میقاتالقرآن
🆔 @almiqat 👇
✅ مروری بر سخنرانی مراسم احیای شب بیست و یکم ماه رمضان (قسمت سوم)
🔹 موضوع سخنرانی: امیرالمؤمنین(ع)، تنها راه دستیابی به دانش نبوی
🔹 سخنران: استاد مرتضی مخملباف
🔹 تاریخ مراسم: ۱۴۰۲/۱/۲۲
گفتیم امیرالمؤمنین(ع) (و به تبع آن حضرت، تمام اهل بیت(ع)) باب علم پیامبر(ص) میباشد. اما خداوند متعال علاوهبر این جایگاه، فضایل فراوان و القاب متعددی برای آن حضرت قائل شده است که شاید بتوان گفت بعضی از آن فضایل و القاب تنها مخصوص امام علی(ع) است. مانند لقب شریف «امیرالمؤمنین» که خود ائمه(ع) نیز فرمودهاند تنها مختص آن حضرت میباشد.
حال چرا چنین چیزی را بیان نمودهاند؟ برای آنکه ما هنگام یاد کردن از آن حضرت نگوییم «علی گفت» و «علی رفت»! این القاب برای آن است که ما آنها را برای حضرت به کار ببریم و از ایشان با احترام یاد کنیم. جای تاسف دارد که گاه در فضای پرمخاطب رسانه میبینیم حضرت مولی الموحدین علی(ع) را تنها با نام خشک و خالی صدا میکنند، آن وقت یک مقام مسئول را با القاب عریض و طویل!!
حال برای آنکه بهتر بدانیم بحث بر سر چه انسان باعظمتی است، بهتر است ببینیم رسول خدا(ص) آن حضرت را چگونه معرفی نموده است. (در اینجا روایتی از بحارالانوار خوانده شد که فضایل شگرف مولای متقیان را بیان مینمود):
پیامبر اکرم(ص) فرمود: خدای تعالی برای برادرم علی بن ابیطالب فضایلی قرار داده که تعداد آن فضایل را غیر از خدای تعالی هیچکس نمیداند! هر کس فضیلتی از فضایل او را ذکر کند در حالیکه اقرار به آن دارد، خداوند گناهان مقدم و مؤخر او را میآمرزد، اگرچه در قیامت به اندازه همه گناهان جن و انس باشد! و هر کس فضیلتی از فضایل امیرالمؤمنین(ع) را بنویسد، ملائکه همواره مادامی که رسمالخط آن نوشته باقی مانده باشد برایش استغفار میکنند. هرکس به فضیلتی از فضائل او گوش فرادهد، خداوند گناهانی را که تا زمان استماع آن فضایل مرتکب شده میآمرزد و هر کس به نوشتهای از فضایل او بنگرد، خداوند گناهانی را که تا هنگام نظر کردن به آن فضائل مرتکب شده میآمرزد. سپس حضرت فرمود: نگاه کردن به علی بن ابیطالب عبادت است. یاد کردن او عبادت است. بعد حضرت فرمود: ایمان بنده پذیرفته نمیشود مگر به ولایت او و برائت از دشمنان او.
دانستن این دست روایات به ما کمک میکند تا در توسلات به آن حضرت، بدانیم سراغ چه انسان شریف و با عظمتی رفتهایم تا بدینوسیله توسلات و دعاهایمان زودتر به هدف اجابت برسد.
در بخش پایانی این جلسه نیز جناب استاد روایتی شنیدنی از ارشاد القلوب دیلمی خواندند که حکایت از کرامت خمسه طیبه(ع) و لطف عجیب خداوند و آن حضرات نسبت به شیعیان امیرالمؤمنین(ع) داشت:
روزی پیامبر اکرم(ص) در حالی که بسیار شادمان بودند به خانه امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه(س) وارد شدند. امیرالمؤمنین(ع) با دیدن حالت حضرت علت این شادمانی را پرسید. حضرت فرمودند لحظاتی قبل جبرئیل بر من نازل شد و گفت خدای تعالی به تو سلام رسانده و فرموده است که اکنون بروی به امیر مؤمنان(ع) و شیعیانش بشارت دهی که من تصمیم دارم فرمانبردار و گنهکار محب امیرالمؤمنین(ع) و شیعهاش را بیامرزم.
در این هنگام امیرالمؤمنین(ع) سجده شکر به جای آورد و دستان خود را بهسوی آسمان بلند نمود و رسول خدا، حضرت فاطمه و حسنین –علیهم السلام- را شاهد گرفت و فرمود شاهد باشید من نیمی از حسناتم را به شیعیانم بخشیدم! پس از دیدن این صحنه، حضرت صدیقه طاهره(س) نیز دست به آسمان بلند کرد و او نیز همین کار را انجام داد! سپس امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نیز همین کار را کردند! وقتی چنین شد، پیامبر رحمت(ص) فرمودند شما که بخشندهتر از من نیستید، شاهد باشید که من نیز نیمی از حسناتم را به شیعیان امیرالمؤمنین(ع) بخشیدم!
در این هنگام جبرئیل در همان خانه (فی بُیوتٍ اَذِنَ الله...) نازل شد و گفت یا رسول الله، خداوند به تو سلام میرساند و میفرماید من دیدم شما چنین کردید، من ارحم الراحمینم و در شان من نیست شما ببخشید و من نبخشم، به آنها بگو بخشش شما که بیشتر از من نیست، من همه گناهان شیعیان و دوستان علی(ع) را بخشیدم!!
#آموزه_های_قدر1402
🆔 @almiqat
میقاتالقرآن
🆔 @almiqat 👇
✅ با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزهداران گرامی، نظر به فتاوای مراجع عظام شیعه فطریه از گندم با احتیاط برای هر نفر ۵۰ هزار تومان میباشد (البته بعضی مراجع تا ۶۰ هزار تومان هم تعیین کردهاند، ولی میشود با ۵۰ هزار تومان نیز ۳ کیلو گندم قابل نان شدن را خریداری نمود).
چنانچه شنبه عید فطر بود، میتوان از غروب جمعه مبلغ فطریه را کنار گذاشته و چنانچه کسی قصد اقامه نماز عید را داشت، بنابر احتیاط واجب باید تا قبل از نماز، فطریه را به فقیر شرعی بدهد، و اگر قصد اقامه نماز عید نداشت، تا ظهر میتواند بپردازد و چنانچه تا ظهر هم نپرداخت، هر زمان که خواست -مالی که کنار گذاشته بوده را- بپردازد، بنابر احتیاط واجب باید مجددا نیت پرداخت زکات فطره نموده و بپردازد. همچنین در این زمینه به موارد ذیل توجه نمایید:
1️⃣ فطریه خود را به داخل هیچ صندوقی نیندازید، چون در این زمینه کلاهبرداریهای زیادی انجام شده و میشود.
2️⃣ سادات میتوانند فطریه خود را به سادات یا غیرسادات بدهند، اما غیرسادات فقط میتوانند فطریه خود را به غیرسادات بدهند و دادن آن به سادات جایز نیست.
3️⃣ تا آنجا که میتوانید آن مبلغی که به عنوان فطریه کنار گذاشتهاید را با دست خودتان به فقیر شرعی بدهید و اگر کسی را نیافتید، مبلغ را داخل پاکتی گذاشته و در موقع مناسب به مؤسسه میقاتالقرآن تحویل دهید تا به فقرایی که در لیست مؤسسه قرار دارند داده شود. این کار باعث میشود که انشاءالله زکات فطریه شما تاثیرات وضعی خود را برایتان تا سال آینده داشته باشد. همچنین به این منظور میتوانید مبلغ فطریه خود را به شماره حساب مؤسسه (۶۰۳۷۹۹۸۱۹۹۷۷۳۹۲۹) نیز واریز نمایید. در صورتی که چنین قصدی داشتید، پس از واریز مبلغ، این موارد را حتما برای ما از طریق آیدی @almiqat_admin در ایتا یا سروش ارسال نمایید:
۱) رسید واریز مبلغ (رسید تراکنش)
۲) ذکر کنید که مبلغ واریزی بابت زکات فطره است.
۳) اینکه مبلغ فطریه را از گندم محاسبه کردهاید یا چیز دیگر
۴) اینکه از سادات هستید یا عام (غیر سادات)
4️⃣ اگر برای دادن فطریه پول نقد ندارید، مقدار فطریه خود که در حسابتان موجود است را نیت نمایید و سپس برای فقیری که در نظر گرفتهاید آن را کارت به کارت کنید.
5️⃣ اگر کسی خودش فقیر باشد و نتواند زکات فطره را پرداخت نماید فطریه بر او واجب نیست.
6️⃣ زکات فطر بر سرپرست خانواده واجب است، یعنی کسی که افراد دیگر تحت تکفل او میباشند و بهعبارتی نانخور او هستند. حال ممکن است فردی بهعنوان سرپرست خانواده غیر از فرزندان و همسر خود، پدر، مادر یا افراد دیگری را هم سرپرستی کند که در این صورت بر او واجب است زکات فطره همه آنها را بدهد.
7️⃣ طبق فتوای بعضی مراجع عظام همچون آیتالله خامنهای، آیتالله مکارم و آیتالله سیستانی، کسی که پیش از غروب شب عید فطر بهعنوان میهمان وارد خانه کسی میشود، در صورتی که تنها برای افطار شب عید دعوت شده باشد نانخور صاحب خانه محسوب نمیشود و فطریه او بر صاحبخانه واجب نیست. (جهت کسب آگاهی از فتوای سایر مراجع عظام و نیز جزئیات فتوای مراجع نامبرده، به رسالههای عملیه مراجعه نمایید)
8️⃣ به هیچ وجه به پولی که بهعنوان زکات فطره کنار گذاشتهاید دست نزنید، یعنی آن را جابهجا نکرده و صرف موارد دیگر نکنید. همچنین مبلغی را که در کارت خود نیت کردهاید را نیز نباید صرف چیز دیگری نمایید.
9️⃣ همانطور که ذیلا اشاره خواهد شد، فدیه و کفاره با فطریه فرق میکند و هر کدام مسائل جداگانهای دارد. دقت کنید که این دو را با هم اشتباه نگیرید.
🔹 تذکراتی راجع به فدیه و کفاره:
کسانی که ماه رمضان سال گذشته را به هر دلیلی نتوانستهاند روزه بگیرند، اگر تا رمضان امسال قضای آن را به جای نیاوردهاند، باید برای هر روز مبلغ ۱۲ هزار تومان از گندم بهعنوان فدیه پرداخت نمایند و کسانی که امسال به هر دلیلی نتوانستهاند روزه ماه مبارک را بگیرند، فعلا لازم نیست فدیه بدهند، بلکه باید تا سال دیگر صبر کنند تا چنانچه توانستند قضای روزه را بگیرند و در آن صورت نیازی به دادن فدیه نیست، مگر کسانی که عمداً روزه خود را باطل نموده باشند که در این صورت علاوهبر قضای آن روز، باید ۶۰ روز (به نحوی که در رساله آمده) روزه بگیرند، یا ۶۰ فقیر را اطعام کنند که میتوان معادل آن را یعنی مبلغ ۷۲۰ هزار تومان از گندم پرداخت کرد.
در این رابطه مسائل دیگری در رسالههای عملیه هست که هر کس میتواند به رساله مرجع خود مراجعه نماید.
#اطلاعیه
🆔 @almiqat
02- monajat- 31 farvardin 1402.mp3
22.39M
✅ مراسم مناجات شب جمعه (شب سیام ماه رمضان)
🔹سخنرانی: استاد مرتضی مخملباف
🔹 مناجات: جناب آقای عبدالله شفیعی و جناب آقای حاج جواد محسنی
🔹تاریخ مراسم: ۱۴۰۲/۱/۳۱ - مدرسه علوم دینیه مهدیه
📝 برای طلب آمرزش، ابتدا باید خود را گناهکار بدانیم / خطر گناهانی که به چشم نمیآیند! / از خدا بخواهیم باز هم توفیق درک ضیاف الهی رمضان را به ما بدهد
#مناجات_شب_جمعه
🆔 @almiqat
📆 امروز شنبه ۲ اردیبهشت، مصادف با ۱ شوال:
🔹 عید فطر
🔹 مرگ عمرو بن عاص
در سال ۴۱ هجری قمری عمرو بن عاص در سن ۹۰ سالگی به درك واصل شد. پدرش عاص همان کسی بود که پیامبر(ص) را «ابتر» خطاب کرد و خاطر شریف حضرت را مکدّر نمود، تا آنکه سوره مبارکه کوثر نازل گردید. عمرو بن عاص دشمن پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) بود و عمری با معاویه خون به دل امیرالمؤمنین(ع) کرد. جنگ صفین و قرآن بر سر نیزه کردن و شهادت مالک اشتر و واقعه حکمین و... از جمله اعمال شنیع اوست.
🔹 جنگ قرقرة الکدر
در این روز در سال ۲ هجری قمری جنگ قرقرة الکدر به وقوع پیوست. سبب این جنگ آن شد که به پیامبر(ص) اطلاع دادند که جمعی از بنیسلیم و بنیعطفان در محلی به نام قرقرة الکدر اجتماع کردهاند تا به مدینه شبیخون بزنند. لذا آن حضرت پرچم اسلام را به دست امیرالمؤمنین(ع) داد و حضرت را با دویست نفر به آنجا فرستادند. هنگامی که امیرالمؤمنین(ع) به آنجا رسید، دید که آن جماعت از آنجا گریختهاند و تا آن حضرت آنجا بود کسی بر نگشت.
📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)
#تقویم_شیعه
🆔 @almiqat
✅ مروری بر سخنرانی مراسم احیای شب بیست و سوم ماه رمضان (قسمت اول)
🔹 موضوع سخنرانی: چه کسانی منتظر ظهور هستند؟ (۲)
🔹 سخنران: استاد مرتضی مخملباف
🔹 تاریخ مراسم: ۱۴۰۲/۱/۲۴
در شب نوزدهم به تعدای از خصوصیات یک منتظِر اشاره شد. از جمله اینکه اگر یک منتظر بنا دارد نهی از منکر کند، باید نسبت به تمام منکرات این کار را انجام دهد و به چند مورد خاص بسنده نکند. دزدی از بیتالمال منکر است. حقوقِ بیجهت نجومیِ یک مقام مسئول منکر است. اگر کسی یا ستادی برای نهی از منکر رفتار گزینشی داشته باشد، این دیگر نامش نهی از منکر نیست.
ممکن است بپرسید این تذکرات برای چیست؟ آیا واقعا باید تذکر بدهیم؟ مگر با این تذکرات چیزی عوض میشود؟ در پاسخ باید گفت بله، البته که باید تذکر داد. زیرا فرمودهاند منتظر در زمان غیبت آنقدر باید منکرات اجتماعی (نه فردی) را محکوم کند تا بالاخره آن منکر از بین برود. (منکر فردی و ایرادی که کسی دارد را باید با احترام و تواضع در گوش آن فرد گفت تا خجالت نکشد)
منکر اجتماعی را آنقدر باید در شبکههای اجتماعی، تلویزیون، سایتها و... گفت و کوبید تا ور بیفتد. وقتی یک خیابان با میلیاردها تومن هزینه سنگفرش میشود، چرا باید چندی بعد آسفالت شود؟! چرا فکری به حال ترافیکهای سنگین نمیشود؟ وقتی نهی از منکرات اجتماعی در عملکرد ارگانهای مختلف همچون شورای شهر و... در تریبونها و رسانهها همگانی شد، آن وقت میتوان امید به اصلاح کشور داشت.
