ثُمَّ نَظَرَ(۲۱)
سپس نگاهی افکند،
ثُمَّ عَبَسَ وَ بَسَرَ(۲۲)
بعد چهره درهم کشید و عجولانه دست به کار شد؛
ثُمَّ أَدْبَرَ وَ اسْتَكْبَرَ(۲۳)
سپس پشت (به حقّ) کرد و تکبّر ورزید،
فَقالَ إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ يُؤْثَرُ(۲۴)
و سرانجام گفت: «این (قرآن) چیزی جز افسون و سحری همچون سحرهای پیشینیان نیست!
إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَرِ(۲۵)
این فقط سخن انسان است (نه گفتار خدا)!»
سَأُصْلِيهِ سَقَرَ(۲۶)
(امّا) بزودی او را وارد سَقَر [= دوزخ] میکنم!
وَ ما أَدْراكَ ما سَقَرُ(۲۷)
و تو نمیدانی «سقر» چیست!
لا تُبْقِي وَ لا تَذَرُ(۲۸)
(آتشی است که) نه چیزی را باقی میگذارد و نه چیزی را رها میسازد!
لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرِ(۲۹)
پوست تن را بکلّی دگرگون میکند!
#ترجمه_مکارم_شیرازی
@allame_hasanzadeh
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی رضوان الله علیه
💠 هیچ اسمی از اسماءالله تعالی، مکرّر نمیشود. زیرا که در تجلّی، تکرار نیست. چه اینکه اسمِ شریفِ "نور" مثلاً در هر آنی، ظهوری خاصّ دارد.
♻️ "کُلّ یَومِِ هُوَ فِی شأن" که "کُلّهُ هُوَ شأن" است. بنابراین در هر دم که "یوم" است، چه یوم هنگام ظهور است.
💠 در اسم شریف یانور تدبّر کن؛
أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها
♻️ و قرآن را در مراتبِ وجودیاش از عین تا کُتب بنگر. که چنانچه در حدیث آمده است، حَبلِ مَمدود است(= ریسمانِ بلند)
💠 این حَبل مَمدود از فرش تا عرش است؛
اِنَّ اللهَ عَلَی الْعَرشِ اسْتوی.
♻️ اما لفظاً "فَهُوَ غَیر خَفیِّ ایضاً" چه اینکه ذاکر را در هر حال، حالی خاصّ است و در آنحال، اسمی را ذاکر است، به معنایی است که همان اسم. (به معنای همان اسمی است که ذاکر آنست)
💠 در حالِ بعد، به معنیِ دیگر است. مثل الله را که مریض و جائع(=گرسنه) و ضالّ(= گمراه) ندا میکنند.
♻️ آن گوید یاالله، یعنی یاشافی. و آن گوید یا الله، یعنی یا رازق. و این گوید یا الله، یعنی یا هادی. زیرا انسان، قرار و توقّف ندارد و عَلَیالدَّوام مُتقلّب است.(= در تقلّا و تقلّب است) که فارسیِ آن، دگرگونی است.
💠 شیخ اکبر در چند جای فصوص، بر این معنی تصریح کرده است که صاحبِ قلب، در قبولِ تجلّیاتِ حقّ، اَحقّ است نه صاحبِ عقل.!
♻️ که این، (عقل) عِقال است و آن، (قلب) در تقلّب و تنوّع است.!!
(عِقال= سربند، زانوبند شتر)
💠 عارف شبستری در گلشن راز در این معنی فرمود:
نیابد زلف او یک لحظه آرام
گهی بام آورد گاهی کند شام
گِل آدم در آن دم شد مُخمّر
که دادش بوی آن زلف معطّر
دل ما دارد از زلفش نشانی
که خود ساکن نمیگردد زمانی
📘 منبع: هزار و یک نکته، #نکته ۳۵۰ صفحه ۱۸۰
@allame_hasanzadeh
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی رضوان الله علیه
💠 اگر جناب صدرالمتألّهین را مطلبی جز حرکتِ جوهریّه نباشد، کافی است که وی را حکیم بزرگ دانست. شاعر، به یک بیتِ بلند، شاعر است. و (ولی) ناظم به یک دفتر نظم، شاعر نیست.
♻️ انصاف باید داد که چه اندازه کار و آمادگی میخواهد تا انسان بتواند به چنان مطلبِ بلندِ حرکت جوهریّه، حَدساً، یا کشفاً، یا بُرهاناً انتقال یابد؟!
علاوه اینکه کُتُب و رسائلِ آن جناب مشحون از حقایق و معارف است. (#نکته ۳۸۷)
💠 درخت به بستن و پیراستن تربیت شود، و حیوان به یوغ و افسار و ایلام (ایلام از ریشه اَلَم یعنی رنج، درد و تنبیه است)، و انسان به تحصیل علومِ الهیّه و تزکیه نَفْسْ؛
♻️ آدمِ اولیاءالله امیرالمؤمنین علی علیهِ السّلام به فرزندش امام حسن مجتبی علیه السّلام که شیثِ آدمِ اولیاءالله و هِبةُ اللهِ آن اَبوالْائمه علیهم السّلام است، فرمود:
💠 "وَ لَا تَکُونَنَّ مِمَّنْ لَا تَنْفَعُهُ الْعِظَةُ إِلَّا إِذَا بَالَغْتَ فِی إِیلَامِهِ، فَإِنَّ الْعَاقِلَ یَتَّعِظُ بالْآدَاب وَ الْبَهَائِمَ لَا تَتَّعِظُ إِلَّا بالضَّرْب"
♻️ (ترجمه) از كسانى نباش كه پند و اندرز به حالشان سودى ندارد مگر آن كه كاملاً سرزنش و تنبیه شوند. شخص عاقل به ادب پند مىگيرد، و حیوانات جز با زدن ادب نمىشوند؛ وصیّت آن جناب، امیرالمؤمنین به سبط اکبر علیهماالسلام. (#نکته ۳۹۱)
💠 در روایات فریقین آمده است که سورهی اخلاص، ثُلث قرآن است و قرائتِ آن معادل ثلث قرآن.
♻️ بیانش این است که اصول دین توحید، نبوّت و معاد است. و سورهی اخلاص، توحید است. لذا اگر آیات توحیدیّه قرآن را یکجا در نظر بگیریم، سورهی اخلاص همهی آنها را حائز است.
💠 و قرائت را بینهایت مراتب است مطابقِ مراتب قرآن. و از این مراتب، یک مرتبهی آن قرائتِ این نشئهی عُنصری است که با دهان و لفظ است.
♻️ و باقی به مراتب عوالِم در روایت آمده است که اِقرَاء وَارقَ. پس چون سورهی اخلاص را بخوانی و بالا بروی یک ثلث قرآن را قرائت کردهای. (#نکته۳۹۳)
📘 منبع: هزار و یک نکته، صفحات ۱۹۵، ۱۹۷، ۱۹۸
@allame_hasanzadeh
#اطلاعیه
🌸السلام علیک یا امیرالمومنین علی الوصی(ع)
🔸مراسم جشن ولادت امیرالمومنین علی(ع) با افاضات استاد صمدی آملی
🔹زمان: جمعه ۱۴ بهمن ساعت ۲۰
🔸مکان: آمل، حسینیه کوثر
☀️ضمنا مراسم از سایت تجلی اعظم بطور زنده پخش خواهد شد.
http://tajallieazam-live.com
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
تبلیغات و تعرفه تبلیغات👇
@tablighat_allameh
مدیر(پیشنهادات و انتقادات):👇
@alfaghir_59
آی دی کانال:👇
@allame_hasanzadeh
کپی بدون ایدی کانال👈مجاز باصلوات جهت ظهور
T-05.mp3
7.23M
هو:
⬅️شرح مراتب طهارت نفس
⭕️#طهارت_جلسه_پنجم
✅شارح حضرت استاد صمدی آملی حفظه الله
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
تبلیغات و تعرفه تبلیغات👇
@tablighat_allameh
مدیر(پیشنهادات و انتقادات):👇
@alfaghir_59
آی دی کانال:👇
@allame_hasanzadeh
کپی بدون ایدی کانال👈مجاز باصلوات جهت ظهور
🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾
💫آیت الله ناصری
مقام محمود ميخواهی ، نمازشب بخوان. اگر حاجت و گرفتاری داری، نيم ساعت،يک ربع ساعت،قبل از اذان صبح بلندشو؛دورکعت نماز بخوان وبگو«خدايا! عنايت کن»خدا شاهد است محرومت نمیکند
@allame_hasanzadeh
✍ علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه
☘ محقّقان در معنیِ "مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ" گفته اند: معرفتِ نفس، دلیلِ معرفت خدا از راه مخالف است نه از راه موافقت!
☘ زیرا هرکس که نفسِ خود را بشناسد (و بداند) که مُحدِث است(= حادث شده، پدید آمده) خدا را (هم) بشناسد و بداند که واجب الوجود است.
☘ هرکس نفس خود را به عبودیّت بشناسد، خدای را به ربوبیّت بشناسد.
☘ هرکس نفس خود را به تقصیر بشناسد، خدای را به نفاذِ (= جاری کنندهی حُکم و قضا، نافذ) مَشیّت و تقدیر بشناسد.
☘ و هرکس که نفس خود را به تغییر و فنا بشناسد، خدای را به دوام و بقاء بشناسد.
☘ پس معلوم شد که معرفت نفس، دلیل بر معرفت خدای تعالی از طریق مخالفت است نه از راه موافقت. واللهُ اَعْلَم
🖌 (جناب علامه میفرماید:) همهی وجوهِ یاد شده، از معانی حدیثِ مذکورند. نه (اینکه این وجوه) انحصاری باشند. بلکه حدیثِ شریف را وجوهِ معانیِ صحیح و مُتقَن دیگر، بسیار است.
📚هزار و یک نکته، نکته ۱۵، صفحه ۴۵
@allame_hasanzadeh
💫استاد شجاعی(ره):
اهمیت مراقبه چنان است که گذر از هیچ مرحله ای از سلوک بدون آن امکانپذیر نیست و به عبارت دیگر مراقبه رکن اساسی در سلوک است.
📚کیمیای وصال ص ۹۲
@allame_hasanzadeh
غیبت عبارت است از: سخن گفتن از عیوب پنهان دیگران، پشت سر آنها، به گونه ای که غیبت شونده راضی و خشنود نباشد.
شرایط تحقق غیبت: 1. فردی که از او غیبت می شود در جمع حاضر نباشد.2. آن سخن عیب و نقص محسوب شود.3. این عیب از عیوب پنهان باشد.4. فرد از شنیدن آنچه در موردش گفته می شود کراهت داشته باشد.
@allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠کلیپ تصویری: حضرت اميرالمومنين (عليه السلام)
🔸مقام اميرالمؤمنين در نزد خداوند متعال در سايه ى مجاهدت، عبادت، تلاش و فداكارى براى آن بزرگوار به دست آمده است. خداى متعال قبل از خلقت اين انسانهاى بزرگ، نتيجه ى آزمون خود درباره ى آنها را ميداند. پاداش اين آزمونها همان طينت پاك، همان خلقت ممتاز، همان خصوصياتى است كه در اين وجود مقدس و ساير معصومين (عليهم السّلام)، خداى متعال جمع فرموده است. همين خصوصيات موجب ميشود كه اميرالمؤمنين در چشم پيغمبر اكرم آن رتبه و مقام عالى را به دست بياورد.
مقام معظم رهبری - ۱۵ /تیر/ ۱۳۸۸
@allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹زمخشری عالم اهل سنت: چه بگویم از کسی که شیعیانش به خاطر تقیه فضائلش را مخفی کردند و دشمنانش از روی دشمنی فضائلش را مخفی کردند اما با این همه مخفی کردن باز هم عالم پر از فضائل علی است.
#اميرالمؤمنين
#حیدر_کرار
@allame_hasanzadeh
4_5906629653287666309.ogg
309.1K
دستوری مجرب از حضرت
علامه حسن زاده آملی
کانال علامه حسن زاده آملی ره
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
تبلیغات و تعرفه تبلیغات👇
@tablighat_allameh
مدیر(پیشنهادات و انتقادات):👇
@alfaghir_59
آی دی کانال:👇
@allame_hasanzadeh
کپی بدون ایدی کانال👈مجاز باصلوات جهت ظهور
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ تکامل در عالم برزخ چگونه است⁉️
🎙#استاد_عالی
👈 فوق العاده زیبا👌
@allame_hasanzadeh
اذان فاطمی_2.mp3
4.84M
🌦اذان شیخ عبدالزهراء با سبک ابداعی خودشان🌦
🌦هنگامی که یکی از اعضاء پیام داده بود که در منزل درگیری و عصبیت به اوج رسیده حاج آقا پیشنهاد دادند کسی با صدای بلند اذان بگوید تا شیاطین فرار کنند سپس این اذان را همانجا گفتند و ما هم برای آنها ارسال کردیم ظاهرا پس از پخش صوت اذان آرامش برقرار شده بود🌦
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
تبلیغات و تعرفه تبلیغات👇
@tablighat_allameh
مدیر(پیشنهادات و انتقادات):👇
@alfaghir_59
آی دی کانال:👇
@allame_hasanzadeh
کپی بدون ایدی کانال👈مجاز باصلوات جهت ظهور
وارداتی از قبیل تمثلات و مکاشفات و دیگر إلقاءات سبوحی در حال مراقبت و توجه مثلاً پیش می آید، بدین معنی نیست که برای سالک یکسان روی آورد، زیرا که هر شخص جدولی خاص از بحر بیکران هستی است و نصیب او از این جدول وجودی خاصش به اقتضای مناسبتی میان او با واقع عاید او میشود.
خلاصه این که آنچه در خواب و بیداری نصیب هر کسی میشود میوههایی است که از کمون شجره وجود او بروز می کند و اختلاف امزجه را دخلی تمام در واردات و القاءات و منامات است.
علامه حسن زاده آملی
انسان در عرف عرفان، ص ۷۳
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
حاج ميرزا جواد آقا ملكى تبریزی، در نامهاى كه بعنوان پاسخ نامه علّامه محمد حسين كمپانى اصفهانى، فيلسوف و اصولى مشهور نگاشتهاند می فرماید:
🔆 #تقلیل_حیوانیت
مرحوم مغفور (ملاحسینقلی همدانی)مىفرمودند كه
بايد انسان يك مقدار زياده بر معمول تقليل غذا و استراحت بكند تا جنبه حيوانيّت كمتر و روحانيّت قوّت بگيرد و ميزان آن را همچنين مىفرمودند، كه انسان
اوّلا: روز و شب زياده از دو مرتبه غذا نخورد حتى تنقّل ما بين الغذائين نكند.
ثانيا: هروقت غذا مىخورد بايد مثلا يك ساعت بعد از گرسنگى بخورد آنقدر بخورد كه تمام سير نشود اين در كمّ(مقدار) غذا،
و امّا كيفش بعد از آداب معروفه، گوشت زياد نخورد به اين معنى كه شب و روز هر دو نخورد و در هر هفته دو سه دفعه هر دو را، يعنى، هم روز و هم شب را ترك كند
و يكى هم اگر بتواند للتكيّف [براى كيف كردن و لذّت بردن] نخورد و لامحاله آجيلخور نباشد ...
و اگر بتواند روزههاى سه روز هر ماه را ترك نكند
و امّا تقليل خواب، مىفرمود؛ شبانهروزى شش ساعت بخوابد
و البته در حفظ لسان و مجانبت اهل غفلت اهتمام زياد نمايد.
اينها در تقليل حيوانيّت كفايت مىكند.
🔆 #تقويتـروحانیت
و امّا در تقويت روحانيّت
اوّلا: دائما بايد همّ و حزن قلبى به جهت عدم وصول به مطلوب داشته باشد.
ثانيا: تا مىتواند #ذكر و #فكر را ترك نكند، كه اين دو جناح سير آسمان معرفت است. در ذكر عمده سفارش [به] اذكار صبح و شام، [است] اهمّ آنها كه در اخبار وارد شده و اهمّ تعقيبات صلوات [نمازها] و عمدهتر ذكر وقت خواب كه در اخبار مأثور است لا سيّما متطّهرا در حال ذكر خواب برود،
و شبخيزى مىفرمودند: زمستانها سه ساعت، تابستانها يك ساعت و نيم،
و مىفرمودند كه من در #سجده ذكر يونسيّه [لا إله إلّا أنت سبحانك إنّى كنت من الظالمين]- يعنى در مداومت آن كه شبانهروزى ترك نشود، هرچه زيادتر توان كردن اثرش زيادتر، اقلّ اقلّ آن چهارصد مرتبه است- خيلى اثرها ديدم. بنده خودم هم تجربه كردهام چند نفر هم مدّعى تجربهاند،
يكى هم قرآن كه خوانده مىشود به قصد هديه به حضرت ختمى مرتبت (صلوات اللّه عليه و آله) خوانده شود.»
هزار و يك كلمه، علامه حسن زاده ج۳، ص: ۱۱
توحيد علمى و عينى،علامه طهرانی ص: ۳۲
سيماى فرزانگان، رضا مختاری ص: ۲۳۹
مجله حوزه شماره ۴ص ۶۶- ۶۸.
@allame_hasanzadeh
🔰اجتناب از پرحرفى
كم گوى و گزيده گوى چون در
تا ز اندك تو جهان شود پر
💫حضرت استاد حسن زاده آملى به حق عامل به اين دستور العملى هستند. سنجيده و كم ولى عميق سخن مى گفتند، گزيده گوى بودند و نغز پرداز.
استاد مى فرمايند: دهان باب الله است ! صادرات و وارداتش را كنترل كنيد. دهان گوش جان است ، سعى كنيد چانه تان را عقل بچرخاند.
✍استاد فرمود: يكى از دوستان مى گفت در مراقبتى كه داشتم ، مكاشفه اى روى داد به حضور رسول الله الاعظم (ص ) شرفياب شدم از آن حضرت ذكر خواستم فرمودند: من به شما ذكر سكوت مى دهم .
📚صراط سلوک
💫علامه حسن زاده آملی ( ره)
@allame_hasanzadeh
🌷حضرت استاد صمدی آملی حفظه الله تعالی
▪️ادامهی باب معاصی جوارح
هدایت یک: در مورد گناهان کبیره
🌸 از مولای ما امام رضا(علیه السّلام) در نامهای که برای مأمون در مورد محض اسلام نوشته است. این گناهان کبیره آورده است که:
🍀 ۱- کشتن نفس محترم که خداوند او را مورد احترام قرار داده است.
۲- زنا ، ۳- دزدی ، ۴- شُربِ خَمر ، ۵- عقوق والدین
🌸 ۶- فرار از جنگ ، ۷- خوردن مال یتیم بصورت ظلم ، ۸- خوردن مُردار ، ۹- خوردن خون ، ۱۰ خوردن گوشت خِنزیر(خوک) و آنچه که برای غیرخدا ذبح شود، مگر برای ضرورت.
🍀 ۱۱- خوردن رِبا بعد از روشن شدن ، ۱۲- خوردن حرام ، ۱۳- قمار بازی ، ۱۴- کم کردن در ترازو ، ۱۵- نسبتِ بدکاری به زنان نیکو و شایسته دادن.
🌸 ۱۶- نسبت بدکاری(لواط) دادن به مردان محترم ، ۱۷- شهادتِ زور و دروغ دادن ، ۱۸- یأس از رَوْح (= سرور، رحمت) و رحمت الهی ، ۱۹- از مکر خدا در امان بودن ، ۲۰- ناامیدی از رحمت خداوند.
🍀 ۲۱- کمک کردن به ستمکاران ، ۲۲- رکون(= میل، گرایش) و میل به ظالمین پیدا کردن ، ۲۳- یمین و قسم دروغ خوردن ، ۲۴- حبس حقوق دیگری بدونِ تنگدستی کردن (با وجود تنگدست نبودن) ، ۲۵- کذب و دروغگویی.
🌸 ۲۶- تکبّر نمودن ، ۲۷- اِسراف(خارج شدن از حدّ اعتدال) ، ۲۸- تبذیر(مترادف اسراف اما اتلاف و ضایع کردن چیزی) ، ۲۹- خیانت ، ۳۰- شهادت را کتمان کردن.
🍀 ۳۱- اولیاءالله را کوچک شمردن ، ۳۲- حجّ را کوچک شمردن ، ۳۳- به مَلّاهی و بازیها اشتغال پیدا کردن ، ۳۴- اصرار بر گناهان کوچک نمودن.
📗 منبع: #راه_نجات، صفحه ۲۶۰، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی
@allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
❓آیا فکر گناه هم گناه محسوب می شود؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
@allame_hasanzadeh
🎥آیت الله العظمی جوادی آملی:
"وَ احْذَرِ الْغَضَبَ[۱] از عصبانی شدن در منزل و غير منزل بپرهيز! اين غدّه بدخيمِ طلاق، در اثر غرور و خودخواهی و غضب است. اين عصبانی ميشود و او عصبانی ميشود و زود تصميم ميگيرند، اين حادثه تلخ پيش می آید...
چه کسی بهتر از علی و اولاد علی(عليهم السلام) خيرخواه ما هستند؟ آنها سخنگوی خدا هستند. اين خلقت، اين فطرت، نظامش اين است که فرمود: از #عصبانی_شدن بپرهيزيد"
[۱]نهج البلاغه نامه ۶۹
@allame_hasanzadeh
💫حضرت علامه حسن زاده آملی ( ره)
اساس تقوی دو چیز است؛
1_ألتعظیم لأمر الله
بزرگ شمردن امر خدا
2_و ألشفقه علی خلق ألله.
شفقت و دلسوزي به خلق خدا
📗 هزار و یک نکته ص ۳۰۹
@allame_hasanzadeh