وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلي بَشَرٍ مِنْ شَيْء﴾ اينها که وحي و نبوت را منکر هستند «الله» را نشناختند. «الله» انسان را آفريد يا نه؟ بايد بپروراند يا نه؟ پرورش انسان به چيست؟ به همان قانون و احکام و علم و تهذيب و اينهاست، شما که اين را نميپذيريد!ج
توکل و ساير کمالات اينها مراحل متوسط و نهايي دارند. براي توکل افراد مياني، همان دعاي معروف امام سجاد (سلام الله عليه) است که کسي در حضور حضرت عرض کرد: «اَللّهُمَّ أَغنِنَا عَن جَمِيعِ خَلقِکَ» حضرت فرمود: اين طور نگو! براي اينکه مردم به يکديگر وابسته هستند، کارهاي يکديگر را انجام ميدهند، عرض کرد پس چه بگويم؟ فرمود بگو: «اَللّهُمَّ أَغنِنَا مِن شرار خَلقِکَ»[13] اين برای افراد متوسط است. اما ما به يکديگر وابسته هستيم؛ يک وقت وابستگي يک طرفه است که کسي به آدم چيزي ميدهد و مشکل آدم را حل ميکند، فرمود: اين کار، کار خوبي نيست: «وَ إِن استَطَعتَ أَلا يَکُونَ بَينِکَ وَ بَينَ اللهِ ذُو نِعمَة فَافعَل»؛[14] اگر آن عُرضه را داشتي که بين تو و بين خدا يک صاحب نعمتي واسطه نباشد که تو در کنار سفره او بشيني، اين کار را بکن! يک کسي تاجر است کالايي ميخرد يا کالايي را ميفروشد، اين مديون ديگري نيست، او در کنار سفره ديگري نيست؛ آنکه فرمود و حضرت هم استدلال کرد، ممکن است به همين برگردد. حضرت نفرمود شما محتاج ديگران هستيد، فرمود بالاخره در جامعه بايد زندگي کنيد، در جامعه زندگي کردن و با افراد خوب به سر بردن نعمتي است؛ اما اين در کنار سفره او نيست. از خلق بينياز بودن، معنايش اين نيست که من تنها زندگي کنم؛ او خيال ميکرد که انسان ميتواند تنها زندگي کند، حضرت فرمود اينچنين نيست بالاخره طبع انسان طوري است که با ديگران بايد زندگي جمعي داشته باشد؛ اما در کنار سفره ديگري نباش! ديگري اگر در کنار سفره شما نشست، نشست، «وَ إِن استَطَعتَ أَلا يَکُونَ بَينِکَ وَ بَينَ اللهِ ذُو نِعمَة فَافعَل»؛ هميشه «أَليَدُ العُليَا خَيرٌ مِنَ اليَدِ السُّفلَي»[15] است اين طور است و انسان اگر از خدا چنين چيزي بخواهد، حلّ ميشود؛ بگوييم خدايا تو که ميتواني مشکل همه را حلّ کني و تو حلّ ميکني، مشکل ما را هم تو حلّ ميکني، مشکل ما را به دست خود ما حلّ کن! اين دعا، دعاي کريمانه است. مگر اعضا و جوارح ما، افکار و قلوب ما، جنود الهي نيستند؟! يقيناً جنود الهي هستند ﴿وَ مَا يَعلَمُ جُنُودُ رَبِّک اِلا هُو﴾[16]آن بيان نوراني حضرت امير که فرمود: «وَ اعلَمُوا عِبَادَ الله أَنَّ أَعضَاؤُکُم شُهُودُهُ وَ جَوارِحُکُم جُنُودُهُ»[17]همين است اگر اعضا و جوراح ما سربازان الهياند که اگر ـ
أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ كانَتا رَتْقاً﴾ بعد ﴿فَفَتَقْناهُما﴾[11]ما فتق کرديم و گشوديم؛ اين رتق و فتق جهاني است. بعد هم فرمود: ﴿وَ إِنَّا لَمُوسِعُون﴾؛[12]اينکه ميبينيد ميگويند فلان ستاره متولد شده، فلان جرم متولد شده يا فلان کُره متولد شده، از باب توسعه همين اقمار است، توسعه راه شيري است، توسعه شمس و قمر و مانند آن است. فرمود ما براي نياز، ستارهاي را از ستاره ديگر، کرهاي را از کره ديگر، همين طور توسعه ميدهيم تا برسيم به پايان آن، بعد هم بساط همه را جمع ميکنيم. اگر ﴿وَ الْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَمَةِ﴾ و اگر ﴿وَ السَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ﴾، اينها يک چنين خدايي را که زمينه معاد را فراهم ميکند نشناختند، پس ﴿مَا قَدَرُواْ اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ﴾. پس اگر کسي هر سه يا دو يا يکي از اصول سهگانه دين را نشناسد، خدا را آن طوري که بايد بشناسد نشناخت، چه آيه سوره مبارکه «انعام»، چه آيه سوره مبارکه «حج»، چه آيه سوره مبارکه «زمر» که در هر سه سخن از اين است که ﴿مَا قَدَرُواْ اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ﴾؛ يعني ربوبيت الهي، مدبر بودن خدا را آن طوري که بايد بشناسند، نشناختند.
۵ نوامبر، ۱۸.۲۳.m4a
47.56M
#سخنرانی
سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم
حجتالاسلام محمدی
۱۴۰۳/۸/۱۵
https://eitaa.com/almahditfser
9.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴تصاویری به یادماندنی از یک کار مردمی آتش به اختیار در قلب بیروت
🔹کارگاه تولیدی پوشاکی که جبههجهانی شبابالمقاومة در بیروت راه اندازی کرده و تا به امروز چندهزار لباس گرم تقدیم مردم لبنان کرده است.
------‐-------------------------------
🔴تقرير عن معمل السيدة الزهراء عليها السلام للملابس الذي تم تأسيسه في بيروت بتمويل من الشعب الإيراني من خلال الجبهة العالمية شباب المقاومة، وقد قدّم حتى اليوم آلاف الملابس الشتوية للشعب اللبناني المقاوم.
https://eitaa.com/almahditfser
هدایت شده از مسجدالمهدی تفسیرقران کریم
‼️#اطلاعیه ‼️
⬛️ مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت سید مقاومت
🔰سخنران: حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی (نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه)
🟢با تلاوت قاری بین اللملی قران کریم
حاج صمد محمد پور
🎤مداح: حاج حسین رکنی
🗓 زمان: روز پنجشنبه ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۳ بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء
🕌مکان: مسجد المهدی (عج) خیابان امین محله بهنق
🔶به همراه اطعام حسینی 🔶
✅ منتظر حضور گرمتان هستیم.🌹
https://eitaa.com/almahditfser
هدایت شده از مسجدالمهدی تفسیرقران کریم
9.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴تصاویری به یادماندنی از یک کار مردمی آتش به اختیار در قلب بیروت
🔹کارگاه تولیدی پوشاکی که جبههجهانی شبابالمقاومة در بیروت راه اندازی کرده و تا به امروز چندهزار لباس گرم تقدیم مردم لبنان کرده است.
------‐-------------------------------
🔴تقرير عن معمل السيدة الزهراء عليها السلام للملابس الذي تم تأسيسه في بيروت بتمويل من الشعب الإيراني من خلال الجبهة العالمية شباب المقاومة، وقد قدّم حتى اليوم آلاف الملابس الشتوية للشعب اللبناني المقاوم.
https://eitaa.com/almahditfser
كافران دسته دسته به جهنم و متقين گروه گروه به بهشت هدايت مى شوند
🟢🔵🔵🟣🔴و سيق الّذين كفروا الى جهنم...
كلمه (سيق ) ماضى مجهول از مصدر (سوق ) به - فتحه سين و سكون واو - است، و بـه طـورى كـه در مـجـمـع البـيـان گـفـتـه بـه مـعناى به حركت واداشتن است. و كلمه (زمر) جمع (زمرة ) است كه - به طورى كه در صحاح آمده - به معناى جماعتى از مردم است.
و مـعـنـاى آيه چنين است: در قيامت كفار را دسته دسته از پشت سر به سوى جهنم مى رانند. (حـتـى اذا جاؤ ها) و چون به جهنم مى رسند (فتحت ابوابها) درهاى آن باز مى شود، تـا داخـل آن شـوند. و از اينكه در اينجا فرمود درهاى آن باز مى شود معلوم مى شود درهاى مـتـعـددى دارد. آيـه (لهـا سـبـعـة ابـواب ) بـه ايـن مـعـنـا تـصـريـح مـى كـنـد، (و قـال لهـم خـزنـتـهـا)، خـازنـان دوزخ يـعـنـى مـلائكـه اى كـه مـوكـل بـرآنـنـد، از در مـلامـت و انـكـار بـرايـشـان مـى گـويـنـد: (لم يـاتـكـم رسـل مـنـكـم )، آيـا رسـولانـى از خـود شـمـا يـعنى از نوع خود شما انسانها به سويتان نيامدند؟ (يتلون ) تا بخوانند (عليكم آيات ربكم ) بر شما آيات پروردگارتان را؟ و آن حـجـتها و براهينى كه بر وحدانيت خدا در ربوبيت، و وجوب پرستش او دلالت مى كـنـد بـرايتان اقامه كنند؟ (قالوا بلى ) گفتند چرا چنين رسولانى براى ما آمدند، و آن آيـات را بـراى مـا خواندند، (و لكن ) زير بار نرفتيم و آنان را تكذيب كرديم، و در نـتـيـجـه (حقت كلمة العذاب على الكافرين ) فرمان خدا و حكم ازلياش درباره كفار به كـرسـى نشست. و منظور از (كلمه عذاب ) همان است كه در هنگامى كه به آدم فرمان مى داد به زمين فرود آيد، فرمود: (و الّذين كفروا و كذبوا باياتنا اولئك اصحاب النار هم فيها خالدون
سيق الّذين اتقوا ربهم الى الجنة زمرا حتى اذا جاؤ ها و فتحت ابوابها
در ايـن آيـه بر خلاف آيه قبلى جواب (اذا) ذكر نشده، و اين خود اشاره به آن است كه امر بهشت مافوق آن است كه با زبان گفته شود و ماوراى هر مقياسى است كه اندازه اش را مـعين كند. و جمله (و فتحت ابوابها) حاليه است، يعنى تا آنكه به بهشت مى رسند، در حـالى كـه درهـا بـرايـشـان بـاز شـده. و مـنـظور از جمله (خزنتها) ملائكه اى هستند كه موكل بر بهشتند.
و معناى آيه اين است كه: (سيق ) به حركت وا مى دارند (الّذين اتقوا ربهم الى الجنة زمرا) كسانى را كه از انتقام پروردگار خود پرهيز داشتند دسته دسته به سوى بهشت (حـتـى اذا جـاءهـا) تا آنكه بدانجا برسند، در حالى كه (فتحت ابوابها)، درهاى آن بـرويـشـان بـاز شـود (و قـال لهـم خـزنـتـهـا) مـوكـلين بهشت در حالى كه بهشتيان را استقبال مى كنند به ايشان مى گويند: (سلام عليكم ) شما همگى در سلامت مطلق خواهيد بود، و جز آنچه مايه خشنودى است نخواهيد ديد. (طبتم ) بعيد نيست كه اين جمله بيانگر عـلت اطـلاق سـلام بـاشـد. (فـادخـلوهـا خـالديـن ) ايـنـك داخل شويد كه اثر پاكى شما اين است كه جاودان در آن زندگى كنيد.
🔴🟢🔵خاک بر سرش ! خاک بر سرش ! خاک بر سرش! کسی که پدر و مادرش، یکی یا هر دو پیش او به پیری برسند و او بهشتی نشود. (نهج الفصاحة حدیث 1666)
در روایت دیگری از ایشان نیز گفته شده :
🟣خشنودی خدا در خشنودی پدر و مادر است و دلگیری وی در دلگیری آنهاست.(نهج الفصاحة)
امام سجاد ع فرمودند : عمّتی زینب أنت بحمدالله عالمة غیرمعلّمة فهمة غیر مفهّمة
برای وی، القاب فراوانی نقل شده است، همانند عقیله بنی هاشم، عالمه غیرمعلَّمه، عارفه، موثّقه، فاضله، کامله، عابده آل علی، معصومه صغری، امینةاللّه، نائبةالزهرا، نائبةالحسین، عقیلة النساء، شریکة الشهداء، بلیغه، فصیحه، و شریکةالحسین