حکومت اسلامی.mp3
537.7K
🎙#فایل_صوتی
⁉️در بحث حکومت آیا ابتدا باید اجتماع را تقویت کنیم و بعد سراغ سیاست و حکومت برویم؟؟
🔰#استاد_موالی_زاده پاسخ میدهند.
#اجتماع
#حکومت
@almohkamat
💠تمدن نوین اسلامی؛ از آرمان تا واقعیت
✍️نویسنده: سید فرید موالی زاده
📚منبع: پژوهش های گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی سال اول پاییز و زمستان ۱۴۰۰ شماره ۲ 277 - 291
🔹مقوله تمدن بالاترین مرحله اجتماع بشری است که نقطه اوج تلاش انسان برای دستیابی به زندگی بهتر و پیشرفت همه جانبه را نشان می دهد.
🔸تمدن ها دو جنبه دارند: جنبه زیربنایی که عرصه فکر و جهان بینی و اندیشه حاکم بر تمدن است؛ جنبه روبنایی که شامل حوزه سخت افزار مانند صنعت، اقتصاد، سیاست و هنر و معماری است، و حوزه نرم افزار که دربرگیرنده نحوه سبک زندگی و روابط انسانی می باشد. همچنین ازآنجاکه جنبه روبنایی تابع جنبه زیربنایی است، می توان تمدن ها را بر اساس جنبه زیربنا، یعنی جهان بینی، بر دو گونه قسمت کرد: تمدن توحیدی و تمدن الحادی.
📌البته اندیشمندان غربی در تلاش اند مفهوم تمدن توحیدی را به بهانه ناکارآمدی دین و معنویت، امری تخیلی و دور از واقعیت نشان دهند. آنان برای اثبات مدعای خود، به دوره حاکمیت کلیسا بر اروپا استناد کرده اند. درمقابل دیدگاه «تمدن نوین اسلامی» درصدد است با به تصویر کشیدن دین واقعی که بر پایه توحید است، نگاه غربی ها را به چالش کشاند. برتری تمدن توحیدی در امتداد دادن توحید در همه عرصه های زندگی بشری است. توحید در تمدن توحیدی تنها اندیشه و باور قلبی فرد نیست که در مرحله نظر و انتزاع باقی بماند، بلکه باور توحیدی مسئولیت آور است و تکلیف روابط اجتماعی و سبک زندگی، حکومت، اقتصاد، سیاست، هنر و معماری، و حتی علم را مشخص می کند. نگاه به انسان در تمدن توحیدی، بر اساس فطرت پاک توحیدی است، نه معیارهای محدود نژاد و زبان و اقلیم.
🖇اما با وجود این نگاه وسیع به انسان، موضع تمدن توحیدی در برابر طاغوت ها و سردمداران جبهه استکبار که اندیشه انسان ها را به اسارت کشانده اند، مبارزه همه جانبه است.
⬅️مخاطبین محترک کانال #المحکمات میتوانند جهت دانلود این مقاله به سایت جامع پرتال علوم انسانی مراجعه کنند.
🌐http://ensani.ir/fa/article/author/248734
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود ج 12.mp3
12.35M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
🔸تقسیم امور اعتباری به قبل الاجتماع و بعد الاجتماع در بیان علامه طباطبایی
🔸التفات آیت الله خویی به غرض عقلا در اعتبار ملکیت
🔸عقلایی بودن ملکیت و امکان بحث از غرض عقلا در فرآیند اعتبار
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه دوازدهم/سه شنبه 1402.09.14
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
تبیین آیه کان الناس امه واحده.mp3
1.06M
🎙#فایل_صوتی
⁉️آیا در امم اولیه شریعت وجود داشته است؟
⁉️تعدد امم از کی شروع شد؟
💠تبیین آیه کانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ...
🔰#استاد_موالی_زاده پاسخ میدهند.
#امت
#شریعت
@almohkamat
تعیین حکومت اسلامی.mp3
578.5K
🎙#فایل_صوتی
⁉️مدل حکمرانی پیامبر چگونه است؟
🔹حکومت اسلامی در عصر غیبت باید توسط مسلمانان تعیین شود.
🔰#استاد_موالی_زاده بیان میکنند.
#امام
#حکومت
#عصر_غیبت
#علامه_طباطبایی
@almohkamat
اجتماع و ملکیت.mp3
233.9K
🎙#فایل_صوتی
⁉️آیا انسان از روز اول ملکیت را اعتبار کرد؟
🔰#استاد_موالی_زاده پاسخ میدهند.
