eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
2هزار دنبال‌کننده
617 عکس
209 ویدیو
55 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
. 💡اولين کارگاه ارتقاء مهارت مسئله محوری 🔰🔰🔰🔰 . 🔍چگونه معضلات خود را شناسائی کنيم؟ 🔦چگونه فهم خود را از معضلات عمق ببخشيم؟ 🧠چگونه به ايده‌ای برای حل‌مسئله خود برسيم؟ ⚙چگونه ايده خود را اجرائی کنيم؟ . 🕰زمان برگزاری:‌ ۱۹ و ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ . 💎با حضور هسته‌های پيشرفت «تعليم و تربيت» در شهرستان قم 🆔آیدی اینستاگرام: http://yun.ir/xqs29b 🆔لینک کانال ایتا: https://eitaa.com/maana_hamandishi
💢علما را در مشاهد شریفه خاک نکنید!💢 🔹سنت خاکسپاری علما در مشاهد شریفه تاریخچه‌ای بیش از یک هزاره دارد. 🔹ولی در عین حال در کنار این سنت حسنه که می توان برای آن، ترجیحات بسیاری از ادله روایی نقل کرد، می تواند به سنت خاکسپاری امامزادگان و علماء در میان مردم و شهرها و روستاهای مختلف دور و نزدیک اشاره کرد که امروزه برای ما جغرافیای معنوی بسیار مهمی از زیارتگاه‌ها و مراکز فرهنگی ـ عبادی شکل داده است که بخش جدایی‌ناپذیری از هویت دینی، ایرانی و فرهنگی مردمان نواحی مختلف محسوب می شوند. 🔹هم‌اکنون در شهر قم، بیش از 100 بقعه متبرکه وجود دارد که محل دفن حدود 170 امامزاده واجب التعظیم است که بسیاری از آنها سالها بعد از وفات حضرت معصومه سلام الله علیها از دار فانی وداع کرده‌اند که هر یک افتخاری برای محله‌ها خود محسوب می‌شوند. 🔹متأسفانه در دهه‌های اخیر این سنت حسنه کمرنگ شده است و اکثر علما و بزرگانی که هر یک مانند ستاره‌ای در تارک علم و تقوای این سرزمین می درخشند، ترجیح می دهند که در کنار منابع نوری مانند امام رضا علیه السلام و یا حضرت معصومه سلام‌الله علیها یا عبدالعظیم حسنی علیه السلام و غیره به خاک سپرده شوند. 🔹در شرایط کنونی که جنگ شناختی و هویتی، مهمترین محور درگیری جامعه شیعی و نظام سلطه جهانی است، به نظر می رسد که احیاء سنت دفن بزرگان در شهرها و روستاهایی که بدان منسوب هستند، می‌تواند کمکی به بازیابی هویت دینی و ملی و انقلابیِ اقصا نقاط کشور کند. 🔹نمونه های انجام شده در سالهای اخیر مانند دفن سردار فراموش‌نشدنی اسلام حاج قاسم سلیمانی در کرمان و یا دفن عالم وارسته و ربانی حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی در زادگاهش در روستای ایرا بخش لاریجان آمل می‌تواند به خوبی روایت و تحلیل شود که به چه مقدار در ارتقای هویت دینی و انقلابی و ملی آنها مؤثر بوده است. ➖ ای کاش آیت‌الله مصباح یزدی ره در یزد به خاک سپرده می شد! ➖ای کاش آیت الله صافی گلپایگانی ره در گلپایگان به خاک سپرده می شد! ➖ای کاش آیت الله علوی گرگانی ره در زادگاهش به خاک سپرده می شد! ➖ای کاش توصیه به خیر شود که هر عالمی وصیت کند در زادگاه خود و در محله‌ی خود به خاک سپرده شود...🌺
11.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️کلیپ را ببینید 💢عقلانیت دینی ـ مدنی، زیربنای جهاد تبیین💢 🔹ما در جهاد تبیین بیش از هرچیزی نیازمند عقلانیتی دینی ـ مدنی هستیم که بتواند ضرورت توجه به یک مطلب را بر اساس انگاره‌های دینی و البته بر پایه نسبتی که با منافع فردی، خانوادگی و ملی دارد، تمام کند. 🔹اینکه یک کار در ابتدا برچسب بخورد و سپس به خوبی تبیین شود که کارهای به ظاهر هنری و جذاب فلان خواننده، یک کار سودجویانه و غیرمسئولانه در خصوص آینده فرزندان این مرز و بوم است که سلامت روانی آنها را نشانه رفته است؛ خیلی تفاوت دارد با اینکه در ابتدا این کار، برچسب تهاجم فرهنگی برخورد و بلافاصله در کلیشه این ور آبیها و آن ور آبیها صورت بندی شود و همه ماجرا به سیاست و مخالفان و موافقان جمهوری اسلامی تقلیل داده شود. 