eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
109 عکس
14 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
018.mp3
13.16M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره 🔹جمع بندی دیدگاه مختار در رابطه با نسبت ملک و مال و منافع مقصوده محلله 🔹نسبت شارع و احکامی مانند وصیت و ضمان و غصب با ملک عقلایی 🔹ضرورت استفاده از قواعد منطق اعتباریات و اجتناب از نگاه فلسفی در تبیین موضوعات فقهی 🔰 📅جلسه هجدهم/سه شنبه 1402.11.03 🆔@mavalyzade_ir
🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ، وَحُجَّتَهُ عَلَىٰ عِبادِهِ، 🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ 🌱قسم به وعده ی شیرین مَن یَمُت یَرنی 🍃که ایستاده بمیرم فقط به احترام علی ولادت حضرت امیر المومنین علیه السلام بر شیعیان و محبین حضرتش مبارک باد. @almohkamat
🖊امام علی و گذر از خندق إنّیّت ✍به قلم : 🔹قَالَ النَّبِيُّ : «لَضَرْبَةُ عَلِيٍّ (یوم الخندق) خَيْرٌ (أو أفضَل) مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَيْنِ» افضلیت ضربت امام علی دو چهره دارد که یکی مُلکی و ظاهری است که در حوزه سیاسی قابل طرح است ،و دیگری ملکوتی و باطنی که چهره مُلکی نمود باطن ملکوتی است.   🖊چهره سیاسی فضیلت : 🔺نقش آفرینی امام علی در غزوه خندق با کشتن پهلوان نام آور لشکر مشرکان ،پیروزی مسلمانان بر کفار را به ارمغان آورد . رهآورد این پیروزی با ارزش ،تثبیت حکومت نوپای پیامبر اسلام بود . از این رو پیامبر در توصیف رویارویی امام علی با عمر بن عبدود فرمود : « بَرَزَ الْإِيمَانُ كُلُّهُ إِلَى الْكُفْرِ كُلِّهِ‏» . بنابراین ، افضلیت یک ضربت شمشیر امیرالمومنین بر همه عبادت ثقلین از جهت تاثیر گذاری سیاسی در تثبیت جریان توحیدی است که عبادت انس و جن فاقد این میزان از تاثیر بود . 🖊چهره ملکوتی فضیلت : 🔶بر اساس جهان بینی الهی ، ارزش هر فعلی از افعال انسان در باطن ملکوتی و غیبی و سرّ آن تجلی می کند و گرنه صورت مادی افعال انسان ها شبیه هم می باشد . روایت داریم که باطن نماز یکی ، هاله ای از نور است و دیگری هاله ای از تاریکی و سیاهی . بر این اساس ، افضلیت و برتری ضربت شمشیر امام علی از جهت باطن ملکوتی و غیبی آن فعل است که بر ملکوت و باطن عبادت انس و جن چیره می گردد . عبادت در اینجا تنها شامل مناسک دینی نیست بلکه در بر گیرنده هر فعل نیکی است . در نتیجه ، اگر تمام افعال نیک جن و انس را با فعل امام مقایسه کنیم ، باطن ملکوتی ضربت امام در اعلی علیین قرار می گیرد .   🖊الفعل فعل الله و هو فعلنا : 💠از نگاه قرآن ، در واقع افعال هر انسانی فعل الله است « فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ » لکن اوحدی از اولیاء الهی این واقعیت را می بینند در حالی که عموم انس و جن از درک آن غافلند. بر این اساس شدت و ضعف باطن ملکوتی هر فعل نیک به اخلاص بستگی دارد . دیگران و خوشایند آنها را ندیدن ، رتبه نازله اخلاص است اما هنر در ندیدن خود در هنگام انجام فعل است «تو خود حجاب خودی از میان برخیز» که این رتبه از اخلاص آن هنگام تحقق یابد که فعل خود را «فعل الله» و دست خود را «ید الله» و چشم خود را «عین الله» ببیند نه آنکه تنها بداند . 📌امیرالمؤمنین در هنگام مبارزه با پهلوان کفار به درجه « وَ مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ رَمَى» رسیده بود و ضربت شمشیر خود را ضربت خداوند می دید .لذا تا خشم ناشی از جسارت آن ملعون فرو ننشست ، از کشتنش خودداری کرد تا انیت و انانیت در میان نباشد . اما انس و جن عبادت های خود را فعل خود می بینند که برای رضایت خداوند انجام می دهند و حقیقت آیه« فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ » را نه تنها در افعال خود بلکه در عبادات خود ندیدند . 🔰تذکر : تاکنون برای عبادات ثقلین در برابر ضربت امام وجودی قائل بودیم اما بنابر تفسیری ادق از افضلیت ، جایی برای عبادت ثقلین باقی نمی ماند زیرا ذات امام تجلی بالاترین رتبه هستی است . @almohkamat
14.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 قیام حسینی، تبیین زینبی 🔰امام خامنه ای 🏴 سالروز کبری سلام‌الله علیها تسلیت باد. @almohkamat
آغاز حرکت از کجاست؟.mp3
1.49M
🎙 ⁉️بحث حرکت از کجا آغاز میشود؟ 🔺علت چاپ نشدن جلد 4 اصول فلسفه و روش رئالیسم شهید مطهری در بیان @almohkamat
نسبت طب اسلامی با فقه.mp3
823.5K
🎙 🔺نسبت طب اسلامی با فقه ⁉️آیا می توان برای جدا کردن روایات فقهی از روایات باب طب و علوم حقیقی ملاکی ارائه داد ؟ ⁉️آیا بر این جداسازی ثمره عملی مترتب می شود ؟ پاسخ میدهند @almohkamat
19.mp3
13.17M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره ⁉️آیا متعلق ملکیت می تواند کلی باشد ؟(ملکیت مشاع ، کلی در معین و کلی در ذمه) ⁉️ تعریف ذمه چیست ؟ تفاوت ذمه با عهده از نگاه محقق نایینی و شهید صدر ⁉️مالکیت شخص بر ما فی الذمه خود امکان پذیر است ؟ 🔰 📅جلسه نوزدهم/سه شنبه 1402.11.10 🆔@mavalyzade_ir
🎙امام خامنه ای: 📌دهه‌ی فجر، در حقیقت مقطع رهایی ملت ایران و آن بخشی از تاریخ ماست که گذشته را از آینده جدا کرده است.  📌 دهه‌ی فجر، آن آیینه‌یی است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد. اگر این آیینه نبود، باز هم مثل همان دوره‌های تاریک و قرون خالیه، بایستی ما مینشستیم و اسمی از اسلام میآوردیم.  📌 برگزاری دهه‌ی فجر، باید مثل برگزاری جشن نیمه‌ی شعبان باشد.  📆۱۳۶۹/۱۰/۱۱ 🇮🇷 مبارک باد🇮🇷 @almohkamat
فقه العقود ج 20.mp3
12.61M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره 🔺بیان ادله عدم صدق ملکیت شخص بر ما فی الذمه خود از نگاه فقها 🔺بررسی ایراد اتحاد من له الملک و من علیه الملک در بیع الدین علی من هو علیه 🔺بررسی راه حل صاحب جواهر و شیخ انصاری در توجیه بیع الدین به مدیون 🔰 📅جلسه بیستم/چهارشنبه 1402.11.11 🆔@mavalyzade_ir
🖊دشمنی با مردم از نگاه قرآن ✍🏻به قلم «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاَ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعا یسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ »(قصص/4) خداوند متعال عامل استکبار و سرکشی فرعون بر روی زمین را تنها ظلم به گروهی از مردم مصر (بنی اسرائیل) نمی داند بلکه عامل اصلی طغیانگری فرعون ، دشمنی با همه مردم مصر است . حضرت موسی هنگامی که از فرعون خواست تا بنی اسرائیل را با خود به همراه برد ، «أَنْ أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ»(دخان/ ) ، بنی اسرائیل را با تعبیر «عباد الله» یاد می کند که به استناد تفسیر علامه ،به استکبار فرعون در برابر خدا به دلیل ظلم به گروهی از مردم اشاره دارد ؛ زیرا آنها عباد الله هستند . 🔺قرآن دشمنی فرعون با مردم مصر را در ضمن به کارگیری دو سیاست خبیثانه نشان می دهد : 1️⃣سیاست تفرقه میان مردم مصر : فرعون پیش از آنکه ظلم و ستم به بنی اسرائیل را آغاز کند ، نخست به تفرقه میان مردم مصر و ایجاد چند دستگی و دو قطبی های دروغین پرداخت «وَ جَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعا» پس از آن به آزار و اذیت بنی اسرائیل روی آورد «یسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ» . 📌علامه طباطبایی معتقد است که فرعون با ایجاد اختلاف ، مردم مصر را در برابر همدیگر قرار می داد تا با وحدت و همگرایی ، قدرت نیابند و بر علیه ظلم پادشاه قیام نکنند. فرعون در راستای تحقیر بنی اسرائیل و تحریک مردم مصر ، آنها را اقلیتی معرفی می کند که با همه مردم مصر دشمنی دارند . « إِنَّ هٰؤُلاَءِ لَشِرْذِمَةٌ قَلِيلُونَ * وَ إِنَّا لَجَمِيعٌ حَاذِرُونَ »(شعراء/56) 2️⃣سیاست استخفاف فکری مردم : قرآن در تشریح سیاست فریبکارانه فرعون در برابر مردم ، ابتدا از روش تبلیغاتی او گزارش می دهد : « وَ نَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَ هٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي أَ فَلاَ تُبْصِرُونَ»(زخرف/52) 🔹فرعون توانست با تبلیغات فرهنگی فراوان (متناسب با آن زمان) در باره شخصیت خود و جاه و جلال ظاهری و پیشرفت های شگفت آور مصر در عرصه معماری ، صنعت ، کشاورزی ، هنر و سائر عرصه های تمدنی ، فکر مردم مصر را تسخیر کند و عقل و اراده آنها را برباید و بدانها بقبولاند که مقام خدایی دارد : « َقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى» . قرآن از این روش فرعون به «سیاست استخفاف فکری» تعبیر می کند که نتیجه آن فرمانبرداری و پیروی کورکورانه و گوسفند وار مردم از فرعون بود :« فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ‏ » (زخرف/54).امروزه حکومت های غربی نیز برای همراه کردن مردم از سیاست فریب افکار عمومی بهره می برند 🔸اما در اسلام ، همراهی همدلانه مردم با حکومت اسلامی مورد تاکید است . «فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ»(ابراهیم/37) . رابطه محبت آمیز رهبر با مردم و تاکید وی بر حفظ وحدت داخلی به همراه مشارکت دادن مردم در اداره امور از ویژگی های حکومت اسلامی است که امروزه در بیان و بنان و سیره عملی رهبر انقلاب بارز است . @almohkamat
🏴شهادت امام موسی بن جعفر علیه السلام تسلیت باد. 🏴الإمام الكاظم(ع : وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فی أرْبَعٍ: أوَّلُها أنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ، وَالثّانِیةُ أنْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِكَ، وَالثّالِثَةُ أنْ تَعْرِفَ ما أرادَ مِنْكَ، وَالرّابِعَةُ أنْ تَعْرِفَ ما یخْرِجُكَ عَنْ دینِكَ. 📌امام كاظم(ع):تمام علوم جامعه را در چهار مورد شناسائی كرده ام: اوّلین آن ها این كه پروردگار و آفریدگار خود را بشناسی و نسبت به او شناخت پیدا كنی. دوّم، این كه بفهمی كه از برای وجود تو و نیز برای بقاء حیات تو چه كارها و تلاش هائی صورت گرفته است. سوّم، بدانی كه برای چه آفریده شده ای و منظور چه بوده است. چهارم، معرفت پیدا كنی به آن چیزهائی كه سبب می شود از دین و اعتقادات خود منحرف شوی یعنی راه خوشبختی و بدبختی خود را بشناسی و در جامعه چشم و گوش بسته حركت نكنی. 📚كافی: ج ۱، ص ۵۰، ح ۱۱ @almohkamat
🖊بُخوع نفس پیامبر در راه بعثت ✍به قلم ـ «طه * مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى »(طه/2) 💠پرده اول ـ مشقت فردی : برخی این آیه را ناظر به مشقت کشیدن پیامبر در عبادات شخصی دانسته اند . در روایات آمده پیامبر در هنگام نماز بر یک پا تکیه می داد یا آنکه بر انگشتان پا می ایستاد تا نفس خود را به رنج و زحمت بیشتری بیاندازد و پس از آن این آیه نازل شد . 💠پرده دوم ـ مشقت اجتماعی و سیاسی : این آیه را می توان به سختی ها و رنج هایی تفسیر کنیم که پیامبر در راه تبلیغ دین و هدایت مردم در مواجه با کفار و مشرکین و منافقین به جان خریدند به گونه ای که پیامبر فرمود : « مَا أُوذِيَ‏ نَبِيٌّ مِثْلَ مَا أُوذِيتُ» .  💠پرده سوم ـ مشقت تربیتی : این آیه می تواند ناظر به مشقت پیامبر در راه همراه کردن همراهان خود در استقامت و پایداری بر دین اسلام و عدم طغیانگری در برابر خداوند است « فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ وَ لا تَطغَوا»(هود/112) به گونه ای که پیامبر در خصوص این آیه فرمود :«شیبتنی سورة هود» . 💠پرده چهارم ـ مشقت ملکوتی : امام خمینی در نامه عرفانی خود به فرزندش ، احتمال می دهد که این آیه شریفه به سفر چهارم پیامبر «اشاره ای لطیفه» دارد . 📌درجه وجودی پیامبر اسلام تا بدانجا است که همه مراتب جهان غیب را درنوردیده است . « الفاتح لما انغلق» امام علی در توصیف پیامبر می فرماید که ایشان تمام درب های جهان غیب را گشود و درب بسته ای نماند و به مقام «قاب قوسین او ادنی» یعنی واحدیت و احدیت نائل شد .  🔹بعثت پیامبر تنها به معنای تبلیغ کلامی معارف و احکام الهی نیست بلکه پیامبر در درون مخاطب خود هم «بعثت» و برانگیختگی و انقلاب ایجاد می کند تا آنگاه با ولایت تکوینی خود ، او را به سوی مقامات معنوی توحید و اسماء الهی برساند . 🔺پیامبر برای رساندن همه انسان ها به درجه والای قُرب غیبی که خود بدان رسیده ، تلاش می کند و از آنجا که شاهد نرسیدن انسان ها به آن درجه است ، رنج می کشد و از این رو خداوند متعال تسلی می دهد : « مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى» . 🔶 در آیه دیگر آمده است :«لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلاَّ يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ»(شعراء/3) . یعنی ای پیامبر ،گویی می خواهی جان خود را از شدّت اندوه از دست دهى به خاطر اينكه آنها ايمان نمى‌آورند . 🌱عید مبارک باد. @almohkamat