eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
248 دنبال‌کننده
707 عکس
34 ویدیو
75 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 1 🌲 ما چند داريم كه مربوط به زمان حضرت هادى است چون عصر ايشان‏ بيشتر عصرى بوده است كه نجوم احكامى آمده است و اين حرفها را سؤال مى‌‏كرده‏‌اند. 🌲 احمد دقّاق بغدادى گفت: «كَتَبْتُ إلى أَبي الْحَسَنِ الثّانى أسْأَلُهُ عَنِ الْخُروجِ يَوْمَ الأَرْبَعاءِ لا يَدورُ» از ‏ از چهارشنبه آخر ماه [یا آخر سال]‏ سؤال كردم. 🌲 فكَتَبَ: مَنْ خَرَجَ يَوْمَ الأَرْبَعاءِ لا يَدورُ خِلافاً عَلى اهْلِ الطِّيَرَةِ وُقِىَ مِنْ كُلِّ آفَةٍ وَ عوفِىَ مِنْ كُلِّ عاهَةٍ. فرمود هركسى كه به رغم مردمى كه اين جور فكر مى‌‏كنند و فال بد مى‌‏زنند، مخصوصاً روز چهارشنبه آخر ماه (يا آخر سال) بيرون برود يعنى به خدا توكل كند، خداوند در ازاى اين و اين با اهل تطيّر، او را از هر آفت و بيماری‌ای حفظ مى‌‏كند. 📘 مجموعه آثار شهيد مطهري (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج‏25، ص:409 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📌 #شومی_ایام 1 🌲 ما چند #روايت داريم كه مربوط به زمان حضرت هادى است چون عصر ايشان‏ بيشتر عصرى بوده
[In reply to « عقل سُرخ »] 📌 2 [ ] 🌲 در تحف العقول نقل مى‌كند كه مردى به نام حسن بن مسعود گفت: «دَخَلْتُ عَلى أَبِي الْحَسَنِ عَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ قَدْ نُكِبَتْ اصْبَعى» من بر امام هادى عليه السلام وارد شدم در حالى كه انگشتم زخم و مجروح شده بود، يعنى آفت ديده بود. «وَ تَلَقّانى راكِبٌ وَ صَدَمَ كِتْفى» بين راه، در حالى كه ناراحتى انگشتم را مى‌كشيدم يك سوارهاى به من تنه زد به طورى كه كتف من مجروح شد «وَ دَخَلْتُ فى زَحْمةٍ» با هزار زحمت داخل شدم. فَخَرَّقوا عَلَىَّ بَعضَ ثِيابى (روز ازدحام بوده است) وقتى وارد شدم جمعيت خيلى زياد بود، قسمت‌هايى از لباس من هم پاره شد. به اين حال من بر عليه السلام وارد شدم. 🌲 تا وارد شدم گفتم: كَفانِىَ اللَّهُ شَرَّكَ مِنْ يَوْمٍ بودى تو امروز! ببين انگشت من اين جور شد، شانه من اين طور شد و لباسم چنين شد؛ امروز براى من بود! فَما اشْامَكَ! اى روز بودى تو! 🌲 فقالَ لى ابُو الْحَسَنِ: يا حَسَنُ! هذا وَ انْتَ تَغْشانا؟! حسن بن مسعود! تو از اين طرف اين حرف را مى‌زنى از آن طرف به خانه ما مى‌آيى؟! ببينيد تعبير چقدر رسا و عالى است! تو به خانه ما مى‌آيى و چنين حرفى را مى‌زنى؟! مثل اينكه در خانه امام بيايد و مثلًا- العياذ باللَّه- على بن ابى طالب را سبّ كند يا انكار نبوت پيغمبر و يا انكار توحيد را بكند. 🌲 ترْمى بِذَنْبِكَ مَنْ لا ذَنْبَ لَهُ گناه خودت را به گردن آن كسى مى‌گذارى كه گناهى ندارد؟! به گردن روز و يوم مى‌گذارى؟! 🌲 قال الْحَسَنُ: فَاثابَ الَىَّ عَقْلى. حسن بن مسعود گفت: با اين حرف امام، مثل اينكه عقل من قبلًا از سرم پريده بود باز آمد. وَ تَبَيَّنْتُ خَطَأى فهميدم اشتباه كرده‌ام. فَقُلْتُ: مَوْلاىَ اسْتَغْفِرُ اللَّهَ. آقايم! من از اين گناهى كه مرتكب شدم استغفار مى‌كنم. 