eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
593 عکس
76 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
خارج فقه سیاسی (99-1400) - جلسه 11.mp3
5.88M
💠 - جلسه یازدهم (35) سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: جایگاه رای مردم و نهاد های پدید آمده با رای مردم در تشکیل و اداره حکومت تاریخ جلسه : 99/09/12 صفحات : 54 و 55 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 49.mp3
7.31M
💠 چهل و نهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه تاریخ جلسه: 99/09/12 صفحات : 1758 (3266) و 1759 (3267) ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
308.pdf
847.4K
✍️ برگ صفحات 1759 و 1760 خارج اصول موضوع: گفتگویی مجدد و نهايی از مخالفت با عامه و تقیه مبحث هفتم : تعارض ادله و نفی ثالث تاریخ : 99/09/12 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ ادوار اخباری گری 🔶دوره چهارم؛ اوج اخباری گری 🔸اوج اخباری‏گری، چنانکه مشهور است، دور چهارم است. از استرآبادی(م1036) شروع می‏شود و به شیخ یوسف بحرانی(م1186) می‏رسد. شاید آخرین‏شان در این مقطع شیخ حسین بحرانی (م1240) است. 🔸در این دوره، اخباری‏گری تبدیل به یک بسته می‏شود که لوازمی ‏دارد. مثلاً مبارزه شدید با تقلید؛ که در دوره‏های گذشته وجود ندارد. یا وجوب عینی اجتهاد؛ اینکه همه باید مجتهد باشند ، و یا حمله‏های شدید به فقها؛ به راحتی به فقها حمله می‏کردند. 🔸مثلا کار علامه حلی و یا قبلش، ابن‏طاووس که اخبار را به چهار قسم تقسیم کرده اند را تعبیر به «سقیفه بنی ساعده دوم» کرده؛ می‏گفتند: ما با دو سقیفه بنی‏ساعده مواجه شدیم: یکی همان سقیفه بنی‏ساعده کذایی در صدر اسلام و یکی هم تقسیم اخبار به چهار قسم! 🔸 شخص دیگری از اینها (استرآبادی) در مورد ورود اصول به شیعه و فقه شیعه نیز چنین تعبیراتی را به کار می‏برد! ☑️ شماره 9 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💠 با ارائه آیت الله برگزار می شود: نشست علمی «واکاوی مذاق شریعت با محوریّت فقه پزشکی» 🌀شنبه 15 آذرماه 1399، ساعت 10 الی 11:30صبح 🔹لینک وبینار http://www.markazfeqhi.com/live ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔶 از سوی پژوهشگاه؛ 🔰 کتاب اثر آیت‌الله به چاپ هفتم رسید ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#بازنشر #تجدید_چاپ 🔶 از سوی #سازمان_انتشارات پژوهشگاه؛ 🔰 کتاب #فقه_و_مصلحت اثر آیت‌الله #ابوالقاسم
💠 نگاهی به فقه و مصلحت 🔹کتاب فقه و مصلحت در صدد است با نگاه تطبیقی، جایگاه و کارکردهای مصلحت و شیوه تشخیص آن را بر اساس مبانی و منابع فقه اهل بیت (ع) در نظام فقهی- حقوقی اسلام و با توجه به موضوعات و نیازهای نوپدید جست و جو کند. 🔹 محقق توانمند این پژوهش که نقش محقق محوری حوزه تمحض فلسفه فقه در گروه فقه و حقوق را بر عهده دارد از اساتید مبرز دروس عالی و خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق و رییس کرسی فقه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره می باشد. 🔹مبادی و مقدمات این پژوهش برآمده از سالیان متمادی تدریس ایشان در دروس سطح و خارج حوزه بوده که سرانجام در قالب طرحنامه پژوهشی تدوین گردید و در چندین مرحله در شورای علمی گروه فقه و حقوق مورد بررسی قرار گرفت. 🔹همچنین طی دوران انجام پژوهش بخش های مختلف آن در قالب نشست های علمی با حضور اندیشمندان به بررسی گذاشته شد و قسمت هایی از آن به صورت مقاله علمی در مجلات معتبر منتشر گردید. 🔹محقق ارجمند پس از اتمام پژوهش فقه و مصلحت، بخشی از آن را به عنوان یک نوآوری در کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره ارائه نمود و پس از چندین جلسه بررسی و مناظره، هیأت داوران آن را با درجه عالی به ثبت رساند. این کتاب در سه بخش با ساختار زیر تدوین شده است: 1️⃣ بخش نخست به تفسیر واژه های محوری تحقیق و بیان کلیات و مبانی بحث می پردازد. 