🔹این عقلانیت دینی ـ مدنی باید بتواند ضرورتهای کلامی و نظری را به صورت دغدغه‌های انسانی متبلور کند و از این طریق، ضرورت‌های نظریِ اعتقادات دینی را به یک ضرورت‌ و عقیده‌ی انسانی و اجتماعی مبدل سازد. 🔹جریان انقلابی باید به درستی بیاموزد که چگونه می‌تواند ارزشی‌های دینی را در قالب تأمین و تضمین منافع فردی، اجتماعی و از همه مهمتر، توضیح دهد و از این طریق، اراده‌ عمومی و ملی را شکل دهد. ➖پی‌نوشت 1: یکسان‌انگاری منفعت‌خواهی با خودخواهی و همچنین یکسان‌انگاری منفعت‌خواهی با مادی‌گرایی و دنیاطلبی، دو مانعِ ذهنی شکل‌گیری عقلانیت دینی ـ مدنی است. ➖پی‌نوشت2: شکل‌گیری ملیت ایرانی با محوریت مذهب تشیع در دوره صفوی، فرصتی بی‌بدیل برای تفاهم و تبیین ارزشهای دینی در قالب منافع ملی فراروی ما قرار داده است.
💢جهاد تبیین، شعار سال؛ نه خانی آمده است و نه خانی رفته! 💢 🔹متاسفانه بسیاری از ما حضرت آقا را در حصار خود در آورده‌ایم و هر آنچه می‌گويد را به آنچه که قبلاً دانسته‌ایم، فرو می‌کاهیم و هر اصطلاح جدیدی که به کار می برد، با معانی کهنه خود به قهقرا می‌بریم... 🔹ظاهراً اوست که با طرح و اصطلاح جدید خود، ما را به زحمت می‌اندازد و سکون و رکود ما را برای ساعات یا حداکثر روزهایی به تلاطم می‌کشد و این ما هستیم که با تأویل و انصراف اصطلاح و معانی جدید وی به همان اصطلاحات و معانی گذشته، خیال خود و دیگران را از لزوم تحرک جدید و عزم دوباره و تجدید عهد راحت می کنیم. 🔹ما عمدتاً همان‌هایی هستیم که به اسم توضیح و تبیین فرمایش رهبری، چنان روشن و مبرهن و بی‌مهابا داد سخن می‌رانیم که گویی هیچ پرسش و تأملی در میان نیست و چنان رمزگشایی از کلام ولي خدا می‌کنیم که گویی هیچ گفته نشده و هیچ اقتضایی طلب نگردیده است ... 🔹ای کاش قبل از بیان پاسخها، طرح مسئله می‌کردیم! ➖ابعاد شعار سال واکاوی می‌شد ➖پرسشها و ابهامهای پیرامون تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زا مطرح میشد ➖ ذهن مخاطب انقلابی درگیر می‌شد ➖مخاطب ساعاتی با مسئله زندگی می‌کرد ➖مجبور می شد به منابعی مراجعه کند ➖ به ناچار به سراغ اساتیدی می‌رفت ➖ ذهن آنها را درگیر می کرد ➖رسانه‌ این پرسش‌ها و پاسخ‌ها را منعکس می کرد ➖اشکالات و ابهامات را منظم می‌کرد ➖ گفتگوهایی چالشی شکل می‌گرفت ➖در موارد حیاتی کار به مناظره و داوری نخبگان و مدیران و مردم، هر کدام از حیثیتی خاص می‌کشید ➖آنگاه از آنچه در پس این تحرک فکری اجتماعی پدید می‌آمد، می‌توانستیم انتظار شکل‌گیری اراده عمومی و تعاون اجتماعی داشته باشیم. 🔹، مهمترین عامل شکل‌دهی و است. نباید آن را تبدیل به ابزاری برای فروبستن تعقل و به محاق رفتن اندیشه کنیم. در این چند روزه مشاهده‌گر پستها و روشنگریهای بسیاری دوستان بودم، جز در موارد اندکی که نوشته‌ای تلنگری می‌زد و لحظاتی همه چیزدانی مان را به چالش می‌کشید، بقیه چنان خام‌فروشانه و همه‌جایی و همه‌مکانی نگارش شده بود که آب از آب تکان نمی‌خورد؛ گویی نه خانی آمده است و نه خانی رفته‌! https://eitaa.com/alimohammadi1389/630
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢عجب تعبیری؛ تحمل ولي💢 🔹️چگونه می‌توان با اولی الامر؛ کسی باید تشخیص و فرمان او را بر تشخیص و حکم خود مقدم داشت، همراهی کرد؟ 🔹️چگونه می‌توان سایه‌ی اراده و خواست کسی را بر سر اراده و خواست خود تحمل کرد؟ 🔹️چه تکلیف سنگینی! 🔹️چه صحنه اعجاب‌برانگیزی از جدال عقل و وهم و درگیری عشق و هوس! 🔹️در چنین محشر کبرایی است که گوهر انسان آتش می‌بیند و آبدیده می‌شود. 🔹️در چنین معرکه نفس‌گیری است که ایمان متولد میگردد و عقل بر وهم و تزیین شیطانی ظفر می‌یابد و عشق دیرپایی خود را به رخ هوس می‌کشد ... 🔹️چه تکلیف سنگینی! ➖ و چه سنگین‌تر که فاصله‌ی گزینه‌ها نزدیک‌تر شود و تشخیص حق و باطل ظریف‌تر و دقیق‌تر... 🔹️عبارت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ۱۷۳ که در آستانه جنگ صفین فرمود چقدر گویاست: 👇 "وَ قَدْ فُتِحَ بَابُ الْحَرْبِ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ أَهْلِ الْقِبْلَةِ، وَ لَا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ" "جنگ ميان شما و اهل قبله آغاز شده است و اين پرچم را حمل نتواند كرد، مگر كسى كه بينا و شكيبا باشد و جاى حق را بشناسد." https://eitaa.com/alimohammadi1389/631
یادداشت| 💢از مقام صبر تا قله مطلوب💢 نویسنده: سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تاریخ نگارش: 1400/1/7 گویند سنگ لعل شود در مقام صبر آری شود ولیک به خون جگر شود این روزها بحث دانش بنیانی در پی ابلاغ شعار سال توسط مقام معظم رهبری بسیار داغ و تمام سطوح تصمیم گیری عالی نظام و دولت و بدنه اقتصادی و آموزشی جامعه بشدت درگیر این موضوع شده است. اما اینکه چه شد موضوعی بس ناشناخته به این سطح ازمعروفیت و اهمیت رسید؛ خاطرم هست که سال ۱۳۹۲ کسی چیزی در این مورد نمی دانست آن زمان واژگانی مانند "پارک علم و فناوری"، "استارتاپ"، "سرمایه گذاری خطرپذیر"، "شتابدهنده های کسب و کار"، "مراکز نوآوری"، "خانه های خلاق و نوآوری"، "کارخانه نوآوری" و "شرکت های خلاق" و بسیاری از مفاهیم جدید در حوزه کارآفرینی کاملا ناشناخته بود. معاونت علمی و فناوری به تازگی تاسیس شده بود و بعضا زمزمه های انحلال آن به گوش می رسید. توسعه مفهومی فرهنگی است و دانش بنیانی فرهنگ توسعه یافتگی است. اگر می خواهیم از خام فروشی و خروج سرمایه های انسانی جلوگیری کنیم باید فرهنگ دانش بنیانی در تمام سطوح جامعه توسعه یابد از مردم عادی تا سطوح بالای تصمیم گیری در دولت و بخش خصوصی. امروز زیست بوم دانش بنیان کشور بالنده شده و قریب به ۷ هزار شرکت دانش بنیان، اشتغال مستقیم سیصد هزار نفری از فارغ التحصیلان جوان و چند میلیونی غیرمستقیم را رقم زده اند. هزاران استارتاپ و صدها شتابدهنده در حال نوآفرینی در این زیست بوم هستند. شرکت ها در حال تبدیل به بازیگران مهم اقتصاد کشور هستند و مردم در حال استفاده از سرویس های کاملا بومی توسط جوانان خود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به واسطه قوانین متعدد جایگاه قانونی خود را کسب کرده ولی مهمتر از هر چیزی جایگاه و اعتبار معنوی خود را در این زیست بوم دارد. راستش را بخواهید، هیچگاه فکر نمی کردم زمانی به چنین مرتبه در ساختار تصمیم گیری کشور برسیم. برمی گردم به شعر حافظ در ابتدای این متن؛ همه اشخاص درگیر در این زیست بوم بلوغ‌یافته، در این سالها به همراه هم تلاش کردند که جواهر زیست بوم دانش بنیان صیقل خورده و دیده شود. این موفقیت ها مدیون از خود گذشتگی و هزینه دادن بسیاری از افرادی است که از آبرو و اعتبار شخصی تا فرصت های آینده زندگی خود و خانواده خود گذشتند و خون جگر خوردند تا به اینجا برسیم. این موفقیت را بر همه اهالی زیست بوم تبریک می گویم.
