☑️ بدرالسادات طباطبایی، دختر علامه طباطبایی:
🔸پدر و مادرم علاقه زیادی به هم داشتند و در همه لحظات زندگی در کنار یکدیگر بودند، پدر نیز علاقه و اردات زیادی به مادر داشتند بهطوری که هیچ وقت حتی یکبار نیز ایشان را با اسم کوچک خطاب نکردند و میگفتند من اگر به جایی رسیدهام از زحمات و همراهی همسرم بوده است.
🔸علامه رفتارشان در خانه یک الگوست، من به یاد ندارم که ایشان حتی یک بار نیز در خانه با خشم و غضب و عصبانیتی برخورد کرده باشد.
🔸علامه همیشه ساعتهای خاصی را برای خانواده میگذاشتند و حتی در ساخت کاردستیهایهایمان نیز به ما کمک میکردند.
🔸سفارش و تأکید همیشگی پدر بر این بود که همیشه به یاد خدا باشید و او را در همه حال ناظر ببینید به یاد دارم زمانی که سن کمی داشتم یک بار از پدر پرسیدم اگر من کفشم را به امید خدا وسط حرم بگذارم و بروم کفشم همانجا میماند، پدر گفتند اگر مطمئن باشی که خداوند مراقب آنهاست حتما کفشهایت سرجایش خواهد بود، پدر این چنین توکل و ایمان به خداوند را به من که کودکی کم سن بودم یاد میداد.
✅مهرتابان
✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مخلوق زشت نداریم!
الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ
آن كه هر چه را آفريد به نيكوترين وجه آفريد (سجده:7)
سَیّد مفسران:
هر يك از موجودات فىنفسه و براى خودش داراى حسنى است كه تمامتر و كاملتر از آن براى آن موجود تصور نمىشود.
و اما اينكه مىبينيم موجودى زشت و ناپسند است براى يكى از دو علت است: يا براى اين است كه آن موجود داراى عنوان عدمى است كه بدى و ناپسندىاش مستند به آن عدم است مانند ظلم ظالم و زناى زناكار، كه ظلم بدان جهت كه فعلى از افعال است زشت نيست بلكه بدان جهت كه حقى را معدوم و باطل مىكند زشت است و زنا بدان جهت كه عمل خارجى است و هزاران شرايط دست بدست هم داده تا آن عمل صورت خارجى بگيرد زشت نيست چون صورت خارجى آن با صورت خارجى عمل نكاح مشترك است بلكه زشتىاش بدين جهت است كه مخالف نهى شرعى و يا مخالف مصلحت اجتماعى است ويا براى اين است كه با موجودى ديگر مقايسهاش مىكنيم و از راه مقايسه، زشتى و بدى عارضش میشود مثلا عقرب كه در مقايسه با انسان زشت و بد مىگردد... پس به هر حال، هيچ موجودى بدان جهت كه موجود و مخلوق است متصف به بدى نمىشود.
📔ترجمه المیزان، ج16، ص374
✅مهرتابان
✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
📸 #طرح | هَجَمَ بِهِمُ العِلْم...
🔸مرحوم مهندس عبدالباقی، فرزند علامه طباطبایی:
پدر ما، کتاب #المیزان را 15روز متوالی بدون نقطه مینوشت و بعد برمیگشت و نقطهگذاری میکرد! وقتی دلیل این کار را پرسیدیم فرمودند:
«مطالب به ذهن من هجوم میآورند و من فرصت نمیکنم نقطه بگذارم.»
✅مهرتابان
✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
علامه طباطبایی ره
آیت الله خوشوقت: 🔸علامه طباطبایی هر گاه به تهران میآمد مقید بود پیاده به زیارت حضرت #عبدالعظیم_حس
✅ چرا زیارت سیدالکریم معادل زیارت سیدالشهداست؟
▫️یکی از اولیاء خدا فرمودند: من از مرحوم علامه طباطبایی سوال کردم که علت عظمت حضرت عبدالعظیم چیست که زیارت او معادل زیارت سیدالشهداست؟ همانطور که امام هادی (علیهالسلام) فرمودند: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی(ع) بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین(ع) بِکَربَلا= کسی که زیارت کند عبدالعظیم(علیهالسلام) را، مانند کسی است که به زیارت حسین (علیهالسلام) در کربلا رفته باشد».
☑️ پاسخ علامه این است:
در بین بعضی از امامزادهها، مسئله عجب وجود داشته است. مثلا بعضی از فرزندان امام حسن (علیهالسلام) نسبت به نوادگان امام حسین(علیهالسلام) حسادت میکردند که چرا نسل امامت در خانواده امام حسین قرار گرفته است؟ بعضی از آنها زیر بار امامت امام حسین نمیخواستند بروند.
اما حضرت عبدالعظیم یک فقیه بزرگ از بنی الحسن است. ایشان شخصیت بزرگ و محدث قدرتمندی بود. علت این بزرگی و عظمتش را علامه این گونه بیان میکند که ایشان آن جو حسادت و خودبرتربینی که همان حملهی شیطان از راست است را شکست. در مقابل امام زمانش یعنی امام هادی (علیهالسلام) زانو زد و گفت آقا من شما را به امامت قبول دارم. من آمدهام بگویم شما تایید کنید که من مسلمان هستم یا نه! دین دارم یا نه! اگر شما تائید نکنید اشکالم را بگویید. در واقع دینش را بر حضرت عرضه کرد.
▫️وقتی انسان این طور خودش را در 4 بخش (جمادی، گیاهی، حیوانی و عقلی) میشکند، خدا او را بالا میبرد و عزت میدهد. پس آدمی که حق گراست، بزرگ میشود؛ حتی اگر به ضررش باشد.
شما نگاه کنید که ما چقدر مقدسینی داشتیم که در مقابل امام ایستادند و اصلاً کوتاه نیامدند. هنوز هم هستند و در مقابل نایب امام زمان (علیه السلام) می ایستند. مثل شیطان در مقابل خدا.
📚از سلسله بحثهای استاد شجاعی، انسانشناسی قم (تصویر باطن انسانی)، جلسه 4
✅مهرتابان
✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
4_5944863791459075235.mp3
5M
#صوت_علامه_طباطبایی2
🎵 بشنوید | علت تکرار داستان بنیاسراپیل در قرآن
❓جناب استاد! سوال این است که قرآن در خیلی جاها صحبت از قوم بنیاسرائیل و بخصوص حضرت موسی میکند. یعنی در جاهای خیلی زیادی بعضی جاها، خواننده احساس میکند تکرار است و حالا اول اینکه به ما بگوید علت اینکه خیلی صحبت از حضرت موسی هست چی هست؟ و در ثانی به ما بگویید که آیا میشود تفسیر اجتماعی کرد. یعنی نقطه نظرهای جامعهشناسی را در مورد جامعه مکه و مدینه از نظر قوم یهود، در اجتماع اون زمان پیدا کنیم؟
✅مهرتابان
✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
...پیام علامه طباطبایی به مردم و مسئولان نظام
🔺آیت الله حسینی طهرانی:
مرحوم علامه فقید استاد طباطبایی رفع الله فی الجنان مقامه در مصاحبهای که از طرف صدا و سیما پس از شهادت رفیق ارجمند و برادر گرامیمان شهید شیخ مرتضی مطهری غفرالله له با او نمودند و در آن مصاحبه بر مرحوم شهید بسیار گریسته بود.
.
🔶چون در پایان مصاحبه از استاد خواستند پیامی برای مردم بدهد فرموده بود: " پیام من این است که به اسم اسلام در حکومت اسلام کاری را انجام ندهید که در برابر خارجیان موجب ننگ اسلام باشد"
رساله نکاحیه ، ص۱۹۴
✅مهرتابان
✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ آیت الله بهجت: آقای طباطبایی خصوصیتر بود
🔸مرحوم علامه طباطبائی به این ناچیز فرمودند: ما که نجف مشرّف شدیم در ابتدا مشغول تحصیل فلسفه شدیم، پنج شش سالی طول کشید. بعد رفتیم خدمت آقای قاضی استفاده کردیم. پرسیدم آقا! چند سال شما شاگرد آقای قاضی بودید؟ فرمود: سه چهار سال.
🔸این قضیه را روزی به آیة الله العظمی بهجت عرض کردم. ایشان فرمودند: پس ما بیشتر بودیم. عرض کردم مگر با هم نبودید؟ فرمودند: سال آخر ایشان با هم بودیم.
حضرت آیة الله بهجت فرمودند: من با آن آقا (مرحوم قاضی) خصوصی بودم، آقای طباطبائی هم خصوصی بود، بلکه او از ما خصوصیتر بود. او نمیتواند آنچه دارد به ما بگوید؛ قبل از ما بوده است. ما چرا نمیتوانیم آنچه داریم به ایشان بگوییم؟ ظاهرا لازم نیست؛ به آدم راه را نشان میدهند خودش میرود و میبیند چه خبر است.
📔 رساله صدوقیه، محمد کریم پارسا
✅مهرتابان
✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
استاد صمدی آملی:
مرحوم علامه طباطبایی و اخوی ایشان آقای الهی در درس و بحث #خصوصی هر کسی را نمیپذیرفتند و میفرمودند:
«یا #مجتهد باشد یا قریبالاجتهاد که حرف شنیده باشد تا بشود به آنها حرف زد.»
👈 متاسفانه امروز کسانی مدعی درس اخلاق و سلوک باطنی هستند که برخی حتی قرآن را هم نمیتوانند صحیح بخوانند!. آیا هر کسی که مختصر رقّت حالی داشت، شایسته مقام استادی است؟!
✅مهرتابان
✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ببینید | توصیه اخلاقی مرحوم علامه طباطبایی
🔸اسلام بالاتر از این، نصحیتی ندارد که خدا را فراموش نباید کرد
✅مهرتابان
✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
📗معرفی_کتاب|#تعلیقات_علامه_طباطبایی بر «رساله نور وحدت» خواجه حوراء مغربی
🔸علامه طباطبایی در ضمن دستور دادن به شاگردان مستعدّ سلوک، برخی از کتابهای سلوکی و عرفانی را نیز تدریس میکردند از جمله رساله نور وحدت که ایشان دوبار آن را برای برخی از شاگردان متقدم سلوکی خود تدریس کردهاند.
🔸نویسنده این رساله، خواجه عبدالله، معروف به خواجه حوراء و متخلص به مغربی است. این رساله، درباره توحید و دستورالعمل سالکین بوده که در سال 1153 نگاشته شده است.
از این رساله چاپهای متعدّدی شده که آخرینش در ضمن رسائل عرفانی مرحوم آقای شیخ علی پهلوانی با تعلیقات علّامه و مرحوم پهلوانی چاپ شده است.
🔸چاپ جدید این رساله افزون بر دو تعلیقه فوق، با تقریر و تعلیقه استاد سیّد عبد الله جعفری تهرانی اخیرا چاپ شده است.
🔸ویلیام چیتیک، فیلسوف و اسلامشناس آمریکایی نیز رساله نور وحدت را به زبان انگلیسی ترجمه کرده که متن فارسی و انگلیسی آن در کتاب در جستجوی قلب گمشده آمده است.
تاریخ چاپ اثر :۱۳۹۷/۰۳/۰۸
انتشارات تراث
✅مهرتابان
✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
علامه طباطبایی ره
📗معرفی_کتاب|#تعلیقات_علامه_طباطبایی بر «رساله نور وحدت» خواجه حوراء مغربی 🔸علامه طباطبایی در ضمن دس
📖 برشی از صفحه 29 همین کتاب:
از علامه پرسیدم: چه احتیاج است به فکر در «وحدت» کردن؟ همان اعمال شرعیه، خود شخص را به مقصد میرساند.
استاد فرمودند: فکر در وحدت یعنی مراقبه و توجه به حق؛ اعمال شرعیه بدون آن منتج نیست، یک عمر کسی خدا را کنار نهد و خود را کنار، عبادت حق کند، این جز بعد، چیزی نتیجه نمیدهد. باید مراقبه و توجه به حق به آن طوری که شایسته اوست باشد تا نتیجهبخش باشد.
✅مهرتابان
✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ سوال از علامه درباره فرازی از دعای عرفه
معنای این جمله از دعای عرفه ی سید الشهدا - علیه السلام - که می فرماید:
الهی، ترددی فی الاثار یوجب بعد المزار (معبودا، توجهم به آثار (و موجودات) موجب دوری دیدار و لقای تو می گردد.)
جواب: همه ی ما در بعد مزار گرفتاریم. و علت آن همان لم تجعل له من حبک نصیبا؛ (از محبت خود بهره ای برای او قرار ندادی) است، و راه وصول را هم خود بیان فرموده که: فاجمعنی علیک بخدمه توصلنی الیک(پس با بندگی و خدمتی که مرا به تو برساند، تصمیم را بر خود متمرکز گردان) که همان به جا آوردن واجبات و نوافل و ترک محرمات، و عبودیت و بندگی خالص است که می فرماید:
و اقمنی بصدق العبودیه بین یدیک (و مرا با بندگی راستین در پیشگاه خود بر پا دار.)
📔 در محضر علامه طباطبایی
✍محمد حسین رخ شاد
✅مهرتابان
✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46