فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 🎥 ببینید: برشی از بیانات حضرت آیت الله ابوالقاسم علیدوست (حفظه الله) عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نشست صمیمی با طلاب مدرسه علمیه امام خمینی گرگان
📆 خرداد ۱۴۰۲
#در_محضر_بزرگان
#آیت_الله_علیدوست
#مدرسه_علمیه_امام_خمینی_ره_گرگان
111.pdf
190K
✍️ برگه صفحات 187 و 188 خارج اصول فقه - دور دوم
موضوع : الأمر الثانی في الصحيح و الاعم
تاریخ : 1402/03/16
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1401
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
110.pdf
207.9K
✍️ برگه صفحات 561 و 562 فقه القضاء
موضوع : استناد قضایی و کارشناسانه به ابزار های نوین و گستره آن
تاریخ : 1402/03/16
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1401
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 97.mp3
15.04M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه نود و هفتم، سال تحصیلی 1401-1402
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : الصحيح و الاعم
تاریخ جلسه : 1402/03/16
صفحات : 187 و 188
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1401
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 97.mp3
17.26M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و هفتم، سال تحصیلی 1401-1402
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : استناد قضایی و کارشناسانه به ابزار های نوین و گستره آن
تاریخ جلسه : 1402/03/16
صفحات : 561 و 562
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1401
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
114.pdf
211.6K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 157 و 158
موضوع : مساله هفتم؛ ولایت حاکم بر ممتنع
تاریخ جلسه : 1402/03/17
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
#پیام_تسلیت
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم
وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
فاضل عالیقدر حضرت حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر محمدتقی سبحانی (دامت توفیقاته)
سلام علیکم ورحمتالله
احتراماً ضمن عرض تسلیت، فقدان درگذشت اندوهبار اخوی محترم و گرامیتان را به حضرتعالی و دیگر صاحبان عزا تعزیت عرض نموده و از خداوند غفور و رحیم برای آن مرحوم علو درجات، رحمت و مغفرت واسعه الهی خواستارم.
اینجانب از درگاه خداوند متعال برای حضرتعالی و همه داغداران این مصیبت، صبر جمیل، اجر جزیل و آرامش و تسلای خاطر خواستارم.
امیدوارم خداوند متعال روح عزیز سفرکرده را با اهل بیت محشور و مشمول شفاعتشان گرداند.
حوزه علمیه قم
ابوالقاسم علیدوست
۱۶ خرداد ۱۴۰۲
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
تفسیر قرآن کریم(1401-1402) - جلسه 25.mp3
14.42M
💠 #تفسیر_قرآن کریم
جلسه بیست و پنجم - سال تحصیلی 1401-1402
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : تفسیر قرآن کریم
تاریخ جلسه : 1402/03/17
#استاد_علیدوست
#تفسیر_قرآن_کریم
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه سیاسی (1401-1402) - جلسه 25.mp3
15.01M
💠 #خارج_فقه_سیاسی
جلسه بیست و پنجم (53 - 81 - 105)
سال تحصیلی 1401-1402
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : مساله هفتم؛ ولایت حاکم بر ممتنع
تاریخ جلسه : 1402/03/17
صفحات : 157 و 158
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
باسمه تعالی
#اطلاعیه
دروس خارج فقه و اصول استاد علیدوست تا انتهای هفته آینده روز چهارشنبه 1402/03/24 به صورت حضوری در مدرس 1 دار الشفاء برقرار میباشد.
روز یکشنبه 1402/03/21 درس تعطیل است.
🔸 نشست علمی "مفاهیم فقه و شریعت، ادوار فقه و مهمترین مکاتب فقهی"
🎙 با ارائه:
آیتالله #ابوالقاسم_علیدوست
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه
📆 یکشنبه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰
🔻 حضور مجازی از طریق:
➡️ skyroom.online/ch/mofidclass/research
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
117.pdf
187.2K
✍️ برگه صفحات 563 و 564 فقه القضاء
موضوع : شفافیت، قاطعیت، رسمیت و اقناع در فرآیند و برآیند احکام قضایی
تاریخ : 1402/03/20
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1401
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 98.mp3
18.41M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه نود و هشتم، سال تحصیلی 1401-1402
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : الصحيح و الاعم
تاریخ جلسه : 1402/03/20
صفحات : 187 و 188
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1401
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 98.mp3
15.01M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و هشتم، سال تحصیلی 1401-1402
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : شفافیت، قاطعیت، رسمیت و اقناع در فرآیند و برآیند احکام قضایی
تاریخ جلسه : 1402/03/20
صفحات : 563 و 564
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1401
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
14020218-hijab-roshana.mp3
17.2M
بشنوید
#صوت
🌀 حجاب و عفاف
🎙آیت الله ابوالقاسم علیدوست
#سخنرانی
#آیت_الله_علیدوست
💠 روشنا
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
121.pdf
264.4K
بخوانید
#متن_پیاده_سازی_شده
🌀 حجاب و عفاف
🎙آیت الله ابوالقاسم علیدوست
#سخنرانی
#آیت_الله_علیدوست
💠 روشنا
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
123.pdf
220.2K
#متن_پیاده_سازی_شده
بخوانید
🌀 عدالت در فقه
مفهوم شناسی عدالت
کارکردشناسی عدالت در فقه
🎙آیت الله ابوالقاسم علیدوست
#سخنرانی
#آیت_الله_علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
122.pdf
210.4K
بخوانید
#متن_پیاده_سازی_شده
🌀 فقه نظام در کشاکش اثبات و نفی
🎙آیت الله ابوالقاسم علیدوست
مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام
#سخنرانی
#آیت_الله_علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
ساختار اصول فقه باید به شکل تکامل آفرین متحول شود
آیت الله ابوالقاسم علیدوست در افتتاحیه همایش بین المللی «ظرفیت شناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید با رویکردی مقارن» که به همت پژوهشکده فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، تصریح کرد: آنچه که امروزه در بین حوزه های علمی و مدارس علمی رایج است ساختاری است که در کتاب کفایه الاصول ارائه شده است و ساختار موجود دارای ملاحظاتی است که در سه محور خلاصه می شوند.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان اینکه ملاحظه اول فقدان تبیین نقطه مرکزی مشترک و جامع بین همه مسائل دانش در این ساختار است ادامه داد: می دانیم که علم اصول به اقتضای دانش بودن نیاز به اهداف معین دارد و نیل به این اهداف نیازمند محوری معین برای طرح مسائل است که آن محور می تواند یک موضوع مشخص و یا غرض معین باشد.
📎 ادامه خبر
🌐https://rasanews.ir/0035Sw
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
124.pdf
177.5K
✍️ برگه صفحات 565 و 566 فقه القضاء
موضوع : شفافیت، قاطعیت، رسمیت و اقناع در فرآیند و برآیند احکام قضایی
تاریخ : 1402/03/22
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1401
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
◽️ فهم درست دین نیازمند اجتهاد به معنای عام است
🔻 آیت الله #ابوالقاسم_علیدوست عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشستی عنوان کرد:
🔸 ما یک اجتهاد به معنی اخص و یک اجتهاد به معنی اعم داریم و معتقدیم این فقه در فهم همه گزارههای دینی مورد نیاز است بنابراین اگر کسی واقعاً بخواهد فهمنده دین باشد باید از این روش یعنی اجتهاد به معنی اعم استفاده کند...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/fahhm
#سخنرانی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 99.mp3
18.49M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه نود و نهم، سال تحصیلی 1401-1402
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : الصحيح و الاعم
تاریخ جلسه : 1402/03/22
صفحات : 187 و 188
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1401
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 99.mp3
14.1M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و نهم، سال تحصیلی 1401-1402
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : شفافیت، قاطعیت، رسمیت و اقناع در فرآیند و برآیند احکام قضایی
تاریخ جلسه : 1402/03/22
صفحات : 565 و 566
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1401
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
#گزارش
🔰گزارش نشست علمی "مفاهیم فقه و شریعت، ادوار فقه و مهمترین مکاتب فقهی"
آیتالله #ابوالقاسم_علیدوست
▫️ابتدا لازم است به رابطه فقه با شریعت اشاره کنم که رابطه کاشف و مکشوف است در حالیکه خیلی اوقات این دو به جای همدیگر به کار میروند اما باید توجه داشته باشیم اینها با هم رابطه عینیت ندارند. فقه، چه به معنای اجتهاد و چه به معنای دانش فقه در کنار دانش اصول و … میخواهد کشف شریعت کند و شریعت هم تبدیل به مکشوف شود. شریعت به بخشی از اعتبارات دین همانند اخلاق، تاریخ و سنت و آن بخش از محرمات و مباحات و احکام وضعی گفته میشود لذا به همین دلیل است که میگوئیم رابطه فقه و شریعت رابطه کاشف و مکشوف است. البته اگر شریعت را اعتبارات واقعی الهی در نظر بگیریم ممکن است فقه گاهی به خطا و اکثرا هم به صواب برود.
🔹ادوار فقه در اسلام
لازم است به ظرفیتهای فقه توجه کنیم چون ظرفیتهای زیادی در آن نهفته شده است و میتواند به سوالات ما پاسخ بدهد و تا میتوانیم باید از فقهِ عذر، یعنی فقه اصول عملیه فاصله گرفته و به سمت فقه کشف برویم. همچنین ما یک اجتهاد به معنی اخص و یک اجتهاد به معنی اعم داریم و معتقدیم این فقه در فهم همه گزارههای دینی مورد نیاز است بنابراین اگر کسی واقعاً بخواهد فهمنده دین باشد باید از این روش یعنی اجتهاد به معنی اعم استفاده کند.
درباره ادوار فقه لازم است اشاره کنم که منظور از ادوار این است که فقه را به عنوان زمانهای مختلف در نظر بگیریم. در اینجا با روش و متُد، کاری نداریم بلکه مثلا وضعیت فقه در دوران حضور پیامبر گرامی اسلام(ع) در مکه، دوران حضور پیامبر در مدینه، عصر حضور، عصر غیبت و دوران معاصر بررسی میکنیم. ما در دوره حضور پیامبر در مکه، هیچ دانش فقه و عملیات استنباط فقهی نداریم و هیچ گزارشی در این مورد صورت نگرفته است اما در دوران پیامبر(ص) در مدینه، گزارشاتی از استنباطات یا زمینههای استنباط اصحاب داریم و مثلاً ماجرای معاذ وقتی میخواهد عازم یمن شود از جمله این موارد است. ماجرا از این قرار است که پیامبر اسلام به معاذ گفت در آنجا بر چه اساس قضاوت میکنی؟ معاذ گفت بر اساس کتاب الله، پیامبر گفت اگر به کتاب خدا دسترسی نداشتی؟ گفت به سنت رسول الله حکم میکنم. پیامبر گفت اگر به آن هم دسترسی نداشتی؟ گفت دست به اجتهاد میزنم. از این دست گزارشات زیاد وجود دارد که بنده در کتابی که در این زمینه نوشتهام به آنها اشاره کردهام.
🔹تفاوت اجتهاد و نظریه
در عصر حضور، برخی مخصوصا در محیط شیعه گفتهاند که اصلا اجتهادی نداشتهایم در حالیکه آثاری داریم که همان زمان، اصحاب اجتهاداتی با اشاره ائمه(ع) داشتهاند. شکی نیست کار راویان ما عمدتاً روایت بوده است اما اینگونه نیست که تعقلی نداشته باشند چراکه این را تهمتی از جانب برخی غیرمنصفان میدانیم. البته بدون تردید دامنه اجتهاد و فقه به معنای دانش استنباط، همانند اهل سنت گسترده نبوده است. در عصر حضور، وارد روشها و مکتب میشویم و حتی برخی کسانیکه ادوار فقه را نوشتهاند به سمت روشها و مکاتب فقهی کشیده شدهاند.
یکی از مباحث مهم در کرسیهای نظریهپردازی این است که اساساً منظور از مکتب چیست؟ در تعریف مکتب فقهی باید گفت مجموعه ویژگیهای موجود در طریق استنباط مبتنی بر مرام استقلالی است که موجب تحول در مباحث اصولی و قواعد فقهی شود لذا فرق آن با نظریه در گسترده بودن و محدود بودن است. اگر مجموعهای از ویژگیها کنار هم جمع شده که راه مستقلی در استنباط به وجود بیاورد را مکتب مینامیم در حالیکه در نظریه به چنین تعریفی اشاره نمیکنیم. ممکن است شخصی نظریهای داده و مثلا نقش مقاصد در استنباط را بیان کند اما این راهی مستقل در کنار سایر راهها نیست.
🔹ارکان مکتب و اقسام مکاتب فقهی
بنده معتقدم مکتب چهار رکن دارد. اول رکن درونی مبدأ، دوم رکن درونی مقصد، سوم رکن بیرونی و چهارم مدیریت ادله است. یکی از بزنگاههای اصلی پیدا شدن مکاتب فقهی، موضعی است که آن فیلسوفُ فقه یا شخص اصولی، راجع به اسناد دارد. در میان اهل سنت حدود چهل منبع همانند کتاب، سنت، اجماع، قیاس، اجماع اهل مدینه، اجماع اهل کوفه و … وجود دارد. مورد دیگر رکن درونی مقصد است که درون خود اجتهاد است و جهت زیادی به مکتب میدهد. منظور از رکن سوم یعنی رکن بیرونی هم روششناسی است. گاهی اوقات روش استنباط افراد متفاوت است. بنده در کتابی که چاپ کردهام گفتهام که در دوران معاصر حدود بیست روش مختلف وجود دارد. در اینجا روش فقیه در استنباط احکام، منجر به ایجاد مکتب و مدرسه میشود.
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh