المدرسة، جلسه 24.mp3
5.95M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 24
تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد
#سنتهای_تاریخ
#تفسیر_موضوعی
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 25.mp3
3.83M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 25
تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد
#سنتهای_تاریخ
#تفسیر_موضوعی
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 26.mp3
3.88M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 26
تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد
#سنتهای_تاریخ
#تفسیر_موضوعی
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 27.mp3
4.35M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 27
تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد
#سنتهای_تاریخ
#تفسیر_موضوعی
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 28.mp3
4.03M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 28
تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد
#سنتهای_تاریخ
#تفسیر_موضوعی
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 29.mp3
4.75M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 29
تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد
#سنتهای_تاریخ
#تفسیر_موضوعی
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 30.mp3
8.87M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 30
تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد
#سنتهای_تاریخ
#تفسیر_موضوعی
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
🔸 «فرهنگ سازی صحیح، ضامن پیشرفت جوامع اسلامی»🔸
🔻 انسان غربی همواره به لحاظ تاریخی و به لحاظ فرهنگ خود، چشم به زمین و ماده دارد. در دوره سازندگی اروپا نیز، همین نگاه، موجب انگیزه مضاعف مردم به کار و تلاش برای سازندگی و بهره گیری از طبیعت منجر شد. اما جوامع اسلامی به لحاظ تاریخی و فرهنگی، سرزمین بروز و ظهور دین بوده اند و پیش از زمین، چشم به آسمان دارند. این دیدگاه، گاه موجب روی آوردن به زهد، قناعت یا حتا سستی در این جوامع نسبت به ساختن دنیا شده است. از این رو، تنها حکومتی می تواند این جوامع را وادار به حرکت کند که به جای عوض کردن نگاه مردم مسلمان، تفسیر درستی از آسمان ارائه دهد و مردم را به عنوان خلیفه خدا بر روی زمین، تشویق به سازندگی کند. البته بدون بهره کشی از دیگر انسان ها و بر اساس آموزه های دینی (اسلام راهبر زندگی، ص226-229)
⬅ تصویر اسلام از زندگی، تلاش در دنیا برای بهره برداری از طبیعت در راستای پیشرفت و با لحاظ زندگی اخروی است. اما دو تفکر در مقابل این تصویر کامل قرار دارد:
1ـ فرهنگ غربی؛ که در عصر جدید زندگی مادی و بهره برداری از طبیعت را به عنوان تفکر غالب بر مردم غرب حاکم کرد، تا آخرت و توجه به توحید در زندگی دنیوی کمرنگ شود، و در نتیجه تأثیر خدا در زندگی نادیده گرفته شود؛
2ـ فرهنگ ناصحیح بسیاری از جوامع اسلامی؛ که توجه به تأثیر خداوند و امور غیبی را آنچنان در زندگی دنیوی پر رنگ می دانند، که اختیار انسان و نیاز به بهره برداری حداکثری از طبیعت را به حاشیه می راند.
✅ شهیدصدر تذکر می دهد که حالت آرمانی، که حکومت اسلامی باید به سمت آن حرکت کند، این است که با حفظ توجه به خداوند و تأثیر وجوه اخروی و غیرمادی در زندگی، باید فرهنگ «کار و تلاش» در راستای «بهره برداری حداکثری» از طبیعت در میان مردمان جوامع اسلامی رواج یابد.
ایشان در برخی آثار خود، «وحدت» امت اسلامی را یکی از عوامل مهم تحقق کامل این فرهنگ می داند.
#حکومت_اسلامی
#پیشرفت
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
▫ «راهکار خروج تفسیرنگاری از رکود»▫
◀ شهیدصدر تفسیر قرآن را گرفتار یک ایستایی و رکود در قرون متمادی می داند. وی بر این باور است که تفسیر «تجزیئی» (= ترتیبی) که به هدف فهم مدلول الفاظ قرآن صورت می گیرد، از دوران صحابه و تابعان آغاز شد، اما با گذشت زمان نیاز به فهم لفظی تعداد بیشتری از آیات پیدا شد. از این رو، تفسیر تجزیئی در اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم توسط افرادی چون ابن ماجه و طبری در صورتی خاص توسعه کامل یافت (صدر، السنن التأریخیة فی القرآن، 1400: 21).
◀ وی برای تبیین ایستایی تفسیر در سده های پیشین، سیر تحول و توسعه تفسیر را با دانش فقه مقایسه می کند. شهیدصدر یک تفاوت تفسیر با فقه را این میداند که در طول تاریخ، تفاسیر ترتیبی، بهدلیل رویکرد تجزیئی و جدا جدا تفسیر کردن آیات و به دلیل فاصله گرفتن از واقعیات اجتماعی و انسانی، رشد چندانی نکردند ولی به عکس، فقه به دلیل رویکرد موضوعی در تفسیر روایات و به دلیل مرتبط بودن با واقعیات زندگی، روز بهروز توسعه یافت و رشد کرد. بنابراین، تفسیر نیز باید به شیوه فقه، از سبک ترتیبی به موضوعی روی آورد تا بتواند با واقعیات زندگی مرتبط شده، رشد کند (همان: 27).
💫 البته، وی اشاره می کند که مسئله این نیست که سبک موضوعی را جانشین تجزیئی کنیم، بلکه باید رویکرد موضوعی در تفسیر را به رویکرد تجزیئی اضافه کنیم و در واقع دو گام را در تفسیر تصویر کنیم: گام اول، تفسیر تجزیئی است و گام دوم، تفسیر موضوعی (همان: 42).
#تفسیر_ترتیبی
#تفسیر_موضوعی
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
✅ توضیح پشت جلد کتاب اول: در دوره مدرن با جهانی مواجهیم که با صنعتیگرایی و سرمایهداری درآمیخته است. این دوره مستلزم علم ویژهای برای شناسایی خود بود و آن را برساخت. طبق ادعای این علم موضوع آن در جایی است که «جامعه» ظهور میکند. علم جامعه مدرن بر آن است تا به انسانها القا کند در تاریخی ظهور پیدا کرده است که خود مبدأ آن است و با گذشته پیوستگی ندارد. علوم انسانی مدرن با تقویت یافتن این وضعیت سوژهگی، از جنبه هستیشناسی تاریخی، هرچه بیشتر درون سوژۀ مدرن فرو میرود. از این طریق، دانشهای مرتبط با جهان مدرن نیز تنها به دوره و جهان مدرن اختصاص پیدا میکنند. پیشرفت در چنین موقعیتی، هرگونه امید برای جهانی شدن علوم انسانی مدرن را از بین میبرد. با این وصف، دیگر جوامع تنها تابعی از سوژه شکلگرفته در دوره مدرن هستند و دانش منتقلشده بدیشان لازم است چنین تبعیتی را تسهیل کند. هستی ارادی راه چنین سلطهای را میبندد.
✅ نویسندگان:
هادی موسوی و سیدحمیدرضا حسنی
ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
https://eitaa.com/allamehsadr
✅ توضیح پشت جلد کتاب دوم: حکمت عملی بهعنوان دانش هستیهای اجتماعی، درون خود واجد دانشی در مورد انسان و کنش انسانی است و به مطالعه مبادی کنشهای انسانی میپردازد؛ کنشهایی از قبیل کنشهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، تربیتی، مدیریتی. نگاه به انسان به مثابه کنشگر و موجود دارای ارادهای که بدان واسطه هستیهای ارادی را در جهان ایجاد میکند، مستلزم تقسیم جهان به دو ساحت پدیدههای ارادی و پدیدههای غیرارادی است.
در کتاب اول از دوگانه هستی ارادی در تبیین ساختار زیست اجتماعی انسان و چیستی جهان اجتماعی به مثابه جهان واقعیاتی که با اراده انسانی تکوین یافته و ایجاد میشوند، سخن بهمیان آمد. اینک در این کتاب برآنیم تا با گذار بهپشت صحنه تکوین این جهان و واقعیات آن، به دانش شناسایی سامانه اراده و نحوه تکون آن در ساخت جهان اجتماعی ورود نماییم تا از این مسیر بتوانیم راهی بهسوی دانشی از سنخ «دانش هستیهای ارادی» فراروی علوم انسانی معاصر بگشاییم.
✅ نویسندگان:
هادی موسوی و سیدحمیدرضا حسنی
ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
https://eitaa.com/allamehsadr