eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
2هزار دنبال‌کننده
595 عکس
205 ویدیو
54 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹یکی از کتابهای بسیار خوبی که این چند روزه مطالعه کرده ام، کتاب است. 🔹این کتاب در انتشارات ، بر اساس محتوای ارائه شده‌ی جناب آقای محمد فدایی (مشاور شبکه کانون های تفکر ایران) و با تدوین و ویرایش سرکار خانم راضیه ادیبی تنظیم شده است. 🔹کتابی بسیار خوش‌خوان، با مسئله‌ای اساسی است که تلاش می‌کند در فصل اول توضیح دهد که «چگونه باید یک حرف را خوب زد؟» و در فصل دوم تلاش می‌کند که توضیح دهد که «با چه الگویی می‌توانیم اقداماتی که انجام می‌دهیم را به ثمر بنشانیم و به نتیجه برسانیم؟» 🔹از همه این‌ها مهمتر این است کتاب برآمده از یک عقلانیت کاربردیِ انقلابی است که جرآت اندیشیدن دارد و نمی‌خواهد با ارجاع تک‌تک جملات خود به فرمایشات حضرت آقا دام ظله، از زیر بار استدلال و عقلانیت‌ورزی شانه‌ خالی کند. 🔹کتاب، خود بهترین مصداق برای مدعای خود است که می گوید محتوا باید حاصل زیستن با مسئله و غوطه خوردنِ در آن باشد. در مورد جای جای کتاب نکته دارم و به برخی جاها نقد دارم، ولی چه موفقیتی برای یک کتاب از این بالاتر که خواننده را تحریک می‌کند و با ورود خلاقانه و شجاعانه به نقد بداهت‌ها و کلیشه‌ها، مخاطب خود را به موضعگیری می‌کشاند...🌺 https://eitaa.com/alimohammadi1389/523
ادامه مطلب کل‌نگری اسلامی ... 2 از 2👆 ◼️چندسال پیش طرحی را در فصلنامه صدرا تحت عنوان «ظرفیت سنت اسلامی/ کل نگری/ علوم انسانی اسلامی» ارائه کردم و چند مصاحبه و یادداشت خوب هم از آقایان امینی نژاد و برنجکار، فیروزجاهی، متقیان هم تهیه شد تا بتوانیم ادبیات تخصصی خوبی در لایه های فلسفی نگاه کل نگرانه دست و پا کنیم که متأسفانه در ابتدا خیلی این طرح تحویل گرفته نشد و زمانی مورد تأکید سردبیر و بزرگواران دیگر قرار گرفته بود که حقیر دیگر درگیر کاری دیگر شده بودم! امروز نیز همچنان معتقدم که جای کار بسیاری در ریشه های فلسفی و منطقی کل نگری و کلی نگری و نسبت این دو وجود دارد که می تواند در نحوه جریان فلسفی در علوم پایین دست خود به شدت مؤثر باشد ...🌺🌺🌺 ◼️ در ادامه کنداکتوری که برای این پرونده در سال 96 فراهم شده بود، به پیوست تقدیم می گردد:👇 https://eitaa.com/alimohammadi1389/524
💢کل‌نگری اسلامی ...💢 🔹در گروهی از فرهیختگان گفته شد که یکی از اساتید علوم انسانی معتقد است که نگاه سیستمی و کل نگری، اساساً سکولار است و ما در سنت فکری خودمان چنین رویکردی نداریم. 🔹متن زیر در پاسخ به این ادعا در همان گروه نوشته شد که با اندکی تغییر تقدیم می گردد:👇 ◼️نگاه مجموعه نگر و کل نگر، به نحوه های متعددی در سنت منطقی و فلسفی ما سابقه دارد. ➖ هم در نگاه فلسفه مشاء، هم در نگاه حکمت متعالیه و هم در نگاه عرفانی، منظرهای کل گرایانه متعددی وجود دارد که متاسفانه خوب منقح نشده و مرز آنها با یکدیگر و حتی با نگاه سیستمی مدرن روشن نشده است. ➖به عنوان مثال، ما در تفکر مشایی با جوهر جسمانی مواجه هستیم که اساسا منتجه ی ترکیب دو جوهر صورت و ماده است؛ ترکیب یک جوهر بالفعل و یک جوهر بالقوه و یا حتی در ذهن، ما مفهومی داریم به نام «نوع» که در نگاه مشهور (به غیر از نگاه علامه طباطبایی)، حاصل ترکیب دو مفهوم جوهر و عرض است که یکی «مبهم» است و دیگری «متحصل». ➖همچنین ما در حکمت متعالیه بعد از تشکیک، اثبات یک «واحد مشکک و ذومراتب» می کنیم. این نگاه نوعی وحدت و کثرت توأمان را توضیح می دهد که کاملا متفاوت با نگاه هگلی و همچنین نگاه های سیستمی و کل گرایانه نیمه دوم قرن بیستم است. ➖هم در حکمت متعالیه و هم در عرفان موارد متعدد دیگری نیز از نگاه کل نگرانه وجود دارد که لازم است که نسبت آن با نگاه کلی نگرانه تحلیل شود، مانند قاعده «بسیط الحقیقه ». ➖اینها همه غیر از تصریحاتی است که خود بوعلی در مقاله پنجم و فصل دوم الهیات شفا تحت عنوان «فی کیفیة کون الکلیة للطبایع الکلیة و اتمام القول فی ذلک و فی الفرق بین الکل و الجزء، الکلی و الجزئی» دارد: 👇 «و إذ قد عرفنا هذه الأشياء فقد، سهل لنا الفرق بين الكل و الجزء و بين الكلي و الجزئي، و ذلك أن الكل من حيث هو كل يكون موجودا في الأشياء، و أما الكلي من حيث هو كلي فليس موجودا إلا في التصور. و أيضا الكل يعد بأجزائه‏ و يكون كل جزء داخلا في قوامه، و أما الكلي فإنه لا يعد بأجزائه، و لا أيضا الجزئيات داخلة في قوامه. و أيضا فإن طبيعة الكل لا تقوم الأجزاء التي فيه، بل يتقوم منها، و أما طبيعة الكلي‏ فإنها تقوم الأجزاء التي‏ فيه. و كذلك‏ فإن طبيعة الكل لا تصير جزءا من أجزائه البتة، و أما طبيعة الكلي فإنها جزء من طبيعة الجزئيات لأنها إما الأنواع فتقوم من طبائع الكليين أعني الجنس و الفصل، و إما الأشخاص فتتقوم‏ من طبيعة الكليات كلها و من طبيعة الأعراض التي تكتنفها مع المادة. و أيضا فإن الكل لا يكون كلا لكل جزء وحده و لو انفرد، و الكلي يكون كليا محمولا على‏ كل جزئي‏. و أيضا فإن أجزاء كل كل متناهية، و ليس أجزاء كل كلي متناهية. و أيضا الكل يحتاج، إلى أن تحضره أجزاؤه معا، و الكلي‏ لا يحتاج إلى أن تحضره أجزاؤه معا. و قد يمكنك أن تجد فروقا أيضا غير هذه فتعلم أن الكل غير الكلي‏.» ◼️مرحوم سیدمنیرالدین حسینی نیز اوائل دهه شصت به بررسی منطق کل نگری و سیستمی ورود پیدا کرده است. ➖ شروع این توجه از پرداختن به مقوله صورت می گیرد. ➖مدعای آن زمان مرحوم حسینی آن است که در مقام امتثال احکام کلی شرعی، نمی توان از شیوه «انطباق کلی بر فرد» استفاده کرد و ما در مقام عمل، ناگزیر از برخورداری از «منطق نظام سازی یا کل‌سازی» هستیم. همین امر موجب شد که به مطالعه انتقادی نگاه های سیستمی غرب به بپردازد. حاصل این تلاش، این تحلیل بود که نگاه سیستمی از دو منشاء می تواند متأثر از نگاه های غیر دینی شود و تفکر سیستمی را مادی گرایانه کند. این دو منشاء، عبارتند بود از 1ـ که از ناحیه نظام ارزشی و مطلوبیتهای محقق سرچشمه می گیرد و 2ـ که از نظام فکری و هستی شناسیِ محقق نشأت می گیرد و توضیح نوع نسبت‌ها و نظام نسبتهای متغیرهای مختلف یک فرآیند و ترکیب را میدهد. ➖گزارش خوبی از تحلیل های دهه شصت مرحوم حسینی در مقدمه کتاب «درآمدی بر نظامهای اقتصادی» که تقریر درسهای دهه شصت دکتر مسعود درخشان است➖، آمده است. ➖همچنین جناب آقای پیروزمند حدود بیست سال پیش، مقاله ای نوشته بودند تحت عنوان «نقدی بر نگرشهای سیستمی» که نمی دونم کجا چاپ شده است. ➖همچنین جناب آقای مهندس سید جعفر مرعشی کتابی را چند سال پیش با همکاری چند نفر دیگر تحت عنوان «تفکر سیستمی» منتشر کردند که فصل آخرش گزارشی از نگاه های مرحوم حسینی الهاشمی به تفکر سیستمی است. ➖البته این تلقی ها، بعد و در ضمن مباحث فلسفی مرحوم حسینی ارتقاء یافت و به مواجهه و نقد ریشه های فلسفی و منطقی تفکر مدرن منتهی شد که گزارش آن را می توانید از دوستان گروه فلسفه فرهنگستان طلب کنید.
کنداکتور کل نگری ـ پیش نویس 4 .pdf
149K
💢کنداکتور پرونده‌ی ظرفیت سنت اسلامی/ کل نگری/ علوم انسانی اسلامی بخشی از متن:👇 مسئله را می توان هم نقطه مقابل دانست و هم نقطه مقابل . کلی‌نگری، رابطه ذهن و خارج را کلی و فرد (مفهوم و مصداق) می پندارد. در این تحلیل افراد یک کلی در خارج، حقیقتاً وحدت ندارند و وحدت آنها صرفاً مفهومی و ذهنی است. در شناخت کلی نگرانه، دغدغه اصلی یافت مناط صدق در افراد برای اتصاف به کلی است، هرچند دغدغه ای برای توضیح رابطه خارجی افراد یک کلی یا افراد کلی‌های مختلف را ندارد . جزئی‌نگری در تحلیل خود، از رابطه کلی و فرد بهره نمی گیرد، بلکه تلاش میکند امور خارجی را به عنوان یک پدیده مرکب، پیچیده و ذواجزاء، به اجزاء خود خُرد کرده و تجزیه و آنالیز نماید تا از این طریق بتواند حکم مرکب خارجی را به دست آورد. در مقابل این کلی نگری و جزء نگری، کل نگری وجود دارد که نه خارج را کلیات تحقق یافته در ضمن افراد می داند و نه اینکه برای شناسایی امر خارجی قابل به تجزیه و آنالیز اجزاء آن است، بلکه معتقد است که امور خارجی در عین برخورداری از کثرت و تعدد، دارای وحدت و انسجامی ورای إجزاء نیز می باشد که درک این وحدت و انسجام نه با کلی‌نگری میسور است و نه با جزء‌نگری اصطیاد می شود. به تعبیر دیگر، کل نگری، رهیافت و نگرشی برای ملاحظه‌ی هم‌زمان کثرت و وحدت پدیده هاست؛ رهیافتی که به اندیشمند امکان می‌دهد در عین ملاحظه کثرات و اجزاء یک پدیده، آن را خلاصه در این کثرات نکند و برای همه آن‌ها، هویتی یکپارچه و حقیقی فرض نماید. https://eitaa.com/alimohammadi1389/526
برای حضور در همایش می توانید با شماره 09920509057 در پیامرسان های ایتا، بله یا واتساپ هماهنگ فرمایید.
36.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢علوم انسانی حتی در بخش توصیفی خود نیز خنثی نیست💢 🔹یکی از چالشهای نگاه های متداول در حوزه علمیه، در خصوص «علوم مدرن» است. 🔹این ساده انگاری به صورتهای مختلفی بروز یافته است: ➖از عقلایی محض دانستن علوم انسانی مدرن گرفته ➖ تا این تلقی که بخش تجربی و استقرایی علوم انسانی یا همان بخش توصیفی علوم انسانی، خنثی است و بدون تکیه بر پیش‌فرضهای بنیادین، می‌تواند گزارشی خالص و تام از خارج در اختیار ما قرار دهد. 🔹شنیدن و دیدن این کلیپ از آیت‌الله صادق لاریجانی را به همه کسانی که دغدغه عمق‌اندیشی در علوم انسانی مدرن دارند، توصیه می‌کنم... https://eitaa.com/alimohammadi1389/528 https://t.me/alimohammady1389/63
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
دوره کوتاه‌مدت "عدالت اجتماعی" در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی، گروه "عدالت اجتماعی" لینک ثبت نام؛ https://b2n.ir/z46685 @Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
صوت جلسات دوره کوتاه مدت عدالت اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی 👇👇👇
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
1_1375220400.mp3
46.51M
"پیچیدگی های نظری عدالت اجتماعی" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
1_1375127580.mp3
44.64M
"عدالت در اندیشه امام موسی صدر" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
1_1375227463.mp3
41.83M
"قاعده عدالت در فقه شیعه" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
1_1375237154.mp3
36.7M
"تبیین انتقادی نظریه جان رالز" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
1_1375248910.mp3
31.1M
"چیستی عدالت جنسیتی" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
1_1375177697.mp3
35.28M
"تناسب پویش و پژوهش عدالت در ایران معاصر" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
1_1375205408.mp3
28.9M
"پرسش های بنیادین عدالت فرهنگی" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
1_1375162545.mp3
29.22M
"رابطه عدالت و حق" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
1_1375153731.mp3
36.74M
"حق بر توسعه و عدالت" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
1_1375134537.mp3
37.73M
"شاخصهای ترکیبی عدالت" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
1_1375122436.mp3
35.19M
"عدالت اجتماعی و دولت از منظر علامه طباطبایی" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
1_1375144036.mp3
40.74M
"گونه شناسی مسائل عدالت آموزشی" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
گفتگویی پیرامون ایده‌های «فقه و کارشناسی اقتصادی» با ارایه دکتر سید مهدی زریباف سه شنبه ۷ دیماه ساعت ۹:۴۵ تا ۱۲ علاقه مندان جهت حضور در برنامه می توانند با شماره 09120690373 تماس حاصل نمایند. 🆔 اینستاگرام: https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link 🆔 کانال ایتا دبیرخانه هم اندیشی: https://eitaa.com/maana_hamandishi
پیش‌نویس طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی - ویرایش سیزدهم.pdf
1.01M
💢پیش‌نویس تحول ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی؛تقریباَ هیچ!!💢 🔹این متن پیش‌نویس تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در تاریخ 5 دیماه 1400 در اختیار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است. 🔹این متن دقایق اول بامداد پنج شنبه ( 9 دیماه1400) به دستم رسید. با اینکه فردا صبحش چندین جلسه مهم داشتم، ولی تا ساعت 2 شب مشغول مطالعه‌اش شدم. 🔹 وضعیت این پیش‌نویس به نحوی بود که نتوانستم متن زیر را ننویسم🤔👇 https://eitaa.com/alimohammadi1389/545
💢پیش‌نویس تحول ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی؛تقریباَ هیچ!!💢 🔹متن پیش‌نویس تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 5 دیماه 1400 در اختیار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است. 🔹این متن، دقایق اول بامداد پنج شنبه ( 9 دیماه1400) به دستم رسید. با اینکه فردا صبحش چندین جلسه مهم داشتم، ولی تا ساعت 2 شب مشغول مطالعه‌اش شدم. 🔹می توان این طرح تحول را به دو بخش تقسیم کرد: 1️⃣بخش اول که شامل یکسری گزاره های کلی و تقریباً بی‌فایده است که در چهل سال گذشته چند صدتا از آنها را شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوعات مختلف به تصویب رسانده و جالب این که به علت اینکه این چند صد گزاره‌ی سیاستی به نتیجه نرسیده، مقام معظم رهبری دستور تحول در شورا را صادر کرده است و دوباره نزدیک به صد گزاره از همان قماش را تنظیم کرده‌ و تحویل داده‌اند ...😇 2️⃣ بخش دوم این طرح تحول عمدتاً در ذیل عنوان 2/6 است که می‌خواهد مناسبات و روابط شورای عالی انقلاب فرهنگی را با قوای سه گانه و سایر نهادها تنظیم کند. ➖به نظر حقیر این بخش واقعاً یک فاجعه فکری ـ فرهنگی است. ➖در این طرح تلویحاً که چه عرض کنم؛ تصریحاً شورای عالی انقلاب فرهنگی می خواهد جای تمام نهادهای تقنینی و نظارتی بنشیند و به تنهایی بار به زمین مانده را تا ته خودش به عهده بگیرد! ➖می‌خواهد به قوانین مجلس نظارت کند و اگر مجلس قانونی تصویب نکرد، به جای آن قانون تصویب کند! ➖می‌خواهد تصویب پیوستهای فرهنگی و اجتماعی و علمی تمام طرحهای ملی و کلان اقتصادی، عمرانی، صنعتی را به عهده بگیرد! ➖ می‌خواهد مصوبات خود را از طریق سازمان بازرسی کل کشور اعمال کند! ➖می‌خواهد تمامی اسناد، سیاستها و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را از شمول رسیدگی دیوان عدالت اداری مستثنا کند! ➖می‌خواهد مجمع تشخیص مصلحت نظام را موظف به رعایت سیاستهای خود کند! ➖می‌خواهد امکان طرح سوال از رؤسای دستگاه ها و نهادهای مختلف را بر اساس آیین نامه های داخلی خود، فراهم کند! 🔹بی‌تردید این طرح در قرارگاه عقلانیت انقلاب اسلامی رأی نخواهد آورد، ولی خطر اصلی وجود اینگونه انگاره هایی در این قرارگاه است که هیچ درکی از مسئله و آن ندارد. 🔹طرز تفکری که برای رفع مشکلات فرهنگی کشور تلاش می‌کند به فاش‌ترین شکل ممکن مصوبات خود را به صورت قانون و تبصره و آیین‌نامه و در پس آن، نظارت و پرونده سازی و مجازات اعمال کند. 🔹طرز تفکری که هیچ احساس خلعی درباره «فناوری مشارکت نخبگان با شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «الگوی جریان مبانی از نظر تا عمل» نمی‌کند و به جای این که به نحوه شکل‌دهی برای مهار و تعادل قدرت سیاسی فکر کند، در پی انفاذ فرهنگ از طریق تبدیل آن به قدرت سیاسی است! متن پیش‌نویس را آدرس‌های زیر می‌توانید ببینید:👇 https://t.me/alimohammady1389/64 https://eitaa.com/alimohammadi1389/545
🔶️خلاصه ای از آنچه در نشست اقتراحی "اشکال انتقام سخت در جهت بازدارندگی" گفتم. 💢انتقام بلندمدت، جای انتقام شخصی از قاتلین سردار سلیمانی را نمیگیرد... 💢 ✳️ موسسه فتوح اندیشه/۱۳ دیماه ۹۹ 🔹 مانند هر پدیده فردی و اجتماعی برای فهم ظرفیتش و فهم جایگاه و کارکردش، می بایست در وهله اول در افق سنت های تاریخی ـ ربانی مورد مطالعه قرار گیرد. 🔹برای فهم ماهیت و جایگاه انتقام در جامعه دینی، می بایست توجهی به القاب (حضرت اسماعیل علیه السلام) و (امیرالمؤمنین و سیدالشهداء علیهما السلام) کرد. بنا به مشیت بالغه خدای متعال، حضرت حق جلّت عظمته در تاریخ، قربانی ای دارد که احساسات مؤمنین را با آن برانگیخته است؛ 🔹این برانگیختگی احساسی که در آیات و روایات به (توبه/15) و درمان آن به (توبه/14) تعبیر شده است، دو اثر مهم؛ یکی در روابط درونی جامعه دینی و یکی در رابطه جامعه دینی با غیر خود دارد. 🔹در درون جامعه دینی مهمترین اثر غیظ قلوب مؤمنین، بر اساس روایات یکی تعلق و استغاثه به خدای متعال برای گرفتن انتقام است؛ (َ در زیارت سیدالشهداء می خوانیم: أَنَّكَ ثَارُ اللَّهِ فِي الْأَرْضِ وَ الدَّمُ الَّذِي ... لَا يُدْرِكُهُ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَه‏؛ کامل الزیارات/زیارة اخری/216) یا در دعای صدیقه طاهره سلام الله علیها می خوانیم:َ اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا و همین غیظ قلب، زمینه پیوستن به اولیای الهی برای خونخواهی میگردد. (اشاره به گرد آمدن مردم حول حضرت بقیه الله عج با شعار یا لثارات الحسین ع؛ این الطالب بدم .... ) همچنین مسئله غیظ قلب و انتقام، یکی از مهمترین عوامل تبری جامعه دینی از مستکبرین و صف بندی و قتال با اولیای طاغوت است. همانطور که در بسیاری از زیارات سیدالشهداء علیه السلام با سلام شروع می گردد و در نهایت به لعن و حرب با اعدای خدای متعال و طلب ثار و خونخواهی در معیت امام منصور علیه السلام ختم می گردد. 🔹حال با توجه به جایگاه مسئله غیظ قلب و انتقام در منزلت تاریخی آن لازم است که مسئله انتقام سردارانی مانند حاج قاسم و دانشمندانی مانند فخری زاده عزیز را تحلیل و آسیب شناسی کنیم:👇 ➖از منظر انسجام درونی هر چند جمهوری اسلامی به درستی، مسئله انتقام سرداران و دانشمندان خود را به مسئله قصاص قاتلین فرو نکاهیده است، ولی متأسفانه مناسبی برای ضرب این غیظ قلب در حرکت تمدن ساز انقلاب اسلامی پیدا نکرده و عملاً با وعده های بلندمدت موجب سرخوردگی حس انتقام گردیده است که در صورت تداوم چنین رویه ی غلطی می بایست منتظر بی‌حسی و کرختی جامعه در چنین حادثه هایی بود. تأملی در حادثه عاشورا و رمز جریان یافتن تاریخی آن، این نکته را آشکار می سازد که بقای احساسات نسبت به یک حادثه، در بستر زمان، نیازمند فناوری های اجتماعی متناسبی است که بتوانند متضمن و حامل روح آن حادثه در بستر زمان باشد که این فناوری اجتماعی در خصوص واقعه عاشورا، همانا نهاد روضه و بکاء و نهاد زیارت سیدالشهداء است که مانع از افول و تنزل احساسات قلبی مؤمنین نسبت به حادثه عاشوراء می گردد. ➖از منظر مقابله با دشمنان نیز، انتقام می بایست جبهه دشمن را نشانه رود و با قطع رابطه فرمان و تبعیت بین ائمه کفر و بدنه جامعه‌ی آنها، زمینه فروپاشی اجتماعی آنها را فراهم آورد. این مهم جز با برانگختن جامعه باطل امکان‌پذیر نخواهد بود. جامعه باطل بنا به آیات قرآنی برخوردار از ائتلاف قلوب نیست و در زیر تجمع ظاهری آنها، برخوردار از قلوبی پراکنده و ناهمساز هستند (حشر/14) که در صورت مواجهه شدن با سختی و عذاب، پیوندشان از هم می گسلد (بقره/166) . بر این اساس به نظر می رسد یکی از آسیبهای خونخواهی ما بر می گردد به و بخشیدن به هویت جمعیِ شکننده‌ی دشمنان؛ به صورتی که منافع کل جریان باطل را توأمان مورد هجمه قرار می دهیم که این کار موجب به هم پیوستگی بیشتر جامعه باطل به یکدیگر می شود، در حالی که استراتژی انتقام می بایست، منافع ائمه الکفر را نشانه رود که سایر آحاد جامعه باطل، امکان سوا کردن حساب خود از ائمه الکفر را داشته باشند. ❇️ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۱۴