🌲 فقالَ: يا حَسَنُ! ما ذَنْبُ الْايّامِ حَتّى صِرْتُمْ تَتَشَأَّمونَ بِها اذا جوزيتُمْ بِاعْمالِكُمْ فيها. حسن! پس از آنكه شما مى‌بينيد بشر جز نتيجه اعمال خودش نيست پس گناه ايام و روزها چيست؟! دوشنبه و چهارشنبه چه گناهى دارد؟! 13 و 15 چه گناهى دارد؟ فَما ذَنْبُ الْايّام؟! 🌲 قالَ الْحَسَنُ: انَا اسْتَغْفِرُ اللَّهَ ابَداً وَ هِىَ تَوْبَتى آقا جان! استغفار مى‌كنم و توبه من همين باشد كه در حضور شما توبه كردم. 🌲 قالَ: وَ اللَّهِ ما يَنْفَعُكُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يُعاقِبُكُمْ بِذَمِّها عَلى ما لا ذَمَّ عَلَيْها فيهِ به خدا قسم كه اين حرف‌ها كه ايام را گنهكار بدانيد و براى آنها شئامت و نحوست قائل شويد، نه تنها فايده‌اى به حالتان ندارد، بلكه خداوند شما را معاقب خواهد كرد، خدا عليه شما اعلام جرم خواهد كرد كه چرا مخلوق بى‌گناه مرا مجرم دانستيد؟ من اين روزگار را بى‌گناه دانستم. اى كسى كه مى‌گويى «فلك كج رفتار» تو گنهكارى! بنده بى‌گناه خدا را مجرم مى‌دانى! خدا در قيامت مى‌آيد از تو سؤال مى‌كند، مى‌گويد بگو اين موجوداتى كه در مدارهاى خودشان حركت مى‌كردند كدام يك از آن‌ها از مسير خودشان منحرف شدند كه انحراف آنها از مسيرشان سبب نكبت و بدبختى تو شد؟! 🌲 أ ما عَلِمْتَ يا حَسَنُ؟ [آيا دانستى حسن؟] ✅ اصل كلى: بشر بايد بداند كه خدا پاداش و كيفر را روى يك حساب معين مى‌دهد؛ بر حساب اعمال و افكار و عقايد بشر مى‌دهد، بر اثر اخلاق نيك يا بد بشر مى‌دهد. بنابراين انسان نبايد در اين زمينه‌ها كوچكترين فكرى يا خيالى به خودش راه بدهد. 📘 مجموعه آثار شهيد مطهري (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج‏25، ص:410-411 🌐 @aliebrahimpour_ir
ادعیه علما برای بیماری.jpg
809.5K
📥 #دانلود #تصویر مخصوص پرینت A5 📌 برخی از سفارش‌های عالمان ربانی برای در امان ماندن از بلاها و #بیماری ها براساس روایات معصومان #عکس #کرونا 🌐 @aliebrahimpour_ir
کرونا به زبان آدمی‌زاد در هفته پیش‌رو - دکتر حمیدرضا قادری.pdf
6.92M
📌 به زبان آدمی‌زاد در هفته پیش‌رو ✅ مجموعه استوری‌های آقای دکتر میر حمیدرضا قادری ( ) (@drhamidqaderi) که به نوعی جمع‌بندی همه نکاتی است که این‌طرف و آن‌طرف خوانده‌ایم. 🔺پی‌نوشت: دکتر قادری از معدود افراد عاقلِ معتدلِ فهیمِ هوشمندی است که می‌شناسم. ، و در این متن مشهود است. 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 ☑️ دعا وقت مهمات و رنج و اندوه 🌐 @aliebrahimpour_ir
❇️یکی از عکس‌العمل‌هایی که در برابر پاسخ به مطرح می‌شود، استناد به «الباطِلُ يَمُوت بِتَرك ذِكرِه؛ با ترک یادآوری‌اش، می‌میرد» است. بر اساس این روایت در برابر خیلی از اشکالات و افراد اصلا نباید پاسخ داد، همین که پاسخی داده نشود، خودش برطرف می‌شود. این نقد به بسیاری از مباحث از جمله نیز وارد می‌شود. در جریان‌شناسی جریانات باطل شناسایی و معرفی می‌شوند؛ در حالی که خود این باطل‌شناسی، نوعی ذکر باطل است؛ در حالی که مرگ باطل، با ترک ذکر است! ✳️این عبارت را از جنبه‌های مختلف می‌توان بررسی کرد. من در اینجا بدون نظارت به محتوا، از جنبه‌ی «روایت‌بودن» گزارشی از جست‌وجویم را ارائه می‌دهم: برای تحقیقات، خواستم این نقد و روایت را بیاورم و بررسی‌اش کنم. در جامع‌الاحادیث جست‌وجو کردم. در هیچ یک از کتب روایی، این عبارت یافت نشد. تنهاوتنها موردی که این تعبیر یافت شد، در عبارات مرحوم علی دوانی در مقدمه ترجمه جلد51 بحارالانوار بود. وی در این مقدمه، یکی از عوامل پیدایش، بقا و تقویت بهائی‌گری را، عدم توجه علمای شیعه به فتنه باب و بهاء و سهل‌گرفتن کار آن‌ها به دلیل «الباطِلُ يَمُوت بِتَرك ذِكرِه» می‌داند. (ص172) ✅ در گروهی متشکل از جمعی اساتید تاریخ و حدیث، منبع را پرس‌وجو کردم. نتیجه جالب بود: 🔻در مجامع روایی شیعه، چنین چیزی وجود ندارد. 🔻تنها نقلی شبیه به این عبارت از عمر بن خطاب (خلیفه دوم) نقل شده است که کاندهلوی در کتاب حیاة‌الصحابه (ج5:ص135) به نقل از ابونعیم اصفهانی در حلیة‌الاولیاء، (ج1:ص55) آورده است. 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 آقای مقدم، کجایی؟ / آقای الوند، روحت شاد! 🌟 1. بعد از کلی انتظار از اول عید شروع شد. اما متفاوت‌تر از هر پایتخت و تناب‌نده‌تر از همیشه. مزیت نسبی پایتخت چی بود؟ یک سریال صددرصد ایرانی با مایه‌های بسیار قوی هویت و ارزش‌های دینی. در همان گیروداری که برخی مازندرانی‌ها با ساخت سریال مخالفت کردند و ساخت فصل4 تقریبا لغو شده بود، جمله «یک فیلم ایرانیِ کامل و درست است» آقا بود که نگاه مسئولین را تغییر داد. آقا به سیروس مقدم گفته بود «پایتخت‌ها را پیگیری کرده‌ام و روابط سالم بین خانواده‌های ایرانی و شئونات یک خانواده ایرانی در این سریال‌ها رعایت شده است. به مسئولان صداوسیما هم گفته‌ام که این سریال‌ها الگوی خوبی برای سریال‌سازی است.» 🌹 2. ، شهره بود به نمایش یک خانواده کاملا معمولی از طبقه متوسط، اما با روابط حسنه و اخلاق خوب. چه کسی هست که گریه نقی سر قبر مادر را یادش نیاید؟ سکانس دوپینگ نقی با همسرش شب قبل از کشتی در سالن را فراموش کرده باشد؟ همه اعضای خانواده بدی داشتند، ولی خوبی‌ها و صفای باطن‌شان بدی‌ها را پوشش می‌داد. کمک هم بودند و همراه. هر قسمت هم یک دردسر جدیدی که سریال را هیجان‌انگیز می‌کرد. ما عشق می‌کردیم ببینیم این خانواده چطور مشکلات بیرون را به کمک همراهی درون، حل می‌کنند. 🎥 3. هرچه پایتخت جلوتر آمد، نقش کم و کمتر شد. این اواخر، خبرگزاری‌ها اخبار پایتخت را نه از قول غفوری (تهیه‌کننده) و نه حتی مقدم، بلکه از نقل می‌کنند. در پشت‌صحنه پایتخت5، تناب‌نده بیشتر از بقیه در حال مدیریت عوامل پشت صحنه بود. خصوصا در دو فصل اخیر، دیگر خبری از نماهایِ خاصِ ابژکتیوِ معروف به «سیروس‌مقدمی» هم نیست! سیروس مقدم، به کارخانه سریال‌سازی تلویزیون معروف است. مردم را خوب می‌شناسد. کارنامه‌اش این را اثبات می‌کند؛ اما پایتخت6 را چه شده؟ آیا سیروس مقدم واقعا در پشت صحنه پایتخت6 بوده؟؟ 🕷 4.اوج از تناب‌نده رو دست خورد. پایتخت5 شد تبلیغ ترکیه. فیلم سینمایی «قسم» هم افتضاحی شد که اوجی‌ها تا جایی شد سعی کردند بپوشانندش! همین یک ماه پیش هم مهناز افشار افشا کرد که تناب‌نده در توییت‌ها و موضع‌گیری‌هایش –از آن طلبه بیچاره تا همین اخیر- نقش کلیدی داشته و درخواست کرده بود نگذارند همین‌طور پاک‌وپاکیزه جاخالی کند. تا توانست دوشید. وسط پایتخت6 هم که نتوانست از خوردن این لقمه چرب دل بکند، با پررویی گفت، بعد از پایتخت6 دیگر با صداوسیما همکاری نمی‌کنم. 🎭 5.اتمسفر پایتخت6 حال آدم را بد می‌کند. شیرازه از هم پاشیده. بچه‌ها پشت بزرگترها بدگویی می‌کنند و با ادبیات بدی با هم حرف می‌زنند. حتی تک‌تک کاراکترها هم شیرینی همیشگی را ندارند. مثلا برای من فهیمه از همه نقش‌ها، بانمک‌تر بود، مخصوصا دیالوگ گفتنش. اما در 6 اینقدر غیرطبیعی سانتال شده، آدم کهیر می‌زند. از نظر داستانی هم داغان است. پایان هر قسمت، بدون هیچ درام و تنشی تمام می‌شود! نمایش دردها و واقعیت‌ها جای خود را به صحنه‌های لودگی بی‌منطق داده: وسط یک مراسم تکریم و اینطور رقص و خوانندگی؟! 🏴 6.اگر می‌خواهید نقش یک متغیر را بدانید، آن را حذف کنید و وضعیت را با قبل مقایسه کنید. پایتخت6 اما در فقدان مرحوم ، از همیشه بیشتر، تناب‌نده‌تر شده. اگر در این شک دارید، «گینس» (اولین فیلم سینمایی تنابنده) را ببینید تا متوجه شوید عمق بی‌مایگی داستان و دیالوگ‌های زشت پایتخت6 بیشتر از همه از چه کسی آب می‌خورد. روحت شاد خشایار الوند! نبودت بدجوری حس می‌شود. روحت شاد. 🌐 @aliebrahimpour_ir 1399.01.03
، سریعتر از تمام کانال‌های خبری (آخرین خبر و خبرفوری و...)، نامه بچه‌های برای اعزام گروه‌های جهادی به آمریکا و اروپا را پوشش خبری می‌دهد! 📎 https://t.me/IranintlTV/50171 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 مربی د[و]ر[ان] گذشته و بحران پیله ناامیدی 🔸 من در کلاس نویسندگی، متن مرحوم را مشق نوشتن می‌کردم. شاگرد شاگردان او در نویسندگی محسوب می‌شوم. در کلاس‌ها و گفت‌وگوهایم هم همیشه کتاب او را معرفی و توصیه کرده‌ام و می‌کنم. (هرچند با عموم اظهارعقیده‌هایی که ورای اصول نویسندگی در متن بروز می‌دهد، هم‌دل نبوده و نیستم) 🔸 اما معتقدم متاسفانه او جزو آن مربیانی بود که -به‌قول دیالوگ معروف آژانس‌شیشه‌ای- "دوره‌اش گذشته". نه فقط بابایی، درباره رسول جعفریان هم همین نظر را دارم. این بزرگواران، دورانی را به تامل و مطالعه گذراندند ولی در نهایت چون نتوانستند خودشان راه به جایی پیدا کنند، یک‌سر از عقیده و آرمان‌شان گذشتند و فرمان چرخاندند و نسبت به کل مسیر ابتدا و سپس شدند. از آن زمان هم در پیله خود خزیدند و مشغول شدند به بازتولید مکرر این ناامیدی و بدبینی در یادداشت‌های روزانه و هفتگی و واگویه‌ی آن در قالب تطبیق بر نمونه‌های روزمره. نه مسئله‌ای را حل کردند، نه تقریر جدیدی از مسائل ارائه دادند و نه حتی پرسش قابل‌توجهی بر پرسش‌های پیشین افزودند. 🔶 تجربه‌ی میدانی نشان می‌دهد این بحرانِ برای تمامی افراد در اواسط عمر رخ می‌دهد. بحران کمرشکنی است که تصورش هم برایم واهمه ایجاد می‌کند. فعلا تنها امیدم، "إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي" است. 🔻پی‌نوشت: خبر درگذشت استاد رضا بابایی را شنیدم. قلم استواری داشت؛ سرمشق، معیار و الگو بود. خواندن متن کتاب اش -جدای از محتوا- خودش سلوک بهتر نوشتن است؛ ان‌شاءالله باقیات‌الصالحاتی برایش باشد. حیف که سرطان و ، روحش را آنقدر آزرد که جسمش تاب نیاورد... روحش شاد. 🔖آخرین یادداشت او که تبلور تامی از روح ناامید اوست:👇 t.me/rezababaei43/1269 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/722 🌐 @aliebrahimpour_ir ۱۳۹۹.۰۱.۱۸