تفقه در مقوله مقاومت.mp3
29.56M
🔊صوت ارائه
🔹در هماندیشی 27 مهرماه 1402 که پیرامون #فقه_مقاومت برگزار شد، در مدت زمان 20 دقیقه! تلاش کردم که ده نکته درباره مقوله مقاومت و الزامات تفقه پیرامون آن عرض کنم:
1️⃣ تفاوت فهم مقاومت در نگاه ایستا و نگاه پیشرفتپایه و رشد محور
2️⃣ لزوم بازشناسی مقوله مقاومت در منظومه معارف دینی
3️⃣لزوم بازتعریف مقوله مقاومت بر اساس بنیانهای نظری و اعتقادی دینی
4️⃣ لزوم فهم مقوله مقاومت در ذیل سنتهای الهی تاریخ
5️⃣ لزوم توضیح چگونگی تکوّن مقاومت در انسان و ظهور انسانی به نام «انسان مقاوم» بر اساس معارف دینی
6️⃣ لزوم توجه به کلیدواژه «جنگ ارادهها» برای توضیح جنگ میان حق و باطل در این برهه خاص تاریخی و نسبت آن به مقوله «مقاومت»
7️⃣ لزوم بررسی نسبت مقوله مقاومت با دو اصل بسیار مهم «رحماء بینهم» و «اشداء علی الکفار»
8️⃣ لزوم توجه به امکان جمع میان «ملیگرایی» و «امتی بودن» در ماجرای مقاومت دینی (حاج قاسم سلیمانی)
9️⃣ لزوم بررسی مقوله مقاومت و مسئله مردمسالاری دینی (پیشنهاد جمهوری اسلامی برای حل معضل تشکیل دولت در فلسطین)
0️⃣1️⃣ بررسی نسبت مقوله مقاومت اراده انسان با تفاوت نوع حکومت طاغوت (حکومت بر ابدان) و نوع حکومت انبیاء (حکومت بر قلوب)
#عقلانیت_انقلابی
#مقاومت
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1499
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
در این روزهای پر آتش و خون که غزهی غیور با «طوفان الاقصی» حماسه آفرید و مظلومانه با طوفان بلای صهیونیستهای پلید و نظارت و حمایت نهادهای سلطه ظالمانه استکبار جهانی با بیرحمانهترین روشها قربانی میدهد، دستگاه رسانهای نظام سلطه همهی توان خود را برای چیره ساختن روایت برساخته خود از واقعیت فلسطین به کار بسته است. در چنین شرایطی وظیفه انسانی و دینی همه حقباوران است که چه در عرصه میدان و چه در عرصه سیاست و رسانه خودآگاهانه به دفاع از مظلوم بپردازند.
گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) با همکاری مدرسه تفکرونوآوری نگاه بر پایه چنین درکی، بر آن است تا با مروری بر منابع تاریخی بازتابدهندهی اخبار فلسطین و بررسی نقش مهمترین پایگاه دینی این منطقه یعنی «مسجد الاقصی» و شهر کهن غزه، زمینههای تاریخی تشکیل رژیم اشغالگر و مناسبات اعراب با آن را مورد بررسی قرار دهد.
#نشست_علمی
|فِلِسْطیٖن؛ پیشینه تاریخی و تمدنی|
محـورها:
* نگاهی به پیشینه غــزه و نقش کنونی تمــدنی آن | * تحــولات تاریخی منجر به شکلگیــری رژیم اشغالگــر | * مناسبات اعــراب با اسرائیل پس از تشکیل رژیم اشغالگــر | * نامبــَری از فلسطین؛ گذری بر منابع تاریخی متقدم | * بررسی جایگاه و نقش مسجدالاقصی در تراث شیعه و عامه
زمان: چهارشنبه، ۱۰ آبانماه، ساعت ۹ الی ۱۲
مکان: دانشگاه باقرالعلوم، تالار امام حسین(ع)
حضور برای عموم دانشجویان و طلاب آزاد است.
لینک حضور آنلاین:
http://dte.bz/res1
#طوفانالاقصی
#دانشگاه_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
💢 مظلومترین مظلوم!💢
✅درباره اعتراض پدر شهید عجمیان در برنامه زنده تلویزیونی.
🔹این فرصت بی نظیر را باید قدر دانست.
🔹سالهاست که جمهوری اسلامی در زیر بمباران رسانه ای دشمن، جراحت می پذیرد
🔹دیروز در برنامهای تلویزیونی پدر شهیدی که مظلومانه سال گذشته توسط مدعیان آزادی به شهادت رسید، از دخالت مشاور رهبری در تلویزیون اعتراض میکند و او را به خاطر وساطتی که در تخفیف مجازات برخی متهمان قتل پسرش انجام داده، قاتل پسر شهیدش مینامد.
🔹کاری به این ندارم که چرا بروکراسی کشور، قدرت تبیین و توضیح برای چنین پدری را ندارد که ریشهی آن را در طاغوتی بودن اصل دیوانسالاری مدرن میدانم، ولی از این که بگذریم، این اتفاق را بهترین فرصت برای تحکیم شفافیت و سلامت واقعی جمهوری اسلامی میدانم.
➖آقای اژهای!
➖آقای جبلی و جلیلی!
➖آقای ولایتی!
✔ این فرصت را قدر بدانید.
✔ توضیح شفافی درباره سیر دادرسی دادگاه شهید عجمیان ارائه دهید.
✔ از قاضی بخواهید در حضور پدر شهید عجمیان روند دادرسی را توضیح دهد.
✔ از آقای ولایتی بخواهید که متواضعانه در برابر پدر شهید عجمیان سر تعظیم فرود بیاورد و اگر سفارش و توصیهای به قاضی نکرده، بگوید که چنین کاری را درست نمیداند و انجام نداده است و از او دلجویی کند؛ و اگر چنین کار غلطی را انجام داده است، شرمگینانه بگوید که اشتباه کرده است و دیگر چنین خطای بزرگی را انجام نمیدهد.
➖آقای اژهای!
➖آقای جبلی و جلیلی!
➖آقای ولایتی!
✔ بیتردید تا به امروز ماجرا و در این عدم شفافیت و عدم اقناع، مظلومترین طرف ماجرا نه پدر شهید عجمیان است و نه قوه قضائیه و نه آقای ولایتی؛
امروز بیتردید مظلومترین، «جمهوری اسلامی» است.
✔ممکن است پدر رنج کشیدهی شهید عجمیان در این ادعا اشتباه کرده باشد، ولی بیایید این حادثه را تبدیل کنید به نمادی برای اثبات صلابت، سلامت و فسادستیزی جمهوری اسلامی..
✔خواهشمندم به بهانه دفاع از عملکرد خود، جمهوری اسلامی را بیش از این مظلوم نکنید
✔ عاجزانه خواهشمندم #رسانه بفهمید... 🙏🌺
#عقلانیت_انقلابی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#اعتماد_مردمی
#جنگ_رسانه
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
◆سلسله نشستهای علمی◆
«جمهوری اسلامی شناسی»
🔸بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
🔹با حضور مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
☜ نشست دوم با حضور
جناب آقای مهرداد باقری
رئیس سازمان فرهنگیهنری شهرداری تهران┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ◄برای ثبت نام جهت حضور در نشست مشخصات خود را به آی دی ایتــــا @vafaei_313 ارسال فرمایید. #پژوهشکده_تبلیغ_و_مطالعات_اسلامی_باقرالعلوم(ع) #موسسه_مطالعات_نوین_اسلامی(معنا) #جمهوریاسلامیشناسی ❖ کانال #ایران_آینده👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
10.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 انفعال فقه در عرصه موضوعشناسی
🎙 حجتالاسلام علی محمدی
❇️ ویژهنامه بررسی شرایط و موانع «فقه کارآمد»
#به_زودی
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
26.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پیچیدگیهای اجرای احکام فقهی توسط حاکمیت
🎙 حجتالاسلام علی محمدی
❇️ ویژهنامه بررسی شرایط و موانع «فقه کارآمد»
#به_زودی
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از حسینیه هدایت
🔰حسینیه هدایت برگزار میکند:
دهمین نشست از سلسله نشستهای «به قله نزدیکیم»
🔹با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین علی محمدی
دوشنبه ۲۲ آبان ساعت ۱۳:۰۰
#پرونده_به_قلّه_نزدیکیم
🔻#حسینیه_هدایت | اینجا انقلاب جریان دارد...
@hoseinie_hedayat
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
🔰 منتشر شد
استاد ما
شرحی گذرا بر زندگانی استاد شهید سید محمدباقر صدر
«استاد ما»، ترجمۀ کتاب «الشهید الصدر؛ سموّ الذات و سموّ الموقف» نوشتۀ آیتالله سید کاظم حائری است؛ با این تفاوت که دراین کتاب، ترجمۀ دوازده نامۀ شهید صدر به معظمله برای اولین بار منتشر شده است.
افزونبر این گفتوگویی با معظمله و نیز پیام ایشان به نشست «طلایهداران صلح و وحدت اسلامی» در سال ١٣٩٧ش که به بیان جنبههای تقریبی و وحدتآفرین اندیشه و سیرۀ شهید صدر پرداخته است به این کتاب افزوده شده است.
جایگاه ویژۀ آیتالله حائری در حلقۀ شاگردان استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر و عمق و گسترۀ ارتباط میان این شاگرد و استاد، کتاب «استاد ما» را به اثری بیبدیل برای علاقهمندان به سیره و اندیشۀ آن نابغۀ بینظیر تبدیل میکند.
این کتاب که دومین اثر از مجموعهکتابهای خاطرات شاگردان شهید صدر پس از کتاب «شرحصدر» است، در ٢۴١ صفحۀ رقعی در آبان ١۴٠٢ برای نخستین بار توسط پژوهشگاه تخصصی شهید صدر به چاپ رسیده است.
🛒 برای خرید این کتاب اینجا را کلیک کنید
🆔 @shahidsadr
🔰هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
گردهمایی نیمروزه کمیسیون«مدیریت تحوّل علوم انسانی»
▪️طرح راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی درمسیر تحوّل علوم انسانی
▫️حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه
دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔻تجربه الگوهای مدیریتی و ایدههای حکمرانی مشارکتی تحوّل علوم انسانی با حضور نمایندگانی از مراکز آموزشی وپژوهشی باسابقه درعرصه تحوّل علوم انسانی
▫️حجتالاسلاموالمسلمین دکترعلی مصباح یزدی
رئیس شورای اسلامیسازی علوم انسانی موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره)
▫️حجتالاسلاموالمسلمین دکتررمضان علیتبارفیروزجایی
مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی
▫️دکترعبدالله توکّلی
معاونت پژوهش سابق پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
▫️دکترسیدمجتبی امامی
معاونت پژوهش دانشگاه امام صادق(ع)
▫️دکترابولقاسم فاتحی
ریاست پژوهشکده تحوّل علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی
▫️حجت الاسلاموالمسلمین دکترعلیرضاپیروزمند
ریاست مرکزمطالعات بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی قم
مدیرگروه مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی
🔻ارائه مقالات
1️⃣الگوی حکمرانی مشارکتی در تحوّل علوم انسانی:مدیریت شبکهای تحوّل علم
حجتالاسلاموالمسلمین دکترمصطفی جمالی
2️⃣الگوی روابط میان«حاکمیت،مردم ونهادعلم»درتحوّل علوم انسانی
حجت الاسلام احمدعابدی
3️⃣الگوی مدیریت راهبردی دانش ترازانقلاب اسلامی
دکتراسماعیل شاطری
زمان:پنجشنبه 25 آبان1402-ساعت 7:45 - 14
مکان: قم.ساختمان مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
🔗لینک مجازی
⬅️هماهنگی جهت حضور: 09122730138
1.86M
🔹صوت بالا، توضیحی است از دوست عزیزم جناب آقای دکتر حمید ابدی، در خصوص دغدغهها و موضوع کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی وابسته به کنگره علوم انسانی اسلامی.
🔹پیشنهاد میکنم که دوستانی که علاقه مند به مسئله «مدیریت دانش» هستند، گوش کنند.
🔹آقای حمید ابدی در جایی نوشته بود:
«گفتگو در باب علوم انسانی اسلامی طی دهه های اخیر عمدتا به مباحث بنیادین معرفت شناختی و روش شناختی سپری شده است. در باب اداره امور عمومی، شاید هیچ مسئله ای به اندازه خود علوم انسانی با زندگی اصحاب علوم انسانی اسلامی گره خورده نباشد.
بحث از "مدیریت تحول علوم انسانی" دعوتی است از اساتید و نخبگان علوم انسانی اسلامی که به این پرسش فکر کنند:
"عرصه ای که خود در آن زندگی می کنیم را چگونه اداره می کنیم و پیش می بریم؟»
#عقلانیت_انقلابی
#علوم_انسانی_اسلامی
#مدیریت_تحول_دانش
هدایت شده از KHAMENEI.IR
6.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران برگزاری کنگره بینالمللی علامه طباطبایی: مرحوم آقای طباطبایی توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد
✏️ یک خصوصیّت، جهادِ فکریِ کمنظیرِ آقای طباطبایی در بحبوحهی تهاجم اندیشههای وارداتی و بیگانه است، در بحبوحهی تهاجم به معنای واقعی کلمه. شاید آن کسانی که آن زمانها را درک نکردهاند، توجّه نداشته باشند که آن روز در محیط جوان کشور و محیط فکری کشور چه وضعیّتی وجود داشت؛ یک تهاجم به معنای واقعی کلمه وجود داشت؛ چه افکار وارداتی مکتبی و مسلکی مثل مارکسیسم، چه شبههآفرینیها؛ شبههآفرینیهایی در بحبوحهی این حوادث، مرحوم آقای طباطبایی(رضوان اللّه تعالی علیه) توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد.
💻 Farsi.Khamenei.ir