#اجتماع
#ملکیت #تمدن
@almohkamat
🖊«مردم» در سیره فاطمه زهراء
✍️به قلم #استاد_موالی_زاده :
⁉️آیا حضرت فاطمه پس از مشاهده بی وفائی مردم نسبت به امام علی ، همچنان آنها را در نماز شب خود دعا می کرد ؟
همچنان به فقرای آن مردم بیعت شکن ، انفاق می کرد ؟
آیا حضرت زهرا با رویگردانی مردم از ولایت ، از آنها روی برگرداند ؟
💠یکی از وجوه صابره بودن حضرت زهرا «امتنحک قبل ان یخلقک فوجدک صابرة» ، در مواجه با بی مهری و بی وفایی مردم بود که گونه ای از امتحان الهی می باشد . فاطمه زهرا همچون یونس پیامبر نبود که با مردم خود قهر کند و از آنها روی گردان شود «و ذالنون إذ ذهب مغاضبا» ، بلکه پس از رحلت پدر همچنان به سیره مردم دارانه خود با قوت ادامه داد و ذره ای از دلسوزی خود نکاست اگر چه برای بیدار کردن جامعه از خواب سیاسی ، گاهی با لحنی تند نکوهش می کرد .
🖊نگاه توحیدی به مردم :
💢مردم داری حضرت فاطمه ، توحیدی است . در نظام توحیدی ، مردم ، مسافرانی از جهان ملکوت هستند (انا لله) که ولی الله وظیفه دارد پس از سفر الی الله و فی الله خود ، خلق را به وطن اصلی خود هدایت کند (انا الیه راجعون) تا سفر چهارم خود تکمیل گردد .
در حدیث نبوی آمده است : «الناس معادن کمعادن الذهب و الفضة» ، بر این اساس ، اولیاء الهی هیچ گاه از مردم ناامید نمی شوند ؛ زیرا طلا و نقره وجود انسان ها را می بینند اگر چه ناخالصی داشته باشد .
🔹از این رو ، حضرت زهرا در کنار مبارزه شدید با انحراف از ولایت ، هیچگاه از مردم رویگردان نشد و درب خانه خود را بر روی مردم نبست بلکه به درب خانه تک تک آنان رفت و به همراه شوی و دو فرزند دلبندش آنها را به حق ، دعوت کرد .
🖇حضرت فاطمه اگر چه در خطبه فدکیه در مسجد به افشاگری دست زد و بزرگان انصار را نکوهش کرد «ما هذه الفترة عن نصرتي» ، اما گذشته با افتخارشان در دفاع از دین را به یادشان آورد و یاری آنها را خواست و با همان مردان انصار در کنار خانواده هایشان و در خانه هایشان ، با نرمی برخورد کرد و حسنین را به همراه برد تا دعوت به حق ، در فضایی عاطفی شکل گیرد .
🔰حضرت زهرا زنان مدینه را جهت عیادت به حضور پذیرفت و در آن نشست با بیان مظلومیت امام علی ، احساسات زنان مدینه را جریحه دار کرد و به شدت از سکوت مردانشان گله داشت . سخنان فاطمه توسط زنان در سطح مدینه پخش شد . خانه امام علی مرکز توجه همگان گشت .
روش حضرت صدیقه در روشنگری و تبیین ، مردمی بود . به سراغ همه آنها رفت . به جهت دینی و ایمانی تحقیرشان نکرد بلکه سابقه دینی آنها را مطرح کرد . نکوهش کرد اما از آنها در دفاع از ولایت کمک خواست . تلاش کرد در کنار تبیین استدلالی انحراف ، احساسات و عواطف فطری آنها را تهییج کند .
🔺بنابراین ، مراقب باشیم جهاد حضرت صدیقه در مبارزه با انحراف از ولایت را به گونه ای ارائه ندهیم که نشان از نا امیدی ایشان از مردم و قهر با آنها باشد .
#ایام_فاطمیه
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
@almohkamat
سبب اختلاف امم.mp3
866.4K
🎙#فایل_صوتی
⁉️منشا اختلاف امت ها با هم چیست؟
⁉️قوه استخدام چیست و سبب چه چیزی می شود؟
🔰#استاد_موالی_زاده پاسخ میدهند.
#امت
#مدنیت #استخدام
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود جلسه ۱۳.mp3
8.98M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
🔺بیان علمی و قرآنی غرض عقلا از اعتبار ملکیت در زندگی اجتماعی
⁉️آیا مالیت در صدق ملکیت اعتبار دارد ؟ نسبت ملک و مال کدام در نگاه فقها ؟
🔺تحلیل روایت لا بیع الا ملک در دیدگاه شیخ انصاری
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه سیزدهم/سه شنبه 1402.09.21
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
🖊قالَ (علیه السلام) :
💠اکْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ، فَإنَّ ذلِکَ فَرَجَکُمْ.
📌فرمود: برای تعجیل ظهور من - در هر موقعیّت مناسبی - بسیار دعا کنید که در آن فرج و حلّ مشکلات شما خواهد بود.
