پرسش:؟پاسخ: در آن نشئه که ميخواهند بميرند، مرگ آنها به همين است که مدهوش ميشوند؛ اما وقتي که نفخه ديگر آمد که ﴿فَإِذَا هُمْ يَنظُرُون﴾[17]بله، آن به بدن اولي منتقل ميشوند و با بدن اولي در قيامت ظهور ميکنند؛ اما آن بدني که در نفخه صور اول است که «صعقه» هست و مدهوشی است، اينطور نيست که روح از بدن برزخي آنها جدا شود؛ اما اين قسمت بعدي که ﴿فَإِذَا هُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إِلىَ رَبِّهِمْ يَنسِلُون﴾[18]هست يا ﴿ثمَُّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَي فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنظُرُون﴾[19]است، اين از همان بدن اولي است که با همان بدن اولي محشور ميشوند
از اين دو نفخه به خوبي برميآيد، ﴿وَ نُفِخَ فىِ الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فىِ السَّمَاوَاتِ وَ مَن فىِ الْأَرْض﴾، اين «صعقه» همان مرگ است؛ منتها مرگ آن عالَم با مرگ اين عالَم فرق است، شايد آن با مدهوشي همراه باشد، نه بيهوشي و نه مرگ مصطلح که مفارقت روح از بدن باشد، از آن مدهوشي به «صعقه» ياد شده است. در دنيا که انسان ميميرد، روح بدن را رها ميکند؛ ولي در آنجا که انسان ميميرد، اينطور نيست که بدن را رها کند با بدن هست؛ ولي مدهوش است. وقتي ﴿ثمَُّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَی﴾ به حال ميآيند، به هوش ميآيند و همه برميخيزند که رستاخير ميگويند، قيامت ميگويند، ﴿يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِين﴾ ميگويند همين است، ﴿فَإِذَا هُمْ قِيَام﴾.
مرگ موجودات مجرد مثل ملک الموت اينها به چه نحوی است؟
پاسخ: مثل حيات آنها است؛ مرگ «کلّ شیء»، مثل حيات «کلّ شیء» است؛ اينها درجاتي دارند و ظهور و خفايي دارند و فنا و بقايي دارند، حيات آنها اگر براي ما مشخص شد، مرگ آنها هم براي ما مشخص ميشود؛ ولي موت «کلّ شیء» به حسب حيات اوست.
پرسش: درباره مطلبی که پيرامون آيه سوره «حديد» فرموديد درست است که منافقين نور را درک می کنند لکن ظاهر آيه اين را نمی گويد، ظاهر آيه می گويد که آنها با هم صحبت می کنند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥روایت ما ایرانیان
💠 حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی:
🔰سرتاسر آمریکا را بشکافید، یک اثر باستانی پیدا نمیکنید؛ هر جای ایران را بشکافید اثر باستانی داریم.
🔰ما هم تاریخ داریم، هم جغرافیا.
🔰کتب اربعه شیعه را ما نوشتیم.
🔰حتی صحاح سته اهل سنت را هم ما نوشتیم.
🔰ما رفتیم حوزه علمیه نجف حوزه نجف کردیم.
📌ما خیلی مردم بزرگی هستیم...✌️
💯 قطعات مهمی از #روایت_ایران، خالی از چنین عباراتی از حکیمان معاصر کشورمان هستند. تا باد چنین بادا....
#روایت_ایران
#نظم_نوین_جهانی
#ما_میتوانیم
#ژئوپلتیک
https://eitaa.com/almahditfser
۹ نوامبر، ۱۸.۲۰.m4a
33.04M
تفسیر سوره مبارکه #زمر ایه 68
🔴شیرینی قران کریم را با #تفسیر احساس کنیم
🟢ما انسان ها سه زندگی خواهیم داشت!
🟣و دوبار خواهیم مرد!
#انسان ها فوت نمی کنند
#وفات می شوند
https://eitaa.com/almahditfser
وَنُفِخَ فِي ٱلصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَن فِي ٱلۡأَرۡضِ إِلَّا مَن شَآءَ ٱللَّهُۖ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخۡرَىٰ فَإِذَا هُمۡ قِيَامࣱ يَنظُرُونَ 68
هدایت شده از تبليغات اسلامي آذربایجانغربی
🔰جلسه تبیینی و بصیرتی و گرامیداشت
چهلم سید مقاومت سید حسن نصرالله
🔹سخنران حجت الاسلام و المسلمین طائب
🔹مداح: مهدی شوقی
🔹زمان: بیست آبان ساعت بیست
🔹مکان: حسینیه ثارالله ارومیه
#جهاد_تبیین
🌐 صفحه رسمی اداره تبلیغات اسلامی آذربایجانغربی
https://eitaa.com/nehzat_azgh
در بخش پاياني سوره مبارکه «زمر» که در مکه نازل شد، عصاره مسائل مبدأ و معاد را تبيين ميفرمايد. آنچه مربوط به مسائل سابق بود، عنوان توکل است، ممکن است کسي متوکّل باشد، اما سعي نکند که کرامت خودش را حفظ کند و اگر کسي به مقام جمع رسيد، در ضمن اينکه توکل او محفوظ است، از کرامت خود صرف نظر نميکند؛ ميگويد من توکل کردم به خدا و همه اسباب و علل در اختيار اوست، خداي سبحان همه نيازهاي ما را ميتواند رفع کند و آنچه در جهان هست، سپاه و ستاد الهي است؛ ميتواند با دست من، مشکل مرا حل کند يا ميتواند به دست فرشته يا انسان ديگر مشکل مرا حل کند؛ ولي اگر مشکل مرا به دست من حل کند، من از خدا اين را هم طلب ميکنم كه اين با توحيد و با توکل هماهنگ است، امّا با کرامت نفس اينطور است؛ همين خواسته را انبيا هم داشتند، توکل ميکردند و ميخواستند خداي سبحان حوايج آنها را برآورده کند، امّا نه به دست ديگران، بلکه به دست خود آنها، چون خود آنها اين مطلب را فرمودند:
🔴🟣🟢🔵 «وَ إِن استَطَعتَ أَلا يَکُونَ بَينِکَ وَ بَينَ اللهِ ذُو نِعمَة فَافعَل» [1]اگر توانستي کاري کني که بين تو و بين خدا وليّ نعمتي فاصله نباشد يعني بلاواسطه از خود خداي سبحان بخواهي که خدا با دست تو مشکل تو را حل کند، اين کار را انجام بده!
در بخش پاياني سوره مبارکه «زمر» که در مکه نازل شد، عصاره مسائل مبدأ و معاد را تبيين ميفرمايد. آنچه مربوط به مسائل سابق بود، عنوان توکل است، ممکن است کسي متوکّل باشد، اما سعي نکند که کرامت خودش را حفظ کند و اگر کسي به مقام جمع رسيد، در ضمن اينکه توکل او محفوظ است، از کرامت خود صرف نظر نميکند؛ ميگويد من توکل کردم به خدا و همه اسباب و علل در اختيار اوست، خداي سبحان همه نيازهاي ما را ميتواند رفع کند و آنچه در جهان هست، سپاه و ستاد الهي است؛ ميتواند با دست من، مشکل مرا حل کند يا ميتواند به دست فرشته يا انسان ديگر مشکل مرا حل کند؛ ولي اگر مشکل مرا به دست من حل کند، من از خدا اين را هم طلب ميکنم كه اين با توحيد و با توکل هماهنگ است، امّا با کرامت نفس اينطور است؛ همين خواسته را انبيا هم داشتند، توکل ميکردند و ميخواستند خداي سبحان حوايج آنها را برآورده کند، امّا نه به دست ديگران، بلکه به دست خود آنها، چون خود آنها اين مطلب را فرمودند:
🔴🟣🟢🔵 «وَ إِن استَطَعتَ أَلا يَکُونَ بَينِکَ وَ بَينَ اللهِ ذُو نِعمَة فَافعَل» [1]اگر توانستي کاري کني که بين تو و بين خدا وليّ نعمتي فاصله نباشد يعني بلاواسطه از خود خداي سبحان بخواهي که خدا با دست تو مشکل تو را حل کند، اين کار را انجام بده!
۱۰ نوامبر، ۱۸.۱۷.m4a
41.13M
🟣باعلم به تفسیر قران کریم از تلاوتش لذت ببریم
حسن محمدی 🎤
🔴خیلی از مردم پیامبران و ائمه علیهم السلام را ندیدند ایا می توانند اعتراض کنند و دلیل بر معصیت کاری خودشان استدلال کنند؟
⭕️ صفحه آخر سوره زمر
۱۴۰۳/۸/۲۰🗓
https://eitaa.com/almahditfser
علامه جوادی املی:
چگونه جفا به مقام معظم رهبری می شود؟
https://eitaa.com/almahditfser