💠 معرفی کتاب تنبیه الأمه و تنزیه المله 💠
◽️«برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربهها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها بجای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت.»
ـ بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی ـ
◽️تاریخ مشروطه، سرگذشتی است که امروزِ ما، مرهون و در گِرو آن است.
◽️جنگ ایران و روس، در دو دوره بر سر تصرف منطقۀ قفقاز بهوقوع پیوست؛ دورۀ اول بین سالهای 1218ـ 1228 ه.ق (1803ـ 1813 میلادی) بود و دورۀ دوم بین سالهای 1241ـ 1243ه.ق (1826ـ 1828 میلادی) که درنهایت، به شکست ایران و انعقاد عهدنامههای گلستان و ترکمانچای انجامید.
◽️جنگهای ایران و روس، هرچه بود به تحولات اجتماعی ایران شتاب داد و مقولۀ #پیشرفت را به مابهالنزاع جریانهای مختلف، اعم از «درباریان» و «روشنفکران» و «علمای شیعه» بدل ساخت و با عمومیسازی #انگاره_عقبافتادگی، «در آستانۀ تحول بودن» را امری اجتماعی و فراگیر نمود.
هریک از جریانهای سهگانۀ فوق، طرحی در انداختند و به استقبال و مواجهۀ تحولات رفتند و تلاش کردند که نبض تحولات این دوران را بهدست گیرند...
◽️در این میان، علمای شیعه نیز با درک اهمیتِ زمانه و فوقالعادگی موقعیت ملت ایران، برای آگاهیبخشی و هدایت مردم، پا به عرصۀ این حادثه نهادند؛ نهضت تنباکو و فتوای تاریخی میرزای شیرازی در سال 1308 ه.ق اعتماد بهنفس بسیاری به علما داد و از همینرو، علمای تبریز و و اصفهان و تهران و نجف، از شمال تا جنوب ایران همگی به آن واکنش نشان دادند و دربارۀ آن رسالهها نوشتند که همگی آن رسالهها خوشبختانه حاملِ میراث بسیارگرانقدری از تلاشهای نظری و عملی علمای شیعه در این برهۀ بسیار حساس تاریخ معاصر ایران است.
◽️کتاب ارزشمند #تنبیهالامهوتنزیهالمله، نوشتۀ محمدحسین غروی نایینی (۱۲۷۶-۱۳۵۵ه.ق/۱۲۴۰-۱۳۱۵ه.ش)، معروف به «میرزای نایینی» یکی از مهمترین مکتوبات این دوران است که اندیشههای قابل توجهی از علمای نجف به ریاست مرحوم «آخوند محمدکاظم خراسانی» (۱۲۵۵ـ ۱۳۲۹ه.ق) را نمایندگی میکند.
◽️این کتاب، در توضیح ارکان مشروطه و در رد دیدگاههای مرحوم «شیخ فضلالله نوری» نگاشته شده است. اختلافات «میرزای نایینی» و «شیخ فضلالله نوری» (رحمتالله علیهما) که عمدتاً بر سر مسئله #موضوعشناسیِمشروطه خود را نشان داده، هرچند یکی از فصول غمبار و عبرتآموزِ تاریخ معاصر ایران است، اما کتاب #تنبیهالامهوتنزیهالمله را میتوان یکی از اولین تلاشهای فقاهت شیعه قلمداد کرد که در تلاش برای ورود به عرصۀ#نظامسازی_اجتماعی است و به تعبیر خود «میرزای نایینی» میخواهد به قانون اساسی (دستور اساسی) ـ که در حکم رسالۀ عملیۀ ابواب سياسيّه و نظامات نوعيّه است ـ بپردازد.
◽️کتاب #تنبیهالأمه که توسط یکی از متبحرترین و پرآوازهترین فقهای معاصر شیعه نگاشته شده، میتواند تا حد زیادی نمایانگر ظرفیت فقاهت شیعه در ورود به مقولۀ #نظامسازی باشد و نموداری راقیه برای #فقه_حکومتی و #ققه_نظام بهحساب آید.
◽️بنده در سال 1399 در طی 23 جلسه (تقریباً ۴۵ دقیقهای) این کتاب را برای طلاب مدرسه مبارکۀ امیرالمؤمنین (ع) ارائه کردم که طبیعی است نقادی اساتید و عزیزان، مزید امتنان خواهد بود.