📚بحارالانوار: ج 53، ص 181، س 23، ضمن ح 10
#امام_زمان
@almohkamat
🖊نگاه تقنینی به متعلق احکام
✍️به قلم #استاد_موالی_زاده :
5️⃣بخش 5 از مقاله (مکتب اصولی امام )
🔹یکی از مسائل مطرح در علم اصول که تاثیر اساسی در سائر موضوعات اصولی مانند عام و خاص ، مطلق و مقید ، مفاهیم و ملازمات دارد ، مساله متعلق احکام تکلیفی است .
📌مشهور اصولیون با نگاهی فلسفی به بحث از این مساله پرداخته اند در حالی که سنخ آن اعتباری است و به حوزه تقنین مربوط می باشد .
مشهور بر اساس قاعده فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست الا هی لا موجودة و لا معدومة» ، نتیجه گرفته اند که طبیعت به حمل اولی ،مطلوب نیست و متعلق حکم شرعی نمی باشد ،و به استناد محذور تحصیل حاصل ، افراد را هم از دائره متعلق خارج ساختند .بنابراین، نه ماهیت کلی و نه فرد خارجی متعلق حکم نمی باشد و در این میان ، معمایی شکل گرفت و دیدگاه ها مختلف شد.
🖊ایرادات امام خمینی به مشهور :
1️⃣اولا : فهم نادرست مشهور از قاعده فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست الا هی لا موجودة و لا معدومة» سبب می شود ماهیت به حمل اولی به وجود و عدم اتصاف نیابد تا اینگونه با محذور ارتفاع نقیضین روبرو شویم. اما این قاعده در مقام تبیین ذات ماهیت است که بجز جنس و فصل ، هیچ چیز دیگر نیست نه اینکه امور خارج از ذات ،به ماهیت ملحق نمی شوند . بنابراین ، به جهت فلسفی تعلق حکم شرعی به طبیعت بما هی محذور فلسفی ندارد.
2️⃣ثانیا : بی شک از نظر فلسفی ماهیت در خارج دارای آثار تکوینی خواهد بود حال این آثار می توانند برای ماهیت باشند مانند زوجیت برای عدد چهار یا به وجود خارجی ماهیت تعلق گیرند مانند گرما نسبت به آتش ، اما حکم شرعی و بعث کردن اثر تکوینی نیست که تعلقش به ماهیت متوقف بر خارجی شدن ماهیت باشد بلکه امری اعتباری است و نیازی به خارجی شدن ماهیت ندارد .
🖊متعلق احکام بر اساس منطق اعتباریات
🔸«متعلق احکام» را باید از مسائل اعتباری حوزه تقنین دانست که در آن شارع به اعتبار قانون می پردازد .در فرآیند این اعتبار ، معتبَر (به فتح) بعث تشریعی است که به طبیعت بما هی تعلق می گیرد و غرض هم تحقق مصلحت بدست مکلف و عبد در مرحله امتثال می باشد .
بنابراین وجود خارجی مصلحت در مرحله اعتبار حکم شرعی بدست شارع شرط نیست بلکه تنها آگاهی معتبِر از مصلحت به عنوان غرض کافی است تا پیرو آن ،مکلف با عمل خود ، آن غرض را در خارج محقق سازد .
📌بر این اساس ، پرونده تقنین و ثبوت حکم تکلیفی و جعل آن را باید از پرونده اجرا و امتثال و سقوط حکم شرعی جدا کرد و سلسله علل را از سلسله معالیل تمییز داد . اگر چه تحقق مصلحت مشروط به خارجیت متعلق حکم است اما این موضوع مربوط به مرحله امتثال می باشد . در فرآیند تقنین ، وجود ذهنی مصلحت تامین کننده غرض اعتبار است و لذا ،وجود خارجی طبیعت (متعلق حکم) چه به صورت حمل شایع و فانی در معنونات و چه به صورت کلی سعی ،شرط نیست .
#متعلق_احکام
#امام_خمینی
#مکتب_اصولی_امام
@almohkamat
#پیام_شما
سلام علیکم
⁉️لطفا از استاد بپرسید هدف عالی برای یک طلبه چه باید باشد و به کجا باید برسد ؟
آیا همه باید دنبال اجتهاد باشند؟
🔰پاسخ #استاد_موالی_زاده :
سلام علیکم
✍️طلبه وارد حوزه می شود تا اسلام شناس شود و بتواند آن را ترویج و تبلیغ کند و به پیاده سازی آن در ظرف حکومت اسلامی در سطح جامعه کمک کند .
برترین روش در این میان آشنایی با مکتب امام خمینی است که به دنبال همه ابعاد اسلام است .
حال شناخت اسلام بر اساس روش امام خمینی و امام خامنه ای ،دارای مراتب طولی است اما در عرض و سعه یکسان می باشد . یعنی همه باید با جهانبینی و مبانی فکری و انسان شناسی اسلام آشنا شوند و همه باید اصول فقه و فقه و اخلاق را فرا گیرند اما در مرتبه های مختلف .
#روش_تحصیل
📞 ارتباط با ادمین:
@adminalmohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود جلسه چهاردهم.mp3
9.12M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
🔺نقد نگاه فلسفی به مقوله مالیت در بیان برخی از فقها
🔺بیان دیدگاه صاحب جواهر در تبیین ماهیت اعتباری مالیت
🔺تبیین دیدگاه امام خمبنی در ماهیت مالیت بر اساس منطق اعتباریات
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه چهاردهم/سه شنبه 1402.10.05
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
#پیام_شما
سلام علیکم و رحمهالله
عرض سلام خدمت استاد گرامی حجتالاسلام والمسلمین موالی زاده دام عزه
⁉️بهترین روش تدریس که بتواند دارای کیفیت و کمیت باشد بدان معنا که بتوان محدودههای مشخص شده از سوی مرکز را تمام کرد؛ به نظرتان چیست؟
باتشکر
🔰پاسخ #استاد_موالی_زاده :
سلام علیکم
📌(روش توانمندسازی در تدریس )
اگر در مقاطعی در طول تدریس به توانمندسازی طلبه ها بپردازید تا سرعت فراگیری آنها بالا رود آنگاه در ادامه تدریس با مخاطبینی مواجه هستید که با استاد همراهی می کنند .
🔹در نتیجه سرعت تدریس با حفظ کیفیت بالا می رود و محدوده کتاب هم پایان می یابد .
برای این هدف نخست محدوده تعین شده را بررسی کنید و مسائل اصلی و کلیدی آن را تعیین کنید و آنها را به عنوان ایستگاه های تدریس خود بدانید که نیازمند تفصیل و بسط بیشتر هستند تا در ضمن آن به توانمندسازی طلاب پرداخته شود .
آنگاه طلبه ها با توان علمی که پیدا کرده اند و به آسانی باقی متن کتاب را با سرعت فرا می گیرند .
🖇لازم به ذکر است ایستگاه های علمی را باید در طول تدریس به نسبت معقولی پخش کرد .
#روش_تحصیل
📞 ارتباط با ادمین:
@adminalmohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
پرونده #ایام_الله | بازخوانی به مناسبت ۹ دی؛
🔰 #یادداشت_بیاناتی | پاسداشتِ «حوادث تحوّلیِ تاریخ»
👈🏻 نگاهی به اهمیت «ایام الله» و ضرورت پاسداشت آن
🔺 روزهای جلوه ویژهی خداوند
🔹 «ایّامالله روزهای جلوهی ویژهی خدای متعال است؛ گاهی نیّت مردم، همّت مردم، ارادهی مردم، یک چنین روزی را میآفریند.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
رهبر انقلاب همواره بر زنده نگه داشتن حوادث تحولی تاریخ تأکید داشتهاند و در بیاناتشان تعبیر قرآنی «ایامالله» را مورد بحث و تبیین قرار داده اند. در ادامه معنا و مصادیق ایام الله را براساس بیانات ایشان مرور می کنیم.
🔸 حضرت آیتالله خامنهای یومالله را اینگونه معنا میکنند: «یومالله یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده میکند... وقتی خدای متعال یک چنین حرکتی را در ملّت به وجود میآورد، انسان باید احساس کند که ارادهی الهی بر پیروزی این ملّت است... نشاندهندهی معنویّات و باطن این ملّت هم هست.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ و در تبیین اهمیت و جایگاه این ایام تأکید میکنند «ایّامالله آیهاند، نشانهاند، دلیل راهند. برای چه کسانی؟ برای کسانی که این دو صفت را دارند: صبّارند و شکورند. صبّار یعنی کسی که سر تا پا استقامت و صبر است، یکسره اهل صبر و استقامت، شکور یعنی آن کسی که نعمت را میشناسد و شکرگزاری میکند.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
🔸 در نگاه ایشان حوادثی چون حادثه ی عظیم تشییع حاج قاسم سلیمانی از مصادیق ایام الله است: «آن روزی که دهها میلیون در ایران، و صدها هزار در عراق و بعضی کشورهای دیگر به پاس خونِ فرمانده سپاه قدس به خیابانها آمدند و بزرگترین بدرقهی جهان را شکل دادند، این یکی از ایّامالله است... آن روزی هم که موشکهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایگاه آمریکایی را در هم کوبید، آن روز هم یکی از ایّامالله است.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ «نوزدهم دی قم یک حادثهی تحوّلآفرینِ تاریخی است.» ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
🔸 راهبرد جبهه باطل: کتمان ایام الله