#آموزه_های_قدر1402
🆔 @almiqat
026.mp3
480K
✅ زن مسلمان نباید هیئت و اندام زن مسلمان دیگر را نزد مردان خود توصیف کند
🔹 سخنران: استاد مرتضی مخملباف
🔹 برگرفته از مبحث «آنچه از حجاب باید بدانیم»
🎧 صوت این مبحث 👈 almiqat.com/Speech/Subjects/2/7
#کلیپ_سخنرانی
🆔 @almiqat
027.mp3
297.8K
✅ حجاب زن در مقابل کودکان ممیّز و غیرممیّز
🔹 سخنران: استاد مرتضی مخملباف
🔹 برگرفته از مبحث «آنچه از حجاب باید بدانیم»
🎧 صوت این مبحث 👈 almiqat.com/Speech/Subjects/2/7
#کلیپ_سخنرانی
🆔 @almiqat
میقاتالقرآن
🆔 @almiqat 👇
✅ مروری بر سخنرانی مراسم احیای شب بیست و سوم ماه رمضان (قسمت دوم)
🔹 موضوع سخنرانی: چه کسانی منتظر ظهور هستند؟ (۲)
🔹 سخنران: استاد مرتضی مخملباف
🔹 تاریخ مراسم: ۱۴۰۲/۱/۲۴
همه ما از روزی که مکلف شدهایم در حال امتحان پس دادن هستیم و اصولا بنای عالم هستی بر همین است که بندگان امتحان شوند. بنابراین بهتر است انسان از سوالات بیحاصلی چون «چرا مرا به دنیا آوردند» و امثالهم دست بردارد و بداند قاعده هستی همین است و تن دادن و سربلندی در این امتحانات، بهایی است که آدمی برای دست یافتن به سرانجام روشنی به نام «بهشت» باید بپردازد. پا گذاشتن به بهشت برین و ملحق شدن به امیرالمؤمنین(ع) که بدون امتحان و زحمت شدنی نیست!
امروزه یکی از گروههایی که مسئولیت بسیار سنگینی در اجتماع پیدا کردهاند «روحانیون» هستند و به واقع یکی از سنگینترین امتحانات به آنها اختصاص یافته است. خداوند، پیامبر(ص)، امام زمان(عج) و مردم همگی از عالم دینی انتظار و توقع دارند. توقع دارند بتواند پاسخ شبهات آنها را بدهد (یا اگر نمیدانست، برود و پاسخ آن را بیابد). توقع دارند درب دفترش به روی مردم باز باشد، مردم و جوانان بتوانند به او رجوع کنند. عالم دینی نباید از شماتت و سرزنش بترسد و باید قصدش هدایت مردم و خیر رساندن به آنها باشد و اینها امتحان سختی است. مخصوصا اگر این روحانی پست و مقامی هم داشته باشد!
عالم دینی اگر در رسانهای همچون تلویزیون حاضر میشود، مخاطبش هزار و دو هزار نفر نیست، با میلیونها نفر طرف است! سخنانش باید ابتدا و انتها داشته باشد، محتوا داشته باشد. اگر بحثش آماده نیست عذر بخواهد و آن روز در برنامه حاضر نشود.
اینها شرایط منتظر است. مقام منتظر بسیار بالاست. ادعای دروغین منتظر بودن و لقلقه زبان کردن «اللهم عجل لولیک الفرج» بدون عمل که هنر نیست. مطمئن باشید امام زمان(عج) نیز سخن و عمل ما را میسنجد و تشخیص راستگو و دروغگوی ما برایش دشوار نیست...
#آموزه_های_قدر1402
🆔 @almiqat