🖊نمود عقلانیت وَلَوی در سیره #امام_رضا
✍به قلم #استاد_موالی_زاده :
🔹مأمون شرائطی بر امام رضا تحمیل کرد که برون رفت از آن نیازمند عقلانیت و هوشمندی بود لذا روش مبارزه امام رضا را می توان نمود عقلانیت ولایی انسان کامل دانست که برآمده از احاطه و اتحاد امام بر عقل کلی هستی و «اوّل ما خلق الله» و نخستین تعیّن فیض الهی است در حالی که همه عقول جزییه در انسان ها صورتی مجازی و ناقص از حقیقت ملکوتیه عقل کلی می باشند .
🔹اجبار امام رضا به پذیرش ولایتعهدی توسط مامون عباسی دسیسه و نقشه ای بسیار زیرکانه و پیچیده بود که با آن می شد جایگاه امام در میان مسلمانان را متزلزل ساخت . مامون خیال می کرد امام پس از پذیرش ولایتعهدی به انتخاب یکی از دو گزینه زیر مجبور می گردد :
1⃣ دخالت در امور حکومتی که نتیجه آن مشارکت در ظلم و ستم مامون می شد و در پی آن قداست امام در نزد افکار عمومی مسلمانان و شیعیان خدشه دار می گشت.
2⃣ عدم دخالت در امور حکومتی که نتیجه آن انزوای سیاسی است و در پی آن ارتباط امام با مردم قطع می گشت و به تدریج در نزد عموم مسلمانان فراموش می شد .
🔹امام رضا نخست با دوری از عقلانیت محافظه کارانه و با توجه به طاغوتی بودن دستگاه عباسی ، از پذیرش این منصب سرباز زد و اما پس از مواجه با تهدید مامون ، ولایتعهدی را به شرط عدم دخالت در امور حکومتی ، و تنها به عنوان مقام تشریفاتی پذیرفت .«لَا آمُرُ وَ لَا أَنْهَى وَ لَا أُفْتِي وَ لَا أَقْضِي وَ لَا أُوَلِّي وَ لَا أَعْزِلُ وَ لَا أُغَيِّرُ شَيْئاً مِمَّا هُوَ قَائِمٌ» . مرحله نخست نقشه مامون بر آب شد .
🔹اما مرحله دوم نقشه مامون ، انزوا سیاسی امام بود ؛زیرا امام از سویی در امور حکومتی دخالت نمی کرد و از سوی دیگر نمی توانست با حکومتی که خود ولیعهدش است همانند زمان حضور در مدینه ، مبارزه سیاسی کند لذا به تدریج از صحنه سیاسی جامعه اسلامی حذف می گردید .
🔹اما امام نه تنها منزوی نشد بلکه با «عقلانیت ولایی» از ولایتعهدی بهره برد و مبارزه علیه طاغوت در دو حوزه اجتماعی و علمی را ادامه داد و مامون را ناکام گذاشت «فانقلب السحر علی الساحر»
🖊ادامه مبارزه با حضور اجتماعی
🔹امام رضا در برابر ترفند مامون با آنکه در ظاهر سکوت سیاسی را پیش گرفت اما با استفاده از جایگاه ولایتعهدی خود ،حضور اجتماعی خود در جامعه را پر رنگ کرد .
امام رضا اگر چه در ظاهر فعالیت اجتماعی را جایگزین فعالیت سیاسی کرد اما ارتباط اجتماعی امام روحی سیاسی داشت ؛ زیرا با رفتار نبوی و علوی خود ،سلوک ضدّ اسلامی خلفاء را به همگان نشان داد و مشروعیت سیاسی و حکومتی آنها را زیر سئوال برد . نمونه آن جریان نماز عید فطر بود که با روش ساده و مردمی پیامبر ،اخلاق اشرافی و متکبرانه دستگاه را افشا کرد .
