقط همین یک درس را از او یاد میگرفتی. @ali_mahdiyan
مساله جمهوری اسلامی 🌱تشکیل جامعه یک سطح رشد آدمها است. بشر تا در پیله انانیت است اساسا وارد جامعه نمیشود. بدترین جوامع نیز همینقدر که جامعه هستند بهتر از وضعیت پاشیدگیند. 🌱جامعه اما بدون دستگاه حاکمیت نیست. لابد من امیر بر او فاجر. بدترین جامعه _ که البته همان هم به قول شهید مطهری از پاشیدگی بهتر است_ جامعه مستبد است. جامعه ای که یک نفر یا یک جمع اراده اش را بر دیگران حاکم میکند. آفت اصلی جامعه استبدادی این است که از هم بپاشد چون الملک لایبقی مع الظلم. هر زمان استبداد شدت میگیرد خطر فروپاشی زیاد است لذا مستکبرترین حکومتها بیشتر در معرض فروپاشیند. و کل نظام بین الملل هم به همین دلیل است که همیشه در معرض فروپاشی است. 🌱 یک ساحت برتر، جامعه مردمسالار است. این جامعه به تعبیر امام سیاستش حیوانی است نه شیطانی. یعنی همه قرار میگذارند با هم از رفاه دنیایی استفاده کنند ولی کسی به دیگری تعرض نکند. اصلی ترین نگرانی جامعه مردمسالار اما همان استبداد است. چون مردم حساب میکنند اگر ولو پنهانی بتوانند دیگران را برده خود کنند چنین میکنند و چرا نکنند اگر رفاه ملاک است. امروز استبداد پنهان اکثر کشورهای مردمسالار را به خدمت گرفته. صاحبان پول و رسانه. 🌱یک سطح بالاتر اما جامعه مردمسالار دینی است. یعنی جامعه ای که قانون و حاکمش الهی است و البته مردم در این چارچوب که هویت و اعتقاد و ایمانشان را شکل میدهد خودشان تصمیم میگیرند. اجرا کننده آنهایند. در این جامعه رفاه کمترین خواسته است در پس پرده رفاه آرمانهای الهی و انسانیشان است که خواسته میشود. نگرانی این جامعه آن است که به مرحله مردمسالاری صرف برگردد. یعنی قانون الهی یا ولایت را کنار بگذارند و به جای آرمان طلبی اهل رفاه طلبی صرف باشند. 🌱هر جامعه ای مساله و آفتی دارد. آفت جامعه استبدادی، فروپاشی است. مساله جامعه مردمسالار صرف، قطعا استبداد است ولو استبداد پنهان. و مساله جامعه مردمسالار دینی نیز مردمسالاری صرف است . حالا اگر صورت جامعه، دینی هم باشد آن وقت زمینه اصلی شکل گیری استبدادهای دینی خواهد بود. یعنی رشد رفاه طلبی در جامعه مردمسالاری دینی باعث میشود دست ولایت و شریعت از دست مردم کوتاه شود آن وقت جامعه بیشتر بوی مردمسالاری صرف را خواهد گرفت و آن گاه زمینه برای شکل گیری انواع استبدادهای پنهان از جمله استبداد دینی فراهم میشود. 🌱 بهترین راه برای افول جمهوری اسلامی این است که جمهوریت و اسلامیت را مقابل هم قرار دهیم. یعنی مردم را اهل خودخواهی و دنیا خواهی کنیم. یقین بدانید قدم به قدم چنین جامعه به سمت فروپاشی خواهد رفت. 🌱امروز جریانهای خطرناک یا مردمسالاری را مقابل دین قرار میدهند و دستورات الهی. یا مردمسالاری را مقابل آرمان طلبی دینی قرار میدهند مثل کسانی که عزت ما را میفروشند که رفاه بخرند. یا مردمسالاری را مقابل ولایت الهی قرار میدهند. اینها مسیری را دنبال میکنند که خروجیش استبداد دینی است و فروپاشی. @ali_mahdiyan
مراقب باشیم در طبیعت گم نشویم این متن را در محضر سوره نمل نوشتم. چقدر این سوره زیبا است. 🌺 سیزدهم، روز طبیعت است. و روز طبیعت میتواند نحس باشد و میتواند مایه فرح و عید باشد. شاید سیزدهم فروردین امسال کنار سیزدهم رجب قرار گرفته تا همین را یادمان دهد. تا نحسی طبیعت نگیرد ما را و در طبیعت گم نشویم. 🌺روز طبیعت نحس است اگر به ظاهر طبیعت بپردازیم و باطنش را غافل شویم. اما اگر از ظاهر عبور کنیم آن وقت روز بشارت است. باطن طبیعت چیست؟ 🌺آیات اول سوره خواندنی نمل میگوید گروهی از انسانها گم نمیشوند و اهل بشارتند. هدی و بشری للمومنین. مومنین.....میگویند روز سیزده رجب امیر مومنون تلاوت کرد سوره مومنون را قد افلح المومنون. اینها رستگار میشوند قطعا. 🌺مومنین کیند؟ اینها متوجه باطن طبیعت و باطن اعمال هستند. و هم بالاخره یوقنون. زیباترین ظواهر و رفتارها اگر خالی از این سلوک باطنی باشد حبط میشود و نابود . به تعبیر سوره اعراف. اعمالی که خالی از باطن باشد چیزی نیست مگر سراب به تعبیر سوره نور. ظواهر بدون این سلوک باطنی گیجتان نکند سرگردان نشوید به تعبیر سوره نمل که زینا لهم اعمالهم فهم یعمهون. 🌺باطن طبیعت چیست؟ باطن طبیعت آن است که خدای متعال از میان آن یعنی درخت و آتش با موسی سخن گفت که یا موسی انه انا الله العزیز الحکیم. این خدای اهل عزت است و این خدای اهل حکمت است که با تو سخن میگوید. 🌺موسی آمده بود که برای اهلش که اهل او همه امتش میباشند این پیام را ببرد. پیام عزت و حکمت را. 🌺نکند به طبیعت نگاه کنیم و نگاهمان موسوی نباشد. اگر باطن عالم را نگاه نکنیم و در پس این همه زیبایی ندای حرکت به سوی فرعون را نشنویم به تعبیر سوره نمل آن وقت در طبیعت گم میشویم. فهم یعمهون. نکند در طبیعت گم شویم. چقدر زیبا است که از بستر این طبیعت پر بکشیم به سوی منبع عزت و حکمت. 🌺 سبک زندگی که درش نه عزیز بودن مقابل فرعون ملاحظه شود و نه حکمت تقابل با او وجود داشته باشد. و تنها و تنها رفاه باشد که مهم است درش چگونه میتوان سخن از تعصب روی هویت خودی و کالای وطنی را طرح کرد. این سبک زندگی فقط لذت را میفهمد و رفاه را. این نگاه طبیعت را هم پر از زشتی و آشغال و کثافت میکند. نحسی طبیعت این زندگی را خواهد گرفت. ❤️کاش امسال سیزدهم نوای قدافلح المومنون امیرمومنون را میشنیدیم. نگاه به طبیعت میکردیم و عزت و حکمت و مبارزه با فرعون های زمان را نشانه میگرفتیم. آن وقت میشدیم اهل سلیمان نبی. کسی که صدای طبیعت را میشنید و همه طبیعت را تسخیر کرده بود. 🌱 به تعبیر سوره نمل آن وقت مانند سلیمان که طبیعت را بهتر از همه ما میشناخت اول حرکت و سلوک و سبک زندگیمان حقیقتا این جمله نقش میبست که بسم الله الرحمن الرحیم @ali_mahdiyan
ماجرای یک گل و بهار ☘یکی دو سال پیش با یکی از رفقا بحثی میکردیم با این پرسش که مشکل امروز انقلاب و کشور چیست؟ و به تبع راهکار چیست؟ آن رفیق ما بعدها شد جزو امضا کنندگان نامه ای به رهبری که محتوایش همان نظری بود که آن روز از آن دفاع میکرد. ☘او میگفت مشکل امروز کشور حلقه بسته ای از مدیران هستند که با ساختن یک ساز و کار ارتباطاتی در داخل نظام و زیر پوشش قانون اجازه نفوذ نخبگان جامعه را به دایره مدیران کشور نمیدهند. این حلقه بسته مدیران که ساختار هر سه قوه را به نحو هماهنگی تصاحب کرده اند یک پادشاهی ناپدید تحت پوشش مردمسالاری شکل داده اند. اما راه حل او این بود که معتقد بود ما در کشور حکومت و ولایت تشکیل داده ایم که جلوی تشکیل چنین حلقه بسته ای گرفته شود. رهبر باید پاسدار انقلاب و مردمسالاری باشد لذا باید اعمال حاکمیت کند و جلوی چنین مشکلی را بگیرد. و الا جامعه در پوشش دین به پیش از انقلاب بازگشته است. او میگفت رهبری مثل امام عمل نمیکند. امام خیلی قاطع بود در مقابله با مستبدین. ☘ پاسخ من آن روز این بود که سبک رفتار امام پیش از انقلاب با بعد از انقلاب با هم فرق میکرد. امام پیش از انقلاب در مقابل شاه قاطع بود چون معتقد بود که او جلوی اراده مردم را گرفته هر چند همانجا هم نزدیک دو دهه صبر کرد تا مردم قیام کنند و در دهان شاه بزنند. او روزی که وارد بهشت زهرا شد گفت من به پشتیبانی این ملت در دهن این دولت میزنم. اما بعد انقلاب همان امام سبک تصمیم گیریهایش عوض شد او مقابل انتخاب امثال و یا حتی بالاتر در مقابل انتخاب مدت زیادی تا وقتی جلوی اراده مردم قرار نگرفتند سکوت کرد. او با نظر مدیران در ادامه جنگ و در پایان جنگ همراهی کرد. علت چه بود؟ دلیلش این بود که این بار این کسانی که اداره را برعهده گرفته بودند انتخاب مردم بودند. و اگر ضعیف یا قوی به هر حال برآمده از نظر مردم بودند. حالا دیگر او هدایت و راهبری میکرد و مابقی را یعنی سلوک و تغییر را به رشد جامعه سپرده بود. ☘خوب حالا سوال این است که ضعف امروز کشور ناشی از چیست. آیا یک دایره نخبگانی اجازه اراده کردن را به ملت نمیدهند یا اینکه این ضعفهای خود مردم است که در تطبیقهایشان و انتخابهایشان بروز کرده است. اگر اولی است راهش تو دهنی زدن و جلوگیری است و اگر دومی است راهش گفتمان سازی و تبیین و روشنگری است. ☘ سبک نگاه رهبری دومی است. او در ماجرای 88 مقابل همین استبداد برخی نخبگان کشور ایستاد و قاطع هم بود همه دیدیم که هیچ کس از معاریف و بزرگان هم با او نبود و چقدر هم تنها بود اما پاسدار رای مردم بود. اما وقتی حدود هفتاد درصد مردم در انتخاباتی حضور پیدا میکنند به هر نیتی که رای بدهند نتیجه آن انتخابات یعنی اراده مردم. پس اراده مردم بروز و ظهور پیدا میکند. قصه مهندسی انتخابات چه بوده باشد چه دروغ باشد و نبوده باشد وقتی جلوی اراده توده ها گرفته نشده است و همه پای صندوق آمده اند قطعا رد اشکال شما است. برای شما بهتر این بود که مردم نمیامدند وقتی آمدند یعنی این تصمیم خودمان بود. امروز هیچ کس به اندازه خود مردم طعم انتخابهایش را نمیچشد و این انتخاب ها را همه به خودشان استناد میدهند مگر شما. مشکل ضعف و نقص مردم است که ایرادی هم ندارد حرکت به سمت آرمانها یعنی رفع همین ضعفها. خوب حالا راه حل این است که به سمت مردم برگردیم و تلاش کنیم این رشد کلان اتفاق بیفتد. با و از یک سوی و گری یا امر به معروف و نهی از منکر مدیران به صورت فراگیر از سوی دیگر ☘به او گفتم فرض کن اصلا انقلاب کنیم و دوباره از نو کشور را بسازیم فکر میکنی چه اتفاقی خواهد افتاد اگر بنا باشد روی پای خود بایستیم. فکر میکنی آن روز وضع بهتر از این خواهد بود و راه حلها فرق خواهد کرد؟ ☘بعد از آن مباحثه دیدم ذیل نامه اش فقط نام یک نفر را به عنوان راه حل آورده همان کسی که آن روز نامش را میبرد. این یعنی انتظار داریم مشکلات یک جامعه با ورود یک نفر حل و فصل شود. این نگاه ناشی از همان تناقض در اندیشه بود. ☘من اگر چه آن یک نفری که او نام میبرد بی صلاحیت میدانم برای مسوولیت در این کشور اما اساسا معتقدم اگر قرار بود امور با یک نفر اصلاح شود امام کافی بود برای همه اصلاحها، ولی نشد. اگر این بود نیازی به تاخیر ظهور هم نبود. اگر با یک نفر سوپرمن قصه تمام بود شکست جنگ احد رخ نمیداد با اینکه بهترین فرمانده عالم هم وجود داشت. مشکل را اشتباه دیده ایم راه حل را هم. @ali_mahdiyan
حریم خصوصی ایران 🌱قبول کنیم یا نکنیم وارد دنیای جدیدی شده ایم. جدید که میگویم تیپ و ظاهر زندگی منظورم نیست. نه. اساسا امروز همه با هم وارد یک ساحت دیگر حیات شده ایم. دنیای قصه و روایت. ساحت خیال. ساحت ارتباطات و تقابلهایی از جنس عالم درون مان. آنجا زمان و مکان چیز دیگری است. جنس قدرت ها فرق میکند. راست و دروغ ها فرق میکند. تدبیر و اداره هم. 🌱ارتباطهای جهانهای درون ما در عالم جدید ساده تر است و همین یعنی سرعت شکل گیری اتحادها از یک سوی و جدایی ها از سوی دیگر بیشتر شده. جامعه ما و بلکه کل دنیا با این ابزارها به سرعتی خیره کننده به سمت یک دو قطبی میتازد. مراقب نباشیم همه کس و کارمان را در این شتاب بشر برای دوتا شدن از دست میدهیم. 🌱اما در ایران ما یک هویت یکپارچه بودیم اگر ایمانی بود اگر نانی بود اگر خاکی بود محصول قرنها بودن ما با هم بود. ایجاد شکن در این هویت یعنی همه ما پاره ای از وجودمان را از دست بدهیم. کاش همه ما در این دو قطبی فراگیر در یک سو بودیم. آن هم سوی درست. 🌱من پیشنهاد واتیکان کردن قم را شبیه دعوای دختر و زن ایرانی در پارک میفهمم. شبیه رنگ بنفش و سبز و آبی و قرمز . شبیه شهر و حاشیه اش و شبیه همه دو قطبی هایی که محصول سالها هجوم بیگانه به عالم درون ما است. ایرادی ندارد در دعواها مجرم را مجازات کنیم. اما دست مجرم واقعی را هم ببینیم در این کارزار. 🌱امروز در این دنیای خیالی و مجازی که با ابزارهای جدید برای خود ساخته ایم و در آن زندگی میکنیم کسی قدرتمندتر است که توان جذب و جمع آوری و تحلیل و تدبیر اطلاعات را دارد. او حاکم است. کانون تجمع اطلاعات رد و بدل شده پیش چشم هر کس باشد، حالا او میداند برای شقه کردن این هویت یکپارچه هر زمان نوبت چیست. حکومت در دنیای مجازی-که تعبیر حقیقی حقیقی برایش بهتر است-وجود دارد چه قبول کنیم چه نه. فقط باید انتخاب کنیم آیا خودمان حاکم باشیم یا کسی که میخواهد ما را از هم جدا کند؟ 🌱من دغدغه حریم خصوصی در اندازه هویت یک ملت را دارم. دغدغه حریم خصوصی یک فرهنگ با عمق کل تاریخ. دغدغه بازیها و خنده ها و خاطرات مشترکمان را. کاش عالم خصوصی و خیالی خودمان را خودمان تدبیر میکردیم آن وقت به جای آنکه روز به روز از هم غایب شویم و مهجور همان رفاقتها و صمیمیتهای همیشگیمان را نگه میداشتیم. @ali_mahdiyan
واتیکان ⚡️در نگاه اول چیزی شبیه یک شوخی به نظر میرسید. یک طرح خام و تخیلی. ⚡️اما خداییش اگر جک و لطیفه هم بود چسبید. یعنی کلا شوخی داریم تا شوخی. بعضی شوخیها مناسب جمعن. یعنی فضا میطلبه اون شوخی رو. من سوالم اینه چرا اینقدر این طرح خام بی حساب و این لطیفه جواب داد؟ بیاید به این نکته فکر کنیم. ⚡️ماجرا برمیگردد به یک بیماری عمیق اجتماعی. بیماری که چند ماه مانده به پایان زندگی امام او این درد را با همه وجود فریاد زد. دردی فرهنگی که در ذهن جامعه و به تبع در ذهن بخش عمده ای از حوزه خود را نمایانده است. ⚡️ این همان بیماری است که باعث شده طلاب زیادی از قم خارج نشوند با اینکه خوب میدانند چقدر جامعه محتاج آنها است. این همان بیماری است که باعث شده حتی در قم هم خانه های طلاب را از قم بیرون ببرند و در شهرکی تجمع کنند. کلاسهای درسشان را هم حتی به مرور خارج کنند. و بلکه راههای ارتباطیشان با شهر را هم حتی جدا کنند. این همان دردی است که باعث شده عده زیادی از اساتید به نام از انقلاب و مردم را تبدیل به گفتمان کنند. ⚡️این همان بیماری است که امام میگفت برای برخی هر چه آخوند احمق تر و بی خبر تر باشد بیشتر مایه افتخار است. همان بیماری که باعث شده هنوز هم در دل بخشی از حوزه بحث خوابیدن پرچمها قبل از ظهور مطرح باشد. و عده ای مثل آب خوردن با عنوانهای عریض و طویل حکومت را به سخره بگیرند. این همان بیماری است که سالها است سخن از و کرسیهای و و امثالهم را تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی کرده. ⚡️این همان بیماری است که باعث شده سخن رهبری با جوانان انقلابی حوزه زنده نگه داشتن گفتمان انقلاب و ارتباط با مردم در دل حوزه شده. ⚡️این همان بیماری است که باعث شده رهبری فریاد بزند که اینطور اگر پیش بروید یا میمیرید یا منزوی میشوید. خوب بعید نیست اگر لطیفه شدن حوزه مناسب حال و هوای امروز حوزه به نظر بیاید. @ali_mahdiyan
به همه کسانی که هویتشان را سر چوب کردند در خیابان #انقلاب به همه دلشدگان یا خوف کنندگان از غرب به همه پیروان مکتب #اشرافیت به همه امیدواران به دشمن مخابره کنید: #پدرتان_درآمد @ali_mahdiyan
عبدالله به بهانه هشتم اردیبهشت سالگرد عروج ملکوتی ❤️همه داراییهای انقلاب را در وجود حاج عبدالله میشد دید. عجیب بود این مرد. روز اولی که او را دیدم با نگاهی آرام و معنوی و با یک هیبت مردانه و به لبخندی مهربان نگاهمان میکرد و حرفهای ما چهار پنج دانشجویی که تازه تصمیم گرفته بودیم در دانشگاهمان اردوی جهادی راه بیندازیم میشنید. مهرش به دل همه بچه ها نشسته بود. بعضی از بچه ها اصلا یادشان رفته بود که اصل کارمان چه بود به قول خودشان از همان اول «توی کف حاجی بودند.» ❤️میگفت ماموریت مرا امام داده است. امام گفته از بشاگرد سربازانی برای امام زمان به پا خواهند خواست میگفت امام مرا مامور کرده بشاگرد را برای انقلاب پای کار بیاورم. شعار نمیداد عمل میکرد. ولی از آنها نبود که فقط عمل کند حرف هم میزد. میگفت من معلوم نیست چقدر زنده باشم تکه کلامش این بود «به شرط حیات». میگفت باید بچه های حزب اللهی با این مردم گره بخورند. او یقین داشت به این سخن امام که انقلاب را محرومین جلو میبرند. او بی آلایشی این مردم را باور داشت. او یقین داشت که گره ها را همین ها باز میکنند. ❤️ به خدا در همین حوزه و دانشگاه بین خیلی از این اساتید و اهل نظر بوده ام و برایم مسجل شده که این سخن امام را باور نکرده اند. سخنی که مثل روز روشن است. امروز در تصمیم گیریهای مردم و آنجا که اراده عمومی بروز میکند نگاه کنید ببینید رای مردم محروم به چه سمتی است و رای تهران و خصوصا بالا شهرش به کدام سمت؟ امروز جنگ اقتصادی راه انداخته اند که محرومین این کشور را جلوی رهبر قرار دهند آنقدر فشار بیاورند که نفس اینها را ببرند. و یادم نمیرود وقتی حاج عبدالله وارد یک روستا میشد زن و مرد و بچه ها دوره اش میکردند برایش دعا میکردند دل میدادند و عشق میکردند. ❤️ بشاگرد هر سال راه پیمایی 22 بهمن دارد. هیچ دوربینی هم نیست. اما مردم از روستاهای خیلی دور با هر وسیله ای که بتوانند جمع میشوند و راه پیمایی انجام میدهند. دیدنی است. بشاگرد را حاج عبدالله ساخت. او میگفت کار اگر اخلاص درش نباشد و منیت باشد نمیماند. او میگفت بچه ها! این جا بی آلایشی را از مردم یاد بگیرید. منیت را کنار بگذارید تا با هم باشید. قدرت در دست جمع است این جمع ها را از هم نپاشید. ❤️حاج عبدالله روی آقا حساس بود. ولایت برایش همه چیز بود. اگر کسی به آقا توهین میکرد انگار فحش ناموسی به حاجی داده باشد. حاج برافروخته میشد. تندی نمیکرد اما معلوم بود که به هم ریخته. دلش گره خورده بود به ولایت. بیشتر از همه زحمت میکشید. بیشتر از همه از مسوولین بی لیاقت جمهوری اسلامی زخم خورده بود. بیشتر از همه تهمت از همین ظالمهای کوتوله دم و دستگاه ها خورده بود. اما دلش با آقا آرام بود. انگار حرفهای رهبری را بهتر از همه میفهمید. انگار از میان همه ساختارها و تشکیلات حاکمیتی دل او بود که به دل امام و دل اقا گره خورده بود. ❤️ اما همین مرد ولایی یک شعارش هنوز روی در و دیوار بشاگرد نقش بسته و فراموش نشده و آن اینکه «بشاگرد را باید بشاگردی بسازد.» به خدا قسم هر جا بوی انقلاب میاید. بوی معنویت میاید. بوی ولایت میاید. همانجا بوی مردمسالاری هم میاید. ❤️بچه های جهادی که حاج عبدالله را دیده اند معنویت و انقلاب و ولایت و مردم سالاری را در صورت آن پیر مجاهد دیده اند و فراموش نمیکنند. امروز باید دید چطور جوانهای بشاگردی که حاجی تربیت کرده بود خودشان منطقه را رشد داده اند و تبدیل کرده اند به یک پایگاه قوی انقلاب اسلامی. @ali_mahdiyan
لاتاری 🌲آنهایی که دلشان برای تنگ شده وقتش است بیایند و یک بار دیگه مزه غیرت و مردانگی را بچشند. اما این بار نه به روایت دهه چهل بلکه این بار با رشدی که این حقیقت طلایی در ایران کرده است آنهم بعد از نیم قرن. رشدی که هم تا اعماق وجود انسان امروز ایران ریشه دوانده و هم توسعه نگاهی که طعم دیگری به آن داده. 🌲 دستمریزاد به . از وقتی ساخته او را دیدم مدهوش این واژه پر رمز و راز شده ام. . مفهومی که کرور کرور پول خرج میکنند که در این کشور نابودش کنند و باز چشم تیز بین جوان فیلم ساز دهه نود آن را رصد میکند. در بچگی و سادگی امیرعلی در دل بی قرار موسی و در همه نگاههای مردانه ای که جواد عزتی با آن بازی متفاوتش بروز میدهد. 🌲مهدویان غیرت را نشان میدهد غیرتی که از دوران قیصر تا امروز عمق گرفته است دیگر یک حس طبیعی مردانه نیست باید موسی را ببینیم تا عمق این تفاوت را بفهمیم. اما دقت کنید که عمق این غیرت پیش فرض مهدویان است ولی مساله او نیست. 🌲مساله مهدویان همان چیزی است که باعث میشود پدر امیرعلی دنبال چاه توالت خانه اش باشد و پدر نوشین خانواده اش را نابود کند. مساله مهدویان همان چیزی است که امیرعلی آن را با عشق میفهمد ولی درک روشنی از آن ندارد. مساله مهدویان همان چیزی است که موسی از آن توبه میکند و به خاطر آن درد میکشد. یعنی پیدا کردن نگاه کلان به پیرامونمان و شکستن پیله کوچک زندگی شخصی. آنانکه خیال میکنند غیرت را ولو با همه عمقش میتوانند کلید رهایی از مشکلاتمان کنند خطا میکنند. بالهای غیرت ایرانی باید گسترده شود. سیاسی باید بود. غیرتی که موسی داشت عمق داشت ولی گسترده نبود. و او از همین بی توجهی که به هزار دلیل شرعی برای خودش درست کرده بود در رنج بود. 🌲هر چند صدای این غیرت ایرانی که امام به مهدویان آموخته است گوشنواز است اما مهدویان خوب میداند هنوز روش موسی ناپخته است و برای همین رفیق پخته تری را معرفی میکند که عقلانیت مبارزه را هم دارد. من این نقد لطیف مهدویان را به موسی میپسندم ولی درک میکنم که حرف او چیز دیگری بود. لذا قطعا مساله او را با حاج کاظم در آژانس شیشه ای اشتباه نمیگیرم این حرف دیگری است. 🌲آنچه باعث میشود مبارزه جهانی که با شیطان راه انداخته ایم با طعم غیرت مزه مزه اش کنیم و مشکلات داخل پیله هایمان ما را از غیرت نسبت به هویت مان غافل نکند. و این همه دارایی ما است. چقدر خوب و به موقع و چه دوست داشتنی حرف خودش را زد به طعم غیرت. @ali_mahdiyan
حریم امام زمان 🌕 روزهای جشن هر کس دلش میخواهد جایی باشد. مخصوصا روزهای تولد اهل بیت، آدم دلش میخواهد در حرم آن امام باشد. اما نیمه شعبان کجا میچسبد؟ 🌕امسال نیمه شعبان با رفقا رفتیم بین مردم. مردم محرومی که ساعتها از مرکز دورند. استان هرمزگان آنهم در دورترین مناطق بشاگرد یعنی گافر. 🌕خیلی راه دور بود. جاده نبود. ساعتها باید بین کوه و دشت میرفتی تا خسته و کوفته به مردمی برسی که در چهره های بی آلایش و صمیمیشان آرامش حرف اول را میزد. رفتن بین محرومین و مستضعفین یعنی رفتن در حریم امام زمان. و چه لذتی داشت و چقدر مزه داد. 🌕جشن ازدواج برای حدود بیست زوج اهل منطقه گافر . دو تا حاج آقا صیغه عقد را جاری میکردند. یکی هم هدیه ای به عروس داماد میداد. من هم شعر و سرود میخواندم. جهیزیه هم برای هر زوج آماده کرده بودیم با کمک خیرین و اهل انفاق. 🌕توی فامیلمان هم اگر عقد جوانی بود برای من شرکت در مراسم عقد مثل رفتن در یک فضای معنوی و لذت بخش بود. یادمه چند سال پیش پسرخاله ام در جمکران عقدش خوانده شد هنوز مزه شرکت در آن جلسه معنوی زیر زبانم است نمیدونم چرا احساس میکنم همه ملائکه کل میکشند و شیطان نعره و درد. 🌕حالا فکرش را بکنید روز نیمه شعبان بین جشن عقد چندین زوج باصفا میان مردمی مظلوم و محروم که جز خدا کسی را ندارند. شاید شما به این حرفم بخندید اما احساس میکردم مهمان امام عصر عج شده ام در حریم خودش. جای همه خالی بود.... https://eitaa.com/ali_mahdiyan
عرق خورهاشو من میگم... 🌾 میگفت ایام محرم مرا بردند تلویزیون که اونجا درباره دستگاه امام حسین حرف بزنم. رفتم اونجا گفتم دستگاه امام حسین دستگاه عجیبی است. خدا شاهده من عرق خورهایی رو میشناسم که اول محرم دهانشون رو آب میکشن و میگن به عشق امام حسین ع این دهه رو طرف عرق خوری نمیریم. 🌾میگفت این رو که گفتم یه عده بهم گیر دادن که حاجی این همه حرف درباره محرم و امام حسین تو چرا گیر دادی به عرق خورها. جواب دادم عرق خورهاشو من میگم بقیه اش رو شما بگید. چه کنم اینها خط قرمز داشتن یه جا دیگه دور عرق رو خط میکشیدن. 🌾اینها رو حاج میگفت. پهلوونی که خیلیها توی این کشور میشناسندش و رو اسمش قسم میخورن. خیلی حرف ها زد ولی این نکته اش به دلم نشست. 🌾دلم فرو ریخت. خداییش من طلبه به اندازه این عرق خورهایی که حاجی میگه معرفت دارم؟ اینها یک امام حسین و یک دهه محرم رو میشناسن اندازه همون مقدار که میفهمن روز اول محرم دهنشون رو آب میکشن. اما من چی؟ دهنم رو به اندازه معرفتم آب میکشم؟ 🌾هزار امر پست غیر الهی وجود دارد که اگر به اندازه فهم اهل معرفت به آنها نگاه کنیم به اندازه همین عرق نجسن. به خدا درس خواندنی که مایه فخر باشد و منبری که بخواهد خودش ارزش باشد همه اش حجاب است و نجس است در محضر امام حسین که محضر خدا است. 🌾خدا رحمت کند امام را که میگفت مبدا همه قذارات و نجاسات تعلق به غیر حق و توجه به خود است.او میگفت تطهیر از حب نفس و دنیا اول مرتبه تطهیر و سلوک الی الله است. 🌾چیزی تا ماه ضیافت خدا نمانده. حاج محمدرضا میگفت عرق خورهاشو من میگم بقیه اش رو شما بگید. https://eitaa.com/ali_mahdiyan
برد برد 🔸ابراهیم بت شکن که در همه ادیان به عنوان مرد شجاع و موحد واقعی میشناسندش روزی که بتها را خرد میکرد، بت بزرگ را نشکست. او معتقد بود آنچه باید شکسته شود بت پرستی است. اگر لازم است بت بزرگ را پیش چشم همه نگه داریم تا بت پرستی بشکند چنین میکنیم. 🔸امروز را باید جشن گرفت. روزی که بت پرستی که در اعماق دل برخی ریشه کرده بود و برخی را هم به شک انداخته بود شکست. امیدی که به دشمن در دلها شکل گرفته بود که باعث میشد صدای بازگشت به خویشتن را نشنوند. اقتصاد مقاومتی را جدی نگیرند. نفوذ را توهم بدانند. و انقلاب و مکتب امام را فراموش کنند، همه اش شکست و فرو ریخت. 🔸غربگرا ترین جریان در کشور که میخواست دیوارهای بی اعتمادی با همه حتی آمریکا را فروبریزد و همه توان خود را صرف این نظریه کرد همان جریانی که مدعی بود در دنیای امروز عهدشکنی در این سطح غیر ممکن است همان جریانی که مدعی بود امام هم خیلی پای کار شعار مرگ بر آمریکا نبوده و دروغ میبست که حتی امام حسین هم کربلا را صحنه معامله برد برد کرده بود. همان جریانی که دلواپسی را به جهنم حواله میداد و دلش برای بوئینگ غنج میرفت. حالا همان جریان مجبور است در پیشگاه کشور بگوید آمریکا یعنی دشمن یعنی یک موجود مزاحم. 🔸به همه رفقا گفتم اگر جریان غربگرا در این کشور انتخاب نشود ما برده ایم و اگر انتخاب هم بشود ما برده ایم. امروز سخنان مسوولین دولتی یک برد بود برای کل ملت. اگر آمریکا زیر قولش نمیزد هم میبردیم و اگر زیر قولش میزد هم میبردیم و امروز زمان جشن این برد است. خدا رحمت کند نفس خمینی روح خدا را که میگفت در راه خدا ما باخت نداریم همه اش برد است. 🔸من در میانه این همه تلخی و پشیمانی که از انتخاب اعتماد به غرب در کام این ملت ریخته شده است و در میان همه فشارهای اقتصادی امروز این فهم جدید را یک هدیه الهی میدانم که ان مع العسر یسرا. 🔸این هویت ابراهیم بت شکن است که از دست مجروح رهبری باهوش و قهرمان تجلی کرده است. بیچاره آن رفقایی که هنوز این رهبر را نشناختند و باورش نکردند. چقدر محرومند آنها. 🔸بچه ها! حرفهای این مرد را جدی بگیرید وقتی سخن از آینده میگوید. اگر راه را بازگشت به انقلاب و اقتصاد درون زا و مقاومتی میداند. اگر اروپا را هم غیر قابل اعتماد میداند. اگر نابودی اسرائیل را پیش بینی میکند و اگر آینده را روشن تر از امروز و متعلق به این نسل میفهمد جدی بگیرید. این مرد عصاره داراییهای تاریخی جبهه حق است که با شما سخن میگوید..... https://eitaa.com/ali_mahdiyan
رای گیری در عراق ☘به بهانه شروع رای گیری در عراق بدون داعش به نظرم بد نیست به یک مساله مهم مشترک در عراق و ایران بپردازیم. . چه کنیم که در بزنگاه های تصمیم گیری همه مردم درست ترین انتخاب را انجام دهند؟ ☘مقام معظم رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن تحلیل جالبی از وضعیت جامعه ارائه میکند. او میگوید جامعه کوفه جامعه تحت تربیت امیرالمومنین است. جامعه کوفه خاستگاه انقلابهای کلیدی و مهمی در تاریخ اسلام است. واقعیت این است که جامعه کوفه در وضعیت خفقان دوران یزید که حتی مدینه هم در سکوت محض است بستر انتظار برای یک قیام عمومی است. ☘پرسشی که رهبری در این کتاب میپرسد این است که با وجود این همه نقاط روشن و نخبگان کلیدی در کوفه چرا همین جامعه سهمگین ترین جنایتها را درباره اهل بیت روا میدارد. ماجرای کربلا به دست همین مردم رخ میدهد. تنهایی امیرالمومنین در همین جامعه است و دوری امام حسن نیز نسبت به همین جامعه رخ میدهد. این همان نقطه ای است که در افق تاریخ نیز یکی از پایگاه های امام زمان خواهد بود و از این جهت تحلیل هویت آن برای ما مهم خواهد بود. ☘ رهبری در ادامه میپرسد آیا این یک جامعه دو شخصیتی است؟ اگر به لحاظ روان شناسی هویت این جامعه، بخواهیم تحلیلی را ارائه کنیم چه پاسخی باید بدهیم؟ پاسخ ایشان این است که کوفه دارای نخبگان دست پرورده اهل بیت است نخبگان انقلابی همان قوای الهی و مقدسی است که در هویت یک جامعه وجود دارد. اما دقیقا به دلیل همین ویژگی دشمن نیز تمام توان و قدرت خود را برای این جامعه به کار میبرد یعنی حیله گر ترین و وحشی ترین حاکمان را بر سر این شهر قرار میداده. مخاطب هم مردم عادی هستند. دشمن آنها را به مکر یا به ترس با خود همراه میکرده و چنان جنایاتی را رقم میزده که در تاریخ ماندنی شده. ☘ نکته اصلی این است که اراده نخبگان انقلابی هر جا نتوانست به اراده عمومی گره بخورد مردم با سکوت یا همراهی اشتباه خود با قوای خبیث جامعه یعنی اراذل و اوباش باعث رقم خوردن چنان جنایات عجیب و غریب میشوند. و این زنگ خطری است برای همه جوامع انقلابی. هر جا بین جریان انقلابی یا امامان جامعه و بدنه مردم عادی گسل اتفاق بیفتد و آنها نتوانند اراده عمومی را همراه کنند، آن وقت دقیقا به دلیل حضورشان در آن جامعه دشمن همه تلاش خود را به کار میبرد و مردم عادی را که اتصالی با قوای روحانی جامعه ندارند به نفع خود با قوای رذیله یا خبیثرین انسانهای جامعه همراه میکند. ☘ شعار «لاصلاح امه جدی» یعنی من بنا دارم اراده عمومی مردم را عوض کنم. تغییر این اراده عمومی اثرش قطعا تغییر حاکمان نیز خواهد بود. قیام امام حسین و ریخته شدن خون او قطعا یک اتفاق مهم و کانونی بود حول این اتفاق باید رفتار اهل بیت بعد از این واقعه را نیز ملاحظه کرد. آنچه در دوران دفاع مقدس یا در مقابله با داعش رخ داد یک واقعه مشعشع تاریخی است اما حول آن باید چه کرد؟ ☘ روشی که امام سجاد و حضرت زینب و حضرت رباب و حضرت ام البنین و دختران امام حسین مثل حضرت سکینه دنبال میکردند چه بود؟ روشی که جابر و عطیه در اربعین انجام دادند که به شدت مورد تایید همه اهل بیت قرار گرفت چه بود؟ تذکر و روایت مداوم واقعه های روشن در چشم مردم با گریه با اشک و با هر زبانی که مردم ببینند و بفهمند و فراموش نکنند. روشی که حضرت زهرا نیز کنار کشتگان احد انجام میداد. این روش سیاسی حتی در دل یک شکست ظاهری همه چیز را عوض میکند. تذکر مداوم اما آنطور که به گوش مردم و به دل مردم برسد. ☘ این روش برای همه پیروان انقلاب نبوی الهام بخش خواهد بود. تغییر گفتمان جامعه. همه نیروهای انقلابی که حول رهبر جامعه بنا دارند کاری کنند که اراده عمومی را تغییر دهند باید تلاش کنند مقدمات تصمیم گیری امت را بر اساس فهم امام جامعه ویرایش کنند. امروز در ایران واقعه برجام که به ید بیضاء رهبری رخ داد یک دارایی است. همینطور در عراق و سوریه و لبنان شکست داعش و اسرائیل داراییهایی است که میتوان به کار گرفت. فرقی نمیکند چه پیروزی ظاهری و چه مظلومیتها همه در این جهت راهگشا هستند. https://eitaa.com/ali_mahdiyan