البته باید توجه داشت که «یک عدّهای سعی میکنند این یوماللههای حساس این روزها را به دست فراموشی بسپارند، مسائل دیگری را مطرح کنند، شاید بتوانند این یاد این یومالله بزرگ را تحتالشعاع قرار بدهند.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ «راهبرد جریان باطل این است که نگذارد این جور روزها، این جور حادثهها زنده بمانند، نورافشانی کنند. از نظر جبههی باطل این ایّام غالباً کتمان میشوند یا انکار میشوند.» ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
🔸 طبق آموزههای قرآنی در مقابل این راهبردِ جریان باطل، مومنین وظایف مهمی دربارهی «ایام الله» دارند: «قرآن ما را تعلیم میدهد؛ این یادهایی که در قرآن شده است: وَ اذکُر فِی الکِتٰبِ ابراهیم؛ وَ اذکُر فِی الکِتٰبِ موسیٰ؛وَ اذکُر فِی الکِتٰبِ اِدریس؛ وَ اذکُر فِی الکِتٰبِ مَریَم؛ نباید بگذاریم فراموش بشود. قرآن به ما یاد میدهد که اینها را به یاد بیاور، اینها را تکرار کن.» ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ و «زنده نگه داشتن حوادث تحوّلیِ تاریخ وظیفهی همه است.» ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
🔸 و مژدهی سوره ابراهیم به ما این است که:
«اگر واکنش درست و شاکرانه نشان دادید از آنچه که خدای متعال به شما داده است، خدای متعال به شما پیروزیهای بیشتری را در آینده خواهد داد.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
🏷 #۹دی
💻 Farsi.Khamenei.ir
برتری پیامبر بر جبرئیل.mp3
481.3K
🎙#فایل_صوتی
📌( برتری پیامبر بر جبرئیل )
⁉️تفاوت تعبیر به «روحی» و «روحنا» و «روح القدس» کدام است ؟
⁉️چرا «روح» در آیه «نفخت فیه من روحی» با ضمیر متکلم وحده آمده است ؟ مرجع ضمیر در «فیه» چیست ؟
🔰#استاد_موالی_زاده بیان میکنند.
#روح
#انسان_شناسی
@almohkamat
#پیام_شما
سلام
⁉️شما پیشنهاد میکنید برای ارتزاق زندگی یک طلبه دنبال کارهایی مثل آموزش و پرورش یا عقیدتی یا قضاوت و ... برود ؟
اگر نه نظر خودتون رو درباره ی آینده علمی و شغلی یک طلبه بفرمایید؟
🔰پاسخ #استاد_موالی_زاده :
سلام و تحیت
✍🏻نباید ارتزاق ،مسیر طلبه را تعیین کند بلکه طلبه پس از فارغ التحصیل شدن نسبی از آموزش حوزوی خود ، بر اساس استعدادها و علایق خود ، مسیری را انتخاب کند و با روحیه جهادی در آن مسیر حرکت کند خواه پژوهش و تدریس درون حوزوی باشد یا دانشگاه یا قوه قضاییه یا آموزش و پرورش یا .... .
ان شااله ارتزاق هم حل خواهد شد .
#روش_تحصیل
📞 ارتباط با ادمین:
@adminalmohkamat
🖊جبرئیل در محضر فاطمه ـ سلام الله علیه ـ
✍🏻به قلم #استاد_موالی_زاده :
🌹از فضائل حضرت فاطمه نزول مکرر جبرئیل بر ایشان بود . در چگونگی نزول ملائکه دو دیدگاه مطرح است :
1️⃣دیدگاه اهل ظاهر
نزول ملائکه در نگاه برخی ، در قالب مادی و در ظرف مکان و زمان خاص رخ می دهد اگر چه همه توان دیدن را ندارند همانند اجنه که از وجودی مادی برخوردارند اما امکان مشاهده آنها برای همگان میسر نیست .
📌اما بر اساس حکمت متعالیه ، اگر وجود مجرد بخواهد از قالب مادی برخوردار باشد باید از قانون «جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» پیروی کند یعنی از جسم آغاز کند تا به تدریج و در عمود زمان ، اشتداد یابد . در نتیجه حلول وجود مجرد در قالب مادی محال است و ترکیب انضمامی مجرد با مادی امکان ندارد .
🖊معنای «نزول» در حکمت :
💢نزول بر دو گونه است :
تجافی(فیزیکی) و تجلی که نزول تجلی خود بر هفت گونه می باشد که امام خمینی احتمال داده است مراد از «سبعة أحرف» در روایت : «ان القرآن أنزل علی سبعة أحرف» همان نزول های هفت گانه قرآن باشد .
2️⃣دیدگاه حکمت متعالیه در نزول ملائکه :
نزول ملائکه به معنای تَمثُّل در نزد ولی الله است که از سنخ تجلی بوده و به صورت «تمثل مُلکی» می باشد که در مرتبه ادراک حسی نفس به صورت جزیی شکل می گیرد
.
💠حواس پنج گانه ، معدّ برای ادراک حسی و تمثل مُلکی امور مادی برای نفس انسان است اما ادراک حسی مجردات مانند ملائکه ، نیازمند حواس پنج گانه نیست بلکه تنها برای نفوسی که با ملکوت اتحاد یافته ، امکان پذیر می باشد .