🖊بروز شخصیت علمی امام در جهان اسلام
🔹استفاده دیگر امام از پُست ولایتعهدی ، حوزه علم و اندیشه بود . مامون با برگزاری جلسات مناظره با بزرگان مذاهب و ادیان و همچنین دانشمندان علوم مختلف ، ناخواسته فرصتی برای امام فراهم کرد تا امام رضا شخصیت علمی خود را در جهان اسلام ثابت کند.
🏴 #شهادت_امام_رضا علیه السلام تسلیت باد.
@almohkamat
#اطلاعیه_درس_خارج
#استاد_موالی_زاده
📚 برنامه درس خارج استاد سید فرید موالی زاده
در سال تحصیلی۱۴۰۳_۱۴۰۴
📆 تاریخ شروع کلاس ها: شنبه ۲۴ شهریورماه
📍مکان جلسات تدریس استاد: مدرسه امام کاظم علیه السّلام مدرس ۱۰۵
⏱ساعت ۱۱
⚠️توجه: طلاب محترم میتوانند صوت درس های استاد را از کانال زیر دریافت نمایند.
@mavalyzade_ir
#خارج_اصول
@almohkamat
🖊فقه جامعه محور و امتداد حکمت
✍به قلم #استاد_موالی_زاده :
🔸انقلاب اسلامی نقطه عطفی در جهش فقه شیعه است به گونه ای که می توان تاریخ فقه شیعه را به دو دوره پیش از انقلاب اسلامی و پس از انقلاب اسلامی تقسیم کرد .
🔹تفاوت این دو دوره از فقه در متُد اجتهاد نیست زیرا امام خمینی ، تخلف از روش اجتهاد جواهری را جایز ندانست ، بلکه تفاوت در مخاطب فقه است که پیش از انقلاب ،فرد بود و پس از انقلاب ، جامعه شد لذا باید «استنباط فقهى، بر اساس فقه ادارهى نظام باشد نه فقه ادارهى فرد»
🖇فقه پیش از انقلاب به اداره زندگی فرد اهتمام داشت و وظیفه فرد در عرصه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی را تبیین می کرد لکن به سبب عدم ابتلا به حکومت ،نگاهی به اداره جامعه نداشت. محقق اردبیلی در بحث از کتاب الجهاد می گوید این بحث مورد احتیاج ما نیست .
📌فقه ما در پیش از انقلاب از عقود و معاملات در حیطه تجارت فردی به تفصیل بحث کرده است لکن پس از انقلاب ،پیگیر پی ریزی نظام اقتصادی جامعه بر پایه عقود اسلامی گشت .
فقه سنتی ما در طول تاریخ ،خود را به پاسخگویی به مسائل مستحدثه متعهد می دانست اما در حیطه فردی ، لکن پس از انقلاب ، وظیفه نظام سازی برای اداره جامعه بر اساس روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد را بر دوش خود احساس کرد .
🔺فقه پس از انقلاب باید پویا گردد و به حیطه اداره جامعه و نظام وارد شود و تمام مسائل و ابواب فقهی خود «از طهارت تا دیات» را در راستای اداره جامعه و حکومت بازخوانی کند حتی مساله جزیی مانند ماء الحمام .
«حتّى در باب طهارت هم كه راجع به ماء مطلق يا ماء الحمام فكر ميكنيد، بايد توجّه داشته باشيد كه اين در يك جا از ادارهى زندگى اين جامعه تأثيرى خواهد داشت تا برسد به ابواب معاملات و احكام عامّه و احوال شخصى»
31/06/70 درس خارج فقه امام خامنه ای
🔹فقه پیش از انقلاب به دلیل عدم بسط ید در اداره جامعه ، مجبور بود در برابر سیره های ساخته شده توسط غرب منفعل باشد و تنها به بررسی مغایرت و عدم مغایرت آنها با اسلام بسنده کند اما فقه پس از انقلاب به سبب بسط ید در اداره جامعه و حکومت ، باید فعال باشد و برای اداره جامعه به سیره سازی مطابق با روح اسلام با بهره گیری از «امتداد حکمت» بپردازد .
🖊الزامات علمی فقه جامعه محور :
🔸فقه سنتی ما برای پویا شدن باید به شناخت همه ابعاد موضوع جدید خود یعنی اداره جامعه در قالب حکومت بپردازد و بر اساس فرمایش امام خمینی در منشور روحانیت ، تلاش کند تا: «روش برخورد با تزويرهاى فرهنگ حاكم بر جهان » را بشناسد ، «بصیرت و دید اقتصادی» بیابد، از «كيفيت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان» آگاه شود ، «سياست ها و سياسيون جهان و فرمول هاى ديكتهشده آنان» و «موقعيت و نقاط قوّت و ضعف قطب سرمايه دارى» را بشناسد .
🖇فقه پس از انقلاب ، مخاطب جدیدی به نام جامعه و امت اسلامی ، دولت اسلامی و تمدن اسلامی یافته است که شناخت این مخاطبان جدید به راحتی شناخت فرد نیست بلکه نیازمند حکمت متعالیه امتداد یافته در عرصه عمل می باشد تا ابعاد پیچیده این مخاطب جدید بر فقیه نمایان گردد .
#فقه
#فقهقبلازانقلاب
#فقهبعدازانقلاب
#امتداد_حکمت
@almohkamat
🖊مِهر نبوی و نظام جهان هستی
✍به قلم #استاد_موالی_زاده :
🔹پیامبر اعظم مهربانترین مخلوق در جهان هستی است زیرا مهربانیش تمام جهان ها را در برگرفته است «وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ» . مشاهده رنج های انسان ها بر او سخت و ناگوار می باشد «عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ»، و نسبت به مومنان مهربان و رئوف است «بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ»
🔸پیامبر در قهر و صلابت و انتقام نیز شدیدترین بود اما «غلیظ القلب» و سنگدل و خشن نبود . با کفار و منافقان ،سخت گیر بود «وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ» و با شدت برخورد می کرد «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» اما نجاتِ خودِ کفار از منجلاب کفر را در نظر داشت . از این رو ،قهر نبوی مهربانانه بود.
مهر و عطوفت و رحمت پیامبر تنها مختص به جامعه بشری نیست بلکه در برگیرنده همه جهان هادر عالم خلقت است که شرح آن در ذیل خواهد آمد :
🖊تفسیر حِکمی «رحمة للعالمین» :
🔺باطن و حقیقت انسان در طول حیات دنیوی بر اثر انس نفس با اعمال و رفتار خود با هدایت قوای نفس در قالب یکی از مراتب «حیوانی» یا «انسانی» و یا «توحیدی» شکل می گیرد .
✏️اگر انسان افعالش را به میل و امر هر یک از قوای سه گانه شهوت یا غضب یا واهمه (شیطنت) و یا ترکیبی از آنها بسپارد ،باطنش حیوانی گردد و در آخرت به شکل آن قوه حیوانی در آید .
✏️اگر انسان بر اساس «قوه عاقله» خود در دنیا حرکت کند و عقل را بر سائر قوای حیوانی(شهوت و غضب) مسلط سازد ، باطنش انسانی گردد و در آخرت ،عقلانی نمود کند .
✏️و اما اگر انسان قوه عاقله خود را رنگ الهی بخشد تا به «قوه عشق» بدل گردد و به کمال مطلق الهی رسد ، آنگاه باطنش توحیدی شود . هر چه کُند به حُبّ الهی باشد و هر چه بیند با دیده مهر بنگرد. امام خمینی این مقام انسان را ترجمان «رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ» دانسته است.
