eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
247 دنبال‌کننده
709 عکس
35 ویدیو
75 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
و جدیدی از شهیدمطهری در ماه پیش منتشر شد که در ادامه مجموعه حقوق در اسلام است. محتوا کاملا متناسب با شرایط روز است! خدانگذرد از کسانی که حتی آثار را در استثمار نگه داشتند و بعد از ۴۰سال منتشر کردند! 🔸شهید در این کتاب خیلی بر این نکته تاکید دارد که باید لُب و حقیقت اسلام را بی‌ترس از واکنش عوام مطرح کرد و باید ملاک و مرز اسلام‌داری را، مرزهای خود اسلام گرفت، نه ذوق و علاقه ما! اگر خدا رخصتی داده، باید همان را ملاک قرار داد؛ نیاید کاسه داغ‌تر از آش شویم. 🔸دو مطلب را عکس گرفتم: یکی ماجرایی درباره کتاب داستان‌راستان است که می‌گوید یکی نامه نوشت گفت این دو داستان را حذف کن، چون ممکن است تاثیرات اجتماعی منفی داشته باشد. دیگری، مطلبی درباره مصاحفه با زن نامحرم از نظر اسلام. خدا رحمت کند استادبزرگ، شهیدمطهری را که جای خالی‌اش به عنوان یک حکیم اسلام‌شناس حرّ مصلح، بدجوری حس می‌شود. 🌹 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📝 #دانلود متن #مقاله خواندنی و #منتشرنشده 📌 «حق #عقل در #اجتهاد» 👤 نوشته استاد #شهیدمطهری 📇 نشریه مک
بالاخره حق عقل در اجتهاد منتشر شد. شورای نظارت اهمال‌کاری خود را با "اخیرا به دست ما رسیده" توجیه کرد، در حالی که ارشیو مجله مکتب تشیع موجود بوده و حتی فایل آن مدتهاست در وب هست؛ فایل آن را سال۹۷ در همین عقل سرخ قرار دادم! دو مقاله از شهیدمطهری در کتاب هست. خلاصه‌ترین توصیفم از این دومقاله این است: اگر بخواهیم کتابی برای نظام یا اصول‌فقه علوم‌انسانی‌اسلامی یا امثالهم بنویسیم، حتما این دو مقاله در صدر قرار می‌گیرند. این دو متن، و دقیق‌اند. شیعه به نحو کلاسیک قائل به حسن‌وقبح‌ذاتی بوده. نظام علمی‌اش را بر ان مبتنی کرده. اگر امروز هم آن را قبول باید قوی‌تر و قویم‌تر به لوازمش پایبند باشد؛ اگر قبول ندارد، صریح بگوید که می‌خواهد طرحی نو دراندازد. یک‌بام‌دوهوا نمی‌شود. تعبیر زیبای شهید در انتهای مقاله: 《خوشبختانه ثمرات شیرین و نجات‌بخش آن را در طول چهارده قرن مکرر چشیده‌ایم و آزمایش کرده‌ایم و این جنبه اعجازآمیز باقی دین حنیف اسلام است.》(ص۵۱) @aliebrahimpour_ir 1401.09.22
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: 🌺 ما عُبِدَ اللَّهُ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ التَّحْمِيدِ أَفْضَلَ مِنْ تَسْبِيحِ فَاطِمَةَ ع وَ لَوْ كَانَ شَيْ‏ءٌ أَفْضَلَ مِنْهُ لَنَحَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص فَاطِمَةَ ع. (کافی، ج3: 343) ☘️ امام باقر ع: خداوند با هيچ ستايشى برتر از تسبيحات فاطمه س عبادت نشده است، و اگر چيزى برتر از آن وجود داشت، بى‌گمان پيامبر خدا ص آن را به فاطمه س هديه مى‌‏داد. @aliebrahimpour_ir pic
✅ لیستی از مقالات با عناوین جالب‌توجه از «فصلنامۀ جامعه­ شناسی فرهنگ و هنر» پی‌نوشت: به مدیریت فرهنگ نائل نمی‌شویم، تا فهم درستی از موضوع نداشته باشیم. به فهم درست نائل نمی‌شویم، تا موضوع را به‌درستی و به‌دورازسوگیری به‌صورت علمی مطالعه کنیم. همه این امور عرفی، نیازمند مطالعه دقیق‌اند. تحلیل نشانه شناختی تصاویر روی جلد کتب درسی با رویکرد مطالعات جنسیتی (موردمطالعه: کتب درسی مقطع ابتدائی) https://scart.uok.ac.ir/article_62433.html https://scart.uok.ac.ir/article_62433_7604be0822150960cface81a8f13b076.pdf دربارۀ دختران چادریِ مدرن: ظهور نسلِ‌ «تری این وان» در ایران https://scart.uok.ac.ir/article_62281.html https://scart.uok.ac.ir/article_62281_524f742921a75687c17ae7ec6e0a8c70.pdf تحلیل نشانه شناختی بدنمندی در میان کاربران زن اینستاگرام (مطالعه موردی دو طراح لباس: آناشید حسینی و الهه جهادگر) https://scart.uok.ac.ir/article_62246.html https://scart.uok.ac.ir/article_62246_f2a6eb6f825cbc2cd5ea20fc896a0769.pdf فرهنگ‌های مختلف مصرف انرژی (مورد مطالعه خانوارهای مشهدی) https://scart.uok.ac.ir/article_62060.html https://scart.uok.ac.ir/article_62060_f58cf889b2d2b59ff698388948f1dedd.pdf زنان و مصرف موسیقی؛ سنخ شناسی ذائقه موسیقایی زنان https://scart.uok.ac.ir/article_62040.html https://scart.uok.ac.ir/article_62040_259731376bbf866caa20b0565a1627fe.pdf زنان در عصر پدرسالاری: روایت تاریخی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی زنان در دورۀ قاجار https://scart.uok.ac.ir/article_61982.html https://scart.uok.ac.ir/article_61982_095e66850cdb29090f48acc20affb42d.pdf تحلیل انتقادی برنامه‌ی «دورهمی» از منظر سلبریتی‌محوری و گفت‌وگوهای زرد https://scart.uok.ac.ir/article_61905.html https://scart.uok.ac.ir/article_61905_cda70f59bb6c724de60e8f0369a19128.pdf دلائل چند‌زنی در نظام معنایی زن دوم ( مطالعه موردی شهرستان ملکشاهی استان ایلام) https://scart.uok.ac.ir/article_61786.html https://scart.uok.ac.ir/article_61786_6d5cba39c8bc4974a517d045413a10a6.pdf تحلیلی جامعه‌شناختی سینمای کمدی در دهۀ نود (مورد مطالعه: فیلم تگزاس) https://scart.uok.ac.ir/article_61667.html https://scart.uok.ac.ir/article_61667_2a3653ac838246e34aea712456194b81.pdf عوامل فرهنگی مرتبط با گرایش زنان به استعمال قلیان در تفرجگاههای شمال تهران https://scart.uok.ac.ir/article_61544.html https://scart.uok.ac.ir/article_61544_93d8c89dc3b5880edf413d67e46e50d0.pdf تحلیل شیوه بازنمایی اصلاحطلبان در گفتمان اصولگرایی؛ (مطالعه موردی مقالات روزنامه کیهان در خلال انتخابات اسفندماه 94) https://scart.uok.ac.ir/article_61413.html https://scart.uok.ac.ir/article_61413_3f8a47a8ba59b330622a383bcd284e0c.pdf 🌐 @aliebrahimpour_ir
🍀 معرفی شرح شوق https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%B1%D8%AD_%D8%B4%D9%88%D9%82 🍀 «شرح شوق» نوشته سعید حمیدیان در این مقاله به نقد شرح و تفسیر شعر های کهن و همچنین معرفی کتاب شرح شوق تحلیل شعر حافظ پرداخته است: https://rasekhoon.net/article/show/1193412/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%B4%D9%88%D9%82-%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%B3%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D8%AD%D9%85%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86 🍀 بهاءالدین خرمشاهی در نشست نقد کتاب «شرح شوق» که شرح سعید حمیدیان بر غزلیات حافظ است، گفت: من این شرح را تا امروز، بهترین شرح از غزل‌های حافظ می‌دانم. https://www.mehrnews.com/news/2060310 🍀 مقاله علمی‌پژوهشی نقد و بررسی شرح شوق چنین کنند بزرگان: نقد و تحلیل کتاب شرح شوق (مقاله علمی وزارت علوم): کتاب شرح شوق در شمار ارزش مندترین آثار حافظ پژوهی و حتی بهترین پژوهش های ادبی معاصر قلمداد شده است که می توان گفت یکی از تحقیقی ترین و اجتهادی ترین پژوهش های صورت گرفته در علوم انسانی در یک صد سال اخیر است که می تواند در جهت کاربردی و راه بردی مؤلفه های فرهنگ ایران نقش آفرین باشد. http://ensani.ir/fa/article/420468 🍀 عبدالله نصری: «شرح شوق» خوانش هرمنوتیکی و متن‌محور از غزل‌های حافظ است/ حمیدیان: از حافظ اسطوره‌ای یکه نسازیم https://www.ibna.ir/fa/report/223780 🌐 @aliebrahimpour_ir
و تعادل ( ویکیپدیا با ویرایش) سال‌ها پیش آدام اسمیت پدر علم اقتصاد مطرح کرد که در رقابت، انگیزه‌های به اهداف مشترک کمک می‌کند و موقعی پدید می‌آید که "هر کسی کاری را که برای بهترین است، انجام دهد". سال‌هاست این تفکر اساس تصمیم‌گیری‌های مهم اقتصادی ست و در کلاس‌های درس اقتصاد این نظریه به عنوان بنیاد علم اقتصاد و یک اصل کامل تدریس می‌شود. جان نش سرانجام در سال ۱۹۹۴ به‌دلیل تلاش‌های ارزنده‌ای که در زمینه تکامل نظریه بازی‌ها و طرح تعادل نش انجام داد، جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کرد. تعادل نش یعنی موقعیت‌هایی که در آن‌ها انتخاب شما وابسته به انتخاب دیگران نیز هست. او نظریه خود را چنین مطرح کرد که «بهترین نتایج موقعی حاصل می‌شوند که هرکس آنچه را که برای بهترین است، انجام دهد.» او مسئله همکاری را در نظریه بازی‌ها گسترش داد و نشان داد که اگر افراد همکاری کنند و نفع گروه را نیز در نظر داشته باشند، به بیشترین منافع و سود برای خود و گروه دست می‌یابند. این موضوع از طریق مثال معمای زندانی‌ها (prisoners dellima) بهتر روشن می‌شود. معمای زندانی‌ها نشان می‌دهد که چگونه دو نفر در همکاری، برای اینکه خود به سود بیشتری برسند، به خودشان ضرر می‌رسانند؛ درحالی‌که می‌توانند هر دو نتایج بهتری به‌دست آورند. این معما به این ترتیب است: دو نفر که به جرم شرکت در یک سرقت مسلحانه بازداشت شده‌اند، جداگانه مورد بازجویی قرار می‌گیرند و به هرکدام از آن‌ها جداگانه چنین می‌گویند: اگر دوستت را لو بدهی و علیه او شهادت دهی و او سکوت کند، تو آزاد می‌شوی ولی او به پنج سال حبس محکوم خواهد شد. اگر هر دو یکدیگر را لو بدهید و علیه یکدیگر شهادت دهید، هر دو به سه سال حبس محکوم خواهید شد. اگر هیچ‌کدام همدیگر را لو ندهید و سکوت کنید، هر دو به یکسال حبس محکوم خواهید شد. در اینجا به نفع هر دو زندانی است که حالت سوم را انتخاب کنند و بنا بر نظریه جان نش آنچه را به نفع خود و گروه است، انتخاب کنند ولی چون هرکدام از آن‌ها تنها به فکر خود و به دنبال کسب بهترین نتیجه برای خود یعنی آزاد شدن است و به طرف مقابل نیز اعتماد ندارد، دوست خود را لو می‌دهد و هر دو ضرر خواهند کرد که البته حالت منطقی نیز همین است (چون از تصمیم همدیگر خبر ندارند). یعنی از دید هر زندانی جدا از اینکه زندانی دیگر کدام حالت (شهادت یا سکوت) را انتخاب کند، برای او بهتر است که شهادت داده و زندانی دیگر را لو دهد اما نتیجه خلاف این می‌شود و هر دو ضرر می‌کنند که معما در همین‌جا است. هر دو از تصمیم هم مطلع بودند و می‌توانستند با هم کنند، نتیجه بهتری به‌دست می‌آمد اما چون دو زندانی از تصمیم همدیگر اطلاع ندارند، تنها نفع خود را در نظر می‌گیرند و هر کدام از آن‌ها علیه دیگری شهادت می‌دهد و در نهایت هر دو ضرر می‌کنند. دلیل این است که در موقعیت‌هایی که علاوه بر خود فرد، انتخاب دیگران و اطلاع از انتخاب دیگران نیز اهمیت دارد، همکاری می‌تواند سودبخش باشد؛ همان چیزی که جان نش مطرح کرد. به‌طورکلی نظریه بازی‌ها در تلاش است تا موقعیت‌هایی را که در آن منافع افراد در تضاد است مدل‌سازی کند. این موقعیت زمانی پدید می‌آید که موفقیت فرد و تصمیم او وابسته به تصمیم و استراتژی‌هایی است که طرف مقابل انتخاب می‌کند و هدف نهایی نظریه بازی‌ها یافتن استراتژی بهینه برای بازیکنان است. کار مهمی که جان نش انجام داد و تا پیش از او در نظریه بازی‌ها مطرح نشده بود، یعنی آن چیزی که این نظریه آن را کم داشت، مسئله بود و اینکه هر بازی در نهایت یک تعادل دارد که این تعادل می‌تواند برد یا باخت باشد. البته جان نش مطرح کرد هر بازی می‌تواند هر دو سر برد یا هر دو سر باخت نیز باشد اما در هر صورت بازی تعادل دارد. به بازی‌هایی که در آن‌ها همیشه یک برنده و یک بازنده وجود دارد در اصطلاح بازی‌های با مجموع صفر می‌گویند؛ مانند شطرنج اما به بازی‌هایی که این‌گونه نیستند و هر دو طرف می‌توانند سود ببرند، بازی‌های با مجموع غیر صفر می‌گویند. جان نش کار زیادی روی تعادل در بازی‌های عدم همکاری انجام داد که بعدها به تعادل نش معروف شد. نظریه بازی‌ها در موضوعات بسیاری از جمله نحوه تعامل تصمیم‌گیرندگان در محیط رقابتی و به‌ویژه در بازارهای انحصار چندجانبه که تعداد اندکی تصمیم‌گیرنده حضور دارند و نحوه واکنش و تصمیم دیگر بازیکنان اهمیت می‌یابد، کاربرد فراوانی دارد. همچنین نظریه بازی‌ها علاوه‌بر اقتصاد در دیگر علوم رفتاری همچون علوم سیاسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه و منطق نیز کاربرد دارد. حتی در زیست‌شناسی هم برای تحلیل تکامل و تحلیل رفتار نزاع برای بقا، از نظریه بازی‌ها استفاده می‌شود. پی‌نوشت: فیلم 2001، روایتی از زندگی جان‌نش است. 🌐 @aliebrahimpour_ir
امشب طی ۲ساعت، یک‌دور ۱۱۲۰صفحه‌ای از مدرنیسم تا پست‌مدرنیسم را تورق کردم. کتاب حاوی متون برگزیده از اندیشوران مدرنیسم و پست‌مدرنیسم است. این محدوده‌ی به‌غایت‌وسیع، شامل تمامی فیلسوفان و اندیشمدان غربی می‌شود. ازاین‌رو کتاب از بیشتر آنها که می‌شناسیم یا نمی‌شناسیم، متنی آورده؛ از دکارت، هیوم، کانت، روسو، هگل و مارکس گرفته تا داروین، نیچه، پیرس، دوسوسور، وبر، ویتگنشتاین، فروید، هوسرل، هورکهایمر، سارتر، هایدگر، لاکان و کوهن. از دریدا، فوکو، لیوتار و دلوز گرفته تا وست، فاستر، بوردیو، ژیرو، باتر، ونتوری، بودریار، رورتی، لومان، هال، کواین و هابرماس و افرادی دیگر! : چیز جالب توجهم این است که این متفکرین، هرچند کمابیش به هم ارجاع می‌دهند و تفکر و زمینه‌فکری‌شان برهم تکیه دارد، اما تلاش کرده‌اند "شفاف درباره موضوعات زندگی‌شان فکر کنند". در فلسفی‌ترین مباحث هم، جانِ کلام، باز به موضوعی از موضوعات حیات زندگی انسان بر می‌گردد که اندیشمند تلاش کرده تمام قدرت فکری‌اش را به کار بگیرد و صورت‌بندی‌ای از واقعیتی که می‌فهمد، ارائه بدهد. این مواجهه آموزنده است. من فکر می‌کنم "ما" خیلی کم با این رویکرد سوار بر فکر و قلم می‌شویم. در دانشگاه/ونظایر به ما نمی‌آموزند اینگونه آسوده و روان فکر کنیم. بیشتر دغدغه ما این است که بتوانیم بر اساس چارچوب‌های از پیش طراحی شده (مثل نظریات پیشین)، واقعیت را توصیف کنیم. در حالی که نه این چارچوب‌ها بت‌اند؛ نه واقعیت عینی، ثابت و لایتغیر. برای همین به نظرم این مواجهه آموزنده است. @aliebrahimpour_ir