eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.3هزار دنبال‌کننده
578 عکس
71 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
74.pdf
222.8K
✍️ برگه صفحات 179 و 180 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : الأمر الثانی في الصحيح و الاعم تاریخ : 1402/02/19 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 86.mp3
14.58M
💠 جلسه هشتاد و ششم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : الصحيح و الاعم تاریخ جلسه : 1402/02/19 صفحات : 179 و 180 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 86.mp3
14.27M
💠 هشتاد و ششم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مصونیت قضایی تاریخ جلسه : 1402/02/19 صفحات : 551 و 552 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
📣در گفت‌وگو با رسا مطرح شد 🚨توضیحات استاد علیدوست درباره حواشی اظهاراتش پیرامون مساله حجاب پیش از انتشار این گفت‌وگو در خبرگزاری رسا، سایت جماران مصاحبه‌ای با تیتر: «آیت الله علیدوست، عضو جامعه مدرسین: حجاب یک ضرورت شرعی است؛ باید درباره آن بحث و گفت و گو شود/ اگر نهی از منکر عده‌ای را روی دنده لج بیندازد، دیگر نهی از منکر نداریم/ ممکن است افراد بی‌حجاب را بترسانید، اما اعتقاد آن‌ها را می‌گیرید» را منتشر کرد. سایت جماران که بخشی از سخنان آیت الله علیدوست را در تیتر خود برجسته کرد، موجب سوء استفاده برخی رسانه های اصلاح طلب و حتی رسانه های معاند شد که با سوء استفاده و تقطیع بخشی از این سخنان، تلاش کردند تا فعالیت‌های اخیر مسؤولان در راستای مقابله با بی حجابی را مورد هجمه قرار دهند. از مصاحبه خبرگزاری رسا با استاد علیدوست: حجاب یک ضرورت دینی است. بایستی با تبیین، مسأله حجاب را برای مردم روشن کنیم اگر کسی بگوید که فلانی گفته است مطلقاً نباید جلوی منکرات گرفته شود، درست نیست. من به مجموعه‌ای اعتقاد دارم و اینکه کسی می‌آید بخشی از حرف را می‌گیرد، مشکل رسانه‌هاست. باید طرح جامعی توسط فرهیختگان حوزه و دانشگاه که این وضعیت خیابان و بازارها آن‌ها را آزار می‌دهد، تدوین شود تا کارگزاران نظام آن را پیاده کنند. بنابراین یک پارچگی در عرض و امتداد در طول بایستی شکل بگیرد. شرط آن نیز استفاده از نظر کارشناسان امین است. 📎 ادامه خبر 🌐https://rasanews.ir/0034ZL ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
79.pdf
209.6K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 151 و 152 موضوع : مساله هفتم؛ ولایت حاکم بر ممتنع تاریخ جلسه : 1402/02/20 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه سیاسی (1401-1402) - جلسه 21.mp3
14.28M
💠 جلسه بیست و یکم (49 - 77 - 101) سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مساله هفتم؛ ولایت حاکم بر ممتنع تاریخ جلسه : 1402/02/20 صفحات : 151 و 152 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تفسیر قرآن کریم(1401-1402) - جلسه 21.mp3
16.84M
💠 کریم جلسه بیست و یکم - سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : تفسیر قرآن کریم تاریخ جلسه : 1402/02/20 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
بسم الله الرحمن الرحیم وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ حضرت حجت‌الاسلام ‌والمسلمین جناب آقای دکتر محمد عشائری منفرد (دامت افاضاته) سلام علیکم ورحمةالله احتراماً ضمن عرض تسلیت، فقدان درگذشت اندوه‌بار والده مؤمنه محترمه و گرامیتان را به حضرتعالی و سایر بازماندگان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحومه علو درجات‌، رحمت و مغفرت واسعه‌ الهی را برای ایشان از خداوند متعال خواستارم. بی‌شک تربیت فرزندی گران‌قدر چون شما از توفیقات و باقیات صالحات ایشان است. اینجانب برای حضرتعالی و همه داغداران این مصیبت، صبر جمیل و اجر جزیل مسالت نموده و سلامتی و بقای عمر با عزت شما را از درگاه خداوند متعال مسالت دارم. امیدوارم خداوند متعال روح والده شما را با بانوی دو عالم، حضرت صدیقه طاهره(سلام‌الله علیها) محشور و مشمول شفاعت اهل بیت گرداند. حوزه علمیه قم ابوالقاسم علیدوست 1402/02/20
