eitaa logo
شهید صدر و ایده علم دینی
177 دنبال‌کننده
52 عکس
2 ویدیو
6 فایل
این کانال بازتاب مطالعات ما در اثار شهید سیدمحمدباقر صدر، در عرصه تولید علم دینی است. ارتباط با ما @amfard
مشاهده در ایتا
دانلود
▫ «الگوها و کارکرد آن در شکل گیری و فروپاشی تمدنها» (بخش 1) ◀ جوامع انسانی سه دسته از الگوها را میپذیرند: ـ الگوهای پست؛ ـ الگوهای آرمانی محدود؛ ـ الگوهای حقیقی. ◀ الگوهای پست از شرایط و ویژگیهایی واقعی، که بشر در آن زندگی میکند گرفته میشود. اینگونه الگوها زندگی را به امری تکراری تبدیل میکنند. ◀ الگوهای آرمانی محدود تنها وضعیت موجود را نمی بینند، بلکه درصددند تا قدمی فراتر نهند و نگاه آینده‌نگری محدودی را در برابر انسان قرار دهند. خطر الگوی آرمانی محدود این است که وقتی انسان به این الگو رسید، خودِ الگو تبدیل به مانعی برای پیشرفت انسان می‌شود. ◀ الگوی حقیقی اما برگرفته از خداوند سبحان است. این الگو موجب میشود که تلاش و کمال انسانی دائمی و بدون محدودیت باشد و از سوی دیگر با واقعیت جهان هماهنگ باشد. (برگرفته از: السنن التأریخیة فی القرآن، درسهای 9-11) https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 2.mp3
3.14M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 2 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
شهید صدر و ایده علم دینی
▫ «الگوها و کارکرد آن در شکل گیری و فروپاشی تمدنها» (بخش 1) ◀ جوامع انسانی سه دسته از الگوها را میپذ
▫ «الگوها و کارکرد آن در شکل گیری و فروپاشی تمدنها» (بخش2) ◀ الگوهای پست و محدود به جهت اینکه انسانها به تدریج علاقه خود را به الگوها از دست میدهند، اثرگذاری خود را در ایجاد وحدت از دست میدهند و پرچمی که امت را یکپارچه می‌کرد فرومی‌افتد. ◀ الگوهای آرمانی محدود اما وضعیتی خطرناکتر دارند؛ زیرا این الگوها نیز، به جهت محدود بودن، بعد از دوره‌ای پیشرفت به حالت راکد در می‌آیند. و سرانی بر این جوامع حاکم میشوند که مردم نزد آنها نقشی جز عده ای از افراد تابع نخواهند داشت و حاکمان در این موقعیت تبدیل به «طبقه» شده، به شکل ارثی یا خاندانی یا طبقاتی قدرت در میان آنان انتقال پیدا میکند. و در فرجام، که ملتها وفاداری خود به الگوی تکراری را از دست میدهد، مجموعه ای از جنایتکاران بر مردم مسلط میشوند و تمام خیرات بدست آمده را نابود می‌کنند. شهید صدر دوره جدید تاریخ اروپا را نمونه‌ای از این نوع ملتها میداند. ◀ اما الگوی حقیقی همراه با تضاد دائمی با الگوهای پست و تکراری، انگیزه‌ای دائمی برای حرکت بدون محدودیت و بدون مانع بشر است. و در واقع درگیری پیامبران و امامان در طول تاریخ در راستای مبارزه با موانع پیشرفت تمدن بشری با الگوی حقیقی است. الگویی که هماهنگی جهانی را بدون محدودیت برای انسانها به دنبال دارد. الگوی حقیقی با تغییرات کمّی و کیفی در زندگی بشر فرصت بی‌نهایتی برای پیشرفت را در برابر بشر قرار می‌دهد. ♦ این الگوها هستند که هویت تمدنی ما را تعیین می‌کنند و می‌توانند موجبات زوال یا بقاء یک تمدن را به دنبال داشته باشند.(برگرفته از: السنن التأریخیة فی القرآن، درسهای 9-11) https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 3.mp3
3.09M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 3 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 4.mp3
3.76M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 4 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
🔻 «اکتشاف نظریه‌های علوم انسانی از قرآن، غایت تفسیرموضوعی» ▫ شهیدصدر یکی از ویژگیهای تفسیر موضوعی، در برابر تفسیر تجزیئی(= ترتیبی)، را «اجتهادی» بودن آن میداند (صدر، المدرسة القرآنیة: 24-25)، که این ویژگی روش شناختی، متناسب با معصوم بودن متن قرآن است. ▫ اما، علاوه بر اجتهادی بودن، این مسئله نیز اهمّیت دارد که آیا تفسیرموضوعی از روشمندی علمی نیز برخوردار است؟ این مسئله از این جهت شایان توجّه است، که شهیدصدر هدف نهایی تفسیرموضوعی را «کشف نظریه های اساسی» قرآن میداند، و در صورت برخورداری تفسیرموضوعی از ویژگی علمی بودن، نظریّههای قرآنی اکتشاف شده توسط این روش، نظریّه هایی علمی قلمداد خواهند شد و شکلگیری علوم انسانی قرآنی، از این مسیر خواهد گذشت. ▫ شهیدصدر مهمترین ویژگی قوانین علمی را «عمومیت» (تکرار پذیری و تخلفناپذیری) آنها میداند. از اینرو، «قوانین تاریخی» را که نظریّه های اساسی قرآن در انسانشناسی قرآنی هستند، دارای هویّت علمی، عینی و ناظر به واقع میداند (همان: 70). 💫 بر این اساس، روش تفسیرموضوعی برای اکتشاف نظریّه قرآن، روشی علمی است، که در پی کشف نظریّه‌‌‌‌های اساسی، عام و جهان‌‌‌‌شمول درباره واقع زندگی انسانی است. https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 5.mp3
3.7M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 5 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 6.mp3
4.3M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 6 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 7.mp3
3.53M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 7 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 8.mp3
3.81M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 8 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
♦ «تفاوت مفهوم آزادی در علوم اجتماعی اسلامی و نظام سرمایه داری غربی» 👈 «آزادی» یکی از ارکان نظام سرمایه‌‌داری است و در عین حال، یکی از مفاهیم اجتماعی در رویکرد اسلامی است. اما این مفهوم، در نظام سرمایه‌‌داری و رویکرد اسلامی تفاوت‌‌هایی دارد: o در سرمایه‌‌داری، این مفهوم با یک شک و طغیان علیه دین آغاز شد، و انقلاب، منتهی به باور مذهبی به «آزادی» شد. اما در اسلام، عکس است؛ یعنی ابتدا ایمان به «الله» موجب شد تا این مفهوم با مرکزیت ایمان به خدا محقق شود، تا در ادامه، این ایمان موجب انقلاب علیه هرچه مقابل الله است (طواغیت) شود. o در سرمایه‌‌داری، رویکرد به آزادی، ایجابی است و آزادی، یک حق شخصی هر فرد در تملک خویش، و نفی سلطه دیگران بر این حق شخصی است. اما در اسلام، عبودیت خدا در مقابل این حق تملک شخصی است، و آزادی، به‌‌معنای نفی عبودیت غیر خدا بر انسان است. o در سرمایه‌‌داری، آزادی حق انسان است و انسان حق دارد از آن چشم بپوشد؛ اما در اسلام، این مفهوم با عبودیت خدا مرتبط است و انسان حق ندارد از آن دست بکشد (المدرسة الاسلامیة: ص86-87). https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 9.mp3
3.73M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 9 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 10.mp3
2.94M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 10 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
به نام خدا با سلام خدمت همراهان گرامی؛ 🔸 علوم انسانی دینی، وابسته به اکتشاف نظریه های اسلامی از منابع دین و ارائه آن به جامعه اسلامی است. 🔸 بانکداری اسلامی، یکی از عرصه های ورود نظریه های اسلامی به زندگی انسان بوده، شهیدصدر یکی از پیشگامان اندیشمندان شیعی و مسلمان در این زمینه است. ✅ به یاری خداوند، تلاش میشود سلسله مباحثی با عنوان «چگونگی تأثیرگذاری نظریه ها بر زندگی انسان»، با محوریت دیدگاههای شهیدصدر در کانال ارائه شود.
المدرسة، جلسه 11.mp3
3.36M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 11 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 12.mp3
3.51M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 12 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 13.mp3
3.44M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 13 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 14.mp3
3.53M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 14 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 8.mp3
3.81M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 8 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 9.mp3
3.73M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 9 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
باتوجه به پیغام برخی عزیزام مبنی بر اینکه فایل جلسات 8 و 9 قابل دانلود نیست، این دو جلسه بارگذاری مجدد شد👆
المدرسة، جلسه 15.mp3
3.73M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 15 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 16.mp3
11.13M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 16 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr