امكان تفاضل انبيا در داشتن قلب سليم
البته بين انبيا همانطوري كه ﴿لَقَدْ فَضَّلْنا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلي بَعْضٍ﴾[5] هست, ﴿تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلي بَعْضٍ﴾[6] هست, اگر بين سلسله مرسلين تفاضل هست و بين سلسله انبيا(عليهم السلام) تفاضل هست, اين قلوب سليمه آنها هم متفاضل هستند. ممكن است وجود مبارك عيسي و يحيي(عليهما السلام) كه درباره يكي آمده ﴿وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا﴾[7] و درباره ديگري آمده ﴿وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا﴾[8] كسي كه در ﴿يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا﴾ سالم است، معلوم ميشود او قلب سليمی دارد؛ كسي كه در حال مرگ سالم است، معلوم ميشود قلب سليم دارد، وگرنه در حال مرگ كه كسي سالم نيست، اگر بدن سالم باشد كه نميميرد. فرمود من وقتي كه ميميرم سالم هستم، معلوم ميشود كاري به بدن ندارد؛ اگر مربوط به امر بدني باشد كه در حال مرگ كسي سالم نيست. فرمود روز مرگ من سالمم, روز ميلاد سالمم و روزي كه به پيشگاه «الله» ميروم سالمم؛ آنها هم ﴿إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَليمٍ﴾ هستند؛ ولي آنطوري كه وجود مبارك ابراهيم در دنيا نشان داد، براي آنها پيش نيامده است. بنابراين خيلي فرق است بين كسي كه كار خوب را به پيشگاه خدا هديه ميآورد و بين كسي كه گوهر ذاتش خوب باشد. ميبينيد خيلي فرق است بين آنجاهايي كه قرآن كريم از افرادي به عنوان اينكه اينها عملِ صالح دارند ياد ميكند، كساني كه عمل صالح دارند كم نيستند؛ اما كساني كه گوهر ذاتشان صالح باشد كم است.
من شيعته لابراهيم
كـلمـه (شـيـعـه ) عـبـارت اسـت از مـردمـى كـه پـيـرو غـيـر خـود بـاشـنـد، و دنـبـال او بـه راه بـيـفـتـنـد و كـوتاه سخن: مردمى كه موافق طريقه كسى حركت كنند، چنين مردمى شيعه آن كس مى باشند، حال چه اينكه آن كس جلوتر از آن قوم باشد، يا بعد از آن قـوم، هـمـچـنـان كـه خـداى تـعـالى فـرمـود: (و حـيـل بـيـنـهـم و بـيـن مـا يـشـتـهـون كـمـا فـعـل بـاشـيـاعهم من قبل ) به طورى كه ملاحظه مى كنيد در اين آيه شيعه را به كسانى اطـلاق كـرده كـه قـبـل از افـراد مـورد نـظـر عـذاب شـدنـد، و بـيـن آنـان و لذتـهـايـشـان حائل شد.
و از ظـاهـر سـياق برمى آيد كه ضمير در كلمه شيعته به نوح برمى گردد و معنايش اين اسـت كـه: ابـراهـيـم يـكـى از شيعيان نوح بود، چون دينش موافق دين او، يعنى دين توحيد بود.
بـعـضـى از مـفـسـريـن گـفـتـه انـد: ضـمـيـر مـذكـور بـه رسـول خـدا (صـلّى اللّه عـليـه و آله و سلّم) بـر مـى گـر دد. ولى هـيچ دليلى از ناحيه الفاظ آيه بر اين قول نيست.
بـعـضـى گـفـتـه انـد: در نـظـم ايـن آيـات تـرتـيـب زيـبـايـى بـه كـار رفـتـه ، چـون دنبال داستان نوح كه آدم دومى و ابو البشر ثانى است،
داسـتـان ابـراهـيـم را آورد كـه پـدر انـبـياء است، يعنى تمامى انبيايى كه بعد از او آمدند نـسـبـشـان بـدو مـنـتـهـى مـى شـود، و نـيـز تـمـامـى اديـان زنـده اى كـه در دنـيـا هـسـتـند از قـبـيـل اديـان مـوسى، عيسى و محمد (عليهم السلام) همه بر اديان ابراهيم تكيه دارند كه هـمـان ديـن تـوحـيـد اسـت. و نـيـز نـوح (عـليه السلام) از غرق شدن در آب نجات يافت و ابراهيم (عليه السلام) از سوختن در آتش نمرود
جاء ربه بقلب سليم
آمدن نزد پروردگار كنايه است از تصديق خدا و ايمان به او. و مؤيد اين معنا اين است كه مـراد از (قـلب سليم ) آن قلبى است كه از هر چيزى كه مضر به تصديق و ايمان به خـداى سـبـحـان اسـت خالى باشد، از قبيل شرك جلى و خفى، اخلاق زشت و آثار گناه و هر گونه تعلقى كه به غير خدا باشد و انسان جذب آن شود و باعث شود كه صفاى توجه به سوى خدا مختل گردد.
از اينجا روشن مى شود كه مراد از (قلب سليم ) آن قلبى است كه هيچ تعلقى به غير از خـدا نـداشـته باشد، همچنان كه در حديثى كه در بحث روايتى آينده - ان شاء اللّه - مى آيد نيز به هم ين معنا تفسير شده.
ولى بعضى گفته اند: (معنايش قلب سالم از شرك است ). ممكن ا ست اين گفتار را به نـحـوى تـوجـيـه كـنـيـم كه به همان معنا كه ما ذكر كرديم برگشت مى كند. بعضى ديگر گـفـتـه انـد: (مـراد قـلب انـدوهـنـاك اسـت ) ولى ايـن ديـگـر قابل توجيه نيست.
ظرف (اذ) در آيه شريفه متعلق به جمله (من شيعته ) است، و چون آن قواعدى كه در غـيـر ظـرف بـخـشوده نيست در ظرفها بخشوده شده. لذا ديگر نبايد اعتراض كرد كه مگر قـبـل از آمدن نزد پروردگار، از شيعه نوح نبود. و بعضى گفته اند: ظرف (اذ) متعلق به (اذكر) تقديرى است
ضبط صوت خبرنگاری_252.mp3
23.28M
تفسیر ایات شریفه سوره مبارکه صافات 75 تا 82
#مسجدالمهدی
حسن محمدی
🟢کشتی نوح شش ماه در اب
🔴نوح نبی پدر دوم بشر و نسل امروزی بشر از ایشان هست.
🟣جایگاه ممتاز نوح نبی الله و سلام خاص خداوند متعال برایشان
https://eitaa.com/almahditfser
ضبط صوت خبرنگاری_253.mp3
9.28M
سخنرانی #مهدوی قبل زیارت ال یاسین
مسجدالمهدی ارومیه
حسن محمدی
#شیعیان چگونه خواهید بود هم خود امام و هم نام امام زمان عج از شما مخفی باشد؟!
https://eitaa.com/almahditfser
هدایت شده از طلاب جهادی انتظارالفرج
#الكيان_الصهيوني
مصادر إسرائيلية:
لقد تم إطلاق ما لا يقل عن ستين صاروخاً خارقاً للتحصينات على مقر حزب الله اللبناني
. والآن أصبح كل من كان هناك تحت الأرض، ولا سبيل للهروب.
هذا هو الحدث الأكثر دراماتيكية منذ اندلاع الحرب! وسوف يخلف هذا عواقب عديدة، بعضها خطير، بالنسبة لإسرائيل والشرق الأوسط.
https://eitaa.com/jahadi1
منابع اسرائیلی:
حداقل شصت موشک سوراخکننده پناهگاه به مقر حزب الله لبنان شلیک شد.
. حالا همه کسانی که آنجا بودند زیر زمین هستند و هیچ راهی برای فرار وجود ندارد.
این دراماتیک ترین رویداد از زمان شروع جنگ است! این عواقب بسیاری برای اسرائیل و خاورمیانه خواهد داشت، برخی از آنها جدی است.
https://eitaa.com/jahadi1
هدایت شده از طلاب جهادی انتظارالفرج
.
* أَمَّــن يُجِيـــبُ الْمُضْـطَــرَّ إِذَا
دَعَـاهُ وَيَكْشِفُ السُّـوءَ*
#لبنان
#سید_حسن_نصرالله
https://eitaa.com/jahadi1
هدایت شده از نهضت آذربایجانغربی
💠 مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امام صادق علیه اسلام
🔹به همت مسجد المهدی ارومیه
#علی_حب_النبی
#سازمان_تبلیغات_اسلامی
#آذربایجان_غربی
🌐 کانال رسمی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجانغربی
https://eitaa.com/nehzat_azgh
مسجدالمهدی تفسیرقران کریم
💠 مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امام صادق علیه اسلام 🔹به همت مسجد المهدی ارو
بازتاب مراسم شب ولادت اقا رسول الله صلی الله علیه واله وسلم و امام صادق علیه السلام #مسجدالمهدی ارومیه در کانال اداره کل تبلیغات اسلامی
﴿سَلامٌ عَلي نُوحٍ فِي الْعالَمينَ﴾ که ديگر بدون واو ذكر كرده است.
سلام از اسماي خاصّ الهي است كه فرمود: ﴿السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ﴾[24]سلام از اسماي حسناي خداي سبحان است؛ از خداي سبحان سلامت جهاني نصيب حضرت نوح(سلام الله عليه) شده است؛ حالا براي حضرت ابراهيم و يحيي با تعبيرات مختلف در سه مقطع سلام آمده ﴿وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا﴾[25] هست، اما سلام جهاني به صورت جامعتر و كاملتر درباره نوح(سلام الله عليه) آمده است
؛ لذا هميشه ما بايد اين دعا را داشته باشيم. چند چيز است كه از وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) رسيده است كه خودشان هم اين را تداوم داشتند و به ما هم دستور دادند كه اين ذكرها را بگوييم, يكي «اللَّهُمَّ لٰا تَكِلْنِي إِليٰ نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً»[29]است و يكي هم «يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَی دِينِك»[30]است که اين دو را خيلي اصرار داشتند: يكي اينكه خدايا لحظهاي ما را به حال خودمان وا مگذار! و ديگر اينكه اي خدايي كه دلها را زير و رو ميكني، قلب ما را به نام خودت و به ياد خودت تثبيت بكن كه ما به غير تو توجه نكنيم, نلغزيم و نلرزيم! اين دعا را براي نظام ما, رهبر ما, مراجع ما, ملت و مملكت ما, همه مسلمين «مشارق الارض و المغارب» را در كنار حرم، شما آقايان و كساني كه در حرم ملكوتي وجود مبارك امام هشتم(سلام الله عليه) هستند يا كساني كه به اعتاب مقدسه مشرّف ميشوند داشته باشند كه اين نظام اسلامي در سايه عنايتهاي وليّ آن از هر خطري محفوظ بماند تا همه ما اين امانت را سالماً به بركت خونهاي پاك شهدا و كوشش خالصانه امام(رضوان الله عليه) به دست صاحب اصلي آن بسپاريم.