🔰 نامه همدلانه مجتبی زارعی به آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔺 اگرهوشمندان انقلابی نبودند "کاتالیزور مصلحت"، دستگاه فقه را از ریشه قطع می کرد؛ مثل ارّه کردن سانتریفیوژها! (بخش اول) فاضل ارجمند حضرت آیت الله جناب آقای علیدوست دام عزه سلام و رحمت واسعه الهی توضیحات خوب جناب عالی در خبرگزاری رسا پیرامون بیانات قبلی تان حول مصلحت که در سایت جماران درنسبت امربه معروف و قاعده ی مصلحت منتشر شده بود ضمن نکته هایی ارزشمند اما ابهاماتی جدید پدید آورد؛ با احترام درچارچوبی همدلانه بطور کلی موارد زیر را به جناب عالی تقدیم می دارد ؛ یک: حضرت عالی یکی از صاحبان مبرز کرسی فقه و فقه المصلحه در کشور هستید و خود بهتر می دانید و نیز بیان فرمودید که "مصلحت" را بعنوان سند افتاء در بحث مذکور نیاورده و حجیت آن را "حجیتی ابزاری" شناسایی می نمایید بنظرم این گزاره بدوا غوغا زیستان را ازآن وجود شریف ناامید کرده و خواهد کرد چون دوستداران فقه مترقی امامیه می دانند که استصلاح و مصلحت در تفقه شیعی مرجعیت مستقلی ندارد و اعتبارآن در حدود اضطرار و برای خیر عمومی در امر اجتماعی و آنهم تابعی از مقصود شارع مقدس است. دو: چهار طیف عمده با قاعده ی مترقی مصلحت در شیعه سر ستیز داشته و دارندالف) جریان روشنفکریِ متقدم که مصلحت اندیشی شیعه را بر محافظه کاری و تبانی اش با حاکمان جور و دستگاه سلطه حمل می نمود ب) جریان یونانی زده و هلنی مآب همانند مرحوم دکتر سید جواد طباطبایی ؛ صاحب رآیِ زوال اندیشه سیاسی ایران که می گفت مسلمانان قادر به درک مصلحت عمومی به عنوان امری بنیادین نشده و نیستند ج) جریان روشنفکری تجدید نظر طلب و غربزده که طرح مصلحت را از حیث نظری و نیز به حیث ابزار تبدیل گر به ساختار ونهاد از سوی فقیه حکیم ؛ امام خمینی (ره) فرصتی طلایی برای سکولار کردن فقه و جمهوری اسلامی تلقی کرده و می کند د) جریان انقلابی ظاهر گرا که بدون شناخت قاعده و ظرفیت های مصلحت به دوگانه سازی تصنعی مصلحت_ حقیقت و مصلحت_ دیانت مبادرت ورزیده است؛ به نظر می رسد نباید در فهم این چهار طیف به تحدید و ساده سازی در مفهوم و دامنه مصلحت در سپهر عمومی ایران دست زد زیرا خطری بزرگ در راه است و عده ای به این همانی مصلحت و سکولاریسم در تحولات آینده امیدها بسته اند ؛ اندیشه و مفهوم مصلحت در برخی سایت های تجدید نظر طلب همانند جماران و نیز نزد برخی صنعت گران ژورنالیسم با مصلحتی که جناب عالی به عنوان ابزار بدان می نگرید کاملا متفاوت و از دو تبارند ؛ جریان سومِ نامبرده شده دربالا بیش ازسی سال است که درپی سکولار کردن مدیریت فقهی از طریق عنصر مصلحت است؛ قدری در اظهارات آقای سعید حجاریان ؛ افسر عالیرتبه ی اطلاعاتیِ سابق و طراح سکولاریزاسیون قاعده ی مصلحت و نیز فشار از پایین و چانه زنی در بالا تامّل کنیم ؛ او می گوید :"" آیا می توان در گذار بسوی مدرنیته و در تیزاب نقد مدرن مخمّری را بکار گرفت که فقه را به قانون تبدیل و در نتیجه ولایت مطلقه فقیه به حاکمیت قانون و دستگاه فقهی ما به دستگاه حقوق عرفی تبدیل شود بنظر من این مخمر که چیزی جز عنصر مصلحت نیست در اندیشه امام وجود دارد چگونه‌ عنصر مصلحت می تواند به عنوان مهمترین کاتالیزور عرفی کننده ، دستگاه فقه را به نظام حقوقی عرفی تبدیل کند "" با این دام بزرگ ماباید از حیث واژگان و دانش واژه ها و خاستگاه مصلحت در چهارجریان بالا بخصوص جریان سوم تآملات نظری و اجتماعی داشته باشیم ؛ بدیهی است آن چیزی که افسر اطلاعاتی تجدید نظر طلب( حجاریان و رفقایش در حوزه و دانشگاه ) از Interest و Expediency و مصلحت به عنوان