🔹با دقت در ضمیر «لها» در آیه شریفه نزول جبرئیل بر مریم ، یعنی : «وَ تَمثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیّاً» ، در می یابیم جبرئیل در صورت یک انسان متناسب تنها برای حضرت مریم نمایان شده و خبری از قالب مادی نیست .
🔸نزول جبرئیل بر پیامبر به این معنا است که وجود گهر بار پیامبر با حقیقت ملکوتی جبرئیل متحد می گشت و او را در مرتبه ادراک حسی خود بر شکل «دحیه کلبی» ، متمثل می کرد و می دید بدون آنکه نیازی به چشمان خود داشته باشد . لذا بهتر است تعبیر شود که ولی الله ، سبب نزول جبرئیل است و او را به دار دنیا احضار تکوینی می کند .
🔺حضور مکرر جبرئیل در محضر صدیقه هم از روح بلند ایشان خبر می دهد که با عوالم غیب تناسب یافته و توان اتحاد با روح اعظم جبرئیل را داشته است . حضرت فاطمه هم به این انزال التفات دارد و هم برای او ملکه گشته است برخلاف مریم مقدس که هم نشناخت و هم تکرار نگشت .
🌹#میلاد_حضرت_زهرا سلام الله مبارک باد.🌹
#روز_مادر
#حضرت_فاطمه
@almohkamat
▪️ إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
هراس دارند از زائرانت هم...
@almohkamat
مراتب نفس انسان.mp3
1.31M
#فایل_صوتی
💠مراتب نفس انسان
📌شرح قاعده النفس فی وحدتها کل القوی و بیان امتداد اخلاقی آن
📌فهم تشکیک در وجود با تامل در نسبت نفس با قوای خود
🎙استاد موالی زاده توضیح میدهند.
#انسان
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود ج 16.mp3
12.94M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
🔹حل مساله نسبت ملک و مال با غرض از اعتبار هر یک بر اساس منطق اعتباریات
🔹بیان دیدگاه وحید بهبهانی در رابطه با تملک امور فاقد منفعت عقلایی و شرعی
🔹آیا سگ های خانگی از نظر شرعی قابلیت تملک دارند ؟
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه شانزدهم/چهارشنبه 1402.10.13
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
🖊مطالعه کلان و مطالعه خرد
📗این دو گونه مطالعه و نگاه در همه پدیده ها هست مثلا بدن انسان یک بار عضوهای انسان را بررسی میکنید یکبار تک تک اعضا یکبار هم یک نگاه کلان به بدن انسان داریم اندام را میخواهید بررسی
کنید این بدن انسان چه ویژگیهایی دارد چه خصوصیاتی دارد چه خطراتی دارد و چه آسیبهایی ممکن است شامل حالش بشود
🔺پس ما دو گونه نگاه به پدیده ها داریم طب قدیم کلان بدن انسان برایش مهم بود و جز به معالجه نمیپرداخت نگاهی کلان داشت ولی مثلا طب جدید خیلی ممکنه به این جهت کار نداشته باشد و نگاه کلان ضعیف باشد بیشتر متمرکز بشود سر آن جز و آن عضو خاص آن را حل کند و معالجه کند
🔹اگر بخواهیم جهان هستی را یعنی موجود را جهان هستی را مطالعه کنیم دو گونه میتوانیم جهان هستی را مطالعه کنیم یک بار
ما جهان هستی را مطالعه میکنیم با نگاه پایین دستی نگاه خرد نگاه میکرویی یعنی میایم اجزا را بررسی می کنیم فرض کنید
میایم گیاهان را بررسی میکنیم میشود علم گیاه شناسی ،عدد را بررسی میکنیم میشود علم ریاضی،شکل و اشکال را بررسی کنیم میشود علم هندسه ،انرژی را بررسی میکنیم یا اتم رو بررسی میکنیم می شود علم فیزیک که اینگونه علوم جزئی شکل میگیرد یعنی ماهیات و معقول اولی را بررسی میکنیم یعنی احکام یک ماهیت عدد یک ماهیت است شکل یک ماهیت است رنگ یک ماهیت است
🔸یک بار نه میآیم جهان هستی را از یک نگاه کلان مورد مطالعه قرار میدهیم یعنی از یک نگاه ماکرویی از یک نگاه کلان از یک نگاه بالادستی ببینم مثلا این جهان موجوداتی که دارد کار با خود تک تک ماهیات و موجودات ندارم این موجودات و ماهیاتی که
در این جهان زندگی میکنند و جهان را ایجاد کردند آیا به هم پیوسته هستند یا از هم گسسته هستند؟ آیا این جهان متغیر است یا ثابت آیا این جهان قدیم است یا یا حادث آیا این جهان خالق دارد علت العلی دارد یا خیر تصادفی است آیا این جهان قابل شناخت هست یا نه یا قابل شناخت نیست این نوع سوالات آیا این جهان فقط ماده است یا مجرد؟ جنس
