🌺تفسیر آیه1⃣3⃣ سوره #الطور از تفسير شریف المیزان
🔰قـل تربصوا فانى معكم من المتربصين1⃣3⃣
🔸در ايـن آيـه، رسـول گـرامى خود را دستور مى دهد كه به ايشان بگو: همان طور كه خود بـراى خـود پـسـنـديده ايد، منتظر باشيد. و اين امرى است تهديدى و مى رساند كه در اين مـيـان آيـنـده اى هـسـت كـه جـا دارد مـنـتـظـر وقـوعـش بـاشـنـد. و مـن نـيـز مـثـل شـمـا منتظر آن هستم، اما آنكه مى آيد، عليه شما و به نفع من است، و آن عبارت است از هلاكت شما و وقوع عذاب بر شما.
_________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 2⃣3⃣سوره #الطور از تفسير شریف المیزان
🔰ام تامرهم احلامهم بهذا ام هم قوم طاغون2⃣3⃣
🔸كـلمـه #احـلام جـمـع #حـلم اسـت كـه بـه مـعـنـاى عـقـل اسـت، و كـلمـه #اءم در ايـنـجـا مـنقطعه است، و استفهامى در تقدير است، و اشاره #هـذا بـه سـخنانى است كه به رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم مى گفتند و منتظرش بودند.
و مـعـنـايـش ايـن اسـت كـه : بلكه آيا عقول خود آنان به ايشان دستور مى دهد چنين چيزى را بـگـويـنـد و مـنـتـظـر مـرگ خـود بـاشـنـد؟ كـدام عـقـلى حـق را رد مـى كـنـد و بـه ايـنـگونه اباطيل اجازه مى دهد آن را دفع كند؟!
اباطيل اجازه مى دهد آن را دفع كند؟!
🔰ام هم قوم طاغون
🔸يعنى، نه، عقل ايشان چنين دستورى نمى دهد، بلكه داعى آنان درسخنان اين است كه ايشان مردمى طاغى هستند
_________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
✅بسم الله الرحمن الرحیم
🔸همراهان کانال به دلایل مختلف تفسیر سوره ها را از #آخر قرآن شروع کردیم.
🔰سوره های که تاکنون از #تفسیرالمیزان در کانال بارگذاری شد.
۱- #ابتدای سوره #ناس
https://eitaa.com/all_mizan/14
۲- #ابتدای سوره #فلق
https://eitaa.com/all_mizan/28
۳- #ابتدای سوره #توحید
https://eitaa.com/all_mizan/38
۴- #ابتدای سوره #مسد
https://eitaa.com/all_mizan/62
۵- #ابتدای سوره #نصر
https://eitaa.com/all_mizan/75
۶- #ابتدای سوره #کافرون
https://eitaa.com/all_mizan/109
۷_ #ابتدای سوره #الکوثر
https://eitaa.com/all_mizan/127
۸- #ابتدای سوره #ماعون
https://eitaa.com/all_mizan/146
۹- #ابتدای سوره #قریش
https://eitaa.com/all_mizan/165
۱۰- #ابتدای سوره #فیل
https://eitaa.com/all_mizan/186
۱۱_ #ابتدای سوره #عصر
https://eitaa.com/all_mizan/234
۱۲- #ابتدای سوره #تکاثر
https://eitaa.com/all_mizan1001/21
۱۳- #ابتدای سوره #القارعه
https://eitaa.com/all_mizan1001/37
۱۴- #ابتدای سوره #العادیات
https://eitaa.com/all_mizan1001/55
۱۵- #ابتدای سوره #الزالزال
https://eitaa.com/all_mizan1001/78
۱۶- #ابتدای سوره #البینه
https://eitaa.com/all_mizan1001/92
۱۷_ #ابتدای سوره #القدر
https://eitaa.com/all_mizan1001/108
۱۸- #ابتدای سوره #العلق
https://eitaa.com/all_mizan1001/125
۱۹- #ابتدای سوره #التین
https://eitaa.com/all_mizan1001/147
۲۰_ #ابتدای سوره #الشرح
https://eitaa.com/all_mizan1001/157
۲۱- #ابتدای سوره #الضحی
https://eitaa.com/all_mizan1001/172
۲۲_ #ابتدای سوره #اللیل
https://eitaa.com/all_mizan1001/188
۲۳_ #ابتدای سوره #الشمس
https://eitaa.com/all_mizan1001/211
۲۴_ #ابتدای سوره #البلد
https://eitaa.com/all_mizan1001/234
۲۵_ #ابتدای سوره #الفجر
https://eitaa.com/all_mizan1001/261
۲۶_ #ابتدای سوره #الغاشيه
https://eitaa.com/all_mizan1001/297
۲۷_ #ابتدای سوره #الاعلی
https://eitaa.com/all_mizan1001/328
۲۸_ #ابتدای سوره #الطارق
https://eitaa.com/all_mizan1001/362
۲۹- #ابتدای سوره #البروج
https://eitaa.com/all_mizan1001/387
۳۰_ #ابتدای سوره #الانشقاق
https://eitaa.com/all_mizan1001/417
۳۱_ #ابتدای سوره #المطففین
https://eitaa.com/all_mizan1001/453
۳۲_ #ابتدای سوره #التکویر
https://eitaa.com/all_mizan1001/521
۳۳_ #ابتدای سوره العبس
https://eitaa.com/all_mizan1001/328
۳۴_ #ابتدای سوره #النازعات
https://eitaa.com/all_mizan1001/600
۳۵_ #ابتدای سوره #النباء
https://eitaa.com/all_mizan1001/646
۳۶_ #ابتدای سوره #المرسلات
https://eitaa.com/all_mizan1001/705
۳۷_ #ابتدای سوره #الانسان
https://eitaa.com/all_mizan1001/752
۳۸_ #ابتدای سوره #القیامه
https://eitaa.com/all_mizan1001/823
۳۹_ #ابتدای سوره #المدثر
https://eitaa.com/all_mizan1001/879
۴۰_ #ابتدای سوره #المزمل
https://eitaa.com/all_mizan1001/961
۴۱_ #ابتدای سوره #الجن
https://eitaa.com/all_mizan1001/1000
۴۲_ #ابتدای سوره #نوح
https://eitaa.com/all_mizan1001/1054
۴۳_ #ابتدای سوره #المعارج
https://eitaa.com/all_mizan1001/1096
۴۴_ #ابتدای سوره #الحاقه
https://eitaa.com/all_mizan1001/1159
۴۵_ #ابتدای سوره #القلم
https://eitaa.com/all_mizan1001/1235
۴۶_ #ابتدای سوره #الملک
https://eitaa.com/all_mizan1001/1299
۴۷_ #ابتدای سوره #التحریم
https://eitaa.com/all_mizan1001/1351
۴۸_ #ابتدای سوره #الطلاق
https://eitaa.com/all_mizan1001/1383
۴۹_ #ابتدای سوره #التغابن
https://eitaa.com/all_mizan1001/1419
۵۰_ #ابتدای سوره #المنافقون
https://eitaa.com/all_mizan1001/1460
۵۱_ #ابتدای سوره #الجمعه
https://eitaa.com/all_mizan1001/1488
۵۲_ #ابتدای سوره #الصف
https://eitaa.com/all_mizan1001/1523
۵۳_ #ابتدای سوره #الممتحنه
https://eitaa.com/all_mizan1001/1560
۵۴_ #ابتدای سوره #الحشر
https://eitaa.com/all_mizan1001/1608
۵۵_#ابتدای سوره #المجادله
https://eitaa.com/all_mizan1001/1665
۵۶_ #ابتدای سوره #الحدید
https://eitaa.com/all_mizan1001/1718
۵۷_ #ابتدای سوره #الواقعه
https://eitaa.com/all_mizan1001/1784
۵۸_ #ابتدای سوره #الرحمن
https://eitaa.com/all_mizan1001/1877
۵۹_ #ابتدای سوره #القمر
https://eitaa.com/all_mizan1001/1943
۶۰_ #ابتدای سوره #النجم
https://eitaa.com/all_mizan1001/2037
۶۱_ ابتدای سوره #الطور
https://eitaa.com/all_mizan1001/2119
🌺تفسیر آیه3⃣3⃣ سوره #الطور از تفسير شریف المیزان
🔰ام يقولون تقوله بل لا يومنون3⃣3⃣
🔸در مـجـمع البيان مى گويد: كلمه #تقول به معناى اين است كه آدمى بخواهد چيزى را به زحمت بگويد، و تنها در مورد دروغگويى استعمال مى شود، چون دروغگو مى خواهد به زحمت، باطل را به صورت حق جلوه دهد، و به اين منظور خود را به زحمت مى اندازد.
و مـعـناى آيه اين است كه بلكه مى گويند: قرآن،ساخته و پرداخته خود او است، كه به دروغ به خدا نسبت مى دهد و بـه او افـتـراء مى بندد، نه، بلكه از آنجا كه ايمان ندارند قرآن را با چنين سخنانى منسوب مى دارند.
_________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 4⃣3⃣سوره #الطور از تفسير شریف المیزان
🔰فلياءتوا بحديث مثله ان كانوا صادقين4⃣3⃣
🔸ايـن جـمـله، پـاسـخ از سـخن ايشان است كه مى گفتند: #تقوله، مى فرمايد: اگر اين قـرآن، كـلام رسـول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) بود، بايد كلامى بشرى و نظير ساير كلامها مى بود، و ساير كلامها مثل آن بودند، در نتيجه بايد ساير مردم هم بتوانند سخنى مثل آن بياورند، و ما در سابق - در تفسير آيه 23 سوره بقره - بحثى پيرامون اعجاز قرآن گذرانديم، و در آنجا مفصل صحبت كرديم.
مـمـكـن هـم هـسـت آيـه شـريـفـه را رد هـمـه مـطـالب گـذشـتـه كـفـار بـگـيـريـم مـى گـفـتـند رسـول خـدا صلى اللّه عليه و آله و سلم مجنون يا شاعر است، يا مى گفتند: اين سخنان را خـود او درسـت كـرده و بـه خـدا نـسـبـت مـى دهـد، و آن وقت بگوييم آيه شريفه در رد اين سـخـنـان مى گويد، عجز بشر از آوردن مثل آن اجازه نمى دهد كه قرآن كلام غير خدا باشد. ولى ظهور آيه در آنچه به نظر ما رسيد بيشتر است.
_________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه5⃣3⃣ سوره #الطور از تفسير شریف المیزان
🔰ام خلقوا من غير شىء ام هم الخالقون5⃣3⃣
🔸ايـن كـه در ايـن آيـه كـلمـه #شـىء بـدون الف و لام و بـه اصطلاح، نكره آمده، به تقدير صفتى است كه مناسب با مقام باشد، مثلا بگوييم تقدير كلام اينطور است: (و يا ايشان از غير آن چيزى كه ديگران از آن خلق شده اند، خلق شده اند).
و مـعـنـاى آيـه چـنـيـن است : بلكه مى پرسيم: آيا اين تكذيب كنندگان از غير آن چيزى كه سـايـر افـراد بـشـر از آن آفـريده شده اند، خلق شده اند؟ و در نتيجه ساير افراد بشر صـلاحـيـت دارنـد كـه خـدا رسـولانـى بـه سـويـشـان بـفـرستد و آن رسولان به سوى حق دعـوتـشـان بـكـنـنـد و ايـشان با عبوديت خدا به كمال مطلوب خود برسند، و اما اين تكذيب كـنـنـدگـان بـه خـاطـر اين كه خلقتشان از چيزى ديگر است اصلا تكليفى ندارند، و امر و نهيى متوجهشان نمى شود و ثواب و عقابى در كارشان نيست؟
چند وجه در معناى آيه: (ام خلقوا من غير شى ء...)
مـفـسـرين در معناى آيه، اقوالى ديگر دارند، كه ذيلا از نظر خواننده مى گذرد:
1 - آيا ايـن مـكـذبـيـن، بـدون خـالقى خلق شده اند و بدون مقدرى اين چنين تقديرى بديع و محير العـقـول بـه خود گرفته اند تا احتياجى به خالق و مدبرى كه امورشان را تدبير كند نداشته باشند؟.
2 - آيـا ايـن تـكـذيـب كـنـنـدگـان، بـدون مـبـداء حـيـاتـى و مثل جمادات خلق شده اند تا امر و نهى و تكليفى متوجهشان نباشد؟.
3 - آيـا ايـنان بدون علّت و پديد آورنده اى، و بدون غرض و هدفى، و بدون ثواب و عقابى خلق شده اند كه به سخنان قرآن گوش نمى دهند؟.
4 - آيا اينان به باطل خلق شده اند تا حساب و كتاب و امر و نهيى در كارشان نباشد؟.
اين وجوهى بود كه در معناى آيه ذكر كرده اند، ولى وجهى كه ما آورديم هم به لفظ آيه نـزديـكتر است، و هم عمومى تر است، چون تكذيب كنندگان، نسبت به عموم بشر بافته اى جدا تافته، فرض مى شوند.
(ام هم الخالقون ) - و يا اين كه خودشان خود را آفريده اند؟ و در نتيجه مخلوق خداى سبحان نيستند تا خدا به تربيت آنان پرداخته با اوامر و نواهى خود، امورشان را تدبير كند؟
_________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه6⃣3⃣ سوره #الطور از تفسير شریف المیزان
🔰ام خلقوا السموات و الارض بل لا يوقنون6⃣3⃣
🔸يعنى نه، بلكه اينطور مى پرسيم كه: مگر اين آقايان همه عالم را آفريده اند؟
و در نـتـيـجـه خـودشـان اربـاب و آلهـه عـالم هـسـتـنـد، و در نـتـيـجـه شأنـشـان اجـل از ايـن شـده كـه كس ديگرى را بندگى كنند و زير بار تكاليف عبوديت بروند، نه، هيچ يك از اينها نيست، بلكه تنها مرضشان اين است كه مردمى بى يقين هستند
_________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
💢معرفی کانال #چراحجاب
🔸بررسی حجاب از منظر کارشناسان مذهبی و اندیشمندان جهان اسلام
🔸برای دیدن نکات ناب در مورد #حجاب به آدرس زیر دعوتید🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/1873543463Cbca5fd4ebf
🌺تفسیر آیه7⃣3⃣ سوره #الطور از تفسير شریف المیزان
🔰ام عندهم خزائن ربك ام هم المصيطرون7⃣3⃣
🔸يـعـنى نه، باز هم طور ديگر مى پرسيم، و آن اين است كه مى گوييم: نكند خزانه هاى پروردگار تو نزد ايشان است كه هر كسى را كه ايشان پيغمبر كنند پيغمبر است، و چون تو را پيغمبر نمى دانند تو پيغمبر نيستى؟!
(ام هـم المـصـيـطـرون ) - اصـل كـلمـه #مصيطرون از سيطره - با سين - است، چـيـزى كـه هـسـت گاهى سين آن را به صاد قلب مى كنند و #سيطره به معناى غلبه و قـهـر اسـت، و مـعـناى جمله اين است كه : نه، اين بار مى گوييم نكند اين تكذيب كنندگان بـر خـدا هـم غـالبـنـد، و آن چنان بر او سيطره دارند كه اگر او نبوت و رسالت به تو روزى كرده مى توانند آن را از تو سلب كنند؟
_________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه8⃣3⃣ سوره #الطور از تفسير شریف المیزان
🔰ام لهم سلم يستمعون فيه فلياءت مستمعهم بسلطان مبين8⃣3⃣
🔸كلمه #سلم به معناى نردبان چند پله است كه به وسيله آن به بام و يا هر نقطه اى بـلنـد، بـالا مـى رونـد. و كـلمه #استماع در اينجا متضمن معناى صعود هم هست، و كلمه #سلطان به معناى حجت و برهان است.
و مـعـنـاى آيه اين است كه: نه، بلكه مى گوييم نكند اينان نزد خود نردبانى دارند كه بـا آن بـه آسـمـان صعود مى كنند، و با صعود خود، وحى آسمان را مى شنوند، آنچه به خـودشـان وحـى مى شود مى گيرند و آنچه به تو و ديگران وحى شده رد مى كنند و نمى پـذيـرنـد، پس اگر چنين نردبانى دارند، بگو آن شخصى كه با آن نردبان بالا آمده و مدعى شنيدن وحى است، دليل خود را بياورد.
_________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 9⃣3⃣سوره #الطور از تفسير شریف المیزان
🔰ام له البنات و لكم البنون9⃣3⃣
🔸بـعـضـى گفته اند: منظور از اين جمله اثبات بى عقلى ايشان است كه همان چيزى را كه از خدا نفى مى كردند به او نسبت مى دهند.
_________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 0⃣4⃣سوره #الطور از تفسير شریف المیزان
🔰ام تسئلهم اجرا فهم من مغرم مثقلون0⃣4⃣
🔸راغـب مـى گويد: كلمه #غرم - به ضمه غين و سكون راء - ضرر و خسارتى است كـه انـسـان بـدون ايـن كـه جـنـايـت و يـا خـيـانـتـى مـرتـكـب شـده بـاشـد، از مـال خـود بـپـردازد (در نـتـيـجـه كـلمـه مـغـرم بـه مـعـنـاى چـنـيـن كـسـى خـواهد بود). و كلمه #اثـقـال - بـه كـسـر هـمـزه - مـصـدر بـاب افـعـال اسـت كـه اسـم مـفـعـول آن #مـثـقـل و جـمـع ايـن كـلمـه #مـثـقـلون مـى آيـد و اثقال به معناى تحميل ثقل، و كنايه است از مشقت.
و مـعـنـاى آيـه ايـن اسـت كـه : نـه، بـلكـه مـى پـرسـيـم نـكـنـد تو از ايشان دستمزدى در مـقـابـل تـبـليـغ رسـالتـت مـطـالبـه كـرده اى، و ايـشـان بـراى تحمل اين خسارتى بدون جرم بايد بپردازند به زحمت افتاده اند؟
_________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a