سود مادی و جلب دموکراسی خواهانه ی منفعت و بهتر است بگویم دموکراتیزاسیون در مصلحت، اراده کرده و یا در اردوگاه رسانه ای خویش اراده می نمایند با فقه المصلحه در بیان شما دانشمند محترم اسلامی که از موضع دردمندی ، تامین نظر و فرمان شارع مقدس را اراده می فرمایید کاملا متفاوت است ؛ شما مصلحت را ابزار صلاح و خیر برین و خیر دنیا و آخرت می دانید اما دموکراتیزاسیون آن را عین متدولوژی به حساب آورده و ازشریعت جدا کرده است ؛ تصدیق می فرمایید مصلحت بمثابه ی کاتالیزور و دام گستری حجاریان برای غایات مدرنیته و مصلحت بمعنای نیل به فرامین الهی ، دو ساحتی جداگانه اند در نظر آنها مصلحت، فقط و فقط عبارت است از مصلحت شخص حاکم و جریان حاکم و بس. (ادامه در بخش دوم ) ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔰(بخش ۲) نامه همدلانه مجتبی زارعی به آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔺 اگرهوشمندان انقلابی نبودند "کاتالیزور مصلحت"، دستگاه فقه را از ریشه قطع می کرد؛ مثل ارّه کردن سانتریفیوژها! البته گندم نمایان جو فروش در جریان سوم ممکن است بگویند این برچسب است و مصلحت در گفتمان مدرن نسبتی با مصلحت شخص حاکم ندارد پاسخ این است که مگر نه این است که مصلحت در نظر ایشان همانا جلب منافع با اراده ای سکولار است اگر چنین است آیا فرقی دارد که این متفعت بسود توتالیتاریانسیم باشد یا نفع طبقاتی خاص و یا حتی اکثریت ؟! نتیجه این که مطالعه و کاربست مصلحت در غربِ جدید پیشفرضی ایدئولوژیک و سکولار داشته و فاقد حقیقتی بنیادین و فضیلتی راستین است برعکس ، اینکه همین عنصر در اسلام با دستور شریعت مورد تآملات نظری و عملی قرار می گیرد ؛ جریان سوم و غربزده حتی همانند جریان یونانی زده وهلنی مآب دوم که دربالا آمد و مصلحت را به عنوان خیر عمومی ( صرفنظر از واقعیت آن در دولت شهرهای یونانی ) در نظر داشت متفاوت است ؛ جریان سوم همانا در پی مسلط کردن مصلحت و نفع طبقه ای خاص با انواع دسیسه ها و جنگ های شناختی و نیز شامورتی بازی به عنوان مصلحت ملت بوده و است و مگر همین جریان بخاطر تامین مادی سبد انتخاباتی و تآمین سوخت ماشین های جلب رآی ، ولنگاری و سودای برهنگی طبقاتی از جامعه را در تحولات ۲۰۰ روز گذشته به عنوان خواستد همه ایرانیان در سپهر عمومی جانشانی نکرده است ؟! با توجه به مباحث گفته شده به نظر می رسد اینک سطوح مصلحت از حیث خاستگاه نظری در جامعه نخبگانی و سیاسی و فقهی با وجود التقاط نظری و چارچوب مفهومی ، یکسان پنداشته شده است و سیاستمداران و احزاب و بنگاههای رسانه ای زحمات فقهی و اجتهادات فقهی دانشمندان متعهد و اسلامگرا ( که متفاوت با فقه خوانان هستند) همانند جناب عالی را برای هواهای نفسانی خویش مصادره به مطلوب کرده اند مع الاسف در این میان برخی دلسوزی های نظریه پردازان انقلابی و جوان حوزه علوم اجتماعی هم بصورت غیر منصفانه ای بر عدم رعایت ادب تحقیق و نیر بی اطلاعی از فقه و اصول فهم اش حمل شده است اما با کمی صبوری و شرح صدر علمی معلوم می شد که دانشمندان متشرعِ فقه و نیز محققین انقلابی علوم اجتماعی در یک سو و یک جبهه اما کمین نشستگانِ تبدیل دستگاه دینی _ معرفتیِ فقه به دستگاه حقوق عرفی در سویی و جبهه ای دیگر قرار دارند ؛ وانگهی مگر نه این است که فقیهان متعهد و اسلام پناه برای تفقه و اکتشاف حکم ، به موضوع شناسان اجتماعی و سیاسی و..... نیازمندند ؛ پس اگر چنین است که است آیا می توان از موضع یک فقیه دردمند به جوانان صاحب نظر علوم اجتماعی و سایر علوم که در طی سی سال نبرد معرفتی از خود میدان و درمیدان نگذاشتند تا سربازان مدرنیته و برخی نفوذی های پروژه ی سکولاریزاسیون - که سال ها در قامت افسران اطلاعاتی در مراکز تحقیقات استراتژیک صاحب مناصب بودند - موفق شوند را مورد بی مهری قرارداد ؟ محققین و دانشمندان انقلابی و جوانانی که اگر نبودند دستگاه خشن سکولاریزم ، دستگاه معرفتی فقاهتِ حکیمانه را از بیخ و بنیاد ارّه می کرد آنگونه که اره کرد سانتریفیوژها را! بله ! موضوع فقه و علوم اجتماعی اسلامی و... متفاوت است اما آیا غایت فقه ، کلام ، فلسفه و سیاست هم متفاوت است ؟ بی شک غایت علوم انسانیِ اسلامی ، نورانی شدن و استکمالِ نفس انسانی و اجتماعی و خیر و سعادتِ عمومی است اما غایت سکولاریسم و مصلحت تعقیب شده ی گفتمان مدرن برخی سایت ها که در سوء استفاده از دانشمندان دردمندِ فقه ، صاحب مهارت اند همانا نشانیدن انسان بجای خدا و تآمین مصلحت های طبقات خاص بجای مقصود شارع مقدس در اداره انسان است ؛ نزاعی که اینک در پروژه ی عریانیزاسیون درسطح علمی با کلید واژه ی مصلحت تعقیب می شود ؛ مفهومی التقاطی و مادی گرایانه که با مصلحت به مفهوم متعالی و ابزار مقوم تآمین خیر عمومی و برین و ره آموز صلاح دین و دنیا و دنیا و آخرت در حکمت متعالیه و اسناد و متون اسلامی و حِکمی نسبتی نداشته و ندارد. دوستدار شما مجتبی زارعی دانشیار فلسفه سیاسی دانشگاه تربیت مدرس @Dr_Zareii_Siasatefetrat ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 87.mp3
19.36M
💠 جلسه هشتاد و هفتم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : الصحيح و الاعم تاریخ جلسه : 1402/02/23 صفحات : 179 و 180 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 87.mp3
14.05M
💠 هشتاد و هفتم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مصونیت قضایی تاریخ جلسه : 1402/02/23 صفحات : 551 و 552 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
81.pdf
172K
✍️ برگه صفحات 553 و 554 فقه القضاء موضوع : استناد قضایی به معاهدات بین المللی در نظم حقوقی اسلام تاریخ : 1402/02/24 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 88.mp3
18.07M
💠 جلسه هشتاد و هشتم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : الصحيح و الاعم تاریخ جلسه : 1402/02/24 صفحات : 179 و 180 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 88.mp3
14.03M
💠 هشتاد و هشتم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : استناد قضایی به معاهدات بین المللی در نظم حقوقی اسلام تاریخ جلسه : 1402/02/24 صفحات : 553 و 554 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
85.pdf
204.3K
✍️ برگه صفحات 181 و 182 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : الأمر الثانی في الصحيح و الاعم تاریخ : 1402/02/25 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 89.mp3
19M
💠 جلسه هشتاد و نهم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : الصحيح و الاعم تاریخ جلسه : 1402/02/25 صفحات : 181 و 182 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 89.mp3
15.95M
💠 هشتاد و نهم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : استناد قضایی به معاهدات بین المللی در نظم حقوقی اسلام تاریخ جلسه : 1402/02/25 صفحات : 553 و 554 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تفسیر قرآن کریم(1401-1402) - جلسه 22.mp3
10.23M
💠 کریم جلسه بیست و دوم - سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : تفسیر قرآن کریم تاریخ جلسه : 1402/02/27 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه سیاسی (1401-1402) - جلسه 22.mp3
10.36M