این جهان از چیست ؟
⁉️این نوع سوالها این نوع پرسشها یک نگاه کلان دارند به جهان وقتی که ما جهان هستی را از یک نگاه
کلان نگاه میکنیم میشود موجود به ما هو موجود اما اگر بیاییم عدد را مورد مطالعه قرار دهیم شکل را مورد مطالعه قرار دهیم گیاه را مورد مطالعه قرار دهیم می شود مطالعه موجود به ما هو گیاه تعیین و تغیر موجود را متعین نگاه میکنیم یعنی موجود را
متغیر نگاه میکنیم نه موجود به ما هو موجود (یعنی مطلق یعنی بدون قید بدون تعیین نگاه می کنیم) یعنی ماهیات خاص را کار نداریم
💢پس بنابراین یک بار موجود به ما هو مقید به یک قید نگاه میکنیم یعنی یک ماهیت خاص را در نظر میگیریم و اون ماهیت و آن طبیعت را بحث میکنیم در موردش از احکام و آثارش میشود علم مشخص جزئی علم ریاضی
یک بار نه جهان را موجود به ما هو موجود مطالعه می کنم ببینم موجود به ما هو موجود چه آثاری دارد چه احکامی دارد چه احوالی دارد این نوع مطالعه مخصوص علم فلسفه است این نوع مطالعه حکمت الهی است علم اعلاست معروف به فلسفه است یعنی فیلسوف نگاهش به جهان یک نگاه
کلان است اما دانشمندان علوم مختلف نگاه شون به یک ماهیت و پدیده خاص و جزیی است احکام آثار و احوال اون ماهیت است
🔰پس این تعبیر موجود به ما هو موجود تفاوتش با موجود به ما هو مقید به یک قید ریاضی طبیعی منطقی فیزیکی شیمی گیاهی الی آخر این تفاوتش فلسفه است که وظیفه اش بحث از موجود به ما هو موجود است .
📚برگرفته از جلسه درس بدایه الحکمه استاد موالی زاده
#فلسفه
#موجود
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
🖊«قهر با مردم» در قرآن
✍🏻به قلم #استاد_موالی_زاده:
🔹مردم سالاری در اسلام بر خلاف دموکراسی تنها تاکتیکی برای تقویت نظام سیاسی نیست بلکه تجلی باطنی ملکوتی است که بر روی زمین برای ولی الله رخ می دهد . از این رو ، نگاه اسلام به مردم عاشقانه است نه کاسب کارانه .
برای روشن شدن این مطلب سیره حضرت یونس و برخورد وی با مردم خود را بررسی می کنیم.
💠انتقادات قرآن از یونس پیامبر
1️⃣یونس پیامبر در تقاضای عذاب الهی برای مردم خود که به دعوت توحیدیش اعتنا نکردند ، شتاب کرد . « فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَ لاَ تَكُنْ كَصَاحِبِ الْحُوتِ » (قلم/48)
2️⃣یونس پیامبر از دست مردم خود به سبب بی ایمانی آنها ، خشمگین شد «وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِباً »(انبیاء/87) و به بهانه فرارسیدن نزول عذاب الهی ، با قهر از میان مردم خود رفت .
3️⃣یونس پیامبر رفتار سخت و غضب آلود با مردم به سبب بی ایمانی آنها را خوب می دانست و خیال می کرد خداوند به سبب این رفتار بر او تنگ نمی گیرد « فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ»(انبیاء/87) اما وی در اشتباه بود و خداوند متعال از رفتارش در برابر مردم ناراضی بود .
4️⃣یونس پیامبر از مردم خود ناامید شد و در طلب عذاب الهی شتاب ورزید در حالی که مردم قوم یونس ، زمینه هدایت را بیش از اقوام دیگر پیامبران داشتند و با اندک تهدیدی ، توبه کردند و ایمان آوردند « إِلَّا قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْيِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا »(یونس/98)
🔸همانگونه که هدایت مردم در دست خداوند است ، عذاب کردن هم به دست اوست و در این میان حق نداریم از مردم مایوس شویم و به اقلیتی راضی باشیم .
🖊مردم و سلوک توحیدی ولی الله
یونس پیامبر پس از گرفتار شدن در شکم نهنگ به واسطه تدبیر الهی ، به ضعف خود در برخورد با مردم پی برد و آن را ناشی از کامل نشدن سلوک توحیدی دانست و دچار «غم» و اندوه شد و از خداوند طلب کرد تا از این «غم» نجات یابد « فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ»(انبیاء/87) .