🖇پیامبر ، بشر است «أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ» اما بشری که با قوه عشق به مقام «دَنَا فَتَدَلَّى» و مقام «قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى» دست یافت و چون تجلی اسم الله « یا مَن دَنا في عُلُوّه» می باشد ، در عین درک آن مقام عالی ، به مقام دانی یعنی جهان خلقت، توجه کرد و به میان مردم بازگشت تا جامعه سازی کند .
📌از سوی دیگر پیامبر اسلام تجلی اسم الله «یا مَن عَلا في دُنُوّه» نیز هست یعنی در عین درک همه عوالم جهان خلقت و همچنین زیست مادی و در میان مردم بودن ، به مقام عالی خود التفات دائم دارد تا بتواند مخاطب خداوند ، بی واسطه جبرئیل باشد «فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى».
پیامبر اسلام پس از درک مقام «قَابَ قَوْسَيْنِ» با توشه «أَدَّبَنِي رَبِّي» و «وَ إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ» بازگشت تا به اداره جامعه بپردازد همانگونه که امام صادق پس از قرائت آیه «وَ إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ» فرمود : «فَوَّضَ إِلَيْهِ أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ لِيَسُوسَ عِبَادَهُ»
⁉️اما محور اخلاق الهی پیامبر اسلام چیست ؟ «خُلُق عَظِیم» پیامبر بر پایه رحمت و مهربانی است زیرا امام خمینی با استناد به آیاتی همچون« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم» و «الرَّحْمنُ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسانَ» و «وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ» ، نظام عالم وجود را بر پایه رحمت و رأفت و عطوفت الهی دانسته است که در وجود مقدس پیامبر اسلام تجلی کرده است .
#میلاد_پیامبر_اکرم
#میلاد_امام_صادق
@almohkamat
💠بانویی که انوار علم را به سراسر دنیای اسلام منتقل کرد
✍آیتالله خامنهای:
🔸«این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیتشدهی دامان اهلبیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهمالسّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهلبیت (علیهمالسّلام) در آن دورهی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد
📌 و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهلبیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.»
📆۱۳۸۹/۷/۲۹
🌹به مناسبت سالروز ورود #حضرت_معصومه سلاماللهعليها به شهر قم
@almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 سرنوشت منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزب الله رقم خواهد زد
✏️ رهبر انقلاب: جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزبالله لبنان صدمهی مهمی وارد کنند. همهی نیروی مقاومت منطقه در کنار حزبالله و پشتیبان آن است. سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزبالله سرافراز رقم خواهد زد.
🔹️بخشی از پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان. ۱۴۰۳/۷/۷
🔸متن کامل پیام:
khl.ink/f/57697
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💻 هماکنون؛ #تیتر_یک KHAMENEI.IR
📢 پیام حضرت آیتالله العظمی خامنهای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل شهید حزبالله لبنان
👈 راه و مکتب سید مقاومت ادامه خواهد یافت
ضربات جبههی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی کوبندهتر خواهد شد. ۱۴۰۳/۷/۷
🔸 #راه_نصرالله
💻 Farsi.Khamenei.ir
🖊کوچک ترین نرمش در برابر رژیم اسرائیل
✍به قلم #استاد_موالی_زاده :
🔹اگر چه توفیقات شهید سید حسن نصرالله در طول زندگی بابرکتش فراوان است اما برترین دستاورد این عالم مجاهد در برابر دشمن صهیونیستی ، شکستن هیبت پوشالی و به سخره گرفتن افسانه شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی است که از شکست واقعی ارتش آن رژیم بالاتر است .
🔹رمز موفقیت سید حسن شهید ، عمل به یک سفارش اساسی از امام خامنه ای بود که حضرت آقا در سال 75 (1996 م) در حالی که اسرائیل فجایعی همچون کشتار روستای قانا را مرتکب شده بود ، در پیامی به پرچمدار جبهه مقاومت فرموده بود :
« كوچكترين نرمش در برابر صهيونيستها، آنان را گستاختر و درندهتر مىكند »
🔹تعبیر رهبر انقلاب به «کوچک ترین نرمش» بسیار مهم است . یعنی لازم نیست همچون برخی از کشورهای عربی و اسلامی ، به برقراری روابط سیاسی روی آوریم تا مصداق نرمش شویم بلکه اگر شما در کسوت رئیس جمهور در جمع خبرنگاران به قصد جدل بگویید :« ما آماده ایم تمام سلاح هایمان را کنار بگذاریم به شرطی که اسرائیل هم کنار بگذارد» ، نه تنها این سگ هار را رام نکردید بلکه با این نرمش و سست شدن ، او را وحشی تر هم می کنید .
🔹تعبیر رهبر انقلاب به «کوچک ترین نرمش» نیازمند دقت فراوان است . یعنی نرمش در برابر رژیم سفاک اسرائیل تنها با برقراری روابط رسمی فرهنگی تحقق نمی یابد بلکه حتی اگر تبعه اسرائیلی با عنوان اندیشمند و استاد در نشست شما و بدون اطلاع شما حاضر شود ، نرمش و عقب نشینی در برابر رژیم جنایت پیشه می باشد .
🔹تعبیر رهبر انقلاب به «کوچک ترین نرمش» نیازمند تامل است . حتی تاخیر در پاسخ متناسب به تجاوزگری و عملیات ترور این رژیم وحشی ، مصداق نرمش کوچک است و تبعات بزرگ غیر قابل جبرانی را در پی دارد .
🔹اما سید مقاومت در طول حیات مجاهدانه خویش نه تنها در برابر رژیم سفاک صهیونیستی ،نرمشی از خود نشان نداد بلکه همیشه با فریادهای علوی خود ، ترس بر جان اسرائیل می افکند و نشان داد سلاح های مدرن و مرگ بار در برابر ایمان و صبر و اخلاص ناکارآمد است .
🔹سید حسن نصرالله به آرزویش رسید و شهد شیرین شهادت را سر کشید اما حزب الله لبنان و جبهه مقاومت دچار ضعف و سستی نمی گردد زیرا تربیت شدگان سید حسن شهید با تاثر فراوان از شهادت رهبر و پرچمدارشان ، می دانند که امامشان در تهران است و دلهایشان با او ، آرام است .
#شهید_سید_حسن_نصرالله
#سید_حسن_نصرالله
#مقاومت
#لبنان
@almohkamat
🖊هنر سید مقاومت
✍به قلم #استاد_موالی_زاده :
🔹«حزب الله » در نگاه سید حسن نصراله تنها به معنای یک حزب سیاسی نبود که تنها دغدغه پیروزی در انتخابات و کسب کرسی بیشتر در مجلس را در سر بپروراند ، و یا به معنای یک گروه چریکی و پارتیزانی نبود که تنها پیروزی در جنگ های نامنظم را دنبال کند بلکه حزب اله در قرآن به معنای یک «امت توحیدی» است که از یک سو ولایت حق را دارد و از سوی دیگر برائت از طاغوت.
🔸سید حسن نصرالله خوب می دانست رژیم اسرائیل با فعالیت سیاسی صرف در ضمن یک حزب سیاسی و یا با جنگ های نامنظم در ضمن یک گروه چریکی یا پارتیزانی نابود نمی شود بلکه تنها راه نابودی این غده سرطانی ، تشکیل یک جامعه توحیدی در برابر آن است .
سید حسن شهید ،حزب الله لبنان را به یک امت توحیدی تبدیل کرد که از یک سو در سایه سلسله ولایت حرکت می کرد و لذا همیشه در جبهه ها پیروز بود «وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ»(مائده/56)
📌و از سوی دیگر ،اهل مُداهنه و کوچکترین نرمش در برابر دشمن خدا نباشد و با اسرائیل و طرفدارانش دوستی نکند اگر چه از خویشاوندان و شیعیان باشد .«لاَ تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ»
لذا حزب الله از یک معنویت و ایمان بالایی برخوردا ر است که بر قلب افرادش حک شده و با مشاهده حوادث ناگوار از بین نمی رود «أُولٰئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ»
🖊جامعه سازی سید مقاومت :
🔺سید مقاومت به خوبی می دانست ولی فقیه در نگاه امام خمینی محدود به مرزها نیست و تنها راه تبدیل حزب الله لبنان به یک جامعه توحیدی ، در اتصال به ولی فقیه می باشد .
👈در اینجا به یک نکته علمی دقت کنید: جامعه به منزله یک انسان است که همانگونه که ـ به تعبیر امام خمینی ـ بدن و قلب و عقل سه مرتبه انسان هستند ، جامعه نیز دارای سه ش أ ن اصلی است : (عمل امت ـ عواطف امت ـ اندیشه امت) که در راستای هم بودن سه ش أ ن سبب تحقق یک جامعه است .در جامعه توحیدی هر سه ش أ ن در سایه سلسله ولایت حق تعریف می شوند .
💠سید حسن نصراله در طول رهبری خود بر حزب الله لبنان در ادامه راه سید عباس موسوی تلاش کرد حزب الله در حوزه رفتار و عمل ، پیرو ولی فقیه باشد ، و در حوزه عواطف ، حزب الله را با محبت ولی فقیه مانوس کند ،و در حوزه اندیشه ، با اندیشه های ولی فقیه رشد دهد ، و اینگونه توانست حزب الله لبنان را به سطح یک امت توحیدی برای مبارزه با صهیونیست برساند .
🖇تربیت این سید مجاهد و پرچمدار جبهه مقاومت سبب شد حزب الله لبنان با تمام وجود ، امام خود را در تهران ببیند . لذا با آنکه فقدان سید بسیار سخت و ناگوار است اما دل اندوهگین حزب الله با نگاه به نائب امام زمان آرام است و با همان قوت و تدبیر به راه خود ادامه می دهد ان شا اله
👈لذا ، نگران حزب الله نباشید .
#سید_مقاومت
#سید_حسن_نصرالله
#حزب_الله
@almohkamat
24.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#ببینید
💠حضرت آیتالله خامنهای: «در فضیلت ایشان روایات معروفی وارد شده است. حضرت هادی به یکی از اهالی ری که از زیارت امام حسین میآمد فرمودند: اگر میرفتی عبدالعظیم را زیارت میکردی ثوابی که از زیارت امام حسین علیهالسّلام به تو دادهاند همین را به تو میدادند. ما در جوار جناب عبدالعظیم زندگی میکنیم، شوق کربلا هم داریم، اما کمتر توفیق پیدا میکنیم به زیارت این بزرگوار برویم.» ۱۳۸۲/۰۳/۰۵
🌺سالروز ولادت #حضرت_عبدالعظم_حسنی مبارک باد.
@almohkamat
📝مقام معظم رهبری:
💠اعتراف مخالفان به فضل و شجاعت و استقامت امام عسگری(ع)
📌امامی که موافقان، شیعیان، مخالفان، غیر معتقدان، همه، شهادت دادند و اعتراف کردند به فضل او، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او، به شجاعت او در مقابل دشمنان، به صبر و استقامت او در برابر سختیها
🔸پدر امام زمان عزیز ما با آن همه فضیلت، با آن همه مقامات، با آن همه کرامات؛ این میشود الگو؛ جوان احساس میکند یک نمونهی عالی در مقابل چشم دارد. و این همه فضیلت، این همه مکرمت، این همه عظمت، که نه فقط ما به آنها قائلیم و مترنّمیم، بلکه دشمنانشان، مخالفانشان، کسانی که اعتقاد به امامت آنها نداشتند، همه اعتراف کردند.
📆۱۳۹۰/۱۲/۱۰
#میلاد_امام_حسن_عسکری علیه السلام مبارک باد.
@almohkamat
🖊شفیع بهشتیان
✍به قلم#استاد_موالی_زاده:
فقره « یا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ » که در زیارت ماثور حضرت فاطمه معصومه ـ علیها ال سلام ـ آمده است ، به دو گونه قابل تفسیر است :
1⃣تفسیر کلامی :
🔹«في الجنة» را متعلق فعل «اشفعی» بدانیم که در این صورت نیازمند تقدیر مصدر است . یعنی ـ همانگونه که مشهور معنا می کنند ـ باید جمله را اینگونه تفسیر کرد : « اشفعي لي في دخول الجنة » تا معنا تام گردد .
در اینجا از حضرت فاطمه معصومه تقاضا می کنیم که واسطه ورود ما به بهشت گردد . این فقره از زیارت قطعا هماهنگ با روایات متعددی است که اثر زیارت حرم نورانی حضرت معصومه را و رود در بهشت دانسته است . مانند فرموده امام جواد : « مَنْ زَارَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّة »
2⃣تفسیر عرفانی :
«في الجنة» را ظرف وقوع شفاعت یا وصف متکلم بدانیم نه متعلق شفاعت ، یعنی شفاعت در بهشت رخ دهد و در حالی که در بهشتیم طلب شفاعت می کنیم ،یعنی : «اشفعي لي و أنا في الجنة»
🔸ما از حضرت معصومه تقاضا ی شفاعت داریم اما نه برای ورود به بهشت که ما در حال حاضر در بهشتیم بلکه برای درک مقامات والا ی معنوی که بالاتر از درجه بهشت کنونی ما هست و حضرت به واسطه ش أ ن معنوی خود می تواند ما را به آن برساند .« إِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْن »
📌در اینجا به یک نکته علمی توجه فرمایید : تمام اشیاء مادی در طبیعت و همچنین اعمال مُلکی انسان که در ظرف دنیا از او سر می زند ، دارای باطنی ملکوتی هستند « فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ » (یس/83) که دیدن آن ملکوت در این دنیا با چشم قلب ، برای انبیاء و اولیاء خاص امکان دارد « وَ كَذٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ »(انعام/75)
🔹در نگاه حکمت متعالیه ، ثواب و عقاب اخروی اعمال انسان نیز به همان تمثلات ملکوتی تفسیر می شود و به تعبیر امام خمینی «انها من قبیل التمثل الملکوتي»(مناهج/ج1/ص377) که اجزاء بهشت جسمانی را تشکیل دهد .امام خمینی می گوید: «افعال عبادیه و مناسک الهیه دارای صور ب َ هی ّ ه ملکوتیه هستند که تشکیل بهشت جسمانی دهند»(سر الصلاة/ص28)
🔺بر این اساس ، اما مان معصوم که اثر و ثواب زیارت حضرت معصومه را «بهشت» معرفی می کن ن د « مَنْ زَارَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّة » ، اشاره به باطن ملکوتی و حقیقت آن زیارت معنوی دار ن د . یعنی زائر حضرت معصومه به میزان معرفتش در درجه ای از بهشت است و در حالی که در بهشت می باشد ، از ایشان طلب شفاعت می کند .
🖇البته بهشت هر زائری با دیگری تفاوت دارد و در واقع از حضرت ، طلب شفاعت برای درک بهشت بالاتر می کن د ؛ زیرا بهشت درجات ی دارد که پایین ترین آن ، بهشت جسمانی است که همان باغ ها و انهار جاریه و میوه های بهشتی باشد که بهشت دانی است . امام خمینی جنات اسمائی را بهشت متوسط معرفی می کند و بهشت اهل معرفت الله و اهل محبت الهیه را «جنة اللقاء» می نامد .
🏴 وفات #حضرت_معصومه سلام الله علیها تسلیت باد.
@almohkamat