فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞نقش تقوا در عاقبت بخیری
📱 instagram.com/almazaheri
🌐 aparat.com/alzahra_isbn
#صوت
🆔 @almazaheri
40 BAGHAREH-Ayeh 27.mp3
4.02M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ چهلم: آیه 27 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞آيهاي اميد دهنده به جوانان
📱 instagram.com/almazaheri
🌐 aparat.com/alzahra_isbn
#صوت
🆔 @almazaheri
🔺خلاصۀ درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ فضیلتهای فراموش شده
🔸فضیلت نهم؛ انتقاد و انتقادپذیری
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹یکی از فضیلتهای فراموش شده در اجتماع، «انتقاد» است.
🔹معنای انتقاد آن است که عیب، گناه یا اشتباه دیگران با دلسوزی و به قصد اصلاح، بدون سرزنش، به خودشان گوشزد شود. البته در این میان اهمیّت «انتقادپذیری» کمتر از اهمیّت انتقاد نیست و این دو فضیلت فعلاً در خانوادهها، و در جامعه فراموش شده است.
🔹از تبعات ترک و فراموشی انتقاد و انتقادپذیری، فراگیر شدن گناهانی مانند سرزنش، غیبت، تهمت، افشای اسرار، شایعهپراکنی، عیبجویی، تحقیر و اهانت در جامعه است.
🔹توصیۀ پیغمبر اکرم«ص» به مؤمنین آن است که آینۀ یکدیگر باشند: «الْمُؤْمِنُ مِرْآةُ الْمُؤْمِن».
🔹چیزی که الان راجع به انتقاد مشهور شده و غلط است، آنست که در سایتها، روزنامهها و در فضای مجازی آبروی دیگران را میریزد و بعد میگوید: من انتقاد کردم؛ یا دستهای از جوانهای تند، غیبت میکنند، تهمت میزنند و شایعهپراکنی میکنند و بعد میگویند ما انتقاد میکنیم.
🔹اینکه در رسانههای مختلف رسمی و غیر رسمی آبروریزی میکنند، انتقاد نیست. بعضی از روزنامهها فحشنامه شدهاند. بعضی از سایتها افتضاحنامه شدهاند.
🔹خداوند متعال در حدیث قدسی میفرماید: هركه به یک شیعه اهانت كند، آشكارا به جنگ من برخاسته است.
🔹نکتۀ دقیق و قابل توجه اینکه، در انتقاد، عیبیابی داریم نه عیبجویی؛ یعنی مؤمنین، عیب و ایرادی که آشکار است را یافته، به همدیگر تذکر میدهند تا رفع شود، ولی جستجوی عیب، نه تنها وظیفۀ کسی نیست، بلکه گناه است.
🔹نکتۀ دیگر اینکه انتقاد به اشخاص، اگر با تندی، تحقیر و نظایر آن همراه گردد، سرزنش است و دیگر انتقاد نیست، حتی اگر در خلوت و تنها به خود شخص تذکر داده شود.
🔹همچنین اگر عیب افراد به خودشان گفته نشود و در غیاب آنها برای دیگران بازگو گردد. این عمل ناپسند، از یک سو آبروریزی و از سوی دیگر، غیبت است، گاهی نیز با اهانت همراه میشود.
🔹باید توجه شود که که اسلام عزیز آبروریزی، اهانت و غیبت ندارد.
🔹پیامبر«ص» غیبت را چنین معنا کردهاند: «ذِكرُكَ أَخاكَ بِما يَكرَههُ»؛ یعنی آنچه که در رویش نتوانی بگویی، پشت سرش بگویی. غیبت آن است که اگر بشنود، بدش بیاید.
🔹گاهی نیز عیبی نسبت داده میشود که اساساً حقیقت ندارد و تهمت است. امام صادق«ع» میفرمایند: کسی که به مرد یا زنی تهمت زند را در قیامت روی تلّی از چرک و خون نگاه میدارند.
🔹امام صادق«ع» میفرمایند: بهترینِ دوستان و برادران من کسی است که عیوب مرا بگوید، ولی از آن بهعنوان هدیه یاد میکنند. بر این اساس، انسان باید با شنیدن انتقاد دیگران و اطلاع از عیوبش، مثل وقتی که هدیهای دریافت میکند، خوشحال شود.
🔹امام على«ع» میفرمایند: دوست تو از آن جهت «صديق» ناميده شده است كه «صادقانه» دربارۀ خودت و معايبت، نصيحت مىگويد. پس هر كه چنين بود، رفیق او باش كه دوست، اوست.
