eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
598 عکس
77 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🔰 نامه همدلانه مجتبی زارعی به آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔺 اگرهوشمندان انقلابی نبودند "کاتالیزور مص
💢 گذار از مصلحت اندیشی بی مبنا به مصلحت اندیشی ضابطه مند و فقهی ▪️(پاسخی به نامه دکتر زارعی به آیت الله علیدوست) 🖊 سید محمد صدرا متولی امامی 🔻حضور محترم دکتر مجتبی زارعی، استاد ارزشمند علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس سلام علیکم 🔹نامه همدلانه حضرتعالی خطاب به آیت الله علیدوست در خصوص جایگاه مصلحت در فقه شیعه، گویای دغدغه ارزشمند شما برای حفظ جایگاه رفیع مصلحت در اسلام، بخصوص در عرصه حکمرانی است. البته به نظر می رسد آن چه مرقوم داشته اید، به شکل درد و دل های یک استاد متعهد دانشگاهی با یک عالم دینی است و نه به شکل نقد علمی دیدگاه های ایشان! 1️⃣ اگر به کتاب شریف «فقه و مصلحت» مراجعه کنید، حضرت آیت الله علیدوست زید عزه، قبل از بیان دیدگاه های خود در خصوص جایگاه مصلحت در فقه شیعه، عمده نگرشهای موجود در جهان اسلام در خصوص مصلحت را مطرح کرده و مرحله به مرحله، با ظرافت نقادی می کنند. یکی از رویکردهای مورد توجه ایشان، اندیشه های روشنفکری و عرفی سازی فقه و احکام اسلامی است که در فصل اول، مورد ارزیابی و نقادی قرار گرفته است. ▫️بنابراین تمامی تلاش آن فقیه ارجمند، پیراستن «مصلحت»، از افراط و تفریط های موجود در جهان اسلام و رونمایی از «مصلحت اندیشی فقهی و منضبط» است. یکی از توصیه های همیشگی آن حسنه عصر در دروس خارج، رعایت انضباط فقهی در استنباط، برای دست یابی به فقه پایا و پویاست. اگر عده ای ناآگاه از مبانی فقه شیعه، «مصلحت اندیشی» را در غیر از جایگاه واقعی آن به کار می گیرند و آن را ابزاری برای اهدافی چون عرفی شدن فقه اسلامی و بی مبالاتی در حدود و احکام شریعت تلقی کرده اند، خدشه و خراشی به اساس بحث استاد علیدوست وارد نمی کند؛ همچنان که از مفاهیمی چون «آزادی»، «حقوق بشر» و «عدالت» در موارد متعدد سوء برداشت و سوء استفاده های فراوان شده است. ▫️آیت الله ابوالقاسم علیدوست، تنها فقیهی است که در دوران ما، تلاش کرده اند با وسواس علمی و انضباط فقهی، جایگاه «مصلحت» را در فقه شیعه بازنمایی کرده و این موضوع پراهمیت را که به دلیل واهمه برخی بزرگان شیعه از عرفی شدن فقه یا گریش به قیاس و استحسانات عقلی، به دست فراموشی سپرده شده بود، به جایگاه اصلی اش برگردانند. 2️⃣ اما درباره آنچه توصیه کرده اید که ایشان از نظر متخصصان، کارشناسان و جامعه شناسان از باب موضوع شناسی بهره مند شوند، باید عرض کنم که ایشان، موسس «دروس خارج فقهی ـ کارشناسی» در قم هستند؛ به این صورت که ابتدا، کارشناسان موضوع و متخصصین فن، ابعاد تخصصی موضوع مورد بحث را برای طلاب ارائه می کنند و در ادامه، آیت الله علیدوست آن موضوع را از منظر فقه اسلامی و روش شناسی اجتهادی مورد ارزیابی قرار می دهند. برای نمونه، می توان به درس خارج »فقه بورس» که آیت الله علیدوست با حضور مرحوم سید عباس موسویان و برخی مدیران و کارشناسان سازمان بورس برگزار میکردند، اشاره کرد. 🔺به نظر می رسد کتاب «فقه و مصلحت»، بیشتر سوء تفاهم ها و ابهامات پیرامون این بحث را مرتفع کرده و حتی زبان علمی مناسبی برای نقد «مصلحت اندیشی های بی مبنا» برای همگی ما فراهم می کند. و الحمدلله رب العالمین ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 553 و 554 فقه القضاء موضوع : استناد قضایی به معاهدات بین المللی در نظم حقوقی اسلام
91.pdf
202.2K
✍️ برگه صفحات 555 و 556 فقه القضاء موضوع : استناد قضایی و کارشناسانه به ابزار های نوین و گستره آن تاریخ : 1402/02/30 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هشتاد و نهم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : استناد ق
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 90.mp3
15M
💠 نودم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : استناد قضایی و کارشناسانه به ابزار های نوین و گستره آن تاریخ جلسه : 1402/02/30 صفحات : 555 و 556 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نودم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : استناد قضایی و
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 91.mp3
14.2M
💠 نود و یکم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : استناد قضایی و کارشناسانه به ابزار های نوین و گستره آن تاریخ جلسه : 1402/02/31 صفحات : 555 و 556 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 555 و 556 فقه القضاء موضوع : استناد قضایی و کارشناسانه به ابزار های نوین و گستره آن
97.pdf
161.6K
✍️ برگه صفحات 557 و 558 فقه القضاء موضوع : استناد قضایی و کارشناسانه به ابزار های نوین و گستره آن تاریخ : 1402/03/01 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و یکم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : استناد قضا
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 92.mp3
14.36M
💠 نود و دوم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : استناد قضایی و کارشناسانه به ابزار های نوین و گستره آن تاریخ جلسه : 1402/03/01 صفحات : 557 و 558 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
📌درس اخلاق 📍استاد معظم حاج آقا علیدوست ⏰چهارشنبه 3/خرداد ماه/1402 ساعت 11 🕌مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و دوم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : استناد قضا
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 93.mp3
13.48M
💠 نود و سوم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : استناد قضایی و کارشناسانه به ابزار های نوین و گستره آن تاریخ جلسه : 1402/03/02 صفحات : 557 و 558 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_سیاسی جلسه بیست و دوم (50 - 78 - 102) سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠
خارج فقه سیاسی (1401-1402) - جلسه 23.mp3
13.25M
💠 جلسه بیست و سوم (51 - 79 - 103) سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مساله هفتم؛ ولایت حاکم بر ممتنع تاریخ جلسه : 1402/03/03 صفحات : 153 و 154 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 557 و 558 فقه القضاء موضوع : استناد قضایی و کارشناسانه به ابزار های نوین و گستره آن
103.pdf
203.5K
✍️ برگه صفحات 559 و 560 فقه القضاء موضوع : استناد قضایی و کارشناسانه به ابزار های نوین و گستره آن تاریخ : 1402/03/06 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و سوم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : استناد قضا
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 94.mp3
14.68M
💠 نود و چهارم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : استناد قضایی و کارشناسانه به ابزار های نوین و گستره آن تاریخ جلسه : 1402/03/06 صفحات : 559 و 560 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و چهارم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : استناد ق
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 95.mp3
13.42M
💠 نود و پنجم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : استناد قضایی و کارشناسانه به ابزار های نوین و گستره آن تاریخ جلسه : 1402/03/07 صفحات : 559 و 560 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
نشست «جایگاه فقه واصول در هندسه علوم حوزوی» باحضور آیت‌الله علیدوست دوشنبه ٨ خرداد، ١۵:٣٠ تا ١٨ حوزه امام خمینی ره ازگل ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/Z7jmUvH9 پخش زنده https://www.aparat.com/mfalem/live ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢از «سیر تاریخی عدالت در اندیشه فقیهان» تا «کاربست‌های عدالت در فقه» ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔻در جهان مسلمانی، پیرامون عدالت چند اندیشه شکل گرفته است: اینکه عدالت اصلاً هدف نیست و راه دادن آن به فقه، انحراف است؛ دوم: عدالت، هدف است اما حصولی و پسادینی است؛ و سوم: عدالت، هدف است اما پیشادینی، و قوانین باید کاشف از عدالت باشد؛ لذا اگر جایی با عدالت، ناسازگار بود، باید اندیشید و چاره‌ای یافت. اکنون که اندیشه سوم را پذیرفتیم، باید کارکردهای عدالت را بررسی کنیم که آیا عدالت فقط یک قاعده است یا یک پارادایم، گفتمان یا رویکرد؟ 1) عدالت به‌مثابه قاعده در کشف احکام در استنباط اول 2) عدالت به‌مثابه رویکرد در فهم ادله در استنباط اول 3) عدالت به‌مثابه سند در استنباط دوم 4) عدالت به‌مثابه گفتمان عام در اجرای احکام مکشوف ✂️دین باید به‌صورتی نظام‌وار مطالعه شود، و الا عدالت به عدالتی، تبدیل می‌شود که موجب می‌گردد شخصی چند نان و انار بدزدد و آن‌ها را صدقه دهد. یعنی در بسیاری اوقات، رفتار ما با عدالت، به این شکل است. مثلاً نظام حلقوی (پشت‌سر هم) و هرمی (در طول هم) را نمی‌بینیم، اما از عدالت می‌گوییم. یعنی باید توجه شود که وقتی عدالت –حتی به‌معنای پیشادینی‌اش- مطرح می‌شود، بپذیریم که جهان‌بینی و ایدئولوژی در آن، تأثیر دارد و در یک نظام باید معنا شود. 👈 گزارش تفصیلی در «شبکه اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=71363 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥مسئولان حوزه، طلاب را دعوت به قناعت نکنند! 🛎وضعیت وضعیت خوبی نیست حتی در مقایسه با گذشته‌ها و شکی در این خصوص نیست 🎥بررسی وضعیت معیشتی طلاب در گفتگوی اختصاصی آیت الله با صدای حوزه ⚠️اینکه یک استاد سطوح عالی یا درس خارج، آخر شب یا نیمه شب به رستورانی برای شستن ظروف برود برای اینکه کمکی به هزینه‌های زندگی او باشد، جای تأسف دارد. 🔹 تنها زمانی که مسؤولان به مراحل بالای زهد برسند، می‌توانند مردم را به مراحل پایین‌تری از زهد دعوت کنند، نه اینکه کسانی که امکاناتی دارند مردم را به دعوت کنند، این پذیرفتنی نیست. ▫️ دید مثبت این است که طلاب به صورت نهادینه بخشی از زمان خود را به کار کردن اختصاص بدهند و این اشکال ندارد، خیلی بساطت فکر لازم است که یک طلبه هم عالم و فاضل بشود هم تمام وقت خود را به شغلی مشغول باشد و این را با راوی حدیثی که نیم ساعت خدمت امام صادق(ع) می‌رسید و پس از آن زمان آزاد داشت تا فردا که دوباره خدمت امام(ع) برسد، مقایسه می کنند که این مقایسه، یک مغالطه است. 📎متن کامل گفت‌وگو در سایت صدای حوزه: 🌐v-o-h.ir/?p=31169 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh