لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی #سوره (فصل محمد رسول الله)
💠 شبکه چهار سیما
🔶 کارشناس : #آیت_الله_علیدوست
📚 موضوع : #گستره_رسالت_پیامبر_اسلام (صل الله علیه و آله و سلم)
🔸به دو شرط میتوان از #سیره معصومین علیهم السلام #نظام استنباط کنیم .
- سیره به خلاف روایت #لسان ندارد و باید #استنطاق شود.
- لسان سیره را باید با #ممارست و تجربه و با مقایسه موارد مشابه به دست آورد.
🔹#شئون_مختلف معصوم علیه السلام چیست ؟
- باید بررسی شود که سیره از کدام #شان_معصوم صادر شده است؟
- در کتاب #فقه_و_مصلحت به 12 شان معصوم اشاره شده و همه آنها با یکدیگر یکسان نیستند.
🔻 قسمت ( 15 : آخرین قسمت)
#شئون_مختلف #بماانه_رسول #بما_انه_مبین_شریعت #بما_انه_حاکم
بسمالله
✔️ #وحدت در اندیشه آیتالله علیدوست
🔴بخش اول
🔹 اینگونه نیست که چنین مباحثی در دهههای اخیر مطرح شده باشد. بلکه هماره مورد نظر امام صادق و ائمهی هدی علیهمالسلام بوده است.
🔹 ما مدافع همگرایی هستیم ولی برخی حرکتهای ناصحیح در تحقق این آرمان دیرینه، تقریب بین مذاهب را ناصحیح و غیر شرعی میسازد و این ناشی از کج سلیقگی طراحان آن حرکت هاست.
🔹 عدهای سعی در تنزل دادن بحث امامت از جایگاه خود_از اصل مسلّم به فروع_ را دارند. اینکه گاهی اوقات در برخی از صحبتها یک کج سلیقگیای دیده میشود این صحیح نیست. در حالیکه اصل امامت باید در جایگاه خود باشد، تفسیر شود و بین عالمان به دور از آسیبهای تفرقه انگیز مورد گفتگو قرار گیرد.
🔹 مشترکات مذاهب اسلامی بسیار است.
🔹 گاهی افرادی که قطعا از صلاحیت علمی حتی در بین اهل تسنن هم برخوردار نیستند، میآیند مسائلی را مطرح میکنند که ضربه اساسی به همگرایی وارد میکند.
طبعا اشکال کار به این حد ختم نشده و اشکال اساسیتر آنجاست که با تفوق دادن برخی شخصیتهای مورد مناقشه_حتی از دیدگاه خودشان_ از جمله ابوهریره بر بزرگانی همچون امام و رهبری، جریان تقریب در بین مذاهب را در هالهای از ابهام قرار میدهند.
🔸 تقدستراشی برای هر شخصیتی از جمله ابوهریره و نظیر چنین مواردی را از عوامل زیان رساننده به وحدت امت اسلامی میدانم.
🔹 بنابراین تنزل دادن بحث امامت از اصول به فروع و تقدستراشی برای هر شخصیت ، موضوعاتی است که بحث تقریب را عملا بی نتیجه می کند.
📖 برگرفته از کتاب "حق هستی" _دفتر یکم
✍️علی خردمردی؛ @alikheradmardii
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 21.mp3
7.18M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه بیست و یکم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: شرایط قاضی - اعلمیت و اجتهاد/تحقیق
تاریخ جلسه: 99/08/10
صفحات : 267 و 268
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 27.mp3
6.49M
💠 #خارج_اصول_جلسه بیست و هفتم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه
تاریخ جلسه: 99/08/10
برگ صفحات 1736
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 22.mp3
5.96M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه بیست و دوم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: شرایط قاضی - اعلمیت و اجتهاد/تحقیق
تاریخ جلسه: 99/08/11
صفحات : 268 و 269
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 28.mp3
5.53M
💠 #خارج_اصول_جلسه بیست و هشتم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه
تاریخ جلسه: 99/08/11
برگه صفحات : 3244 و 3245 یا 1736 و 1737
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
265.pdf
837.6K
✍️ برگه صفحات 269 و 270 فقه القضاء
موضوع: شرایط قاضی - اجتهاد و اعلمیت/تحقیق
تاریخ : 99/08/11
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء99
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
266.pdf
862.3K
✍️ برگ صفحات 1737 و 1738 خارج اصول
موضوع:
گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه
تاریخ : 99/08/11
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
ادوار اخباری گری- استاد علیدوست.mp3
7.64M
🌀 #ادوار_اخباری_گری از دیدگاه استاد علیدوست
🔻بیانات استاد علیدوست در بزرگداشت جناب علامه سید دلدار علی غفران مآب
محورهای اصلی:
1️⃣ دوره اول: عصر حضور: (خصوصاً دوره امام صادق و امام باقر علیهما السلام: جریان حمران ابن اعین و ...)
2️⃣ دوره دوم: نیمه اول قرن چهارم: جریان شیخ صدوق، ابن قولویه، کلینی و ...
3️⃣ دوره سوم: قرن دهم: جریان شهید ثانی، صاحب معالم، صاحب مدارک، محقق اردبیلی و..
4️⃣ دوره چهارم: قرن یازدهم و دوازدهم: جریان میراز محمد استرآبادی و محمد امین استرآبادی، محمد تقی مجلسی، ملا عبدالله تونی، شیخ حسین کرکی، ملا محسن فیض کاشانی، ملا محمد طاهر قمی، شیخ حر عاملی، بحرانی، علامه مجلسی، شیخ سلیمان بحرانی، میرزا محمد اخباری، شیخ یوسف بحرانی و...
5️⃣ دوره پنجم: دوره معاصر. فقیهانی که اصولی حرف می زنند و اخباری فتوا می دهند...
#اخباری_گری
#ادوار_اخباری_گری
#مکتب_شناسی_فقهی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔻بیانیه حقوقی انجمنهای علمی حوزه علمیه در محکومیت اهانت به ساحت رسول رحمت محمد مصطفی(ص)
بسم الله الرحمن الرحیم
َقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ. (سوره توبه- ۱۲۸)
بار دیگر اهانت به پیامبر رحمت محمدمصطفی (ص) در کشور فرانسه رخ نمود و حمایت رئیس جمهوری فرانسه از این حرکت پلید به بهانه دفاع از آزادی بیان بر تاسفها افزود. این اهانت و حمایتهای سیاسی پس از آن، در حالی است که بر اساس اسناد متعدد بینالمللی ممنوعیت اهانت به مقدسات مذهبی و مخصوصا پیامبران گرامی، به گونهای مبرهن است که نمیتوان به ادعای آزادی بیان، چشم خود را بر جریحهدار کردن احساسات صدها میلیون مسلمان و انسانهای آزاده بست.
در اسناد حقوق بشری مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین، آزادی از جمله آزادی بیان محدود به حدودی گردیده و به صورت مطلق آزاد اعلام نشده است. بر آزادی، مهارها و محدودیتهایی مانند نظم عمومی، آزادی دیگران، حیثیت دیگران، اخلاق عمومی در ماده ۲۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر [۱]، ماده هشتم میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی [۲]، ماده دوادزهم میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی [۳] در چارچوب اصل حاکمیت قانون اعمال شده که نمیتوان به راحتی به اطلاق آزادی بیان تمسک نمود.
این محدودیتها مخصوصاً در مورد اصل آزادی بیان هم در اسنادی مانند ماده نوزدهم میثاق حقوق مدنی و سیاسی به همراه قاعده مسئولیت پذیری مورد تصریح قرار گرفته است [۴]. محدودیتهایی اینچنینی حتی در ماده دهم کنوانسیون اروپایی حقوق بشر مورد تائید قرار گرفته است [۵].
احترام به ادیان و حفظ احترام باورمندان دینی و ممنوعیت نفرت افکنی دینی و مذهبی در قطعنامههای گوناگون مانند قطعنامههایی شورای حقوق بشر پیرامون توهین به ادیان در سال ۱۹۹۹ نیز مورد تصریح قرار گرفته است؛ بنابراین افزون بر مبانی انسانی، اخلاقی و دینی، مطابق اسناد حقوق بینالملل نیز ممنوعیت توهین به مقدسات از اصل آزادی بیان استثنا شده است. بر این اساس نمیتوان به بهانه آزادی بیان، اهانت به پیامبر اسلام(ص) را (که محبوبترین و مقدسترین پیامبران نزد مسلمانان است) روا داشت.
تحریک مذهبی و نفرتافکنی دینی مدتهاست که ابزاری برای اسلامهراسی از سوی برخی از کشورهای غربی شده است. بی شک مسلمانان جهان اجازه چنین موجآفرینی را به مدعیان غربی آزادی نخواهند داد و این تحرکات نمیتواند گسترش اسلامخواهی را در میان انسانهای واجد وجدان پاک متوقف نماید.
انجمنهای علمی حوزه علمیه ضمن محکوم نمودن این اقدام ضد اخلاقی و غیر انسانی و بیانات نفرتپراکنانه رئیس جمهور فرانسه، از مجامع علمی و دینی جهان بویژه کشورهای اروپایی و فرانسه انتظار دارد تا با توجه به ارزشهای انسانی و نیز قواعد و اسناد حقوقی بینالمللی، این حرکات سخیف را محکوم کرده و ضمن ناکافی و ناکارآمدن دانستن ضمانت اجرای نظام حقوق بینالملل در پیشگیری و مواجهه با چنین اعمال سخیف و زنندهای، پیگیری حقوقی و سیاسی این موضوع در مجامع بینالمللی را خواستار شوند.
انجمنهای علمی حوزه علمیه
۱۰ آبانماه - ۱۳۹۹
@alidost_fiqh
* ارجاعات بیانیه و نیز ترجمه عربی و انگلیسی بیانیه را در فایل های ذیل ملاحظه بفرمائید:👇