🔹آن حضرت در روایت دیگری فرمودهاند: آنكه عيب تو را بپوشاند، و در غياب تو از تو عيبجويى كند، دشمن توست، از او بر حذر باش.
🔹اگر انتقاد و انتقادپذیری در بین ملتی رواج یابد، آنگاه آن ملت، ملتی عاقل و مترّقی خواهد شد.
🔹بیشتر مردم بهجای اینکه از انتقاد خوشحال شوند، از شنیدن تعریف و تمجید خود، خشنود میگردند.
🔹امیرالمؤمنین«ع» میفرمایند: آنكه عيب تو را برای خودت آشکار سازد، خیرخواه توست و کسی که از تو تعریف کند و مدح و ستایش تو را بگوید، مثل این است که سرت را بريده باشد، یعنی کمر به نابودیات بسته است.
🔹زن و شوهر باید با تلطف و مهربانی از همدیگر انتقاد کنند. مسلّم است که هر دو عیب و ایراد دارند و باید به هم تذکر بدهند تا رفع شود.
🔹متأسفانه در بسیاری از خانهها بهجای انتقاد نیکو، زن و شوهر همدیگر را سرزنش میکنند و نسبت به هم پرخاشگرند.
🔹پدر و مادر باید در آداب اجتماعی فرزندان خود نیز نظارت داشته و عیوب آنها را با انتقاد سالم رفع نمایند. اگر بچهها بیادب باشند، پدر و مادر باید به آنها ادب یاد بدهند، البته با تلطف و مهربانی.
🔹در این خصوص لازم است مواظب باشند تذکر آنها با تحقیر و سرزنش همراه نگردد و به شخصیّت فرزند ضربه نزند.
🔹متن کامل در:
🌐 https://b2n.ir/m48110
#درس_اخلاق #فضیلت_های_فراموش_شده
🆔 @almazaheri
🔹اگر امام حسن مجتبى«ع»، حاضر مىشوند با معاویه صلح كنند، بر مبناى تكلیفمدارى و وظیفهشناسى است؛ چنانكه قیام و شهادت حضرت سیدالشّهداء«ع»، از وظیفهشناسى و تكلیفمدارى آن امام بزرگوار سرچشمه مىگیرد. و اگر هریك از این دو امام، به جاى دیگرى بودند، به انجام همان وظیفهاى مىپرداختند كه آن امام پرداخته است.
🔹پیامبراكرم«ص» فرمودند:
«الْحَسَنُ وَ الْحُسَینُ إمَامَانِ قَامَا أوْ قَعَدَا»1
حسن و حسین«سلاماللهعلیهما» هر دو امامند، یكى وظیفه دارد صلح كند و در خانه بنشیند و دیگرى وظیفه دارد قیام كند و حماسۀ كربلا را به وجود بیاورد.
1. الإرشاد، ج ۲، ص ۳۰.
📚برگرفته از کتاب سیروسلوک؛ منزل دوم: توبه، ص 261.
#صلح_امام_حسن_مجتبی
🆔 @almazaheri
📝نامۀ حضرت آیتالله العظمی مظاهری«مدّظلّهالعالی» خطاب به حضرت آیتالله العظمی آقای صافی گلپایگانی«مدّظلّهالعالی»
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔸️حضور مبارک حضرت آیتالله آقای صافی گلپایگانی«دامتبرکاتهالشّریف»
پس از اهداءِ سلام و تحیّت و استعلام از سلامت وجود مبارک؛
🔹️مواضع غیر اخلاقی و نادرستی که طی روزهای اخیر در خصوص توصیههای دلسوزانۀ حضرت مستطاب عالی از سوی برخی اشخاص و رسانهها ابراز گردید و به رغم تذکّرات و توصیههای گوناگون، متأسّفانه در برخی دیگر از رسانهها ادامه یافت، ناشی از یک تحلیل اشتباه در خصوص جایگاه رفیع نهاد مرجعیّت و عدم اطّلاع درست از مسئولیّت خطیر مراجع تقلید به عنوان «زبان دین و زبان ملّت»، در نصیحت و خیرخواهی برای متصدّیان امور است.
🔹️بحمدالله و المنّة أصالت فکر و إصابت رأی حضرتعالی همواره در طول دهههای متمادی بر همۀ آگاهان، روشن و مبرهن است و مسلّماًً آنگونه مواضع ناپسند که برخلاف ادبِ نقد و اخلاقِ آزادی بیان است، نهتنها هیچ خللی در شخصیّت والا و مقام رفیع آن جناب ایجاد نخواهد کرد، بلکه موجب تحکیم محبوبیّتِ جایگاه مرجعیّت در قلوب مسلمین و توجّه بیشتر به اهمیّت این نهاد گرانقدر در نزد افکار عمومی خواهد شد.
🔹️از پیشگاه خداوند تعالی اعتلاء و عزّت روزافزون اسلام و مسلمین و همچنین طول عمر با برکت حضرت مستطاب عالی، همراه با عافیت و نفوذ کلمه را مسألت میکنم.
ملتمس دعا بوده و دعاگو هستم.
حسینالمظاهری
۱۲ / آبان / ۱۴۰۰
۲۷ / ربیعالأول / ۱۴۴۳
#پیام
🆔 @almazaheri
41 BAGHAREH-Ayeh 27.mp3
2.23M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ چهلویکم: آیه 27 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞صبر، مانع سقوط انسان
📱 instagram.com/almazaheri
🌐 aparat.com/alzahra_isbn
#صوت
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞حقّالنّاس تهمت، شديدتر از غيبت
📱 instagram.com/almazaheri
🌐 aparat.com/alzahra_isbn
#صوت
🆔 @almazaheri
42 BAGHAREH-Ayeh 28.mp3
3.89M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ چهلودوم: آیه 28 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
▪️حضرت فاطمۀ معصومه«س» بانویى است كه دختر امام، خواهر امام و عمۀ امام است. بانویى كه بركات حوزۀ علمیه قم از گذشته تا به حال، به واسطۀ وجود مكرمۀ او است.
▪️بانویى كه حضرت رضا«ع» دربارهاش فرموده است: «هر كه او را زیارت كند، بهشت براى او واجب است.»1 این بانو در سال ۱۸۳ هجرى متولد شد، و چون برادر بزرگوارش به مرو برده شد، براى زیارت برادر از مدینه حركت نمود! و چون به قم رسید، بیمار شد. چند روزى بیمار بود تا سرانجام در قم از دنیا رفت. سال وفات ایشان ۲۰۱ از هجرت است. پس سن مبارك ایشان تقریباً هیجده سال است.
▪️در زیر گنبد آن بانوى محترمه چند نفر از دختران و نوههاى امام جواد«ع» مدفونند. از بزرگان و كملین و اصحاب ائمۀ طاهرین«ع» در قم فراوان مدفون شدهاند.
1. عوالم، ج ۲۱، ص ۳۳۱.
📚برگرفته از کتاب زندگانی چهارده معصوم«ع»،ص 137.
◾️وفات حضرت فاطمۀ معصومه«سلاماللهعلیها» تسلیت باد
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞فضیلت سخاوت
📱 instagram.com/almazaheri
🌐 aparat.com/alzahra_isbn
#صوت
🆔 @almazaheri
43 BAGHAREH-Ayeh 29.mp3
3.86M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ چهلوسوم: آیه 29 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞جلب محبت الهی بواسطۀ متذکر شدن نعمتها
📱 instagram.com/almazaheri
🌐 aparat.com/alzahra_isbn
#صوت
🆔 @almazaheri
🔺درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ فضیلتهای فراموش شده
🔸فضیلت دهم؛ ازدواج اسلامی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹یکی از فضیلتهای فراموش شده که ضرر متروک شدن آن را هم خیلی دیدهایم، «ازدواج اسلامی» است.
🔹قرآن کریم میفرماید: ای پدر و مادرها به پسرها زن بدهید و به دخترها شوهر بدهید: «وَ أَنْكِحُوا الْأَیامى مِنْكُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ». بلافاصله در پاسخ به کسانی که از ترس فقر، ازدواج را ترک میکنند، فرموده است: «إِنْ یكُونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ الله مِنْ فَضْلِهِ»؛ یعنی اگر جوانان توانایی مالی ازدواج را ندارند، بدانند که خداوند تعالی آنان را از فضل خويش بىنياز خواهد كرد.
🔹پیامبر اکرم«ص» بر ازدواج جوانان به شیوۀ اسلامی، تأکید داشته و از آن مواظبت میکردند، لذا در آن زمان مشکل ازدواج در بین مردم نبوده است. اجداد و نیاکان ما نیز اهل تشریفات و تجمّلگرایی در ازدواج نبودند و از این جهت در زمان گذشته که این تشریفات جلو نیامده بود، مشکل ازدواج نداشتیم، فساد اخلاقی هم کم بود.
🔹از پیغمبر اکرم«ص» روایت شده که دو رکعت نماز انسان متأهل افضل از آن است که یک مجرّد تمام شب را مشغول نماز باشد و فردای آن روزه بگیرد.
🔹پیغمبر اکرم«ص» میفرمایند: «هرکه ازدواج کند، نصف دینش را بهدست آورده، پس باید نصف دیگر دین خود را بهوسیلۀ تقوا حفظ کند». یعنی نصف دین متوقف بر ازدواج است.
🔹در برخی از روایات، عزوبت به شدّت مذمّت شده و حتی چنین برداشت میشود که اگر کسی بتواند ازدواج کند و خودداری نماید، معلوم نیست که رستگار شود و دستیابی او به بهشت مشکل است. چنانکه در روایتی از رسول خدا میخوانیم: بیشتر افراد اهل جهنّم، عزب و مجردند.
🔹راهکار حلّ مشکل عزوبت و تجرّد در جامعه، رو آوردن به ازدواج اسلامی است و برای آن، پیش از هر چیز لازم است ازدواج اسلامی بهدرستی شناخته شود. شناخت ازدواج ساده و اسلامی نیز جز با پیروی از توصیههای قرآن و عترت و سرمشق گرفتن از سیرۀ عملی اهل بیت«سلاماللهعلیهم» میسّر نخواهد شد.
🔹دختری متشخّصتر از حضرت زهرا«س» و پسری متشخّصتر از امیرالمؤمنین علی«ع » نداریم. بدون اینکه پدر چیزی از بیتالمال به آنها بدهد یا آنها توقع داشته باشند که چیزی از پیغمبر اکرم«ص» بگیرند، زندگی را شروع کردند. در این ده سال زندگی، خوراک و پوشاکی به اندازۀ احتیاج داشتند.
🔹زندگی آنها بسیار شیرین بود و در آن زندگی، امام حسن، امام حسین، زینب کبری و ام کلثوم«ع» را تحویل جامعه دادند. چهار فرزندی که علت مبقیه برای اسلام عزیز هستند.
🔹ازدواج اسلامی چنین است. در ازدواج اسلامی، جهیزیه به اندازۀ احتیاج است؛ مهریّه، برای شخصیت خانم لازم است، اما بهاندازهای که رنگ تجملگرایی به آن نخورد. این جهیزیه و این مهریه ازدواج را مبارک میکند. در روایات میخوانیم که از بركت زن كمى مهريّۀ اوست و از بىخيرى و شومی زن، زیاد بودن مهریّه است.
🔹پیغمبر اکرم«ص» ملاک و معیار ازدواج را، نه جهیزیه و مهریه و تجمّلات، بلکه دین و اخلاق میدانند. چنانکه میفرمایند: اگر جوانی متدین و با اخلاق به خواستگاری آمد، به او دختر بدهید.
🔹اگر رفتید روی تشریفات، آن کسی که دین و اخلاق ندارد، نمیتواند با دخترتان زندگی کند. دخترتان را اگر به فساد نکشد، بالاخره یک مرگ تدریجی در خانه است.
🔹متأسفانه ما راه را گم کردهایم؛ زندگی مردم که در زمان فعلی تجملی شده، برای همه غل و زنجیر است. در اول سورۀ یس میفرماید: تجملات و تشریفات مثل غل و زنجیر به گردن بعضی از افراد افتاده و راه زندگی، راه خوبی و خوشی را از آنان سلب کرده است. به اندازهای، غم و غصه آورده که دیگر نمیتوانند حقیقت را ببینند و زندگی خوشی ندارند.
🔹مادرها، پدرها، ملت و مسئولین باید توجه داشته باشند و مسألۀ عزوبت را در جامعه حل کنند. تجرّد جوانان مفسده دارد و سعادت آنها را با مشکل مواجه میسازد. یکی از آن مفاسد دوستیابی و ارتباط بین افراد نامحرم است که خطراتی دارد.
🔹برای حلّ مسألۀ عزوبت، چارهای نیست، جز آنکه غل و زنجیرهای تجمّلات و تشریفات را باز کنیم. باید همه، از مردم و خانوادهها تا مسئولین، دست به دست هم بدهند و موانع ازدواج اسلامی را برطرف سازند تا این فضیلت فراموش شده، در جامعه زنده شود و رذائل فراگیر شده و شیطانی، فراموش گردد.
🔹از پیامبر اکرم«ص» روایت شده است که هرکس برای خدا ازدواج کند یا یرای خدا دیگری را همسر دهد، مستحقّ برخورداری از ولایت الهی است: «مَن نَكَحَ لله وَ أنكَحَ لله إستَحَقَّ وِلايَةَ الله».
🔹متن کامل در:
🌐 https://b2n.ir/w37965
#درس_اخلاق #فضیلت_های_فراموش_شده
🆔 @almazaheri