المحکمات
📚«تورم علم اصول» از دیدگاه امام خمینی ✍️ به قلم استاد موالی زاده 📙بخش2️⃣ از مقاله (مکتب اصولی ام
📚«تورم علم اصول» از دیدگاه امام خمینی
✍️ به قلم استاد موالی زاده
📙بخش2️⃣ از مقاله (مکتب اصولی امام خمینی)
🔷یکی از نقدهای بنیادین امام خمینی به علم اصول رایج که برآمده از نگرانی و دغدغه مندی ایشان نسبت به کارآمدی آن علم می باشد ، دور شدن اصولیون در برخی از مباحث از غرض و غایت علم اصول یعنی استنباط احکام شرعی ، می باشد .
🔹گاهی مباحثی در علم اصول مطرح می گردد ، گویی مقدمیت این علم از برای فقه فراموش شده و غرض استنباط احکام شرعی نقشی نمادین یافته ، و همین عامل گستردگی و «تورم» بی منطق علم اصول گشته تا آنجا که کارآمدی علم اصول به چالش کشیده شده است .
🔶امام خمینی یکی از عوامل «تورم» علم اصول را طرح مباحث علمی و مناقشات کم فائده در ذیل مسائل اصولی توسط اصولیون می داند .
🔸طلبه در مواجه با علم اصول ، با مسائلی روبرو می گردد که با آنکه نیازمند صرف زمان و انرژی فکری فراوان بوده اما تاثیر بسزائی در فرآیند استنباط فقهی ندارد و فاقد کارآمدی مورد انتظار می باشد .
از این رو ، امام خمینی در یکی از سفارش های خود به طلاب علوم دینی طالب اجتهاد می گوید :
«فطالب العلم والسعادة لابد وأن يشتغل بعلم الاصول بمقدار محتاج إليه- وهو ما يتوقف عليه الاستنباط-، ويترك فضول مباحثه أو يقلله، وصرف الهم والوقت في مباحث الفقه»
💠بنابراین ، از نگاه امام خمینی اگر بحثی و مساله ای را در علم اصول باشد که در شناخت و استنباط دین نقشی بس اندک داشته باشد ، بی ارزش تلقی می شود و سزاوار نیست طلبه وقت خود را صرف یادگیری آن کند ؛ زیرا مباحث علم اصول از سنخ ادراکات اعتباری و قرار داد عقلایی است که ارزش آنها تابع غرض داشتن آنهاست تا دچار لغویت نگردند .
🔷امام خمینی گرفتار شدن علم اصول به چنین مباحث کم بهره را ناشی از روش اصولیان متاخر می داند که با تفنن های علمی خود به بهانه تقویت ذهن طلاب یا ثمره علمی صرف ، ناخواسته به تورم و گسترش بی منطق علم اصول دامن زده اند .
🔹ایشان در کتاب مناهج می گوید :
« و قد أدرج المتأخرون بعض المسائل التي لا ابتلاء بها رأسا أو قليلة الفائدة جدا في فنهم لأدنى مناسبة، إما تشييدا لأذهان المشتغلين، أو لثمرة علمية، أو لدخالة بعيدة في الاستنباط.»
🔶یکی دیگر از عوامل «تورم» علم اصول در نگاه امام خمینی ، طرح مسائل مربوط به علوم دیگر است که اصولیون به جهت ناخرسندی از کیفیت پرداخت دانشمندان آن علوم ، اقدام به طرح مجدد آن در علم اصول کرده اند .
🔸با گشتی در علم اصول شاهد مباحثی از علوم مختلف همانند ادبیات ، لغت ، منطق ، کلام و فلسفه و حتی فقه و قواعد فقهیه هستیم که گاهی بیش از علم مربوط ، بدان پرداخته می شود .
🔸البته می توان با استناد به مساله «تداخل علوم» بر اساس دیدگاه «مرکب اعتباری» یا دیدگاه «تعدد غرض در یک مساله» به واسطه نگاه عقلایی به مساله «تمایز علوم» ، بر بقاء این مسائل در علم اصول پافشاری کرد اما سزاوار است در فضای آموزشی با تکرار آموزش یک مساله در علوم مختلف ، اسباب خستگی و بیزاری علمی به جهت طولانی شدن دوره تحصیل فراهم نگردد و دیر رسیدن به فقه به عنوان ذی المقدمه طالب علم را دچار «افسردگی علمی» نکند .
⭕️و این نکته بسیار ارزشمندی است که باید در فراگیری علم اصول بدان توجه کرد .
#امام_خمینی
#مکتب_اصولی_امام
#علم_التقنین
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
🌹زیباتر از زیبایی
🖊امام هادی علیه السلام:
🌱خَیرٌ مِنْ الخیر فاعِلُهُ، و اَجْمَلُ من الجمیل قائِلُهُ، و اَرْجَحُ من العلم حامِلُهُ، وَ شَرٌّ مِنَ الشَرِّ جالِبُه، وَ اَهُوَلَ مِنَ الهَوْلِ راکِبُهُ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰)
🌱بهتر از نیکی، نیکوکاری است، و زیباتر از زیبایی، گوینده آن است، و برتر از علم، حامل آن است، و بدتر از بدی، عامل آن است، و وحشتناکتر از وحشت، آورنده آن است.
#میلاد_امام_هادی علیه السلام مبارک باد.
#امام_هادی
@almohkamat
مقدمه واجب07.mp3
7.43M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه هفتم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب08.mp3
9.17M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه هشتم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
🌹عید غدیر عید امامت و ولایت مبارک باد.
🔹نگاه تمدنی به واقعه غدیر
🔹غدیر و تمدن اسلامی
🔹 تجلی غدیر در ولایت فقیه
✍به قلم #استاد_موالی_زاده
#عید_غدیر
#غدیر
#تمدن_نوین_اسلامی
@almohkamat
المحکمات
🌹عید غدیر عید امامت و ولایت مبارک باد. 🔹نگاه تمدنی به واقعه غدیر 🔹غدیر و تمدن اسلامی 🔹 تجلی غدیر
🖊نگاه تمدنی به واقعه غدیر
✍به قلم #استاد_موالی_زاده:
در طول تاریخ بشریت ، تمدن ها بر دو پایه شکل می گرفتند :
1⃣ منظومه فکری ،
2⃣ نظام سیاسی .
📌 در پی این دو عامل ، پیشرفت در سائر حوزه ها نیز بدست می آمد . یهود با آنکه اندیشه تورات را داشت اما به سبب ترس از مبارزه ، سیاست و حکومت را رها کرد و به اقتصاد ربوی چسبید و ناتوان از برپایی تمدن گشت با آنکه پیامبرانشان بر حکومت تاکید می کردند .
🔰لذا در اسلام ، ارائه کامل منظومه معرفتی توسط پیامبر در طول 23 سال تبلیغ دین ، مانع از نزول آیه مبارکه «بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» نگردید و تا پیامبر اعظم ، نصب امام علی به ولایت را به سرانجام نرساند و ضرورت استمرار نظام حکومت دینی را ابلاغ نکرد ، آیه شریفه : «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ ... وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً» نازل نشد . بدین گونه زمینه ایجاد تمدن اسلامی در بستر نظام سیاسی دینی فراهم گردید .
💠غدیر و تمدن اسلامی :
اگر چه بیعت غدیر شکسته شد اما تصور کنید واقعه غدیر اگر رخ نمی داد و مساله ضرورت و ارزش تشکیل نظام سیاسی دینی به مسلمانان ابلاغ نمی شد ، پس از پیامبر ، چه خطری در انتظار امت اسلامی به کمین نشسته بود؟ ، دو سناریو قابل پیش بینی است :
1⃣سناریوی اول :
به جهت آنکه عموم مسلمانان نه تنها درک درستی از حکومت دینی نداشتند بلکه به واسطه محیط قبیلگی دوره جاهلیت ، با اصل نظام سیاسی منسجم هم مانوس نبودند ، در نتیجه موفق به تشکیل حکومت دینی نمی شدند و سرنوشتی همانند جنگ احد پیدا می کردند که شایعه کشته شدن پیامبر ، سبب رویگردانی از اسلام گردید. «أفان ماتَ أو قُتِل انقَلَبتُم عَلی اعقابِکُم»آل عمران/144
2⃣سناریوی دوم :
قریش با توجه به جایگاه برجسته اش در دوره جاهلیت در میان مردم ، به آرزوی دیرینه اش یعنی سلطنت بر عرب جامه عمل می پوشاند و دستگاه پادشاهی همانند ایران و روم یا یمن به راه می انداخت . یعنی سلطنتی که معاویه در سال 41 ه.ق به پا کرد ، بلا فاصله پس از رحلت پیامبر رخ می داد و موجب نابودی اسلام می شد .
🖇بنابراین ، غدیر نه تنها کشتی نجات امت اسلام از فروپاشی گردید بلکه پایه تمدن اسلامی شد .
🏷 تجلی غدیر در ولایت فقیه :
در عصر حاضر هم ، امام خمینی با نگاه تمدنی به واقعه غدیر ، مساله نظام سیاسی دینی را در قالب گفتمان «ولایت فقیه» سرلوحه حرکت انقلابی خود قرار داد و با آنکه فضای فکری آن دوره (به واسطه درگیری مکاتب اقتصادی سوسیالیسم و کاپیتالیسم با هم) در موضوع اقتصاد داغ بود اما امام خمینی نوشتن کتاب «اقتصادنا» را به شاگردان فکریش سپرد و خود به تبیین «سیاستنا» در کتاب «ولایت فقیه» و درس خارج فقه پرداخت.
#عید_غدیر
#غدیر
#تمدن_نوین_اسلامی
@almohkamat
عید غدیر از نگاه امام خمینی .mp3
5.26M
🎙#بشنوید
⁉️ برای آگاهی از نگاه متعالی امام خمینی به غدیر ، به کدام منبع مراجعه کنیم ؟
💠تحلیل غدیر در منظومه فکری امام خمینی از بعد فقهی ، اخلاقی و حکمی
🔰#استاد_موالی_زاده تبیین میکنند.
#عید_غدیر
#غدیر
@almohkamat
🔹تفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیرة، وتَمامُ العِبادة و السّببُ إلی المنازل الرفیعة و الرُّتبِ الجَلیلة فی الدین و الدنیا، و فَضلُ الفَقیه علی العابد کَفَضلِ الشمسِ علی الکواکب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً
📌در دین خدا، دنبال فهم عمیق باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، کلید بصیرت و کمال عبادت و سبب تحصیل مقامهای والا و مراتب شکوهمند در امور دین و دنیاست؛ و برتری فقیه بر عابد، مانند آفتاب است بر کواکب، و کسی که در دینش فهم ِعمیق نجوید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد.
📚تحف العقول، ص ۴۱۰
🌹ولادت با سعادت امام موسی بن جعفر علیه السلام مبارک باد.
#میلاد_امام_کاظم
@almohkamat
📚تخلیه و تحلیه علم اصول
✍به قلم استاد موالی زاده
📙بخش1⃣ از مقاله(مکتب اصولی امام خمینی)
🔷(تخلیه از فضای خلط حقیقت و اعتبار ، و تحلیه به فضای تقنین عقلایی)
#امام_خمینی
#مکتب_اصولی_امام
#علم_التقنین
@almohkamat
المحکمات
📚تخلیه و تحلیه علم اصول ✍به قلم استاد موالی زاده 📙بخش1⃣ از مقاله(مکتب اصولی امام خمینی) 🔷(تخلیه
📚تخلیه و تحلیه علم اصول
✍به قلم #استاد_موالی_زاده
📙بخش1⃣ از مقاله(مکتب اصولی امام خمینی)
🔷اگر بخواهیم دیدگاه امام خمینی نسبت به کلان علم اصول فقه را بررسی کنیم ، باید گفت علم اصول به جهت محتوایی نیازمند یک تخلیه و پیراستگی و در پی آن یک تحلیه و آراستگی می باشد .
🔹از سویی علم اصول از سوی اصولیون متاخر دچار آسیبی جدی شده است که باید آن را زدود . و از سوی دیگر ، علم اصول دارای استعدادی است که در صورت شکوفا شدن و به فعلیت رسیدن ، می تواند به اوج خود در انجام وظیفه استباط در فقه و کارآمدتر کردن فقه برسد .
(تخلیه از فضای خلط حقیقت و اعتبار ، و تحلیه به فضای تقنین عقلایی)
💠از نگاه امام خمینی خلط حقیقت و اعتبار آسیب اصلی علم اصول با توجه به جنس مسائل آن است که به واسطه بکارگیری نادرست قواعد فلسفی در مباحث اصولی توسط اصولیون رخ داده است . جنس مسائل اصولی با توجه به غرض آن ، از ادراکات اعتباری و قراردادی می باشد که تابع نگاه عرفی و عقلایی است و راه را بر قواعد فلسفی و تکوینی و اظهار نظر عقل نظری می بندد .
🔸از این رو ، استناد به
1⃣ محذورهای فلسفی مانند استحاله اجتماع نقیضین ، دور و تسلسل
2⃣ جریان قواعد فلسفی ابواب فلسفه مانند باب علیت ، حرکت، علم و احکام ماهیت و نفس
3⃣ بیان مسائل فلسفی مانند اصالت وجود ، تشکیک و تطابق عوالم ،
در ذیل مباحث اصولی از نمونه های آشکار این خلط می باشد .
🔸امام خمینی تلاش فراوان کرد تا مرز میان ادراکات حقیقی و اعتباری را نشان دهد تا اصول را به فضای عرفی و عقلایی متناسب با ادراکات اعتباری بازگرداند .
💠اما مزیت اصلی علم اصول در نگاه امام خمینی که باید بدان تحلیه و آراسته گردد ، فضای تقنینی حاکم بر غرض علم اصول است .
🔶امام خمینی به معرفی دو فضای گفتگوی بشری پرداختند که یکی محیط ارتباطات متداول روزمره در میان مردم است و دیگری محیط قانونی است که بر اساس روابط مدیریتی شکل می گیرد .
🔸اصولیون در پی قواعد استنباط قانون می باشند . علم اصول تنها با نگاه به محیط تقنین و تشریع ، مسائل خود را می چیند و کاری به محیط گفتگوهای روزمره ندارد . علم اصول وظیفه ی بیان روش قانون گذاری و ابلاغ و اجراء آن در نزد عقلا را بر عهده دارد تا فقیه با به کارگیری آن ، قوانین شرعی را استنباط کند . اگر در علم اصول به ظواهر الفاظ می پردازند ، از باب بیان قواعد ظواهر الفاظ در محیط تقنینی می باشد نه مطلق ظواهر الفاظ . حق اینست که پرداختن به قواعد ظهور الفاظ محیط محاورات روزمره بر عهده علم نحو و معانی بیان باشد .
🔸توجه به فضای قانونی و اقتضائات آن به نظام مند شدن استنباط فقهی کمک شایانی می کند به گونه ای که می توان فقه را از روند مساله محور به برنامه محور ارتقاء داد تا کارآمدی آن بیش از پیش شود .
#امام_خمینی
#مکتب_اصولی_امام
#علم_التقنین
@almohkamat
مقدمه واجب10.mp3
10.01M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه دهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
جهاد تبیین در آیه مباهله.mp3
4.83M
🎙#بشنوید
🔸جهاد تبیین در آیه مباهله
📌جهاد تبیین در عرصه معارف دینی ، نخستین گام مبارزه
🔹تفاوت لعن عالمانه و لعن جاهلانه در قرآن
🔰استاد موالی زاده تبیین می کنند.
#مباهله
@almohkamat
مقدمه واجب11.mp3
10.47M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه یازدهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب12.mp3
7.6M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه دوازدهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب13.mp3
11.71M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه سیزدهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب14.mp3
7.92M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه چهاردهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
🖊سرزمین کربلا در ملکوت
✍به قلم #استاد_موالی_زاده
🔹حکایت مُلکی «وادی طُوی» :
« فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِيَ مِنْ شَاطِئِ الْوَادِي الْأَيْمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبَارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَنْ يَا مُوسَى إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ»(قصص / 30)
📌 آن هنگام که حضرت موسی به همراه همسرش از مدین به سوی مصر در حرکت بود ، در میان راه ، آتشی از دور در آن سوی کوه طور مشاهده کرد «آنَسَ مِنْ جَانِبِ الطُّورِ نَاراً» (قصص / 29) و پس از آن ، روانه آن کوه شد « فَلَمَّا أَتَاهَا» و هنگامی که به نزدیکی کوه طور در دشتی به نام «طُوَی» رسید «إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى» ، و مامور به خلع نعلین شد «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ» ، وحی الهی از میان درختی بر موسی نازل گردید .
🔸با آنکه «بقعه مبارکه» در آیه شریفه ، در کنار کوه طور در سرزمین مصر یا اردن می باشد ، اما ابن قولویه در کامل الزیارات روایتی از امام صادق علیه السلام به روایت خاندان مهزیار اهوازی نقل می کند که آن بقعه مبارکه یعنی محل بعثت موسی به پیامبری را «کربلا» معرفی می کند :
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ :« شَاطِئُ الْوَادِي الْأَيْمَنِ الَّذِي ذَكَرُهُ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ هُوَ الْفُرَاتُ ، وَ الْبُقْعَةُ الْمُبَارَكَةُ هِيَ كَرْبَلَاءُ ، وَ الشَّجَرَةُ هِيَ مُحَمَّدٌ»
❓با توجه به ارزش سندی روایات کامل الزیارات ، توضیح این روایت چه خواهد بود ؟
🖇حکایت ملکوتی «وادی طُوی» :
به استناد آموزه های قرآنی ، هر شئ مادی در جهان طبیعت ، تجلی یافته حقیقتی برتر و مجرد در عالم ملکوت می باشد «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» (حجر /21) و شهود ملکوت اشیاء تنها برای همانند حضرت ابراهیم رخ می دهد «وَ كَذٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ» (انعام/75)
💠بر این اساس ، امام صادق نیز درصدد تفسیر ملکوتی و باطنی آیه شریفه می باشد . قرینه بر این مدعا ، تفسیر «شجره» در روایت به حضرت محمد است که قطعا ناظر به وجود مُلکی و طبیعی شجره نمی باشد بلکه نشان از ملکوت و باطن وحی نازل شده بر حضرت موسی است که به ظاهر از پس پرده و حجاب «شجره» آمده است .
🔺بنابراین امام در صدد این نیست که سرزمین کربلا در عراق را به عنوان محل بعثت موسی به پیامبری معرفی کند بلکه امام می خواهد به ما بگوید «وادی طوی» نیز با آنکه در دنیا ، قطعه زمینی مقدس در سرزمین مصر در کنار کوه است اما ملکوتی دارد . حال ملکوت آن چیست ؟ امام در پاسخ می فرماید ، ملکوت آن «کربلا» است . لذا تقدس دارد «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ» .
✔️حال با توجه به این روایت ارزشمند و مجموع روایات برتری سرزمین کربلا بر سائر بقاع متبرکه مانند کعبه ، می توان گفت : در ملکوت ، حقیقتی است به نام کربلا که رقیقه و تجلی آن در جهان مادی ، همه مکان های مقدس را در طول تاریخ در بر گرفته است .
و هر مکانی که بخواهیم آن را مقدس و نورانی کنیم باید به نام نهضت امام حسین مزین گردد تا به حقیقت ملکوتی کربلا التفات یابد و مقدس شود و باطنی نورانی پیدا کند که تنها اهل شهود و ملائکه آن را می بینند . لذا ملائکه خود را به مکان برگزاری عزای امام حسین متبرک می کنند .
#محرم
#امام_حسین
#کربلا
@almohkamat
مقدمه واجب15.mp3
6.99M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه پانزدهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب16.mp3
8.35M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه شانزدهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
🖊تحلیل جامعه شناختی کوفه
🖊 استحاله فرهنگی کوفه
🖊 سیاست استخفاف فکری فرعون
✍به قلم #استاد_موالی_زاده
#امام_حسین
#محرم
@almohkamat
المحکمات
🖊تحلیل جامعه شناختی کوفه 🖊 استحاله فرهنگی کوفه 🖊 سیاست استخفاف فکری فرعون ✍به قلم #استاد_موالی_زاد
🖊تحلیل جامعه شناختی کوفه
✍به قلم #استاد_موالی_زاده
🔹سید بن طاوس در کتاب مقتل اللهوف از نحوه برخورد عبید اله بن زیاد با مردم کوفه تحلیلی جامعه شناسانه ارائه میدهد . ایشان در کتاب خود از فراخوان ابن زیاد برای جنگ با امام حسین علیه السلام اینگونه گزارش می دهد : «ابن زیاد یاران خود را (امویان کوفه) برای جنگ با امام حسین فرا خواند و آنها هم بی درنگ از او پیروی کردند.» در ادامه در تحلیل این اطاعت پذیری بی چون و چرا و با کمال میل و رغبت مردم کوفه از ابن زیاد برای جنگ با جگر گوشه پیامبرشان ، این آیه شریفه را ذکر می کند : « فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ » (زخرف/54) .
🔸ابن زیاد چه سیاستی در کوفه پیاده ساخت که در نتیجه آن به اقلیت امویان آن شهر روحیه بخشید و بر باطل متحد کرد و قشر خاکستری کوفه با آنها همراه شد و در مقابل ، علویان را به انزوا کشاند یا به رفتاری بی تفاوتانه قانع کرد ؟؟؟
🔰پاسخ سید بن طاوس با استناد به این آیه شریفه که روش برخورد فرعون با ملت خویش را بیان می کند ، بهترین پاسخ بشمار می رود .
🖊 سیاست استخفاف فکری فرعون :
❓فرعون چه سیاستی را در برخورد با مردم خود پیش گرفته بود که اطاعت بی چون و چرا آنها از فرعون را با وجود ستمگری و فساد ، بدنبال داشت ؟
➖قرآن در تشریح سیاست فریبکارانه فرعون ، ابتدا از روش تبلیغاتی او گزارش می دهد : « وَ نَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَ لَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَ هٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي أَ فَلاَ تُبْصِرُونَ»(زخرف/52)
📌فرعون توانست با تبلیغات فرهنگی فراوان (متناسب با آن زمان) در باره شخصیت خود و جاه و جلال ظاهری و پیشرفت های شگفت آور مصر در عرصه معماری ، صنعت ، کشاورزی ، هنر و سائر عرصه های تمدنی ، فکر مردم مصر را تسخیر کند و عقل و اراده آنها را برباید و بدانها بقبولاند که مقام خدایی دارد : « َقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى» . قرآن از این روش فرعون به «سیاست استخفاف فکری» تعبیر می کند که نتیجه آن فرمانبرداری و پیروی کورکورانه و گوسفند وار مردم از فرعون بود :« فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ » (زخرف/54) این روش مختص فرعون نیست بلکه سیره حاکمان جور در طول تاریخ بشریت در مواجهه با ملت ها می باشد ، در واقع با استحاله فرهنگی و فکری آن جامعه ، زمینه استخفاف آنها را فراهم می سازند .
🖊 استحاله فرهنگی کوفه :
🔹در کوفه نیز ابن زیاد با روش های سه گانه زر و زور و تزویر و تبلیغات دروغین به بزرگنمایی قدرت دستگاه پوشالی یزید پرداخت و موفق شد مردم کوفه را به این باور برساند و همه را به اطاعت یزید وادار سازد . امام حسین در روز عاشورا ، خیانت مردم کوفه را اینچنین توصیف می کند : «اسْتَصْرَخْتُمُونَا وَالِهِينَ فَأَصْرَخْنَاكُمْ مُوجِفِينَ سَلَلْتُمْ عَلَيْنَا سَيْفاً لَنَا فِي أَيْمَانِكُمْ» یعنی : «ما را بدادرسى خويش خوانديد همين كه ما شتابان براى دادرسى شما آمديم شمشيرى كه مىبايست طبق سوگندهايتان براى يارى ما بكشيد بروى ما كشيديد»
🖇شایعه حرکت لشکر بزرگ و جرار یزید از شام به سوی کوفه برای سرکوب مردم ، پول پاشی میان جوانان قبائل ، ترساندن بزرگان قبائل ، همراه کردن خواص جامعه با خود مانند قاضی شریح و راه اندازی دستگاه جاسوسی نمونه کارهایی است که ابن زیاد انجام داد تا با سیاست استخفاف ، کوفه را به یزید برگرداند .
#امام_حسین
#محرم
@almohkamat
🖊«عقل فقهی» در سیره امام حسین
✍به قلم #استاد_موالی_زاده:
✔️نگاه به فقه و احکام شرعی و قوانین اسلامی به ویژه تکالیف اجتماعی ، بر دو گونه می باشد : نگاه سطحی و نگاه متعالی .
✔️تفاوت این دو گونه نگاه در موضوع بسیار ارزشمند «تزاحم» میان تکالیف شرعی و پدید آمدن «عذرهای شرعی» ، هویدا می گردد . راهکار دانشمندان فقه در این موضوع ، عمل به اهم است که تشخیص اهم از مهم و ارزش گذاری عذر را به عقل سپرده اند . اما پرسش بنیادین در اینجا ، این است : کدام عقل ؟؟؟
❓عقل ظاهر بین و منفعت طلب و عافیت طلب و محافظه کار یا عقل آرمان گرا و عاشق و جهادگر و پیشرو ؟ «عقل فقهی» کدام است ؟
✔️در مقام پاسخ سزاوار است به تحلیل سیره امام حسین علیه السلام در قیام کربلا بپردازیم تا بتوان پاسخ را یافت . امام در نهضت خود در عاشورا ، با تزاحم ها و عذرهای شرعی فراوانی روبرو گردید که هر یک می توانست هر انسان ظاهر بینی را از ادامه راه منصرف کند . برخی از اشخاص سرشناس هم در طول حرکت امام ، بارها نسبت به آن عذرهای به ظاهر موجه مانند همراهی نکردن مردم ، به امام تذکر می دادند و تلاش می کردند ، امام را به بیعت با یزید قانع سازند .
📎در صحرای کربلا نیز عذرهای به ظاهر موجهی در برابر قیام امام حسین پدید آمد که هر یک به تنهایی ، می توانست تکلیف را بردارد . امام می توانست بگوید زن و بچه ها در این صحرای سوزان با وجود تشنگی طاقت ندارند ، لذا باید تسلیم شد ، یا در روز عاشورا پس از شهادت اصحاب که عرصه بیشتر تنگ شده بود ، به جهت عذر کمبود امکانات ، امام می توانست دست از راه خود بردارد . یا هنگامی که امام تنها ماند و می دانست پس از شهادت ، اهل بیت توسط مردان بی سر و پایی به اسارت برده می شوند (مساله ناموس مطرح بود) ، در آن موقعیت ، می توانست تکلیف را ساقط بداند و عقب نشیند . اما پای امام حسین هرگز نلرزید و بی توجه به این عذرها ، به مسیر خود ادامه داد . اما چرا ؟؟؟
✔️امام حسین در بُعد نظری به آرمان های مقدس در جهان بینی توحیدی توجه داشت و تکلیفی به نام حفظ اسلام و مبارزه با دستگاه ظلم و فساد در رساله عملیه اش نمایان گشت که اهم از هر واجب دیگری مانند حفظ جان و آبرو و مال بود . لذا «عقل فقهی» امام ، آرمان گرا بود نه ظاهر بین
✔️امام حسین در بُعد عملی نیز تنها «توحید» را می دید که از راه مبارزه با دستگاه ظلم و ایجاد عدالت بدست می آید و در این راه تسلیم هیچ عذری حتی شکست ظاهری نشد . بنابراین ، «عقل فقهی» امام عاشق توحید و جهاد گر در عرصه عدالت بود نه عافیت طلب و منفعت طلب .
#امام_حسین
#محرم
@almohkamat
🖊امام سجاد(ع) ميفرمايند: «رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَة»
🖇 خداوند عمويم ابالفضل را رحمت کند که او چنين بود که ايثار کرد و خود را فداي اباعبدالله(ع) کرد و امتحان داد تا دو دستش قطع شد و خداوند متعال در برابر دو دستي که حضرت داد دو بال در بهشت به او داد. با اين دو بال در بهشت با فرشتگان پرواز ميکند همانطوريکه خداوند به جعفر بن ابيطالب دو بال داد.
🏴تاسوعای حسینی تسلیت باد.
#امام_حسین
#محرم
#تاسوعا
@almohkamat
📚پرنیان کربلا
✍ به قلم استاد موالی زاده
🔷ابن زیاد ـ لعنه الله ـ ، آن هنگام که از زینب کبری ـ علیها السلام ـ به طعنه و کنایه پرسید : «كَيْفَ رَأَيْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِيكِ وَ أَهْلِ بَيْتِكِ؟» ، دخت علی ـ علیه السلام ـ فرمود : «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلا » و این گونه بانوی امّ المصائب دشت بلا از جمال و زیبایی کربلا پرده برداشت.
🔹اگر سیاستمداری این گفته ناب را بشنود ، موضع عزت مندانه و هوشمندانه دخت علی را می ستاید که پس از آن همه رنج و درد و مصیبت بی مانند ، در برابر دستگاه طاغوت زمان ، خم به ابرو نمی آورد و با استواری و شهامت مثال زدنی بر اعتقاد خود پافشاری می کند .
در برابر دشمن ، از سختی ها و مشکلات نه تنها گله ای ندارد بلکه از زیبایی آن می گوید . و این گونه دشمن شیطانی خود را ناامید می سازد و طعم تلخ شکست را در همان کوفه به او می چشاند .
🔶این تحلیل با آنکه درست است و در تاریخ هم نقل شده که حضرت زینب با این گفته پر مغز ، ابن زیاد را به چالش کشاند و او را خشمگین کرد « فَغَضِبَ ابْنُ زِيَاد» ، اما بهتر است با نگاهی ژرف تر به این گفته بنگریم .