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#انقلاب_مشروطه
#فقهحکومتی
#فقه_نظام
#تنبیهالأمه
🔰فهرست تدریس کتاب «تنبیه الأمه»🔰
◽️جلسه اول
◽️جلسه دوم
◽️جلسه سوم
◽️جلسه چهارم
◽️جلسه پنجم
◽️جلسه ششم
◽️جلسه هفتم
◽️جلسه هشتم
◽️جلسه نهم
◽️جلسه دهم
◽️جلسه یازدهم
◽️جلسه دوازدهم
◽️جلسه سیزدهم
◽️جلسه چهاردم
◽️جلسه پانزدهم
◽️جلسه شانزدهم
◽️جلسه هفدهم
◽️جلسه هجدهم
◽️جلسه نوزدهم
◽️جلسه بیستم
◽️جلسه بیست و یکم
◽️جلسه بیست و دوم
◽️جلسه بیست و سوم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
1.mp3
18.68M
جلسۀ اول «تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: نکاتی درباره جایگاه کتاب تنبیه الأمه در حوادث مشروطه
♨️در این صوت میشنوید:
🔹تأملی بر حوادث 30 ـ 40 سال بین جنگهای ایران و روس تا ماجرای مشروطه
🔹مناقشات قفقاز بین ایران و روسیه تزاری
🔹اتحاد قدرتمند سه ضلع دربار، علماء و مردم، در این جنگها
🔹شکست سنگین ایران در دو دوره جنگ با روسیه
🔹پیدایش زمینههای تزلزل و تحول در جامعه ایرانی
🔹شکلگیری ایدههای تحول در «دربار قاجار»، «جریان روشنفکری» و «علمای شیعه»
🔹تکامل خواهی دینی و عدالت خواهی، محور ایده علمای شیعه
🔹بروز اختلاف در علمای شیعه بر سر موضوعشناسیِ مقولۀ مشروطه و فاسد یا افسد بودن آن، به نسبت استبداد سلاطین قاجار
🔹تنبیه الأمه و تنزیه المله، مهمترین کتاب علمای مدافع مشروطه در مقابل استبداد سلاطین قاجار
🏷 بهتدریج مشخص خواهد شد که اختلافات علماء بر سر ماجرای مشروطه، امروزه نیز یکی از ریشههای مهم اختلاف جریانهای فکری ایران بعد از انقلاب اسلامی، بر سر پدیده تمدن مدرن است.
🏷 همچنین مشخص خواهد شد که ایدۀ #جمهوری_اسلامی در قانون اساسی ما، تلفیقی از نظر «شیخ فضلاللهنوری» و «میرزای نایینی» (رحمتاللهعلیهما) است که به خوبی توانسته نقاط قوت این دو ایده را جمع کند و از این اختلاف، درس گرفته و به خوبی از آن استفاده نماید.
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
2.mp3
14.66M
«جلسه دوم تنبیهالأمه و تنزیهالمله»
💢عنوان جلسه: موضوعشناسی مشروطه (دستاوردهای غرب)، ریشۀ اختلافات علماء در دوران معاصر
♨️در این صوت میشنوید:
🔹اختلاف در موضوعشناسی، یکی از اساسیترین عوامل اختلافات علماء از مشروطه تا اکنون
🔹تدقیق معنای موضوع، باتوجه به منزلتهای استعمال آن در ادبیات فقهاء:
◽️ اصطلاح اول: موضوع را در مقام جعل و به منزلۀ علت حکم میداند. در این اصطلاح، موضوع، مجموعه اموری است که حکم بر آنها متوقف است.
◽️اصطلاح دوم: موضوع را در مقام خطابات شرعی معنا میکند و متعلقِ متعلقِ حکم را موضوع مینامد؛ مانند کلمۀ «خمر» در عبارت «لاتشرب الخمر»
◽️اصطلاح سوم: موضوع را در رتبۀ فهم پدیدۀ خارجی بهنحو کلی معنا میکند؛ مانند کاری که فقیه در بحث بانک و بیمه و... انجام می دهد و تلاش میکند با زدن برچسب عناوینی فقهی، پدیدۀ خارجی را در چارچوب فقه فهم کند.
◽️اصطلاح چهارم: موضوع را در مقام تطبیق به خارج و امتثال، استعمال میکند و مقصودش از موضوع، مصداق خارجی عناوین کلی منصوصه است.
🏷 مراد ما از موضوعشناسی، معانی اول و دوم و چهارم نیست، بلکه تنها «معنای سوم» مدنظر است.
🏷 رسالۀ «حرمت مشروطۀ شیخ فضلاللهنوری» و «تنبیه الأمۀ میرزای نایینی» در یک سالِ استبداد صغیر (1326 ه.ق) نوشته شده است.
🏷 مرحوم «محمد کاظم خراسانی» و «ملا عبدالله مازندرانی» از بزرگترین پشتوانههای سیاسی اجتماعی طرح میرزا هستند.
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-2868131126743564742.mp3
11.19M
«جلسۀ سوم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: تأملی بر غربشناسی میرزای نایینی براساس مقدمۀ کتاب
♨️در این صوت میشنوید:
🔹میرزای نایینی معتقد است ما در زمان بیداری مردم هستیم و خیزشی اتفاق افتاده است
🔹میرزای نایینی، مشروطه را هرچند وارد شده از غرب میداند، اما آن را غربی نمیداند و معتقد است که آن عطیۀ خود ماست که به ما برگشته است.
🔹ادعای میرزا نایینی در وحدت موضع شیعه و سنی (علمای استانبول) در دفاع از مشروطیت
🔹توضیحی دربارۀ شکلگیری اختلاف مرحوم میرزای نایینی با مرحوم شیخ فضل الله نوری در تعیین مصداق دفع افسد به فاسد
🔹مبارزه با بدعت استبداد و سلطنت مطلقه، انگیزۀ اصلی میرزای نایینی از نگارش کتاب
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-6805690826001393211.mp3
12.42M
«جلسۀ چهارم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: ضرورت برپایی حکومت در جامعۀ انسانی
♨️در این صوت میشنوید:
🔹تقسیمات حکومت از منظر میرزای نایینی:
▫️از یک منظر، حکومت یا «قائم به شخص واحد« یا «قائم به هیئت جمعیه (شورایی)» است
▫️از زاویهای دیگر، حکومتها یا «به حق» هستند یا «به اغتصاب (غصبی)» که در ادامه، این حکومتهای غصبی یا بهصورت «قهری و زوری» برسرکارآمدهاند یا به «وراثت» یا به «انتخاب مردم»
🔹میرزای نایینی در این کتاب، قائل به یک #نظریه_پیشرفت_اجتماعی است. وی با تکیه بر یک قاعدۀ عقلایی، معتقد است که مسئله ترقی، آبادانی و ثروت و مکنت، برای سعادت یک جامعه کفایت نمیکند، بلکه سعادت جامعه در گرو سلامت نظام سیاسی است و این نظام سیاسی است که حافظ شرافت و هویت و استقلال یک جامعه است
🔹ایشان پس از طرح عقلایی میفرمایند که شرع مقدس اسلام همین مسئله را تأیید کرده و از اين جهت است که #سلطنت_اسلامیه را از وظائف و #شئون_امامت مقرر کرده است .
🏷 مرحوم میرزای نایینی از این مطلب، دو اصل را استخراج میکند:
1. حفظ نظامات داخلیه مملکت و تربیت نوع اهالی رساندن هر ذی حقی به حق خود
2. تحفظ از مداخلۀ اجانب و حفظ بیضۀ اسلام
اختلافنظر میرزایی نایینی با روشنفکران بر سر ماهیت شرعی «حق مردم»
🏷 اختلافنظر «میرزای نایینی» با «شیخ فضل الله نوری» دربارۀ وجود محدودۀ مالانص فیه و قاعدهگذاری در آن
#تنبیهالامه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-5619419166721804203.mp3
12.09M
«جلسۀ پنجم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: علت اولویت اصلاح نظام سیاسی برای اصلاح یک ملت
♨️در این صوت میشنوید:
🔹میرزای نایینی سلطنت را دو قسم میداند: ۱. سلطنت تملکیه (استبدادی) ۲. سلطنت ولایتیه (امانیته)
🔹ایشان معتقد است سلطنت اسلامیه، سلطنت ولایتیه است؛ لذا اگر سلطنت اسلامیه، قلب ماهیت پیدا کرد و به سلطنت تملکیه تبدیل شد، اساس نسبت و نظام، بهنحوی فاسد خواهد شد و دیگر هیچکس حتی امام معصوم نیز نمیتواند در آن حاکم شود.
🔹از نگاه میرزای نایینی، پایگاه اخلاق اجتماعی به رفتار سلطان با رعیت بازمیگردد (الناس علی دین ملوکهم)؛ درنتیجه اصلاح رفتار جامعه مشروط به اصلاح رفتار حاکمیت با مردم است (تقدم مرحلۀ دولت سازی بر جامعه سازی)
🔹میرزای نایینی در طرح خود بهدنبال توضیح ساختار و نظامی است که اگر حاکم تمامیتخواه و طاغوت هم در رأس قرار بگیرد، قانوناً بتوان او را قید زد و محدود نمود. در حقیقت ایشان بهدنبال توضیح «نظام ولایتیه» است نه «حاکم ولایتیه»!
🔹حال چگونه میتوان ضمانت اجرایی این چنین نظامی را تأمین کرد؟ میرزا پاسخ میدهد: مسئله «عصمت»!
یعنی شخص حاکم بایستی دارای یکسری خصوصیات درونی باشد تا بهوسیله آنها حدود خود را بداند و هم مانع از غلبۀ شهوت در درون حاکم باشد و هم فعل او را از خطا صیانت کند. ناگفته نماند که عصمت، در اینجا، صفتی در حاکم قلمداد شده تا از ولایتیه بودن یک نظامِ اجتماعی حفاظت کند.
🔹حال که دست ما خالی از معصوم است، تکلیف ما چه میشود؟
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-4711418786920776028.mp3
12.07M
«جلسۀ ششم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان: نظارت بيرونی، جايگزين قوۀ عاصمۀ عصمت در ساختار حکومتهای دوران غیبت
♨️در این صوت میشنوید:
🔹تفاوت مهم «شرایط حاکم» و «ماهیت حکومت»
میرزای نایینی با این تفاوت گذاشتن، فقه سیاسی را وارد مقیاس جدیدِ #نظامسازی_اسلامی میکند
🔹میرزا نمیخواهد غصب سلطان قاجار را منتفی کند، بلکه میخواهد اصلاحیهای بزند که در همان حالی که سلطان غاصب بر رأس امور است، لااقل #ماهیت_حکومت را اسلامی کند!
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-2816389427109718378.mp3
12.62M
«جلسۀ هفتم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: راهکارهای نظارت بیرونی بر حکومتهای اسلامی در دوران غیبت
♨️در این صوت میشنوید:
🔹نظارت بیرونی با دو راهکار ممکن است: «تدوین قانون اساسی»، «تشکیل مجلس شورای ملی»
🔹مشروعیت نوشتن #قانون_اساسی (دستور) یکی از موارد مهم اختلافی میان «میرزای نایینی» و «شیخ فضل الله نوری» (رحمتاللهعلیهما) است
🔹تعبیر میرزای نایینی در خصوص #قانون_اساسی بسیار جالب و مهم است:
دستور مذكور در ابواب سياسيه و نظامات نوعيه بهمنزله «رسائل عمليه تقليديه» در ابواب عبادات و معاملات و نحوهما و اساس حفظ محدوديتِ مبتنی بر عدم تخطّی از آن است، لهذا نظامنامه و قانون اساسیاش خوانند و در صحّت و مشروعيّت آن، بعد از اشتمال برتمام جهات راجعه به تحديد مذكور و استقصاء جميع مصالح لازمه نوعيّه، جز عدم مخالفت فصولش با قوانين شرعيّه، شرط ديگری معتبر نخواهد بود.
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
8.mp3
11.19M
«جلسۀ هشتم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان: آزادی و مساوات، اساس سلطنت مشروطه
♨️در این صوت میشنوید:
🔹توجه به مقولۀ آزادی وحریت، بهعنوان رسالت انبیای الهی در طول تاریخ
🔹امتداد معنای عبودیت تا سرسپاری و فرمانبرداری نسبت به هرشخص
🔹در تعارض قرار گرفتنِ عبودیت خدای متعال با سرسپاری و فرمانبرداری نسبت به طاغوت و حکام جائر
مسئله مساوات و نسبت آن با عدالت
🔹اقسام مساوات: مساوات در حقوق، احکام و مجازات
🔹دو مقولۀ «حریت» و «مساوات»، دو مورد اختلافی شدید میان «میرزای نایینی» و «شیخ فضل الله نوری» (رحمتاللهعلیهما) هستند. لذا توجه به ریشههای اختلاف این دو عالم برجسته و مجاهد، برای امروز ما درسهای فراوانی دارد؛
🔹میرزای نایینی در اینجا طرح بحث اولیۀ خود از مفهوم «استبداد دینی» را ارائه میکند؛ هرچند که تفصیل آن را به خاتمۀ کتاب موکول کرده است
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
9.mp3
10.48M
«جلسۀ نهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: حقيقت سلطنت نزد اديان و عقلا
🔸محدوده کتاب: فصل اول
♨️در این صوت میشنوید:
🔹میرزای نایینی فصل کوتاه اول را در دو مقام بحث میکند:
◽️مقام اول: در بيان اصل محدوديّت استيلاء و سلطنت مجعوله در جميع شرايع و اديان به اقامه همان وظائف و مصالح لازمه نوعیه
◽️مقام دوم: بیان درجۀ محدوديت سلطنت در فریقین اسلامی
🔹ایشان برای مدعای اول خود، شواهدی قرآنی از ملکۀ سبأ و حتی فرعون میآورد که آنها نیز در ملت خود، بهنحو مشورتی حکمرانی میکردند
🔹ایشان در بیان مقام دوم، معتقد است قدر مسلم فریفین اهل تسنن و تشیع، علیرغم همۀ اختلافی که دارند، مقید بودنِ تصرف حاکم در اقامۀ وظائف و مصالح لازمه نوعیه به کتاب و سنت نبوی است؛ لذا همه باید تا جایی که ممکن است و متعذر نیست، برای تحقق این امر تلاش کنند:
🏷 «و امّا بنابر اصول اهل سنّت:... بيعت اهل حل و عقد، اين امت را موجب انعقادش {حکومت} دانستند...، لكن عدم تخطی از كتاب و سنت و سيره مقدسه نبویه (ص) را در نفس عقد بيعت، شرط لازم الذكر... دانسته؛ در لزوم جلوگيری متّفق شدند... و چون كه حفظ اين درجه مسلّمه بين الامّه، به حسب قوه بشريه عادتا ممكن و ... متعذّر نيست؛ لهذا لزوم حفظش را به هر وسيله كه ممكن شود، خصوصا با تصدی غاصب، هيچ مسلمان مظهر شهادتين نتواند انكار نمايد، الّا إن يخرج من ملّتنا و يستدين بغير ديننا.»
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
10.mp3
12.43M
«جلسۀ دهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: تحدید سلطنت در عصر غیبت
🔸محدودۀ کتاب: فصل دوم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
11.mp3
10.03M
«جلسۀ یازدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: تحقق سلطنت اسلامیه با مشورت؛ نظارت بیرونی جایگزین عصمت و عدالت؛ ضرورت تدوین قانون اساسی
🔸محدودۀ کتاب: فصل سوم ـ بخش اول
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
12.mp3
11.59M
«جلسۀ دوازدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: تحقق سلطنت اسلامیه با مشورت؛ نظارت بیرونی جایگزین عصمت و عدالت؛ ضرورت تدوین قانون اساسی
🔸محدودۀ کتاب: فصل سوم ـ بخش دوم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
13.mp3
10.61M
«جلسۀ سیزدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: پاسخ به شبهات و مغالطات ـ مغالطه دربارۀ اصل حریت و مساوات
🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
14.mp3
10.4M
«جلسۀ چهاردهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: پاسخ به شبهات و مغالطات ـ مغالطه دربارۀ قانون اساسی
🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
15.mp3
10.55M
«جلسۀ پانزدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: پاسخ به شبهات و مغالطات ـ مغالطه دربارۀ هیئت نظار و مجلس شورای ملی؛ فرع اول و دوم (شبهۀ دخالت مردم در ناحیه مقدسه و امور حِسبیه)
🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
16.mp3
9.86M
«جلسۀ شانزدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: پاسخ به فرع سوم و چهارم (عدم انطباق هیئت نظار با وکالت شرعیه؛ بدعت بودن اعتبار رأی اکثریت)
🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
17.mp3
9.82M
«جلسۀ هفدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: عاقبت اندیشی آخوند خراسانی (ره)
🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
18.mp3
10.81M
«جلسۀ هجدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: صحت و مشروعیت مداخلۀ نمایندگان مجلس و شرایط و وظایف آنان
🔸محدودۀ کتاب: فصل پنجم
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-3831719602762611212.mp3
5.99M
«جلسۀ نوزدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: وظایف اصلی نمایندگان ـ تشخیص وضع قوانین و تمیز ثابت از متغیر؛ تبیین سه فرع ابتدایی آن
🔸محدودۀ کتاب: فصل پنجم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
20.mp3
50.47M
«جلسۀ بیستم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: ادامۀ تبیین فروعاتِ «تشخیص وضع قوانین و تمیز ثابت از متغیر»؛ وظایف اصلی نمایندگان ـ تفکیک اصلی قوای مملکت
🔸محدودۀ کتاب: فصل پنجم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
21.mp3
51.44M
«جلسۀ بیست و یکم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: وظایف اصلی نمایندگان ـ تطبیق دخل و خرج مملکت
🔸محدودۀ کتاب: فصل پنجم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
22.mp3
46.37M
«جلسۀ بیست و دوم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: قوای حافظ استبداد
🔸محدودۀ کتاب: مقصد اول خاتمه
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
23.mp3
20.58M
«جلسۀ بیست و سوم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: راههای علاج قوای استبداد
🔸محدودۀ کتاب: مقصد دوم خاتمه
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»