💎 وجود خود امام بزرگترین معجزهٔ الهی است
▪️مرحوم حاج سید هاشم حداد (قدساللهنفسهالزکیة)
وجود خود أئمّه علیهمالسّلام بزرگترین معجزه است، و افعال آنان حیاً و میتاً همه معجزه است. و انسان نباید فقط اعجاز آنان را در موارد استثنائی بجوید؛ و از یک دریچه به عظمتشان نظاره كند.
كسی كه عملاً نه علماً به مقام ولایت میرسد و ولیّخدا میشود و خدا ولیّ او میگردد، همۀ اعمالش و كردارش و صفاتش، فعل و كردار و صفات خدا میشود. نه اینكه او خدا میشود و یا خدا از خود چیزی را بریده و جدا كرده به او میدهد، یا آنكه از خود چیزی را نبریده و جدا ننموده ولیكن به او هم مشابه آنچه را كه خودش دارد عنایت میكند. اینها همه غلط است و نادرست.
بلكه بواسطۀ شدت صفا و خلوصی كه بنده پیدا نموده است، از هستی مجازی و اعتباری بیرون آمده و فانی در ذات خدا شده و خداوند در او تجلی نموده است. یعنی وجودش و سرّش و واقعیتش آینۀ محض و مرآت تمام و كمال جمال و جلال ذات احدیت گشته و خدانما شده است. ممكنالوجود هرچه هم ترقّی كند و بالا و بالاتر رود، محال است چیزی را از خدا اخذ نماید و به خود نسبت دهد. و اصولاً معنی ترقّی و صعود، غیرِ از دست دادن شوائب هستی، و خلوص و اخلاص در راه خداوند، و پیمودن درجات و مراتب فناء فی الله چیز دگری نمیباشد؛ و جز تحقّق به حقیقت معنی عبودیت محضه و سجدۀ مطلقه و خاكساری بدون قید، چیز دیگری نیست.
📚 روح مجرد، ص۲۶۱
🆔 @allame_tehrani
🔸اوليای خدا، اسماء كلّيّۀ الهيّه هستند و كار خلاف نمیكنند
🔹معنی ولايت، عبوديّت صرفه و محو و نيست شدن در ذات خداست
ولايت به معنی حائز شدن صفات خداوندی بالاستقلال و با عزّت شخصيّه نيست. اين فرض ثبوتاً و اثباتاً غلط است. و نيز به معنی مشاركت و مساهمت با صفات وی نيست. اين نيز ثبوتاً و اثباتاً غلط است.
ولايت به معنی عبوديّت محضه در برابر ربوبيّت مطلقۀ اوست. به معنی ذلّت محضه در برابر عزّت مطلقۀ اوست. و ولايت مطلقه و كامله و تامّه، به معنی تحقّق جميع مراتب عبوديّت و اندكاک و فنای محض در ذات أقدس اوست. و ولايتهای مقيّده و جزئيّه به معنی تحقّق بعضی از مراحل عبوديّت و اندكاک در فعل و يا اسم و صفت، و يا اندكاک اجمالی و موقّتی در ذات او است كه هنوز به مرحلۀ فعليّت تامّه نرسيده و از مراحل قوّه و استعداد بطور كامل عبور نكرده است.
در اينصورت ولیّ خدا كه به ولايت تامّه متحقّق است، خواست و طلب و اراده و اختياری از خود ندارد. آنچه در وی از خواست و طلب و اراده و اختيار مشهود است، عين صفات و أسماء خداوند است كه در او ظهور نموده است. عين شعاع و نور خورشيد است كه در آب صافی و يا در آئينه منعكس شده است. اين معنیِ درست و صحيح است در باب ولايت.
فلهذا ائمّه عليهمالسّلام كه دارای مقام ولايت مطلقه و كلّيّه هستند، به معنی آن نيست كه هرچه بخواهند از نزد خودشان، گرچه جدا و مُنحاز از خواست خدا باشد، میتوانند انجام دهند؛ و به معنی آن نيست كه مشابه و مماثل خواست خدا در خود خواستی دارند و به اعطاءِ خدا به ايشان بطور مُنحاز و منفکّ، اين خواستهها را در عالم خارج متحقّق سازند.
بلكه به معنی اينست كه: در خارج يک اراده و اختيار و مشيّت بيش نيست، و آن اراده و اختيار و مشيّت خداست و بس. و جميع مردمِ محجوب و نابينا و چشم دردداران و رَمَد آلودگان كه عالم را متفرّق و پاره پاره مینگرند و جدا جدا و گسيخته از هم مشاهده مينمايند، نسبت به هر فرد و يكايک موجودات، هستی مستقلّ و اراده و علم و قدرت و حيات مستقلّ قائل میباشند؛ امّا برای خصوص اين افراد كه از خواب غفلت بيدار شده، و از مستی طبعی و طبيعی و شهودی و غضبی و وهمی به هوش آمده، و چشمان رمددار را با سرمۀ حقيقت نگری مُكَحَّل نمودهاند، مطلب چنين هويدا و مشهود گرديده است كه: لا مُوَثِّرَ فِي الْوُجودِ إلّا اللّٰهُ، وَ لا عالِمَ في الْوُجودِ إلّا اللّٰهُ، وَ لا قادِرَ في الْوُجودِ إلّا اللّٰهُ، وَ لا حَيَّ في الْوُجودِ إلّا اللّٰهُ، وَ لا ذاتَ مُسْتَقِلَّةً في الْوُجودِ إلّا اللّٰهُ.
روی اين اساس كه تمام اختيار و اراده و علم و قدرتشان عين اختيار و اراده و علم و قدرت خداست، تمام موجودات از سِفلی گرفته تا عِلوی، و از مُلكی تا مَلَكوتی، و از جسمی تا روحی، و از ظاهری تا باطنی، و از دنيوی تا اخروی، و در موجودات عالم طبع و طبيعت از هيولای أوّليّه تا آخرين نقطۀ فعليّت و كمال، هر چه هست و شده است و خواهد شد، همه و همه مخلوقات و مقدورات و معلومات خود اينهاست. چون بنا به فرض، همه مخلوقات خداست و بس؛ و در اين مرحلۀ از ولايت، غير از خدا چيزی متصوَّر نيست. اينها نيستاند، و خداوند هست است؛ و هستیِ محض در مقام نيستیِ محض است.
يكی قطره باران ز ابری چكيد
خجل شد چو پهنای دريا بديد
كه جائيكه درياست من كيستم؟
گر او هست حقّا كه من نيستم
چو خود را به چشم حقارت بديد
صدف در كنارش به جان پروريد
سپهرش به جائی رسانيد كار
كه شد نامور لؤلؤ شاهوار
بلندی از آن يافت كو پست شد
درِ نيستی كوفت تا هست شد
* * *
بزرگان نكردند در خود نگاه
خدا بينی از خويشتن بين مخواه
بزرگی به ناموس و گفتار نيست
بلندی به دعويّ و پندار نيست
تواضع سر رفعت افرازدت
تكبّر به خاک اندر اندازدت
ز مغرور دنيا ره دين مجوی
خدا بينی از خويشتن بين مجوی[1]
📚 روح مجرد، ص۲۶۲
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- «كلّيّات سعدی» طبع محمّدعلی فروغی، بوستان، باب چهارم در تواضع، منتخبی از ص 122 تا ص 124
🆔 @allame_tehrani
💫 ولايت ولیّ خدا مقامی است رفيع كه انديشه را بدان راه نيست
بنابراين، تنها نبايد از مقام ولايت توقّع انجام بعضی از كرامات نادره، و برخی از معجزات قاهره را داشت. چشم بگشا به آسمان و زمين و ستارگان و افلاک و شجر و حجر و مدر، انسان و حيوان و نبات و جماد، فرشته و ديو و پری؛ هر چه میبينی و میشنوی، همه از ولايت و از آثار ولايت و از شؤون ولايت است.
چشم بگشا به جنين در شكم مادر و رشد و عقل و كمال وی، چشم بگشا به حركت خورشيد و زمين و ماه و سائر سيّارات و ثوابت و كهكشان و كهكشانها، همه و همه با اين نظم بديع و شگفتانگيز؛ اينها همه از ولايت و خواصّ آنست. چشم بگشا به خودت، به ابتدايت و انتهايت و سِيْرت، و ظاهرت و باطنت، و خواب و بيداريت، و سكون و حركتت، و علم و قدرت و حياتت، همه از لوازم و خصائص ولايت است.
بنابراين اگر ما ولايت را فقط در شبكۀ شقّ القمر، يا تسبيح حَصَی، يا نالۀ ستون حَنّانه، يا مرده زنده كردن أميرالمؤمنين عليهالسّلام و يا سائر معجزاتی كه از امامان معصومين صلواتُ الله و سلامُه عليهم أجمعين نقل شده است بنگريم، چقدر كوتاه و سبک و بدون ارزش به ولايت نظر نمودهايم! عيناً مانند موری كه در باغ سلطان با خَدَم و حَشَم و گل و ريحان و عزّت و جلالت وی، و با وسعت نفوذ امر و نهی او، فقط لطف وی را در دانهای میداند كه به لانه میكشد، و قهر او را در شبنمی كه در لانهاش فرود میآيد!
پشّه كِیْ داند كه اين باغ از كِیْ است
كو بهاران زاد و مرگش در دِیْ است
آری، در اينجا درست كلام مولانا دربارۀ ديدگاه مردم محجوب با ولايت كلّيّۀ الهيّه صادق است كه:
حقّ آن شه كه تو را صاف آفريد
كرد چندان مشعله در تو پديد
آن چنان معمور و باقی داشتت
تا كه دَهریّ در[۱] ازل پنداشتت
شكر دانستيم آغاز تو را
انبيا گفتند آن راز تو را
آدمی داند كه خانه حادث است
عنكبوتی نی كه در وی عابث[۲] است [۳]
پشّه كِیْ داند كه اين باغ از كِیْ است
كو بهاران زاد و مرگش در دِیْ است
كرم كاندر چوب زائيد است حال
كی بداند چوب را وقت نهال
ور بداند كرم از ماهيّتش
عقل باشد، كرم باشد صورتش
عقل[۴] خود وا مینمايد رنگها
چون پری دور است از آن فرسنگها
از مَلَک بالاست چه جای پری
تو مگس پرّی، به پستی میپری
گرچه عقلت سوی بالا میپرد
مرغِ تقليدت به پستی میچرد
علم تقليدی وبال جان ماست
عاريه است و ما نشسته كان ماست
زين خرد جاهل همی بايد شدن
دست در ديوانگی بايد زدن
هرچه بينی سود خود زان میگريز
زهر نوش و آب حيوان را بريز
هركه بستايد تو را دشنام ده
سود و سرمايه به مفلس وام ده
ايمنی بگذار و جای خوف باش
بگذر از ناموس و رسوا باش فاش
آزمودم عقل دور انديش را
بعد از اين ديوانه سازم خويش را[۵]
يا در مقدّمۀ زيبا و پرمحتوای اين كتاب شريف كه در حكم براعت استهلال تمام ديوان اوست:
من به هر جمعيّتی نالان شدم
جفت بدحالان و خوشحالان شدم
هر كسی از ظنّ خود شد يار من
وز درون من نجست أسرار من
سرّ من از نالۀ من دور نيست
ليک چشم و گوش را آن نور نيست
تن ز جان و جان ز تن مستور نیست
ليک كس را ديد جان دستور نيست[۶]
بنابراين، كار اولياءالله كار حقّ است و همۀ كارها از آنان ساخته است؛ از شفای مرضی، و إحياء موتی، و معجزات و كرامات و خوارق عادات، و تصرّف در موادّ طبيعت، و إعمال كارهائی كه با عقل تجربی و حسّی ابداً درست در نمیآيد.
وليكن نكتۀ مهمّ اينجاست كه: ايشان كار ناصحيح نمیكنند؛ و خلاف حكمت و مصلحت انجام نمیدهند، و بر ضرر و زيان بشر قدمی برنمیدارند. چرا كه بنا به فرض، آنان اسم خدا هستند و خداوند كار بيهوده و عبَث و لغو و لهو نمیكند. كار اوليای حقّۀ خداوند بقدری ظريف و لطيف و دقيق و بدون اسم و اثر و بروز و ظهور است كه گاهی خودشان هم از أفعال خود خبر ندارند، خودشان كار میكنند و نفوسشان و مثالشان از آن مطّلع نيست. اگر ولیّ خدا را قطعه قطعه كنی و بندبندش را جدا كنی و پوستش را زنده از بدنش بيرون كشی، كار خلاف رضای خدا انجام نمیدهد.
📚 روح مجرد، ص۲۶۴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- در نسخه بدل: از.
۲- بازی كننده. (تعليقه)
۳- آدمی كه خانه بنا كرده است میداند كه اين خانه نوبنياد است، و عنكبوت كه در آن خانه مسكن كرده، اين خانه را قديم میداند. (تعليقه)
۴- مراد عقل جزوی است كه عقل معاش باشد. (تعليقه)
۵- «مثنوی مولوی» طبع آقا ميرزا محمود، ج 2، ص 155 و 156، سطر 23 به بعد.
۶- همان مصدر، ج 1، ص 1، سطر 4.
🆔 @allame_tehrani
1⃣ یكی از علل عدم استجابت بعضی از دعاهای غالب مردم، اينستكه از درون قلب برنخاسته است
2⃣ علّت دوّم اينستكه دعاها غالباً به منافع شخصی است
3⃣ علّت سوّم: غالب خواستههای مردم، بر خلاف مصالح واقعيّۀ آنان است
...بنابراين میبينيم با اين سعۀ عظمت و گسترش قدرت روحی و تكوينی، ائمّهٔ طاهرين صلواتُ الله عليهم أجمعين تمام خواهشها و طلبهای مردم را برآورده نمیكنند. به چند علّت:
اوّل آنكه: غالباً دعاهای مردم جدّی نيست، و از درون قلب برنخاسته است. دعاهای مردم چه بسا از روی عادت و تقليد و اتّكاء به اسباب ظاهريّه و اعتماد به امور اعتباريّه است. و در اينصورت، حقيقت دعائی كه از سرّ ايشان برخاسته باشد نيست؛ وگرنه در صورت اضطرار و انقطاع كامل، همين دعاها مستجاب و خواهشها برآورده میگردد.
أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوٓءَ.[1]
«يا آن كس كه دعای بيچارگان و درماندگان را برآورده میكند در صورتی كه او را بخوانند، و گرفتاری و مضرّت را از آنان برمیدارد؟»
دوّم آنكه: دعاها غالباً به منافع شخصی و إعراض از منافع عمومی است. يعنی شخص دعا كننده برای خودش چيزی را بخصوصه میطلبد در صورتی كه اگر برآورده شود مستلزم سلب آن چيز از وی خواهد بود. مثلاً شخصی متوسّل به امام میشود و جدّاً دعا میكند كه ظلم همسايه از وی رفع شود، در حالی كه خودش در درون منزل پيوسته به زنش شديدتر از آن ظلم میكند و كسی هم خبر ندارد؛ در اينصورت اگر خداوند فقط دعای او را دربارۀ همسايه مستجاب كند و او را از بين ببرد، به زن بيچارۀ اين ظالم ظلم نموده است، چرا كه ظلم او را بر زنش مستدام داشته است؛ و اگر دربارۀ همۀ ظالمان كه مقتضای سعۀ أسماء جلاليّۀ اوست مستجاب نمايد، بايد در وهلۀ اوّل خود اين مرد را از ميان بردارد، چرا كه در درون خانه به زنش ظلم مینمايد. امّا چون انسان هميشه به خويشتن خوشبين است، ظلم خود را قبيح نمیداند، بلكه ظلم خود را ظلم نمیبيند، آنگاه دعا برای رفع ظلم غير میكند. اين گونه از دعا هم مستجاب نمیگردد، زيرا كه مـآلش به از ميان رفتن جميع ستمكاران از جمله خود اوست.
سوّم آنكه: دعاهای مردم غالباً بر خلاف مصلحت آنهاست؛ يعنی آنان روی انديشه و فكر خود چيزی را میطلبند و بر آن اصرار دارند كه اگر برآورده شود بر ضرر آنهاست؛ ولی چون خودشان در پردۀ حجاب واقعند و بر أسرار آگاه نيستند، چنين تخيّل مینمايند كه به منفعتشان است. مردم غالباً از مصالح و مفاسد معنوی و حقيقی غافلند، و مصلحت و مفسده را بر اساس زيادهروی در شهوات و تمتّع از لذائذ خسيسۀ دنيويّه و اندوختن مال و ثروت و ماشابهها تصوّر میكنند؛ خواه موجب آرامش خيالشان بشود يا نشود، و خواه روحشان را آزاد نگه بدارد و يا ندارد، و يا نفسشان را در تعب بيفكند يا نيفكند، و بطور كلّی خواه درجه و مقام علمی و قرب آنان را به خداوند بيفزايد و يا نيفزايد؛ درحاليكه اين انديشه خلاف صلاحشان میباشد.
چه بسا يک قاشق حلوای شيرين، در بدنشان ايجاد سمّ كشنده بنمايد؛ و چه بسا زيادی مال و زراندوزی، آنان را به طغيان و سركشی درآورد؛ و چه بسا صحّت مزاج، ايشان را به غفلت و مَرَح و فخريّه بكشاند؛ و چه بسا قدرت بدن و پهلوانی موجب به خاک در آوردن رقيب، و موجب عُجب و خودپسندی آنها گردد؛ و امثال اين مثالها كه چه بسيار است. آنوقت در برابر به چنگ آوردن منفعتی قليل و موقّتی، مضرّتی كثير و دائمی به آنها میرسد و خودشان هم نمیدانند. مسكينان دنبال لهو و لعب میروند، و چشم به لذّت زودگذر میدوزند، و از تعب و خستگی و درماندگی روحشان بدون اطّلاع میباشند.
كلام حدّاد: حاجات مردم غالباً امور مادّی است؛ همه میگويند: وصلهای به وصلههای لباس ما اضافه كن!
📚 روح مجرد، ص۲۶۷
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- صدر آيۀ 62، از سورۀ 27: النّمل.
🆔 @allame_tehrani
💬 كلام حدّاد: حاجات مردم غالباً امور مادّی است؛ همه میگويند: وصلهای به وصلههای لباس ما اضافه كن!
حضرت حدّاد قدَّس الله سرَّه میفرمود: من میبينم در همۀ حرمهای مشرّفه مردم خود را به ضريح میچسبانند و با التجا و گريه و دعا میگويند: وَصْلهای بر وصلههای لباس پارۀ ما اضافه كن تا سنگينتر شود. كسی نمیگويد: اين وصله را بگير از من تا من سبکتر شوم، و لباسم سادهتر و لطيفتر شود!
حاجات مردم غالباً راجع به امور مادّی است گرچه مشروع باشد، مثل أدا شدن قرض و بدست آمدن سرمايۀ كسب و خريدن منزل و ازدواج دختر جوان و شفای مريض و ميهمانی دادن در ماه رمضان و امثالها. و اينها خوب است در صورتی كه موجب قرب و تجرّد انسان گردد، نه آنكه بر شخصيّت و أنانيّت وی افزوده كند و هستی او را تقويت نمايد؛ زيرا اين تقويتِ هستی موجب سنگينی نفس و بُعد از راه خدا میشود؛ به خلاف آنكه اينها بايد موجب قرب و سبكی و انبساط نفس گردد.
عملی خوب و صلاحِ واقعی بشر است كه موجب قرب شود و نفس او را آزاد كند، خواه توأم با منفعت طبعی و طبيعی باشد و يا نباشد. و به عبارت ديگر: مجموعۀ انسان، مجموعهای مانند حيوان و نبات و جماد نيست كه فقط پيكرش ملحوظ باشد و بس. انسان دارای نفس ناطقه و قابليّتِ ارتقاء به أعلی علّيّين است. و در اينصورت اگر به آن پيكر فقط دلخوش باشد بسی زيان كرده است، و حقيقت وجودی و ثمرۀ حياتی خود را به ثمن بَخْسی فروخته، و در ميدان بازی اين دنيا محروم مانده است.
در مثل اين فروض اگر امامان بخواهند حاجات همه را برآورند و دعای همه را مستجاب گردانند، برخلاف مصلحت ايشان مَشْی نمودهاند. امامان مُصلح عالم بشريّتاند. حكم طبيب را دارند كه به بيمار غذا و دوای تلخ و أحياناً عمليّۀ جرّاحی و سوزن و پرهيز و گرسنگی میدهد. عاقلان میدانند و از دستور طبيب سرپيچی نمیكنند؛ ولی جاهلان و شهوتپرستان، يا أطفال بیسرپرست گوش فرا نمیدارند، و با دست خود گور خود را در مقابل خود حفر مینمايند.
البتّه چون نفسِ التجا و دعا محبوبيّت دارد، اين متوسّلين و دعا كنندگان بهرۀ معنوی میبرند، و در اين أعتاب عاليه دارای بهجت و نشاط و سبكی میگردند، و از لذّت دنيا و عبادت بهرهور میشوند؛ و احياناً میبينيم در صورتی كه مصلحت اقتضا كند حاجاتشان برآورده میگردد، و مريضهای مشرف به مرگ و كور و افليج شفا میيابند، و با برآورده شدن نيازها به أوطان خود مراجعت مینمايند.
برآورده شدن حاجات، اختصاصی به عتبۀ مباركۀ حضرت ثامنالأئمّه عليهالسّلام ندارد؛ در همۀ أعتاب مباركه مطلب از همين قرار است. ما در زمان حيات خود بقدری از اين بزرگواران هر كدام كه باشند كرامتها شنيدهايم كه از حصر خارج است.
📚 روح مجرد، ص۲۶۹
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 خدایا از ما بگیر!
🎙مرحوم آیتالله شهید مطهری
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🔹نماز توبه (نماز یکشنبهٔ ماه ذیالقعده) 📖 مشاهده در مفاتیح:👇 https://erfan.ir/mafatih152/ 📝 عکسنو
📍یادآوری:
نماز یکشنبهٔ ماه ذیالقعده...
هدایت شده از KHAMENEI.IR
24.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب در دیدار جمعی از خانوادههای سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمتگزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمیآید.
💻 Farsi.Khamenei.ir
حدیث امام رضا علیهالسلام راجع به شرایط امام.pdf
1.61M
📜 حدیث امام رضا علیهالسلام راجع به شرایط امام
📚 امام شناسی، ج٢، ص١٠٨
🆔 @allame_tehrani
حکایتی از علامه طهرانی راجع به ارادت به امام رضا علیهالسلام.pdf
613.4K
💬 حکایتی از علامه طهرانی راجع به ارادت به امام رضا علیهالسلام
📚 مهر تابان، ص۹۵، پاورقی
📍مشاهدهٔ متن حکایت در کانال
🆔 @allame_tehrani
عـلّـت اشـتـهـار امـام رضـا بـه امـام غـریـب.pdf
2.33M
🔰علّت اشتهار امام رضا به امام غریب
- يكی از جهات عمومی غربت اولياء الهی نفس عنوان ولايت و عدم تسانخ آنان با عالم كثرت و لوازم آن است
- زبان حال اولياء الهی در غربت از عالم طبع و استغراق در انوار ملكوتيّۀ قدسيّه
- يكی از جهات غربت حضرت امام رضا عليهالسّلام سياستهای شيطانی مأمون بود
- جهت دوّم از جهات غربت حضرت، انكار وكلاء موسی بن جعفر عليهماالسّلام بر ولايت آنحضرت است
- اخبار وارده در شأن علیّ بن أبیحمزهٔ بطائنی، از اركان فرقۀ واقفيّه
- جهت سوّم از جهات غربت امام رضا عليهالسّلام انكار امامت و فرزندی فرزندش محمّد بن علی است
- روايت علیّ بن جعفر دربارۀ درخواست اعمام و برادران حضرت رضا، رضايت دادن آنحضرت را به حكم قيافه شناسان دربارۀ فرزندشان
- يكی ديگر از جهات غربت حضرت، مخفی ماندن حقائق توحيدی در روايات منقوله از آنحضرت است
📚 روح مجرد، ص۲۰۹ [با تلخیص]
🆔 @allame_tehrani
علّت اشتهار امام رضا به «غَوْثُ هَذِهِ الاُْمّةِ وَ غِياثُها».pdf
2.26M
🔰علّت اشتهار امام رضا به «غَوْثُ هَذِهِ الاُْمّةِ وَ غِياثُها»
- خبر يزيد بن سَليط از امام صادق و موسی بن جعفر در شأن امام رضا عليهمالسّلام
- ترجمۀ روايت يزيد بن سليط دربارۀ امام رضا عليهالسّلام
- جلالت شأن يزيد بن سليط در كتب رجالی
- لقب «غياث» در مورد هيچيک از ائمّه جز امام رضا عليهالسّلام نيامده است
📚 روح مجرد، ص ۲۳۴ تا ۲۴۴
🆔 @allame_tehrani
🕋 کعبهٔ ظاهر و کعبهٔ باطن 🕌
زیارت حضرت امام هشتم برای شیعیان خُلَّص و عارفان به مقام و منزلت و حقّ او، ثواب هزار و یا هزار هزار حجّ بر آن مترتّب است. و أبداً جای استبعاد نیست؛ زیرا حیات کعبه به ولایت است. بنابراین ولایت محور است و کانون، و کعبه در حکم محیط پرگار است. نمیبینی چگونه مردم دور کعبهای که علیّ در آن متولّد شده است دور میزنند و طواف میکنند و خواهی نخواهی طوعاً أو کرهاً ناچارند تسلیم آن حقیقت و واقعیّت شوند؟!
همۀ مسلمین چه شیعه و چه عامّه بر سر سفرۀ آنحضرت نشستهاند، چرا که بقدری گسترده است که در برابرش سفرۀ دگری متصوَّر نیست. بلکه همۀ عالم از برکات وجودی و از ولایت تکوینیّه و وجودیّۀ آنحضرت متمتّعاند. در اینصورت مبادا استبعاد کنی که چطور میشود ثواب یک زیارت حضرت امام رضا علیهالسّلام عارِفًا بِحَقِّه، معادل با ثواب هزار هزار حجّ باشد؟!
آنجا کعبۀ ظاهر است و اینجا کعبۀ باطن. آنجا تکلیف است و اینجا محبّت. آنجا جسم است و اینجا جان.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 روح مجرد، ص۲۵۶
🆔 @allame_tehrani
🕌 زیارت امام رضا علیهالسلام اصل شریعت است
عارف کامل مرحوم علّامه طهرانی (رحمةاللهعلیه) میفرمودند:
زیارت امام رضا علیهالسلام اصل و اساس شریعت است و همهٔ احکام و تکالیف به ولایت ایشان برمىگردد و حرم امام رضا علیهالسلام بعنوان مأمن و ملجأ و پناهگاه و کهف همهٔ شیعیان دنیا مطرح است و همه باید به اینجا بیایند و بار خود را در اینجا فرود آورند و دین خود را بدینجا عرضه بدارند و از اینجا سیراب شوند و به اوطان خود بازگردند.
💬 به نقل از یکی از شاگردان
🆔 @allame_tehrani
صلوات خاصهٔ امام رضا علیهالسلام.mp3
930.5K
📜 صلوات خاصهٔ امام رضا علیهالسلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ.
🆔 @allame_tehrani
Ziyarat_Haft_Hadith_32kbps.mp3
3.31M
📜 زیارت «هفت حدیث»
🕌 زیارت امام رضا (علیهالسلام)
🌐 متن و ترجمه + صوت زیارت
🆔 @allame_tehrani
🔰 #پخش_زنده_صوتی
💐 مراسم جشن ولادت امام رضا (علیهالسلام)
📍از طریق:
صفحهٔ «نورمجرّد» در آپارات
https://www.aparat.com/Nooremojarrad_com/live
⏰ زمان:
دوشنبه ۱۱ ذیالقعدة، حدود ساعت ۴:۲۵ صبح
💠 مکان:
بیت حضرت آیتالله حسینی طهرانی (مدظلهالعالی)
🆔 @allame_tehrani
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 «رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت»
✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادتگونه رئیسجمهور و همراهان گرامی ایشان
📝 حضرت آیتالله خامنهای در پیامی شهادت حجتالاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیسجمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجتالاسلاموالمسلمین آلهاشم نماینده ولیفقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون
▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونهی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادمالرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.
▪️این حادثهی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمترسانی اتفاق افتاد؛ همهی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بیوقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثهی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.
▪️در این حادثهی سنگین شخصیتهای برجستهئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعهی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجهی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.
▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوهی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانوادههای محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۴۰۳/۲/۳۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
Reza Narimani _ Khabar Che Sangine (128).mp3
19.59M
💔 خبر چه سنگینه، خبر پر از درده
💔 غم رفیقامون، بیچارهمون کرده
🎙حاج سید رضا نریمانی
🆔 @allame_tehrani
enc_16809182647445382468819.mp3
2.34M
😭 تمام دلخوشی زندگی من...
🎙حاج منصور ارضی
🆔 @allame_tehrani
📝 پیام حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
بسم اللّٰه الرّحمـٰن الرّحیم
إنّا للّه و إنّا إلیه راجعون
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَ مَابَدَّلُوا تَبْدِيلاً.
شهادت انسانهای مؤمن، خدوم، مخلص، ولائی و دلسوز برای امّت مسلمان، حججاسلام رئیسجمهور محبوب و عزیز آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و نمایندهٔ ولیّفقیه، امامجمعهٔ محترم تبریز آقای حاج سید محمدعلی آلهاشم و هیأت همراه ایشان را به محضر مبارک حضرت ولیّعصر أرواحنا لتراب مقدمه الفداء، مقام معظّم رهبری حضرت آیتالله خامنهای مدّظلّهالعالی و بیت مکرّم ایشان و جمیع مؤمنان و دوستداران تسلیت عرض نموده، بقاء عمر رهبر فرزانهٔ انقلاب را از درگاه حضرت احدیّت مسئلت داریم. و السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
✍ العبد الآثم السّید محمّدصادق الحسینی الطهرانی (غفراللهله)
🗓 ۱۲ ذوالقعدةالحرام ۱۴۴۵ هجریة قمریة علی هاجرها آلاف التحیة و الثناء
🆔 @allame_tehrani
🔰فایلها و مطالب بیشتر دربارهٔ شهید رئیسی عزیز و سایر شهدا را در کانال زیر ببینید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2315452603C60f5325419
📝 فرازی از نامهٔ امام عصر (أرواحنا فداه) به جناب شیخ مفید
در بیابانهای تاریک و ظلمانی و صحراهای خشک و بیآب و علف که دست تطاول زمان بدان نمیرسد برای شما دعا میکنم.
📚 احتجاج طبرسی، ج۲، ص۴۸۹
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📜صلواتامامزمان(أرواحنافداه) [مـــــــعـــروف بــه صــــلـــــوات ابـوالـحسن ضــرّاب اصـفـهـانـی]
🔰یادآوری:
صلوات امام زمان در عصر روز جمعه