🔸کلام حضرت زینب تنها یک ژست سیاسی در برابر دشمن نبود بلکه بیان یک واقعیت بود که در کربلا نمود داشت .
🔷روح بلند حضرت زینب در کربلا ، واقعا جمال و زیبایی دید . زیرا در واقع هم مُلک کربلا جمال داشت و هم ملکوت آن . هم ظاهر دنیایی عاشوراء زیبا بود و هم باطن اُخروی آن . و هر دو زیبایی را می توان دید . با آنکه مشاهده جمال ظاهر کربلا تنها نیازمند فطرت پاک است اما جمال باطن و ملکوتی کربلا را تنها چشم دل می بیند .
🔶واقعه کربلا با وجود رنج ها و مصیبت هایی که برای اهل بیت داشت ، نمود ارزش های والای انسانی و معنوی بود و اوج زیبایی فطری را به رخ جهانیان کشاند .
🔸کافی است انسانی با فطرت پاک باشی تا کربلا را همچو تابلویی ببینی که با رنگ های ایثار ، شهادت طلبی ، ظلم ستیزی ، وفاداری ، ادب ، مهربانی ، پایداری ، آزادگی ، عدالت خواهی ، آرمان گرایی و ... رنگ آمیزی شده است .
🔷اما دیدن زیبایی ملکوت کربلا ، چشم دیگری می خواهد . چشم دل می خواهد نه چشم سر .
👈چشم دل باز کن که جان بینی
آنچه نادیدنی است آن بینی
🔹جهان ملکوت دیدنی است اما تنها برای اهلش که اهل یقین هستند و چشم مشاهده ملکوت را دارند
➖«وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ» .
اهل یقین ، اولیاء الهی اند که به مقام صبر دست یافته اند و توان هدایت تکوینی به عالم امر و ملکوت را از سوی خداوند متعال دارند و بر غیر از خود نیز مسلطند و به تناسب درجه یقین ، از ولایت تکوینی بهره مندند
➖«وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُون» .
🔸زیبایی و جمال کربلا جنبه دیگری نیز دارد که درک آن نیازمند اندیشه ای است که از سنت الهی بقاء حق و زوال باطل آگاه باشد
➖«فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَ أَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْض» (رعد/17)
➖«لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَ يُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ» (انفال/8)
و آن زیبایی در اثر و نتیجه قیام امام حسین ـ علیه السلام ـ در راهبری جامعه اسلامی به سوی عدالت و توحید تا رسیدن به جامعه ولایت مهدوی نمود دارد و جنبه تمدن سازی کربلا است
➖«ان یَرزُقَنی طَلَبَ ثارِی مَع إمام هُدیً ظاهِر ناطِق بِالحَقّ مِنکُم»
خونخواهی امام حسین در همراهی کردن امام معصومی است که ظهور می کند و بساط ظلم و طاغوت را برمی چیند و پرچم توحید را در سرتاسر جهان می افراشد .
🔸در همین راستا ، حضرت زینب ـ علیها السلام ـ در مجلس یزید ـ لعنه الله ـ از آینده پس از واقعه کربلا با شهامت و دلاوری خبر می دهد :
➖« فَکِد کَیدَک و اسعِ سَعیَک و ناصِب جُهدَک فَوالله لا تَمحُو ذِکرَنا و لا تُمیت وَحیَنا و لا تُدرِک امَدَنا و لا تُرحَض عَنک عارُها و هَل رایُک الا فَنَدٌ و ایّامَک الّا عَددٌ و جَمعُک الّا بَدَدٌ »
«اى يزيد ، هر فريب و نيرنگ و هر تلاش و توانی كه داری به کار بند ، امّا به خداى که هرگز نمی توانی یاد و نام ما را از ميان بردارى ، و نور وحى ما را خاموش سازى ، و جایگاه با شکوه ما در نزد مسلمانان را بدست آوری ، و لکه ننگ ستمی که به ما روا کردی ، از دامان خود بزدایی . آگاه باش كه اندیشه (طاغوتی) تو سست ، و دوران (حکومتت) اندک و محدود است ، و پیروانت (در آینده نزدیک) پراکنده گردد ».
#ملکوت_کربلا
#تمدن_نوین_اسلامی
#امتداد_حکمت
@almohkamat
مقدمه واجب17.mp3
8.39M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه هفدهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat