eitaa logo
علامه سیدمنیرالدین
83 دنبال‌کننده
15 عکس
21 ویدیو
0 فایل
گزیده‌ای از اندیشه منیر بیانات و نظرات آیت الله علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی، بنیانگذار فقید فرهنگستان علوم اسلامی بهمراه توضیح مختصر . Admin: @sistani1412
مشاهده در ایتا
دانلود
فایل صوتی مجلس هفتگی علیه السلام جمعه 14 آذرماه 1399 همزمان با هفتمین روز شهادت دکتر محسن فخری‌زاده 👇👇👇👇👇 1. منبر: حجة الاسلام و المسلمین 🎙 هویت علمی، هویت انقلابی https://eitaa.com/ansarhosein1437/380 2. توسل و التماس شهادت: 🎙 پر پرواز میگیرم به اذن حضرت دلبر https://eitaa.com/ansarhosein1437/381 3. مرثیه‌خوانی: 🎙 ای شهید سرجدا یا لیتنا کنا معک https://eitaa.com/ansarhosein1437/382 4. توسل: 🎙 من کیستم مگر که بگویم تو کیستی https://eitaa.com/ansarhosein1437/383 5. مناجات: 🎙 باید گذشتن از دنیا به آسانی ... اگر آه تو از جنس نیاز است ... https://eitaa.com/ansarhosein1437/384
⚜ علامه سیدمنیرالدّین حسینی الهاشمی: بايد بر اساس اين فلسفه‌ای که پايه‌ريزی کرديم، شروع کنيم به ساختن سه روش: هم روش استنباط احکام الهی، هم روش توليدِ معادلات کاربردی و هم روش برنامه‌ريزی. اين سه روش را متناسب با اين مبنای جديد پايه‌ريزی می‌کنيم. به‌کارگيری اين روش‌ها ما را به محصول می‌رساند. يعنی به‌کارگيری روش استنباط، ما را به استنباطات احکام جديد می‌رساند. به‌کارگيری روش نوين توليد اطلاعات، ما را به معادلات کاربردی جديدی بر مبنای اسلام می‌رساند. در قسمت سوم هم به‌کارگيری روش برنامه‌ريزی، ما را به تنظيم امور جديدی (تنظیم جدید امور) بر مبنای جديد می‌رساند. (۱۳۷۷/۳/۲) 🆔 @Allameh_Moniroddin
🔅 توصیهٔ اخلاقیِ «آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی» به « علامه سید مُنیرُالدّین حسینی الهاشمی» مرحوم علامه: در پايان سمينار تأسيس فرهنگستان، كه آقايان رفتند و تشريفات هم تمام شد، وقتی ‌می‌خواستم به خدمت آیت‌الله العظمی گلپايگانی برسم [و گزارش دهم]، حالت انفعال و دل‌شكستگی بر من مسلط شد. به آیت‌الله گلپايگانی عرض کردم: «اين كار، هم لازم است و هم من نسبت به آن صِفرُالكَف (دست خالی) هستم؛ نه تقوای لازم را دارم و نه علم لازم را؛ ولی این فهم را كه يك چنين چيزی ضروری است، خدای متعال عنايت كرده است.» خدا ايشان را رحمت كند، با خنده فرمود: «نه لازم است علم داشته باشيد و نه تقوا؛ مانند صلوات بر پيغمبر(ص) است: شرط قبولی صلوات بر پيغمبر(ص) هم قابليت شما نيست، موضوعش، موضوعی است كه موردِعنايت خداست. شما می‌گوييد می‌خواهم راه پياده كردن اسلام را پيدا كنم. خدای متعال به اين كار كمك می‌كند.» ۷۹/۱۰/۶ 🆔 @Allameh_Moniroddin
2.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام على أنصار أبي عبد الله الحسين عليه السلام ⚜️ محفل اشک انصارالحسین علیه‌السلام ⚜️ 🆔 @AnsarHosein1437
🇮🇷 ورود اسلام در موازنه قدرت جهانی 🇮🇷 شماره ۱ آیت‌الله علامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی ـ 22 مهر 1370: 🔹فرق بین قیام مبارک رضوان الله تعالی علیه با مرحوم آقا نوری اعلی الله مقامه و مرحوم و سایر علمایی که در قیام کردند، این بود که [بجای تلاش برای اضافه‌کردن] متمم قانون اساسی مشروطه...، [با انقلاب اسلامی] به نفع دین حل شد. بعد، از آثار جزئی‌اش این بود که قوانین هم به نفع مذهب ثبت می‌شد. 🔸 نوعاً وقتی حضرت امام خمینی می‌خواستند كاری را انجام بدهد، آن كار را نمی‌آمدند به صورت یک لایحه و قانون در مجلس ثبت كنند! پذیرش عمومی‌اش را به نحوی ایجاد می‌كردند، و تمایلات را در آن جهت حل می‌كردند، كه بدون صرف مؤونه و سختی و تلاش، آن قانون ثبت می‌شد! بعد هم كه ایشان موفق شدند كه نظام طاغوت را به هم بزنند، پا به گذاشتند، و در عرصه سیاست جهانی هم، موازنه قدرت سیاسی را و اعتبار سیاسی را، به نفع مذهب حل كردند. 🔹 [لذا علت] شكست كمونیسم، تغییر شرایط جهانی است. اگر كسی دقت كند، این را می‌فهمد. یعنی اگر نمودار بكشد، می‌بیند از سال پیروزی انقلاب، كم كم مردم دنیا هر جا علیه ظلم قیام می‌كردند، دیگر به نام و حرف‌های تاریخی و این حرف ها، قیام نمی‌كردند. [قیام‌ها] به نام مذهب، تدریجاً رو به گسترش گذاشت و طرفداری از ماركسیسم، تدریجاً كم شد. 🔸در قرن گذشته درون وجدان بشر یک چنین انحرافی پیدا شده بود که اگر بخواهی خدا را بپرستی، باید دست از عدل برداری! [یعنی اگر] می‌خواهی، برو به طرف و انکار خدا و مذهب! خداپرستی می‌خواهی، کاری به عدالت نداشته باش! با اینکه عدل، صفتِ فعلِ حضرت حق است و انسان فطرتاً چون خداپرست است، عدالت خواه است و از ظلم رنج می‌برد. یک چنین مغالطه‌ای در وجدان بشری ایجاد شده بود... 🔹 امام خمینی رضوان الله تعالی علیه این مغالطه را شکست، و ارتقاء در وجدان بشری ایجاد کرد. یعنی چه؟ یعنی به جای اینکه بیاید روبه روی کمونیست‌ها بایستد، روبه روی (سمبل مذهب) ایستاد. علیه کسی که به باطل، پرچم مذهب را دست داشت. آمریکا مدعی خداپرستی بود و طرفدار انجیل بودن! طرفدار بودن! ایشان سخت مقابل او ایستاد، و طرفداری از مستضعفین را مطرح ساخت، و پافشاری کرد در مقابله با او. کسانی که رنجیده شده بودند از نظام‌های اجتماعی‌ای که منتهی به سرمایه‌داری می‌شد، و تلخی ظلم را چشیده بودند، و تلخی محرومیت را و فقر را و مظالم سیاسی و فرهنگی و اقتصادی را چشیده بودند، اینها به جای اینکه بروند به طرف سیوسیالیزم، آمدند به طرف اسلام. قبل از آن انقلاب‌ها هدایت می‌شد به طرف بلوک کمونیسم، و وسیله و سکویی می‌شد برای شانتاژ سیاسی و برای باج‌گیری کشورهای سوسیالیزم از آمریکا... 🔸 وقتی آمریکا بعد از رحلت امام اعلام کرد: ایشان کسی بود که در دو تا انتخابات رئیس جمهور ما دخالت کرد؛ این معنایش این نیست که از اینجا حضرت امام خمینی، نفرات می‌فرستاد آنجا پای صندوق و رأی می‌ریختند به نفع این رئیس جمهور یا آن رئیس جمهور؛ [بلکه] آن را در یک وضعیتی قرار می‌داد که بی‌حیثیت می‌شد! یعنی نمی‌توانست در نظام خودش، اعتبارات سیاسی خودش را سازماندهی کند. این معنایش این است که امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در قبل از انقلاب و با پیروزی انقلاب، موازنه داخلی ایران را به نفع مذهب تغییر داد، و بعد از پیروزی انقلاب، که قدم به صحنه جهانی گذاشت، موازنه جهانی را به نفع اسلام تغییر می‌داد. 🆔 @Allameh_Moniroddin
🔰 مصاحبه با نشریه آمریکایی تایم (۱۳۵۸/۹/۹) ❓سوال خبرنگار: شما زندگی خیلی منزوی‌ای داشتید، شما جدید و حقوق را مطالعه نکرده‌اید. تحصیل شما مربوط به است، شما در و گرفتن و دادنِ یک زندگیِ اجتماعی درگیر نبوده‌اید، آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمی‌آورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمی‌توانید درک کنید؟ 🔆 امام خمینی(ره): ما معادله‌ی جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده می‌شده‌است را شکسته‌ایم. ما خود چارچوب جدیدی ساخته‌ایم که در آن را ملاک دفاع و را ملاک حمله گرفته‌ایم، از هر عادلی دفاع می‌کنیم و بر هر ظالمی می‌تازیم. حال شما اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم‌ گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ و و سایر سازمان‌ها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایه نفوذ سرمایه‌داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هر کسی را محکوم نمایند بلافاصله محکوم کنند. آری با ضوابط شما من هیچ نمی‌دانم و بهتر است که ندانم. 📚صحیفه نور ، جلد ۶ ، صفحه ۳۳۸ 🆔 @Allameh_Moniroddin
علامه سیدمنیرالدین
🇮🇷 ورود اسلام در موازنه قدرت جهانی 🇮🇷 شماره ۱ آیت‌الله علامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی ـ 22
🇮🇷 ورود اسلام در موازنه قدرت جهانی 🇮🇷 شماره ۲ آیت‌الله علامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی ـ ۲۲ مهر ۱۳۷۰: 🔸[یک روزی] مسئله برای ، فراموش شده بود، به صورت آرزو و یک چیز دست نیافتنی طرح می‌شد. [انقلاب اسلامی و حضرت امام] این مطلب را مسئله روز کرد و به بزرگ‌ترین سنگر اسلام بر علیه دشمنان اسلام تبدیل شد. این بدین معنا است که منزلت موضعگیری اسلام، یا وزن مخصوص و حجم مخصوص مسلمین را تغییر داد... 🔹این حرکتی که شروع شده، دائما جلو می‌رود و با یک پتانسیل بسیار سنگینی مدیران مستکبر جهانی را مرتباً خُرد می‌کند! امروز بزرگ‌ترین مسئله‌ای که برای و و و سایر مستکبرین هست، مسئله و گرایش تمایلات عمومی به نفع مذهب است... 🔸این حرکتی که در تاریخ آغاز شده و ارتقایی که برای وجدان بشریت حاصل شده، بازگشتنی نیست! این، نظام مدیریت موجود و موازنه جهانی موجود را در هم می‌شکند. فقط بلاد شرق نیست که خرد شدند و تکه تکه شدنشان را مشاهده می‌کنید. در آینده نیز و بلاد غرب شدیداً دچار ورشکست‌های مهیب و پاره پاره شدن می‌شوند. چون موازنه روانی، با آن نظام تکنولوژی موجود نمی‌خواند... 🔹دوران قدرت در ایران، برای عده‌ای تقریباً محال بود که اولا به پیروزی برسد؛ و ثانیا در صورت پیروزی نیز ربط آن به مذهب معلوم نبود! زیرا [درست است که انقلاب، آرمان] داشت، [اما] در [نظامات] سوسیالیست‌ها تعریف داشت! ولی مذهب، تعریفِ [عینی و اجتماعی] از آن نداشت! لذا مبارزه مذهبی‌ها را یک مبارزه کور می‌خواندند! با انقلاب اسلامی، این مطلب تغییر کرد و امر دیگری ظاهر شد. سلطه تکنولوژی هم دقیقاً دچار به یک چنین حالتی هست... 🔸وقتی عرض می‌کنم «ارتقاء در وجدان بشری» حاصل شد، بدین معناست که [انقلاب اسلامی] حادثه بسیار بزرگ است. این، باید یک تمدن جدیدی را به دنبال بیاورد، ولی نه فردا صبح! شما ملاحظه کنید از وقتی پیدا شد، تا وقتی که به تمدن فعلی (که حاصل حس‌گرایی، تمدن موجود است) دست یافتند، چقدر طول کشید؟! 🆔 @Allameh_Moniroddin
۲۵ بهمن ماه سالگرد شهادت حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدنورالدین حسینی الهاشمی . شادی روح ایشان و فرزند شایسته‌اش علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی صلواتی اهدا می‌کنیم 🆔 @Allameh_Moniroddin
📢 حجت الاسلام و المسلمین استاد خسروپناه در دیدار با سرپرست و اعضای هیئت علمی "حسینیه اندیشه" در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ : من فی الجمله مباحث ایشان (علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی) را دیده ام، واقعا و انصافا ایشان از لحاظ علمی یک نابغه بوده است من بارها در بعضی از جلسات گفته ام که اگر ایشان در آلمان بود، حتما دولت از او پشتیبانی می کرد و او را چهره بین المللی معرفی می کرد... ایشان با نبوغی که داشت قدرت نوآوری و ابتکارات داشت، وقتی وارد فیزیک می شد نوآوری داشت یا در فلسفه وارد می شد
نوآوری
می کرد در هر زمینه ای ابتکاراتی داشت... 🆔 @Allameh_Moniroddin
🔰 «ضرورت انقلاب فرهنگی و تولید معادلات کاربردی برای تحقق تمدن نوین اسلامی» 🔶 آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره): 🔅 تا زمانی که «» در جمیع شئون محقق نشود نمی‌توان از پذیرش پیام «انقلاب سیاسی» خود در سطح جهان، توسط مردم دیگر کشورها مطمئن بود، چون ادعای انقلاب ما همواره ارائه که شالوده‌های آن رنگ دیانت دارد، بوده و هست و اگر قرار باشد همواره از ابزار فرهنگیِ خصم، به صورت مطلق یا مشروط بهره جوئیم، آیا اولاً می‌توان چنین تمدنی را بنا نهاد و ثانیاً بر فرضِ بناگذاری، آیا می‌توان ادعاکرد که چنین تمدنی از ماست، در حالی که «» و «»ی دیگران را به عاریت گرفته‌ایم؟! 📝سلسله مباحث گامی عملی در جهت اسلامی کردن فضای دانشگاه‌ها، جلسه 1؛ 1375 🆔 @Allameh_Moniroddin
فایل‌های صوتی [مداحی] (عبدالزهراء سیستانی)، مراسم شب علیه السلام ۱۴۴۲ه.ق ۱۴۰۰ه.ش و سالگرد قمری ارتحال حضرت علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی ره بنیانگذار مناجات با امام زمان عج : دلگیرم از خودم https://eitaa.com/ansarhosein1437/503 مرثیه‌خوانی : چه تفاوت بکند https://eitaa.com/ansarhosein1437/504 سینه‌زنی زمینه: بگو که برام گریه کنن https://eitaa.com/ansarhosein1437/505 سینه‌زنی شور: سیدنا المظلوم - آبروی دو عالم https://eitaa.com/ansarhosein1437/506 توسل پایانی: حضرت مسلم علیه‌السلام https://eitaa.com/ansarhosein1437/507 ⚜️ محفل اشک انصارالحسین علیه السلام - قم مقدسة ⚜️ 🆔 @AnsarHosein1437
هدیه به علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی، بنیانگذار فقید فرهنگستان علوم اسلامی، صلواتی اهداء می‌کنیم