🔹 تبعیت احکام شرع از مصالح و مفاسد موجود در متعلق یا تبعیت جعل احکام از مصلحت در اصل تشریع، امکان یا عدم امکان فهم مصالح و مفاسد مورد نظر شارع، بیان گستره شریعت، اجتهاد و فقه از مباحثی است که در این بخش مطرح شده است. 2️⃣ مباحث بخش دوم در دو فصل سامان یافته است. در فصل اول از جایگاه مصلحت در کشف حکم بحث می شود. موقعیت سندی مصلحت در مذاهب شریعت با استنباط حکم بخشی از مباحث این فصل است. 🔹فصل دوم، از جایگاه مصلحت در تطبیق و اجرای احکام شرعی و فقهی مکشوف، شیوه و نهاد کشف، بحث و گفت و گو می کند. 🔹بیان معیارها و مبانی فهم و کشف مصالح و سنجه های ترتیب، بررسی شئون شارع و مبینان معصوم شریعت، گفت و گو از افراد یا نهادهای متولّی تشخیص مصالح، بخشی از مباحث این فصل است. 3️⃣بخش سوم، عهده دار بحث از پرسش ها و شبهه ها در یک فصل و آسیب های مطرح در اطراف فقه المصالح در فصل دیگر است. 🔹کشاکش مصلحت و قانون؛ چیستی، بنیان و گستره حکم حکومی؛ اصل تشریع و جایگاه نهادهای تشخیص مصلحت از موضوع هایی است که در فصل یکم از این بخش مورد گفت و گو قرار می گیرد. 🔹جمود و اسباب آن؛ مصلحت گرایی افراطی و علل آن؛ نداشتن منطقی بسامان در کاربرد مصلحت؛ غفلت از مصالح بنیادین و بی توجهی نسبت به لوازم و مقارنات یک یا چند استصلاح از موضوع های مطرح در فصل دوم این بخش است. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 39.mp3
5.52M
💠 سی‌ و نهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: حجت معیار برای قاضی در سیستم قضاوت متمرکز و مدرن (براساس قانون) تاریخ جلسه: 99/09/15 صفحات : 284 و 285 و 286 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
310.pdf
845.8K
✍️ برگه صفحات 285 و 286 فقه القضاء موضوع: حجت معیار برای قاضی در سیستم قضاوت متمرکز و مدرن (براساس قانون) تاریخ : 99/09/15 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 50.mp3
6.45M
💠 پنجاهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: مبحث هفتم : تعارض ادله و نفی ثالث تاریخ جلسه: 99/09/15 صفحات : 1759 (3267) و 1760 (3268) ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
312.pdf
838.4K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 55 و 56 موضوع: جایگاه رای مردم و نهاد های پدید آمده با رای مردم در تشکیل و اداره حکومت تاریخ جلسه: 99/09/12 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢 سلسله دروس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: فقه سیاسی 🔹 استاد: آیت الله ابوالقاسم علیدوست 📆 زمان: صوت به صورت هفتگی منتشر می‌شود (چهارشنبه‌ها) 💻 درس به صورت غیرحضوری(آفلاین) برگزار می‌شود. 📱 برای دریافت صوت جلسات، به کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست به آدرس @alidost_fiqh مراجعه فرمایید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ادوار اخباری گری 🔶دوره پنجم؛ عصر حاضر، اصولی در حرف و اخباری در فتوی 🔸دوره پنجم، مربوط به عصر حاضر است. در عصر حاضر، خیلی‏ها اصولی حرف می‏زنند و کتاب اصولی دارند، اما اخباری فتوا می‏دهند! 🔸ما امروز وقتی می‏خواهیم از نقش عقل در استنباط صحبت کنیم، بسیاری از رگ‏ها ورم می‏کند و ناراحتی ایجاد می‏شود! وقتی می‏خواهیم از « نصوص مبین مقاصد و نقش آنها در استنباط » گفتگو کنیم می‏بینیم ناراحتی پیش می‏آید! 🔸بالاخره آیا نصوص مبین مقاصد جزو آیات قرآن است یا خیر؟ آیا برخی از آیات قرآن نصوص مبین مقاصد است یا نیست؟ آیا این‌ها نقش دارد یا خیر؟ بحث کنید. بگویید دارد یا ندارد. یا مثلا بگویید : کارایی ابزاری دارد اما کارایی سندی ندارد، اینها را بحث کنید! 🔸 متأسفانه طرح این مباحث موجب ناراحتی برخی می‏شود! ☑️ شماره 10 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh 🆔 @fotooh1
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 40.mp3
5.88M
💠 چهلم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: حجت معیار برای قاضی در سیستم قضاوت متمرکز و مدرن (براساس قانون) تاریخ جلسه: 99/09/16 صفحات : 286 و 287 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
315.pdf
826.6K
✍️ برگه صفحات 287 و 288 فقه القضاء موضوع: حجت معیار برای قاضی در سیستم قضاوت متمرکز و مدرن (براساس قانون) تاریخ : 99/09/16 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 51.mp3
5.53M
💠 پنجاه و یکم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: مبحث هفتم : تعارض ادله و نفی ثالث تاریخ جلسه: 99/09/16 صفحات : 1760 (3268) و 1761 (3269) ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
314.pdf
837.3K
✍️ برگ صفحات 1761 و 1762 خارج اصول موضوع: مبحث هفتم : تعارض ادله و نفی ثالث تاریخ : 99/09/16 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 41.mp3
6.11M
💠 چهل و یکم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: حجت معیار برای قاضی در سیستم قضاوت متمرکز و مدرن (براساس قانون) تاریخ جلسه: 99/09/17 صفحات : 287 و 288 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 52.mp3
6.68M
💠 پنجاه و دوم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: مبحث هفتم : تعارض ادله و نفی ثالث تاریخ جلسه: 99/09/17 صفحات : 1761 (3269) ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 42.mp3
6.56M
💠 چهل و دوم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: حجت معیار برای قاضی در سیستم قضاوت متمرکز و مدرن (براساس قانون) تاریخ جلسه: 99/09/18 صفحات : 288 و 289 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
320.pdf
859.1K
✍️ برگه صفحات 289 و 290 فقه القضاء موضوع: حجت معیار برای قاضی در سیستم قضاوت متمرکز و مدرن (براساس قانون) تاریخ : 99/09/18 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 53.mp3
6.6M
💠 پنجاه و سوم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: مبحث هفتم : تعارض ادله و نفی ثالث تاریخ جلسه: 99/09/18 صفحات : 1761 (3269) و 1762 (3270) ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔳 بیانات به مناسبت رحلت (قدس سره) ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست @alidost_fiqh
✅ادوار اخباری گری 🔶دوره پنجم؛ گرایش آیت الله خویی به حدیث گرایی در اواخر عمر 🔸امروز برای اینکه بخواهیم «قاعده عدل و انصاف» را ثابت کنیم، باید قسم بخوریم و آخرش هم طرف انکار می‌کند. مرحوم آیت الله خوئی (قدس سره) که مدرسه‏اش، مدرسه حاکمی است، در اوایل عمر علمی خود، قاعده عدل و انصاف را می‏پذیرد ولی در اواخر عمر علمی خود، آن را انکار می‏کند! 🔸ایشان هر چه به اواخر عمر خود نزدیک شده، به جریان حدیث گرایی نزدیک شده است، لذا ایشان در دوره اولش، مکتب فقهی‏اش، «مکتب تجمیع ظنون» است و از این مسائل استفاده می‏کند. ولی در دوران اخیر، فقه ایشان « فقه مدرسه‏ای و فقه صغری- کبرائی » است! 🔸ایشان در اواخر عمر خود با صراحت قاعده عدل و انصاف را رد می‏کند. یا وقتی از «قاعده ضمان» بحث می‏کند، می‏گوید: قاعده ضمان به تسبیب (سبب در اتلاف)، با اینکه اجماعی و عقلایی است، اما خلاف قاعده بوده و باید در این مورد باید به آنچه در نصوص و روایات آمده اکتفا کرد. 🔸این تفکر یک تفکر حدیث‏گرایی است. ☑️ شماره 11 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh 🆔 @fotooh1