eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
107 عکس
14 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه العقود جلسه ۱۷.mp3
8.74M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره ⁉️آیا منفعت مقصوده عقلایی محلله در صدق ملکیت شرط است ؟ 🔺بررسی تفاوت دیدگاه صاحب جواهر و شهید ثانی در این موضوع ⁉️ آیا ماهیت ملکبت در وصیت با ماهیت ملکیت در غصب تفاوت دارد ؟ 🔰 📅جلسه هفدهم/چهارشنبه 1402.10.19 🆔@mavalyzade_ir
🖊ماه رجب در قوس صعود انسان ✍🏻 : 🔸ماه رجب اگر چه از سنخ زمان مادی می باشد و از این جهت تفاوتی با دیگر زمان ها پیدا نمی کند اما از جنبه ملکوتی و غیبی بر دیگر زمان ها برتری و فضیلت دارد . 📌نکته بسیار مهم اینکه در روایات بر جنبه غیبی ماه رجب تاکید شده و بندگان را به ارتباط با عالم ملکوت از راه مراقبت بر اعمال رجبیه تشویق می کند . 🖊صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی بر اساس آیه « وَ إِنْ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلاَّ عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ »(حجر/21) هر امر مادی ، باطنی ملکوتی دارد که نمود و تجلی آن می باشد . جهان طبیعت «تنزل یافته» و «رقیقه» و «ظلّ» جهان غیب و ملکوت بشمار می آید که این نزول ، تجلی است و نه تجافی . « فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‌ءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (یس/83) 🔹زمان ها و مکان ها هم مانند دیگر اشیاء دارای ملکوت غیبی هستند که از چشمان ظاهری در نهان است همانند «کعبه» که تجلی «بیت معمور» در عرش الهی است . تقدس و تبرک برخی از مکان ها یا زمان ها و تاثیر تکوینی آنها بر نفوس ، به جهت باطن غیبی آن است که هر چه التفات حضوری نفس ما به آن غیب بیشتر باشد ، تاثیر بیشتری می پذیرد . فلسفه اعمال معنوی آن زمان و مکان مقدس نیز آماده شدن انسان برای درک آن حقیقت غیبی است . 🖊راه آسمان از مسیر ماه رجب 🔺«داعی» یکی از ملائکه الهی در آسمان هفتم است که با حلول ماه رجب هر شب «رجبیون» را خطاب می کند و بشارت می دهد و در وصف ماه رجب از سوی خداوند می گوید :«جَعَلتُ هذا الشَّهرَ حبلًا بَيني و بَين عِبادي، فَمَن اعتَصَمَ به وَصَلَ إليّ» . به تعبیر «اعتصام » دقت شود که شرط سیر الی الله در این ماه است . 🖊نوشیدن از نَهر ملکوتی رجب به استناد روایت شریفه: «رجب ، نَهرٌ في الجنّة أشدّ بياضاً من اللّبن و أحلى من العسل، من صام يوما من رجب سقاه اللّه من ذلك النهر» می توان گفت ، حقیقت ملکوتی ماه رجب به صورت نهری روان با اوصاف خاص تمثل می یابد که صائم با صیام هر یک روز از آن ، از نهر ملکوتی می نوشد. 💢از اینجا می توان به اهمیت روزه در ماه رجب پی برد . لذا امام معصوم برای کسانی که امکان روزه گرفتن در این ماه را ندارند ، جایگزینی از سنخ صدقه یا دعا و تسبیح معرفی کرده است . 🖊رویت جایگاه بهشتی رجبیون اثر ملکوتی دیگر ماه رجب ، بشارت باز شدن چشم قلب برای اولیاء است . سید بن طاووس در روایتی نقل می کند ، هر آن کس در این ماه همراه با روزه ، اعمالی خاص انجام دهد ، از این دنیا نمیرد مگر آنکه خود جایگاهش را در بهشت ببیند یا دیگری جایگاهش را ببیند . «لم يمت حتّى يرى‏ مقعده‏ من الجنّة أو يُرى له‏» . بر اساس نقل علامه حسن زاده آملی اهل دل در ماه رجب به شهود های رجبی متعددی دست می یابند . @almohkamat
🖊امام هادی علیه السلام: مَنْ اتَّقی الله یتَّقی، وَ مَنْ اطاعَ لله یطاع، و من اطاعَ الخالق لم یبال سَخَطَ المَخْلُوقین، و مَنْ اَسْخَطَ الخالق فَلییقَنَ ان یحِلَّ به سَخَطَ المَخلوقین؛ 📌هر کسی از خدا بترسد، مردم از او بترسند، هر که خدا را اطاعت کند، از او اطاعت کنند، و هرکه مطیع آفریدگار باشد، باکی از سخت مخلوقین ندارد، و هر که خالق را به خشم آورد، باید یقین کند که به خشم مخلوق دچار می‌شود. 📚(بحارالانوار، ج۶۸، ص۱۸۲) 🏴شهادت امام هادی علیه السلام @almohkamat
💠از جمله برکات ماه مبارک رجب، ادعیه فصیح، بلیغ و عمیق از نظر معنی، به ویژه جملاتی است که درباره اوصاف جلال و جمال خداوند در آنها آمده است، دعاهایی که دل را از رذایل پاک و به فضایل و نور آراسته می گرداند: 📌« این ادعیه در ماه مبارک رجب و خصوصاً در ماه مبارک شعبان اینها مقدمه و آرایشی است که انسان به حسب قلب خودش می کند برای اینکه مهیا بشود برود مهمانی؛ مهمانی خدا، مهمانی ای که در آنجا سفره ای که پهن کرده است قرآن مجید است.» 📚 (صحیفه امام، ج ۱۳، ص: ۳۳) @almohkamat
وسوسه شیطان در بهشت ملکوتی .mp3
688.8K
🎙استاد موالی زاده 💢وسوسه شیطان در بهشت ملکوتی ⁉️وسوسه شیطان در بهشت ملکوتی نسب به آدم و حوا چه تفاوتی با وسوسه دنیایی دارد ؟ 📚جلسه 23 از سلسله جلسات انسان شناسی استاد @almohkamat
🖊نکیر و منکر یا بشیر و مبشر ؟ ✍🏻به قلم : 🔹«و ادْرَأْ عَنِّي مُنْكَراً وَ نَكِيراً وَ أَرِ عَيْنِي‏ مُبَشِّراً وَ بَشِيرا » این فقره در یکی از دعاهای ماه رجب آمده است که عبد از خداوند می خواهد آن دو فرشته الهی که در قبر بر او ظاهر می شوند ، «نکیر» و «منکر» نباشند بلکه «بشیر» و «مبشر» را ببیند . 🔸آیت الله شاه آبادی می گوید :« بشیر و مبشر همان نکیر و منکرند و تعدد به اعتبار خواهد بود»(شذرات/ ص217) و علامه مجلسی در بحار توضیح می دهد که ملائکه سئوال کننده از عقائد میت در قبر ،برای مومن با چهره ای نیکو و مهربان ظاهر می شوند که «بشیر» و «مبشّر» هستند ، و بر غیر مومن با چهره ای زشت و ترسناک نمایان می شوند که «نکیر» و «منکر» خواهند بود . ⁉️حال پرسش اینجاست که چگونه یک نوع از فرشتگان دارای دو ماهیت زشت و زیبا خواهند بود ؟ آیا ملائکه می توانند زشت باشند ؟ 🖊رویت ملائکه : با توجه به آیه شریفه « فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِيّاً » ، ملائکه وجود مادی ندارند و نمی توانند به وجود مادی آلوده شوند لذا با چشم سر نمی توان آنها را دید بلکه تنها راه ارتباط با وجود مجرد و غیبی فرشتگان ، قلب و روح انسان است که ملائکه در آن تمثل می یابند . در نتیجه : 1️⃣ارتباط با ملائکه انحصاری و شخصی است و برای هر کس جداگانه و مستقل اتفاق می افتد . 2️⃣شکل و شمایل و چهره فرشته ی ظاهر شده بر قلب انسان را روح آن انسان تعیین می کند. 3️⃣رویت ملائکه برای اولیاء الهی در دنیا و پیش از مرگ اتفاق می افتد اما عموم انسان ها ، فرشتگان را در هنگام مرگ و پس از مرگ می بینند . 🖊چهره ملائکه : ذات ملائکه متعلق به عالَم قدس و ملکوت می باشد که از سنخ نور است لذا بر روح انسان مانوس با ملکوت و متنفر از دنیا ، با چهره ای زیبا نمایان می شود مانند مریم مقدس که جبرئیل در قامت جوانی زیبا بر قلبش تمثل یافت . 📌حضرت عزرائیل و اعوانش هم با چهره ای زیبا و مهربان بر او نمایان می شوند مانند شهیدان که با چهره ای آرام و حتی خندان به جهان باقی می شتابند . آن دو فرشته سئوال کننده از عقائدش در شب اول قبر را هم زیبا می بیند و «بشیر» و «مبشر» بر او ظاهر می شوند . 💠اما اگر روح انسان با ظلمات دنیای مادی انس داشت و بدان عشق می ورزید ، از وطن اصلی خود یعنی ملکوت و غیب نفرت می یابد؛ زیرا ملکوت و عالَم غیب ، او را از معشوق ظلمانیش جدا می کند لذا هم از مرگ می ترسد و هم از امور ملکوتی می هراسد و در نتیجه آنها را در صورتی ترسناک و زشت می بیند و تنها امور مادی در نظرش زیبا هستند . 💢این روح آلوده به دنیا و متنفر از ملکوت، ملائکه نورانی و قدسی را در شب اول قبر در صورتی ترسناک و وحشتناک و زشت می بیند و در نظرش «نکیر» و «منکر» خواهند بود . عزرائیل و اعوانش را هم در هنگام مرگ ، با چهره ای دهشتناک می بیند و گرنه ملائکه ذاتا نور هستند . @almohkamat
☘قالَ الامام الجواد(ع ) : خَفْضُ الْجَناحِ زینَةُ الْعِلْمِ، وَ حُسْنُ الاْدَبِ زینَةُ الْعَقْلِ، وَ بَسْطُ الْوَجْهِ زینَةُ الْحِلْمِ . 🍀امام جواد (ع):تواضع و فروتنی زینت بخش علم و دانش است؛ ادب داشتن و اخلاق نیک زینت بخش عقل می باشد؛ خوش رویی با افراد زینت بخش حلم و بردباری است. 📚كشف الغمّه، ج ۲ ، ص ۳۴۷ 🌹ولادت با سعادت امام جواد علیه السلام مبارک باد. @albayann
💠 سلسله نشست های علمی «خطابات قانونیه» 🔰موضوع: نسبت خطابات قانونیه با ثابتات و متغیرات 🎙 اساتید ارائه دهنده: حجت‌الاسلام محمد جواد تاکی حجت‌الاسلام سید فرید موالی زاده ⏰ سه شنبه 3 بهمن، ساعت 15:30 🏠مکان: قم، میدان معلم ، مدرسه امام کاظم علیه السلام ، طبقه سوم ، اتاق 310 @almohkamat
018.mp3
13.16M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره 🔹جمع بندی دیدگاه مختار در رابطه با نسبت ملک و مال و منافع مقصوده محلله 🔹نسبت شارع و احکامی مانند وصیت و ضمان و غصب با ملک عقلایی 🔹ضرورت استفاده از قواعد منطق اعتباریات و اجتناب از نگاه فلسفی در تبیین موضوعات فقهی 🔰 📅جلسه هجدهم/سه شنبه 1402.11.03 🆔@mavalyzade_ir
🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ، وَحُجَّتَهُ عَلَىٰ عِبادِهِ، 🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ 🌱قسم به وعده ی شیرین مَن یَمُت یَرنی 🍃که ایستاده بمیرم فقط به احترام علی ولادت حضرت امیر المومنین علیه السلام بر شیعیان و محبین حضرتش مبارک باد. @almohkamat
🖊امام علی و گذر از خندق إنّیّت ✍به قلم : 🔹قَالَ النَّبِيُّ : «لَضَرْبَةُ عَلِيٍّ (یوم الخندق) خَيْرٌ (أو أفضَل) مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَيْنِ» افضلیت ضربت امام علی دو چهره دارد که یکی مُلکی و ظاهری است که در حوزه سیاسی قابل طرح است ،و دیگری ملکوتی و باطنی که چهره مُلکی نمود باطن ملکوتی است.   🖊چهره سیاسی فضیلت : 🔺نقش آفرینی امام علی در غزوه خندق با کشتن پهلوان نام آور لشکر مشرکان ،پیروزی مسلمانان بر کفار را به ارمغان آورد . رهآورد این پیروزی با ارزش ،تثبیت حکومت نوپای پیامبر اسلام بود . از این رو پیامبر در توصیف رویارویی امام علی با عمر بن عبدود فرمود : « بَرَزَ الْإِيمَانُ كُلُّهُ إِلَى الْكُفْرِ كُلِّهِ‏» . بنابراین ، افضلیت یک ضربت شمشیر امیرالمومنین بر همه عبادت ثقلین از جهت تاثیر گذاری سیاسی در تثبیت جریان توحیدی است که عبادت انس و جن فاقد این میزان از تاثیر بود . 🖊چهره ملکوتی فضیلت : 🔶بر اساس جهان بینی الهی ، ارزش هر فعلی از افعال انسان در باطن ملکوتی و غیبی و سرّ آن تجلی می کند و گرنه صورت مادی افعال انسان ها شبیه هم می باشد . روایت داریم که باطن نماز یکی ، هاله ای از نور است و دیگری هاله ای از تاریکی و سیاهی . بر این اساس ، افضلیت و برتری ضربت شمشیر امام علی از جهت باطن ملکوتی و غیبی آن فعل است که بر ملکوت و باطن عبادت انس و جن چیره می گردد . عبادت در اینجا تنها شامل مناسک دینی نیست بلکه در بر گیرنده هر فعل نیکی است . در نتیجه ، اگر تمام افعال نیک جن و انس را با فعل امام مقایسه کنیم ، باطن ملکوتی ضربت امام در اعلی علیین قرار می گیرد .   🖊الفعل فعل الله و هو فعلنا : 💠از نگاه قرآن ، در واقع افعال هر انسانی فعل الله است « فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ » لکن اوحدی از اولیاء الهی این واقعیت را می بینند در حالی که عموم انس و جن از درک آن غافلند. بر این اساس شدت و ضعف باطن ملکوتی هر فعل نیک به اخلاص بستگی دارد . دیگران و خوشایند آنها را ندیدن ، رتبه نازله اخلاص است اما هنر در ندیدن خود در هنگام انجام فعل است «تو خود حجاب خودی از میان برخیز» که این رتبه از اخلاص آن هنگام تحقق یابد که فعل خود را «فعل الله» و دست خود را «ید الله» و چشم خود را «عین الله» ببیند نه آنکه تنها بداند . 📌امیرالمؤمنین در هنگام مبارزه با پهلوان کفار به درجه « وَ مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ رَمَى» رسیده بود و ضربت شمشیر خود را ضربت خداوند می دید .لذا تا خشم ناشی از جسارت آن ملعون فرو ننشست ، از کشتنش خودداری کرد تا انیت و انانیت در میان نباشد . اما انس و جن عبادت های خود را فعل خود می بینند که برای رضایت خداوند انجام می دهند و حقیقت آیه« فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ » را نه تنها در افعال خود بلکه در عبادات خود ندیدند . 🔰تذکر : تاکنون برای عبادات ثقلین در برابر ضربت امام وجودی قائل بودیم اما بنابر تفسیری ادق از افضلیت ، جایی برای عبادت ثقلین باقی نمی ماند زیرا ذات امام تجلی بالاترین رتبه هستی است . @almohkamat
14.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 قیام حسینی، تبیین زینبی 🔰امام خامنه ای 🏴 سالروز کبری سلام‌الله علیها تسلیت باد. @almohkamat
آغاز حرکت از کجاست؟.mp3
1.49M
🎙 ⁉️بحث حرکت از کجا آغاز میشود؟ 🔺علت چاپ نشدن جلد 4 اصول فلسفه و روش رئالیسم شهید مطهری در بیان @almohkamat
نسبت طب اسلامی با فقه.mp3
823.5K
🎙 🔺نسبت طب اسلامی با فقه ⁉️آیا می توان برای جدا کردن روایات فقهی از روایات باب طب و علوم حقیقی ملاکی ارائه داد ؟ ⁉️آیا بر این جداسازی ثمره عملی مترتب می شود ؟ پاسخ میدهند @almohkamat
19.mp3
13.17M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره ⁉️آیا متعلق ملکیت می تواند کلی باشد ؟(ملکیت مشاع ، کلی در معین و کلی در ذمه) ⁉️ تعریف ذمه چیست ؟ تفاوت ذمه با عهده از نگاه محقق نایینی و شهید صدر ⁉️مالکیت شخص بر ما فی الذمه خود امکان پذیر است ؟ 🔰 📅جلسه نوزدهم/سه شنبه 1402.11.10 🆔@mavalyzade_ir
🎙امام خامنه ای: 📌دهه‌ی فجر، در حقیقت مقطع رهایی ملت ایران و آن بخشی از تاریخ ماست که گذشته را از آینده جدا کرده است.  📌 دهه‌ی فجر، آن آیینه‌یی است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد. اگر این آیینه نبود، باز هم مثل همان دوره‌های تاریک و قرون خالیه، بایستی ما مینشستیم و اسمی از اسلام میآوردیم.  📌 برگزاری دهه‌ی فجر، باید مثل برگزاری جشن نیمه‌ی شعبان باشد.  📆۱۳۶۹/۱۰/۱۱ 🇮🇷 مبارک باد🇮🇷 @almohkamat
فقه العقود ج 20.mp3
12.61M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره 🔺بیان ادله عدم صدق ملکیت شخص بر ما فی الذمه خود از نگاه فقها 🔺بررسی ایراد اتحاد من له الملک و من علیه الملک در بیع الدین علی من هو علیه 🔺بررسی راه حل صاحب جواهر و شیخ انصاری در توجیه بیع الدین به مدیون 🔰 📅جلسه بیستم/چهارشنبه 1402.11.11 🆔@mavalyzade_ir
🖊دشمنی با مردم از نگاه قرآن ✍🏻به قلم «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاَ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعا یسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ »(قصص/4) خداوند متعال عامل استکبار و سرکشی فرعون بر روی زمین را تنها ظلم به گروهی از مردم مصر (بنی اسرائیل) نمی داند بلکه عامل اصلی طغیانگری فرعون ، دشمنی با همه مردم مصر است . حضرت موسی هنگامی که از فرعون خواست تا بنی اسرائیل را با خود به همراه برد ، «أَنْ أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ»(دخان/ ) ، بنی اسرائیل را با تعبیر «عباد الله» یاد می کند که به استناد تفسیر علامه ،به استکبار فرعون در برابر خدا به دلیل ظلم به گروهی از مردم اشاره دارد ؛ زیرا آنها عباد الله هستند . 🔺قرآن دشمنی فرعون با مردم مصر را در ضمن به کارگیری دو سیاست خبیثانه نشان می دهد : 1️⃣سیاست تفرقه میان مردم مصر : فرعون پیش از آنکه ظلم و ستم به بنی اسرائیل را آغاز کند ، نخست به تفرقه میان مردم مصر و ایجاد چند دستگی و دو قطبی های دروغین پرداخت «وَ جَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعا» پس از آن به آزار و اذیت بنی اسرائیل روی آورد «یسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ» . 📌علامه طباطبایی معتقد است که فرعون با ایجاد اختلاف ، مردم مصر را در برابر همدیگر قرار می داد تا با وحدت و همگرایی ، قدرت نیابند و بر علیه ظلم پادشاه قیام نکنند. فرعون در راستای تحقیر بنی اسرائیل و تحریک مردم مصر ، آنها را اقلیتی معرفی می کند که با همه مردم مصر دشمنی دارند . « إِنَّ هٰؤُلاَءِ لَشِرْذِمَةٌ قَلِيلُونَ * وَ إِنَّا لَجَمِيعٌ حَاذِرُونَ »(شعراء/56) 2️⃣سیاست استخفاف فکری مردم : قرآن در تشریح سیاست فریبکارانه فرعون در برابر مردم ، ابتدا از روش تبلیغاتی او گزارش می دهد : « وَ نَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَ هٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي أَ فَلاَ تُبْصِرُونَ»(زخرف/52) 🔹فرعون توانست با تبلیغات فرهنگی فراوان (متناسب با آن زمان) در باره شخصیت خود و جاه و جلال ظاهری و پیشرفت های شگفت آور مصر در عرصه معماری ، صنعت ، کشاورزی ، هنر و سائر عرصه های تمدنی ، فکر مردم مصر را تسخیر کند و عقل و اراده آنها را برباید و بدانها بقبولاند که مقام خدایی دارد : « َقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى» . قرآن از این روش فرعون به «سیاست استخفاف فکری» تعبیر می کند که نتیجه آن فرمانبرداری و پیروی کورکورانه و گوسفند وار مردم از فرعون بود :« فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ‏ » (زخرف/54).امروزه حکومت های غربی نیز برای همراه کردن مردم از سیاست فریب افکار عمومی بهره می برند 🔸اما در اسلام ، همراهی همدلانه مردم با حکومت اسلامی مورد تاکید است . «فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ»(ابراهیم/37) . رابطه محبت آمیز رهبر با مردم و تاکید وی بر حفظ وحدت داخلی به همراه مشارکت دادن مردم در اداره امور از ویژگی های حکومت اسلامی است که امروزه در بیان و بنان و سیره عملی رهبر انقلاب بارز است . @almohkamat
🏴شهادت امام موسی بن جعفر علیه السلام تسلیت باد. 🏴الإمام الكاظم(ع : وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فی أرْبَعٍ: أوَّلُها أنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ، وَالثّانِیةُ أنْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِكَ، وَالثّالِثَةُ أنْ تَعْرِفَ ما أرادَ مِنْكَ، وَالرّابِعَةُ أنْ تَعْرِفَ ما یخْرِجُكَ عَنْ دینِكَ. 📌امام كاظم(ع):تمام علوم جامعه را در چهار مورد شناسائی كرده ام: اوّلین آن ها این كه پروردگار و آفریدگار خود را بشناسی و نسبت به او شناخت پیدا كنی. دوّم، این كه بفهمی كه از برای وجود تو و نیز برای بقاء حیات تو چه كارها و تلاش هائی صورت گرفته است. سوّم، بدانی كه برای چه آفریده شده ای و منظور چه بوده است. چهارم، معرفت پیدا كنی به آن چیزهائی كه سبب می شود از دین و اعتقادات خود منحرف شوی یعنی راه خوشبختی و بدبختی خود را بشناسی و در جامعه چشم و گوش بسته حركت نكنی. 📚كافی: ج ۱، ص ۵۰، ح ۱۱ @almohkamat
🖊بُخوع نفس پیامبر در راه بعثت ✍به قلم ـ «طه * مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى »(طه/2) 💠پرده اول ـ مشقت فردی : برخی این آیه را ناظر به مشقت کشیدن پیامبر در عبادات شخصی دانسته اند . در روایات آمده پیامبر در هنگام نماز بر یک پا تکیه می داد یا آنکه بر انگشتان پا می ایستاد تا نفس خود را به رنج و زحمت بیشتری بیاندازد و پس از آن این آیه نازل شد . 💠پرده دوم ـ مشقت اجتماعی و سیاسی : این آیه را می توان به سختی ها و رنج هایی تفسیر کنیم که پیامبر در راه تبلیغ دین و هدایت مردم در مواجه با کفار و مشرکین و منافقین به جان خریدند به گونه ای که پیامبر فرمود : « مَا أُوذِيَ‏ نَبِيٌّ مِثْلَ مَا أُوذِيتُ» .  💠پرده سوم ـ مشقت تربیتی : این آیه می تواند ناظر به مشقت پیامبر در راه همراه کردن همراهان خود در استقامت و پایداری بر دین اسلام و عدم طغیانگری در برابر خداوند است « فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ وَ لا تَطغَوا»(هود/112) به گونه ای که پیامبر در خصوص این آیه فرمود :«شیبتنی سورة هود» . 💠پرده چهارم ـ مشقت ملکوتی : امام خمینی در نامه عرفانی خود به فرزندش ، احتمال می دهد که این آیه شریفه به سفر چهارم پیامبر «اشاره ای لطیفه» دارد . 📌درجه وجودی پیامبر اسلام تا بدانجا است که همه مراتب جهان غیب را درنوردیده است . « الفاتح لما انغلق» امام علی در توصیف پیامبر می فرماید که ایشان تمام درب های جهان غیب را گشود و درب بسته ای نماند و به مقام «قاب قوسین او ادنی» یعنی واحدیت و احدیت نائل شد .  🔹بعثت پیامبر تنها به معنای تبلیغ کلامی معارف و احکام الهی نیست بلکه پیامبر در درون مخاطب خود هم «بعثت» و برانگیختگی و انقلاب ایجاد می کند تا آنگاه با ولایت تکوینی خود ، او را به سوی مقامات معنوی توحید و اسماء الهی برساند . 🔺پیامبر برای رساندن همه انسان ها به درجه والای قُرب غیبی که خود بدان رسیده ، تلاش می کند و از آنجا که شاهد نرسیدن انسان ها به آن درجه است ، رنج می کشد و از این رو خداوند متعال تسلی می دهد : « مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى» . 🔶 در آیه دیگر آمده است :«لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلاَّ يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ»(شعراء/3) . یعنی ای پیامبر ،گویی می خواهی جان خود را از شدّت اندوه از دست دهى به خاطر اينكه آنها ايمان نمى‌آورند . 🌱عید مبارک باد. @almohkamat
🖊مقام معظم رهبری 📌 بیست و دوم بهمن، در حکم عید غدیر است؛ زیرا در آن روز بود که نعمت ولایت، اتمام نعمت و تکمیل نعمت الهی، برای ملت ایران صورت عملی و تحقق خارجی گرفت. ۱۳۶۸/۱۱/۰۴ 💠 هر گاه و هر جا که از پیروزی ۲۲ بهمن یادی و نامی آورده می شود، چهره ی شهید و نقش خونین شهادت، در برابر چشم ها پدیدار می گردد. ۱۳۶۸/۱۱/۱۹ 🇮🇷پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد 🇮🇷 @almohkamat
21.mp3
13.74M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره 🔺نقد شیخ انصاری نسبت به صاحب جواهر در نقض قانون بیع در مساله بیع الدین 🔺دفاع امام خمینی از شیخ انصاری در دو طرف بودن نسبت ملکیت حتی در ملکیت ما فی الذمه 🔺پاسخ به ایراد شهیدی و سید یزدی به ملکیت آنا ما در بیع الدین 🔰 📅جلسه بیست و یکم/سه شنبه 1402.11.25 🆔@mavalyzade_ir
🖊 شعبان : ماه «صَعْق» ✍به قلم «الٰهِي وَ اجْعَلْنِي مِمَّنْ نادَيْتَهُ فَاجابَكَ وَ لٰا حَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلٰالِكَ» 🔹امام خمینی به استناد این فقره از مناجات شعبانیه که بیان کننده مقامات اولیاء الهی است ، ماه شعبان را ماه «صعق» و فناء در ذات الهی به سبب تجلی جلال الهی معرفی می کند . 💠ایشان بشر را با توجه به نسبت او با ذات حق ، به 4 گروه تقسیم می کند : 1⃣گروه محجوبان که در حُجُب ظلمانی جهان مادی فرو رفته اند و غافل از سیر الی الله هستند . 2⃣گروه سالکان که مسافر الی الله و مهاجر به سوی بارگاه قدس هستند و سفر نخست خود را که سیر من الخلق الی الحق می باشد ، آغاز کرده اند . 3⃣گروه واصلان که از حجاب کثرت خارج شده اند و تنها به ذات حق مشغولند و از خلق ، غافل و محجوبند . اینان به مقام «صعق کلی» و «فنای مطلق» رسیده اند . همان مقام «قاب قوسین» که حضرت موسی هم بدان رسید « وَ خَرَّ مُوسَى صَعِقاً» اگر چه مقام پیامبر اسلام بالاتر است و به «أو أدنَی» نائل شد . 4⃣گروه راجعان الی الخلق که در جایگاه هدایت قرار می گیرند مانند انبیاء عظام و اوصیای ایشان ـ علیهم السلام ـ . این گروه با آنکه به کثرت التفات دارند و به ارشاد خلق مشغولند اما کثرت ، سبب حجاب آنها نیست . 📌مناجات شعبانیه اشاره به مقامات و ویژگی های گروه سوم دارد . ماه شعبان ظرف سلوک سالکانی است که به درجه «کمال الانقطاع» می رسند و حجب نورانی را در نوردیده ، به «معدن عظمت» حق تعالی نائل می شوند و پذیرای تجلی الهی می شوند و به مقام «صَعق» و فناء فی الله می رسند . 🖊مقام «صَعق» حضرت موسی 🔸حضرت موسی پس از اتمام چله موسویه ، از ربّ خود تقاضا کرد :«رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ» و پاسخ شنید:« لَنْ تَرَانِي» و سپس خداوند متعال بر کوه تجلی کرد و سبب نابودی آن کوه شد «فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكّاً » ، و موسی هم از هوش رفت :«وَ خَرَّ مُوسَى صَعِقاً». ⁉️آیا موسی از اتفاق وحشتناک با خاک یکسان شدن کوه ترسید و از هوش رفت ؟ علامه طباطبایی سبب را ترس و وحشت مادی نمی داند بلکه حضرت موسی جلال الهی را با واسطه جبل شهود کرد و فناء خود را در ذات حق دید و از هوش رفت اگر چه از شهود مستقیم ذات حق منع شد . 🖊معنای «صَعِقَ لِجَلٰالِكَ» در مناجات شعبانیه 💢همه انسان ها در واقع فانی در ذات حق هستند و از هویت مستقل و کثرت بی بهره اند اما به سبب انس با طبیعت مادی، در حجب ظلمانی گرفتارند و از فناء خود غافلند تا زمان مرگ فرا رسد که متوجه فناء می شوند « لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ»(ق /22) 🔹اما اگر کسی در این دنیا به فناء خود التفات یافت و تجلیات جلالی خداوند متعال را با چشم دل مشاهده کرد ، همانند حضرت موسی دچار «صعق» می شود . @almohkamat
🖊ماه شعبان : عید اولیاء الله 🔹« ماه شعبان از اوّل تا آخرش عيد است . عيدِ اولياء الله .. ماه شعبان، ماهِ فرصتها است؛ از روز اوّل تا روز آخر. 📌استغفارِ در اين ماه، دعاى در اين ماه، زيارتِ در اين ماه، تضرّعِ در اين ماه، قرآن خواندنِ در اين ماه، نماز خواندنِ در اين ماه، اينها همه فرصت است.» ✏️گزیده ای از سخنان   @almohkamat
🖊سلام علیکم سوال : چگونه نظریه اعتبارات علامه را یاد بگیریم ؟ 🔰پاسخ (سیر مطالعاتی ادراکات اعتباری) ۱ - مقاله ششم کتاب اصول فلسفه با شرح شهید مطهری ۲ - بخش استصحاب احکام وضعی کتاب کفایه الاصول با حواشی علامه بر آن ۳- مقاله جاودانگی اخلاق شهید مطهری در کتاب نقدی بر مارکسیسم ۴- دیدگاه امام خمینی در تمایز علوم در ابتدای کتاب مناهج الوصول ۵ - مبحث موضوع علم در کتاب درس های شفاء شهید مطهری @almohkamat
240214_1122.mp3
13.84M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره ⁉️آیا ملکیت (آنا ما) امکان پذیر است ؟تحلیل فقهی ملکیت احد العمودین و بیان دیدگاه شیخ انصاری و امام خمینی 📌ایرادات محقق نایینی به ملکیت (آنا ما) و پاسخ های امام خمینی به ایشان ⁉️آیا ملکیت (آنا ما) شخص نسبت به ما فی الذمه خود قابل قبول است ؟ بیان ادله طرفین 🔰 📅جلسه بیست و دوم/چهارشنبه 1402.11.25 🆔@mavalyzade_ir
🖊رُعب مهدوی ✍به قلم : 🔹«رُعب» و «رُهب» از عوامل اصلی پیروزی امام زمان بر جبهه باطل می باشد که در روایات عصر ظهور آمده است : «الْقَائِمُ مِنَّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ»(بحار/ج52/ص191) 📌«رُعب» و «رُهب» یک ترس معمولی نمی باشد بلکه آن هنگام است که ترس و هراس و وحشت سرتاسر وجود دشمن را فرا گیرد و دچار اضطراب و به هم ریختگی روحی می گردد به گونه ای که قدرت ایستادگی و پایداری را از دست می دهد .  🔶«رُعب» و «رُهب» اصلی ترین راهبرد اسلام در میدان جنگ برای شکست دادن دشمن و جبهه باطل می باشد تا با خونریزی کمتر ، دشمن را به شکست بکشاند و خود ،در امان بماند «سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ»(آل عمران/151) و «لَأَنْتُمْ أَشَدُّ رَهْبَةً فِي صُدُورِهِمْ مِنَ اللَّهِ» (حشر/13) 🔺«رُعب» و «رُهب» راهبردی است که نقش کلیدی در کتاب جهاد دارد و بر اساس آن احکام فقهی فراوانی را می توان استنباط کرد : یکی از آن آن احکام ، وجوب شرعی آمادگی همه جانبه نظامی در سطح فوق العاده است که سبب وحشت دشمن گردد «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ ... تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ»(انفال/60) یکی دیگر از آن احکام ، وجوب شرعی برخورد سخت نظامی با دشمن است تا در دل آن ها وحشت و هراس پا بگیرد «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً»(توبه/123) و « فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَ اضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ»(انفال/12) 💠«رُعب» و «رُهب» در حوزه دفاع و امنیت ، دو اثر در برابر دشمن دارد :  1⃣ اثر بازدارندگی از تهاجم و گرایش دشمن به صلح : در قرآن پس از تاکید بر وجوب آمادگی همه جانبه در برابر دشمن ، مساله صلح مطرح می گردد «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا» .  2⃣ اثر به هم ریختگی درونی جبهه دشمن به گونه ای که دشمن از درون متلاشی می شود . «تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى» «رُعب» و «رُهب» تنها عامل شکست جبهه طاغوت و باطل است و در جبهه حق و توحید راه ندارد زیرا ایمان به وجود لا یزال و قدرت نامحدود الهی سبب از بین رفتن هراس از غیر خدای متعال می گردد که سربازان کافر محروم از آنند . 🖊کارکرد رُعب در عصر ظهور 💠در دوره ظهور درگیری با جبهه باطل و طاغوت در دو مرحله صورت می پذیرد : 1⃣در گام اول در روایات عصر ظهور آمده که خروج امام زمان و پیروزی وی به آسانی نیست بلکه در ابتدا جنگ های سختی رخ می دهد به گونه ای که در میدان نبرد جوی خون راه می افتد  «قَدْ خَرَجَ قَائِمُنَا لَمْ يَكُنْ إِلَّا الْعَلَقُ وَ الْعَرَقُ»(بحار/ج52/ص358)  2⃣در گام دوم جبهه طاغوت از قدرت امام به هراس می افتد و در لاک دفاعی خود فرو می رود و از شدت «رُعب» ، دچار اختلاف و فروپاشی از درون می گردد و نابود می شود .«لاَ يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعاً إِلاَّ فِي قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ ...تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى»(حشر/14) @almohkamat