eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.3هزار دنبال‌کننده
578 عکس
71 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
14011004-سخنرانی مذهبی-انواع تقصیر ها نسبت به اهل بیت-سبزوار.MP3
14.17M
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 انواع کوتاهی‌ها نسبت به اهل بیت ▪️ فاطمیه دوم 1401 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
14020713-سخنرانی علمی-درجمع قضات یزد-عدالت قضایی.MP3
24.74M
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 عدالت قضایی - جمع قضات یزد ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
14020713-سخنرانی علمی-درجمع قضات یزد-عدالت قضایی-پرسش و پاسخ.MP3
25.16M
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 عدالت قضایی - پرسش و پاسخ ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
قضاوت؛ اهداف و جایگاه وشرایط آن.pdf
415.8K
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 عدالت قضایی (اهداف، جایگاه و شرایط قضاوت) ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
409.pdf
130.7K
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 ضروت تعظیم شعائر فاطمی 🔻 بیانیه استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
410.pdf
205.3K
✍️ برگه صفحات 231 و 232 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : الأمر الخامس فی المشتق تاریخ : 1402/10/02 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🌀ضرورت تعظیم شعائر فاطمی (بخش اول) بسم الله الرحمن الرحیم * و لا تلبسوا الحق بالباطل و تکتموا الحق وانتم تعلمون *(سوره بقره؛ 42) (حق را با باطل نیامیزید و حق را با این که میدانید، کتمان نکنید). 🔻چند سالی است در ایام فاطمیه، تلاشهایی در راستای به زیر سوال بردن بزرگداشت این ایام، در قالب تشکیل هیئات عزاداری، مجالس عزا، بیان تاریخ و حوادث مرتبط با این ایام در صدر اسلام، از سوی برخی نهادهای مرتبط با اهل سنت و دیگران صورت می‌پذیرد؛ نمونه اخیر آن را میتوان مصاحبه آقای سید عقیل هاشمی از شبکه کلمه (مقیم لندن!) با آقای شیخ احمد عابدینی از ایران دانست. در این مصاحبه «شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها یک افسانه انگاشته می‌شود. بزرگداشت فاطمیه، یک انحراف تلقی می‌گردد که در زمان ائمه - علیهم السلام – سابقه ندارد. و گفته شد: در این باره امکاناتی صرف می‌شود که باید در مسیر تبیین معارف به کار گرفته شود، نه در راستای عزاداری و درگیری افراد با یکدیگر». 🔸در همین راستا، چند سال قبل هم امام جمعه شهر خاش با انکار هرگونه ایراد حادثه تلخ بر حضرت فاطمه زهرا – سلام الله علیها – مرگ حضرت را شش ماه بعد از رحلت پیامبر – صلی الله علیه و آله – بر اثر تب دانست؟! و به دلالت التزام و اشاره، کل عالمان شیعه را در طول تاریخ، بدهکار و متهم به تحریف تاریخ کرد. طبیعی است که در آینده نیز با این سخنان و مصاحبه‌ها مواجه خواهیم بود، به ویژه اگر پاسخی درخور به این بیانات طلبکارانه داده نشود. ▪️گفتنی است رفتار مزبور، از اصل و قاعده‌ای سرچشمه می‌گیرد که اهل سنت به آن پایبند بوده‌اند؛ قاعده‌ای که می‌گوید: تاریخ صدر اسلام نباید بررسی شود، مطالعه و تحلیل آن حرام است، حتی در اطراف آن، نباید فکر شود. (عدم الخوض لا بالفکر و لا بالبحث و الطلب). باید از آن چه بین اصحاب گذشته، چشم پوشید(الامساک عما شجر بین الاصحاب)ر.ک: ابن تیمیه، مجموع الفتاوی ، ج4، ص 332؛ ابن حجر ، الصواعق المحرقة، ج2، ص 621، محمد صالح العثیمین. شرح العقیدة الواسطیة، ج26، ص 2، محمد بن عبدالله الوهیبی؛ دیدگاه اهل سنت در مورد اصحاب (ترجمه اسحاق بن عبدالله دبیری عوضی)، ص 44-45و ص 59-61؛و... اهل سنت در ترکیز بر این قاعده، تا به آن حد اصرار ورزیده‌اند که عالمانی چون ابن عبدالبر صاحب الاستیعاب و ابن قتیبه دینوری صاحب الامامة و السیاسة به دلیل نقل بخشی از تاریخ اصحاب مورد بی‌مهری دیگران قرار گرفتند.(ر.ک: قاضی ابوبکر بن العربی العواصم من القواصم، ج1، ص 261). ▪️اهل تسنن با همین ابزار به ویژه با توسعه قاعده نسبت به تابعین و دیگران بسیاری از اصحاب، تابعان و عالمان نامی آن روزگار را سر پا نگه داشتند. و اگر نبود این تمسک، وجود احادیثی چون حدیث «کلاب حوأب و جمل ادبب»، حدیث «فئه باغیه» و «معیار بودن رضایت و غضب حضرت فاطمه سلام الله علیها و حرمت آزار ایشان» بسیاری از کنشگران صدر اسلام را زمین گیر می‌کرد. ▪️در کنار این قاعده، اضافه کنید منع ناموجه کتابت احادیث نبوی و اجازه ندادن به ثبت تاریخ تا اواخر قرن اول! که هرکدام اثر خود را در جهت دادن به افکار مسلمانان گذاشت. ▪️واضح است که ما - به هیچ وجه - مدافع ایجاد اختلاف، هتک حرمت‌ها و به زیر سوال بردن معتقدات هیچ مذهب و گروهی از مسلمانان نیستیم. ما معتقدیم قرآن، پیامبر عظیم الشأن، امامان معصوم، عقل و عقلا بر پرهیز از آنچه گفته شد، بلکه بر تقریب و همگرایی در عمل دلالت و هدایت دارند. پدیده‌ای که جهان اسلام به ویژه در دوران معاصر به آن نیازمند است. 🔰لکن: 1️⃣ به حکم آیه‌ای که در صدر نوشته، آمد، کتمان حقیقت و آمیخت ناموجه حق و باطل جایز نیست. به راستی با چه منطقی تفکر و گفتگو نسبت به مقطعی از تاریخ (تاریخ صدر اسلام به ویژه بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله) که باورهای یک مسلمان را شکل می‌دهد، می‌تواند حرام باشد چون عمل کرد برخی زیر سوال می‌رود؟! تاریخ آن مقطع مثل تاریخ حمله نادرشاه به هندوستان یا پادشاهی فلان پادشاه در آفریقا نیست که دانستن و ندانستن آن برای ایمان و هدایت انسان تفاوتی نداشته باشد! 👈 بخش دوم بیانیه : https://eitaa.com/alidost_fiqh/4902 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🌀ضرورت تعظیم شعائر فاطمی (بخش دوم) 2️⃣ اگر برفرض غیر واقع مطالعه و تحلیل تاریخ صدر اسلام را حرام بدانیم، آیا افسانه‌انگاشتن شهادت حضرت زهرا - سلام الله علیها – و انکار هرگونه حرکت ناروا نسبت به ایشان، بیت فاطمه - سلام الله علیها - و حوادث دیگر در درون خود گزارش تاریخی با تحلیل ندارد؟ این که هجوم به بیت فاطمه (س) نانجیبانه به این گونه توجیه شود که خلیفه و نیروهایش می‌خواستند ببینند اگر داخل خانه از «مال الله» چیزی هست بردارند و بین مسلمین پخش کنند، (انه کبس البیت لینظر هل فیه شیء من مال الله الذی یقسمه و ان یعطیه لمستحقه. ابن تیمیه، منهاج السنة، ج8، ص 291) گزارش و تحلیل حرام تاریخی نیست؟! گویا حرمت نقل تاریخ و تحلیل آن یک طرفه است! توصیه صاحب این قلم این است که نابخردانه وقایع تاریخ را افسانه پنداری نکنیم. 3️⃣ تعجب از کسانی است که نبود عزاداری به سبک امروزین در ایام فاطمیه را در زمان امام علی و حسنین (علیهم السلام) نشان از بی‌اعتباری، غیر ضرور – بلکه انحراف آن – می دانند؟ در حالی که کمتر آشنایی به تاریخ حکایت از این دارد که هیچ زمینه‌ای در آن زمان برای این حرکت‌ها جز به ندرت و در مواقعی خاص نبوده است. البته منکرانی هم نبوده‌اند که تشیع و امامت و عالمان امامیه را بدهکار کنند و لذا تا زمینه و دریچه‌ای باز می‌شد حضرات معصوم علیهم السلام مصیبت‌های وارده را متذکر می‌شدند، چراکه اذا زال المانع جاز و عاد الممنوع. فضای نامناسب در آن زمان تا جایی بود که حتی در زمان امام صادق (علیه السلام) وقتی تعدادی محدود در خانه امام جمع می‌شوند و به عزاداری می‌پردازند امام اشاره به بستن درب خانه می‌کنند و دستور گریه آرام می‌دهند (کافی، ج8، ص 216). 4️⃣ البته هیچ عالم دینی و متفکر اسلامی موافق عزاداری به هر سبک و سیاق نیست؛ عزاداری را باید هدایت کرد و عامل ترویج و تبلیغ معارف دین قرار داد. تاریخ را روشن کرد و نسل مخاطب را هدایت نمود. کسانی که دغدغه صرف مال و وقت را برای بیان معارف دارند، آیا نمیدانند که یکی از بهترین راه‌های نشر مذهب و اسلام اقامه مجالسی مثل فاطمیه و عاشورا است؟! هدایت میلیون‌ها انسان و دانشمندان و نویسندگانی توانمند چون سید ادریس الحسینی از مراکش نویسنده «لقد شیعنی الحسین – علیه السلام – و احمد حسین یعقوب از اردن نویسنده «این سنة الرسول و ماذا فعلوا بها» و... جز از برکات و آثار همین جلسات است؟! 5️⃣ در پایان باید از بزرگانی چون سید شرف الدین صاحب «المراجعات» و سید محسن امین صاحب «الشیعة بین الحقائق و الاوهام» یاد کرد که چگونه در روش خالد و محمود خویش، بنیان گفتگوی روشنگر و فارغ از ایجاد شقاق، اختلاف و نفاق را گذاشتند. روشی که همیشه تاریخ درمان دردها است و متضادنمای «یا بیان حقیقت با اختلاف و یا کتمان حقیقت بدون اختلاف» را حل کرده و مرتفع ساختند. إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ. الحمد لله رب العالمین قم – حوزه علمیه – ابوالقاسم علیدوست 2/دی ماه/1402 9/جمادی الثانی/1445 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 39.mp3
16.71M
💠 جلسه سی‌ و نهم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مشتق تاریخ جلسه : 1402/10/02 صفحات : 231 و 232 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 49.mp3
15.08M
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه چهل و نهم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثامنة صفحات : 41 و 42 تاریخ جلسه : 1402/10/02 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 39.pdf
104.1K
💠 متن پیاده‌سازی جلسه جلسه سی‌ و نهم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مشتق تاریخ جلسه : 1402/10/02 صفحات : 231 و 232 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
جلسۀ چهل و نهم.pdf
209.7K
💠 متن پیاده‌سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه چهل و نهم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثامنة صفحات : 41 و 42 تاریخ جلسه : 1402/10/02 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 40.mp3
19.58M
💠 جلسه چهلم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مشتق تاریخ جلسه : 1402/10/03 صفحات : 231 و 232 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 50.mp3
14.35M
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه پنجاهم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثامنة صفحات : 41 و 42 تاریخ جلسه : 1402/10/03 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 40.pdf
136.1K
💠 متن پیاده‌سازی جلسه جلسه چهلم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مشتق تاریخ جلسه : 1402/10/03 صفحات : 231 و 232 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
جلسۀ پنجاهم.pdf
230.4K
💠 متن پیاده‌سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه پنجاهم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثامنة صفحات : 41 و 42 تاریخ جلسه : 1402/10/03 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
426.pdf
171K
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 43 و 44 سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة التاسعة تاریخ جلسه : 1402/10/04 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 41.mp3
19.48M
💠 جلسه چهل و یکم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مشتق تاریخ جلسه : 1402/10/04 صفحات : 231 و 232 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 51.mp3
14.38M
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه پنجاه و یکم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثامنة صفحات : 43 و 44 تاریخ جلسه : 1402/10/04 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 41.pdf
154.6K
💠 متن پیاده‌سازی جلسه جلسه چهل و یکم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مشتق تاریخ جلسه : 1402/10/04 صفحات : 231 و 232 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
جلسۀ پنجاه و یکم.pdf
254K
💠 متن پیاده‌سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه پنجاه و یکم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثامنة صفحات : 43 و 44 تاریخ جلسه : 1402/10/04 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
428.pdf
196K
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 45 و 46 سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة العاشرة تاریخ جلسه : 1402/10/05 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh