🔰رهبرانقلاب: خصوصیت مدرس چه بود؟ #مدرس خصوصیت عمدهاش این بود که هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیع و فریبگری در او اثر نمیکرد.۱۳۷۸/۱۱/۲۶
📸تصویری از رهبرانقلاب در کنار مزار شهید مدرس
Mic12.mp3
41.69M
💠 مناسبات جریان های فقهی با پشرفت اجتماعی ( فقه اجتماعی، فقه نظام و فقه حکومتی)
ارائه دهنده:
🔹حجت الاسلام علی محمدی ( مسئول اندیشکده معنا)
ناقدان:
🔸 حجت الاسلام دکتر سیدمحمود موسوی (عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم)
🔸 حجت الاسلام دکتر مهدی سلطانی (عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم)
دبیر علمی:
🔸حجت الاسلام دکتر رفیعی علوی(عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم)
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
#فقه_اجتماعی
🗓زمان: دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰
https://eitaa.com/alimohammadi1389/519
شانزدهمین کرسی ترویجی مجمع با همکاری دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی، دوشنبه 15 آذرماه 1400 از ساعت 14:30 به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
در این نشست دکتر محسن جاجرمی زاده استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور شیراز از نظریه خود با عنوان «امکان، ضرورت و بایستههای سیاستگذاری تحول علوم انسانی با تحلیل و ارزیابی دوگانه پروسه ـ پروژه» دفاع خواهد کرد.
دکتر سید سعید زاهد زاهدانی دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شیراز و رئیس پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز و حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی رضایی دانشیار مدیریت تحقیقات مرکز پژوهشی منیر و عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی ناقدان این کرسی و حمید ابدی دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی دبیر این جلسه خواهند بود.
زمان: | دوشنبه 15 آذرماه 1400 | ساعت 14:30 |
علاقهمندان به حضور در این نشست میتوانند از طریق http://iwo.ir/korsi16 در این جلسه شرکت کنند
🔰مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری «اندیشکده معنا» و «ستاد جامع پیشرفت منطقه ای» برگزار می کند:
💠رویداد #پیشرفت_مردمی
📜سرفصل های رویداد
✅سیر مفهوم پیشرفت در اندیشه رهبر معظم انقلاب
✅فناوری مشارکت نخبگان در طراحی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
✅فناوری مشارکت قاعدهمند مردم و نخبگان محلی در طراحی و اجرای نقشه پیشرفت منطقه ای
✅دو پیشنیاز مشارکت فراگیر نخبگان و مردم در پیشرفت اجتماعی:
الف) الگوی کلان حل مسئله
ب) سه کلان نظریه انسجام بخش «تمدن نوین اسلامی»، «هویت ایرانی اسلامی» و «پیشرفت اسلامی ایرانی»
🗓 پنج شنبه مورخ 18 آذر
🕢زمان 7:30 الی 12
💳هزینه ثبت نام: 20 هزار تومان
🖊جهت ثبت نام به حساب کاربری، @ali_abedi273 پیام بدهید.
🔴 #ظرفیت_محدود 🔴
#گفتمان_پیشرفت
#پیشرفت_مردمی
#مکتب_امام
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
هدایت شده از مرکز تفقه علوم اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از دشواری های حکمرانی، تزاحم های دایمی است...
#معرفی_یک_کتاب_خوب
🔹یکی از کتابهای بسیار خوبی که این چند روزه مطالعه کرده ام، کتاب #فناوری_ترویج است.
🔹این کتاب در انتشارات #مرد_نو، بر اساس محتوای ارائه شدهی جناب آقای محمد فدایی (مشاور شبکه کانون های تفکر ایران) و با تدوین و ویرایش سرکار خانم راضیه ادیبی تنظیم شده است.
🔹کتابی بسیار خوشخوان، با مسئلهای اساسی است که تلاش میکند در فصل اول توضیح دهد که «چگونه باید یک حرف را خوب زد؟» و در فصل دوم تلاش میکند که توضیح دهد که «با چه الگویی میتوانیم اقداماتی که انجام میدهیم را به ثمر بنشانیم و به نتیجه برسانیم؟»
🔹از همه اینها مهمتر این است کتاب برآمده از یک عقلانیت کاربردیِ انقلابی است که جرآت اندیشیدن دارد و نمیخواهد با ارجاع تکتک جملات خود به فرمایشات حضرت آقا دام ظله، از زیر بار استدلال و عقلانیتورزی شانه خالی کند.
🔹کتاب، خود بهترین مصداق برای مدعای خود است که می گوید محتوا باید حاصل زیستن با مسئله و غوطه خوردنِ در آن باشد. در مورد جای جای کتاب نکته دارم و به برخی جاها نقد دارم، ولی چه موفقیتی برای یک کتاب از این بالاتر که خواننده را تحریک میکند و با ورود خلاقانه و شجاعانه به نقد بداهتها و کلیشهها، مخاطب خود را به موضعگیری میکشاند...🌺
#عقلانیت_انقلابی
#فناوری_اجتماعی
#فناوری_گفتمان_سازی
#فناوری_حل_مسئله
https://eitaa.com/alimohammadi1389/523
ادامه مطلب کلنگری اسلامی ... 2 از 2👆
◼️چندسال پیش طرحی را در فصلنامه صدرا تحت عنوان «ظرفیت سنت اسلامی/ کل نگری/ علوم انسانی اسلامی» ارائه کردم و چند مصاحبه و یادداشت خوب هم از آقایان امینی نژاد و برنجکار، فیروزجاهی، متقیان هم تهیه شد تا بتوانیم ادبیات تخصصی خوبی در لایه های فلسفی نگاه کل نگرانه دست و پا کنیم که متأسفانه در ابتدا خیلی این طرح تحویل گرفته نشد و زمانی مورد تأکید سردبیر و بزرگواران دیگر قرار گرفته بود که حقیر دیگر درگیر کاری دیگر شده بودم!
امروز نیز همچنان معتقدم که جای کار بسیاری در ریشه های فلسفی و منطقی کل نگری و کلی نگری و نسبت این دو وجود دارد که می تواند در نحوه جریان فلسفی در علوم پایین دست خود به شدت مؤثر باشد ...🌺🌺🌺
◼️ در ادامه کنداکتوری که برای این پرونده در سال 96 فراهم شده بود، به پیوست تقدیم می گردد:👇
https://eitaa.com/alimohammadi1389/524
💢کلنگری اسلامی ...💢
🔹در گروهی از فرهیختگان گفته شد که یکی از اساتید علوم انسانی معتقد است که نگاه سیستمی و کل نگری، اساساً سکولار است و ما در سنت فکری خودمان چنین رویکردی نداریم.
🔹متن زیر در پاسخ به این ادعا در همان گروه نوشته شد که با اندکی تغییر تقدیم می گردد:👇
◼️نگاه مجموعه نگر و کل نگر، به نحوه های متعددی در سنت منطقی و فلسفی ما سابقه دارد.
➖ هم در نگاه فلسفه مشاء، هم در نگاه حکمت متعالیه و هم در نگاه عرفانی، منظرهای کل گرایانه متعددی وجود دارد که متاسفانه خوب منقح نشده و مرز آنها با یکدیگر و حتی با نگاه سیستمی مدرن روشن نشده است.
➖به عنوان مثال، ما در تفکر مشایی با جوهر جسمانی مواجه هستیم که اساسا منتجه ی ترکیب دو جوهر صورت و ماده است؛ ترکیب یک جوهر بالفعل و یک جوهر بالقوه و یا حتی در ذهن، ما مفهومی داریم به نام «نوع» که در نگاه مشهور (به غیر از نگاه علامه طباطبایی)، حاصل ترکیب دو مفهوم جوهر و عرض است که یکی «مبهم» است و دیگری «متحصل».
➖همچنین ما در حکمت متعالیه بعد از تشکیک، اثبات یک «واحد مشکک و ذومراتب» می کنیم. این نگاه نوعی وحدت و کثرت توأمان را توضیح می دهد که کاملا متفاوت با نگاه هگلی و همچنین نگاه های سیستمی و کل گرایانه نیمه دوم قرن بیستم است.
➖هم در حکمت متعالیه و هم در عرفان موارد متعدد دیگری نیز از نگاه کل نگرانه وجود دارد که لازم است که نسبت آن با نگاه کلی نگرانه تحلیل شود، مانند قاعده «بسیط الحقیقه #کل_الاشیاء».
➖اینها همه غیر از تصریحاتی است که خود بوعلی در مقاله پنجم و فصل دوم الهیات شفا تحت عنوان «فی کیفیة کون الکلیة للطبایع الکلیة و اتمام القول فی ذلک و فی الفرق بین الکل و الجزء، الکلی و الجزئی» دارد: 👇
«و إذ قد عرفنا هذه الأشياء فقد، سهل لنا الفرق بين الكل و الجزء و بين الكلي و الجزئي، و ذلك أن الكل من حيث هو كل يكون موجودا في الأشياء، و أما الكلي من حيث هو كلي فليس موجودا إلا في التصور. و أيضا الكل يعد بأجزائه و يكون كل جزء داخلا في قوامه، و أما الكلي فإنه لا يعد بأجزائه، و لا أيضا الجزئيات داخلة في قوامه. و أيضا فإن طبيعة الكل لا تقوم الأجزاء التي فيه، بل يتقوم منها، و أما طبيعة الكلي فإنها تقوم الأجزاء التي فيه. و كذلك فإن طبيعة الكل لا تصير جزءا من أجزائه البتة، و أما طبيعة الكلي فإنها جزء من طبيعة الجزئيات لأنها إما الأنواع فتقوم من طبائع الكليين أعني الجنس و الفصل، و إما الأشخاص فتتقوم من طبيعة الكليات كلها و من طبيعة الأعراض التي تكتنفها مع المادة. و أيضا فإن الكل لا يكون كلا لكل جزء وحده و لو انفرد، و الكلي يكون كليا محمولا على كل جزئي. و أيضا فإن أجزاء كل كل متناهية، و ليس أجزاء كل كلي متناهية. و أيضا الكل يحتاج، إلى أن تحضره أجزاؤه معا، و الكلي لا يحتاج إلى أن تحضره أجزاؤه معا. و قد يمكنك أن تجد فروقا أيضا غير هذه فتعلم أن الكل غير الكلي.»
◼️مرحوم سیدمنیرالدین حسینی نیز اوائل دهه شصت به بررسی منطق کل نگری و سیستمی ورود پیدا کرده است.
➖ شروع این توجه از پرداختن به مقوله #منطق_انطباق صورت می گیرد.
➖مدعای آن زمان مرحوم حسینی آن است که در مقام امتثال احکام کلی شرعی، نمی توان از شیوه «انطباق کلی بر فرد» استفاده کرد و ما در مقام عمل، ناگزیر از برخورداری از «منطق نظام سازی یا کلسازی» هستیم. همین امر موجب شد که به مطالعه انتقادی نگاه های سیستمی غرب به بپردازد. حاصل این تلاش، این تحلیل بود که نگاه سیستمی از دو منشاء می تواند متأثر از نگاه های غیر دینی شود و تفکر سیستمی را مادی گرایانه کند. این دو منشاء، عبارتند بود از 1ـ #اهداف_سیستم که از ناحیه نظام ارزشی و مطلوبیتهای محقق سرچشمه می گیرد و 2ـ #مبنای_سیستم که از نظام فکری و هستی شناسیِ محقق نشأت می گیرد و توضیح نوع نسبتها و نظام نسبتهای متغیرهای مختلف یک فرآیند و ترکیب را میدهد.
➖گزارش خوبی از تحلیل های دهه شصت مرحوم حسینی در مقدمه کتاب «درآمدی بر نظامهای اقتصادی» که تقریر درسهای دهه شصت دکتر مسعود درخشان است➖، آمده است.
➖همچنین جناب آقای پیروزمند حدود بیست سال پیش، مقاله ای نوشته بودند تحت عنوان «نقدی بر نگرشهای سیستمی» که نمی دونم کجا چاپ شده است.
➖همچنین جناب آقای مهندس سید جعفر مرعشی کتابی را چند سال پیش با همکاری چند نفر دیگر تحت عنوان «تفکر سیستمی» منتشر کردند که فصل آخرش گزارشی از نگاه های مرحوم حسینی الهاشمی به تفکر سیستمی است.
➖البته این تلقی ها، بعد و در ضمن مباحث فلسفی مرحوم حسینی ارتقاء یافت و به مواجهه و نقد ریشه های فلسفی و منطقی تفکر مدرن منتهی شد که گزارش آن را می توانید از دوستان گروه فلسفه فرهنگستان طلب کنید.
کنداکتور کل نگری ـ پیش نویس 4 .pdf
149K
💢کنداکتور پروندهی
ظرفیت سنت اسلامی/ کل نگری/ علوم انسانی اسلامی
بخشی از متن:👇
مسئله #کلنگری را می توان هم نقطه مقابل #جزءنگری دانست و هم نقطه مقابل #کلینگری.
کلینگری، رابطه ذهن و خارج را کلی و فرد (مفهوم و مصداق) می پندارد. در این تحلیل افراد یک کلی در خارج، حقیقتاً وحدت ندارند و وحدت آنها صرفاً مفهومی و ذهنی است. در شناخت کلی نگرانه، دغدغه اصلی یافت مناط صدق در افراد برای اتصاف به کلی است، هرچند دغدغه ای برای توضیح رابطه خارجی افراد یک کلی یا افراد کلیهای مختلف را ندارد .
جزئینگری در تحلیل خود، از رابطه کلی و فرد بهره نمی گیرد، بلکه تلاش میکند امور خارجی را به عنوان یک پدیده مرکب، پیچیده و ذواجزاء، به اجزاء خود خُرد کرده و تجزیه و آنالیز نماید تا از این طریق بتواند حکم مرکب خارجی را به دست آورد.
در مقابل این کلی نگری و جزء نگری، کل نگری وجود دارد که نه خارج را کلیات تحقق یافته در ضمن افراد می داند و نه اینکه برای شناسایی امر خارجی قابل به تجزیه و آنالیز اجزاء آن است، بلکه معتقد است که امور خارجی در عین برخورداری از کثرت و تعدد، دارای وحدت و انسجامی ورای إجزاء نیز می باشد که درک این وحدت و انسجام نه با کلینگری میسور است و نه با جزءنگری اصطیاد می شود. به تعبیر دیگر، کل نگری، رهیافت و نگرشی برای ملاحظهی همزمان کثرت و وحدت پدیده هاست؛ رهیافتی که به اندیشمند امکان میدهد در عین ملاحظه کثرات و اجزاء یک پدیده، آن را خلاصه در این کثرات نکند و برای همه آنها، هویتی یکپارچه و حقیقی فرض نماید.
https://eitaa.com/alimohammadi1389/526
36.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢علوم انسانی حتی در بخش توصیفی خود نیز خنثی نیست💢
🔹یکی از چالشهای نگاه های متداول در حوزه علمیه، #سادهانگاری در خصوص «علوم مدرن» است.
🔹این ساده انگاری به صورتهای مختلفی بروز یافته است:
➖از عقلایی محض دانستن علوم انسانی مدرن گرفته
➖ تا این تلقی که بخش تجربی و استقرایی علوم انسانی یا همان بخش توصیفی علوم انسانی، خنثی است و بدون تکیه بر پیشفرضهای بنیادین، میتواند گزارشی خالص و تام از خارج در اختیار ما قرار دهد.
🔹شنیدن و دیدن این کلیپ از آیتالله صادق لاریجانی را به همه کسانی که دغدغه عمقاندیشی در علوم انسانی مدرن دارند، توصیه میکنم...
#عقلانیت_انقلابی
#جهتداری_بخشتوصیفی_علوم
#علوم_انسانی_اسلامی
#آیتالله_صادق_لاریجانی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/528
https://t.me/alimohammady1389/63
هدایت شده از حبیباله بابائی
دوره کوتاهمدت "عدالت اجتماعی" در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی، گروه "عدالت اجتماعی"
لینک ثبت نام؛
https://b2n.ir/z46685
@Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیباله بابائی
صوت جلسات دوره کوتاه مدت عدالت اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی 👇👇👇
هدایت شده از حبیباله بابائی
1_1375220400.mp3
46.51M
"پیچیدگی های نظری عدالت اجتماعی"
گروه عدالت اجتماعی
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه
@Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیباله بابائی
1_1375127580.mp3
44.64M
"عدالت در اندیشه امام موسی صدر"
گروه عدالت اجتماعی
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه
@Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیباله بابائی
1_1375227463.mp3
41.83M
"قاعده عدالت در فقه شیعه"
گروه عدالت اجتماعی
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه
@Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیباله بابائی
1_1375237154.mp3
36.7M
"تبیین انتقادی نظریه جان رالز"
گروه عدالت اجتماعی
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه
@Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیباله بابائی
1_1375248910.mp3
31.1M
"چیستی عدالت جنسیتی"
گروه عدالت اجتماعی
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه
@Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیباله بابائی
1_1375177697.mp3
35.28M
"تناسب پویش و پژوهش عدالت در ایران معاصر"
گروه عدالت اجتماعی
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه
@Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیباله بابائی
1_1375205408.mp3
28.9M
"پرسش های بنیادین عدالت فرهنگی"
گروه عدالت اجتماعی
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه
@Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیباله بابائی
1_1375162545.mp3
29.22M
"رابطه عدالت و حق"
گروه عدالت اجتماعی
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه
@Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیباله بابائی
1_1375153731.mp3
36.74M
"حق بر توسعه و عدالت"
گروه عدالت اجتماعی
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه
@Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیباله بابائی
1_1375134537.mp3
37.73M
"شاخصهای ترکیبی عدالت"
گروه عدالت اجتماعی
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه
@Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیباله بابائی
1_1375122436.mp3
35.19M
"عدالت اجتماعی و دولت از منظر علامه طباطبایی"
گروه عدالت اجتماعی
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه
@Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیباله بابائی
1_1375144036.mp3
40.74M
"گونه شناسی مسائل عدالت آموزشی"
گروه عدالت اجتماعی
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه
@Habibollah_Babai