💢«صبر جمیل» در برابر ناهنجاری های ایمانی مردم در مقام هدایت آنها نیازمند مرتبه ای از سلوک در اسما الهی است که یونس پیامبر برای کسب این مقام و رتبه ملکوتی ، در ظلمات شکم نهنگ حبس شد تا با ذکر یونسیه به این مقام دست یابد «اَنْ لاَ إِلٰهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ»(انبیاء/87) و پس از آن دوباره به نزد قوم خود باز گردد تا با سعه وجودی که بدست آورده بتواند سلوک خود را به پایان برساند « وَ أَرْسَلْناهُ إِلى مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ»(صافات/147)
🖊عذاب ترک مردم
اگر یونس پیامبر مقام ملکوتی انس با مردم را کسب نمیکرد تا قیامت در ظلمات شکم نهنگ حبس می شد« فَلَوْ لا أَنَّهُ كانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ»(صافات/146)
🔺در روایت امام علی آمده یونس در ابتدا ولایت علوی را انکار کرد و این انکار ملکوتی در قهر با مردم تجلی یافت ،آنگاه پس از سلوک در شکم نهنگ به ولایت کلیه علوی در ملکوت اقرار کرد .
#قهر
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود جلسه ۱۷.mp3
8.74M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
⁉️آیا منفعت مقصوده عقلایی محلله در صدق ملکیت شرط است ؟
🔺بررسی تفاوت دیدگاه صاحب جواهر و شهید ثانی در این موضوع
⁉️ آیا ماهیت ملکبت در وصیت با ماهیت ملکیت در غصب تفاوت دارد ؟
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه هفدهم/چهارشنبه 1402.10.19
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
🖊ماه رجب در قوس صعود انسان
✍🏻#استاد_موالی_زاده :
🔸ماه رجب اگر چه از سنخ زمان مادی می باشد و از این جهت تفاوتی با دیگر زمان ها پیدا نمی کند اما از جنبه ملکوتی و غیبی بر دیگر زمان ها برتری و فضیلت دارد .
📌نکته بسیار مهم اینکه در روایات بر جنبه غیبی ماه رجب تاکید شده و بندگان را به ارتباط با عالم ملکوت از راه مراقبت بر اعمال رجبیه تشویق می کند .
🖊صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی
بر اساس آیه « وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ »(حجر/21) هر امر مادی ، باطنی ملکوتی دارد که نمود و تجلی آن می باشد . جهان طبیعت «تنزل یافته» و «رقیقه» و «ظلّ» جهان غیب و ملکوت بشمار می آید که این نزول ، تجلی است و نه تجافی . « فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (یس/83)
🔹زمان ها و مکان ها هم مانند دیگر اشیاء دارای ملکوت غیبی هستند که از چشمان ظاهری در نهان است همانند «کعبه» که تجلی «بیت معمور» در عرش الهی است .
تقدس و تبرک برخی از مکان ها یا زمان ها و تاثیر تکوینی آنها بر نفوس ، به جهت باطن غیبی آن است که هر چه التفات حضوری نفس ما به آن غیب بیشتر باشد ، تاثیر بیشتری می پذیرد . فلسفه اعمال معنوی آن زمان و مکان مقدس نیز آماده شدن انسان برای درک آن حقیقت غیبی است .
🖊راه آسمان از مسیر ماه رجب
🔺«داعی» یکی از ملائکه الهی در آسمان هفتم است که با حلول ماه رجب هر شب «رجبیون» را خطاب می کند و بشارت می دهد و در وصف ماه رجب از سوی خداوند می گوید :«جَعَلتُ هذا الشَّهرَ حبلًا بَيني و بَين عِبادي، فَمَن اعتَصَمَ به وَصَلَ إليّ» . به تعبیر «اعتصام » دقت شود که شرط سیر الی الله در این ماه است .
🖊نوشیدن از نَهر ملکوتی رجب
به استناد روایت شریفه: «رجب ، نَهرٌ في الجنّة أشدّ بياضاً من اللّبن و أحلى من العسل، من صام يوما من رجب سقاه اللّه من ذلك النهر» می توان گفت ، حقیقت ملکوتی ماه رجب به صورت نهری روان با اوصاف خاص تمثل می یابد که صائم با صیام هر یک روز از آن ، از نهر ملکوتی می نوشد.
💢از اینجا می توان به اهمیت روزه در ماه رجب پی برد . لذا امام معصوم برای کسانی که امکان روزه گرفتن در این ماه را ندارند ، جایگزینی از سنخ صدقه یا دعا و تسبیح معرفی کرده است .
🖊رویت جایگاه بهشتی رجبیون
اثر ملکوتی دیگر ماه رجب ، بشارت باز شدن چشم قلب برای اولیاء است . سید بن طاووس در روایتی نقل می کند ، هر آن کس در این ماه همراه با روزه ، اعمالی خاص انجام دهد ، از این دنیا نمیرد مگر آنکه خود جایگاهش را در بهشت ببیند یا دیگری جایگاهش را ببیند . «لم يمت حتّى يرى مقعده من الجنّة أو يُرى له» . بر اساس نقل علامه حسن زاده آملی اهل دل در ماه رجب به شهود های رجبی متعددی دست می یابند .
#ماه_رجب
#رجب
@almohkamat