💠 معرفی کتاب تنبیه الأمه و تنزیه المله 💠 ◽️«برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها بجای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت.» ـ بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی ـ ◽️تاریخ مشروطه، سرگذشتی است که امروزِ ما، مرهون و در گِرو آن است. ◽️جنگ ایران و روس، در دو دوره بر سر تصرف منطقۀ قفقاز به‌وقوع پیوست؛ دورۀ اول بین سال‌های 1218ـ 1228 ه.ق (1803ـ 1813 میلادی) بود و دورۀ دوم بین سال‌های 1241ـ 1243ه.ق (1826ـ 1828 میلادی) که درنهایت، به ‌شکست‌ ایران ‌و انعقاد عهدنامه‌های‌ گلستان ‌و ترکمان‌چای ‌انجامید. ◽️جنگ‌های ایران و روس، هرچه بود به تحولات اجتماعی ایران شتاب داد و مقولۀ را به مابه‌النزاع جریان‌های مختلف، اعم از «درباریان» و «روشنفکران» و «علمای شیعه» بدل ساخت و با عمومی‌سازی ، «در آستانۀ تحول بودن» را امری اجتماعی و فراگیر نمود. هریک از جریان‌های سه‌گانۀ فوق، طرحی در انداختند و به استقبال و مواجهۀ تحولات رفتند و تلاش کردند که نبض تحولات این دوران را به‌دست گیرند... ◽️در این میان، علمای شیعه نیز با درک اهمیتِ زمانه و فوق‌العادگی موقعیت ملت ایران، برای آگاهی‌بخشی و هدایت مردم، پا به عرصۀ این حادثه نهادند؛ نهضت تنباکو و فتوای تاریخی میرزای شیرازی در سال 1308 ه.ق اعتماد به‌نفس بسیاری به علما داد و از همین‌رو، علمای تبریز و و اصفهان و تهران و نجف، از شمال تا جنوب ایران همگی به آن واکنش نشان دادند و دربارۀ آن رساله‌ها نوشتند که همگی آن رساله‌ها خوشبختانه حاملِ میراث بسیارگرانقدری از تلاش‌های نظری و عملی علمای شیعه در این برهۀ‌ بسیار حساس تاریخ معاصر ایران است. ◽️کتاب ارزشمند ، نوشتۀ‌ محمدحسین غروی نایینی (۱۲۷۶-۱۳۵۵ه‌.ق/۱۲۴۰-۱۳۱۵ه.‌ش)، معروف به «میرزای نایینی» یکی از مهم‌ترین مکتوبات این دوران است که اندیشه‌های قابل توجهی از علمای نجف به ریاست مرحوم «آخوند محمدکاظم خراسانی» (۱۲۵۵ـ ۱۳۲۹ه.ق) را نمایندگی می‌کند. ◽️این کتاب، در توضیح ارکان مشروطه و در رد دیدگاه‌های مرحوم «شیخ فضل‌الله نوری» نگاشته شده است. اختلافات «میرزای نایینی» و «شیخ فضل‌الله نوری» (رحمت‌الله علیهما) که عمدتاً بر سر مسئله خود را نشان داده، هرچند یکی از فصول غمبار و عبرت‌آموزِ تاریخ معاصر ایران است، اما کتاب را می‌توان یکی از اولین تلاش‌های فقاهت شیعه قلمداد کرد که در تلاش برای ورود به عرصۀ است و به تعبیر خود «میرزای نایینی» می‌خواهد به قانون اساسی (دستور اساسی) ـ که در حکم رسالۀ‌ عملیۀ ابواب‌ سياسيّه‌ و نظامات‌ نوعيّه‌ ‌است ـ بپردازد. ◽️کتاب که توسط یکی از متبحرترین و پرآوازه‌ترین فقهای معاصر شیعه نگاشته شده، می‌تواند تا حد زیادی نمایان‌گر ظرفیت فقاهت شیعه در ورود به مقولۀ باشد و نموداری راقیه برای و به‌حساب آید. ◽️بنده در سال 1399 در طی 23 جلسه (تقریباً ۴۵ دقیقه‌ای) این کتاب را برای طلاب مدرسه مبارکۀ امیرالمؤمنین (ع) ارائه کردم که طبیعی است نقادی اساتید و عزیزان، مزید امتنان خواهد بود.
1.mp3
18.68M
جلسۀ اول «تنبیه ‌الأمه و تنزیه ‌المله» 💢عنوان جلسه: نکاتی درباره جایگاه کتاب تنبیه الأمه در حوادث مشروطه ♨️در این صوت می‌شنوید: 🔹تأملی بر حوادث 30 ـ 40 سال بین جنگ‌های ایران و روس تا ماجرای مشروطه 🔹مناقشات قفقاز بین ایران و روسیه تزاری 🔹اتحاد قدرتمند سه ضلع دربار، علماء و مردم، در این جنگ‌ها 🔹شکست سنگین ایران در دو دوره جنگ با روسیه 🔹پیدایش زمینه‌های تزلزل و تحول در جامعه ایرانی 🔹شکل‌گیری ایده‌های تحول در «دربار قاجار»، «جریان روشنفکری» و «علمای شیعه» 🔹تکامل خواهی دینی و عدالت خواهی، محور ایده علمای شیعه 🔹بروز اختلاف در علمای شیعه بر سر موضوع‌شناسیِ مقولۀ‌ مشروطه و فاسد یا افسد بودن آن، به نسبت استبداد سلاطین قاجار 🔹تنبیه الأمه و تنزیه المله، مهم‌ترین کتاب علمای مدافع مشروطه در مقابل استبداد سلاطین قاجار 🏷 به‌تدریج مشخص خواهد شد که اختلافات علماء بر سر ماجرای مشروطه، امروزه نیز یکی از ریشه‌های مهم اختلاف جریان‌های فکری ایران بعد از انقلاب اسلامی، بر سر پدیده تمدن مدرن است. 🏷 هم‌چنین مشخص خواهد شد که ایدۀ در قانون اساسی ما، تلفیقی از نظر «شیخ فضل‌الله‌نوری» و «میرزای نایینی» (رحمت‌الله‌علیهما) است که به خوبی توانسته نقاط قوت این دو ایده را جمع کند و از این اختلاف، درس گرفته و به خوبی از آن استفاده نماید. «لینک تلگرام»
2.mp3
14.66M
«جلسه دوم تنبیه‌الأمه و تنزیه‌المله» 💢عنوان جلسه: موضوع‌شناسی مشروطه (دستاوردهای غرب)، ریشۀ اختلافات علماء در دوران معاصر ♨️در این صوت می‌شنوید: 🔹اختلاف در موضوع‌شناسی، یکی از اساسی‌ترین عوامل اختلافات علماء از مشروطه تا اکنون 🔹تدقیق معنای موضوع‌، باتوجه به منزلت‌های استعمال آن در ادبیات فقهاء: ◽️ اصطلاح اول: موضوع را در مقام جعل و به منزلۀ علت حکم می‌داند. در این اصطلاح، موضوع، مجموعه اموری است که حکم بر آن‌ها متوقف است. ◽️اصطلاح دوم: موضوع را در مقام خطابات شرعی معنا می‌کند و متعلقِ متعلقِ حکم را موضوع می‌نامد؛ مانند کلمۀ «خمر» در عبارت «لاتشرب الخمر» ◽️اصطلاح سوم: موضوع را در رتبۀ فهم پدیدۀ خارجی به‌نحو کلی معنا می‌کند؛ مانند کاری که فقیه در بحث بانک و بیمه و... انجام می دهد و تلاش می‌کند با زدن برچسب عناوینی فقهی، پدیدۀ خارجی را در چارچوب فقه فهم کند. ◽️اصطلاح چهارم: موضوع را در مقام تطبیق به خارج و امتثال، استعمال می‌کند و مقصودش از موضوع، مصداق خارجی عناوین کلی منصوصه است. 🏷 مراد ما از موضوع‌شناسی، معانی اول و دوم و چهارم نیست، بلکه تنها «معنای سوم» مدنظر است. 🏷 رسالۀ «حرمت مشروطۀ شیخ فضل‌الله‌نوری» و «تنبیه الأمۀ میرزای نایینی» در یک سالِ استبداد صغیر (1326 ه.ق) نوشته شده‌ است. 🏷 مرحوم «محمد کاظم خراسانی» و «ملا عبدالله مازندرانی» از بزرگترین پشتوانه‌های سیاسی اجتماعی طرح میرزا هستند. «لینک تلگرام»