💠 جلسه بیست و دوم (50 - 78 - 102) سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مساله هفتم؛ ولایت حاکم بر ممتنع تاریخ جلسه : 1402/02/27 صفحات : 151 و 152 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢 گذار از مصلحت اندیشی بی مبنا به مصلحت اندیشی ضابطه مند و فقهی ▪️(پاسخی به نامه دکتر زارعی به آیت الله علیدوست) 🖊 سید محمد صدرا متولی امامی 🔻حضور محترم دکتر مجتبی زارعی، استاد ارزشمند علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس سلام علیکم 🔹نامه همدلانه حضرتعالی خطاب به آیت الله علیدوست در خصوص جایگاه مصلحت در فقه شیعه، گویای دغدغه ارزشمند شما برای حفظ جایگاه رفیع مصلحت در اسلام، بخصوص در عرصه حکمرانی است. البته به نظر می رسد آن چه مرقوم داشته اید، به شکل درد و دل های یک استاد متعهد دانشگاهی با یک عالم دینی است و نه به شکل نقد علمی دیدگاه های ایشان! 1️⃣ اگر به کتاب شریف «فقه و مصلحت» مراجعه کنید، حضرت آیت الله علیدوست زید عزه، قبل از بیان دیدگاه های خود در خصوص جایگاه مصلحت در فقه شیعه، عمده نگرشهای موجود در جهان اسلام در خصوص مصلحت را مطرح کرده و مرحله به مرحله، با ظرافت نقادی می کنند. یکی از رویکردهای مورد توجه ایشان، اندیشه های روشنفکری و عرفی سازی فقه و احکام اسلامی است که در فصل اول، مورد ارزیابی و نقادی قرار گرفته است. ▫️بنابراین تمامی تلاش آن فقیه ارجمند، پیراستن «مصلحت»، از افراط و تفریط های موجود در جهان اسلام و رونمایی از «مصلحت اندیشی فقهی و منضبط» است. یکی از توصیه های همیشگی آن حسنه عصر در دروس خارج، رعایت انضباط فقهی در استنباط، برای دست یابی به فقه پایا و پویاست. اگر عده ای ناآگاه از مبانی فقه شیعه، «مصلحت اندیشی» را در غیر از جایگاه واقعی آن به کار می گیرند و آن را ابزاری برای اهدافی چون عرفی شدن فقه اسلامی و بی مبالاتی در حدود و احکام شریعت تلقی کرده اند، خدشه و خراشی به اساس بحث استاد علیدوست وارد نمی کند؛ همچنان که از مفاهیمی چون «آزادی»، «حقوق بشر» و «عدالت» در موارد متعدد سوء برداشت و سوء استفاده های فراوان شده است. ▫️آیت الله ابوالقاسم علیدوست، تنها فقیهی است که در دوران ما، تلاش کرده اند با وسواس علمی و انضباط فقهی، جایگاه «مصلحت» را در فقه شیعه بازنمایی کرده و این موضوع پراهمیت را که به دلیل واهمه برخی بزرگان شیعه از عرفی شدن فقه یا گریش به قیاس و استحسانات عقلی، به دست فراموشی سپرده شده بود، به جایگاه اصلی اش برگردانند. 2️⃣ اما درباره آنچه توصیه کرده اید که ایشان از نظر متخصصان، کارشناسان و جامعه شناسان از باب موضوع شناسی بهره مند شوند، باید عرض کنم که ایشان، موسس «دروس خارج فقهی ـ کارشناسی» در قم هستند؛ به این صورت که ابتدا، کارشناسان موضوع و متخصصین فن، ابعاد تخصصی موضوع مورد بحث را برای طلاب ارائه می کنند و در ادامه، آیت الله علیدوست آن موضوع را از منظر فقه اسلامی و روش شناسی اجتهادی مورد ارزیابی قرار می دهند. برای نمونه، می توان به درس خارج »فقه بورس» که آیت الله علیدوست با حضور مرحوم سید عباس موسویان و برخی مدیران و کارشناسان سازمان بورس برگزار میکردند، اشاره کرد. 🔺به نظر می رسد کتاب «فقه و مصلحت»، بیشتر سوء تفاهم ها و ابهامات پیرامون این بحث را مرتفع کرده و حتی زبان علمی مناسبی برای نقد «مصلحت اندیشی های بی مبنا» برای همگی ما فراهم می کند. و الحمدلله رب العالمین ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
91.pdf
202.2K
✍️ برگه صفحات 555 و 556 فقه القضاء موضوع : استناد قضایی و کارشناسانه به ابزار های نوین و گستره آن تاریخ : 1402/02/30 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 90.mp3
18.06M
💠 جلسه نودم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : الصحيح و الاعم تاریخ جلسه : 1402/02/30 صفحات : 181 و 182 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 90.mp3
15M
💠 نودم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : استناد قضایی و کارشناسانه به ابزار های نوین و گستره آن تاریخ جلسه : 1402/02/30 صفحات : 555 و 556 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
14020231.mp3
17.55M
💠 جلسه نود و یکم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : الصحيح و الاعم تاریخ جلسه : 1402/02/31 صفحات : 181 و 182 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh