عقل یشمی خالخال پشمی
📍منتشر شد📍 📚 کتاب سیاه ✍️نویسنده: سعید زیباکلام اهداف چندی در این رساله تعقیب شدهاند: ▪️نخست، تبیی
#اقول:
سیاهههای جدید سعید #زیباکلام که تحت عنوان "کتاب #سیاه" چندروزی است توسط نشر طه منتشر شده.
عنوانی که بحق برای این واژهچینیها [جفنگیات] انتخاب شده: سیاه! یک تفسیر قرآن سیاه!
کلیگوییهای مغالطهآمیز، دوگانههای مغالطهآمیز، استفاده سطحی از اصطلاحات علمی (که از یک استاد فلسفه علم واقعا بعید است) و به لجنکشیدن ظاهر معانی قرآن، بخشی از مشکلات این چندصفحهای از سیاهههاست که من دیدم.
#کتاب: کتاب سیاه؛ سعید زیباکلام؛ نشر کتاب طه.
@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۰.۰۶.۲۵
🌀 دو الگوی قلمی حوزویان
📝 بررسی قلم شهید استاد مطهری و مرحوم استاد حکیمی
🖋 ابوالفضل طریقهدار
🔸 دو استاد گرانمایه، مطهری و حکیمی از جنبههای مختلفی برای عالمان دینی، اسوه و الگویند، که بیتردید یکی از آنها «رواننویسی» در عرصه نگارش فارسی است. حوزویان، معمولا پیچیده مینوشتند و خواننده، هنگام مطالعه دو کار دشوار داشت: یکی فهم مطالب علمی و دیگری باز کردن کلاف پیچیدهی جملهها و عبارتها.
🔹 استاد مطهری و حکیمی یاد دادند که چگونه روان و ساده بنویسیم.
اما این دو استاد، در عین رواننویسی، یک تفاوت اساسی هم داشتند و آن، سبک نگارش بود؛ بدین توضیح که:
🔺 استاد #مطهری در نثر علمی تواناتر بود؛ یعنی در نگارش ایشان، واژهها مستقیما بر معانی خود، دلالت دارند. نمونه بارز این نوع نثر را میتوان در شرح «اصول فلسفه و روش رئالیسم» دید. قبل از ایشان کسی نتوانسته به زبان فارسی روان، مفاهیم دشوار و اندیشهسوزی چون: حرکت جوهری، وحدت وجود، علت و معلول، جبر و اختیار و دیگر مقولههای فلسفی را به قلم فارسی روان بنویسد. از میان همه آثار استاد، بنده نظرم به همان کتاب است، که بسیار سرراست، روان و بدون پیچیدگی، قلم بر کاغذ آورده است.
🔹 هیچکدام از اساتید برجستهی معاصر همانند: جوادی آملی، حسنزاده آملی، محمدتقی جعفری، که فارسی نویسند، نتوانستند به این سادگی و روانی بنویسند.
🔹 اما در نثر ادبی، استاد حکیمی، زیبا، شورانگیز و شاعرانه مینوشت و از عناصر خیال چون: تشبیه، استعاره و کنایه، فراوان بهره میگرفت و زبان نثر را به زبان شعر نزدیک میکرد.
🔻 ولی نکته اینجاست که موضوعات علمی را نباید با قلم ادبی نگاشت، چون خواننده دچار ابهام میشود و باید وقت زیادی صرف کند تا مراد نویسنده را دریابد و گاه معنایی خلاف مقصود او را برداشت میکند؛ برای مثال کتاب «مکتب تفکیک» یا «دانش مسلمین» دو موضوع علمیاند و نوشتن در این فضا باید به نثر علمی باشد؛ حال آنکه استاد حکیمی این دو را هم به سبک ادبی، نگاشته است.
🔹 برخی اساتید خوشقریحه در مجله وزین «حوزه» و نیز سرمقالههای مجلهی ارزشمند «آینه پژوهش»، که از شاگردان و علاقهمندان استاد حکیمی بودند، متأثر از قلم ایشان هستند؛ یعنی گرایش آنها به نثر ادبی است.
📌 بنده در یادداشتی با عنوان «سبک نگارش علامه حکیمی» این موضوع را مفصلتر و با ذکر نمونههایی شرح دادهام.
✅ به هر جهت در موضوعات علمی، نثر #استاد_مطهری (آنجا که خودشان قلم زدهاند، نه کتابهایی که از سخنرانیها جمعآوری شده) الگوست و در نثرهای ادبی، آثار استاد حکیمی.
#الگوی_قلمی
#شهید_مطهری
#حکیمی #نویسندگی #یادداشت_نویسی
@Manahejj
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom #رونوشت
@aliebrahimpour_ir
11.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 راه رهایی و جبران و کنترل فتورات (سستی، کمبود، کوتاهی)
☘پاسخ مرحوم آیتالله #مصباح یزدی:
"چیزی بهتر از این بلد نیستم"
🌟 توجه قلبی به #امام_زمان 🌟
@aliebrahimpour_ir #کلیپ
📌عدالت و عقلانیت
🖋 نوشته استاد سیدمهدی موسوی
🔹 #عدالت هنگامی بستر ظهور می یابد که #عقلانیت حاکم باشد و بر این اساس در جامعه ای که عقلانیت و حکمت حاکم باشد عدالت محقق خواهد شد.
🔸در جامعه احساسی که عقلانیت به خفا رفته و جای خود را به احساسات داده است نباید انتظار عدالت و نباید داعیه حقطلبی داشت. عدالت خواهی در این جامعه نیز یک امر احساسی و خارج از دایره منطق، عقلانیت و حکمت است.
🔹 #جامعه احساسی بستر ظهور نفاق و ظاهرسازی فریبکارانه است. در چنین جامعه ای، شعار انسان دوستی و مهمان نوازی هست اما در بحران اقتصادی به هم رحم نمی کنند. شعار عدالت هست اما ناعادلانه در کف خیابان و شبکه های اجتماعی حکم صادر می کنند و آبروی افراد را می برند.
ظواهر فریبنده و تعارفات دروغین همچون نقل و نبات در مناسبات انسانی جاری است و به آن می بالند و آن را نماد انسان دوستی و مهمان نوازی و هنر بی بدلیل می شمارند و سایر جوامع را غیر انسانی و بی هنر می نامند.
🔸در چنین جامعه ای اگر از عدالت راستین سخن بگویی و یا حق خود را مطالبه کنی و یا به کم و کسری ها اعتراض کنی، محکوم هستی و چاره ای جز زندان اوهام و خیالات نداری.
🔹برخی از رفتارهای جامعه احساسی از این قرار است:
✔️ مغازه دار اجازه نمی دهد رمز عابربانک را خودت بزنی، اگر هم مطالبه کنی توهین می کند.
✔️ وقت در این جامعه بی ارزش است برای ویزیت پزشک گاه باید ۵ ساعت پشت در اتاق پزشک باشی.
✔️ اگر کالایی در بازار کم شد، مردم به بازار هجوم می آورند.
✔️ بازار قاچاق داغ است.
✔️ واژه "وظیفه" منفورترین واژه است.
✔️"مسئولیت" یعنی ریاست و اربابی، هر طور که دلش بخواهد با مردم برخورد می کنند.
✔️اگر چراغ راهنما بزنی، ماشین ها نه تنها سرعتشان را کم نمی کنند بلکه بیشتر می کنند که مبادا از تقاطع یا دور برگردن رد شوی.
✔️ ده بیست سال رفاقت و دوستی را به یکباره برای یک دقیقه مشاجره قطع می کنند.
✔️نظارت و کنترل امر تزئینی و تشریفاتی است.
✔️ نق زدن جایگزین نقد است.
✔️انتقاد را تخریب معنا می کنند.
و
....
🔸 در چنین جامعه ای نباید انتظار عدالت و قرار گرفتن امور در جای خود داشت بلکه احساسات جایگزین عدالت است. گاه آنقدر آتش محبت افراطی می شود که با ساده لوحی همه چیز گل و بلبل نشان داده می شود و گاه آنچنان بر طبل بی اعتمادی و نفرت می کوبند که به حذف و تخریب یک دیگر می انجامد.
🔹 اگر به دنبال عدالت هستیم، چاره نداریم جز اینکه حکمت و عقلانیت را در جامعه گسترش دهیم و قدر و اندازه هر چیز را بدانیم و هر چیز را سر جای خودش قرار دهیم.
"گفتمان حکمت و عقلانیت ضرورت جامعه ایرانی ماست."
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
eitaa.com/hekmat121
@aliebrahimpour_ir #رونوشت
انگلیسیها ضرب المثلی دارند با این مضمون:کسی که فقط لندن را دیده باشد؛ لندن را هم نمیشناسد
منظورشان این است که شما باید رم و پاریس و برلین را هم ببینی تا بتوانی بگویی لندن شهر خوبی هست یا نه.
«تک منبعی بودن» انسان رامتعصب وخشک بار میآورد و عمق فهم او را به طرز عجیبی کاهش میدهد
*T00fan*
@OfficialPersianTwitter #رونوشت
📌 #مصاحبه با #خبرگزاری شبستان
درباره کتاب #روش_شناسی #جریان_شناسی
مهرماه ۱۴۰۰
مطالعه متن کامل👇
🌐 shabestan.ir/mobile/detail/news/1099839 [با موبایل]
🌐 shabestan.ir/detail/news/1099839 [با کامپیوتر]
@aliebrahimpour_ir
هدایت شده از روششناسی جریانشناسی
☄️ قابل توجه فعالان فکری، فرهنگی و سیاسی و طلاب و دانشجویان علوم انسانی:
💥 منتشر شد: 💥
📖 کتاب «روششناسی جریانشناسی»
👤 نوشتهی علی ابراهیمپور
✨ با مقدمه حجتالاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه و دکتر محمدصادق کوشکی
📇 نشر کتاب طه
🌟 اثر برگزیده جامعه نخبگانی حوزههای علمیه
💠 نوآوری اثر:
☘️1. هویتبخشی به جریانشناسی برای افزایش #بصیرت و عقلانیت علمی و اجتماعی
☘️2. ارائه الگویی بومی برای تولید #علوم_انسانی_اسلامی
☘️3. امتداد و نظریهپردازی اندیشه اندیشمند انقلاب اسلامی؛ #استاد_مطهری
☘️4. امتداد #حکمت و معرفتشناسی اسلامی
☘️5. محصول پژوهش پنجساله مولف
📦 خرید سریع و آسان:
🔗 bookroom.ir/fb/15757
📖 ورقزدن فهرست و اطلاعات بیشتر:
🌐 eitaa.com/Currents_studies/12
📨 کانال اختصاصی کتاب:
📎 eitaa.com/joinchat/4044554351C37a22cecb9
هدایت شده از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
#خاطره دکتر #علی_شیروانی از علامه #حسن_زاده آمی
💢به یاد استادم علامه حسن زاده آملی
🔰روزی در کتابفروشی اشراق که به انتشار و فروش کتابهای فلسفی و عرفانی اختصاص داشت و بعدها نیز مجموعه دروس شرح اشارات استاد علامه حسن زاده آملی را در یازده جلد منتشر کرد علامه حسن زاده را دیدار کردم. برای معرفی و خودنمایی یک جلد از کتابهایم را که در قفسه کتابفروشی بود( شرح بدایه الحکمه) برداشتم و تقدیم ایشان کردم.
واکنش ایشان چنان بود که با آنکه حدود بیست پنج سال از آن میگذرد همواره در ذهنم زنده است و برایم درس آموز و دلگرم کننده.
من پیشترها در سال ۶۳ به درس پر جمعیت اشارات علامه حسن زاده در مسجد معصومیه رفته بودم ولی کمترین و جوان و شاید جوانترین شاگردانش بودم( بیست سال داشتم) و به خود اجازه نزدیک شدن به آن کوه دانش و دریای معرفت را نمیدادم و او من را نمیشناخت.
کتاب را گرفت به آن نگاه کرد و پرسید: از خودت هست؟
گفتم: بله.
فرمود : این شیروانی شیر دل تویی؟! من کتابت را دیده بودم. دنبالت میگشتم . کجا بودی؟
آنگاه دستان مبارکش را بر سینه ام نهاد و دعای شرح صدر برایم خواند و مرا به منزلش دعوت کرد.
به خانه اش رفتم. با گرمی پذیرایم شد. با من در همان اتاق معروف که صدا و سیما بارها نشان داده سخنها گفت از اساتیدش از مکاشفاتش.
گفت: شبی برای یاد نامه علامه طباطبایی مقاله ای می نوشتم و می نوشتم تا انکه سحر شد. همینجا علامه طباطبایی برایم متمثل شد.
اشاره کرد: همانجا از زمین بالاتر پایش روی زمین نبود. به من گفت: ( با همان لحن و لهجه استادش) تو حسن صورت و حسن سیرت و حسن سریرتی
سپس مرا به اتاقی دیگر برد که در آن آثار منتشر شده خودش بود.
گفت هر کدام را که نداری بردار.
من چندین کتاب را برای خودم برداشتم.
کتاب ها زیاد شد .
گفت اینطور که نمیتوانی ببری.
برخاست کتاب ها را با نخی پلاستیکی و ضخیم بست تا بتوانم انها را راحت با خود حمل کنم.
در پایان و هنگام خدا حافظی گفت هر وقت کاری داشتی بیا اینجا.
و من بارها نزدش رفتم و او با محبت و کرامت و بزرگواری پذیرایم بود.
آری او نه برای من که برای هر طالب علمی پدری مهربان و مربیی دلسوز بود.
خدایش بر درجاتش بیفزاید و با اولیائش محشور فرماید.
علی شیروانی
۱۴۰۰/۷/۱۰
🌐در سایت پژوهشگاه:
https://rihu.ac.ir/fa/news/37548
---------------
🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا:
https://eitaa.com/rihu_ac_ir
📌#دعا یوسف ع برای حل مشکل
📖 #برش #ازکتاب : عرفان اسلامی (شرح #صحیفه_سجادیه)، آیت الله #مکارم، ج۳، ص۲۳
@aliebrahimpour_ir #حدیث #روایت
25.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دانلود
📌 انگیزههای درونی یا بیرونی؟
✅ جایزهدادن، باعث کاهش بهرهوری میشود!
🎥سخنرانی #تد ( #ted )
👤 دانیل پینک
🗓سال 2009
@aliebrahimpour_ir