eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
1.9هزار دنبال‌کننده
595 عکس
205 ویدیو
54 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
عقل‌نوشته‌های انقلابی
🔹سلام سیدجان جمعه گذشته (9 تیرماه 1402) باز توفیق شد برای دومین بار بر سر مزارت حاضر شوم ... این را بگذار به حساب بازدید آن هم دیدنی آمدن‌هایت به معنا هرچند که حالا حالا بی‌حساب نخواهیم شد ... روضه حضرت عباس علیه السلام گوارای وجودت، چقدر با حالِ دل عجین بود این فراز: «و بان الانکسار فی وجه الحسین» ...😭 🔹خدایت بیش از پیش رحمت کُناد روحت بیش از پیش شاد باد تابستانی حمید ابدی رفت کمک بچه‌های اسلام ناب تا در بخش اندیشه‌های راهبردی طرح درسی بنویسند حمزه وطن فدا هم بود، مثل همیشه پرشور جایت خالی ! نهالی که کاشته‌ای در حال رشد کردن است؛ روایتی از تقابل «پیشرفت» و «توسعه» به مثابه لبه‌ی درگیری تمدنی انقلاب و مدرنیته .. خدا مهدی افراز را از برادری کم نکند، خیلی پای ماجرا ایستاد امسال قبول کرده‌ام که به جای تو بحثی را در دوره‌ی اسلام ناب بگویم؛ به جای تو😥 🔹هنوز با حسین علیزاده درست و درمان چفت نشده‌ایم چند وقت پیش گله کرده بود که خبری ازت نیست، به شوخی نوشتم که چنان فیکس بسته‌ای که جایی برای متفرقات نداری! از انصاف نمی توان گذشت، او بیش از من پیگیر است با شبیه‌ساز شورای نگهبان درگیر است والحمدلله موفق .. 🔹با عبدالحسین مشکانی و افراز و چند نفر دیگر از دوستان در ماه مبارک رمضان، ده هم‌اندیشی برگزار کردیم جلسات خیلی خوبی بود؛ باب میل تو خیلی‌ها بودن تو هم خیلی نبودنت بود ... 🔹نقد سند تحول دولت را که با هم شروع کردیم، در 16 سرفصل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تمام کردیم و فرستادیم. صابر خیلی زحمت کشید و اذیت شد؛ ولی الحمدلله هرطوری بود به سرانجام رسید. صورت‌بندی ایده‌های «مردمی‌سازی» را سفت پایش ایستاده‌ایم. تقریر دیدگاه‌های تکامل تفقه 3 تا از اساتید تقریباً نهایی شده و برایشان ارسال کرده‌ایم و 7 دیدگاه دیگر را تا 60 ـ 70 درصد جلو برده‌ایم. 6 استاد را هنوز استارت نزده‌ایم... البته همیشه طنین صدایت یادمان هست: ما برای انقلاب هیچ غلطی نکرده ایم ...😊 🔹سیدجان یادت هست؟ آخرین بحثهایمان این بود که «مصلح اجتماعی» کیست؟ و می گفتیم مصلح اجتماعی کسی است که تمرکزش بر روی اصلاح اتصال و ارتباط بین مؤمنین است. در این ایام عید غدیر شفاعتی کن و از حضرت امیر علیه السلام صله‌ای برایمان بخواه؛ «وصل بودن را» ... 🤲🌺 ✳️نگارش: چهارشنبه 14 تیرماه 1402 مؤسسه معنا
💠اولین جلسه نقد و بررسی کتاب نظریه پیشرفت مبتنی بر اندیشه مقام معظم رهبری💠 با حضور: ✔️حجت الاسلام محمدی ✔️حجت الاسلام بابایی ✔️خانم دکتر ابوالحسنی ⚜️زمان برگزاری جلسه یکشنبه 18 تیر ماه ۱۴۰۲ ⌚️ ساعت برگزاری 12:45 الی 15 🏢 مکان برگزاری خانه اندیشه ورزان 🧭آدرس:تهران-خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان ولیعصر(عج) و برادران مظفر- پلاک ۹۰۷ اطلاعات بیشتر در مورد نشست و هماهنگی حضور در جلسه: @Ali_salehi9
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
💡"چرا جامعه ایرانی با مداخله فرهنگی حاکمیت هم افزایی می کند؟" 🖋مهدی افراز 🔸خشکاندن جوشش های محلی، جشن های خُرد و ضیافت های خودجوش در قبال برپایی مهمانی متمرکز، خیابانی و کیلومتری غدیر، یکی از ایرادات ناصحانه ای بود که سال گذشته در نشست ها و جلسات ارزیابی مهمانی ده کیلومتری غدیر بارها از سوی ناقدین مورد طرح قرار می گرفت و این رویداد را از حیث ماهوی منافی رویکردهای مردمی و فولکلور انقلاب در ساحت فرهنگی قلمداد می نمود. 🔹این نقد با پیش فرض‌های نظری پیرامون نسبت دولت – ملت یا نسبت بخش عمومی - بخش دولتی منطقی و معقول به نظر می رسد، در واقع در شرایطی که حاکمیت با اتکا به منابع رسانه ای و هژمونیک خود در صدد خلق یک رویداد متمرکز برمی آید طبیعی است که جریان های توده ای خود را به حاشیه کشانده و ارضای تمنیات خود را در این وادی به ابزارهای رسمی واگذار می نمایند. اما رخدادهای روزهای گذشته حاکی از واکنش بسیار متفاوت جامعه ایران در مشارکت برای بزرگداشت واقعه غدیر بود. 🔸 تقریبا عمده مشاهدات و گزارشات از سراسر کشور حاکی از ضریب یافتن موضوع بزرگداشت عید غدیر در مناسبات ایرانیان شده است. مواجهه حاکمیت با این موضوع در ابعاد یک "رویداد ملی خیابانی" به صورت معناداری زمینه را برای فعال سازی استعدادهای فرهنگی ایرانی فراهم آورد. فارغ از مشارکت یدی و مالی ده ها هزار نفر در محدوده ده کیلومتری، بسیاری از روستاها، محلات، کوچه پس کوچه ها، دکان ها، بازارها، خانه ها و محافل خُرد بستری برای ابراز ارادت و عشق متمایز به ساحت امیرالمومنین شده بود. و بدین ترتیب برخلاف انتظار جامعه شناختی، واکنش انسان ایرانی به مداخله حاکمیت انفعالی و عقب نشینانه نبوده و با پیشروی او هم به میدان داری خود ضریب داده است و مناسبات خود با این سیاست را در قالبی هم افزا صورت بندی کرده است. 🔹با این فرض رواست که خود را در مقام پاسخ به این پرسش انتقادی قرار دهیم که؛ اسباب و زمینه های این عکس العمل نامتعارف چه می تواند باشد؟ به طور کلی سابقه اجتماعی ما حکایتگر گرامیداشت غیرعمومی، نحیف و طبقه ای در ازای عید ولایت بود و از ابتدای انقلاب و حتی پیش از آن، با آن که مسأله غدیر به لحاظ اعتقادی، کلامی و ایدئولوژیک جایگاه ویژه‌ و هویت بخشی در اذهان ایرانیان داشته اما هیچگاه در زمره یک جشن ملی ظهور نیافته و در واقع فاصله‌ روشنی میان فرهنگ ذهنی و فرهنگ عینی ایرانیان در ازای این سوژه برقرار بوده است. لذا تنها نیروی اجتماعی که توانایی ایجاد چنین تحولی را داشته؛ تغییر سیاست حاکمیت در تعامل با این پدیده بوده است. ▫️کارایی این سیاست از سه منظر قابل فهم است؛ 🔸منظر اول: ما در حال زیست در یک جامعه رسانه ای هستیم، در این جامعه موضوعی که واجد هویت رسانه ای نباشد قابلیت ورود به خیال اجتماعی را نخواهد داشت. این خصیصه دلالتی به برساختی شدن واقعیت ندارد بلکه نحوه تعاملات ذهنی و وجودی انسان در این جامعه به نحوی است که حضور رسانه ای را بخشی از ماهیت یک پدیده جمعی – اجتماعی می داند و در این شرایط اگر یک سوژه فاقد وجود رسانه ای باشد فاقد وجود اجتماعی خواهد بود. پرداختن به تعظیم غدیر در ابعاد یک "رویداد ملی خیابانی" زمینه ای فراهم آورد تا بشدت رسانه پذیر شود و از این رهگذر مراوده ایرانیان با این مقوله را به کلی متفاوت نماید. با این فرض اگر حاکمیت به جای این سیاست، امکانات خود را مصروف حمایت از خرده فعالیت های محلی و لوکال می نمود این سوژه هیچگاه واجد چنین هویت رسانه ای نمی شد و در ساحت رفتاری ایرانیان منشأ دگرگونی نمی گردید. 🔹 منظر دوم: این سیاست مبتنی بر استانداردهای ملی بوده است. اگر یک موضوع بخواهد در قامت یک سوژه به شادی ملی، ترس ملی، اندوه ملی یا عزت ملی مبدل شود می باید خود را در چارچوب های ملی بازتولید نماید. کلان شهر، پایتخت، میلیونی و خیابان از نمودهای ویژه امر ملی است و بعید است که یک معنا توانائی این را داشته باشد که خود را در هیئتی کوتاه یا کوچکتراز این به حد ملی برساند. 🔸منظر سوم: حاکمیت دینی در انظار عمومی ایرانیان همان نهاد اجتماعی دین است که موفق به کسب قدرت سیاسی شده و در جایگاه حکمرانی قرار گرفته لذا تعیین مناسبات جامعه با مقولات دینی و مذهبی شدیداً به سبک تعامل حاکمیت با این موضوعات وابسته است. در واقع سبک مواجهه ملت ایران با جمهوری اسلامی خارج از نسبت دولت – ملت مدرن است. جامعه ایران دینداری خود را منطبق بر تقریر حاکمیت قرار داده و با لحاظ این خصیصه طبیعی است که شدت یافتن التفات نظام حکمرانی به یک معنا یا واقعه ی دینی موجبات تشدید توجهات عمومی به آن موضوع را به همراه خواهد داشت و طبیعتاً این ملازمه در امور غیرمذهبی، غیر معنوی و غیر دینی جاری نخواهد بود. 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔹به یاری خدا با مشارکت صمیمانه اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی قم بنا داریم که «ده هم‌اندیشی تابستانی» پیرامون «الگوهای مردمی‌سازی حکمرانی» برگزار کنیم. 🔹بی‌تردید «مردمی‌سازی در ذیل جریان ولایت الهی»، بزرگترین راهبرد انقلاب اسلامی در مواجهه با راهبردهای توسعه مدرن است؛ راهبردی که انقلاب اسلامی مدعی اخذ آن از سنتهای تاریخی ربانی و سیره عملی انبیاء الهی در طول تاریخ است. 🔹در این جلسات تلاش خواهیم کرد که «ده الگوی عملیاتی و عینی مردمی‌سازی» را معرفی و صورت‌بندی کنیم. 🔹البته «عقلانیت مردمی‌سازی انقلابی»، سطوح و وجوه دیگری نیز دارد که در برنامه‌هایی دیگر ان شاء الله درصدد پیگیری هستیم. 🔹جا دارد از جناب آقای شفیعیان عزیز تشکر کنم که اگر پیگیری‌های ایشان نبود، معلوم نبود که این جلسات کی و کجا و به چه شکلی اجرا می گردید ...🙏 ✳️پیشنهاد دارم که ارائه جناب مهندس را حتما دنبال کنند. وجوهی از مردمی‌سازی در ارائه ایشان هست که به نظرم در ارائه‌های دیگر کمتر دیده شده است ...🌺 https://eitaa.com/alimohammadi1389/1412
🔹امروز یکشنبه (25 تیرماه 1402) حدود یک ساعت برای گفتگو پیرامون جلسه فردا دوشنبه خدمت جناب حاج آقای قطبی بودیم. 🔹طرح بحث خیلی خوبی بود. 🔹ایشان سالهاست بر روی شیوه‌های و مطالعه و تحقیق کرده است؛ شیوه‌هایی مانند «قانون نویسی»، «آیین سازی»، «محصولات فرهنگی»، «بازی و سرگرمی» و ... . 🔹ولی از همه اینها بیشتر متمرکز بر روی دو مدل «خلق ارزش مشترک» و «عادت واره‌ها» شده است. 🔹بنا شد ان شاء الله در جلسه فردا توضیحی کوتاه بر روی «اهمیت و جایگاه عادت‌واره‌ها» بدهند و بیشتر بر روی «الگوی خلق ارزش مشترک» متمرکز شوند. 🔹برای آشنایی بیشتر با مرکز ملی خلاقیت و نوآوری اشراق و فعالیتهای جناب آقای قطبی عزیزان می توانند به عنوان نمونه به سایت «فن دالان» و «زنگ بهشت» مراجعه نمایند. ✳️ پیشخوان این جلسه در پیوست تقدیم می شود.👇 ✳️ به دوستانم توصیه می کنم که حتما در این جلسه شرکت کنند. 📞 هنوز نمی‌دانم جلسه پخش مجازی دارد یا نه! در صورتی که لینک جلسه به دستم برسد در همین کانال منتشر می کنم ... 🌺 https://eitaa.com/alimohammadi1389/1414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محسن چاوشی در سومین روز از ماه محرم اثر جدیدش «آوازِ خون» را منتشر کرد. موسیقی این اثر برداشتی از یک نوحه قدیمی است و شعر آن را امید روزیه سروده است. رضا فوادیان تنظیم و محمدرضا آهاری موزیک ویدیوی آن را کارگردانی کرده است. به گزارش همشهری آنلاین، این خواننده درباره اثر جدید خود برای ایام محرم نوشته است: «آواز خون» نذر محرم است و ادای دین شخصی من و دوستان هم‌دل به اهل کربلا.»
🔹سخنی با اساتید و فضلای روانشناس حوزوی (بخش اول)🔹 ✅ محمد عالم‌زاده نوری ✅ دانش روانشناسی موجود در فضایی گسسته از اندیشه‌های اسلامی و مبتنی بر مبانی و اصولی غیر الهی پدید آمده است؛ این دانش البته مطالب مفید و آموزه‌های حقی دارد که برای جامعه ما قابل استفاده است؛ یعنی تا زمانی که با روش متقن و قابل قبولی نتوانسته‌ایم دانش روانشناسی اسلامی را متکی بر مبانی الهی و اصول و قواعد دینی ارائه و جایگزین نماییم، لازم است از این دانش به قدر ضرورت و کفایت و با هوشمندی کامل استفاده نموده و در مسیر بزرگ تمدن‌سازی اسلامی از آن بهره بگیریم. از سوی دیگر در همین دانش گسترده و به‌ظاهر کارآمد، رویکردهای باطل و آموزه‌های نادرستی وجود دارد که با بنیاد تفکر دینی و مبانی معرفتی اسلامی ناسازگار است یا دست کم آنها را تضعیف می‌کند و بایستی عالمانه و هوشمندانه از آن تبری جست و فاصله گرفت. توجه داریم که باطل به شکل مطلق، جذابیت و قابلیت عرضه ندارد. همچنین باطل به ذات خود از بین رفتنی و مردنی است و نمی‌تواند باقی بماند (ان الباطل کان زهوقا)، بنابراین کسانی که حرف نابجا و باطلی را طرح می‌کنند برای ماندگاری سخن خود و اثرگذاری بر دیگران مجبورند آن را با سخن حقی بیامیزند: أَلَا إِنَّ الْحَقَّ لَوْ خَلَصَ لَمْ يَكُنْ فِيهِ اخْتِلَافٌ وَ إِنَّ الْبَاطِلَ لَوْ خَلَصَ لَمْ يَخْفَ عَلَى ذِي حِجًى وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ فَيُحْسَبَانِ مَعاً فَهُنَالِكَ اسْتَوْلَى الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ در دانش روانشناسی غربی نیز گرچه برخی دانشمندان قصد ارائه باطل و آمیختن آن با حق و انتشار آن در جوامع را نداشته‌اند، اما نظریات خود را در دل جریان باطل و بر مبنای باطلی بنا نهاده‌اند که چنین اقتضایی دارد. ✅ ما حوزویان کاری که حوزویان و عالمان دین در این موضع باید انجام دهند این است که همه وسع خود را در فحص عالمانه و فقیهانه از حق و باطل در آموزه‌های این دانش به‌کارگیرند و انحراف و تباهی را نشان دهند تا مشمول لعنت خدا نگردند: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِي أُمَّتِي فَلْيُظْهِرِ الْعَالِمُ عِلْمَهُ فَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ. این حدیث خطاب به ماست. ما حوزویان و عالمان موظف هستیم باید خط‌نگه‌دار حق و باطل باشیم و در دنیایی که حق و ناحق به هم درآمیخته و بنیاد اندیشه اسلامی و اعتقادات دینی را نشانه گرفته است، سره را از ناسره و حق را از ناحق تمیز دهیم و در بزنگاه‌ها سخن باطل را از رهنمود اصیل دینی نمایان سازیم. گاهی یک فضله موش کافی است که دیگ بزرگ غدایی را نجس کند؛ اینجا کسی باید این فضله‌های موش را نمایان کند و خارج سازد. ✅ مرزهای تمایز برادران عزیز؛ تاکید بر سخنان درست، آموزه‌های مشترک و گزاره‌های حقی که در این آمیزه‌های حق و باطل وجود دارد کافی نیست. به رسمیت شناختن دانش‌های موجود گرچه کسانی را با ما همراه می‌کند و ما را همواره عزیز و محترم و دوست‌داشتنی نشان می‌دهد اما اگر به بهانه حفظ روابط یا جلب محبت دیگران، دائماً در این مرحله بمانیم و روشنگری و هدایت‌گری به سوی مطلوب نداشته باشیم، خطا کرده‌ایم و وظیفه حقگرایی و راهبری خود را ادا نکرده‌ایم. حضرت ابراهیم هم گرچه در ابتدا به ظاهر با مشرکان در پرستش ستاره و ماه و آفتاب همراهی کرد اما در نهایت، باطل بودن آن را نشان داد و برائت خود را اعلام کرد و اگر حضرت ابراهیم اسوه حسنه است به خاطر همین تبری از باطل و انحرافات است: «قَدْ كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ في‏ إِبْراهيمَ وَ الَّذينَ مَعَهُ إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْكُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنا بِكُمْ وَ بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَه»‏ ما حوزویان از بعد از انقلاب با آموختن دانش روانشناسی و به‌کارگیری آن، برادری خود را ثابت کرده‌ایم و همراهی خود را نشان داده‌ایم. آیا زمان آن نرسیده که به صراحت، کفر و برائت خود را به آموزه‌های نابجا و استفاده‌های نادرستی که از این دانش می‌شود نشان دهیم؟ بله؛ نقاط قوت و اشتراک را باید نشان داد ولی در کنار آن بلکه بسیار مقدم بر آن، لازم است شائبه‌ها و آمیزه‌های باطل را هم نشان دهیم. روحانیت یا همان نهاد عالمان دینی (یعنی من و شما) باید موضع دین را تقویت کنیم و اجازه ندهیم به هر اسم و عنوان و بهانه‌ای در قالب‌های پرطمطراق علمی، آموزه‌های دینی در معرض هجمه و خطر قرار گیرند. 🔸http://eitaa.com/mohammad_nooori
🔹سخنی با اساتید و فضلای روانشناس حوزوی (بخش دوم)🔹 امروزه علوم انسانی غربی با همین درآمیختن حق و باطل، قرآن‌سوزی و همجنس‌گرایی و نسل‌کشی پنهان را تئوریزه کرده و عالمانه و بشردوستانه نشان می‌دهد. ما کی و کجا باید برانگیخته شویم و موضع‌گیری کنیم و سخن حق را عرضه کنیم و جلوی این سیل بنیان‌برافکن را بگیریم؟ چرا وقتی یک استاد روانشناس، آن سخن ناروای باطل را گفت دوستان عزیز روانشناس ما (جز یکی دو نفر) واکنشی نشان ندادند؟ همین رگه‌های باطل به بهانه آن همه گزاره‌های درست در بزنگاه‌ها جریان را عوض می‌کند، محاسبات مسئولین را بهم می‌ریزد و افکار عمومی را مخدوش می‌کند و فضای اجتماعی را به جهت ضدارزش‌ها و ناهنجاری‌ها سوق می‌دهد. ✅ فعلی العالم ان یظهر علمه از دوستان روانشناس حوزوی صمیمانه درخواست می‌کنم برخیزند و علم خود را آشکار کنند و تحت تاثیر رابطه استاد و شاگردی یا هر عنوان دیگر در مقابل رگه‌های اندیشه انحرافی موجود در این دانش مسموم سکوت نکنند. این دانش اگر هنری دارد باید در مسیر بندگی و تسلیم خرج کند و آب به آسیاب اسلام بریزد نه اینکه خلاف شرع را توجیه و تجویز کند. ما حوزویان میثاق بسته‌ایم که همه دانش و توان و تخصص خود را در راه سعادت نهایی انسان که همان عبودیت و تسلیم و خضوع در مقابل خدا و اوامر اوست به کار بگیریم و انسان را به سمت قرب خدا و لقای الهی رهنمون باشیم و سربازان ساخت جامعه اسلامی ذیل توحید و عدالت و اسلام باشیم. اگر این همه درس که در حوزه خوانده‌ایم نتیجه‌ای غیر از این دهد همه سرمایه خود را باخته‌ایم. آیا تحصیلات دانشگاهی ما حوزویان و آشنایی با دستگاه علوم غربی این روحیه ما را تقویت کرده و ما را در سربازی دین خدا و گسترش فرهنگ اسلامی و تعبد به احکام دینی موفق‌تر ساخته است؟ اساسا روانشناسان حوزوی این همه درس خوانده‌اند که همین کار را بکنند. اگر قرار بود ما مصرف‌کننده علوم انسانی غربی باشیم این علوم را در دانشگاه با سرعت و سهولت بیشتری می‌آموختیم و مدرک می‌گرفتیم. چرا پس از این همه تحصیل حوزوی به آن می‌پردازیم؟ چرا حوزه‌های علمیه به دانش‌های انسانی از جمله روانشناسی ورود کردند؟ قرار نبود ما حوزویان این دانش‌های مسموم را با عمامه پیامبر خدا تبلیغ یا مصرف کنیم! قرار بود عالمان دین از طریق آشنایی با همین علوم انسانی غربی که در مبانی اختلال دارند، موضوع‌شناسی کنند و در نهایت، کاستی‌ها و کژی‌های آن را نمایان سازند و مدل جایگزین اسلامی آن را به انسان عصر جدید عرضه کنند. مدل جایگزین اسلامی همان مدلی است که آدمی را به خدا نزدیک می‌کند و روح تسلیم و عبودیت را در او می‌افزاید و امکان ساخت تمدن نوین اسلامی را فراهم می‌سازد. ✅ قم؛ پایگاه انتشار علم به همه جهان قرار بود علم از قم به سراسر جهان منتشر شود و معارف اسلامی از پایگاه حوزه‌های علمیه عالم‌گیر شود: فَيُفِيضُ الْعِلْمُ مِنْهُ إِلَى سَائِرِ الْبِلَادِ فِي الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ فَيَتِمُّ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى الْخَلْق‏؛ نه اینکه دانش، از سراسر جهان به حوزه‌های علمیه سرازیر شود و حوزویان عمامه به سر، خاموش و منفعلانه آن را بپذیرند و با آیات و روایات معصومان، تزیین و آزین کنند. مباد که این یافته‌های بشری، به جای دین و خدا بنشینند و رساله حل المسایل بشر امروز گردند و هدایت او را به سرمنزل کمال و سعادت بر عهده بگیرند. ما تلاش‌ها و خدمات فضلا و علمای روانشناس اسلامی در حوزه‌های علمیه را که سال‌هاست در این جهت دغدغه و اهتمام داشته‌اند قدر می شناسیم و به پشتوانه همین گام‌های اساسی در اسلامی‌سازی روانشناسی اکنون با صدای رسا اعلام می‌کنیم وقت آن رسیده تا پرچم اسلام را در این دانش به فراز آورده و در مقابل آموزه‌های باطل آن موضع علنی بگیریم. ✅ علوم انسانی در خدمت توسعه بندگی لازم است فراتر از تاکید بر نقاط اشتراک، نقاط انحراف و تمایز را نشان دهیم و این دانش را به خدمت توسعه عبودیت و تسلیم در مقابل دین حق درآوریم و در راهبری جریان‌های اجتماعی، پرچم اسلام را تقویت کنیم. یادمان نرود ما حوزویان مسئول این هستیم تا نیاز انسان به دین و حاجتمندی جامعه انسانی به وحی را نشان دهیم و بر تعبد و تسلیم و عبودیت انسان و جوامع انسانی بیفزاییم. این غیرت و تعصب مقدس را باید پاس داشت و هویت و رسالت اجتماعی حوزه را باید حفظ کرد. دوستان روانشناس حوزوی! 🔹 بسم الله ، اکنون زمان اقدام است ... 🔸http://eitaa.com/mohammad_nooori
هدایت شده از تعلیقات
دردهای مزمن جبهه انقلاب (حاشیه‌ای بر واکنش‌های این روزهای جبهه انقلاب) 🔻 در کنار همه امتیازات اما به آسیب‌هایی دچار هستیم که باید چاره‌ای برای آن‌ها اندیشید. اینکه جبهه به سرعت واکنش نشان می‌دهد یعنی جبهه انقلاب زنده است، دارای دغدغه است، نمی‌خواهد بی تفاوت باشد، این‌ها همه مزیت ماست. اما اینکه نمی داند کجا، در چه اندازه، و با چه روشی واکنش و کنش داشته باشد، یعنی از پختگی لازم برخوردار نیست و هنوز به لازم نرسیده است. برخی از آسیب هایی که دچار هستیم: تسرع منهای تأمل 🔻 ذهن بخشی از جبهه انقلاب خیلی سریع بهم می ریزد، خیلی سریع به واکنش می افتد، خیلی سریع به نفی و طرد می رسد، خیلی سریع تحلیل می کند، خیلی سریع محکوم می کند. همه این ها نشان دهنده ضعف های ساختاری است. ضعف هایی که اگر چاره نکنیم همچنان در می مانیم. کافی است یک اتفاق در عرصه برجسته شود، همه ذهن، کنش و دغدغه ما را به خود معطوف می کند. بی مسئلگی 🔻 بخشی از جبهه انقلاب حتی خیلی سریع هایش تغییر می کند. کسی اولویت ها و مسئله هایش سریع تغییر می کند، یعنی اساسا فاقد مسئله است و اولویتی ندارد. به همین دلیل می بینیم کل همّ و غمّ جبهه گاهی در حد یک هفته می شود واکنش به مثلا انتشار عکس فلانی با فلانی یا خواندن یک شعر غلط از طرف فلان مداح... غلبه روحیه نفی و طرد 🔻 ما دارای چنان قدرتی هستیم که می توانیم با واکنش های حساب نشده اما پرحجم و تند و تیز به سرعت یکی را به مرز نفی و از انقلاب برسانیم. اصلا گویی کاری جز طرد نداریم. این به معنای نادیده گرفتن خطوط قرمز نیست، به معنای پافشاری بر اصول نیست، بلکه به معنای فقدان سیاست اقدام است. خود مرکزپنداری 🔻 یکی از مشکلات اساسی ما است. تعریف روشنی از بودن و انقلابی نبودن نداریم. حتی تعريف صحیح و جامعی از نداریم. وقتی چنین شد، بر اساس آنچه حدود انقلابی بودن می دانیم دیگران را قضاوت می کنیم و فعل خود را مصداق بصیرت افزایی می‌پنداریم. 🔻 یکی را نفی و طرد می کنیم و دیگری را محکوم و مطرود. فقط هم قرائت خودمان از آقا را قبول داریم. جهت گیری ما گاهی به سمت کشف حقیقت نیست، بلکه به سمت اثبات مواضع خومان است و این هم بد است. حالا هم که یاد گرفته ایم تا کسی حرفی خلاف میل ما می زند اسم او را صورتی می گذاریم. افراط در در واکنش 🔻 گاهی نسبت به برخی مسائل باید واکنش نشان داد و قطعا وظیفه است. مثلا کسی شعر غلطی خوانده است، باید داد، اما ما چنان بلایی به سر طرف می آوریم و او را تا مرزهای کفر بالا می بریم که به غلط کردن بیافتد. این شیوه امامان ماست؟ این شیوه رهبری است؟ پس مروت و چه می شود؟ کسی شک ندارد شعری که خواند غلط است، کسی شک ندارد تطهیر خاتمی غلط است، کسی شک ندارد هزارتا مسئله دیگر وجود دارد، مهم نحوه مواجهه ما با هر یک از این مسائل است. 🆔 @taalighat
متن سخنرانی جناب استاد انصاریان :👇 صفحه اصلی اخبار استاد انصاریان تاریخ انتشار : 3 مرداد 1402 ساعت 02:29 صبح استاد انصاریان در امامزاده صالح(ع) مطرح کرد: با فشار، کسی دین‌دار نمی‌شود/ دین عامل سعادتمندی انسان است به گزارش روابط عمومی موسسه دارالعرفان، استاد حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و استاد حوزه علمیه، در مراسم عزاداری شب هفتم ماه محرم در امامزاده صالح(ع) تجریش با بیان اینکه بحث سعادت و شقاوت انسان یک بحث پربار بسیار قدیمی است، اظهار داشت: از قرن‌ها قبل از میلاد مسیح در بین دانشمندان شرقی و یونانی این موضوع مطرح و نظریات گوناگونی هم ارائه شده که انسان با چه اعمالی می‌تواند خوشبخت و یا تیره‌بخت شود. از زمان حضرت آدم(ع) تا زمان بعثت پیامبر اسلام(ص) محوریت دین خدا تنها بر اساس دین اسلام بوده است و تمام انبیاء، پیرو اسلام واقعی بوده‌اند. خداوند در قرآن می‌فرمایند که اگر این دین در ظاهر و باطن توسط مردم عملی شود، سعادتمندی بشر حتمی است و بدین ترتیب پروردگار، موضوع سعادت و شقاوت را از زمان حضرت آدم(ع) مطرح کرده است. وی ادامه داد: دین‌هایی که با اسم‌های مختلف آمده، دین نیستند بلکه قواعد مادی و زمینی ناقص و یا باطلی هستند که منجر به خوشبختی انسان نمی‌شوند. من با بسیاری از علمای اهل سنت، علمای زرتشتی، علمای سهودی، کشیش‌ها و سران مکتب‌های مادی بحث کرده‌ام؛ هیچکدام از این مکتب‌ها حرف عقلی قابل قبولی نداشتند اما در طرف مقابل، بحث‌های قرآن و روایات اهل‌بیت(ع)، منجر به شیعه‌شدن بسیاری از کشیش‌ها، اهل سنت، ارامنه و ... شده است. روزی رئیس کمونیست‌های ایران به من گفت هفتاد سال با آگاهی از شش زبان دنیا، کمونیست را در این کشور تبلیغ کردم اما عمر من هزینه یک مکتب باطل شد و هزاران نفر را گمراه کردم. این مفسر قرآن کریم با اشاره به آشنایی خداوند به تمام خصوصیت‌های باطنی و ظاهری انسان، تصریح کرد: خدا بر اساس این آشنایی، دین اسلام را برای ما نازل کرده است در حالی که هیچکدام از مذاهب و مکاتب دیگر از انسان‌شناسی کامل بهره‌مند نیستند. یکی از قوانین بسیار زیبای اسلامِ زمان حضرت آدم(ع) این است که خداوند به حضرت آدم(ع) می‌فرماید آنچه خیر و خوبی برای خودت می‌خواهی، برای دیگران هم بخواه؛ خدا تعیین نمی‌کند که برای چه کسی خیر و منفعت بخواه بلکه عنوان می‌کند که برای هر فردی در این دنیا طلب خیر کن. استاد انصاریان افزود: امام صادق(ع) از مکه بر می‌گشت، بیرون از شهر در گرمای 50 درجه فردی از تشنگی بر روی خاک در حال جان دادن بود، حضرت به یکی از یاران خود فرمودند که سریع به او آب برسان، آن فرد به امام عرض کرد که این فرد مسیحی است و من او را می شناسم، رنگ صورت امام تغییر کرد و فرمود من به دین او چکار دارم؟! تو وقتی تشنه‌ای نیاز به آب داری، خب همین را برای دیگران هم باید بخواهی و او را سیراب کنی. خداوند هم در قرآن می‌فرماید به همه نیکی کنید، خدا نمی‌فرماید فقط به شیعیان یا مسلمانان نیکی کنید بلکه می‌فرماید به همه نیکی کنید. وی با اشاره به دلسوزی امام حسین(ع) برای دشمنان خود در روز عاشورا، اظهار داشت: در روز عاشورا 71 نفر از یاران امام حسین(ع) شهید شده بودند اما امام حسین(ع) با زبان تشنه، دشمن را نصیحت می‌کرد چرا که دلش برای جهنم رفتن آنان می‌سوخت و غصه می‌خورد. فرمود از صبح تا به الان 71 نفر از یاران من را کشته‌اید، حاضرم از خون تمام آنها بگذرم و شما در مقابل، دست از کشتن و جنگ با من بردارید، من از شما نمی‌ترسم اما اگر خون من توسط شما بر زمین ریخته شود درهای توبه به طور کامل بر روی شما بسته می‌شود. آنقدر امام زیبا سخن می‌گفت که عمر سعد به یکی از لشگریان گفت که برو و کار او را تمام کن چرا که نگران بود سخنان زیبای امام بر سپاهیان تاثیر گذارد. این استاد حوزه علمیه گفت: شاید برخی گمان کنند که دین فقط نماز و روزه است اما نماز و روزه جزئی از دین است، همانطور که مسائلی همچون محبت‌ورزی، احکام خمس و زکات و رعایت حقوق خانواده و مردم اجزای دیگری از دین هستند. استاد انصاریان تصریح کرد: راه دین را باید برای همه مردم باز گذاشت و نباید در این مسیر مانعی ایجاد کرد، مردم را نباید عصبانی کرد و به آنها فشار آورد چرا که با فشار، کسی دین‌دار نمی‌شود. در دهه عاشورا به خانم‌های بی‌حجاب و بدحجاب فشار نیاورید تا آنها بتوانند در این مجالس شرکت کنند؛ در این جلسات کلماتی از خدا به گوش آنها می‌خورد و برمی‌گردند. این افراد خوب هستند و خوب‌تر هم می‌شوند.
ادامه متن سخنرانی استاد انصاریان: وی با تاکید بر مهرورزی امام حسین(ص) برای دشمنان، بیان کرد: یکی از لشکریان دشمن به امام حسین(ع) حمله کرد، امام از خود دفاع کرد و در این جدال به پای دشمن ضربه شدیدی وارد شد و از اسب افتاد، امام شمشیر دوم را نزد، از اسب پیاده شد، به کنار این فرد رفت و با دنیایی از محبت به او گفت آیا می‌خواهی تو را به خیمه‌گاه خودم ببرم و درمان کنم؟! جوانان عزیز! آیا جداشدن از چنین دین و چنین امام مهربانی خوب است؟! خانم‌ها و دختران بزرگوار، آیا فاصله‌گرفتن از حجاب مادر و خواهر امام حسین(ع) خوب است؟! استاد انصاریان با بیان اینکه اطاعت از خدا و رسول خدا سعادت را تامین می‌کند، اظهار داشت: اطاعت از خدا یعنی از حرام‌ها دوری کنید و در حلال خدا به خود سخت نگیرید. در زندگی مادی به خود سخت نگیرید و مقدس‌بازی در نیاورید، به خودتان و خانواده خود در مسائل مادی سخت نگیرید و اگر مال اضافه‌ای داشتید، درد دیگران را هم درمان کنید. چرا برخی افراد میلیاردها تومان پول خود را حبس می‌کنند و بخل می‌ورزند؟! اضافه‌ی احسان خدا را بخل نورزید. خیلی‌ها هستند که نمی‌توانند گوشت کیلویی پانصد هزارتومان و مرغ کیلویی صد هزار تومان را تهیه کنند، اضافه مال خود را به این افراد ببخشید و با خدا معامله کنید. قرآن می‌گوید ابتدا در قوم و خویش خود جستجو کنید و مشکلات مالی افرادی که در سختی هستند را حل کنید، به خانواده‌های دم بخت جهیزیه بدهید و خانه‌های مردم مستمند را تعمیر کنید. وی گفت: در بی‌دینی همه بی‌اخلاقی‌ها و حرام‌ها، حلال است. شما ببینید عده‌ای شخصیت دختر را چقدر پایین می‌آورند و می‌گویند می‌رویم تا دختر بازی کنیم! خب آن فرد می‌خواهد تمام لذت های نامشروع را از بدن این شخصیت آفریده شده‌ی خدا برده و شخصیت آنان را نیز از بین ببرد. آمریکایی‌ها بیش از یک میلیون زن و بچه را در عراق و افغانستان کشتند و سپس بر روی جنازه آنان سیگار کشیدند و خندیدند و یا به راحتی ده‌ها زن و بچه بی‌گناه را در هواپیمای مسافربری بر روی خلیج فارس با شلیک موشک کشتند چون دین ندارند و در بی‌دینی کشتن زن و بچه بی‌گناه حلال است. استاد انصاریان خاطرنشان کرد: در برابر این بی دینی، دین‌ را ببینید که چقدر دقیق و خیرخواه است. پیامبر اکرم(ص) در آخرین لحظات عمر شریف خود، به امیرالمومنین(ع) وصیت کردند که به امت من بگو اگر از مال مردم به اندازه نخ ته سوزن -که هیچ خاصیت و ارزشی ندارد- پیش خود دارند، آن را به صاحبش پس دهند چرا که در قیامت باید بخاطر همین نخ بی‌ارزش حساب پس دهند پس نتیجه می‌گیریم آنچه باعث خوشبختی و سعادت انسان می‌شود، اسلام خدا است و آنچه شقاوت انسان را به دنبال دارد بی دینی و رویگردانی از اسلام خدا است.
🔹شعری که آقا حسن سهرابی و بعدش آقا رضا هلالی خواند و گفت: «آقا مرا به لاک سیاه همان زنی که پشت دسته‌های عزا می‌رود، ببخش»، نقص فاحشی دارد و آن این است که نمی‌توان به متوسل شد، و شاید به همان اندازه غلط، آن است که بخواهیم از گنه کاری که دل در گروه محبت اهل بیت علیهم السلام دارد، پیدا کنیم (مراجعه شود به روایات منع از تبری از گناهکاران شیعه). 🔹البته بی‌تردید ، موضوعِ فریضه‌ی بسیار مهم و بی‌بدیل «امر به معروف و نهی از منکر» است که باطنش «تبری از فعل حرام و فسق» است در بستر «طرح اخوت» و در ظرف همان «عدم تبری از شخص محبّ». 🔹اگر بخواهم با برداشتی که از فرمایش بزرگان دین دارم، شعر «آقا مرا به لاک سیاه همان زنی که پشت دسته‌های عزا می‌رود، ببخش» را ویرایش بزنم، خواهم نوشت: «آقا مرا به اشک‌های چشم زنی ببخش که با لاک سیاه در پس هیأت زار میزند ...» https://virasty.com/Alimohammadi89/1690784181221373252 https://eitaa.com/alimohammadi1389/1426
♨️ هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 🔖 سلسله پیش‌نشست‌های کمیسیون «مدیریت تحوّل علوم انسانی» 💠 نشست اول (در قالب کرسی ترویجی) 🔰با موضوع: فهم ماهیت حکمرانی علم در مسیر تحوّل علوم انسانی: مدیریت بر مدیریت‌ناپذیر 🔸 ارائه: دکتر سید مجتبی امامی 🔸‌ناقد: حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر علیرضا پیروزمند 🔸 دبیر نشست: دکتر حمید ابدی 🗓 زمان: سه شنبه 10 مرداد ساعت 14 مکان: بزرگراه بابایی(شرق به غرب)، دانشگاه دفاع ملّی، دانشکده مدیریت 🌀 جهت شرکت در نشست، با حساب های کاربری زیر در پیامرسان ایتا یا بله هماهنگ فرمایید: 🆔 @Hamid_Abadi 🆔 @hamid_abadi401 مجمع عالی علوم انسانی اسلامی www.scih.ir @icihch دانشگاه عالی دفاع ملّی https://sndu.ac.ir/fa
برساخت رسانه ای که غربگراها و رسانه های برون مرزی دشمنان انقلاب ایجاد کرده اند این است که مذهبی ها و ایده ، در کف جامعه یک هستند که مردم آنها و خواسته هایشان را نمی خواهند و تنها نیرویی که مذهب را در ایران نگه داشته است، نیروی قدرت سیاسی و امنیتی و قضایی است. صاحبان شبکه های مجازی تلگرام و اینستاگرام هم با الگوریتمهای حمایتی و لشکرهای سایبری اجاره ای، سعی در دادن این احساس به نیروهای معارض درونی ایران است که شما یک ملت کامل هستید در حالی که مذهبی ها امتداد اجتماعی ناچیزی دارند! لذا طرفداران انقلاب اسلامی، نیاز دارند که قدرت و جایگاهشان در کف و بخش مدنی جامعه (یا همان )، به معارضین ثابت کنند! به گمان من از سال 96 تا امروز، خط مقدم راهبرد دشمن ایجاد احساس جامعه بودن برای غربگرایان و قدرتگرا بودن مذهب است... در ماجرای ، ، و... جریان مذهبی از مبارزه اجتماعی شروع کرد، اما خیلی زود آن را به دوستان خود در حوزه قدرت داد و خودش کنار رفت. در حالی که اگر یک راهبرد اثربخش محدود در حوزه عمومی و بدون اتکا به قدرت را امتحان می کرد، حداقل این برساخت رسانه ای که نیروهای ضد مذهب را گستاخ کرده است را شکسته بود و طرف مقابل حالی میکرد که کف جامعه هم دو قطبی است، نه اینکه دعوای اقلیت قدرتمند و اکثریت مدنی باشد. حیف و صد حیف که در ماجرای بسته شدن دفعی و طاقچه توسط دولت، باز هم همین پیام غلط که معارضان جامعه هستند و طرفداران حجاب، یک اقلیت سیاسی به جامعه معارضین داخلی مخابره کردیم! 🆔 @social_theory
🔰رونمایی از مجله روایت اندیشه 🔸«زن و عقلانیت انقلاب اسلامی»؛ ▫️بازخوانی آراء و اندیشه های متفکرین انقلاب اسلامی پیرامون هویت و مسائل زنان. ▪️تابستان ۱۴۰۲ ▫️فصلنامه فرهنگ و علوم اسلامی @revayat_andisheh
🔻شروع پیش خرید نشریه 🔰 فصلنامه فرهنگ و علوم اسلامی روایت اندیشه | تابستان ۱۴۰۲ 🔹مدیر مسئول و سردبیر: حجت الاسلام امین اسدپور 🔸ویژه نامه «زن و عقلانیت انقلاب اسلامی» ▫️بازخوانی آراء و اندیشه های متفکرین انقلاب اسلامی پیرامون هویت و مسائل زنان. 🔻۱۴۴ صفحه | ۹۵ هزار تومان. 🟡 برای دریافت نشریه با تخفیف ۱۰ درصد، مبلغ ۸۵ هزار تومان به شماره کارت زیر واریز کنید و رسید را به همراه آدرس و کدپستی به آیدی @revayatandisheh_admin ارسال فرمائید. ۵۸۹۲۱۰۱۳۴۵۷۷۸۷۳۸ به نام امین اسدپور_بانک سپه 🔻همراه با ارسال رایگان @revayat_andisheh
کمپین برخورد با ضارب آمربه‌معروف در شیراز طی یک روز ۲۰ هزار امضا گرفت 🔹روز گذشته پویشی از سوی مردم در فارس‌من ثبت شد که در آن خواستار برخورد قاطع با ضارب یک مادر در شیراز به‌خاطر امر‌به‌معروف شده بود. این پویش در کمتر از ۲۴ ساعت بیش از ۲۰ هزار امضا گرفته است. شما هم می‌توانید کمپین را اینجا امضا کنید @Farsna
🔹نمی توان نادیده گرفت که لایحه 70 ماده‌ای عفاف و حجاب به نسبت پیش‌نویس‌های قبلی از جامعیت و دقت بسیار بیشتری برخوردار است. 🔹ولی این را هم نمیتوان نادیده گرفت که متأسفانه فاقد دو نکته حیاتی است: 1. ایده‌ای انسجام‌بخش در خصوص برهم افزا کردن فعالیتهای اقناعی دستگاه های مختلف در آن دیده نمی‌شود که این یعنی در مقام اجراء، کارکرد اصلی این لایحه «کنترلی» خواهد بود، نه «اقناعی». 2. هیچ ایده و ساز و کاری برای مشارکت حیل عظیم نیروهای انقلابی و مردمی در مسئله حجاب که یکی از مهمترین لبه های درگیری تمدنیِ انقلاب اسلامی و مدرنیته است، در نظر نگرفته است و این یعنی ــ برخلاف ایده محوری مردمی‌سازیِ حضرت امام ره _ هـنوز که هنوز است بر راهبرد «سیاست‌زدایی از امور اجتماعی» استوار است. 🔹 قابل توجه است که این دو نکته، اصلی‌ترین تفاوت مفهوم «قانون» در حکومت دینی و دولت مدرن است که یکی «مشارکت مسئولانه و قاعده‌مند مردم» را راه حل اصلی می‌داند و یکی «هندل کردن ساختارهای بروکراتیک کشور» را... https://virasty.com/Alimohammadi89/1691222510618948118
🔸 درآمدی بر تعالی حکمرانی فرهنگی 🔸🔹💠🔹🔸 🔻 نشست سوم ✔️عنوان ایده: حل مساله اشتغال با استفاده از ظرفیت تشکل‌های دینی ➖ ➖ 🔹 💠 🔹➖ ➖ ✔️ارائـــه دهنــده: حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه معلی (دبیر مجمع عالی اقتصاد مقاومتی) 🗓 زمان: سه شنبه 17 مردادماه ساعت 15 الی 18 📍مکان: بلوار جمهوری، اداره‌ کل سازمان تبلیغات اسلامی قم، طبقه‌ی سوم ➖ ➖ 🔹 💠 🔹➖ ➖ 🔻سازمان تبلیغات اسلامی قم 🔻مرکز علوم نوین اسلامی (معنا) 🌐 @maana_hamandishi
🟠 سلسله نشست‌های راهبردی «طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین» با حضور اساتید، نخبگان و پژوهشگران 🔻 نشست چهارم 🔹 حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی مدیر موسسه معنا 🕝 سه‌شنبه 24 مردادماه، ساعت 10 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
🔷 نشست حوزه و علوم انسانی 🔷 🔶 ارتباط و تعامل علوم حوزوی با علوم انسانی چرا؟ چگونه؟ چه زمانی؟ 🔹موضوعات و اساتید: ✅ گزارشی از نسبت کنونی جریا‌ن‌های فقه و تفقه با علوم انسانی: حجت‌الاسلام علی‌ محمدی (مدیر مؤسسۀ معنا) ✅ حکمت عملی و ظرفیت‌های مواجهه با علوم انسانی: حجت‌الاسلام زهیر انصاریان (رئیس شورای علمی اندیشکده دین و حکمرانی) ✅ گزارشی تجربی از نیاز به علوم انسانی در کنش میدانی: حجت‌الاسلام علی‌رضا قربانی (دبیر انجمن دین و فرهنگ و ارتباطات) ✅ علم دینی در منظر امام و رهبری و نقش ساختارها در تحقق آن: محمدسجاد احمدی (مدیر مدرسۀ منهاج) 📆 دوشنبه، ۳۰ مرداد 🕰️ ۹ صبح الی ۱۲ 🕌 حوزۀ علمیۀ مشکات 🔹 کسب اطلاعات بیشتر: تماس با شمارۀ 09391282940 یا پیام به همین شماره در پیامرسان بله.